Suzuki Grand Vitara slaví 20 let

Suzuki Grand Vitara slaví 20 let

 
 

Japonská automobilka Suzuki se do výroby terénních vozů pustila v roce 1970. Přesně před 20 lety – v roce 1988 – pak stála s modelem Vitara u zrodu kategorie kompaktních SUV.

Za 20 let se vyrobilo přes 2,4 milionu kusů tří generací Suzuki Vitara a Grand Vitara. I přes momentální trendy si tato modelová řada dodnes udržela charakteristické konstrukční prvky – podélně uložený motor, pohon všech kol a podvozkový rám (i když dnes integrovaný do karoserie). Momentálně je jediným SUV této velikosti, které se v Evropě nabízí v třídveřovém provedení.

Vitara (od 1988)

První generace – ještě s názvem Vitara – měla premiéru na podzim 1988 na autosalonu v Tokiu. 3,57 m dlouhé třídveřové terénní auto se v nabídce Suzuki zařadilo nad menší off-road Samurai. Konstrukce obou modelů byla podobná – také Vitara měla žebřinový rám, tuhou zadní nápravu a pohon zadních kol s manuálně přiřaditelným 4x4 a redukcí. I zde byla v nabídce jak uzavřená verze, tak cabrio s plátěnou střechou a ochranným obloukem.

Pod kapotou byl čtyřválcový motor 1,6 SOHC o výkonu 59 kW. Kompaktní off-road/SUV s atraktivním designem si rychle získal oblibu, především u mladších zákazníků. Za první rok se tak celosvětově prodalo na tehdejší poměry Suzuki vynikajících 64 tisíc kusů. Další oživení poptávky přinesla v roce 1991 pětidveřová verze dlouhá 3,98 m s motorem 1,6 DOHC (71 kW). V té době roční produkce překročila 100 tisíc kusů a jen v Německu se za rok 1991 prodalo téměř 11 tisíc Vitar.

V druhé polovině modelového cyklu došlo k dalšímu rozšíření nabídky směrem vzhůru – v roce 1994 měl premiéru motor 2,0 V6 (100 kW) a o dva roky později 2,0 TD (52 kW). Obě tyto verze se odlišovaly většími nárazníky, plastovými lemy blatníků a jinou maskou chladiče.

Na domácím japonském trhu se Vitara prodávala jako Suzuki Escudo a v USA jako Suzuki Sidekick a Geo Tracker, na kanadském trhu pak pod několika značkami z koncernu General Motors – Chevrolet, GMC, Pontiac a Asüna. Po skončení produkce v Japonsku Vitaru začala licenčně vyrábět španělská automobilka Santana, která tento model v modernizované podobě vyrábí dodnes.

Grand Vitara (1998-2005)

Po deseti letech byla představena nová generace, která dostala do názvu slovo Grand. Pětidveřová verze povyrostla o 21 cm na výsledných 4,19 m. V nabídce byl benzinový čtyřválec 2,0 (98 kW), výkonnější turbodiesel 2,0 TD (64 kW) a zvětšený šestiválec 2,5 V6 (106 kW). Jen pro třídveřovou verzi byla určena základní motorizace 1,6 o výkonu 69 kW.

Na počátku nového desetiletí přišel facelift a také změny v nabídce. Pro zájemce o vznětový agregát byl určen moderní turbodiesel common-rail 2,0 HDi o výkonu 80 kW. Z evropské nabídky zmizela verze s plátěnou střechou i šestiválec a naopak se objevila prodloužená verze XL-7 s motorem 2,7 V6 (127 kW). Už po dvou letech ale podstoupila XL-7 v roce 2003 facelift, který ji designově odlišil od standardního provedení. Motor 2,7 V6 byl posílen na 135 kW a také tato karosářská verze se začala nabízet s turbodieselem.

Grand Vitara (od 2005)

Na frankfurtském autosalonu se v roce 2005 představila aktuální – třetí generace, která přinesla zatím nejvíce změn. Pětidveřová verze se prodloužila o dalších téměř 20 cm na 4,47 m, třídveřová poprvé těsně přesáhla 4 metry. Benzinové motory jsou modernizované 1,6 VVT (78 kW) a 2,0i (103 kW). Tubodiesel HDi od Peugeotu nahradil motor 1,9 DDiS (95 kW), původem od Renaultu. Pro mimoevropské trhy byl určen také benzinový 2,7 V6.

