Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru Crosstrek – Pro ty, kteří nespěchají

Marek Bednář
Diskuze (37)

Nové Subaru Crosstrek má dvě obrovské devizy v precizně naladěném podvozku a nejen z něj pramenícího prvotřídního jízdního komfortu i dynamické stability. To však bohužel jen zdůrazňuje nedostatečný výkon e-Boxeru.

Design, interiér


Nová generace Subaru XV se i v Evropě přiklonila ke svému globálnímu jménu Crosstrek. Vyvinul se také její design; pořád bude jistě kontroverzní, ovšem u Subaru vzhled nikdy nebyl pro zákazníky a fanoušky na prvním místě. K těm se řadím, a protože jsem si minulou generaci docela oblíbil pro její schopnosti – a také protože mě nová impreza při prvním krátkém svezení svým podvozkem nadchla – na týden s novinkou se opravdu těším.

Začněme ovšem zvenčí – tím kontroverzním designem. Docela se mi líbí linky od loga na přídi ke světlometům; možná mají být křídly, mi však spíš připomínají katany. Mohutné oplastování má snad spíš ochrannou než vzhledovou funkci; zejména „bradě“ předního nárazníku se ochrana hodí, neboť kvůli dlouhému převisu není nájezdový úhel kdovíjaký.

Není to jedno u crossoveru, který stejně bude jezdit převážně ve městě? Není – Subaru u crosstreku myslí i na jízdu mimo asfalt, a to poměrně velkorysou světlou výškou 220 mm. Stálý pohon všech kol je samozřejmostí, přeci jen se bavíme o Subaru, ovšem chování pohonu a různých elektronických asistentů lze upravit skrz dvě varianty režimu X-Mode pro jízdu mimo asfalt.

Video se připravuje ...

Že se s tou počítá, naznačují také klasické přední mlhovky a párové couvačky. Mimo asfalt se totiž hodí každý lumen. Zejména přední světlomety ale mají kromě vítaných ostřikovačů také trik v rukávu, který je na klikatých silnicích nedocenitelný – potkávací světla se natáčí s volantem. Navíc mají i statický přísvit do zatáček, který se hodí zejména při odbočování nebo v serpentinách.

Krásný výhled, jste-li menší

Na to, abyste z vozidla co nejlépe viděli – ostatně, je to jeden ze základních prvků aktivní bezpečnosti a Subaru v posledních letech má bezpečnost jako prioritu při vývoji aut – je orientovaný i interiér, zejména v oblasti sloupků A karoserie. Ty jsou u Subaru dlouhodobě konstruované tak, aby omezovaly výhled co nejméně.

Bohužel – po stránce výhledu – se v rámci generační obměny zvětšil panel s kamerami systému EyeSight kolem vnitřního zrcátka, které tak je nově o kousek níž. A mých 184 cm výšky by potřebovalo posunout sedačku o kousek níž, než je možné, aby mi vnitřní zrcátko nezaclánělo ve výhledu. Spolu s krytem těch kamer tvoří poměrně velkou „krabici“, skrz kterou je taky třeba bídný výhled na semafor, stojíte-li první v řadě.

Subaru Crosstrek Subaru Crosstrek

Ovšem, to je v podstatě jediná velká výtka, kterou k interiéru mám, a navíc to lidem menšího vzrůstu vůbec nebude vadit. Kabina je vzdušná, přední místa jsou hezky prostorná, dozadu se „za sebe“ taky těsně vejdu. Analogový přístrojový štít je hezky přehledný a infotainment sice má poněkud diskutabilní design, ale centrální displej je dost velký na to, aby se všechno příjemně používalo, a taky se dá zobrazení všemožně nastavit.

Sedačky obzvláště propracované

Zastavím se však u sedaček, které mají v testované nejvyšší výbavě Executive kožený potah. Jsou prostorné, relativně měkké a pohodlné, ovšem jejich potah oproti kůžím jiných značek docela studí. I když je venku okolo 10 °C, každé ráno si zapínám vyhřívání. Kolébkou, jako by byl rok 1997, nutno dodat. Inu, co není rozbité, nespravuj.

Sedačkám se automobilka věnuje nejen v tiskových materiálech obšírněji. Jejich konstrukce totiž byla oproti minulé generaci upravena tak, aby minimalizovala nežádoucí pohyby těla, které způsobují únavu a pocit rozlámanosti. 

