Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Smart electric drive: První jízdní dojmy

Diskuze (2)
Smart není na poli elektromobilů žádným nováčkem. Jak jezdí druhá generace elektrického ForTwo?

Elektrický pohon se jeví jako ideální do městského provozu a Smart, specialista na malá městská auta, si je toho vědom. Jeho ForTwo electric drive jezdí po Evropě už od roku 2007. Loni pak spatřila světlo světa druhá generace se silnějším motorem a větším dojezdem.

Tu si zatím nekoupíte, po Česku ale jezdí 25 kusů provozovaných ve spolupráci s E.ONem (od příštího roku se chystá regulérní prodej třetí generace). Můžeme na ně narazit například ve službách pražské záchranné služby, ale soukromí zájemci si mohou Smart electric drive také vypůjčit od půjčovny Sixt.

České zastoupení Mercedesu nám poskytlo jeden vůz z druhé generace elektrického Smartu ke krátkému seznámení.

Pohon zajišťuje elektromotor s maximálním výkonem 30 kW (dlouhodobě dává 20 kW) a nejvyšším točivým momentem 120 Nm. Tyto hodnoty jsou vždy dostupné prakticky okamžitě, proto ForTwo electric drive v akceleraci překonává auta se srovnatelným spalovacím motorem. V konkrétních číslech – zrychlení z 0 na 60 km/h trvá 6,5 sekundy, nejvyšší rychlost je však omezena na 100 km/h.

Akcelerace z klidu je hbitá, dynamické schopnosti 890 kg vážícího Smartu mnohem lépe vystihuje oněch 120 Nm, než 30 kW maximálního výkonu. Nedá nám to a po převzetí vozu v Praze na Chodově okamžitě najíždíme na D1.

Elektrický Smart je i ve vyšších rychlostech natolik přesvědčivý, že se v oblasti s rychlostí omezenou na 100 km/h chystáme do prostředního pruhu k předjetí pomalejších aut. Až poté si uvědomuji, že rychleji už to nepojede, a pokorně se vracím doprava.

Dálniční epizoda ukončená na 6. kilometru D1 v Průhonicích ukazuje dvě podstatné věci: Smart nemá s takovou jízdou problém a spotřeba elektřiny je v tomto režimu vysoká. Ukazatel spotřeby energie se při 100 km/h pohybuje mezi 15 a 20 kW, rychlým propočtem odhadujeme, že baterie s kapacitou 16,5 kWh by vydržely sotva hodinu jízdy, resp. na ujetí 100 km.

Zkoušíme ale i další režimy – jízdu v obci a běžnou okresku. Všude tam elektrický Smart funguje naprosto normálně s jediným podstatným rozdílem: není slyšet motor a místo toho do kabiny při akceleraci proniká tlumené bzučení.

Elektromobil dokonce zvládá zcela přirozeně jízdu bez plynu, vyhýbá se bezhlavé rekuperaci, která by nutila řidiče mít stále mírně stlačený akcelerátor. Z pohybu se elektrický proud ve větší míře generuje až při brzdění. Dle indikátoru dokáže Smart vrátit do akumulátoru až 10 kW, obvykle se ale i při výraznějším sešlápnutí brzdy ručička zastaví na menší hodnotě. Samotné chování brzdového pedálu je poněkud atypické – má tuhý chod, ale nástup brzdného účinku je značně pozvolný.

Jinak si ale (kromě poněkud prkenného podvozku) nemáme na co stěžovat. Elektromobil od Smartu se zdá být nadějným projektem.

Překvapil především dojezd, který by se v praxi neměl příliš lišit od udávaných 135 km. Když jsme totiž auto po 25 ujetých kilometrech vraceli, z akumulátorů ubylo jen 20 % energie – a to včetně popisovaného dálničního úseku. Nemáme důvod nevěřit, že i bez násilných snah o úsporu by Smart zvládl alespoň 100 km bez dobíjení.

Diskuze (2)
4. 8. 2011 11:25
Hlavní info opět chybí
A to k baterkám
1) Jakou budou mít baterky kapacitu po 3, 5 letech.
2) Kolik stojí výměna všech baterií.

Není nad to udělat test s novými baterkami. Jenomže s novými baterkami se jezdí pouze při testu.

!!! U mého noťasu odešly baterky za 1 rok !!!