28.5. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Sporťák GIOM 1 vznikl v roce 1972 na Slovensku. Bylo to druhé nejnižší auto světa!

 

V roce 1972 předvedli ve slovenských Piešťanech na svoji dobu nezvykle futuristicky pojatý sportovní vůz.

I v dobách socialismu toužili lidé po něčem jiném, než nabízela tehdejší produkce automobilového průmyslu zemí RVHP. Kdo chtěl sportovně střižený vůz, mohl v 70. letech sáhnout po kupé Škoda 110 R. Našli se však i tací, kterým připadalo „erko“ málo sportovní a ač se nejednalo o nějak extrémně rozšířený vůz ani v době vzniku, šlo v zásadě o velkosériové auto, které toho navíc se sportem společného moc nemělo. Snad s výjimkou vzhledu své fešné karoserie.

Škodovka základem

Jedním z aut, které se zcela vymykaly někdejšímu standardu, byl vůz GIOM 1. Pod poněkud tajuplným názvem byla ve skutečnosti zašifrovaná slova „garáž deseti motoristů“. Auto vzniklo opravdu doslova „na koleni“. Jeho konečná montáž proběhla v garáži Františka Němce za pomoci devíti přátel. Ti pocházeli z řad studentů technických škol, vyučených automechaniků a ve skupině byl i jeden lakýrník.

GIOM 1 však nevznikl tak úplně na čistém listu papíru. Jeho tvůrci chytře využili velkosériové díly z produkce Škody, konkrétně řady 100/110. Uvedený model dodal podlahovou plošinu samonosné karoserie a také podvozek, včetně obou náprav, přední lichoběžníkové, zadní kyvadlové. Odpružení ovšem využívalo kvalitní tlumiče od Koni a namísto bubnových brzd vpředu vůz dostal kotoučové firmy Girling. Vzadu zůstaly bubnové brzdy. Pro běžný provoz se využívala plechová kola Škoda s pneumatikami od Barumu. Při sportovním nasazení se ale měnila za disky z lehké slitiny (někdejší dokumentace udávala z elektronu) obouvající pneumatiky Dunlop.

Na sériové podlahové plošině byla postavena nová karoserie. Navrhli ji již zmíněný František Němec a dále Peter Chudý. Druhý jmenovaný byl vlastně jakousi duší celého projektu. V době vzniku GIOMu 1 mu bylo 22 let a úspěšně studoval architekturu na stavební fakultě Slovenské vysoké školy technické. V té době se již čtyři roky účastnil různých soutěží mladých automobilových návrhářů..

To nejlepší ze škodováckého muzea: Odhalili jsme tajemství Škody Ferat!

Tehdy Chudý předložil hned několik návrhů. Dva byly barevné, dva kreslené tuší a dva tužkou. Zahrnovaly variabilnost karoserie a tedy sahající od kupé přes roadster a sedan až po praktické kombi. Tehdejší porota jim nakonec udělila první, třetí, šesté, sedmé a osmé místo. Ač byl údajně rukopis kreseb vzájemně odlišný, nakonec se ukázalo, že všechny pocházejí od jednoho autora – Petera Chudého.

V následujícím roce získal Peter Chudý třetí místo za sérii návrhů snadno přestavitelné karoserie. Šlo o takzvaný runabout, tedy sportovní vůz bez čelního skla (tedy něco jako v 90. letech alternativně Renault Sport Spider). Technicky se opět vycházelo ze škodovek. Další ročníky ale již soutěž neměla. V té době již Peter Chudý pracoval na svém vlastním automobilu.

Hliník ocel a sklo

Zpět k autu. Při výrobě karoserie se uplatnily některé veskrze moderní metody. Krycí panely karoserie byly vyrobeny nejen z ocelového plechu, jak bylo obvyklé, ale také z hliníku a samozřejmě skla. Navíc čelní sklo bylo ploché, zhotovené na zakázku a do karoserie lepené. Pro zajímavost, ještě Škoda Felicia z 90. let využívala řešení, kdy se čelní sklo vsazovalo do karoserie¨, respektive gumového rámu, sklo tedy bylo nelepené. Navíc auto bylo velice nízké. Dobové prameny uváděly, že se jedná o nejnižší vůz vyrobený v Československu s výškou pouhých 960 mm. Ve světě byla tehdy nižší pouze studie Lancia Stratos od Bertoneho. GIOM 1 údajně sahá sériové Škodě 100/110 „do pasu“, jak ostatně dokládá dobový propagační snímek.

