Suzuki Grand Vitara slaví 20 let

Suzuki Grand Vitara slaví 20 let

 
 

Japonská automobilka Suzuki se do výroby terénních vozů pustila v roce 1970. Přesně před 20 lety – v roce 1988 – pak stála s modelem Vitara u zrodu kategorie kompaktních SUV.

Za 20 let se vyrobilo přes 2,4 milionu kusů tří generací Suzuki Vitara a Grand Vitara. I přes momentální trendy si tato modelová řada dodnes udržela charakteristické konstrukční prvky – podélně uložený motor, pohon všech kol a podvozkový rám (i když dnes integrovaný do karoserie). Momentálně je jediným SUV této velikosti, které se v Evropě nabízí v třídveřovém provedení.

Vitara (od 1988)

První generace – ještě s názvem Vitara – měla premiéru na podzim 1988 na autosalonu v Tokiu. 3,57 m dlouhé třídveřové terénní auto se v nabídce Suzuki zařadilo nad menší off-road Samurai. Konstrukce obou modelů byla podobná – také Vitara měla žebřinový rám, tuhou zadní nápravu a pohon zadních kol s manuálně přiřaditelným 4x4 a redukcí. I zde byla v nabídce jak uzavřená verze, tak cabrio s plátěnou střechou a ochranným obloukem.

Pod kapotou byl čtyřválcový motor 1,6 SOHC o výkonu 59 kW. Kompaktní off-road/SUV s atraktivním designem si rychle získal oblibu, především u mladších zákazníků. Za první rok se tak celosvětově prodalo na tehdejší poměry Suzuki vynikajících 64 tisíc kusů. Další oživení poptávky přinesla v roce 1991 pětidveřová verze dlouhá 3,98 m s motorem 1,6 DOHC (71 kW). V té době roční produkce překročila 100 tisíc kusů a jen v Německu se za rok 1991 prodalo téměř 11 tisíc Vitar.

V druhé polovině modelového cyklu došlo k dalšímu rozšíření nabídky směrem vzhůru – v roce 1994 měl premiéru motor 2,0 V6 (100 kW) a o dva roky později 2,0 TD (52 kW). Obě tyto verze se odlišovaly většími nárazníky, plastovými lemy blatníků a jinou maskou chladiče.

Na domácím japonském trhu se Vitara prodávala jako Suzuki Escudo a v USA jako Suzuki Sidekick a Geo Tracker, na kanadském trhu pak pod několika značkami z koncernu General Motors – Chevrolet, GMC, Pontiac a Asüna. Po skončení produkce v Japonsku Vitaru začala licenčně vyrábět španělská automobilka Santana, která tento model v modernizované podobě vyrábí dodnes.

Grand Vitara (1998-2005)

Po deseti letech byla představena nová generace, která dostala do názvu slovo Grand. Pětidveřová verze povyrostla o 21 cm na výsledných 4,19 m. V nabídce byl benzinový čtyřválec 2,0 (98 kW), výkonnější turbodiesel 2,0 TD (64 kW) a zvětšený šestiválec 2,5 V6 (106 kW). Jen pro třídveřovou verzi byla určena základní motorizace 1,6 o výkonu 69 kW.

Na počátku nového desetiletí přišel facelift a také změny v nabídce. Pro zájemce o vznětový agregát byl určen moderní turbodiesel common-rail 2,0 HDi o výkonu 80 kW. Z evropské nabídky zmizela verze s plátěnou střechou i šestiválec a naopak se objevila prodloužená verze XL-7 s motorem 2,7 V6 (127 kW). Už po dvou letech ale podstoupila XL-7 v roce 2003 facelift, který ji designově odlišil od standardního provedení. Motor 2,7 V6 byl posílen na 135 kW a také tato karosářská verze se začala nabízet s turbodieselem.

Grand Vitara (od 2005)

Na frankfurtském autosalonu se v roce 2005 představila aktuální – třetí generace, která přinesla zatím nejvíce změn. Pětidveřová verze se prodloužila o dalších téměř 20 cm na 4,47 m, třídveřová poprvé těsně přesáhla 4 metry. Benzinové motory jsou modernizované 1,6 VVT (78 kW) a 2,0i (103 kW). Tubodiesel HDi od Peugeotu nahradil motor 1,9 DDiS (95 kW), původem od Renaultu. Pro mimoevropské trhy byl určen také benzinový 2,7 V6.

