Srovnávací test: Audi R8 vs. Porsche 911 Carrera 4S
Až dosud si mohla značka Porsche relativně v klidu užívat své dominantní pozice v segmentu vrcholných sportovních kupé. Nyní se zdá, že její 44 let trvající idylka může skončit díky automobilu, který paradoxně pochází ze stejné líhně. Spojení Porsche a koncernu VW je s každým dalším nákupem akcií VW stále pevnější, to ale neznamená, že by se uvnitř skupiny uzavřela dohoda o neútočení. Až dosud se Audi pokoušelo zatřást trůnem Porsche obtížně prodejnými bolidy, odvozenými od rallyových speciálů, anebo přemotorovanými kombi.
Technické údaje | Audi R8 | Porsche 911 Carrera 4S |
Motor | zážehový osmiválec DOHC | zážehový šestiválec DOHC |
Zdvihový objem | 4163 cm3 | 3824 cm3 |
Výkon | 309 kW při 7800/min | 261 kW při 6600/min |
Točivý moment | 430 N.m při 4500/min | 400 N.m při 4600/min |
Převodovka | šestistupňová přímo řazená | šestistupňová přímo řazená |
Zavěšení vpředu/vzadu | dvojitá příč.ramena/ dvoj. příč. ramena | vícerprkové/ víceprvkové |
Pneumatiky | 235/35 a 295/30 ZR 19 | 235/35 a 305/30 ZR 19 |
Palivová nádrž | 75 l | 67 l |
Největší rychlost | 301 km/h | 288 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h | 4,6 s | 5,1 s |
Spotřeba paliva (na 100 km) | 20,4/9,6/13,6 l | 17,5/8,5/11,8 l |
Základní cena | 2 981 300 Kč | 2 835 000 Kč |
Provozní náklady a záruky | ||
Servisní interval | proměnlivý/2 roky | 30 000 km/2 roky |
Záruka na lak/proti korozi | /12 let | /10 let |
Záruka celková | 2 roky | 2 roky |
Záruka mobility | neomezená | 2 roky |
S nástupem modelu R8 s pohonem všech kol je na světě soupeř z úplně jiného těsta. V přímém srovnání s ním vypadá aktuální 911 Carrera 4S (rovněž se stálým pohonem všech kol) usedleji a možná i trochu zastarale. S audi se nemůže měřit ani nabízeným výkonem, 261 kW nemá proti 309 kW šanci, a to ani když si za 376 398 Kč přikoupíte kit na zvýšení výkonu motoru carerry na 280 kW. Vzhled R8, to je jedna velká provokace a show zároveň. Obrovitá maska chladiče dává zapomenout na extravagantní pojetí nového VW Scirocco, čtyři kruhy se poprvé nastěhovaly na přední kapotu. Odkazy na angažmá značky v motoristickém sportu nemohou být jednoznačnější – pod velkým proskleným zadním víkem mohou všichni obdivovat přímovstřikový vidlicový osmiválec, uložený před zadní nápravou. Srovnávat lze snad jen s výkladní skříní klenotnictví...
Kdo si připlatí 540 eur za LED paket, může si motorový prostor ozářit technicky chladným světlem. V takovém okamžiku by už majitel vozu mohl vybírat od zájemců o prohlídku tohoto spektáklu pořádné vstupné, a to zejména pokud si dal motorový prostor vyložit karbonovými panely.
Příď Audi R8 zdobí moderní LED diodová světla pod hlavními (bi-xenonovými) světlomety, podobnou techniku najdete i na zádi. Slouží jako světla pro denní svícení a ještě více zvýrazňují efekt „vykliďte mi levý dálniční pruh“... Klasicky tvarovaná carrera v tomto směru nemá příliš co nabídnout, svým křivkám je věrná desetiletí. Stávající generace možná lehce koketuje s nudou, ale dobré je zdůraznit slovíčko „lehce“. Asi větší zklamání připraví pohled do motorového prostoru, protože šestiválec s protiběžným uspořádáním válců prakticky vůbec neuvidíte, a to je opravdu škoda. A 911 zná snad opravdu každý, dnes už se za ní otočí málokdo – i díky tomu může audi rozehrát svoje představení pro kolemjdoucí. Raritou přitom ještě nějaký čas zůstane. Dodávky sice právě začínají, ale vůz je beznadějně vyprodán a zákazníci, kteří dnes skládají zálohu, ho zřejmě dostanou až počátkem roku 2009.