Lancia Stratos Sibilo (1978): Gandiniho hnědý klín s originálním volantem

Peter Chudý a jeho tým pamatovali při řešení karoserie i na bezpečnost. Střechu vozu tedy náležitě vyztužili. Tímto za dveřmi a vrcholem čelního skla vznikl bezpečnostní oblouk, navíc zpevněný sedadly. Ta byla nepohyblivá, což v případě, že by vůz řídili rozdílné postavy, jim poněkud komplikovalo práci.

Do dvoumístné kabiny se usedalo po otevření klasických bočních dveří zavěšených na sériové části rámu vozu Škoda 100/110. Když Peter Chudý a jeho tým s vývojem a stavbou vozu v roce 1968 začínali, bylo mu pouhých ani ne 17 let. Auto bylo hotové v roce 1972, svoji premiéruna veřejnosti si odbylo o rok později.

Pod kapotou také Fiat

K pohonu GIOMu sloužil sériový motor Škody 100 o objemu 1,0 litru včetně čtyřstupňové převodovky. Pro účely automobilových závodů, kterých se na GIOMu úspěšně účastnil František Němec, však původní motor skupina Petera Chudého nahradila mnohem lepším čtyřválcem Fiat 1600 2xOHC s výkonem 95,7 kW, který pro závody ve skupině B5 upravil Ladislav Dubóczy.

Sériová převodovka ze škodovky dostala pátý převod a další úpravy od ing. Ondřejíka. Spojku použili od Fichtel & Sachs. V roce 1984 vznikl GIOM 02. O něm, ale i o dalších kreacích, už po roce 1989 pod značkou GIOM design, zase někdy příště.

Zdroj: časopis Automobil ročník 1973, internet a archiv Petera Chudého a GIOM design.

Spolupracujeme s TipCars.com
Maláčovou Zeman jmenuje 30. července, oznámil Hrad Maláčovou Zeman jmenuje 30. července, oznámil Hrad

Prezident Miloš Zeman jmenuje Janou Maláčovou (ČSSD)…

Marchionne skončil kvůli zdraví v čele Fiatu. Nahradí ho Manley z Jeepu Marchionne skončil kvůli zdraví v čele Fiatu. Nahradí ho Manley z Jeepu

Generální ředitel automobilky Fiat Chrysler Automobiles…

 

Štítky Škoda Design

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence

Zbrusu nový kupé-crossover Škody se ještě ani nezačal…

Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne! Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne!

Nové Suzuki Jimny se nám již oficiálně představilo a nyní…

 





 
12 největších skandálů, které zahýbaly automobilovým světem

12 největších skandálů, které zahýbaly automobilovým světem

Včera

Jako ve všech odvětvích, i v automobilovém se občas objeví nějaký skandál, který zamává výsledky značky a někdy ji i celou potopí.




Blesk.cz

Britská muzea se rvou o nafukovačku „Mimina Trumpa“, autoři chystají turné

Britská muzea se rvou o nafukovačku „Mimina Trumpa“,…

Karikaturu amerického prezidenta Donalda Trumpa v podobě balonu znázorňujícího šéfa Bílého domu jako mimino v…

Hacker se snažil prodat tajné americké vojenské materiály. Nikdo je ale nechtěl

Hacker se snažil prodat tajné americké vojenské…

Že hackerům nestačí jen dokonalá znalost počítačů a internetu, ale musí ovládat i řemeslo prodeje, ukazuje…

 

iSport.cz

Mr. 1000! Baseballista Navrátil dosáhl na tisíc odpalů, další načal homerunem

Mr. 1000! Baseballista Navrátil dosáhl na tisíc…

Za svůj první homerun musel poručit rundu fernetů. Druhou tisícovku úspěšných odpalů oslavil baseballista Aleš…

SESTŘIHY: Plzeň i Sparta začaly ligu úspěšně, Zlín otočil s Boleslaví z 0:2

SESTŘIHY: Plzeň i Sparta začaly ligu úspěšně, Zlín…

První kolo fotbalové Fortuna ligy má za sebou pět zápasů. V páteční předehrávce zvítězila mistrovská Plzeň na…

 

Reflex.cz

Colours Veroniky Bednářové: Všechny barvy Polívků

Colours Veroniky Bednářové: Všechny barvy Polívků

Vedro. Slunce. Pot. Je brzké odpoledne a rytíř divadelní alternativy BOLESLAV POLÍVKA i jeho krásný, stále…

Třetí den Colours objektivem Marka Douši: Bezprostřední Rottrová, legrační Polívkové a varující Hruška

Třetí den Colours objektivem Marka Douši:…

V pátek se v Ostravě vyjasnilo, alespoň na obloze, přibylo návštěvníků, odjel kolega, který doposud připravoval…