Smart ForTwo Cabrio CDI – Poznávejte město

Smart ForTwo Cabrio CDI – Poznávejte město

 
 

Dieselový tříválec ve Smartu je vzhledem k jeho nízké spotřebě ideální společník do města. Je ale také ideální motorizací pro otevřenou verzi?

Na testovaném Smartu Cabrio CDI je zajímavých hned několik věcí najednou. Tak zaprvé to je jeho schopnost dokonale zaplnit i tu nejmenší mezírku v přeplněných centrech měst, kvůli které je v tolika evropských metropolích oblíben. Za druhé je tu možnost sundat u takto specifického modelu střechu. A za třetí jej pohání vznětová přeplňovaná osmistovka o výkonu 33 kW, což je absolutně nejslabší pohonná jednotka, dodávaná v osobním automobilu na našem trhu.

Nad schopnostmi této městské lasičky jsme se již několikrát rozplývali, a tak nyní jen krátce: pokud zrovna nenarazíte na tolik neoblíbené modré zóny, téměř jistě zaparkujete na dohled od cíle vaší cesty. Takhle to zní možná až příliš nadpozemsky či přehnaně, kdo ale měl možnost malého Smarta řídit, ten nám dá za pravdu. Najít potřebný kousíček prostoru k zaparkování je věc, pro kterou byl tento vůz stvořen a v téhle oblasti dokonale exceluje. Zprvu je potřeba si na velikost vozu přivyknout, protože ze začátku máte tendenci nechávat si zbytečně mnoho místa okolo sebe. Jak ale dny plynou, malé rozměry vám přejdou do krve a z každodenního stresu, který zažíváme v přeplněných centrech měst, hledajíce volné parkovací místo, se stane minulost.

Obdivujte fasády!

Nemusíte být zrovna v nějakém ze Šumných měst, přesto si ve slunečných dnech jistě rádi prohlédnete nějaké ty architektonické skvosty, či si necháte vítr brouzdat ve vlasech. Člověk se v kabrioletu cítí tak nějak svobodně a blíže k obloze, blíže ke světu, blíže k vesmíru...

Smart Cabrio CDI sice není zrovna to pravé auto na dlouhé romantické vyjížďky ve dvou (ono ve více lidech je to stejně nemožné). Vlastně to ani není pravé kabrio, ale spíše neobvyklý roadster s prvky karoserie targa… Každodenní pracovní stres ale umí příjemný dotek sluníčka na cestě domů vždy spolehlivě zahnat, a tak máte-li na to, nelze než tuto variantu doporučit. Když už si kupujete automobil s tak úzkým zaměřením, proč si ještě radost trochu nevylepšit?

Pokud je vám samotné stažení plátěné střechy málo, máte možnost po jejím sundání odejmout výztuhy nad okny a tím se kokpit dokonale otevře světu. Výztuhy mají své úložné místo v odkládacím prostoru, ukrytém ve víku zavazadlového prostoru (resp. v jeho spodní části), takže vám nikdy nebudou překážet.

Jedinou nevýhodou jejich odebrání je to, že pokud chcete střechu opět nasadit, musíte zastavit a traverzy opětovně nandat. Velmi dobré ale je, že střechu lze ovládat při jakékoliv (!) rychlosti. Pohodlně si ji zavřete například při nájezdu na výpadovku a v jízdě můžete pokračovat dál bez zastavení nebo zpomalení.

Za nebe nad hlavou se v tomto případě oproti verzi Coupé připlácí 72 tisíc korun.

obrázek [555 x 312]
 

Plátěná střecha má v sobě zabudováno skleněné, vyhřívané zadní okno. Smart Cabrio CDI je tedy použitelný dokonce i v zimním období. Co se týče vzduchových vírů v kabině při jízdě se staženou střechou, musíme konstatovat jejich naprostou absenci, za což paradoxně směřuje pochvala slabému motoru. Až do rychlosti 100 km/h nepřesáhnou hranici snesitelnosti, při vyšších rychlostech již začíná do kokpitu výrazněji foukat. Při běžném městském tempu vás bude pouze šimrat lehký vánek ve vlasech, pochopitelně pokud se nerozhodnete pro stažení bočních oken.

