Auta bez DPF v Británii neprojdou technickou kontrolou, u nás ano
Filtry pevných částic prošly masovým rozšířením s příchodem emisní normy Euro 5. Každé osobní auto, které má pod kapotou vznětový motor a bylo vyrobeno od roku 2009, tento filtr má. Systém čistí výfukové plyny od rakovinotvorných oxidů, které by se jinak šířily do ovzduší.
Pro někoho je problém, že snížená průchodnost výfukového systému snižuje výkon motoru. Daleko horší však je, když přijde nutnost filtr vyměnit. Jejich ceny se výrazně liší, nejčastěji se však pohybují okolo 30.000 korun. Dnešní filtry pevných částic jsou montovány za turbodmychadlo, což stěžuje jejich demontáž. Dříve se však nacházely pod vozidlem. Než by tedy někteří kutilové kupovali nové, raději staré filtry úplně odstranili.
Ve Velké Británii si nyní chtějí na podobné případy došlápnout. Kdo si nechá filtr odstranit, neprojde emisní kontrolou a jeho auto nebude způsobilé pro provoz na veřejných komunikacích. K měření pak může přistoupit až po uvedení vozu do původního stavu. To je výrazná změna oproti systému, který panuje v České republice. Je totiž zcela běžné, že u nás měřením emisí projdou i vozy, jejichž majitelé nechali DPF odstranit.
Osobně se k podobným praktikám nepřikláníme. O to víc, když je na spadnutí instalace filtrů pevných částic i do benzinových motorů. Podle studie společnosti TÜV Nord totiž vypouští moderní zážehové motory až tisícinásobné množství pevných částic, včetně těch rakovinotvorných. V současné době navíc některé zážehové agregáty nevyhovují přísnějším předpisům platným od roku 2017.