Smart ForTwo Cabrio 1.0 – Městská vyhlídka

Smart ForTwo Cabrio 1.0 – Městská vyhlídka

 
 

Přiznejme si to na rovinu, toto auto je poněkud jednostranně zaměřené. Ale mezi námi, pokud sháníte další auto do rodiny, protože někdo z vás potřebuje každý den do města, zastavte se na chvíli.

Kolikrát se vám už stalo, že jste po půlhodině zoufalého hledání parkovacího místa v přecpaném centru města konečně našli volný flek a vzápětí jste s nadávkou na rtech pokračovali dál, protože vpředu i vzadu mělo vaše auto dvacet čísel navíc? Dobře, tato vůbec ne hypotetická situace je vykonstruovaná trochu prvoplánově, ale pravdou je, že do velkoměsta zatím nikdo nevymyslel lepší auto, než je Smart. Tedy alespoň ne v Evropě.

Nový ForTwo je sice o 12 centimetrů delší (kvůli přísnějším předpisům na ochranu chodců), než jeho skoro stejně vypadající předchůdce, přesto má pořád image roztomilé hračky a naroubujete ho i na místa, která zůstala po špatně parkujících řidičích. Nedoporučujeme vám však pokoušet toleranci městských strážníků parkováním kolmo na chodník tam, kde to není povolené. Ten fígl by nemuseli pochopit.

obrázek [555 x 345]
 

Zmínil jsem se už o tom, že při hlemýždím tempu v zácpě můžete obdivovat okolní architekturu? Stačí zmáčknout tlačítko na středovém tunelu a plátěná střecha se s nevtíravým bzučením stáhne dozadu. Udělejte to ještě jednou a sklopí se i zadní panel s vyhřívaným oknem a odhalíte příčnou vzpěru, která zpevňuje karoserii v zadní části vozu. Je fajn, že můžete horní díl odsouvat i dálkově, klíčkem, jen škoda, že ho stejným způsobem nezasunete i zpátky.

Abyste se ve Smartu cítili jako v kabrioletu, i když, přísně vzato, jde spíše o targu, musíte manuálně odstranit podélné oblouky střechy. Konstruktéři pro ně našli chytré místo k uskladnění – stačí otevřít zavazadlový prostor a uložit je do boxu, umístěného ve víku. Když už jsme u těch užitných vlastností, ForTwo Cabrio na tom není špatně. Na víkendový nákup pro dva vám bude 220 litrů stačit.

Mnohem působivější kouzla s prostorem však předvádí Smart v interiéru. Je to jako vstup do iracionální dimenze – zvenku autíčko pro Barbie, uvnitř plnohodnotný automobil. Co do prostoru i vzhledu, vnitřek předchozího modelu nápadně připomínal skládačku ze zbytků lega. Můžete namítat, že to už není ten roztomilý interiér, ale osobně raději vypustím kus charakteru ve prospěch vyšší kvality a solidnějšího zpracování. Ergonomie je více méně v pořádku, všechna tlačítka jsou veliká a přehledně uspořádaná, až na tři na sobě namačkané spínače manuální klimatizace, umístěné nad otočným ovladačem ventilace.

obrázek [555 x 345]
 

Protože Smart patří Mercedesu a ten si nechá připlácet skoro za všechno, ani zde napadlo ovoce daleko od stromu. Je toho více, ale dvě věci jim neodpustím. Při parkování do řady mám ve zvyku postavit se co nejblíže k obrubníku, protože na Vinohradech mi už několikrát urazili zpětné zrcátko. Vždycky si natočím pravé zrcátko tak, abych viděl na zadní disk a neodřel ho, ale kvůli chybějícímu elektrickému ovládání jsem se musel pokaždé natahovat přes celý interiér a řešit to manuálně. U malého auta, které by mělo svými dovednostmi ve městě jít příkladem, mi příplatek za tuto položku nepřijde jako férový obchod. Stejně nepochopitelný je fakt, že v základní výbavě nejdražšího modelu ForTwo Cabrio Passion chybí rádio. Ať se na mě nikdo nezlobí, ale u vozu se základní cenou přes 400 tisíc…