„Z dlouhodobého pohledu vytváří tyto negativní vjemy především houpání ze strany na stranu, kdy sedadlo působí proti karoserii trochu jako pružina. Dochází při tom ke tření meziobratlových plotének a současně k namáhání svalů, s jejichž pomocí se tělo snaží tyto pohyby eliminovat,“ píše automobilka.

Subaru Crosstrek Subaru Crosstrek

Ve snaze o vylepšení tedy sedačky lépe podporují pánev, aby byla křížová kost při sezení vzpřímenější, což zajistí přirozenější pozici páteře. A také jsou sedačky upevněné přímo k podlaze bez mezikusů, což omezuje dojem, že sedačka proti karoserii funguje jako pružina.

Motor, jízdní vlastnosti


Zatímco interiérem crosstrek až na pár detailů boduje, u pohonného ústrojí to taková sláva není. Totiž, zatímco ve Spojených státech, hlavním trhu pro značku Subaru, může crosstrek mít dvoulitr o 113 kW a 197 Nm nebo 2,5l čtyřválec o 136 kW a 241 Nm, to jediné, co v Evropě pod jeho kapotu dostanete, je dvoulitrový e-Boxer, nabízející pouhých 100 kW (136 k) a 182 Nm.

Technicky jde o nepřeplňovaný plochý čtyřválec s elektromotorem o výkonu 12,3 kW (16,7 k) a točivém momentu 66 Nm, který je součástí převodovky a je v ose vozidla, aby byla dodržena idea systému Symmetrical AWD, tedy co do komponent stranově symetrického pohonného ústrojí. Ovšem zatímco dosud mělo toto ústrojí nejvyšší výkon 110 kW, kvůli zpřísnění emisních pravidel o zhruba desetinu svého výkonu přišlo.

Díky elektromotoru je crosstrek příjemně svižný v nízkých rychlostech ve městě, na širokých státních silnicích a zejména dálnicích je ovšem výkonové manko citelně znát a ve snaze o důstojnou dynamiku plynový pedál seznamuji s podlahou velmi často. A v ten moment se zase ukáže nevýhoda převodovky CVT, která při razantní změně požadavku řidiče musí nejprve změnit převodový poměr, což trvá dobrou sekundu, ne-li o chloupek déle, a až pak auto vyrazí.

Subaru Crosstrek Subaru Crosstrek

Navzdory tomu, jak vůz ždímám, se mi ale daří pětistovku testovacích kilometrů zakončit s průměrnou spotřebou o desetinku litru nižší, než udává katalog. Průměr se ustálil na 7,6 l/100 km.

Vycizelovaný podvozek

Velkou pochvalu musí dostat také podvozek. Díky plochému motoru má crosstrek nízko ložené těžiště a díky tomu zase může být odpružení měkčí než u řady jiných crossoverů, což znamená pohodlnější jízdu. „Jen“ 18“ kola – a to jsou ta větší z nabídky, základem jsou sedmnáctky – zase nekladou svou hmotností na odpružení příliš velké nároky, které tak pohyby kol perfektně hlídají. A navíc mají pneumatiky s důstojně vysokými bočnicemi.

Výsledek toho všeho spolu s karoserií velmi tuhou ve zkrutu je, že ať jedete po jakémkoliv povrchu, jízda je plavná a pohodlná, podvozek výborně filtruje nerovnosti asfaltu kvality vpravdě děsivé, typické pro nejednu středočeskou okresku. Zároveň se díky nízkému těžišti vůz nijak výrazně nenaklání a má ohromnou zásobu mechanické přilnavosti, takže můžete zatáčkami projíždět o kus rychleji než s nejbližšími konkurenty. Udržet rychlost se opravdu hodí, protože nabrat ji trvá hrozně dlouho.

Díky variabilnímu stálému pohonu všech kol také crosstreku tolik nevadí, když skončí asfalt. Má dvě verze režimu X-Mode pro bláto a hluboký sníh, či suchý nezpevněný povrch a běžný sníh. Ty řídí prokluz kol i přenos síly na jednotlivé nápravy (za standardní jízdní situace to je 60:40 ve prospěch přední nápravy) a jsou aktivní i při couvání. Pokud byste s crosstrekem chtěli jezdit mimo asfalt častěji, vězte, že v rozměru 225/55 R18, který obouvá tenhle kousek, jsou pneumatiky typu all-terrain běžně k dostání.

