30.5. 2014 Michal Fokt

Subaru WRX STI: První jízdní dojmy

 

Krátce jsme se seznámili s nejnovějším estéíčkem od Subaru, které právě teď přichází na český trh.

Tak můžete vzít dealerství Subaru útokem, začíná se prodávat sportovní sedan WRX STI modelového roku 2015. My ho v rámci prezentace novinky médiím měli možnost krátce vyzkoušet na vytyčené trati dlouholhotského letiště, ale ještě než vám zprostředkuji pár dojmů, sluší se říci, co je nového, protože vylepšení je opravdu dlouhý seznam.

České zastoupení se trošku "odstřelilo" tím, že konkretizovalo rozdíly mezi STI dosavadním a tím přicházejícím, což vlastně prozrazuje, že technika zůstala mezigeneračně stejná a de facto nese jen novou karoserii a interiér. Na druhou stranu to není nic divného, WRX STI je ve světě sportovních aut pojmem a dá se říci i měřítkem a mezigenerační sdílení techniky je v současné době minimalizace nákladů vcelku běžným jevem. Vědět byste to ale měli.

Délka a výška karoserie se liší víceméně v řádech milimetrů, byť posunutí A sloupku karoserie o 20 mm vpřed si určitě vyžádalo rozsáhlé konstrukční úpravy, zvětšil se ostatně i podíl vysokopevnostních ocelí a tím i tuhost karoserie - torzní o 40 % a v ohybu o 30 %. Pokud jde o šasi, došlo k prodloužení rozvoru o 25 mm, rozchod ovšem zůstal, stejně jako šířka karoserie, beze změn. To ovšem mluvíme pouze o rozměrech...

Právě na podvozku se událo nejvíce změn, vše s cílem zajistit co největší tuhost zavěšení, s čímž souvisí i zmíněné zpevnění karoserie. Přední náprava má pevnější nápravnici, tužší pouzdra ramen, silnější stabilizátor (z 21 na 24 mm), o 22 % tužší pružiny, snížené zadní uložení ramene, upravené upevnění zadního silentbloku a výztuhy nápravnice u předního uchycení ramen.

Vzadu je též pevnější nápravnice a uložení ramen, namísto silentbloku spodního příčného ramene byl použit unibal, o milimetr silnější zadní stabilizátor (20 mm), o 6 % tužší pružiny, o 2,3 mm níže umístěné přední příčné rameno, o 3 mm větší sbíhavost zadních kol a nové umístění tlumičů na zadním příčném rameni ( o 10 mm blíže kolu) a tužší silentbloky podélných ramen i nápravnice.

Hodně pyšní jsou u Subaru na nově vyladěné řízení s hydraulickým posilovačem, které má tužší uložení i torzní ventil a strmější řízení s převodem 13:1 oproti dosavadním 15:1. A výsledek toho všeho? Větší ochota zatáčet i při velkém příčném zrychlení, která má být lepší, než u kupé BRZ nebo konkurenčního Eva X. Současně i rychlejší a lineárnější reakce na pohyby volantem, srovnatelné údajně s Porsche 911 a deklasující veškerou konkurenci.

Při jízdě byly o 16 % omezeny náklony v zatáčkách, které jsou teď na úrovní Porsche Cayman a lepší, než u BRZ nebo BMW M3. Velmi schopné má být STI i při losím testu, sice horší, než MX-5, Boxster, 370Z nebo BMW M135i, ale lepší, než u BRZ, Eva X nebo RX-8. Svůj podíl na tom určitě má i zařazení "aktivního vektorování točivého momentu" na přední nápravě do výbavy auta. Nenechte se však zmýlit, funguje na jednoduchém principu přibržďování vnitřního předního kola ve snaze potlačit nedotáčivost.

Vylepšení se dostalo i motoru a převodovce, nové naladění ECU slibuje lepší odezvu na plynový pedál a větší citlivost snímače pedálu plynu, kdy 25 % polohy odpovídá dosavadním 50 %. Manuální šestikvalt má vylepšený mechanizmus aretací řadících tyček, což zajistí lepší zpětnou vazbu a možná zaregistrujete i tišší zpátečku, což jde k dobru novému soukolí.

Podtrženo, sečteno - máte prý před sebou auto, u něhož je 70 % komponentů shodných se speciály pro vytrvalostní okruhové závody, na které se teď Subaru zaměřilo po utlumení rallyeových aktivit. Jak to tedy jezdí?

Pouštěl bych se na hodně tenký led hodnocením auta po třech kolech (z toho jedno zaváděcí) na krátké trati, vytyčené na extrémně abrazivním betonu letištní plochy, ale nebuďte smutní - auto míří už příští týden do týdenního redakčního testu, takže dostanete už za pár dní důkladný report. Do té doby vás snad uspokojím několika rychlými poznatky.

Kulantně řečeno jsem v minulých letech v lítém boji ostrých japonských čtyřkolkových sedanů preferoval "to druhé" a měl jsem k tomu opravdu kvanta důvodů. Aktuální STI je ovšem jako vyměněné. Řazení už není utrpením, je sice stále tuhé, ale přesné a už rozhodně ne kostrbaté, řízení je opravdu citelně ostřejší a přesnější, připomnělo mi fenomenální Evo IX a v kombinaci se skutečně téměř nulovými náklony v zatáčkách působí WRX STI neuvěřitelně jistě a poslušně. Skoro se až bojím, že bude tvrdé jádro rozladěno, protože "poprat se" s autem bylo prý důležitým faktorem "estéíčkářství", jak mi bylo mnohokrát řečeno.

