Smart Forfour 1.5 CDI - spořílek pro zámožné

Smart Forfour 1.5 CDI - spořílek pro zámožné

 
 

Vítej zpátky forfoure. Od našeho posledního setkání se mnoho nezměnilo. Jen silnici nepokrývá spadané listí, ale sněhová vrstva a pod kapotou nemáš zážehový motor, ale vznětové CDI.

A abych nezapomněl, analytici jedné americké banky přišli s „báječným“ nápadem zbourat tvůj domov.

Účelem tohoto článku samozřejmě není spekulace o budoucnosti Smartu, i když musím podotknout, že původní idea vyrábět originální dvoumístná auta schopná zaparkovat doslova v předsíni se s forfourem trochu vytratila. Na druhou stranu automobilka ovládaná mercedesem zůstala věrna originálnímu designu, díky němuž dokázala úspěšně vybočit z mainstreamu. Je otázkou, zda takové vybočení stačí na dosažení plánovaných prodejů, ale to není naše starost.

Vraťme se raději na palubu a podívejme se, co nového nás tentokrát čekalo. Začít můžeme barvou, u designérského bonbónku bezpochyby důležitým faktorem. Narozdíl od stylové podzimní kombinace, kterou jsme ochutnali v listopadu 2004 (test verze s motorem 1,1 najdete zde), jsme vyfasovali o poznání odtažitější model s „vojenským maskováním“. Tmavě zelená barva (deep green) se mísila s černou, což na nás působilo trochu chladně, ale znáte to: proti gustu….

Na kráse smartu nepřidala ani kola. Stylové hliníkové disky odpočívaly v pneuservisu a místo nich se auto postavilo na obyčejná plechová kola s „ozdobnými kryty“. Odvázaní jsme z toho nebyli, ale zničení krytu kola na děravých zimních vozovkách zamrzí méně, než destrukce drahých liťáků. Nad charakteristickými vnějšími prvky se netřeba pozastavovat, originální přednízadní světlomety a v podstatě celý koncept jsme popisovali dříve. Jen poslední věc: Smart Forfour se okolí velmi líbí.

Netradiční, ale praktický

V interiéru jsem strávil v listopadu spoustu času a společně s kolegy v redakci objevil některé neduhy. V dalším testu jsme se chtěli utvrdit se v závěrech. Opět jsme se rozčilovali nad šířkou A sloupků, za něž se dokáže schovat celý automobil, na druhé straně jsme obdivovali rozložitá zpětná zrcátka, v nichž vidíte vše potřebné. Výsledek řádění designérů na přístrojové desce stále připomíná tajemný objekt z vesmíru, ale v dobrém slova smyslu.

Palubní deska zkrátka vypadá zajímavě, netradičně a neokoukaně a na tom se zřejmě ještě dlouho nic nezmění. Převisy, oblouky a záhyby neubraly důležitému prvku interiéru na kvalitě, ale nepřidaly na praktičnosti. Prostorů na odkládání není mnoho, ale například vrzání neměl testovaný forfour vůbec v slovníku. Posuvná zadní sedadla umožňující úpravu objemu zavazadelníku podle aktuálních potřeb zadních pasažérů už nemohou překvapit, ale potěší.

S potěšením mohu konstatovat, že vznětová tříválcová pohonná jednotka nebrání vozu v časném nástupu topení, takže rukavice a podobná výzbroj do tuhými mrazy svíraného plechového miláčka není nutná.

S naftou do boje

Motivem pro druhý test Smartu Forfour byla pohonná jednotka. Základní zážehový motor 1.1 litru jsme vyměnili za vznětové CDI s objemem 1.5 litru, výkonem 50 kW/68 k a točivým momentem 160 Nm. Kromě toho se nabízí i silnější varianta s výkonem 70 kW/95 k, ale za koníky navíc se samozřejmě připlácí. Konkrétní cenový rozdíl mezi 50 a 70 kW verzí činí 40.000 kč. Silnější naftový agregát promění vůz v malé letadélko, ale i 50 kW má své kouzlo .

