30.5. 2014 Michal Fokt

Subaru WRX STI: První jízdní dojmy

 

Krátce jsme se seznámili s nejnovějším estéíčkem od Subaru, které právě teď přichází na český trh.

Tak můžete vzít dealerství Subaru útokem, začíná se prodávat sportovní sedan WRX STI modelového roku 2015. My ho v rámci prezentace novinky médiím měli možnost krátce vyzkoušet na vytyčené trati dlouholhotského letiště, ale ještě než vám zprostředkuji pár dojmů, sluší se říci, co je nového, protože vylepšení je opravdu dlouhý seznam.

České zastoupení se trošku "odstřelilo" tím, že konkretizovalo rozdíly mezi STI dosavadním a tím přicházejícím, což vlastně prozrazuje, že technika zůstala mezigeneračně stejná a de facto nese jen novou karoserii a interiér. Na druhou stranu to není nic divného, WRX STI je ve světě sportovních aut pojmem a dá se říci i měřítkem a mezigenerační sdílení techniky je v současné době minimalizace nákladů vcelku běžným jevem. Vědět byste to ale měli.

Délka a výška karoserie se liší víceméně v řádech milimetrů, byť posunutí A sloupku karoserie o 20 mm vpřed si určitě vyžádalo rozsáhlé konstrukční úpravy, zvětšil se ostatně i podíl vysokopevnostních ocelí a tím i tuhost karoserie - torzní o 40 % a v ohybu o 30 %. Pokud jde o šasi, došlo k prodloužení rozvoru o 25 mm, rozchod ovšem zůstal, stejně jako šířka karoserie, beze změn. To ovšem mluvíme pouze o rozměrech...

Právě na podvozku se událo nejvíce změn, vše s cílem zajistit co největší tuhost zavěšení, s čímž souvisí i zmíněné zpevnění karoserie. Přední náprava má pevnější nápravnici, tužší pouzdra ramen, silnější stabilizátor (z 21 na 24 mm), o 22 % tužší pružiny, snížené zadní uložení ramene, upravené upevnění zadního silentbloku a výztuhy nápravnice u předního uchycení ramen.

Vzadu je též pevnější nápravnice a uložení ramen, namísto silentbloku spodního příčného ramene byl použit unibal, o milimetr silnější zadní stabilizátor (20 mm), o 6 % tužší pružiny, o 2,3 mm níže umístěné přední příčné rameno, o 3 mm větší sbíhavost zadních kol a nové umístění tlumičů na zadním příčném rameni ( o 10 mm blíže kolu) a tužší silentbloky podélných ramen i nápravnice.

Hodně pyšní jsou u Subaru na nově vyladěné řízení s hydraulickým posilovačem, které má tužší uložení i torzní ventil a strmější řízení s převodem 13:1 oproti dosavadním 15:1. A výsledek toho všeho? Větší ochota zatáčet i při velkém příčném zrychlení, která má být lepší, než u kupé BRZ nebo konkurenčního Eva X. Současně i rychlejší a lineárnější reakce na pohyby volantem, srovnatelné údajně s Porsche 911 a deklasující veškerou konkurenci.

Při jízdě byly o 16 % omezeny náklony v zatáčkách, které jsou teď na úrovní Porsche Cayman a lepší, než u BRZ nebo BMW M3. Velmi schopné má být STI i při losím testu, sice horší, než MX-5, Boxster, 370Z nebo BMW M135i, ale lepší, než u BRZ, Eva X nebo RX-8. Svůj podíl na tom určitě má i zařazení "aktivního vektorování točivého momentu" na přední nápravě do výbavy auta. Nenechte se však zmýlit, funguje na jednoduchém principu přibržďování vnitřního předního kola ve snaze potlačit nedotáčivost.

Vylepšení se dostalo i motoru a převodovce, nové naladění ECU slibuje lepší odezvu na plynový pedál a větší citlivost snímače pedálu plynu, kdy 25 % polohy odpovídá dosavadním 50 %. Manuální šestikvalt má vylepšený mechanizmus aretací řadících tyček, což zajistí lepší zpětnou vazbu a možná zaregistrujete i tišší zpátečku, což jde k dobru novému soukolí.

Podtrženo, sečteno - máte prý před sebou auto, u něhož je 70 % komponentů shodných se speciály pro vytrvalostní okruhové závody, na které se teď Subaru zaměřilo po utlumení rallyeových aktivit. Jak to tedy jezdí?

Pouštěl bych se na hodně tenký led hodnocením auta po třech kolech (z toho jedno zaváděcí) na krátké trati, vytyčené na extrémně abrazivním betonu letištní plochy, ale nebuďte smutní - auto míří už příští týden do týdenního redakčního testu, takže dostanete už za pár dní důkladný report. Do té doby vás snad uspokojím několika rychlými poznatky.

Kulantně řečeno jsem v minulých letech v lítém boji ostrých japonských čtyřkolkových sedanů preferoval "to druhé" a měl jsem k tomu opravdu kvanta důvodů. Aktuální STI je ovšem jako vyměněné. Řazení už není utrpením, je sice stále tuhé, ale přesné a už rozhodně ne kostrbaté, řízení je opravdu citelně ostřejší a přesnější, připomnělo mi fenomenální Evo IX a v kombinaci se skutečně téměř nulovými náklony v zatáčkách působí WRX STI neuvěřitelně jistě a poslušně. Skoro se až bojím, že bude tvrdé jádro rozladěno, protože "poprat se" s autem bylo prý důležitým faktorem "estéíčkářství", jak mi bylo mnohokrát řečeno.