Co ovšem zůstalo, "active torque vectoring" neactivetorquevectoring, je nedotáčivost. I přes gumožravý beton ranveje nešlo přehlédnout snahu auta se (při Traction Mode systému VDC a centrálním difu na "automat") hrnout se po tečně ven, aniž bych tedy byl schopen upřesnit rozdíl oproti STI 2014. Něco z toho souboje Man vs Machine tedy u STI 2015 ještě zůstane. Jo - zmínil jsem opravdu fenomenální účinek brzd? I to býval u STI problém, ale je pravda, že jsem do auta usedal už po jeho třetím kole.

Prostě mi to nedá... Krom čtveřice WRX STI bylo na trati k dispozici ještě BRZ s automatem. Něco do počtu, říkáte si? Tak to pozor. Bez ohledu na to, co říkají sloupcové grafy japonských inženýrů, tahle kompaktní zadokolka je úplně jiná liga. Na rovině sice docela pomalá, na brzdách váhavější, s většími náklony ...ale způsob, jakým projíždí zatáčky, jakým z nich vyjíždí, tedy s lehce rozevlátou zádí, ovladatelnost, vyváženost, hravost... Ne, neváhal bych ani sekundu, jaké sportovní auto z portfolia Plejád zvolit. To ale pochopitelně kredit STI nijak nesráží.

Spolupracujeme s TipCars.com
Vystoupení Británie z EU získává jasnější obrysy Vystoupení Británie z EU získává jasnější obrysy

Ministr pro brexit David Davis dnes v britském parlamentu…

Hrad Bouzov patří státu, Německý řád definitivně prohrál Hrad Bouzov patří státu, Německý řád definitivně prohrál

Olomoucký krajský soud v odvolacím řízení potvrdil…

Automobilka Tatra uvažuje o výstavbě továrny v Arménii Automobilka Tatra uvažuje o výstavbě továrny v Arménii

Automobilka Tatra zvažuje, že postaví novou továrnu v…

Nebudu se bavit s Ovčáčkem, není k tomu důvod, řekl Drahoš Nebudu se bavit s Ovčáčkem, není k tomu důvod, řekl Drahoš

Uchazeč o prezidentský úřad Jiří Drahoš začne shánět 50…

 
 

Přidat názorDiskuse: Subaru WRX STI: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Subaru WRX a WRX STI: Modernizace pro rok 2018 Subaru WRX a WRX STI: Modernizace pro rok 2018

Facelift ostrých subárek přináší řadu vylepšení…

David Vršecký si zahrál na taxikáře. Zákazníky vozil v Subaru WRX STI (+video) David Vršecký si zahrál na taxikáře. Zákazníky vozil v Subaru WRX STI (+video)

Cestovat z bodu A do bodu B taxíkem vždycky nemusí být…

 



 
Kolik stály bouračky v Rychle a zběsile? Ta částka vám vyrazí dech!

Kolik stály bouračky v Rychle a zběsile? Ta částka vám vyrazí dech!

Dnes 13:55

Pojišťovací společnost spočítala, na kolik vyšly všechny havárie dopravních prostředků, které se objevily v sedmi dílech série Fast and Furious.




Blesk.cz

Rosnička Novy Katka Němcová na čas zmizí z obrazovky. Kvůli milým povinnostem...

Rosnička Novy Katka Němcová na čas zmizí z…

Krásná rosnička Katka Němcová (26) bude už brzy maminkou. Se svým přítelem Mirkem totiž čeká mimčo. Požehnaný…

Líza ze Simpsonů už má po smrti Štáchové nový hlas. Poslechněte si ten rozdíl

Líza ze Simpsonů už má po smrti Štáchové nový hlas.…

Hlas postavičky Lízy z oblíbeného kresleného seriálu Simpsonovi po dlouhých letech prošel změnou. Po nedávno…

 

iSport.cz

Vítkovice dostaly ránu do Tyl(u). Florbalista se blýskl deseti body!

Vítkovice dostaly ránu do Tyl(u). Florbalista se…

Neskutečný kousek předvedli florbalisté Chodova ve druhém semifinále Tipsport superligy. Rozstříleli Vítkovice…

Jak měnil image oslavenec Poborský (45)? Od vlasaté hvězdy k hipsterovi

Jak měnil image oslavenec Poborský (45)? Od vlasaté…

Všechno nejlepší! Karel Poborský dnes slaví pětačtyřicetiny jako jedna z největších postav v historii českého…

 

Reflex.cz

Ronaldovi odhalili na Madeiře sochu. Fotbalista je vděčný, celý svět se nepovedené bustě směje

Ronaldovi odhalili na Madeiře sochu. Fotbalista je…

Vláda i obyvatelé ostrova Madeira, ze kterého jeden z nejlepších fotbalistů světa pochází, se rozhodli udělit…

Ostrov svobody, nebo rudý teror? Vyšla výborná kniha o nejednoznačné historii moderní Kuby

Ostrov svobody, nebo rudý teror? Vyšla výborná kniha…

Kuba a její porevoluční vývoj jsou buď milovány, nebo zatracovány, nic mezi tím. Zatímco socialistické…