Subaru Tribeca 3,6 H6 - středoproudařka

Subaru Tribeca 3,6 H6 - středoproudařka

 
 

Největší Subaru vyměnilo nevázaně extravagantní tvary za tvary usedle konzervativní. To, co vidíte navenek, ale není zdaleka vše! Jízdní vlastnosti, schopnosti nejsilnějšího boxeru H6 i automatické převodovky jsou o krok dále.

Se začátkem února 2008 vstupuje na český trh nové provedení největšího modelu jaké automobilka v současnosti vyrábí. Vstup Subaru do segmentu sedmimístných SUV nebyl takový, jak management plánoval, což bylo podle výrobce zapříčiněno příliš extravagantním designem. Nyní se nová Tribeka řadí ke střednímu proudu. Tedy přinejmenším svým designem. Co se ale stalo s ostatními vlastnostmi?

Model 2008 bere Tribece křídla

Vysoko umístěné světlomety, tři charakteristické otvory na přídi, dynamicky tvarovaný D-sloupek a kapkovité světlomety na zádi – to vše je nyní pryč. Nejde však jen o facelift, jak jej známe. Tady se neměnily dva-tři plasty, ale celé skupiny povrchových komponent. Nezaměnitelné dílo Kiyoshi Sugimota – designéra, který přišel s leteckou maskou předchozího provedení Tribeky – se změnilo na usedle působící příď, kterou asi bude schopno strávit větší množství zájemců o SUV střední velikosti. Originalitu střídá konzervativní nadčasovost. Jestli je to dobře nebo ne, to si každý přebere sám. I Subaru žije v drsném světě ekonomických pravidel, která už ukázala, že vyrábět unikátní dílo, které žádá jen málo zákazníků, není dlouhodobě udržitelný stav.

Změny jsou kupodivu viditelné i na bočním profilu, kde se tvůrci museli také umírnit. Vzhledem k náročnosti výroby rozměrné bočnice se tento díl u většiny faceliftů ponechává v původním provedení, potřeba změny u Tribeky ale byla asi tak výrazná, že bylo investováno i do této oblasti. Linie oken už není tak dynamická, zcela nově je tvarován D-sloupek. Na zádi jsou nové světlomety a přepracované víko, které nyní nese výše umístěnou registrační značku.

obrázek [555 x 299]
 

Japonský luxus pro Američany

Futuristicky tvarovaná přístrojová deska a špičkové zpracování jsme obdivovali už v první Tribece, která se nám dostala do rukou. Ani po necelých dvou letech se v tomto směru nic nemění a Subaru se tak směle pouští do boje s prémiovějším Lexusem RX 350. Americký metr, který použili v Japonsku při modelování tohoto SUV, je příjemný i přerostlým Evropanům, kteří se posadí za volant nebo na některé z míst pro cestující.

Přední sedadla vynikají svými rozměry (především šířkou) i seřizovacími rozsahy. Bohužel, přiměřeně sportovnímu naturelu značky tvarovaný volant zůstává seřiditelný jen výškově i když v Evropě jsme si už zvykli – nejen v této třídě - na dvouosé nastavování. Vzadu je nadbytek místa do šířky i nad hlavou (dokonce i u nadprůměrně rostlých jedinců), zadní opěradla - trochu netradičně, ale příjemně – respektují esovité prohnutí lidské páteře, což připomíná permanentní vhodně tvarovanou bederní opěrku. Jediným dílčím problémem je nízká vzdálenost hrany sedáku od podlahy na zadních sedadlech, která nedovoluje úplné podepření stehen dospělého, avšak to je jev společný většině vozů třídy SUV i MPV.

obrázek [555 x 323]
 

Vyzdvihnout musíme kvalitu použitých materiálů. Právě v tomto směru se Subaru naprosto vyrovnává dražšímu Lexusu. Nemyslíme tím však jen plasty (měkčené materiály kupodivu na přístrojové desce nenajdete), ale zejména přírodní kůži sedadel a čalounění dveří. Celkové provedení nyní působí celistvějším dojmem než před faceliftem, tvary se ale neliší.

Život s vlajkovou lodí

Inovovaný křižník z rejdařství Subaru, opustil pro nový modelový rok kód B9, ale ponechal si charakteristické vlastnosti svého předchůdce. Za jízdy jsou na jednu stranu příjemná obrovská zpětná zrcátka, na druhou stranu jejich mohutnost paradoxně omezuje výhled šikmo vpřed. Diskutabilní je také malé trojúhelníkové okénko u A-sloupku, kterým není prakticky nic vidět. Autorádio je harmonicky zabudováno do kokpitově tvarované přístrojové desky, má velká a jednoznačně identifikovatelná tlačítka, která mohou být alternována těmi na multifunkčním volantu. Na zvuku by se mělo ještě zapracovat. Většina reproduktorů je umístěna nízko u podlahy, což v kombinaci s radikálně odděleným místem řidiče a spolujezdce způsobuje efekt hudby znějící odkudsi z nitra automobilu.

