TEST Škoda Octavia vs. VW Golf vs. Seat Leon
Kompaktní segment, nebo chcete-li nižší střední třída, to je pro evropské automobilky pilíř. Koncern Volkswagen zde zastupují hned čtyři modely postavené na shodném technickém základu, každý ale s cílem oslovit jinou klientelu.
Audi A3 s neskromnou cenou hraje na image a loví v prémiových vodách. Škoda Octavia s gigantickým kufrem cílí na rodinné typy a firemní flotily. Seat Leon brnká na mladistvou sportovní notu, zatímco Volkswagen Golf je konzervativním protikladem – sází na jistotu, která se mu dlouhodobě vyplácí. Je to právě on, kdo léta vládne evropským prodejním statistikám.
Minulé měsíce se nesly ve znamení kompletního přezbrojení zmíněné čtveřice, ke slovu přišla modulární platforma MQB a nové generace pohonných jednotek, byť s původním označením.
Po letech tedy opět vyvstává tradiční otázka, která koncernová značka vytěžila ze sdílené techniky maximum. Že hraje Audi vlastní ligu a levnější sourozence zastíní kvalitou provedení i jízdy, v tom jsme měli jasno po prvním testu (Svět motorů 01/2013). Jaké poměry ale panují mezi modely určenými pro masy, to zjistíte právě nyní na příkladu zážehové motorizace 1.4 TSI/103 kW.
DOJEM
Každý pes jiná ves
Ohrané české přísloví na testovanou trojici dokonale pasuje. Až se nechce věřit, že se pod plechovými kabáty skrývají stejné vnitřnosti.
Seat se krčí k zemi, mhouří světla a napnuté svaly jako by byly permanentně připraveny ke startu. Ke své škodě moc připomíná menší ibizu, ale povedl se.
Design golfu patří k nejdiskutovanějším tématům. V podstatě nudný a bez nápadu, ale také nadčasový, praktický, a když už nic jiného, tak neutrální. Nám se jeho decentní výraz zamlouvá, ale chápeme, pokud budete jiného názoru.
Octavia je každým coulem jiná. Především větší. Její obří záď s dlouhým převisem neříká nic o tom, že používá s oběma hatchbacky stejnou platformu. Jak jsme se na vlastní oči přesvědčili, u škodovky nejvíc ze všech záleží na barvě laku a velikosti kol. Základní verze nevypadají nic moc, ty luxusní působí reprezentativně. Každopádně jsme na jejím outfitu našli nejvíc diskutabilních křivek, takže v našich očích patří až za bratry.
Na druhou stranu její interiér se podle nás vydařil. Sice nemá takový náboj jako seat, ale co se týče celkového dojmu, s golfem si nezadá.
Pořizovací náklady | Kia Cee'd 1.6 GDI/99 kW (etalon) |
Škoda Octavia 1.4 TSI/103 kW |
Seat Leon 1.4 TSI/103 kW |
Volkswagen Golf 1.4 TSI/103 kW |
Základní cena | 329 980 Kč* (Comfort) |
418 900 Kč (Active + příplatky) |
430 900 Kč* (Style) |
474 900 Kč (Highline) |
Cena verze Světa motorů | 329 980 Kč* (Comfort) |
418 900 Kč (Active + příplatky) |
430 900 Kč* (Style) |
474 900 Kč (Highline) |
Výbava verze Světa motorů | ABS, ESP, čelní + boční airbagy, klimatizace, rádio, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a přední okna | |||
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ | ||||
Airbagy hlavové/kolenní řidiče | Ano/Ne | Ano/Ano | Ano/Ano | Ano/Ano |
Klimatizace | Ano (manuální) | 10 000 Kč (manuální) | Ano (automatická 2zónová) | Ano (automatická 2zónová) |
Rádio s CD/USB/AUX/SD | Ano/Ano/Ano/Ne | Ne/Ano/Ano/Ne | Ano/Ano/Ano/Ano | Ano/Ano/Ano/Ano |
Elektrické ovládání zadních oken | Ne | 5000 Kč | Ano | Ano |
Dálkové ovládání centrálního zamykání | Ano | 4000 Kč | Ano | Ano |
Palubní počítač | Ano | 3500 Kč | Ano | Ano |
Tempomat | Ne | 11 000 Kč | Ano | Ano |
Metalíza | 14 000 Kč | 13 200 Kč | 13 000 Kč | 14 100 Kč |
Přední mlhovky | 5000 Kč | 5000 Kč | Ano | Ano |
Kola z lehkých slitin | 10 000 Kč | 17 000 Kč | Ano | Ano |
Porovnání cen | 329 980 Kč (100 %) |
418 900 Kč (o 27 % horší) |
430 900 Kč* (o 31 % horší) |
474 900 Kč (o 44 % horší) |
POŘADÍ | 1.–2. | 1.–2. | 3. | |
* akční cena |
PROSTOR A POHODLÍ
Jasně rozdané karty
Ani nemusíme vzít laserové měřidlo do ruky, aby nám bylo jasné, kdo je tady nejprostornější. Octavia je na první pohled o číslo větší: ve skutečnosti o pět centimetrů na rozvoru a čtyřicet na celkové délce. Kromě zavazadel z toho těží cestující na zadních sedadlech, kteří mají víc místa pro nohy. Zároveň se ale sluší vyzdvihnout, že v leonu i golfu je prostoru také dostatek, dokonce patří k největším kompaktním hatchbackům.