Točivý moment 160 Nm dostupný už v 1600 ot./min. sice neumí zázraky, ale vytváří i s „pouhými“ třemi válci solidní pocit svižnosti a dynamiky. Když se k tomu přidá nedráždivý zvuk a dostatečné odhlučnění především v nižších rychlostech, získáte povedený motor, který stojí za úvahu. Vzhledem k segmentu a koncepci karoserie je nutné počítat a hlasitějšími dieselovými projevy, a to zejména v chladných ránech a vyšší hlučností se stoupajícími otáčkami.

V nízkých otáčkách se motor chová umírněně a propouští do interiéru minimum vibrací. S maximem točivého momentu v 1600 otáčkách se zvukový projev nemění, odhlučnění zůstává na dobré úrovni, i když forfour citelně zabere a zrychlí. Síla narůstá i za hranicí 2000 otáček až na 4000 otáček, kde nastupuje maximum výkonu. Hodnota 4000 je pro motor skutečně limitní, těsně za 4000 otáčkami totiž rychle ztrácí dech.

Zvukový projev ve vysokých otáčkách posádku neobtěžuje, neboť získává typický nádech tříválce. Na rozdíl od některých maloobjemových konkurentů testované CDI neprojevuje nejistotu v nízkých otáčkách, za což patří mercedesu pochvala. A v chválení budeme pokračovat. Kombinovaná spotřeba 4,6 litru, kterou smart uvádí, ještě nikdy nebyla blíže realitě. Na konci testu jsme vypočítali spotřebu na 4,7 litru na 100 km jízdy a to jsme forfour nešetřili.

Velmi ekonomicky můžete jezdit i ve městě, kde spotřeba mírně překročí šest litrů. Otázku jízdních vlastností ovlivnil tvrdší podvozek, pozitivně se na komfortu ve srovnání s naším prvním testem podepsaly pneumatiky s vyšším profilem. Na cestě se automobil chová příkladně, nemá problém s držením směru a nenaklání se v zatáčkách. S řadicí pákou se pracuje příjemně, rychlosti zapadají hladce a řazení je přesné.

Díky těžkému zpřevodování se cestuje s forfourem příjemně i na dálnici, v 130 km/h točí motor zajímavých 2800 otáček. Celkově vzato se Smart Forfour vybavený slabším naftovým motorem s výkonem 50 kW osvědčil. Výkon a točivý moment zvládá i svižnou jízdu a hravě si poradí s prudkým kopcem, v nízkých otáčkách jednotka nevibruje, což oceníte především v kolonách a v městském provozu. Spotřeba přitom minimálně zatíží vaši kapsu.

Při nákupu bohužel budete muset v kapse zalovit o hlouběji. Pořizovací cena se totiž vyšplhala na 489.000 Kč, zatímco dříve testovaný forfour 1,1 stál podstatně méně - 359.000 Kč.

Spolupracujeme s TipCars.com

Smart Forfour 1.5 CDI

Cena v základní výbavě: 449 468 Kč Cena v testované výbavě: 472 927 Kč

Základní výbava:Airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, ABS s elektronickým omezovačem brzdné síly EBV, elektronický stabilizační systém ESP, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, posilovač řízení, elektrické ovládání oken vpředu, dvoumístná zadní lavice posuvná a dělitelná v poměru 60:40.