Konstruktéři upustili od klasické koncepce s žebřinovým rámem, tuhou nápravou a manuálním přiřazením pohonu 4x4. Namísto toho má aktuální Grand Vitara rám integrovaný do karoserie, nezávislé zavěšení obou náprav a stálý pohon všech kol s uzávěrou mezinápravového diferenciálu a redukční převodovkou. Grand Vitara tak má i nadále předpoklady pro jízdu v terénu, i když se koncepcí výrazně přiblížila klasickým SUV určeným pro silniční provoz.

Změny se projevily v prodejních úspěších – za rok 2006 se celosvětově prodalo rekordních 175 tisíc Grand Vitar. V České republice bylo ve stejném roce registrováno 405 Grand Vitar, což tomuto modelu zajistilo první místo ve statistikách osobních vozů třídy SUV.

Ještě letos se do prodeje dostane faceliftovaný model. Vzhled byl vylepšen jen kosmeticky, ale zadní náprava dostala kotoučové brzdy a hlavně nabídku obohatily dva nové motory. Čtyřválcový 2,4 VVT má výkon 124 kW a bude se dodávat s pětistupňovou manuální nebo čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Jen pro pětidveřovou verzi je určen motor 3,2 V6 o výkonu 171 kW, standardně spojený s pětistupňovou automatickou převodovkou.

Suzuki Grand Vitara 2009 - přehled motorizací
Motor1,6 VVT
3dv.
1,9 DDiS
3dv.
1,9 DDiS
5dv.
2,0i
5dv.
2,4 VVT
5dv.
3,2 V6
5dv.
Zdvihový objem [cm3]158618701870199523933195
Válce/ventily4/44/24/24/44/46/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]78/590095/375095/3750103/6000124/6000171/6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]145/4100300/2000300/2000183/4000227/3800291/3200
Max. rychlost [km/h]160170170175185 (175)200
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,412,813,212,511,7 (12,0)9,3
Komb. spotřeba [l/100 km]8,27,07,09,19,0 (9,7)10,6
Spolupracujeme s TipCars.com
Němci se naučili využívat českého pohřebnictví. Láká je nižší cenou i volnější regulací Němci se naučili využívat českého pohřebnictví. Láká je nižší cenou i volnější regulací

Stále více Němců se v posledních letech nechává pohřbít v…

G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

 

Štítky SUV Suzuki Statistiky

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Suzuki Grand Vitara 2013: Kompletní české ceny Suzuki Grand Vitara 2013: Kompletní české ceny

Ceny modernizovaného SUV japonské značky na českém trhu…

Modernizované Suzuki Grand Vitara na našem trhu od 499.900 Kč Modernizované Suzuki Grand Vitara na našem trhu od 499.900 Kč

Modernizovaná Grand Vitara míří na český trh. Základ leží…

 



 
Technika Škody Karoq v porovnání s předchůdcem: Bude opravdu lepší než yeti?

Technika Škody Karoq: Bude opravdu lepší než yeti?

Dnes 08:00

I když se škodováci snaží tvrdit, že karoq není přímým nástupcem yetiho, bude srovnáván právě s ním. Kam se vlastnosti SUV posunou?




Blesk.cz

Egypt bombardoval tábory teroristů v Libyi. Vrací úder za mrtvé křesťany

Egypt bombardoval tábory teroristů v Libyi. Vrací…

Egyptské letectvo provedlo nálety v Libyi. Cílem byly tábory, ve kterých se cvičili teroristé, kteří v pátek…

Drsná místa Sobotkova sídla: Vězení i lazaret ve Strakově akademii

Drsná místa Sobotkova sídla: Vězení i lazaret ve…

Strakova akademie je sídlem české vlády, aktuálně kabinetu Bohuslava Sobotky (ČSSD), i proto je přístupná jen…

 

iSport.cz

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u Šuláka rozhodne kemp

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u…

Zámořská NHL zažívá nebývalý příliv hráčů z Evropy. Kluby tlačí na skauty a agenty, aby jim dohazovali ze…

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to poslední možnost, říká brankář

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to…

Získal třetí ligový titul v řadě, poprvé s klubem triumfoval ve Švýcarském poháru a v létě vyrazí jinam? Česká…

 

Reflex.cz

Proč mizí paní -ová aneb Prznění jazyka českého

Proč mizí paní -ová aneb Prznění jazyka českého

Vážený pane Höschle! Vážím si Vás jako odborníka v oboru psychiatrie, poslouchám Vás rád a Vaše názory jsou pro…

Chvíle osudového rozhodnutí lidovců je tady. Překročí strana pomyslný Rubikon?

Chvíle osudového rozhodnutí lidovců je tady.…

Tuto sobotu a neděli proběhne v Praze poměrně ostře sledovaný sjezd KDU-ČSL. Strana si na něm nejen zvolí své…