Smart Forfour 1.5 CDI - spořílek pro zámožné

Smart Forfour 1.5 CDI - spořílek pro zámožné

 
 

Vítej zpátky forfoure. Od našeho posledního setkání se mnoho nezměnilo. Jen silnici nepokrývá spadané listí, ale sněhová vrstva a pod kapotou nemáš zážehový motor, ale vznětové CDI.

A abych nezapomněl, analytici jedné americké banky přišli s „báječným“ nápadem zbourat tvůj domov.

Účelem tohoto článku samozřejmě není spekulace o budoucnosti Smartu, i když musím podotknout, že původní idea vyrábět originální dvoumístná auta schopná zaparkovat doslova v předsíni se s forfourem trochu vytratila. Na druhou stranu automobilka ovládaná mercedesem zůstala věrna originálnímu designu, díky němuž dokázala úspěšně vybočit z mainstreamu. Je otázkou, zda takové vybočení stačí na dosažení plánovaných prodejů, ale to není naše starost.

Vraťme se raději na palubu a podívejme se, co nového nás tentokrát čekalo. Začít můžeme barvou, u designérského bonbónku bezpochyby důležitým faktorem. Narozdíl od stylové podzimní kombinace, kterou jsme ochutnali v listopadu 2004 (test verze s motorem 1,1 najdete zde), jsme vyfasovali o poznání odtažitější model s „vojenským maskováním“. Tmavě zelená barva (deep green) se mísila s černou, což na nás působilo trochu chladně, ale znáte to: proti gustu….

Na kráse smartu nepřidala ani kola. Stylové hliníkové disky odpočívaly v pneuservisu a místo nich se auto postavilo na obyčejná plechová kola s „ozdobnými kryty“. Odvázaní jsme z toho nebyli, ale zničení krytu kola na děravých zimních vozovkách zamrzí méně, než destrukce drahých liťáků. Nad charakteristickými vnějšími prvky se netřeba pozastavovat, originální přednízadní světlomety a v podstatě celý koncept jsme popisovali dříve. Jen poslední věc: Smart Forfour se okolí velmi líbí.

Netradiční, ale praktický

V interiéru jsem strávil v listopadu spoustu času a společně s kolegy v redakci objevil některé neduhy. V dalším testu jsme se chtěli utvrdit se v závěrech. Opět jsme se rozčilovali nad šířkou A sloupků, za něž se dokáže schovat celý automobil, na druhé straně jsme obdivovali rozložitá zpětná zrcátka, v nichž vidíte vše potřebné. Výsledek řádění designérů na přístrojové desce stále připomíná tajemný objekt z vesmíru, ale v dobrém slova smyslu.

Palubní deska zkrátka vypadá zajímavě, netradičně a neokoukaně a na tom se zřejmě ještě dlouho nic nezmění. Převisy, oblouky a záhyby neubraly důležitému prvku interiéru na kvalitě, ale nepřidaly na praktičnosti. Prostorů na odkládání není mnoho, ale například vrzání neměl testovaný forfour vůbec v slovníku. Posuvná zadní sedadla umožňující úpravu objemu zavazadelníku podle aktuálních potřeb zadních pasažérů už nemohou překvapit, ale potěší.

S potěšením mohu konstatovat, že vznětová tříválcová pohonná jednotka nebrání vozu v časném nástupu topení, takže rukavice a podobná výzbroj do tuhými mrazy svíraného plechového miláčka není nutná.

S naftou do boje

Motivem pro druhý test Smartu Forfour byla pohonná jednotka. Základní zážehový motor 1.1 litru jsme vyměnili za vznětové CDI s objemem 1.5 litru, výkonem 50 kW/68 k a točivým momentem 160 Nm. Kromě toho se nabízí i silnější varianta s výkonem 70 kW/95 k, ale za koníky navíc se samozřejmě připlácí. Konkrétní cenový rozdíl mezi 50 a 70 kW verzí činí 40.000 kč. Silnější naftový agregát promění vůz v malé letadélko, ale i 50 kW má své kouzlo .

Točivý moment 160 Nm dostupný už v 1600 ot./min. sice neumí zázraky, ale vytváří i s „pouhými“ třemi válci solidní pocit svižnosti a dynamiky. Když se k tomu přidá nedráždivý zvuk a dostatečné odhlučnění především v nižších rychlostech, získáte povedený motor, který stojí za úvahu. Vzhledem k segmentu a koncepci karoserie je nutné počítat a hlasitějšími dieselovými projevy, a to zejména v chladných ránech a vyšší hlučností se stoupajícími otáčkami.

V nízkých otáčkách se motor chová umírněně a propouští do interiéru minimum vibrací. S maximem točivého momentu v 1600 otáčkách se zvukový projev nemění, odhlučnění zůstává na dobré úrovni, i když forfour citelně zabere a zrychlí. Síla narůstá i za hranicí 2000 otáček až na 4000 otáček, kde nastupuje maximum výkonu. Hodnota 4000 je pro motor skutečně limitní, těsně za 4000 otáčkami totiž rychle ztrácí dech.