Naftový šetřílek

Tříválcový turbodiesel se zdvihovým objemem 799 cm3 je sice opravdu nejslabší motorizací na českém trhu, Smarty jsou ale velmi lehké, a to znamená mj. i to, že s výkonem problém není. Nereálná dokonce není ani dálniční stotřicítka. To sice musíte pedál plynu sešlápnout až na podlahu, Smart se ale statečně pere s odporem vzduchu a zrychluje.

Cestování v rámci českých rychlostních limitů je možné, zejména na dálnici je ale mnohem příjemnější zvolnit a nesnažit se jet co to dá. Na českých okreskách se ForTwo necítí dvakrát dobře, nicméně pokud mají kvalitní povrch, nejsou ani ony velkým problémem. Zcela jiná je situace ve městech. Zde je totiž Smart ve svém živlu, navíc se projevuje velmi sympatickou pružností, a tak se rozhodně nedá říci, že by byl brzdou provozu.

Spotřeba je rekordní. Doplnění nádrže po skončení testu (automobil nedisponuje palubním ukazatelem spotřeby) odhalilo spotřebu nafty na úrovni 3,8 litru na 100 kilometrů, což je hodnota velmi potěšitelná. Po většinu převážně městského testu byla totiž v provozu klimatizace, která také několik desetinek přidala, stejně jako horší aerodynamika při stažené střeše.

obrázek [555 x 329]
 

Poněkud diskutabilní může být zástavba turbodieselu právě do kabrioletu. Ačkoliv se inženýři snažili agregát odhlučnit co nejlépe, naftové dunění je všudypřítomné, k němu se na volnoběh přidávají také vibrace. Z hlediska uživatelského komfortu se jeví benzinová verze jako výrazně vhodnější.

Co je ale na tomto motoru velmi dobré je jeho sladění s pětistupňovou automatickou převodovkou Softouch. Oproti benzinovému provedení bylo řazení plynulejší a bez rázů – to mimo jiné znamená, že řidič v podstatě není nucen při každém přeřazování spolupracovat ubráním plynu a může řazení zcela pustit z hlavy. Tedy, alespoň do prvního kopce. Poměrně dlouho prokluzující spojka si totiž při rozjezdu vyžádá pomoc ruční brzdy, pokud nechcete hodně zblízka ukázat nárazník Smartu vozidlu za vámi.

Cabrio ano, ale bez nafty

Konečný verdikt? Je poměrně jasný. Do uzavřeného a přeci jen lépe odhlučněného Smartu se lépe hodí naftový agregát, který navíc potěší menší spotřebou. Pokud ale toužíte po slunci a větru ve vlasech, sáhněte po verzi Cabrio s kultivovanějším benzinovým motorem. Jediné, co vám pak dokáže zkazit náladu (kromě pohledu do ceníku) bude kouřící Avie, která zastaví vedle vás na červené.

První cena vozu326.000,-Kč (ForTwo Cabrio Pure, 1,0 l 52 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací347.000,-Kč (ForTwo Cabrio Pure, CDI, 0,8 l 33 kW)
Základní cena testovaného vozu396.133,-Kč (ForTwo Cabrio Passion, CDI, 0,8 l 33 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků414.593,-Kč (ForTwo Cabrio Passion, CDI, 0,8 l 33 kW)

Plusy

  • Ideální rozměry pro pohyb ve městě
  • Živý motor
  • Sedadla a poloha řidiče
  • Nízké povinné ručení
  • Mimořádně nízká spotřeba ve městském provozu
  • Řízení a agilní jízdní vlastnosti

Minusy

  • Vyšší cena
  • Jízdní vlastnosti mimo město
  • Tuhý brzdový pedál
  • Hluk a vibrace dieselového agregátu
Spolupracujeme s TipCars.com

Smart ForTwo Cabrio CDI

Cena v základní výbavě: 396 133 Kč Cena v testované výbavě: 414 593 Kč

Základní výbava:ESP, ABS, hydraulický brzdový asistent, čelní airbag řidiče a spolujezdce, bezpečnostní klec tridion ve stříbrné barvě, bezpečnostní sedadla s integrovanými bezpečnostními pásy, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, zamykání při rozjezdu, čalounění černou látkou, Softip – sekvenční řazení řadicí pákou nebo pádly na volantu, automatizovaná převodovka Softouch, elektrické stahování oken, elektricky ovládaná stahovací střecha, litá kola (15 palců) se dvanácti paprsky, trojramenný sportovní kožený volant, kryt zavazadlového prostoru, klimatizace s automatickou regulací teploty včetně pylového a prachového filtru

