Smart ForTwo Cabrio 1.0 – Městská vyhlídka

Smart ForTwo Cabrio 1.0 – Městská vyhlídka

 
 

Přiznejme si to na rovinu, toto auto je poněkud jednostranně zaměřené. Ale mezi námi, pokud sháníte další auto do rodiny, protože někdo z vás potřebuje každý den do města, zastavte se na chvíli.

Kolikrát se vám už stalo, že jste po půlhodině zoufalého hledání parkovacího místa v přecpaném centru města konečně našli volný flek a vzápětí jste s nadávkou na rtech pokračovali dál, protože vpředu i vzadu mělo vaše auto dvacet čísel navíc? Dobře, tato vůbec ne hypotetická situace je vykonstruovaná trochu prvoplánově, ale pravdou je, že do velkoměsta zatím nikdo nevymyslel lepší auto, než je Smart. Tedy alespoň ne v Evropě.

Nový ForTwo je sice o 12 centimetrů delší (kvůli přísnějším předpisům na ochranu chodců), než jeho skoro stejně vypadající předchůdce, přesto má pořád image roztomilé hračky a naroubujete ho i na místa, která zůstala po špatně parkujících řidičích. Nedoporučujeme vám však pokoušet toleranci městských strážníků parkováním kolmo na chodník tam, kde to není povolené. Ten fígl by nemuseli pochopit.

obrázek [555 x 345]
 

Zmínil jsem se už o tom, že při hlemýždím tempu v zácpě můžete obdivovat okolní architekturu? Stačí zmáčknout tlačítko na středovém tunelu a plátěná střecha se s nevtíravým bzučením stáhne dozadu. Udělejte to ještě jednou a sklopí se i zadní panel s vyhřívaným oknem a odhalíte příčnou vzpěru, která zpevňuje karoserii v zadní části vozu. Je fajn, že můžete horní díl odsouvat i dálkově, klíčkem, jen škoda, že ho stejným způsobem nezasunete i zpátky.

Abyste se ve Smartu cítili jako v kabrioletu, i když, přísně vzato, jde spíše o targu, musíte manuálně odstranit podélné oblouky střechy. Konstruktéři pro ně našli chytré místo k uskladnění – stačí otevřít zavazadlový prostor a uložit je do boxu, umístěného ve víku. Když už jsme u těch užitných vlastností, ForTwo Cabrio na tom není špatně. Na víkendový nákup pro dva vám bude 220 litrů stačit.

Mnohem působivější kouzla s prostorem však předvádí Smart v interiéru. Je to jako vstup do iracionální dimenze – zvenku autíčko pro Barbie, uvnitř plnohodnotný automobil. Co do prostoru i vzhledu, vnitřek předchozího modelu nápadně připomínal skládačku ze zbytků lega. Můžete namítat, že to už není ten roztomilý interiér, ale osobně raději vypustím kus charakteru ve prospěch vyšší kvality a solidnějšího zpracování. Ergonomie je více méně v pořádku, všechna tlačítka jsou veliká a přehledně uspořádaná, až na tři na sobě namačkané spínače manuální klimatizace, umístěné nad otočným ovladačem ventilace.

obrázek [555 x 345]
 

Protože Smart patří Mercedesu a ten si nechá připlácet skoro za všechno, ani zde napadlo ovoce daleko od stromu. Je toho více, ale dvě věci jim neodpustím. Při parkování do řady mám ve zvyku postavit se co nejblíže k obrubníku, protože na Vinohradech mi už několikrát urazili zpětné zrcátko. Vždycky si natočím pravé zrcátko tak, abych viděl na zadní disk a neodřel ho, ale kvůli chybějícímu elektrickému ovládání jsem se musel pokaždé natahovat přes celý interiér a řešit to manuálně. U malého auta, které by mělo svými dovednostmi ve městě jít příkladem, mi příplatek za tuto položku nepřijde jako férový obchod. Stejně nepochopitelný je fakt, že v základní výbavě nejdražšího modelu ForTwo Cabrio Passion chybí rádio. Ať se na mě nikdo nezlobí, ale u vozu se základní cenou přes 400 tisíc…