Má vlastně R8 typické geny stáje Audi? Spíše ne, mnohem bližší je mu Lamborghini Gallardo nežli takové Audi RS4, s nímž ostatně sdílí pohonnou jednotku. Oproti sedanu však agregát v kupé disponuje mazáním se suchou skříní (olejová náplň činí 14,2 l), což umožnilo snížit těžiště motoru a zároveň jej lépe připravit na enormní odstředivé síly při jízdě na okruhu, které by běžnému mazání s čerpadlem v klikové skříni mohly způsobit problémy s nedostatečností.
Audi R8 - Motor uprostřed a pohon všech kol quattro – optimální adheze |
Pro audi je model R8 prvním sériově vyráběným vozem s motorem uprostřed. Koncepce je odvozena ze speciálu pro vytrvalostní závod Le Mans, který nesl stejné označení. Motor je uložen podélně před zadní nápravou. Vidlicový osmiválec 4,2 l má přímé vstřikování benzinu, rovné sací kanály, výfukový svařenec se stejně dlouhými trubkami u všech válců a mazání se suchou skříní. Od převodovky vede kardanový hřídel přes olejovou vanu k diferenciálu přední nápravy (4). Zde pracuje viskózní spojka, rozdělující točivý moment mezi kola obou náprav. Při optimálních adhezních podmínkách jde k předním kolům jen 10 % točivého momentu, při prokluzu zadních kol to ale může být až 35 %. Zadní náprava disponuje diferenciálem se zvýšenou svorností, který v tahu umožňuje 25% „zavření“, při smyku až 45%. |
Také v interiéru Audi díky konstrukci s motorem uprostřed (za sedadly a před zadní nápravou) připomíná svého italského koncernového sourozence, oproti Porsche je přitom výrazně užší. Výhled vzad není valný, což ale sportovnímu kupé můžeme s klidem odpustit. Mnohem důležitější otázkou se stává, kdo z obou soupeřů je rychlejší? A zde nás čekalo hodně velké překvapení. I přes o 48 kW větší výkon nedokázalo Audi R8 carreru setřást. Sprint z 0 na 200 km/h zvládla R8 za 15,5 s, porsche zaostalo o pouhou polovinu sekundy! Téměř identická pak byla nejvyšší naměřená rychlost (295, resp. 294 km/h). Možná jsme v rukou perfektně zajetý stroj, pokud si ale takhle počínají všechny Carrery 4S, není proč si v úvodu zmíněný výkonový kit vlastně přiobjednávat.
Porsche 911 Carrera 4S - Pohon všech kol zlepšuje stabilitu přetáčivého vozu |
V modelové řadě 911 je každý druhý prodaný vůz vybaven pohonem 4 x 4 – tak velký úspěch slaví u zákazníků. Verze Turbo a Targa mají pohon všech kol standardně. Systém zlepšuje trakční schopnosti a stabilitu vozu hlavně při jízdě na mokru a ve vysokých rychlostech, rapidně pak zlepšuje bezpečnost jízdy při velmi rychlém průjezdu zatáček. Šestiválcový s protilehlými písty je uložen za zadní nápravou. V případě verze S má objem 3,8 l a největší výkon 261 kW. Oproti standardní Carreře má Carrera 4 kardanový hřídel k diferenciálu přední nápravy. Také zde je viskózní spojka, fungující v závislosti na rychlosti jízdy. K přední kolům propustí až 40 % točivého momentu. I tak si ale Porsche 911 zachovává svou přetáčivou charakteristiku, podpořenou mimořádnou agilitou při rychlých průjezdech zatáček. |
Audi R8 nedosáhlo slibovaného maxima 301 km/h, přičemž je zřejmé, že třísetkilometrová hranice byla pro tvůrce vozu důležitým marketingovým nástrojem. Pokud jde o spotřebu, mnohem lépe si počínalo porsche. Po 250 kilometrech společné jízdy po německých dálnicích s velmi vysokým podílem jízdy na plný plyn zmizelo z nádrže carrery 48 litrů benzinu, zatímco audi si řeklo o 6 l více. Útěchou majitelů R8 může být fakt, že audi se při vysokých rychlostech díky lepší aerodynamice účinněji „přisálo“ k vozovce a působilo klidněji a stabilněji. Porsche při přejezdu nerovností či vyjetých kolejí vyžadovalo mnohem pevnější ruce na volantu. Audi nabízelo lepší jízdní komfort i na vozovkách s horší kvalitou povrchu.