Co se týče šířky, jsou si bratři vzadu velmi podobní. Žádný zázrak, ani zklamání, zkrátka normál. Vpředu má pár čísel k dobru golf, přední místa v jeho podání působí velmi vzdušně. Octavia si vede rozhodně lépe než v minulé generaci, stejně jako leon nedává důvod ke stížnostem.
Každá značka pojala po svém řešení středového tunelu a rozdíly jsou propastné. Zatímco v prvním sólovém testu leonu to bez přímého srovnání tolik nevyniklo, teď vnímáme užší prostor pro nohy řidiče zřetelně. Golf je ve stejném místě o cenný centimetr širší, řidič má koleno také trochu omezené, ale už v přirozenější poloze. Octavia, jejíž druhá generace v tomto ohledu propadala, má pořádně navrch. Je o 4 cm širší než seat a můžete se v ní doslova rozvalit.
Tři stupně tvrdosti
Sedadla si přímo říkají o stručné sestavení hitparády.
Golf: Nejměkčí sedadla, jejich tvar si zaslouží místo v síni slávy. Tělo je opěradlem dokonale objato, souznění s autem je maximální. Také vzadu působí sedadlo z trojice nejpříjemněji.
Octavia: Sedadla tvrdší než v golfu. Přední jsou širší než dosud, což urostlejší postavy uvítají. Na druhou stranu středová část opěradel je tvrdá a plochá, takže konfekční postavy s vozem tolik nesouzní, opěradlo je neobemkne. Také vzadu je sedadlo tvrdé a ploché.
Leon: Nejtvrdší, optimálně tvarovaná a celkově pohodlná sedadla. Vzadu hodně kolmé opěradlo.
Společným rysem testované trojice je ne zcela optimální posaz vzadu. Sedadla leží nízko, nohy je třeba mít hodně pokrčené a po delší cestě člověk neví, jak by se tam srovnal. Pokud sedí řidič až u země, nestrčíte si nárt pod jeho sedačku, dozadu to zas moc nejde kvůli tvaru podlahy. Žádná tragédie, při běžném používání si toho sotva někdo všimne, ale až povezete dospělého vzadu k moři, uvidíte, že se dříve nebo později ozve.
NAMĚŘENÉ HODNOTY | Škoda Octavia | Seat Leon | VW Golf |
Místo podélné/na kolena ideál (cm) | 160/16 | 155/14 | 157/14 |
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) | 91-99/95, 3-12/7 |
91-101/95, 1-11/6 |
90-98/96, 3-11/8 |
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) | 131/129, 147/147 | 130/130, 148/146 | 134/128, 152/144 |
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) | 48 x 50/47 x 47 | 50 x 44/47 x 46 | 49 x 50/49 x 44 |
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) | 64 x 50 | 62 x 43 | 64 x 48 |
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) | 112 x 91 | 70 x 96 | 73 x 107 |
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) | 70/189 | 74/188 | 67/185 |
Stěhovaví Češi
Octavia se stala synonymem neomezené přepravní kapacity. Nic se na tom nemění ani v nové generaci. Škoda nadále naplňuje heslo o kusu auta navíc. Novinka patři k hrstce liftbacků v nižší střední třídě a všechny tradiční hatchbacky včetně technicky spřízněných strčí s přehledem do kufru.
