TEST Smart ForTwo Cabrio CDI – Poznávejte město
Na testovaném Smartu Cabrio CDI je zajímavých hned několik věcí najednou. Tak zaprvé to je jeho schopnost dokonale zaplnit i tu nejmenší mezírku v přeplněných centrech měst, kvůli které je v tolika evropských metropolích oblíben. Za druhé je tu možnost sundat u takto specifického modelu střechu. A za třetí jej pohání vznětová přeplňovaná osmistovka o výkonu 33 kW, což je absolutně nejslabší pohonná jednotka, dodávaná v osobním automobilu na našem trhu.
Nad schopnostmi této městské lasičky jsme se již několikrát rozplývali, a tak nyní jen krátce: pokud zrovna nenarazíte na tolik neoblíbené modré zóny, téměř jistě zaparkujete na dohled od cíle vaší cesty. Takhle to zní možná až příliš nadpozemsky či přehnaně, kdo ale měl možnost malého Smarta řídit, ten nám dá za pravdu. Najít potřebný kousíček prostoru k zaparkování je věc, pro kterou byl tento vůz stvořen a v téhle oblasti dokonale exceluje. Zprvu je potřeba si na velikost vozu přivyknout, protože ze začátku máte tendenci nechávat si zbytečně mnoho místa okolo sebe. Jak ale dny plynou, malé rozměry vám přejdou do krve a z každodenního stresu, který zažíváme v přeplněných centrech měst, hledajíce volné parkovací místo, se stane minulost.
Obdivujte fasády!
Nemusíte být zrovna v nějakém ze Šumných měst, přesto si ve slunečných dnech jistě rádi prohlédnete nějaké ty architektonické skvosty, či si necháte vítr brouzdat ve vlasech. Člověk se v kabrioletu cítí tak nějak svobodně a blíže k obloze, blíže ke světu, blíže k vesmíru...
Smart Cabrio CDI sice není zrovna to pravé auto na dlouhé romantické vyjížďky ve dvou (ono ve více lidech je to stejně nemožné). Vlastně to ani není pravé kabrio, ale spíše neobvyklý roadster s prvky karoserie targa… Každodenní pracovní stres ale umí příjemný dotek sluníčka na cestě domů vždy spolehlivě zahnat, a tak máte-li na to, nelze než tuto variantu doporučit. Když už si kupujete automobil s tak úzkým zaměřením, proč si ještě radost trochu nevylepšit?
Pokud je vám samotné stažení plátěné střechy málo, máte možnost po jejím sundání odejmout výztuhy nad okny a tím se kokpit dokonale otevře světu. Výztuhy mají své úložné místo v odkládacím prostoru, ukrytém ve víku zavazadlového prostoru (resp. v jeho spodní části), takže vám nikdy nebudou překážet.
Jedinou nevýhodou jejich odebrání je to, že pokud chcete střechu opět nasadit, musíte zastavit a traverzy opětovně nandat. Velmi dobré ale je, že střechu lze ovládat při jakékoliv (!) rychlosti. Pohodlně si ji zavřete například při nájezdu na výpadovku a v jízdě můžete pokračovat dál bez zastavení nebo zpomalení.
Za nebe nad hlavou se v tomto případě oproti verzi Coupé připlácí 72 tisíc korun.
Plátěná střecha má v sobě zabudováno skleněné, vyhřívané zadní okno. Smart Cabrio CDI je tedy použitelný dokonce i v zimním období. Co se týče vzduchových vírů v kabině při jízdě se staženou střechou, musíme konstatovat jejich naprostou absenci, za což paradoxně směřuje pochvala slabému motoru. Až do rychlosti 100 km/h nepřesáhnou hranici snesitelnosti, při vyšších rychlostech již začíná do kokpitu výrazněji foukat. Při běžném městském tempu vás bude pouze šimrat lehký vánek ve vlasech, pochopitelně pokud se nerozhodnete pro stažení bočních oken.
Naftový šetřílek
Tříválcový turbodiesel se zdvihovým objemem 799 cm3 je sice opravdu nejslabší motorizací na českém trhu, Smarty jsou ale velmi lehké, a to znamená mj. i to, že s výkonem problém není. Nereálná dokonce není ani dálniční stotřicítka. To sice musíte pedál plynu sešlápnout až na podlahu, Smart se ale statečně pere s odporem vzduchu a zrychluje.
Cestování v rámci českých rychlostních limitů je možné, zejména na dálnici je ale mnohem příjemnější zvolnit a nesnažit se jet co to dá. Na českých okreskách se ForTwo necítí dvakrát dobře, nicméně pokud mají kvalitní povrch, nejsou ani ony velkým problémem. Zcela jiná je situace ve městech. Zde je totiž Smart ve svém živlu, navíc se projevuje velmi sympatickou pružností, a tak se rozhodně nedá říci, že by byl brzdou provozu.
Spotřeba je rekordní. Doplnění nádrže po skončení testu (automobil nedisponuje palubním ukazatelem spotřeby) odhalilo spotřebu nafty na úrovni 3,8 litru na 100 kilometrů, což je hodnota velmi potěšitelná. Po většinu převážně městského testu byla totiž v provozu klimatizace, která také několik desetinek přidala, stejně jako horší aerodynamika při stažené střeše.
Poněkud diskutabilní může být zástavba turbodieselu právě do kabrioletu. Ačkoliv se inženýři snažili agregát odhlučnit co nejlépe, naftové dunění je všudypřítomné, k němu se na volnoběh přidávají také vibrace. Z hlediska uživatelského komfortu se jeví benzinová verze jako výrazně vhodnější.
Co je ale na tomto motoru velmi dobré je jeho sladění s pětistupňovou automatickou převodovkou Softouch. Oproti benzinovému provedení bylo řazení plynulejší a bez rázů – to mimo jiné znamená, že řidič v podstatě není nucen při každém přeřazování spolupracovat ubráním plynu a může řazení zcela pustit z hlavy. Tedy, alespoň do prvního kopce. Poměrně dlouho prokluzující spojka si totiž při rozjezdu vyžádá pomoc ruční brzdy, pokud nechcete hodně zblízka ukázat nárazník Smartu vozidlu za vámi.
Cabrio ano, ale bez nafty
Konečný verdikt? Je poměrně jasný. Do uzavřeného a přeci jen lépe odhlučněného Smartu se lépe hodí naftový agregát, který navíc potěší menší spotřebou. Pokud ale toužíte po slunci a větru ve vlasech, sáhněte po verzi Cabrio s kultivovanějším benzinovým motorem. Jediné, co vám pak dokáže zkazit náladu (kromě pohledu do ceníku) bude kouřící Avie, která zastaví vedle vás na červené.
První cena vozu | 326.000,-Kč (ForTwo Cabrio Pure, 1,0 l 52 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 347.000,-Kč (ForTwo Cabrio Pure, CDI, 0,8 l 33 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 396.133,-Kč (ForTwo Cabrio Passion, CDI, 0,8 l 33 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 414.593,-Kč (ForTwo Cabrio Passion, CDI, 0,8 l 33 kW) |
Plusy
- Ideální rozměry pro pohyb ve městě
- Živý motor
- Sedadla a poloha řidiče
- Nízké povinné ručení
- Mimořádně nízká spotřeba ve městském provozu
- Řízení a agilní jízdní vlastnosti
Minusy
- Vyšší cena
- Jízdní vlastnosti mimo město
- Tuhý brzdový pedál
- Hluk a vibrace dieselového agregátu