Výbava testovaného vozu:Autorádio smart 10 (RDS rádio s CD a MP3 přehrávačem včetně dvou reproduktorů) (+ 18.460,-Kč)

Moravský peněžní ústav se zbavuje domů v centru Prahy. Čeká změnu na banku Moravský peněžní ústav se zbavuje domů v centru Prahy. Čeká změnu na banku

Očekávaná přeměna na banku vede záložnu ze Zlína k…

Trumpovo vítezství. Americký Senát se vyslovil pro zrušení zdravotní péče Obamacare Trumpovo vítezství. Americký Senát se vyslovil pro zrušení zdravotní péče Obamacare

Senát Spojených států dnes nejtěsnějším poměrem hlasů…

Glosa Martina Čabana: Ústava a sajrajt v kamnech Glosa Martina Čabana: Ústava a sajrajt v kamnech

Ústavní soud rozhodl, další debaty už jsou čistě…

 
Technické údaje
Motor Smart ForTwo Cabrio CDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 3 / 2
Zdvihový objem (ccm): 799
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 33 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 110 / 2000 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 135
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 19.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 3.9 / 3.1 / 3.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 150 / -
Objem nádrže (l):33
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 800 / 250
Rozměr pneu:155/60 R15, 175/55 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 2695
b) šířka (mm): 1559
c) výška (mm): 1542
d) rozvor (mm): 1867
e) rozchod vpředu (mm): 1283
f) rozchod vzadu (mm): 1385
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1020
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
k) šířka vpředu (mm): 1260
délka sedáku vpředu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 620
Hodnocení Smart ForTwo Cabrio CDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 6
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 6
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 6
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 6
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 5
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,46
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



Smart ForTwo Electric Drive: Jeho produkce byla ukončena Smart ForTwo Electric Drive: Jeho produkce byla ukončena

Elektrický Smart „pro dva“ končí, jeho základem je totiž…

Ojetý Smart ForTwo: Stvořený pro město Ojetý Smart ForTwo: Stvořený pro město

Městská nákupní taška Smart ForTwo má u nás řadu…

 



 
Toyota Sera (1990-1995): Říkalo se jí motýlek, ale zapadla... Proč?

Toyota Sera (1990-1995): Říkalo se jí motýlek, ale zapadla... Proč?

Včera

Toyota proslula svými menšími sportovními vozy. Kupé Sera se ovšem na rozdíl od Celicy a MR2 mimo Japonsko prakticky nedostalo a zůstalo zapomenuto...




Blesk.cz

Šťastný dědeček Petr Rychlý: Synu Matějovi se narodila malá Laura

Šťastný dědeček Petr Rychlý: Synu Matějovi se…

V rodině Petra Rychlého (51) je obrovská radost. Díky synovi Matějovi (27) se stal poprvé dědečkem. „Laura se…

Stříkám, stříkáš, stříkáme! Recenze Nintendo šílenosti Splatoon 2

Stříkám, stříkáš, stříkáme! Recenze Nintendo…

Barevná grafika jako po pozření LSD, rychlá a originální hratelnost, líté online boje a hlavně zábava na dlouho.…

 

iSport.cz

Trio talentů opouští Spartu, do Salcburku míří i Hadamczikovi vnuci

Trio talentů opouští Spartu, do Salcburku míří i…

Tři z největších českých talentů ročníku 2000 a 2001 odcházejí ze Sparty do rakouského Salcburku, který bude od…

Šilhavý po BATE: Měli jsme přidat góly. Kabina byla z vývoje zaražená

Šilhavý po BATE: Měli jsme přidat góly. Kabina byla…

Být po výhře zklamaný? Někdy to tak prostě je. Trenér Slavie Jaroslav Šilhavý po utkání 3. předkola Ligy mistrů…

 

Reflex.cz

Příběh drsných fotografií: Odvážný lékař uvízl na Antarktidě a musel operovat sám sebe

Příběh drsných fotografií: Odvážný lékař uvízl na…

Leonid Rogozov. Jméno, které v dějinách lékařství vzbuzuje obdiv i respekt. Lékař, který zemřel teprve před…

Udělali jste z Beyoncé bělošku, stěžují si rozezlení fanoušci na Muzeum madame Tussauds

Udělali jste z Beyoncé bělošku, stěžují si rozezlení…

Pobočka Muzea vozkových figurín madame Tussauds ve městě New York se po kritice fanoušků zpěvačky Beyoncé…