Stilo - konec levných Fiatů?

Stilo - konec levných Fiatů?

 
 

Italská automobilka Fiat se rozhodla skoncovat s image výrobce levných automobilů, a novou éru by měl započít model Stilo, jenž se na našem trhu začal prodávat před týdnem.

Nový zástupce značky Fiat v nižší střední třídě vystřídá dvojici vozů Bravo/Brava opět dvěma výrazně odlišnými automobily. Ptáte se, proč nenesou obě novinky jména svých předchůdců? Ty totiž podle nich patřily minulosti, v níž se Fiat prezentoval jako výrobce laciných vozů, a nové jméno má symbolizovat odklon od této filozofie. Dá se proto předpokládat, že ani nástupce Punta neponese jeho jméno a stejně tak i ostatní automobily této značky. A kam že se Fiat se Stilem chystá? Chtěl by být rovnocenným sokem "velké trojky" nižší střední třídy, reprezentované v současnosti Volkswagenem Golf, Fordem Focus a Opelem Astra. Chtěl by nabízet stejně, ne-li více, ovšem za cenu plně srovnatelnou s těmito soupeři.

Zdá se, že se stilo na tento souboj připravilo opravdu důkladně. Sportovně střižené třídveřové Stilo je určeno zejména pro mladší zákazníky, kteří cestují většinou ve dvou a upřednostňují vzhled před praktičností, pětidveřová verze bude zajímat více rodiny s dětmi. Zatímco při pohledu zpředu od sebe oba modely téměř nerozpoznáte, profil a zadní partie jsou zcela odlišné (foto 3D a 5D). O poznání nižší třídveřová karoserie má výraznější sklon linie oken a koncové svítilny (foto 3D a 5D) jak jinak než nápaditého tvaru po vzoru těch u punta 3D výrazně vystupují z karoserie. Pětidveřová verze se naproti tomu tváří na Fiat možná až příliš upjatě a konzervativně.

V interiéru obou modelů nalezneme shodnou přístrojovou desku, která má poněkud strohé německé tvary, ovšem svým konkurentům se přibližuje také použitými materiály. Drtivá většina všech dílů je potažena měkkým a na omak příjemným materiálem, shodným s tím u Alfy Romeo 147, velice dobré je i slícování jednotlivých dílů. Přední sedadla Stila 5D nemají valné boční vedení, u třídveřového modelu je to o něco lepší.

Právě v interiéru najdeme všechno to, čím by se rád Fiat od konkurence odlišil a v čem jí předeběhl. Ve standardu najdeme hned šest airbagů, palubní počítač, centrální zamykání, autorádio, mlhovky, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, výškově a podélně nastavitelný volant s posilovačem včetně účinnějšího "parkovacího" režimu City. Osvětlení s prodlevou má funkci samočinného stmívání, přední stěrače umožňují šest rychlostí stírání, zatímco ty vzadu mají rychlosti dvě. Specialitou Stila je systém My Car, jehož ovladače jsou umístěny poblíž volantu. Zde je možné nastavit postup odemykání jednotlivých dveří vozu, zamykání dveří po překročení rychlosti 20 km/h, a pokud je vůz vybaven bezklíčovým ovládáním Easy Go (!), lze nastavit i samočinné uzamčení po vzdálení se od automobilu. Mezi další vymoženosti patří sklopná opěradlo spolujezdcova sedadla, jímž dojde k vytvoření stolku, a také posuvná zadní sedadla s možností změny sklonu opěradel. V základu je ale i osvětlení pode dveřmi užitečné při vystupování, nebo rozsvícení potkávacích světel při opuštění vozidla (Follow-Me-Home)

Zahanbit se ovšem nenechá ani nadstandardní výbava. Ta zahrnuje xenonové světlomety, aktivní tempomat, udržující bezpečnou vzdálenost od vozidla vpředu, dešťové čidlo, elektricky seřiditelná přední sedadla, parkovací senzory, a elektronická klimatizace s možností nastavení zvlášť pro levou a pravou část vozu, která má čidlo kvality vzduchu, a v případě potřeby samočinně přepne na vnitřní cirkulaci. Specialitou je také prosklená pětidílná střecha Sky Window, která po otevření z automobilu vytvoří téměř kabriolet. A pokud je vám i tohle málo (což bychom se divili), firma Fiat nabízí i komunikační systém Targa Connect, ten však zatím funguje pouze v některých západoevropských zemích. Je možné dokoupit boční airbagy i pro zadní sedadla.

Podvozek využívá vpředu vzpěr McPherson, vzadu jsou vlečená ramena a celý podvozek využívá modulární systém, umožňující s minimálními náklady vytvářet různě dlouhý rozvor. Všechna kola jsou osazena kotoučovými brzdami, doplněnými o ABS a EBD (dělič brzdného účinku), řidiči pomáhají i protiprokluzové systémy ASR a MSR, ale také brzdový asistent, reagující nejen na sílu, vyvinutou na pedál, ale i na rychlost sešlápnutí. Systém jízdní stability ESP je standardem pro verze s motory 1,8 l a 2,4 l, na přání je však možné jej dostat i k motoru 1,6 l a silnějšímu z turbodieselů.

Když už je řeč o motorech - Stilo bude v nabídce se šesti pohonnými jednotkami. Čtyři z nich jsou zážehové, dvě přeplňované vznětové. Základem je motor 1,2 l/59 kW, doplněný o šestistupňovou převodovku s přímým řazením. Dalším v hierarchii se stal čtyřválec 1,6 l/76 kW, vybavený pětistupňovým mechanickým ústrojím. K dispozici je i osmnáctistovka s 98 kW, spřažená s posledně jmenovanou převodovkou, a nabídka vrcholí pětiválcem 2,4 l o výkonu 125 kW, ten však bude k dostání prozatím výhradně se šestistupňovým samočinným ústrojím Selespeed s možností ruční volby rychlostí tlačítky na volantu. Dva turbodiesely mají shodný objem 1,9 l, ten slabší má však výkon 59 kW a točivý moment 196 N. m, silnější však díky turbodmychadlu s proměnnou geometrií lopatek a chladiči stlačeného vzduchu disponuje výkonem 85 kW a točivým momentem 255 N. m.

Fiat Stilo 5D je dlouhý 4253 mm, široký 1756 mm a vysoký 1525, třídveřová varianta má rozměry 4182 x 1784 x 1475 mm, rozvor je shodný - 2600 mm. Základní cena modelu 3D s motorem 1,2 l je 422 000 Kč, pětidveřový model stojí o 20 000 korun více (442 000 Kč). Nejvíce peněz pak dáte za sportovní 3D s motorem 2,4 l - zde si připravte 719 000 korun. Budoucnost ukáže, zda nová filozofie dražších, ale nadstandardně vybavených vozů přinese Fiatu nové zákazníky, nebo zda naopak odradí ty stávající.

Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4182/4253
Šířka (mm)1784/1756
Výška (mm)1475/1525
Rozvor (mm)2600
Rozchod vpředu (mm)1514
Rozchod vzadu (mm)1508
Objem zav. prostoru (l)305/370
Pohotovostní hmotnost (kg)1090-1320
Rozměr pneu195/65 R15 - 205/55 R16
Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí

Známe první obrysy rozpočtu na rok 2018, přičemž se žádná…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací: Hrozí to už brzy

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací:…

Česku hrozí, že po roce 2020 přijde o bezplatný pozemní příjem televizního vysílání. Stane se tak, pokud…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…