Základní objem 590 litrů netřeba komentovat, díky výklopné zádi je nakládání hračkou. Program sítí a nejrůznějších úchytů pomáhá udržet menší
předměty na místě. Tady není o čem diskutovat, čistá jednička. V zavazadlovém prostoru toho už víc nevymyslíte.
Golf a leon s kratší zádí na škodovku logicky nemají, v rámci své karosářské kategorie si ale vedou dobře. Objem 380 litrů patří k lepšímu průměru, potěší dostatečně velké vstupní otvory, dobře využitelný tvar i pečlivé čalounění.
Golf má standardně výškově stavitelnou mezipodlahu, takže dokáže zamaskovat schod vzniklý po sklopení sedadel. Octavia tohle umí od druhé výbavy za příplatek 4200 Kč. Seat rovnou podlahu neřeší, jeho prioritou je sportovnost. Proto se také smířil s vyšší nákladovou hranou, což mu zajišťuje lepší tuhost karoserie.
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Rozdíly budete hledat marně
V tabulce nemáme chybu – všechny tři modely používají identický a stejně naladěný přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.4 TSI. Zatímco škoda sází jen
na jeho silnější variantu 103 kW, seat a volkswagen si můžete koupit i ve slabším provedení 90 kW.
S motorem známým z minulých generací nemá současný z řady EA 211 nic společného. Z moderních technologií nechybí nic: lehký hliníkový blok, šestnáct ventilů s variabilním časováním na sací i výfukové straně, přímý vstřik benzinu, ani rozvodový řemen nově vyztužený dráty.
Dopředu prozradíme, že navzdory rozdílné velikosti i hmotnosti vozů se agregát projevoval prakticky shodně. Proto můžeme dojmy vzácně paušalizovat.
Pružnost! Ale ne jen tak nějaká. Skoro dech beroucí, chce se nám jásat! Tohle se vážně nevidí. Táhlé stoupání, na tachometru padesátka, zařazená pětka. Auto nejenže neprotestuje, ale dokonce na požádání razantně zrychluje. Na rovině se nemusíme zdráhat zařadit v padesátce dokonce šestku, 1100 otáček se pro motor nejeví jako žádný problém. Nové TSI si zkrátka libuje jen kousek nad volnoběhem, málem jako velký diesel autobusu. Těží z toho samozřejmě vaše peněženka, protože kombinovaná spotřeba se běžně pohybuje mezi 6,0 a 6,5 l/100 km. Ve městě jsme jezdili nejčastěji kolem 7,5 litru, po dálnici za 6,3 l a na okresních silnicích jsme se klidným tempem snadno přiblížili k číslici pět.
To však neznamená, že by byl motor 1.4 TSI ekoaktivistou. Stačí ho nechat nakouknout výš, zhruba nad tři tisíce otáček. Za efektního zvukového doprovodu pak táhne jako smyslů zbavený.
