30.5. 2014 Michal Fokt

Subaru WRX STI: První jízdní dojmy

 

Krátce jsme se seznámili s nejnovějším estéíčkem od Subaru, které právě teď přichází na český trh.

Tak můžete vzít dealerství Subaru útokem, začíná se prodávat sportovní sedan WRX STI modelového roku 2015. My ho v rámci prezentace novinky médiím měli možnost krátce vyzkoušet na vytyčené trati dlouholhotského letiště, ale ještě než vám zprostředkuji pár dojmů, sluší se říci, co je nového, protože vylepšení je opravdu dlouhý seznam.

České zastoupení se trošku "odstřelilo" tím, že konkretizovalo rozdíly mezi STI dosavadním a tím přicházejícím, což vlastně prozrazuje, že technika zůstala mezigeneračně stejná a de facto nese jen novou karoserii a interiér. Na druhou stranu to není nic divného, WRX STI je ve světě sportovních aut pojmem a dá se říci i měřítkem a mezigenerační sdílení techniky je v současné době minimalizace nákladů vcelku běžným jevem. Vědět byste to ale měli.

Délka a výška karoserie se liší víceméně v řádech milimetrů, byť posunutí A sloupku karoserie o 20 mm vpřed si určitě vyžádalo rozsáhlé konstrukční úpravy, zvětšil se ostatně i podíl vysokopevnostních ocelí a tím i tuhost karoserie - torzní o 40 % a v ohybu o 30 %. Pokud jde o šasi, došlo k prodloužení rozvoru o 25 mm, rozchod ovšem zůstal, stejně jako šířka karoserie, beze změn. To ovšem mluvíme pouze o rozměrech...

Právě na podvozku se událo nejvíce změn, vše s cílem zajistit co největší tuhost zavěšení, s čímž souvisí i zmíněné zpevnění karoserie. Přední náprava má pevnější nápravnici, tužší pouzdra ramen, silnější stabilizátor (z 21 na 24 mm), o 22 % tužší pružiny, snížené zadní uložení ramene, upravené upevnění zadního silentbloku a výztuhy nápravnice u předního uchycení ramen.

Vzadu je též pevnější nápravnice a uložení ramen, namísto silentbloku spodního příčného ramene byl použit unibal, o milimetr silnější zadní stabilizátor (20 mm), o 6 % tužší pružiny, o 2,3 mm níže umístěné přední příčné rameno, o 3 mm větší sbíhavost zadních kol a nové umístění tlumičů na zadním příčném rameni ( o 10 mm blíže kolu) a tužší silentbloky podélných ramen i nápravnice.

Hodně pyšní jsou u Subaru na nově vyladěné řízení s hydraulickým posilovačem, které má tužší uložení i torzní ventil a strmější řízení s převodem 13:1 oproti dosavadním 15:1. A výsledek toho všeho? Větší ochota zatáčet i při velkém příčném zrychlení, která má být lepší, než u kupé BRZ nebo konkurenčního Eva X. Současně i rychlejší a lineárnější reakce na pohyby volantem, srovnatelné údajně s Porsche 911 a deklasující veškerou konkurenci.

Při jízdě byly o 16 % omezeny náklony v zatáčkách, které jsou teď na úrovní Porsche Cayman a lepší, než u BRZ nebo BMW M3. Velmi schopné má být STI i při losím testu, sice horší, než MX-5, Boxster, 370Z nebo BMW M135i, ale lepší, než u BRZ, Eva X nebo RX-8. Svůj podíl na tom určitě má i zařazení "aktivního vektorování točivého momentu" na přední nápravě do výbavy auta. Nenechte se však zmýlit, funguje na jednoduchém principu přibržďování vnitřního předního kola ve snaze potlačit nedotáčivost.

Vylepšení se dostalo i motoru a převodovce, nové naladění ECU slibuje lepší odezvu na plynový pedál a větší citlivost snímače pedálu plynu, kdy 25 % polohy odpovídá dosavadním 50 %. Manuální šestikvalt má vylepšený mechanizmus aretací řadících tyček, což zajistí lepší zpětnou vazbu a možná zaregistrujete i tišší zpátečku, což jde k dobru novému soukolí.

Podtrženo, sečteno - máte prý před sebou auto, u něhož je 70 % komponentů shodných se speciály pro vytrvalostní okruhové závody, na které se teď Subaru zaměřilo po utlumení rallyeových aktivit. Jak to tedy jezdí?

Pouštěl bych se na hodně tenký led hodnocením auta po třech kolech (z toho jedno zaváděcí) na krátké trati, vytyčené na extrémně abrazivním betonu letištní plochy, ale nebuďte smutní - auto míří už příští týden do týdenního redakčního testu, takže dostanete už za pár dní důkladný report. Do té doby vás snad uspokojím několika rychlými poznatky.