Tajně jsme doufali, že nový model dostane přesné řízení a manuální převodovku, ale strach z bezpečnosti donutil automobilku vrátit se k „osvědčenému“ nastavení. Vlastně skoro. Volantem teď kola nasměrujete o špetku precizněji a převodovce sice zůstalo automatizované řazení (5 stupňů místo původních šesti), nicméně systém je v sekvenčním režimu malinko rychlejší. Menší starosti má jen se svižnějšími rozjezdy, kdy nechává příliš dlouho prokluzovat spojku. Pro jistotu, aby nedošlo k prokluzu kol. Jinak převodové ústrojí lze nechat pracovat i v plně automatickém módu, který se aktivuje tlačítkem na řadicí páce.

obrázek [555 x 331]
 

Tu neustálou starost o posádku budete pociťovat všude, od opatrného nástupu brzdného účinku po lehce ospalé reakce plynu. Namiřte příď do zatáčky s větším odhodláním a poznáte, jak chutná čistá esence nedotáčivosti. Přestože modelu ForTwo zůstala stejná koncepce s motorem vzadu a pohonem kol zadní nápravy, nastavení podvozku a kalibrace standardně dodávaného stabilizačního programu ESP vás přesvědčí, že udržení auta na silnici bylo prvořadé. Přední kola ztrácejí adhezi o takový kus dříve než ty zadní, že ani při pokusu o sportovní jízdu (proč byste to proboha dělali) nemáte šanci najít jejich limit. S ohledem na krátký rozvor a vysoké těžiště nelze nesouhlasit.

Smart nemontuje do kabrioletu nejslabší zážehový motor s výkonem 45 kW (61 k), i když se pohotovostní hmotnost modelu Cabrio ve srovnání s Coupé zvýšila jen o 10 kg. Kvůli tak malému rozdílu ve váze konstruktéři zasluhují pochvalu za slušnou torzní tuhost karoserie, která se kroutí jen minimálně, a do sloupku řízení se přenášejí jen nejbrutálnější výmoly. To zase k posádce se přes relativně dobře tvarovaná sedadla dostane od tvrdého podvozku mnohem více – speciálně na retardérech si vaše záda užijí.

obrázek [555 x 286]
 

Náš společník do města měl zážehový tříválec o objemu 1,0 l bez turba, což znamená výkon 52 kW/71 k při 5800 ot./min. a maximální točivý moment 92 Nm při 4500 ot./min. Na volnoběhu neprodukuje příliš libozvučné tóny ani příjemné vibrace, ale s rostoucími otáčkami získává zvuk zajímavé podbarvení, a pokud vám nebude vadit, že je motor v horním spektru trochu hlučnější, kvazisportovní zvuk vás bude bavit. S hmotností jen 790 kg zvládne akceleraci na stovku za 13,3 s a maximální rychlost činí 145 km/h. Je přitom zajímavé, že ani při hledání posledních rezerv agregátu si s nataženou střechou neuvědomíte, že sedíte v kabrioletu, tak dobře je utlumen hluk obtékajícího vzduchu. Kvůli chladnému počasí nebyla možnost vyzkoušet si, o kolik by se, kvůli zhoršené aerodynamice, snížila maximálka. Můžeme ovšem alespoň říci, že do 80 km/h vás o požitek z jízdy s nebem nad hlavou neobere ani 10 stupňů na teploměru.

Závěr

Smart dospěl a je stále výjimečný, i když mu možná zanedlouho začne dýchat na záda o něco větší a přitažlivější Fiat 500. Jeho největším problémem byla a zůstává cena i nepochopitelné položky příplatkové výbavy, má ovšem nesporné schopnosti v městském provozu. A o ty jde především. Popravdě, příliš dobře nechápu, jak může mít někdo nervy na každodenní kalvárii v provozu s velkou limuzínou, když je podle její značky a ceny jasné, že si majitel může Smart dovolit. Pokud můžu poradit, jděte do kabrioletu. Ne že by kupé objektivně v něčem zaostávalo, ale ani v jednom případě není důležitá dynamika natolik jako schopnost zaujmout a styl. A toho má otevřená verze více.

