Subaru Tribeca 3,6 H6 - středoproudařka

Subaru Tribeca 3,6 H6 - středoproudařka

 
 

Největší Subaru vyměnilo nevázaně extravagantní tvary za tvary usedle konzervativní. To, co vidíte navenek, ale není zdaleka vše! Jízdní vlastnosti, schopnosti nejsilnějšího boxeru H6 i automatické převodovky jsou o krok dále.

Se začátkem února 2008 vstupuje na český trh nové provedení největšího modelu jaké automobilka v současnosti vyrábí. Vstup Subaru do segmentu sedmimístných SUV nebyl takový, jak management plánoval, což bylo podle výrobce zapříčiněno příliš extravagantním designem. Nyní se nová Tribeka řadí ke střednímu proudu. Tedy přinejmenším svým designem. Co se ale stalo s ostatními vlastnostmi?

Model 2008 bere Tribece křídla

Vysoko umístěné světlomety, tři charakteristické otvory na přídi, dynamicky tvarovaný D-sloupek a kapkovité světlomety na zádi – to vše je nyní pryč. Nejde však jen o facelift, jak jej známe. Tady se neměnily dva-tři plasty, ale celé skupiny povrchových komponent. Nezaměnitelné dílo Kiyoshi Sugimota – designéra, který přišel s leteckou maskou předchozího provedení Tribeky – se změnilo na usedle působící příď, kterou asi bude schopno strávit větší množství zájemců o SUV střední velikosti. Originalitu střídá konzervativní nadčasovost. Jestli je to dobře nebo ne, to si každý přebere sám. I Subaru žije v drsném světě ekonomických pravidel, která už ukázala, že vyrábět unikátní dílo, které žádá jen málo zákazníků, není dlouhodobě udržitelný stav.

Změny jsou kupodivu viditelné i na bočním profilu, kde se tvůrci museli také umírnit. Vzhledem k náročnosti výroby rozměrné bočnice se tento díl u většiny faceliftů ponechává v původním provedení, potřeba změny u Tribeky ale byla asi tak výrazná, že bylo investováno i do této oblasti. Linie oken už není tak dynamická, zcela nově je tvarován D-sloupek. Na zádi jsou nové světlomety a přepracované víko, které nyní nese výše umístěnou registrační značku.

obrázek [555 x 299]
 

Japonský luxus pro Američany

Futuristicky tvarovaná přístrojová deska a špičkové zpracování jsme obdivovali už v první Tribece, která se nám dostala do rukou. Ani po necelých dvou letech se v tomto směru nic nemění a Subaru se tak směle pouští do boje s prémiovějším Lexusem RX 350. Americký metr, který použili v Japonsku při modelování tohoto SUV, je příjemný i přerostlým Evropanům, kteří se posadí za volant nebo na některé z míst pro cestující.

Přední sedadla vynikají svými rozměry (především šířkou) i seřizovacími rozsahy. Bohužel, přiměřeně sportovnímu naturelu značky tvarovaný volant zůstává seřiditelný jen výškově i když v Evropě jsme si už zvykli – nejen v této třídě - na dvouosé nastavování. Vzadu je nadbytek místa do šířky i nad hlavou (dokonce i u nadprůměrně rostlých jedinců), zadní opěradla - trochu netradičně, ale příjemně – respektují esovité prohnutí lidské páteře, což připomíná permanentní vhodně tvarovanou bederní opěrku. Jediným dílčím problémem je nízká vzdálenost hrany sedáku od podlahy na zadních sedadlech, která nedovoluje úplné podepření stehen dospělého, avšak to je jev společný většině vozů třídy SUV i MPV.

obrázek [555 x 323]
 

Vyzdvihnout musíme kvalitu použitých materiálů. Právě v tomto směru se Subaru naprosto vyrovnává dražšímu Lexusu. Nemyslíme tím však jen plasty (měkčené materiály kupodivu na přístrojové desce nenajdete), ale zejména přírodní kůži sedadel a čalounění dveří. Celkové provedení nyní působí celistvějším dojmem než před faceliftem, tvary se ale neliší.

Život s vlajkovou lodí

Inovovaný křižník z rejdařství Subaru, opustil pro nový modelový rok kód B9, ale ponechal si charakteristické vlastnosti svého předchůdce. Za jízdy jsou na jednu stranu příjemná obrovská zpětná zrcátka, na druhou stranu jejich mohutnost paradoxně omezuje výhled šikmo vpřed. Diskutabilní je také malé trojúhelníkové okénko u A-sloupku, kterým není prakticky nic vidět. Autorádio je harmonicky zabudováno do kokpitově tvarované přístrojové desky, má velká a jednoznačně identifikovatelná tlačítka, která mohou být alternována těmi na multifunkčním volantu. Na zvuku by se mělo ještě zapracovat. Většina reproduktorů je umístěna nízko u podlahy, což v kombinaci s radikálně odděleným místem řidiče a spolujezdce způsobuje efekt hudby znějící odkudsi z nitra automobilu.