Konstruktéři upustili od klasické koncepce s žebřinovým rámem, tuhou nápravou a manuálním přiřazením pohonu 4x4. Namísto toho má aktuální Grand Vitara rám integrovaný do karoserie, nezávislé zavěšení obou náprav a stálý pohon všech kol s uzávěrou mezinápravového diferenciálu a redukční převodovkou. Grand Vitara tak má i nadále předpoklady pro jízdu v terénu, i když se koncepcí výrazně přiblížila klasickým SUV určeným pro silniční provoz.

Změny se projevily v prodejních úspěších – za rok 2006 se celosvětově prodalo rekordních 175 tisíc Grand Vitar. V České republice bylo ve stejném roce registrováno 405 Grand Vitar, což tomuto modelu zajistilo první místo ve statistikách osobních vozů třídy SUV.

Ještě letos se do prodeje dostane faceliftovaný model. Vzhled byl vylepšen jen kosmeticky, ale zadní náprava dostala kotoučové brzdy a hlavně nabídku obohatily dva nové motory. Čtyřválcový 2,4 VVT má výkon 124 kW a bude se dodávat s pětistupňovou manuální nebo čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Jen pro pětidveřovou verzi je určen motor 3,2 V6 o výkonu 171 kW, standardně spojený s pětistupňovou automatickou převodovkou.

Suzuki Grand Vitara 2009 - přehled motorizací
Motor1,6 VVT
3dv.
1,9 DDiS
3dv.
1,9 DDiS
5dv.
2,0i
5dv.
2,4 VVT
5dv.
3,2 V6
5dv.
Zdvihový objem [cm3]158618701870199523933195
Válce/ventily4/44/24/24/44/46/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]78/590095/375095/3750103/6000124/6000171/6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]145/4100300/2000300/2000183/4000227/3800291/3200
Max. rychlost [km/h]160170170175185 (175)200
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,412,813,212,511,7 (12,0)9,3
Komb. spotřeba [l/100 km]8,27,07,09,19,0 (9,7)10,6
Spolupracujeme s TipCars.com
Dvacet tisíc vozů Porsche Cayenne podvádí s emisemi Dvacet tisíc vozů Porsche Cayenne podvádí s emisemi

Německá automobilka Porsche musí v Evropě svolat do…

Gigant Nestlé za první půlrok vydělal 113 miliard korun Gigant Nestlé za první půlrok vydělal 113 miliard korun

Švýcarský potravinářský gigant Nestlé v pololetí zvýšil…

Trpělivost Ruska klesá. Na hrubost USA bude nutné odpovědět, tvrdí Putin Trpělivost Ruska klesá. Na hrubost USA bude nutné odpovědět, tvrdí Putin

Rusko reaguje na akce Spojených států zdrženlivě, ale v…

Roden podal insolvenční návrh na vydavatelství Story Publishing, požaduje miliony Roden podal insolvenční návrh na vydavatelství Story Publishing, požaduje miliony

Herec Karel Roden podal společně s partnerkou Laurou…

 

Štítky SUV Suzuki Statistiky

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Suzuki Grand Vitara 2013: Kompletní české ceny Suzuki Grand Vitara 2013: Kompletní české ceny

Ceny modernizovaného SUV japonské značky na českém trhu…

Modernizované Suzuki Grand Vitara na našem trhu od 499.900 Kč Modernizované Suzuki Grand Vitara na našem trhu od 499.900 Kč

Modernizovaná Grand Vitara míří na český trh. Základ leží…

 



 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Dnes 18:45

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Krkavčí matka nechala syna (†6 měs.) umírat v autě dva dny

Krkavčí matka nechala syna (†6 měs.) umírat v autě dva dny

Měla mu dát lásku, něhu a postarat se o něj. Namísto toho ho nechala krutě umírat v autě připoutaného v sedadle…

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se s původním Outlookem nebo spořiči obrazovky

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se…

Microsoft zveřejnil seznam funkcí, které z Windows 10 zmizí či přestanou být vyvíjeny s příchodem podzimní…

 

iSport.cz

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus…

PÁTEČNÍ MAGAZÍN | Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou…

Pazdera ve Zlíně končí! Jeho chování Páníka zarazilo. Van Kessel nepřijde

Pazdera ve Zlíně končí! Jeho chování Páníka…

Ve fotbalovém Zlíně rozhodli rázně: Obránce Lukáš Pazdera (30), jenž se stane od ledna hráčem Baníku Ostrava, si…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z toho bylo 254 Ukrajinců. Udělen byl jen 23 osobám

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z…

Evropská komise odeslala ve středu do Česka, Polska a Maďarská svá stanoviska ohledně nedodržování takzvaných…