Výbava testovaného vozu:Barevné panely (+10.468,-), rádio s CD přehrávačem (+13.459,-)

O Tibetu se nediskutuje. Čekáme respekt, říká obchodní rada čínské ambasády O Tibetu se nediskutuje. Čekáme respekt, říká obchodní rada čínské ambasády

Obchodní výměna s Čínou stále se rozšiřuje. Nejde jen o…

Neznámí hackeři zaútočili na britský parlament Neznámí hackeři zaútočili na britský parlament

Britský parlament se stal terčem kybernetického útoku.…

Toyota v Boleslavi ukázala auto na vodík, ostatní ale sází spíš na elektromobily Toyota v Boleslavi ukázala auto na vodík, ostatní ale sází spíš na elektromobily

V poslední době opanovaly diskuze o alternativních…

Eurozóna uvolnila další peníze Řecku, tomu tak stoupá úvěrový rating Eurozóna uvolnila další peníze Řecku, tomu tak stoupá úvěrový rating

Mezinárodní ratingová agentura Moody ?s zlepšila v závěru…

 

Štítky Smart Testy Minivozy

Technické údaje
Motor Smart Forfour 1.5 CDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 3 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1493
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 50 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 1600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 160
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 3.6 / 4.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 268 / 910
Objem nádrže (l):47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1450 / 485
Rozměr pneu:175/65 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3752
b) šířka (mm): 1908
c) výška (mm): 1450
d) rozvor (mm): 2500
e) rozchod vpředu (mm): 1460
f) rozchod vzadu (mm): 1445
Hodnocení Smart Forfour 1.5 CDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,08
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad) Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad)

Tuzemské zastoupení Toyoty, která letos slaví dvacetileté…

Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu

Chiron měl nelehký úkol – překonat Veyron. Prozatím však…

 




Smart ForFour LPG: poslední šance? Smart ForFour LPG: poslední šance?

Smart ForFour nedostane nástupce a neslavně opustí…

DaimlerChrysler oznámil: Smart Forfour končí DaimlerChrysler oznámil: Smart Forfour končí

Vážná situace v problémové divizi koncernu…

 



 
Jízdní dojmy: Ford F-150 Raptor pro Rallye Dakar. Říkají mu Shrek!

Jízdní dojmy: Ford F-150 Raptor pro Rallye Dakar. Říkají mu Shrek!

Dnes 19:20

Dakarský speciál Martina Prokopa a týmu MP Sports opravdu vypadá jako v USA velmi populární pick-up Ford F-150 Raptor. Ale platí to také o technice? A jaké to je, svézt se na horkém sedadlem spolujezdce?




Blesk.cz

Aktivisté z ciziny najeli do vepřína v Letech: „Čekáme přes 40 let“

Aktivisté z ciziny najeli do vepřína v Letech:…

Evropská unie musí zastavit dotace firmě AGPI, která vlastní vepřín v Letech u Písku v místech, kde stával…

Nex Machina: Death Machine recenze: Jen pro hráče s bleskurychlými reflexy!

Nex Machina: Death Machine recenze: Jen pro hráče s…

Některé věci je lepší neměnit, protože jejich kvalitu prověřil sám čas. To platí i o dvourozměrných arkádových…

 

iSport.cz

V Plzni nehrál, na EURO Chrien září. Je výjimečný, chválí ho Hapal

V Plzni nehrál, na EURO Chrien září. Je výjimečný,…

Do Plzně přišel už v létě roku 2014 jako velký talent slovenského fotbalu z Banské Bystrice. Jenže od té doby…

Draft NHL: Nečas patří Carolině, Chytil Rangers, dočkali se i další Češi

Draft NHL: Nečas patří Carolině, Chytil Rangers,…

PŘÍMO Z CHICAGA | Nico Hischier se zapsal do historie jako první švýcarská jednička draftu NHL, do prvního kola…

 

Reflex.cz

Být policajtem, to je vyražení

Být policajtem, to je vyražení

Výsledek vyšetřování: policii nevadí civil z Hradu v nabouraném BMW. Mně taky ne. Ale vadí mi ta bouračka, vadí…

Ženy, které si špatně čistí zuby, mají nižší pravděpodobnost těhotenství, ukázal výzkum

Ženy, které si špatně čistí zuby, mají nižší…

Tým vědců z Helsinské univerzity testoval vztah mezi zvýšenou přítomností bakterií ve slinách žen a mírou jejich…