Abychom opravdu prověřili, co v obou sportovních kupé vězí, vyrazili jsme s nimi na závodní okruh EuroSpeedway u Lužice. Tady dokázalo audi nadělit carreře plné dvě sekundy na jedno kolo, a to je výrazný náskok. Přihlížející si mohli i naplno užívat mechanického řevu osmiválce, který bohužel do interiéru proniká jen minimálně. Osmiválec se točí až do 8250/min, a právě díky tomu se audi stalo okruhovým vítězem. Porsche totiž vyžadovalo odřadit o 1000/min dříve, kvůli čemuž ztrácelo na všech čtyřech dlouhých rovinkách okruhu.
I přes zcela odlišnou koncepci se oba vozy na limitu chovají podobně – v zatáčkách prakticky libovolného poloměru jsou navýsost neutrální, pokud do nich vjedete přece jen příliš vysokou rychlostí, počítejte v obou případech s decentní nedotáčivostí. Před výjezdem ze zatáčky lze audi celkem snadno „rozhodit“ protipohybem volantu a užívat si kontrolovaný přetáčivý smyk, a to i když máte zapnuté ESP. Stabilizační systém je totiž dvoustupňový a podobné eskapády v rámci rozumných mezí toleruje. Pokud jej ale deaktivujete, musíte se na práci s volantem pekelně dobře soustředit, jinak vás neminou potupné hodiny. Překvapilo nás, jak citlivé je audi na změnu zatížení při prudké akceleraci. Pokud při zrychlování na vteřinu dáte nohu z plynu, podvozek se nervózně zavlní a příď se jemně stočí ke straně, podobně jako při nárazu bočního větru. Není to nic příjemného, ale zřejmě jde jen o příliš hrubou reakci systému pohonu všech kol, resp. viskózní mezinápravové spojky. Ta distribuuje 10 až 35 % točivého momentu na přední kola.
Duel na okruhu EuroSpeedway |
||
Na 4,5 km dlouhém okruhu v německé Lužici čekalo na oba vozy 14 zatáček. Lépe si zde počínalo Audi R8, protože jeho motor lze více vytáčet a déle tak využívat vysoko položené křivky výkonu a točivého momentu. Na 648 m dlouhé cílové rovince dosáhla R8 největší rychlost 225 km/h, carrera pak 222,2 km/h. Rozdíl je to minimální, podobně malé odstupy byly i na ostatních měřených úsecích. Subjektivně se porsche v úzkých pasážích zdálo být dokonce rychlejší. | ||
EuroSpeedway Dosažené časy | Audi | Porsche |
Sektor 1 | 19,73 s | 19,98 s |
Sektor 2 | 15,83 s | 16,19 s |
Sektor 3 | 55,31 s | 55,92 s |
Sektor 4 | 18,44 s | 18,45 s |
Sektor 5 | 14,21 s | 15,24 s |
Nejvyšší rychlost | 225,0 km/h | 222,2 km/h |
Čas na jedno kolo | 2:03,52 min | 2:05,78 min |
Podobný systém pohonu kol zvolilo i Porsche, u něj se k předním kolům dostane 5 až 40 % točivého momentu. Carrera ale umí o poznání lépe než audi tři věci, pro sportovní vůz velmi důležité: Má přímější, spontánnější řízení, které dává řidiči větší zpětnou vazbu, účinek jeho brzd lze citlivěji dávkovat a konečně řadicí páka se pohybuje na kratších drahách a s větší lehkostí, než je tomu u tužšího řazení s hliníkovou kulisou v Audi R8. Ta vypadá nádherně, to samé se už ale nedá říct o úplně všech plastových dílech a jejich slícování v interiéru Audi R8, který (alespoň při náběhu výroby) nedosahoval kvalit, na jaké jsme u vozů se čtyřmi kruhy zvyklí.