Údaje o testovaných vozidlech | Škoda Octavia 1.4 TSI |
Seat Leon 1.4 TSI |
Volkswagen Golf 1.4 TSI |
Motor, počet válců, ventilový rozvod | zážehový přeplňovaný, 4, DOHC | zážehový přeplňovaný, 4, DOHC | zážehový přeplňovaný, 4, DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 1395 | 1395 | 1395 |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 103/4500-6000 | 103/4500-6000 | 103/4500-6000 |
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) | 250/1500-3500 | 250/1500-3500 | 250/1500-3500 |
Převodovka | 6° manuální | 6°manuální | 6°manuální |
Délka x šířka x výška (mm) | 4659 x 1814 x 1461 | 4263 x 1816 x 1459 | 4255 x 1790 x 1452 |
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) | 2686, 1543/1514 | 2636, 1550/1520 | 2637, 1549/1520 |
Rozměr pneumatik | 205/55 R16 | 205/55 R16 | 205/55 R16 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1255/625 | 1231/594 | 1268/587 |
Objem zavazadelníku (l) | 590 | 380 | 380 |
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) | 50/943 | 50/962 | 50/962 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 215 | 211 | 212 |
Emise CO2 (g/km) | 121 | 119 | 119 |
NAMĚŘENÉ HODNOTY | |||
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. RS; 6. RS (80-120 km/h) (s) | 6,5/8,6; 10,5 | 6,0/8,2; 10,2 | 6,0/8,0; 10,0 |
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) | 3000 | 3000 | 3000 |
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (m) | 47/84/123 | 48/85/124 | 47/85/123 |
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l) | 6,5 | 6,4 | 6,3 |
JÍZDA
Stejné nemusí být vždy stejné
Nebudeme chodit kolem horké kaše. Octavia musí mít tužší odpružení, které se popasuje i s plně naloženým kufrem. A to není ideální volba pro jednodušší vlečenou nápravu, kterou jí koncernová strategie přisoudila pro motorizace do výkonu 110 kW. Po stránce agility nefunguje špatně, to bychom lhali. Jen je potřeba počítat s uskakováním, pokud trefíte v zatáčce výmol. Největší slabinou popsaného spojení je horší komfort. Ve spojení se sedmnáctipalcovými koly klesl až za únosnou mez. Oktávka na dlažbě duní, na kanálech bouchá, na dálnici bubnuje – že tohle není ideál,
pozná i laik. Bohužel levnější nápravu mají všechny nejprodávanější varianty, takže je nutné držet se menšího rozměru kol. Ruchy od zadní nápravy kalí jinak pozitivní dojem z jízdy. Škodovka totiž působí velmi lehce a mrštně.
Leon měl v testu stejné řešení: vlečenou nápravu, kola 17 palců. Dojem? Jiné auto. Až se nechce věřit, že za to mohou „jen“ pružiny a tlumiče. Ani seat netlumí nerovnosti dokonale, proti octavii ale o dost lépe. Auto působí vyrovnanějším dojmem. Podvozek je tišší a v tomto případě nám i velké ráfky přišly snesitelné. Navíc podtrhují dynamický charakter španělského modelu – působí z trojice nejtužším a nejhbitějším dojmem, na zakroucených okreskách jsme si jej vyloženě užívali. Také díky elektronické náhradě samosvorného diferenciálu XDS. Ta se dodává od výbavy Style, golf ji má v základu, octavia vůbec.
Víc prvků víc umí
Golf se představil v konfiguraci, kterou bychom v ideálním případě rádi viděli jako standard pro všechny: víceprvkové zadní zavěšení a šestnáctipalcová kola. Není důvod dělat z víceprvku víc, než ve skutečnosti je, zázraky neumí. Ale k autu na špici segmentu zkrátka patří. Golf je celkově nejkomfortnější, ať má podvozek jakýkoli. Ten s víceprvkem se dodává už od 90 kW. Rozdíl jsme cítili především v zatáčkách se špatným povrchem, které golf projížděl s větší suverenitou, neodskakovala mu záď, podvozek lépe pohlcoval rázy a auto jelo nejklidněji. V ostré jízdě si ale vyloženě nelibuje. Na limitu se nejvíc nakláněl a ESP bylo nastaveno nejostřeji – pořád mělo tendence zasahovat. Jde o pocit. Golf v testované
specifi kaci totiž umí být rychlý, jen se u toho řidič moc nepobaví.
Jako přes kopírák
Společným rysem našich kompaktů je komfortní řízení, které by mělo být především u sportovně střiženého seatu strmější, aby kola rychleji reagovala na řidičovy povely. Řazení šestistupňové převodovky patří k nejlepšímu na trhu, dříve nás ale koncern VW rozmazloval ještě hladším chodem řadicí páky.
ZÁVĚR
Všichni zástupci nové generace rodinných kompaktů koncernu Volkswagen potvrdili pozici špičkových produktů. Navzdory sdíleným komponentům si každá značka zachovala vlastní identitu. Volkswagen se svým konzervativním přístupem neudělal zásadní chybu a v globálu se golf ukázal díky celkové vyváženosti jako nejlepší. Rodinně zaměřená octavia a sportovně laděný leon ztrácejí v podstatě jen v jízdním komfortu, a to kvůli strategii nabízet víceprvkovou nápravu jen k nejsilnějším motorům.Ten testovaný, 1.4 TSI/103 kW, patří k nejsilnějším stránkám těchto aut.