Suzuki Grand Vitara slaví 20 let

Suzuki Grand Vitara slaví 20 let

 
 

Japonská automobilka Suzuki se do výroby terénních vozů pustila v roce 1970. Přesně před 20 lety – v roce 1988 – pak stála s modelem Vitara u zrodu kategorie kompaktních SUV.

Za 20 let se vyrobilo přes 2,4 milionu kusů tří generací Suzuki Vitara a Grand Vitara. I přes momentální trendy si tato modelová řada dodnes udržela charakteristické konstrukční prvky – podélně uložený motor, pohon všech kol a podvozkový rám (i když dnes integrovaný do karoserie). Momentálně je jediným SUV této velikosti, které se v Evropě nabízí v třídveřovém provedení.

Vitara (od 1988)

První generace – ještě s názvem Vitara – měla premiéru na podzim 1988 na autosalonu v Tokiu. 3,57 m dlouhé třídveřové terénní auto se v nabídce Suzuki zařadilo nad menší off-road Samurai. Konstrukce obou modelů byla podobná – také Vitara měla žebřinový rám, tuhou zadní nápravu a pohon zadních kol s manuálně přiřaditelným 4x4 a redukcí. I zde byla v nabídce jak uzavřená verze, tak cabrio s plátěnou střechou a ochranným obloukem.

Pod kapotou byl čtyřválcový motor 1,6 SOHC o výkonu 59 kW. Kompaktní off-road/SUV s atraktivním designem si rychle získal oblibu, především u mladších zákazníků. Za první rok se tak celosvětově prodalo na tehdejší poměry Suzuki vynikajících 64 tisíc kusů. Další oživení poptávky přinesla v roce 1991 pětidveřová verze dlouhá 3,98 m s motorem 1,6 DOHC (71 kW). V té době roční produkce překročila 100 tisíc kusů a jen v Německu se za rok 1991 prodalo téměř 11 tisíc Vitar.

V druhé polovině modelového cyklu došlo k dalšímu rozšíření nabídky směrem vzhůru – v roce 1994 měl premiéru motor 2,0 V6 (100 kW) a o dva roky později 2,0 TD (52 kW). Obě tyto verze se odlišovaly většími nárazníky, plastovými lemy blatníků a jinou maskou chladiče.

Na domácím japonském trhu se Vitara prodávala jako Suzuki Escudo a v USA jako Suzuki Sidekick a Geo Tracker, na kanadském trhu pak pod několika značkami z koncernu General Motors – Chevrolet, GMC, Pontiac a Asüna. Po skončení produkce v Japonsku Vitaru začala licenčně vyrábět španělská automobilka Santana, která tento model v modernizované podobě vyrábí dodnes.

Grand Vitara (1998-2005)

Po deseti letech byla představena nová generace, která dostala do názvu slovo Grand. Pětidveřová verze povyrostla o 21 cm na výsledných 4,19 m. V nabídce byl benzinový čtyřválec 2,0 (98 kW), výkonnější turbodiesel 2,0 TD (64 kW) a zvětšený šestiválec 2,5 V6 (106 kW). Jen pro třídveřovou verzi byla určena základní motorizace 1,6 o výkonu 69 kW.

Na počátku nového desetiletí přišel facelift a také změny v nabídce. Pro zájemce o vznětový agregát byl určen moderní turbodiesel common-rail 2,0 HDi o výkonu 80 kW. Z evropské nabídky zmizela verze s plátěnou střechou i šestiválec a naopak se objevila prodloužená verze XL-7 s motorem 2,7 V6 (127 kW). Už po dvou letech ale podstoupila XL-7 v roce 2003 facelift, který ji designově odlišil od standardního provedení. Motor 2,7 V6 byl posílen na 135 kW a také tato karosářská verze se začala nabízet s turbodieselem.

Grand Vitara (od 2005)

Na frankfurtském autosalonu se v roce 2005 představila aktuální – třetí generace, která přinesla zatím nejvíce změn. Pětidveřová verze se prodloužila o dalších téměř 20 cm na 4,47 m, třídveřová poprvé těsně přesáhla 4 metry. Benzinové motory jsou modernizované 1,6 VVT (78 kW) a 2,0i (103 kW). Tubodiesel HDi od Peugeotu nahradil motor 1,9 DDiS (95 kW), původem od Renaultu. Pro mimoevropské trhy byl určen také benzinový 2,7 V6.