Související články:

První cena vozu350.000,-Kč (1.0 Pure (52 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací350.000,-Kč (1.0 Pure (52 kW))
Základní cena testovaného vozu403.500,-Kč (1.0 Passion (52 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků416.325,-Kč (ForTwo Coupé Pulse, 1,0 l 62 kW )

Plusy

  • schopnost proplétat se ve stísněných podmínkách
  • bezpečnostní výbava
  • skok v kvalitě zpracování
  • výkony motoru

Minusy

  • na volnoběhu nekultivovaný motor
  • nezajímavé jízdní vlastnosti
  • stále ještě pomalá převodovka
  • vysoká cena
Spolupracujeme s TipCars.com

Smart ForTwo Cabrio 1.0

Cena v základní výbavě: 403 500 Kč Cena v testované výbavě: 416 325 Kč

Základní výbava:ESP, ABS, brzdový asistent, čelní airbag řidiče a spolujezdce, bezpečnostní klec tridion, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické stahování oken, 15palcová litá kola, kůží čalouněný volant a řadicí páka

Výbava testovaného vozu:Rádio s CD přehrávačem (+12.825,-)

Z energetiky Aleny Vitáskové: Energetické koncepce Z energetiky Aleny Vitáskové: Energetické koncepce

V energetice se často setkáváme se zkratkami SEK či ASEK.…

Německo chce kvůli kauze s turbínami na Krymu rozšířit sankce Německo chce kvůli kauze s turbínami na Krymu rozšířit sankce

Německo prosazuje, aby se na sankčním seznamu Evropské…

O krachující Alitalii má zájem další společnost, nabídku podal irský Ryanair O krachující Alitalii má zájem další společnost, nabídku podal irský Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair Holdings…

Chemička Deza z Agrofertu dostal zelenou k převzetí polského konkurenta Chemička Deza z Agrofertu dostal zelenou k převzetí polského konkurenta

Chemička Deza ze skupiny Agrofert může koupit polskou…

 
Technické údaje
Motor Smart ForTwo Cabrio 1.0
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 52 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 92 / 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 145
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.1 / 4 / 4.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 220 / 340
Objem nádrže (l):33
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 790 / 230
Rozměr pneu:155/60 R15, 175/55 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 2695
b) šířka (mm): 1559
c) výška (mm): 1549
d) rozvor (mm): 1867
e) rozchod vpředu (mm): 1283
f) rozchod vzadu (mm): 1385
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1120
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
k) šířka vpředu (mm): 1260
délka sedáku vpředu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 620
Hodnocení Smart ForTwo Cabrio 1.0
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,73
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Smart ForTwo Electric Drive: Jeho produkce byla ukončena Smart ForTwo Electric Drive: Jeho produkce byla ukončena

Elektrický Smart „pro dva“ končí, jeho základem je totiž…

Ojetý Smart ForTwo: Stvořený pro město Ojetý Smart ForTwo: Stvořený pro město

Městská nákupní taška Smart ForTwo má u nás řadu…

 



 
Jaká bude blízká budoucnost Dacie? Elektromobil ani sedmimístný Duster nebudou

Jaká bude blízká budoucnost Dacie? Elektromobil ani sedmimístný Duster nebudou

Dnes 15:58

Dacia expandovala po Evropě jako výrobce levných automobilů. A na tomto charakteru nehodlá nic měnit.




Blesk.cz

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká čerstvým trailerem

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká…

Do filmového podzimu už zase tak moc dlouhá doba nezbývá. Jedním z jeho trháků má být i nové dobrodružství…

Kontroloři cupují ministerstvo průmyslu. Mělo v účetnictví chyby za 25 miliard

Kontroloři cupují ministerstvo průmyslu. Mělo v…

Chyby za desítky miliard korun mělo ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) v účetnictví a výkazu pro hodnocení…

 

iSport.cz

Hokejisté Sparty vyjeli poprvé na led. Zúčastnil se i Neuvirth s Přibylem

Hokejisté Sparty vyjeli poprvé na led. Zúčastnil se…

První trénink na ledě před novou extraligovou sezonou mají už za sebou  hokejisté Sparty. Jejich kádr během léta…

Zápotočný končí v Baníku! Vliv mohl mít také debakl v přípravě

Zápotočný končí v Baníku! Vliv mohl mít také debakl…

Fotbalisté Ostravy vstoupí do nové sezony bez dosavadního kapitána Tomáše Zápotočného. Sedmatřicetiletý stoper…

 

Reflex.cz

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli uprchlíci z Evropy v syrském Aleppu či palestinské Gaze

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli…

Důvody pro migraci bývají po staletí podobné – války, násilí, ekonomické problémy. Jenže toky, kudy uprchlíci…

Filosofie jihoafrických hoteliérů: Mrtvý žralok – dobrý žralok! Kdy zabijeme posledního?

Filosofie jihoafrických hoteliérů: Mrtvý žralok –…

Žraloci jsou často zpodobňováni jako primitivní zabijáci, kteří prahnou po lidském mase. Zcela opačný názor má…