Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Studie: Vznětové motory mohou za 6% úmrtí na rakovinu plic

Jan Mička
Diskuze (69)
Vznětové motory způsobují úmrtí. Potvrdila to nová nizozemská studie.

Výrobci automobilů vynakládají obrovské úsilí, aby jejich motory co nejméně narušovaly životní prostředí. Nová studie, kterou provedli vědci z nejstarší univerzity v Nizozemsku, vysvětluje proč. Podle ní totiž způsobují vznětové motory až 6% všech úmrtí na rakovinu plic v USA a Velké Británii.

Studie s názvem Environmental Health Perspectives dokazuje, že 4,8% procenta lidí, kteří v USA a Velké Británii zamřeli na rakovinu plic, byli dlouhodobě vystaveni prostředí, kde se v hojné míře vyskytovaly výfukové plyny vozidel se vznětovými motory. Dalších 1,3% lidí zemřelo na stejnou chorobu v důsledku života poblíž hlavních silnic. Výzkumu se účastnili především řidiči kamionů nebo horníci, kteří byli dlouhodobě vystaveni plynům z nákladních vozidel vyrobených v letech 1970 až 1990. Podle nizozemských vědců však rok výroby vozů nehraje až takovou roli, přestože se výrobci všemožnými prostředky snaží produkci škodlivin nových motorů omezovat.

V současné době už vozy s naftovými motory disponují filtry pevných částic, které riziko rakoviny částečně omezuje. V posledních letech navíc nákladních a užitkových vznětových vozidel vyrobených ve třetí čtvrtině minulého století ubývá. Hrozba však stále není zažehnána. Jak jsme totiž uvedli již dříve, nevyhnou se v budoucnu filtrům pevných částic ani automobily se zážehovými motory. Výzkumníci z centra TÜV Nord v Německu totiž dokázali, že současné motory spalující benzin produkují až tisíckrát pevných částic než jejich předchůdci. DPF u těchto jednotek je tedy pouze otázkou času.

Jan Mička
Diskuze (69)
13. 12. 2013 10:00
Re: Vznetove motory v USA?
problém je v tom, že moderní diesely stále čudí, smrdí a mají vysoké emise NOx, jakmile něco najedou. Hlavně v naší zemi, kde šetřílci vytahují DPF i katalyzátory. Není dne, aby se mi cestou do práce nedostal do auta kyselý smrad a často je to z poměrně nových aut
13. 12. 2013 09:55
Re: Otázka
No, favorit bych vysokozdvihovým nenazýval, byl to podčtvercový motor - zdvih menší než vrtání. Za ten výkon v nízkých otáčkách mohla spíš ta osmiventilová technika.
12. 12. 2013 08:33
no jistě
V nizozemsku se zhroutil trh díky ekozvýhodňování tak se snaží vzkřísit zdechlo krávu.
11. 12. 2013 20:04
Re: To, že jsou naftové motory a jejich splodiny
Vem si, kolik se vytěží uhlí. Bavíme se o tisících tun radioaktivního materiálu (jen v USA to může být 4 tisíce tun uranu 238 a thoria 232, nemluvě o dalších izotopech/ zemích), který po spálení vylétne komínem každý rok. Nebo ho zachytí spolu s dalšími pevnými částicemi a následně nějak zpracují (přidají do betonu, zavezou na skládku atd.).

Opravdu tedy nejsem přesvědčen, že tohle platí: "najviac radioaktivnych castic mas z jadrovych skusok a testov" Pomíjím, že nejvíc jich bude přirozeně se vyskytujících (jen odhad). Ostatně ty v uhlí jsou přirozeně se vyskytující. Ale naší činností je uvolňujeme do atmosféry, vody, půdy.
Avatar - lamal
11. 12. 2013 13:48
Re: To, že jsou naftové motory a jejich splodiny
jadrove skusky a ich nasledky su naj zdrojom rakoviny pluc a koze, ostatne druhy rakoviny samozrejme strava, ziv. prostredie, styl zivota a podobne...