Naměřené hodnoty Auto Bildu | Audi R8 | Porsche 911 Carrera 4S |
Zrychlení z 0-50/0-100/0-200 km/h | 1,8/4,5/15,5 s | 1,7/4,6/16,0 s |
Pružnost 60-100/80-120 km/h | 4,8 s/8,6 s | 5,4 s/8,6 s |
Největší rychlost | 295 km/h | 294 km/h |
Brzdy studené/zahřáté ze 100 km/h | 36,1/34,5 m | 35,2/34,3 m |
Stopový průměr otáčení | 12,0 m | 11,0 m |
Vnitřní hlučnost při 50/100130 km/h | 64/70/74 dB (A) | 67/71/74 dB (A) |
Pohotovostní/užitečná hmotnost | 1620/240 kg | 1520/355 kg |
Rozdělení hmotnosti vpředu/vzadu | 44/56 % | 40/60 % |
Naměřená spotřeba (na 100 km) | 15,4 l | 13,0 l |
Jízdní dosah na plnou nádrž | 490 km | 520 km |
Marná sláva, Porsche 911 modelového roku 2007 působí jako dokonalý odlitek. Všechno je u něj přesně tak, jak si přejete, i když nemůže nabídnout takovou módní show. Jeho trůn se po útoku z Ingolstadtu nekývá, jen se lehce zatřásl...
Ceny a vybavení | Audi R8 | Porsche 911 Carrera 4S |
Základní cena | 2 981 300 Kč | 2 835 000 Kč |
Přední airbagy | S | S |
Boční a hlavové airbagy | S | S |
Elektricky ovl. okna | S | S |
Stabilizační systém (ESP) | S | S |
Přední mlhovky | S | S |
Imobilizér | S | S |
Samočinná klimatizace | S | S |
Radiopřijímač s CD | S | S |
Metalíza | 30 125 Kč | 24 791 Kč |
Litá 19´´ kola | 47 529 Kč | 10 857 Kč |
Xenonové světlomety | S | S |
Dešťový senzor | 7588 Kč* | 16 105 Kč** |
Samočinná převodovka | 209 700 Kč | 90 000 Kč |
Výsledná cena | 3 276 242 Kč | 2 976 753 Kč |
Mimořádné doplňky | ||
Parkovací čidla vpředu a vzadu | 23 787 Kč | 14 838 Kč |
Kořené čalounění | 61 811 Kč | 85 773 Kč |
Vyhřívaná sedadla | 11 112 Kč | 11 581 Kč |
Tempomat | 7 945 Kč | - |
Navigační systém | 70 022 Kč | 57 544 Kč |
Pozn.: S = standardně, N = nedodává se,
* paket včetně zatmavitelných zrcátek a světelného senzoru,
** včetně zatmavitelných zrcátek
Hodnocení
1. Porsche 911 Carrera 4S
+ Kvalita zpracování
+ Lepší řazení a řízení
+ Menší spotřeba
+ Nižší cena
- Menší komfort
- Menší výkon
2. Audi R8
+ Výraznější vzhled
+ Větší exkluzivita
+ Vyšší komfort
+ Na okruhu lepší dynamika
- Vysoká spotřeba
- Menší interiér
- Horší dílenské zpracování
-ab/jhf-