Opakování symetrie

Tribeca, která přeci jen vybočila z řady klasických Subaru, se nezřekla konstrukčních výhod, které značka roky propaguje. Podvozek s komponentami z Legacy sází na symetricky uspořádané hnací ústrojí se třemi diferenciály. Hnací moment motoru je mezi přední a zadní nápravu rozdělován v poměru 45:55, všechna kola jsou nezávisle zavěšená. Po uvedení nové Imprezy na trh se už nedivíme komfortnímu naladění Tribeky, která i přes větší náklony v rychle projížděné zatáčce drží dlouho stopu a chová se neutrálně. Náklony jsou výrazně větší než třeba v BMW X5, ale vyšší komfort při běžné jízdě to vyvažuje. Problémy jsme zaznamenali jen na krátkých nerovnostech, kdy je cítit velkou neodpruženou hmotu kol, velké rázy a sem tam i vrznutí karoserie, které k pěti metrům moc nechybí.

obrázek [555 x 328]
 

Akcelerací v zatáčce jste v první Tribece mohli něco zkazit jen v opravdu výjimečných situacích. Mnoho na tom nemění ani nový motor 3,6 H6 (190 kW) s variabilním časováním sacích i výfukových ventilů, který je v tomto modelu nyní standardem. I teď je nová nízko uložená jednotka spojena výhradně s pětistupňovým automatem. Jízda ukazuje, že se zapracovalo nejen na nastavení nových převodů, ale také na logice a managementu řazení, neboť změny převodů jsou nyní logičtější a rychlejší než dříve. Sportovní charakter tohoto SUV podporuje samočinné podřazování s meziplynem i v automatickém režimu, ve chvíli kdy brzdíte. Subjektivně větší je i rychlost manuální změny převodu (lepší průměr mezi automaty s hydrodynamickým měničem) po navolení pákou voliče. Přesné a poměrně přímé řízení by zasloužilo o stupeň nižší účinek posilovače, ale současný stav chápeme jako příspěvek k harmonii mezi pohodlím za volantem a snadnou ovladatelností, když právě jedete rychleji.

Toto auto není dobyvatelem terénu, což je vidět na první pohled a cítit za volantem. Nájezdový úhel vpředu (16,7°), přechodový úhel ani nájezdový úhel vzadu (21,1°) nejsou výbavou do hor, stejně jako světlá výška 210 mm a délka téměř 4,9 m.

Na dálnici je Tribeca mimořádně stabilním a komfortním dostavníkem, v němž ztrácíte přehled o skutečné rychlosti. Motor svým tlumeným vytím připomíná, že pod kapotou není ani řadový ani vidlicový šestiválec, nýbrž v odvětví netypická konstrukce ležatého motoru s válci uspořádanými do dvojitého H. Pohotovostní hmotnost (1890 kg) se ani přes objemnější a výkonnější motor příliš neliší od předchozího provedení.

Podařilo se umravnit spotřebu paliva, která ale stále vyčnívá nad hodnoty obvyklé ve třídě tří a půl litrových šestiválců. Minimální odběr 9,1 l/100 km jsme dosáhli plynulou jízdou rychlostí 100 km/h, při 130 km/h odečtete na otáčkoměru 2600 ot./min a spotřeba bude činit 14,2 l/100 km. Dlouhodobý průměr na více než 2000 km činil 14,7 l/100 km, ve městě se přehoupnete téměř jistě přes 16 l/100 km.

obrázek [555 x 263]
 

Atraktivní mix pro vyznavače benzinu

V nabídce chybí turbodiesel, a tak prvotní premisou ke koupi velkého Subaru je láska ke kultivovanému zvuku plochého šestiválce a ochota k útratám na benzinových pumpách. Porovnáním technických parametrů Tribeky s obdobnými SUV BMW X5, Mercedes-Benz ML 350 nebo Lexus RX 350 rychle zjistíte, že ve výkonových parametrech se Subaru díru do světa neuděláte. Jenže pak příjdou ta ale. Za 1,4 milionu dostanete u Subaru plně vybavený automobil, který je v některých případech o stovky tisíc levnější než stejně vybavená konkurence. Nenápadné Subaru udělá radost hlavně těm, koho už nebaví dálniční natřásání v tvrdých autech německé provenience, ale ještě nemají na Lexus.

