Subaru Impreza – zůstalo jen jméno
Image první (1992) i druhé (2000) generace Imprezy byla živena soutěžním naturelem, který byl cítit i v základní verzi se čtyřválcovou jedna-pětkou. Příliš vyhraněný design první generace se ve druhém vydání ještě vyostřil a teprve nedávný facelift udělal z Imprezy auto, které oslovovalo i zákazníky středního proudu. Pravověrní Subaristé už takové nadšení nevyjadřovali. Jaké to bude nyní?
Ve Frankfurtu se představila nová Impreza s osvědčeným pohonem všech kol Symmetrical AWD a čtyřválcovými motory 1.5R (79 kW/107 k) a 2.0R (110 kW/150 k). Verze s ručně řazenou, ale stále jen pětistupňovou převodovkou, mají opět možnost zařazení redukčního převodu. Zájemci o automatickou převodovku musí i nadále vystačit se čtyřstupňovým ústrojím. Zásadní novinkou je skutečnost, že pro Evropu bude vyhrazena pouze Impreza s karoserií hatchback.
design video golf focus subaru predstavujeme
Subaru Impreza - srovnání dvou generací | |||
Rozměr | Subaru Impreza III | Subaru Impreza II | rozdíl |
Délka [mm] | 4415 | 4465 | 50 |
Šířka [mm] | 1740 | 1740 | 0 |
Výška [mm] | 1475 | 1440 | 35 |
Rozvor [mm] | 2620 | 2540 | 80 |
Rozchod vpředu [mm] | - | 1490 | - |
Rozchod vzadu [mm] | - | 1495 | - |
Zavazadlový prostor [l] | - | 395/- | - |
Nová karoserie
Nová Impreza není jen dalším faceliftem druhé generace, ale je zcela novou - třetí - generací, která přichází s novým designem a především s pětidveřovou karoserií hatchback. Design vozu při jeho představení na dubnovém autosalonu v New Yorku vyvolal bouřlivé reakce, protože se zcela vzdálil původním tvarům Imprezy. Verze hatchback je dlouhá 4415 mm, široká 1740 mm, vysoká 1475 mm, má rozvor náprav 2620 mm a stopový poloměr otáčení 5,3 m.
Pětidveřový hatchback je v nabídce Imprezy novinkou a vedle něj se na autosalonu v New Yorku představil i tradiční čtyřdveřový sedan, který se pravděpodobně do Evropy oficiálně nedostane.
Podle tvrzení automobilky je karoserie nové Imprezy lehčí a pevnější než u předchozí generace a navíc v klíčových bodech je skelet zesílen přidáním vysokopevnostní oceli. Motor je uložen o 22 mm a mezinápravový diferenciál o 10 mm níž než dřív, pro dosažení co nejnižšího těžiště.
Novinkou jsou okenní rámy na dveřích, které mají přispívat k celkové tuhosti karoserie a nižší hladině vnitřního hluku v interiéru. Sedan i hatchback mají chromovanou masku, která má opět jako u předchozích provedení připomínat leteckou historii společnosti i když v poněkud jiném pojetí než u předchozích modelů.
Všechny nové Imprezy mají brzdová světla ze světelných diod.
design video golf focus subaru predstavujeme
Interiér a bezpečnost
Ruku v ruce s novou větší karoserií přichází i nový prostornější interiér, který na rozdíl od exteriéru nevyvolává tak dramatické diskuze. Největší novinkou je nabídka navigace, která má své místo uprostřed palubní desky, na níž je i vstup pro MP3 přehrávač nebo video jack. Výrobce slibuje také lepší výhled z vozu.
U Subaru samozřejmě při vývoji nové Imprezy mysleli i na bezpečnost cestujících a v její výbavě jsou čelní, boční i hlavové airbagy nebo systém regulace jízdní dynamiky VDC (Vehicle Dynamics Control).