Zvukový projev ve vysokých otáčkách posádku neobtěžuje, neboť získává typický nádech tříválce. Na rozdíl od některých maloobjemových konkurentů testované CDI neprojevuje nejistotu v nízkých otáčkách, za což patří mercedesu pochvala. A v chválení budeme pokračovat. Kombinovaná spotřeba 4,6 litru, kterou smart uvádí, ještě nikdy nebyla blíže realitě. Na konci testu jsme vypočítali spotřebu na 4,7 litru na 100 km jízdy a to jsme forfour nešetřili.

Velmi ekonomicky můžete jezdit i ve městě, kde spotřeba mírně překročí šest litrů. Otázku jízdních vlastností ovlivnil tvrdší podvozek, pozitivně se na komfortu ve srovnání s naším prvním testem podepsaly pneumatiky s vyšším profilem. Na cestě se automobil chová příkladně, nemá problém s držením směru a nenaklání se v zatáčkách. S řadicí pákou se pracuje příjemně, rychlosti zapadají hladce a řazení je přesné.

Díky těžkému zpřevodování se cestuje s forfourem příjemně i na dálnici, v 130 km/h točí motor zajímavých 2800 otáček. Celkově vzato se Smart Forfour vybavený slabším naftovým motorem s výkonem 50 kW osvědčil. Výkon a točivý moment zvládá i svižnou jízdu a hravě si poradí s prudkým kopcem, v nízkých otáčkách jednotka nevibruje, což oceníte především v kolonách a v městském provozu. Spotřeba přitom minimálně zatíží vaši kapsu.

Při nákupu bohužel budete muset v kapse zalovit o hlouběji. Pořizovací cena se totiž vyšplhala na 489.000 Kč, zatímco dříve testovaný forfour 1,1 stál podstatně méně - 359.000 Kč.

Spolupracujeme s TipCars.com

Smart Forfour 1.5 CDI

Cena v základní výbavě: 449 468 Kč Cena v testované výbavě: 472 927 Kč

Základní výbava:Airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, ABS s elektronickým omezovačem brzdné síly EBV, elektronický stabilizační systém ESP, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, posilovač řízení, elektrické ovládání oken vpředu, dvoumístná zadní lavice posuvná a dělitelná v poměru 60:40.

Výbava testovaného vozu:Barevné panely (+10.468,-), rádio s CD přehrávačem (+13.459,-)

Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů

Začaly volby. Občané hlasují o tom, kdo nově zasedne do…

Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy

Rozpočtový deficit Spojených států v uplynulém fiskálním…

Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7 Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7

Podpora terorismu a výzvy k teroristickým činům mají v…

Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně

Hodnota kybernetické měny bitcoin dnes poprvé překročila…

 

Štítky Smart Testy Minivozy

Technické údaje
Motor Smart Forfour 1.5 CDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 3 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1493
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 50 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 1600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 160
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 3.6 / 4.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 268 / 910
Objem nádrže (l):47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1450 / 485
Rozměr pneu:175/65 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3752
b) šířka (mm): 1908
c) výška (mm): 1450
d) rozvor (mm): 2500
e) rozchod vpředu (mm): 1460
f) rozchod vzadu (mm): 1445
Hodnocení Smart Forfour 1.5 CDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,08
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 



Ojetý Smart ForFour: Je to ještě vůbec smart? Ojetý Smart ForFour: Je to ještě vůbec smart?

První Smart ForFour vydržel ve výrobě jen krátce. Jako…

Smart ForFour LPG: poslední šance? Smart ForFour LPG: poslední šance?

Smart ForFour nedostane nástupce a neslavně opustí…

 



 
Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Včera

Jednotka v měřítku 1:4 bohužel není funkční, přesto jde o fascinující práci. Její stavba trvala neuvěřitelných 220 hodin.




Blesk.cz

Volby ONLINE: Čechů už odvolilo přes 40 procent. Zeman a lídři řeší, co dál

Volby ONLINE: Čechů už odvolilo přes 40 procent.…

Poslance si v první den voleb přišly vybrat více než dvě pětiny voličů. Zájem je podle mnoha volebních komisařů…

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty v kokpitu?!

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty…

Nejmenovaná britská letuška popsala skandální praktiky svých kolegyň. Čím dál víc stevardek si prý přivydělává…

 

iSport.cz

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali jsme jak žáčci

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali…

Vidíte ty záblesky šikovnosti, schopnost se nacpat pro gól. Drzost. Antonín Honejsek v sezoně odehrál 12 zápasů…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Brdy loni definitivně opustili vojáci a tato středočeská oblast se po dlouhých 90 letech otevřela turistům.…