Konstruktéři upustili od klasické koncepce s žebřinovým rámem, tuhou nápravou a manuálním přiřazením pohonu 4x4. Namísto toho má aktuální Grand Vitara rám integrovaný do karoserie, nezávislé zavěšení obou náprav a stálý pohon všech kol s uzávěrou mezinápravového diferenciálu a redukční převodovkou. Grand Vitara tak má i nadále předpoklady pro jízdu v terénu, i když se koncepcí výrazně přiblížila klasickým SUV určeným pro silniční provoz.

Změny se projevily v prodejních úspěších – za rok 2006 se celosvětově prodalo rekordních 175 tisíc Grand Vitar. V České republice bylo ve stejném roce registrováno 405 Grand Vitar, což tomuto modelu zajistilo první místo ve statistikách osobních vozů třídy SUV.

Ještě letos se do prodeje dostane faceliftovaný model. Vzhled byl vylepšen jen kosmeticky, ale zadní náprava dostala kotoučové brzdy a hlavně nabídku obohatily dva nové motory. Čtyřválcový 2,4 VVT má výkon 124 kW a bude se dodávat s pětistupňovou manuální nebo čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Jen pro pětidveřovou verzi je určen motor 3,2 V6 o výkonu 171 kW, standardně spojený s pětistupňovou automatickou převodovkou.

Suzuki Grand Vitara 2009 - přehled motorizací
Motor1,6 VVT
3dv.
1,9 DDiS
3dv.
1,9 DDiS
5dv.
2,0i
5dv.
2,4 VVT
5dv.
3,2 V6
5dv.
Zdvihový objem [cm3]158618701870199523933195
Válce/ventily4/44/24/24/44/46/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]78/590095/375095/3750103/6000124/6000171/6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]145/4100300/2000300/2000183/4000227/3800291/3200
Max. rychlost [km/h]160170170175185 (175)200
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,412,813,212,511,7 (12,0)9,3
Komb. spotřeba [l/100 km]8,27,07,09,19,0 (9,7)10,6
Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích

Úhradová vyhláška, která byla jedním ze spouštěčů…

Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

Madrid správu nad Katalánskem nepřevezme, pokud v regionu proběhnou předčasné volby Madrid správu nad Katalánskem nepřevezme, pokud v regionu proběhnou předčasné volby

Místopředsedkyně španělské vlády Soraya Sáenzová ve…

 

Štítky SUV Suzuki Statistiky

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Suzuki Grand Vitara 2013: Kompletní české ceny Suzuki Grand Vitara 2013: Kompletní české ceny

Ceny modernizovaného SUV japonské značky na českém trhu…

Modernizované Suzuki Grand Vitara na našem trhu od 499.900 Kč Modernizované Suzuki Grand Vitara na našem trhu od 499.900 Kč

Modernizovaná Grand Vitara míří na český trh. Základ leží…

 



 
Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Dnes 18:50

Jaká jsou ta nejlepší MPV na trhu? Podle českých zákazníků Hyundai ix20, Opel Meriva nebo VW Touran. Hodně se daří i osobním dodávkám.




Blesk.cz

Děs na porodním sále: Pod rodičkou začalo hořet během porodu císařským řezem

Děs na porodním sále: Pod rodičkou začalo hořet…

Ty nejděsivější vzpomínky bude mít na porod osmadvacetiletá prvorodička Marta ze Slovenska. Přímo během porodu…

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími kanony. Gundam Versus je zběsilá řežba s roboty

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími…

Souboje obřích robotů nejsou oblíbeností výhradně Japonců. Filmy jako Pacific Rim ukázaly, že toto téma mají…

 

iSport.cz

Atlético opět lovilo v Anglii! Pro nový stadion má experta na trávník

Atlético opět lovilo v Anglii! Pro nový stadion má…

Atlético Madrid hlásí další posilu. A stejně jako Diego Costa přichází z Anglie. Tentokrát se však nejedná o…

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na 100%, nejhorší Sparta

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na…

Liga je ve své třetině, přesto už vykrystalizoval jeden obrovský favorit na zisk titulu. Překvapivě se nejedná o…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…