Opakování symetrie

Tribeca, která přeci jen vybočila z řady klasických Subaru, se nezřekla konstrukčních výhod, které značka roky propaguje. Podvozek s komponentami z Legacy sází na symetricky uspořádané hnací ústrojí se třemi diferenciály. Hnací moment motoru je mezi přední a zadní nápravu rozdělován v poměru 45:55, všechna kola jsou nezávisle zavěšená. Po uvedení nové Imprezy na trh se už nedivíme komfortnímu naladění Tribeky, která i přes větší náklony v rychle projížděné zatáčce drží dlouho stopu a chová se neutrálně. Náklony jsou výrazně větší než třeba v BMW X5, ale vyšší komfort při běžné jízdě to vyvažuje. Problémy jsme zaznamenali jen na krátkých nerovnostech, kdy je cítit velkou neodpruženou hmotu kol, velké rázy a sem tam i vrznutí karoserie, které k pěti metrům moc nechybí.

obrázek [555 x 328]
 

Akcelerací v zatáčce jste v první Tribece mohli něco zkazit jen v opravdu výjimečných situacích. Mnoho na tom nemění ani nový motor 3,6 H6 (190 kW) s variabilním časováním sacích i výfukových ventilů, který je v tomto modelu nyní standardem. I teď je nová nízko uložená jednotka spojena výhradně s pětistupňovým automatem. Jízda ukazuje, že se zapracovalo nejen na nastavení nových převodů, ale také na logice a managementu řazení, neboť změny převodů jsou nyní logičtější a rychlejší než dříve. Sportovní charakter tohoto SUV podporuje samočinné podřazování s meziplynem i v automatickém režimu, ve chvíli kdy brzdíte. Subjektivně větší je i rychlost manuální změny převodu (lepší průměr mezi automaty s hydrodynamickým měničem) po navolení pákou voliče. Přesné a poměrně přímé řízení by zasloužilo o stupeň nižší účinek posilovače, ale současný stav chápeme jako příspěvek k harmonii mezi pohodlím za volantem a snadnou ovladatelností, když právě jedete rychleji.

Toto auto není dobyvatelem terénu, což je vidět na první pohled a cítit za volantem. Nájezdový úhel vpředu (16,7°), přechodový úhel ani nájezdový úhel vzadu (21,1°) nejsou výbavou do hor, stejně jako světlá výška 210 mm a délka téměř 4,9 m.

Na dálnici je Tribeca mimořádně stabilním a komfortním dostavníkem, v němž ztrácíte přehled o skutečné rychlosti. Motor svým tlumeným vytím připomíná, že pod kapotou není ani řadový ani vidlicový šestiválec, nýbrž v odvětví netypická konstrukce ležatého motoru s válci uspořádanými do dvojitého H. Pohotovostní hmotnost (1890 kg) se ani přes objemnější a výkonnější motor příliš neliší od předchozího provedení.

Podařilo se umravnit spotřebu paliva, která ale stále vyčnívá nad hodnoty obvyklé ve třídě tří a půl litrových šestiválců. Minimální odběr 9,1 l/100 km jsme dosáhli plynulou jízdou rychlostí 100 km/h, při 130 km/h odečtete na otáčkoměru 2600 ot./min a spotřeba bude činit 14,2 l/100 km. Dlouhodobý průměr na více než 2000 km činil 14,7 l/100 km, ve městě se přehoupnete téměř jistě přes 16 l/100 km.

obrázek [555 x 263]
 

Atraktivní mix pro vyznavače benzinu

V nabídce chybí turbodiesel, a tak prvotní premisou ke koupi velkého Subaru je láska ke kultivovanému zvuku plochého šestiválce a ochota k útratám na benzinových pumpách. Porovnáním technických parametrů Tribeky s obdobnými SUV BMW X5, Mercedes-Benz ML 350 nebo Lexus RX 350 rychle zjistíte, že ve výkonových parametrech se Subaru díru do světa neuděláte. Jenže pak příjdou ta ale. Za 1,4 milionu dostanete u Subaru plně vybavený automobil, který je v některých případech o stovky tisíc levnější než stejně vybavená konkurence. Nenápadné Subaru udělá radost hlavně těm, koho už nebaví dálniční natřásání v tvrdých autech německé provenience, ale ještě nemají na Lexus.