Subaru Crosstrek Subaru Crosstrek

Plusem vozu je také přesné a rychle reagující řízení, u nějž na začátek pohybu volantem je třeba jen malé síly. Toho bylo podle automobilky dosaženo oddělením tyče řízení od hřídele elektrického motoru posilovače.

Za zmínku stojí také vylepšený systém EyeSight, který sice trochu omezuje výhled, jak jsem nastínil výše, ale už v základní výbavě crosstreku propůjčuje např. adaptivní tempomat. Z celkem 14 funkcí stojí za zmínku přední předkolizní brzdění, které umí vůz zastavit, když rozpozná vpředu blížící se vozidlo např. v křižovatce, asistent vedení v jízdním pruhu či systém monitorování pozornosti řidiče, který také slouží k automatické volbě uživatelského profilu poté, co člověk nastoupí.

Závěr


Crosstrek má vlastně jen jednu skutečnou chybu – příliš slabé pohonné ústrojí. Jeho podvozek totiž zvládne mnohem víc, než je e-Boxer schopný nabídnout a věřím, že dvouapůllitr z Ameriky by mu opravdu pomohl.

Perfektní jízdní vlastnosti zejména na nekvalitním povrchu při rychlejší jízdě nicméně činí crosstrek vynikajícím venkovským autem. Tedy alespoň pokud vám bude stačit 315 litrů základního objemu zavazadelníku a 650 kg na nebrzděný, resp. 1.270 kg na brzděný přívěs.

A také, pokud si můžete dovolit dát za nijak zvlášť výkonné auto s ne zrovna velkým kufrem nejméně 880 tisíc korun, resp. něco přes milion v nejvyšší výbavě Executive. Tu ale osobně nepotřebuji, neboť oproti prostřednímu Comfortu za 955 tisíc nabízí navíc jen navigaci, střešní okno, vyhřívaný volant a tu studenou kůži na sedačkách. Jenže jestli bych necelý milion za crosstrek skutečně vytáhl z vlastní kapsy, si nejsem navzdory všem jeho přednostem jist; 136 koní je prostě příliš málo.

Nejlevnější verze modelu 880.000 Kč (Crosstrek e-Boxer, 100 kW, Active)
Základ s testovaným motorem 880.000 Kč (Crosstrek e-Boxer, 100 kW, Active)
Testovaný vůz bez příplatků  1.020.000 Kč (Crosstrek e-Boxer, 100 kW, Executive)
Testovaný vůz s výbavou 1.024.000 Kč (Crosstrek e-Boxer, 100 kW, Executive)

Plusy

  • Perfektně naladěný podvozek pro komfortní jízdu na každém povrchu
  • Dobrý výhled z vozu na většinu směrů
  • Natáčecí potkávací světlomety s ostřikovači

Minusy

  • Nízký výkon
  • Jediná motorizace v nabídce
  • Omezený výhled přes vnitřní zpětné zrcátko
Zobrazit celý článek
Marek Bednář
Diskuze (37)