Co ovšem zůstalo, "active torque vectoring" neactivetorquevectoring, je nedotáčivost. I přes gumožravý beton ranveje nešlo přehlédnout snahu auta se (při Traction Mode systému VDC a centrálním difu na "automat") hrnout se po tečně ven, aniž bych tedy byl schopen upřesnit rozdíl oproti STI 2014. Něco z toho souboje Man vs Machine tedy u STI 2015 ještě zůstane. Jo - zmínil jsem opravdu fenomenální účinek brzd? I to býval u STI problém, ale je pravda, že jsem do auta usedal už po jeho třetím kole.

Prostě mi to nedá... Krom čtveřice WRX STI bylo na trati k dispozici ještě BRZ s automatem. Něco do počtu, říkáte si? Tak to pozor. Bez ohledu na to, co říkají sloupcové grafy japonských inženýrů, tahle kompaktní zadokolka je úplně jiná liga. Na rovině sice docela pomalá, na brzdách váhavější, s většími náklony ...ale způsob, jakým projíždí zatáčky, jakým z nich vyjíždí, tedy s lehce rozevlátou zádí, ovladatelnost, vyváženost, hravost... Ne, neváhal bych ani sekundu, jaké sportovní auto z portfolia Plejád zvolit. To ale pochopitelně kredit STI nijak nesráží.

Spolupracujeme s TipCars.com
Hazard jen pro vyvolené? Na státní licenci čekají desítky sázkovek Hazard jen pro vyvolené? Na státní licenci čekají desítky sázkovek

Ačkoliv o licenci k provozování hazardních her v Česku…

Petrochemickému koncernu Orlen vzrostl zisk, také díky uzavření rafinerií Petrochemickému koncernu Orlen vzrostl zisk, také díky uzavření rafinerií

Největší polské rafinérské společnosti PKN Orlen stoupl…

Holding Unipetrol díky stabilnímu provozu rafinérií zdvojnásobil svůj zisk Holding Unipetrol díky stabilnímu provozu rafinérií zdvojnásobil svůj zisk

Čistý zisk petrochemického holdingu Unipetrol ve třetím…

 
 

Přidat názorDiskuse: Subaru WRX STI: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 



Nejrychlejším sedanem na Nürburgringu je Subaru. Rekord má však velké ale… Nejrychlejším sedanem na Nürburgringu je Subaru. Rekord má však velké ale…

Automobilka Subaru na druhý pokus zdolala Zelené peklo v…

Subaru WRX a WRX STI: Modernizace pro rok 2018 Subaru WRX a WRX STI: Modernizace pro rok 2018

Facelift ostrých subárek přináší řadu vylepšení…

 



 
Krátké svezení s Citroënem C3 Aircross: Stylový pohodář

Krátké svezení s Citroënem C3 Aircross: Stylový pohodář

Dnes 08:00

Malé SUV z dílny Citroënu je na českém trhu nabízeno se čtyřmi motory. V příštím roce se však nabídka kompletně promění, z důvodu příchodu přísnějších emisních norem.




Blesk.cz

Uložte zahrádku k zimnímu spánku: 5 tipů, co byste měli nyní udělat

Uložte zahrádku k zimnímu spánku: 5 tipů, co byste…

Říjen je měsíc, kdy ukládáme zahrádku k zimnímu spánku. Je potřeba udělat mnoho prací, než můžete z chat a…

Velký knižní čtvrtek nabídne 16 novinek. V Praze je představí Viewegh, Kosatík i Soukupová

Velký knižní čtvrtek nabídne 16 novinek. V Praze je…

Všichni nedočkaví vášniví čtenáři dnes mají pré! Velký knižní čtvrtek na pulty knihkupectví přinese hned 16…

 

iSport.cz

Mrázek střídal Howarda po 16 minutách. Prohru s Torontem neodvrátil

Mrázek střídal Howarda po 16 minutách. Prohru s…

Petr Mrázek z Detroitu zasáhl do středečního duelu NHL v Torontu od 16. minuty za nepříznivého stavu 1:3,…

Hloupé vyloučení! Piqué dal gól rukou a slavil, sudí mu fintu nespolkl

Hloupé vyloučení! Piqué dal gól rukou a slavil, sudí…

Gerard Piqué se opět dostal do centra dění. Tentokrát nebyly na vině jeho výkony, výroky na adresu hlavního…

 

Reflex.cz

Nespolupracovat s ANO je extrémní postoj. Jít do vlády s Babišem je v zájmu vlasti, říká Švejnar

Nespolupracovat s ANO je extrémní postoj. Jít do…

Prakticky všechny přední strany vylučují povolební spolupráci s Andrejem Babišem a jeho hnutím ANO. Podle…

Ultraortodoxní židé nosí na letišti pásky přes oči. Bojí se nemravných žen

Ultraortodoxní židé nosí na letišti pásky přes oči.…

Nejnovější příklad podivného chování motivovaného náboženstvím zachytil uživatel internetového fóra Reddit…