Kulantně řečeno jsem v minulých letech v lítém boji ostrých japonských čtyřkolkových sedanů preferoval "to druhé" a měl jsem k tomu opravdu kvanta důvodů. Aktuální STI je ovšem jako vyměněné. Řazení už není utrpením, je sice stále tuhé, ale přesné a už rozhodně ne kostrbaté, řízení je opravdu citelně ostřejší a přesnější, připomnělo mi fenomenální Evo IX a v kombinaci se skutečně téměř nulovými náklony v zatáčkách působí WRX STI neuvěřitelně jistě a poslušně. Skoro se až bojím, že bude tvrdé jádro rozladěno, protože "poprat se" s autem bylo prý důležitým faktorem "estéíčkářství", jak mi bylo mnohokrát řečeno.

Co ovšem zůstalo, "active torque vectoring" neactivetorquevectoring, je nedotáčivost. I přes gumožravý beton ranveje nešlo přehlédnout snahu auta se (při Traction Mode systému VDC a centrálním difu na "automat") hrnout se po tečně ven, aniž bych tedy byl schopen upřesnit rozdíl oproti STI 2014. Něco z toho souboje Man vs Machine tedy u STI 2015 ještě zůstane. Jo - zmínil jsem opravdu fenomenální účinek brzd? I to býval u STI problém, ale je pravda, že jsem do auta usedal už po jeho třetím kole.

Prostě mi to nedá... Krom čtveřice WRX STI bylo na trati k dispozici ještě BRZ s automatem. Něco do počtu, říkáte si? Tak to pozor. Bez ohledu na to, co říkají sloupcové grafy japonských inženýrů, tahle kompaktní zadokolka je úplně jiná liga. Na rovině sice docela pomalá, na brzdách váhavější, s většími náklony ...ale způsob, jakým projíždí zatáčky, jakým z nich vyjíždí, tedy s lehce rozevlátou zádí, ovladatelnost, vyváženost, hravost... Ne, neváhal bych ani sekundu, jaké sportovní auto z portfolia Plejád zvolit. To ale pochopitelně kredit STI nijak nesráží.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Čínská agentura snížila rating USA na úroveň Peru a Kolumbie Čínská agentura snížila rating USA na úroveň Peru a Kolumbie

Čínská ratingová agentura Dagong Global Credit Rating…

Ministerstvo financí chce vyjmout Čapí hnízdo z dotačního programu. I přes nesouhlas ROP Ministerstvo financí chce vyjmout Čapí hnízdo z dotačního programu. I přes nesouhlas ROP

Ministerstvo financí velmi pravděpodobně rozhodne i přes…

Bitcoin zaznamenal jeden z největších propadů za poslední roky Bitcoin zaznamenal jeden z největších propadů za poslední roky

Bitcoin má za sebou rekordní rok, kdy zdražil více než…

Majitel Creditasu vydá dluhopisy za miliardy Majitel Creditasu vydá dluhopisy za miliardy

Byznysmen Pavel Hubáček stupňuje expanzi, jeho nové…

 
 

Přidat názorDiskuse: Subaru WRX STI: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 



Subaru WRX má být hybrid, který bude vypadat jako koncept Viziv Performance Subaru WRX má být hybrid, který bude vypadat jako koncept Viziv Performance

Subaru se připravuje na odchod aktuální generace svých…

Nejrychlejším sedanem na Nürburgringu je Subaru. Rekord má však velké ale… Nejrychlejším sedanem na Nürburgringu je Subaru. Rekord má však velké ale…

Automobilka Subaru na druhý pokus zdolala Zelené peklo v…

 



 
Kia Forte oficiálně: Nový Cee'd sedan se poměřuje s Lamborghini. Vážně?

Kia Forte oficiálně: Nový Cee'd sedan se poměřuje s Lamborghini. Vážně?

Dnes 11:56

Nový kompaktní sedan z dílny Kie se chtěl inspirovat úspěšným modelem Stinger. Uvnitř však nápadně připomíná Hyundai i30.




Blesk.cz

Drahoš, uprchlíci, islám a právo šaría. Co může udělat jinak než Zeman?

Drahoš, uprchlíci, islám a právo šaría. Co může…

Pracoval pro StB, chce jako „vítač“ zaplavit Česko uprchlíky a nevadilo by mu ani rozšíření islámu a jeho práva…

Supermarket omylem prodal prudce jedovatou rybu. Poplach hlásí v Japonsku

Supermarket omylem prodal prudce jedovatou rybu.…

Poplach muselo vyhlásil japonské město Gamagori poté, co místní supermarket prodal pět balíčků jedovaté ryby…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

FAČR staví radu odborníků. Nedvěd? Je to mimo jeho možnosti, řekl Malík

FAČR staví radu odborníků. Nedvěd? Je to mimo jeho…

Fotbalová asociace ČR (FAČR) v čele s jejím novým předsedou Martinem Malíkem v těchto dnech dává dohromady…

 

Reflex.cz

Studená válka, jak ji neznáte: Sovětský svaz platil za Pepsi torpédoborci a ponorkami

Studená válka, jak ji neznáte: Sovětský svaz platil…

Pod pojmem studená válka si většina lidí představí svět na pokraji jaderné katastrofy, kterou na poslední chvíli…

Pirát Michálek: Nejsem brutální Kalousek, na vládu pod Babišem vyplavou nehezké věci

Pirát Michálek: Nejsem brutální Kalousek, na vládu…

Předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek dostal minulý týden novou přezdívku. Postaral se o ni premiér…