První cena vozu1.249.800,- (Tribeca 3,6 Comfort)
První cena vozu s testovanou motorizací1.398.800,- (Tribeca 3,6 Executive)
Základní cena testovaného vozu1.398.800,- (Tribeca 3,6 Executive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.398.800,- (Tribeca 3,6 Executive)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Jízdní komfort
  • Výborné zpracování
  • Spojení nového šestiválce s pětistupňovou automatickou převodovkou
  • Jízdní vlastnosti na silnici
  • Výborná aerodynamika a zvuková izolace náprav a kol

Minusy

  • Vysoká spotřeba
  • Tlumení krátkých nerovností
  • Malá palivová nádrž
  • Zvuk audiosoustavy
  • Absence naftových motorů
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Subaru Tribeca 3,6 H6

Cena v základní výbavě: 1 398 800 Kč Cena v testované výbavě: 1 398 800 Kč

Základní výbava:Stálý pohon všech kol AWD, ABS s EBD, elektronický rozdělovač brzdné síly EBD, brzdový asistent BA, elektronický stabilizační systém VDC, čelní, boční a hlavové airbagy, ISOFIX, posilovač řízení, palubní počítač, navigační systém DVD, zadní parkovací kamera, tempomat, kožený interiér, kožený volant, ovládání audiosystému na volantu, dvouzónová automatická klimatizace, elektricky ovládané střešní okno, elektrické vyhřívání předních sedaček, výškově nastavitelný volant, elektricky nastavitelné sedáky řidiče a spolujezdce, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, tónovaná skla, elektricky nastavitelná a sklopná vnější zpětná zrcátka, přední mlhové světlomety, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 18palcová kola z lehkých slitin, automatické vyrovnávání nivelity zadní nápravy.

Výbava testovaného vozu:základní

Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery

Správa sociálního zabezpečení obstavila jeden účet…

Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock

Ano, určitě vám babička říkávala, že na každém šprochu je…

 

Štítky MPV Subaru Testy

Technické údaje
Motor Subaru Tribeca 3,6 H6
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3630
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 190 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 207
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16.9 / 9 / 11.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 525 / 1671
Objem nádrže (l):64
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1890 / 596
Rozměr pneu:255/55 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4865
b) šířka (mm): 1880
c) výška (mm): 1665
d) rozvor (mm): 2750
e) rozchod vpředu (mm): 1580
f) rozchod vzadu (mm): 1580
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 970
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 920
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Subaru Tribeca 3,6 H6
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,12
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

 



Subaru Tribeca může vypadat jako zvětšený Outback Subaru Tribeca může vypadat jako zvětšený Outback

Velké SUV japonské značky Subaru se sice v loňském roce…

S nástupcem SUV Subaru Tribeca se počítá S nástupcem SUV Subaru Tribeca se počítá

Subaru Tribeca, velké SUV, které se u nás již neprodává,…

 



 
Honker: Znáte polský Land Rover? Jako nástupce UAZu 469 slouží dodnes

Honker: Znáte polský Land Rover? Jako nástupce UAZu 469 slouží dodnes

Včera

I Poláci mají svůj drsný offroad ve stylu Land Roveru Defender či Mercedesu G. Vyrábět se začal na konci osmdesátých let.




Blesk.cz

EU se rozroste o dva nové členy? Eurokomisař ukázal na Srbsko a Černou Horu

EU se rozroste o dva nové členy? Eurokomisař ukázal…

Srbsko a Černá Hora budou pravděpodobně příštími státy, které se stanou členy Evropské unie. Řekl to komisař pro…

Zahřejte se jídlem! 4 recepty na teplé mňamky, po kterých se budete olizovat

Zahřejte se jídlem! 4 recepty na teplé mňamky, po…

Nejlepší je prohřát se zevnitř a nemusí to být jen horký čaj či grot, co vás dokáže zahřát. Máme pro vás čtyři…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

SESTŘIH: Dortmund jen remizoval na Herthě, Darida nastoupil v závěru

SESTŘIH: Dortmund jen remizoval na Herthě, Darida…

Záložník Vladimír Darida nastoupil poprvé od říjnového zranění kolena a následné operaci na pár minut za Herthu,…

 

Reflex.cz

Svět má první popovou skupinu, která reprezentuje 8 kryptoměn. O měnách zpívají samé dívky

Svět má první popovou skupinu, která reprezentuje 8…

Osm japonských dívek pod jménem Kasocuka Šojo je skutečným unikátem. Každá členka reprezentuje jednu z kryptoměn…

Babiš a Faltýnek byli vydáni k trestnímu stíhání. Premiér ale zaskočil sněmovnu skandálním výrokem

Babiš a Faltýnek byli vydáni k trestnímu stíhání.…

Policie bude pokračovat ve stíhání premiéra Andreje Babiše a prvního místopředsedy strany ANO Jaroslava Faltýnka…