Doporučujeme

Subaru Crosstrek
Cena základní sestavy 1 020 000 Kč
Výbava základní sestavy LED přední světlomety s automatickým nastavením sklonu a spuštěním v šeru, Výsuvné ostřikovače světlometů, LED přední mlhová světla, LED zadní kombinovaná světla, Elektricky sklopná vnější zrcátka, Zatmavená skla v zadních dveřích a 5. dveří, 18“ broušená kola z lehké slitiny, Elektricky ovládané střešní okno, Kožený volant a hlavice volící páky převodovky, Kožený potah sedadel, Vyhřívání předních sedadel Elektrické nastavení předních sedadel, Elektrické ovládání oken, okna řidiče a spolujezdce s automatikou, Keyless Access – bezklíčkové senzorové ovládání centrálního zamykání vozu a startování, Dešťový a světelný senzor, Sluneční clony s integrovanými kosmetickými zrcátky s podsvícením, Středová loketní opěrka na zadních sedadlech, integrované držáky na 2 nápoje, Zásuvka 12V ve středové konzoli, Upevňovací oka (4) a háčky (2) v zavazadlovém prostoru, Kryt zavazadlového prostoru – roleta, Odkládací schránky pod podlahou v zavazadlovém prostoru, Duální automatická klimatizace s prachovým filtrem, Výdechy ventilace na podlaze pro cestující vzadu, Rozmrazovač stěračů předního okna, Elektrické vyhřívání vnějších zrcátek, Elektrické vyhřívání volantu, 11,6“ Full HD displej, audiosystém, navigace, 6 reproduktorů, Bezdrátový Apple CarPlay/Android Auto ,Ovládání audia na volantu, Bluetooth handsfree systém, Dvojice USB portů (typ A a C) a jeden audio vstup AUX (ve středovém panelu), Dvojice USB portů (typ A a C) v zadní části středové konzoly (pouze pro nabíjení), Adaptivní tempomat, 2X-MODE – systém jízdního režimu – dvoumódový Snow/Dirt a Deep Snow/Mud, SI-DRIVE – systém režimů motoru a převodovky (SUBARU Intelligent Drive), Hill Descent Control – systém pro sjíždění svahu, DC systém – kontrola stability a trakce vozu s možností vypnutí, Elektronická parkovací brzda s funkcí Auto Vehicle Hold – systém pro stání bez stisknutého pedálu brzdy, SRS přední airbagy, SRS boční airbagy (pro řidiče a spolujezdce), SRS hlavové airbagy, SRS kolenní airbag řidiče, Airbag v sedáku vpředu (spolujezdec), Středový airbag mezi sedadly, Aktivní natáčecí světlomety Steering Responsive Headlights (SRH), SRVD (Subaru Rear Vehicle Detection) systém – detekce vozů v mrtvém úhlu, LED přídavná odbočovací světla, HBA (High Beam Assist) systém – automatické přepínání mezi dálkovými a potkávacími světly, Automatické brzdění při přiblížení se k překážce při couvání RAB (Reverse Automatic Braking), Samostmívací zpětné zrcátko, Zadní parkovací kamera, Systém monitorování řidiče Driver Monitoring System (DMS), e-Call (systém tísňového volání), Ukazatel nezapnutých bezpečnostních pásů, Výškově nastavitelné bezpečnostní pásy vpředu, 4-kanálový protiblokovací systém ABS s elektronickým rozdělením brzdné síly EBD, Brzdový asistent, Brake Override (systém ochrany proti neúmyslnému zrychlování), Uchycení dětské sedačky ISO-FIX, Dětská pojistka zadních dveří (po obou stranách), Imobilizér Kč
Cena testované sestavy 1 024 000 Kč
Výbava testované sestavy plastová vana v zavazadlovém prostoru (+1.800 Kč), gumové koberečky (+2.200 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 182 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 198
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 7.7
Emise CO2: 174
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 315 / 1297
Objem nádrže (l): 48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1612 / 472
Rozměr pneu: 225/55 R18
Subaru Crosstrek
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4495
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1600
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1555
f) rozchod vzadu (mm): 1555
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 651 / 911
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 925
k) šířka vpředu (mm): 1509
l) šířka vzadu (mm): 1473
délka sedáku vpředu (mm): 466
délka sedáku vzadu (mm): 495
výška opěradla vpředu (mm): 657
výška opěradla vzadu (mm): 615
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
10. 4. 2024 08:14
Ano,
přesně tak. Subaru jsou stále AWD (60:40) ve prospěch předku. Mám Levorga, tak vím o čem mluvím. Výjimka:BRZ a nevím, jaký je stálý poměr u Solterry.
8. 4. 2024 16:05
Re: Budicek!
Pane, ste si isty vyrokom ze "Subaru uz velmi dlho nepouziva staly pohon vsetkych kolies" ? Pokial viem, tak je to stale permanentna stvorkolka aj u CVT, ano spojka je uz ovladana elektronicky, ale pohon na vsetky 4 kolesa je staly. ak sa nemylim, tak je to rozdelene 60:40 (predok : zadok) XV, Outback, Forester.... Slovicko Symmetrical AWD je viacmenej marketing, ale pohon na vsetky 4 je tam permanentny.
Avatar - lamal
8. 4. 2024 13:32
Re: Re: Tak nevim....
Symetrický AWD je pojem, ktory je pasé, v reale ho nepotrebujes, pretoze aj ten aktualny pohon je skvely.
Avatar - Jenik3
7. 4. 2024 16:40
trefný nadpis
Pro ty, kteří nespechaji. Velmi trefné a velmi chytlavé.
Pro řidiče Subaru výstižné.
Avatar - Jenik3
7. 4. 2024 16:38
Re: Takto vypadá evoluce v praxi
Kolik vážila ta Impreza z roku 1997?