design video golf focus subaru predstavujeme
Subaru Impreza - srovnání s konkurencí | ||||
Rozměr | Subaru Impreza | Ford Focus | VW Golf | Toyota Auris |
Délka [mm] | 4415 | 4342 | 4204 | 4220 |
Šířka [mm] | 1740 | 1840 | 1759 | 1760 |
Výška [mm] | 1475 | 1489 | 1485 | 1515 |
Rozvor [mm] | 2620 | 2640 | 2578 | 2600 |
Rozchod vpředu [mm] | - | 1535 | 1539 | 1524 |
Rozchod vzadu [mm] | - | 1531 | 1528 | 1522 |
Zavazadlový prostor [l] | - | 380 | 350 | 354 |
Opět ploché čtyřválce
Při pohledu na pohonné jednotky pro japonský trh to vypadá, jakoby se inženýři v Subaru bavili vymýšlením stále nových variant svých agregátů. Pro Japonsko je Impreza v základní provedení vybavena plochým čtyřválcem o objemu 1,5 litru, který podává nevyšší výkon 81 kW (110 k) při 6400 ot./min a nejvyšší točivý moment má hodnotu 144 Nm při 3200 ot./min. Silnější s taktéž atmosféricky plněným agregátem, tentokráte o zdvihovém objemu 2,0 litru, nenabízí jako jediná ze tří zatím představených variant japonských motorů variabilní časování ventilů AVCS a maximální výkon je průměrných 103 kW (140 k) při 5600 ot./min a točivý moment dosahuje svého maxima 186 Nm při 4400 ot./min. Nejvýkonnější verzí pro japonský trh je provedení S-GT s dvoulitrem o výkonu 184 kW (250 k) při 6000 ot./min a točivým momentem 333 Nm při 2400 ot./min. Emise CO2 se u tohoto motoru mají pohybovat okolo hodnoty 179 g/km.
Všechny modely pro Japonsko mají nádrž na 60 litrů paliva a ke všem je možné si objednat čtyřstupňovou automatickou převodovku místo standardní pětistupňové manuální.
design video golf focus subaru predstavujeme
Pro americký trh jsou Imprezy vybaveny plochými čtyřválcovými boxery o objemu 2,5 litru v atmosférickém a přeplňovaném provedení. První z motorů poskytuje výkon 125 kW (170 k) při 6000 ot./min a točivý moment 230 Nm při 4400 ot./min. Druhá pohonná jednotka vybavená turbodmychadlem poskytuje 165 kW (224 k) při 5200 ot./min a točivý moment 306 Nm při 2800 ot./min.
Evropské provedení Subaru Impreza bude mít svou premiéru na Frankfurtském autosalonu. K dispozici budou čtyřválcové motory 1.5R (79 kW/107 k) a 2.0R (110 kW/150 k).
Subaru Impreza: přehled modelové řady | ||||
Motor | 1.5R | 1.5R | 2.0R | 2.0R |
Převodovka | 5MT | SPORTSHIFT E-4AT | 5MT | SPORTSHIFT E-4AT |
Zdvihový objem [cm3] | 1498 | 1498 | 1994 | 1994 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 79/6000 | 79/6000 | 110/6400 | 110/6400 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 142/3200 | 142/3200 | 196/3200 | 196/3200 |
Max. rychlost [km/h] | 175 | 167 | 193 | 182 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14 | 15,1 | 9,6 | 11,6 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 7,5 | 7,5 | 8,2 | 8,4 |
Evropské provedení základního boxeru 1.5 s kódovým označením EL15 výrobce popisuje jako dlouhozdvihový motor s vysokým tosčivým momentem v nízkých a středních otáčkách. Ve srovnání s minulou generací Imprezy doznal motor několika konstrukčních úprav. Nové sací potrubí vytváří spolu se systémem časování ventilů podmínky pro lepší průběh točivého momentu ve středních otáčkách a současně nízkou spotřebu paliva. Nové tvary bychom našli i ve spalovacích prostorách. Výfukové potrubí zabraňuje nežádoucím tlakovým pulsacím od jednotlivých válců. Pohyblivé části motoru vykazují nižší tření. Podobné úpravy potkaly také objemnější atmosférický čtyčválec 2.0 l (EJ20).
O dovozu silnějších provedení rozhodne trh, ale také předpisy, které nakonec vstoupí v Evropě v platnost. Pokud bude ustaven průměrný limit oxidu uhličitého pro celou flotilu značky, bude se v Evropě muset Subaru zřejmě obejít bez dosud tolik žádaných přeplňovaných verzí.
Na českém trhu se Subaru Impreza třetí generace objeví ve 4. čtvrtletí roku 2007.