Tajně jsme doufali, že nový model dostane přesné řízení a manuální převodovku, ale strach z bezpečnosti donutil automobilku vrátit se k „osvědčenému“ nastavení. Vlastně skoro. Volantem teď kola nasměrujete o špetku precizněji a převodovce sice zůstalo automatizované řazení (5 stupňů místo původních šesti), nicméně systém je v sekvenčním režimu malinko rychlejší. Menší starosti má jen se svižnějšími rozjezdy, kdy nechává příliš dlouho prokluzovat spojku. Pro jistotu, aby nedošlo k prokluzu kol. Jinak převodové ústrojí lze nechat pracovat i v plně automatickém módu, který se aktivuje tlačítkem na řadicí páce.

obrázek [555 x 331]
 

Tu neustálou starost o posádku budete pociťovat všude, od opatrného nástupu brzdného účinku po lehce ospalé reakce plynu. Namiřte příď do zatáčky s větším odhodláním a poznáte, jak chutná čistá esence nedotáčivosti. Přestože modelu ForTwo zůstala stejná koncepce s motorem vzadu a pohonem kol zadní nápravy, nastavení podvozku a kalibrace standardně dodávaného stabilizačního programu ESP vás přesvědčí, že udržení auta na silnici bylo prvořadé. Přední kola ztrácejí adhezi o takový kus dříve než ty zadní, že ani při pokusu o sportovní jízdu (proč byste to proboha dělali) nemáte šanci najít jejich limit. S ohledem na krátký rozvor a vysoké těžiště nelze nesouhlasit.

Smart nemontuje do kabrioletu nejslabší zážehový motor s výkonem 45 kW (61 k), i když se pohotovostní hmotnost modelu Cabrio ve srovnání s Coupé zvýšila jen o 10 kg. Kvůli tak malému rozdílu ve váze konstruktéři zasluhují pochvalu za slušnou torzní tuhost karoserie, která se kroutí jen minimálně, a do sloupku řízení se přenášejí jen nejbrutálnější výmoly. To zase k posádce se přes relativně dobře tvarovaná sedadla dostane od tvrdého podvozku mnohem více – speciálně na retardérech si vaše záda užijí.

obrázek [555 x 286]
 

Náš společník do města měl zážehový tříválec o objemu 1,0 l bez turba, což znamená výkon 52 kW/71 k při 5800 ot./min. a maximální točivý moment 92 Nm při 4500 ot./min. Na volnoběhu neprodukuje příliš libozvučné tóny ani příjemné vibrace, ale s rostoucími otáčkami získává zvuk zajímavé podbarvení, a pokud vám nebude vadit, že je motor v horním spektru trochu hlučnější, kvazisportovní zvuk vás bude bavit. S hmotností jen 790 kg zvládne akceleraci na stovku za 13,3 s a maximální rychlost činí 145 km/h. Je přitom zajímavé, že ani při hledání posledních rezerv agregátu si s nataženou střechou neuvědomíte, že sedíte v kabrioletu, tak dobře je utlumen hluk obtékajícího vzduchu. Kvůli chladnému počasí nebyla možnost vyzkoušet si, o kolik by se, kvůli zhoršené aerodynamice, snížila maximálka. Můžeme ovšem alespoň říci, že do 80 km/h vás o požitek z jízdy s nebem nad hlavou neobere ani 10 stupňů na teploměru.

Závěr

Smart dospěl a je stále výjimečný, i když mu možná zanedlouho začne dýchat na záda o něco větší a přitažlivější Fiat 500. Jeho největším problémem byla a zůstává cena i nepochopitelné položky příplatkové výbavy, má ovšem nesporné schopnosti v městském provozu. A o ty jde především. Popravdě, příliš dobře nechápu, jak může mít někdo nervy na každodenní kalvárii v provozu s velkou limuzínou, když je podle její značky a ceny jasné, že si majitel může Smart dovolit. Pokud můžu poradit, jděte do kabrioletu. Ne že by kupé objektivně v něčem zaostávalo, ale ani v jednom případě není důležitá dynamika natolik jako schopnost zaujmout a styl. A toho má otevřená verze více.

