Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Auta bez DPF v Británii neprojdou technickou kontrolou, u nás ano

Jan Mička
Diskuze (166)
Filtry pevných částic nejsou trnem v oku pouze českých řidičů, ale i těch britských. Kdo si jej nechá odstranit, neprojde technickou kontrolou.

Filtry pevných částic prošly masovým rozšířením s příchodem emisní normy Euro 5. Každé osobní auto, které má pod kapotou vznětový motor a bylo vyrobeno od roku 2009, tento filtr má. Systém čistí výfukové plyny od rakovinotvorných oxidů, které by se jinak šířily do ovzduší.

Pro někoho je problém, že snížená průchodnost výfukového systému snižuje výkon motoru. Daleko horší však je, když přijde nutnost filtr vyměnit. Jejich ceny se výrazně liší, nejčastěji se však pohybují okolo 30.000 korun. Dnešní filtry pevných částic jsou montovány za turbodmychadlo, což stěžuje jejich demontáž. Dříve se však nacházely pod vozidlem. Než by tedy někteří kutilové kupovali nové, raději staré filtry úplně odstranili.

Ve Velké Británii si nyní chtějí na podobné případy došlápnout. Kdo si nechá filtr odstranit, neprojde emisní kontrolou a jeho auto nebude způsobilé pro provoz na veřejných komunikacích. K měření pak může přistoupit až po uvedení vozu do původního stavu. To je výrazná změna oproti systému, který panuje v České republice. Je totiž zcela běžné, že u nás měřením emisí projdou i vozy, jejichž majitelé nechali DPF odstranit.

Osobně se k podobným praktikám nepřikláníme. O to víc, když je na spadnutí instalace filtrů pevných částic i do benzinových motorů. Podle studie společnosti TÜV Nord totiž vypouští moderní zážehové motory až tisícinásobné množství pevných částic, včetně těch rakovinotvorných. V současné době navíc některé zážehové agregáty nevyhovují přísnějším předpisům platným od roku 2017.

Jan Mička
Diskuze (166)
22. 2. 2015 08:56
"Osobně se k podobným praktikám nepřikláníme."
Co je toto za eufemizmus redakcie?!
Mali ste jasne napisat, ze uvedene praktiky tvrdo odsudzujete!
10. 12. 2013 15:49
Re: DPF filtry
A Ronault, ano muselo být jasné úplně každému smrdí. A jak to smrdí? Je tam umyvadlo zápach zo sifónu, kup si víc čistič sifonů, to si všechno koupit, ale umět si to :yes: .
10. 12. 2013 07:29
Re: Chiptuning
Ale špatné dohady. Auta bez filtru produkují malé částice úplně stejně jako ty s filtrem. Akorát k tomu přidávají ještě ty velké, které tady blahořečíš. Jinak saze jsou rakovitvorné velké jak malé, ty velké ovšem zůstavají "viset" na našich sliznicích a tělo se jich dokáže docela dobře zbavovat, na rozdíl od těch mikrónových, které sliznice už nezachytí a půtují dál.
10. 12. 2013 06:24
Re: Kouří i s FAP
Aha, to celkem dává smysl. Hrodmadíš částice při dlouhé pomalé jízdě (= malá rychlost výfukových plynů) a jakmile na to pořádně šlápneš (= velká rychlost výfukových plynů), některé z dříve zachycených vyletí ven.
Je pravdou, že na tohle se při homologaci nepřijde, protože v měřícím cyklu NEDC není žádná pasáž, kdy by se na to pořádně šláplo. Trochu to připomíná některé benzínové motory, které chladí turbo nebo katalyzátor bohatou směsí.
10. 12. 2013 06:19
Re: Kouří i s FAP
Takže některá auta s tím samým motorem a FAPem kouří a jiná ne ?