První cena vozu1.249.800,- (Tribeca 3,6 Comfort)
První cena vozu s testovanou motorizací1.398.800,- (Tribeca 3,6 Executive)
Základní cena testovaného vozu1.398.800,- (Tribeca 3,6 Executive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.398.800,- (Tribeca 3,6 Executive)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Jízdní komfort
  • Výborné zpracování
  • Spojení nového šestiválce s pětistupňovou automatickou převodovkou
  • Jízdní vlastnosti na silnici
  • Výborná aerodynamika a zvuková izolace náprav a kol

Minusy

  • Vysoká spotřeba
  • Tlumení krátkých nerovností
  • Malá palivová nádrž
  • Zvuk audiosoustavy
  • Absence naftových motorů
Spolupracujeme s TipCars.com

Subaru Tribeca 3,6 H6

Cena v základní výbavě: 1 398 800 Kč Cena v testované výbavě: 1 398 800 Kč

Základní výbava:Stálý pohon všech kol AWD, ABS s EBD, elektronický rozdělovač brzdné síly EBD, brzdový asistent BA, elektronický stabilizační systém VDC, čelní, boční a hlavové airbagy, ISOFIX, posilovač řízení, palubní počítač, navigační systém DVD, zadní parkovací kamera, tempomat, kožený interiér, kožený volant, ovládání audiosystému na volantu, dvouzónová automatická klimatizace, elektricky ovládané střešní okno, elektrické vyhřívání předních sedaček, výškově nastavitelný volant, elektricky nastavitelné sedáky řidiče a spolujezdce, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, tónovaná skla, elektricky nastavitelná a sklopná vnější zpětná zrcátka, přední mlhové světlomety, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 18palcová kola z lehkých slitin, automatické vyrovnávání nivelity zadní nápravy.

Výbava testovaného vozu:základní

Tři scénáře vyhubení života na Zemi: výbuch supernovy, gama záblesk a dopad asteroidu Tři scénáře vyhubení života na Zemi: výbuch supernovy, gama záblesk a dopad asteroidu

Život na zemi je velmi křehký a platí to i pro člověka. V…

O2 navýšilo zisk, těží hlavně z mobilního internetu O2 navýšilo zisk, těží hlavně z mobilního internetu

Mobilní operátor O2 v letošním prvním pololetí zvýšil…

Sankce proti Rusku jsou schválené. Trump je může ještě zpřísnit Sankce proti Rusku jsou schválené. Trump je může ještě zpřísnit

Americký Senát podle očekávání velkou většinou hlasů…

 

Štítky MPV Subaru Testy

Technické údaje
Motor Subaru Tribeca 3,6 H6
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3630
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 190 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 207
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16.9 / 9 / 11.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 525 / 1671
Objem nádrže (l):64
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1890 / 596
Rozměr pneu:255/55 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4865
b) šířka (mm): 1880
c) výška (mm): 1665
d) rozvor (mm): 2750
e) rozchod vpředu (mm): 1580
f) rozchod vzadu (mm): 1580
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 970
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 920
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Subaru Tribeca 3,6 H6
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,12
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Subaru Tribeca může vypadat jako zvětšený Outback Subaru Tribeca může vypadat jako zvětšený Outback

Velké SUV japonské značky Subaru se sice v loňském roce…

S nástupcem SUV Subaru Tribeca se počítá S nástupcem SUV Subaru Tribeca se počítá

Subaru Tribeca, velké SUV, které se u nás již neprodává,…

 



 
Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

TEST: Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

Dnes 08:00

Sedan Vesta je s crossoverem Xray první vlaštovkou nové éry značky Lada. V exkluzivním testu jsme ji vyzkoušeli přímo na českých silnicích.




Blesk.cz

Expřítel Dary Rolins měl autonehodu: Zpěvák Wohnoutu skončil zakrvácený

Expřítel Dary Rolins měl autonehodu: Zpěvák Wohnoutu…

Stáli při něm všichni svatí. Expřítel zpěvačky Dary Rolins (44) a frontman skupiny Wohnout Matěj Homola (44) se…

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s prázdnou?

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s…

Zdá se vám, že letos houby nerostou? Není to pravda! Jen je třeba vědět, kam na ně! A s tím vám poradíme.

 

iSport.cz

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy.…

Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou sezonou HET ligy.…

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon, Stramaccioniho tým v problémech

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon,…

Tohle přesně nechtěli dopustit. Jenže nic jiného si za špatný výkon nezasloužili. Fotbalisté Sparty prohráli…

 

Reflex.cz

Ve 14 městech světa bude vůbec poprvé unikátní výstava předmětů z koncentračního tábora Osvětim

Ve 14 městech světa bude vůbec poprvé unikátní…

Vůbec poprvé od konce druhé světové války se ve 14 městech Evropy a USA uskuteční putovní výstava předmětů z…

Kokosové ostrovy: Kus panenské přírody uprostřed oceánu, kde se příliš nepracuje a všichni se mají dobře

Kokosové ostrovy: Kus panenské přírody uprostřed…

Na lepších mapách je to sotva znatelná tečka, na těch horších je nenajdete vůbec. Pár kilometrů čtverečních…