Související články:

První cena vozu350.000,-Kč (1.0 Pure (52 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací350.000,-Kč (1.0 Pure (52 kW))
Základní cena testovaného vozu403.500,-Kč (1.0 Passion (52 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků416.325,-Kč (ForTwo Coupé Pulse, 1,0 l 62 kW )

Plusy

  • schopnost proplétat se ve stísněných podmínkách
  • bezpečnostní výbava
  • skok v kvalitě zpracování
  • výkony motoru

Minusy

  • na volnoběhu nekultivovaný motor
  • nezajímavé jízdní vlastnosti
  • stále ještě pomalá převodovka
  • vysoká cena
Spolupracujeme s TipCars.com

Smart ForTwo Cabrio 1.0

Cena v základní výbavě: 403 500 Kč Cena v testované výbavě: 416 325 Kč

Základní výbava:ESP, ABS, brzdový asistent, čelní airbag řidiče a spolujezdce, bezpečnostní klec tridion, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické stahování oken, 15palcová litá kola, kůží čalouněný volant a řadicí páka

Výbava testovaného vozu:Rádio s CD přehrávačem (+12.825,-)

Technické údaje
Motor Smart ForTwo Cabrio 1.0
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 52 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 92 / 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 145
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.1 / 4 / 4.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 220 / 340
Objem nádrže (l):33
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 790 / 230
Rozměr pneu:155/60 R15, 175/55 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 2695
b) šířka (mm): 1559
c) výška (mm): 1549
d) rozvor (mm): 1867
e) rozchod vpředu (mm): 1283
f) rozchod vzadu (mm): 1385
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1120
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
k) šířka vpředu (mm): 1260
délka sedáku vpředu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 620
Hodnocení Smart ForTwo Cabrio 1.0
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,73
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Smart ForTwo Electric Drive: Jeho produkce byla ukončena Smart ForTwo Electric Drive: Jeho produkce byla ukončena

Elektrický Smart „pro dva“ končí, jeho základem je totiž…

Ojetý Smart ForTwo: Stvořený pro město Ojetý Smart ForTwo: Stvořený pro město

Městská nákupní taška Smart ForTwo má u nás řadu…

 



 
Takto budeme svítit v budoucnosti: Opravdu jsou laser a diody nejlepší cesta?

Takto budeme svítit v budoucnosti: Opravdu jsou laser a diody nejlepší?

Dnes 11:31

Budoucnost svícení dnes patří laseru a diodám, jež dávají designérům netušené možnosti. Máme ale dát vale klasice?




Blesk.cz

Barbora (33) bojuje s roztroušenou sklerózou! Součást terapie: Let nad nočním Brnem

Barbora (33) bojuje s roztroušenou sklerózou!…

Bála jsem se. Bylo to ale úžasné. Dechberoucí! Tak zhodnotila svůj víkendový přelet nad ohňostroji v Brně…

Modřany se přesouvají tisíce let před náš letopočet: Startuje výstava „Doba bronzová“

Modřany se přesouvají tisíce let před náš letopočet:…

Praha 12 zahajuje dlouho plánovanou výstavu s názvem „Doba bronzová“. V oblíbeném Viničním domku se objevila…

 

iSport.cz

Vážná nehoda sparťana Čermáka! Jeho auto hořelo, měl být opilý

Vážná nehoda sparťana Čermáka! Jeho auto hořelo, měl…

Ligová sezona pro Aleše Čermáka skončila vážnou nehodou. Záložník Sparty měl mít podle informací agentury…

NEJ hlášky o titulu Slavie: Hušbauer si ho užil víc než ve Spartě

NEJ hlášky o titulu Slavie: Hušbauer si ho užil víc…

Poslední zápas sezony, výhra 4:0, která znamenala mistrovský titul. O dobrou náladu bylo po sobotním duelu…

 

Reflex.cz

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…