reklama


Suzuki Grand Vitara slaví 20 let

Suzuki Grand Vitara slaví 20 let

 
 

Japonská automobilka Suzuki se do výroby terénních vozů pustila v roce 1970. Přesně před 20 lety – v roce 1988 – pak stála s modelem Vitara u zrodu kategorie kompaktních SUV.

Za 20 let se vyrobilo přes 2,4 milionu kusů tří generací Suzuki Vitara a Grand Vitara. I přes momentální trendy si tato modelová řada dodnes udržela charakteristické konstrukční prvky – podélně uložený motor, pohon všech kol a podvozkový rám (i když dnes integrovaný do karoserie). Momentálně je jediným SUV této velikosti, které se v Evropě nabízí v třídveřovém provedení.

Vitara (od 1988)

První generace – ještě s názvem Vitara – měla premiéru na podzim 1988 na autosalonu v Tokiu. 3,57 m dlouhé třídveřové terénní auto se v nabídce Suzuki zařadilo nad menší off-road Samurai. Konstrukce obou modelů byla podobná – také Vitara měla žebřinový rám, tuhou zadní nápravu a pohon zadních kol s manuálně přiřaditelným 4x4 a redukcí. I zde byla v nabídce jak uzavřená verze, tak cabrio s plátěnou střechou a ochranným obloukem.

Pod kapotou byl čtyřválcový motor 1,6 SOHC o výkonu 59 kW. Kompaktní off-road/SUV s atraktivním designem si rychle získal oblibu, především u mladších zákazníků. Za první rok se tak celosvětově prodalo na tehdejší poměry Suzuki vynikajících 64 tisíc kusů. Další oživení poptávky přinesla v roce 1991 pětidveřová verze dlouhá 3,98 m s motorem 1,6 DOHC (71 kW). V té době roční produkce překročila 100 tisíc kusů a jen v Německu se za rok 1991 prodalo téměř 11 tisíc Vitar.

V druhé polovině modelového cyklu došlo k dalšímu rozšíření nabídky směrem vzhůru – v roce 1994 měl premiéru motor 2,0 V6 (100 kW) a o dva roky později 2,0 TD (52 kW). Obě tyto verze se odlišovaly většími nárazníky, plastovými lemy blatníků a jinou maskou chladiče.

Na domácím japonském trhu se Vitara prodávala jako Suzuki Escudo a v USA jako Suzuki Sidekick a Geo Tracker, na kanadském trhu pak pod několika značkami z koncernu General Motors – Chevrolet, GMC, Pontiac a Asüna. Po skončení produkce v Japonsku Vitaru začala licenčně vyrábět španělská automobilka Santana, která tento model v modernizované podobě vyrábí dodnes.

Grand Vitara (1998-2005)

Po deseti letech byla představena nová generace, která dostala do názvu slovo Grand. Pětidveřová verze povyrostla o 21 cm na výsledných 4,19 m. V nabídce byl benzinový čtyřválec 2,0 (98 kW), výkonnější turbodiesel 2,0 TD (64 kW) a zvětšený šestiválec 2,5 V6 (106 kW). Jen pro třídveřovou verzi byla určena základní motorizace 1,6 o výkonu 69 kW.

Na počátku nového desetiletí přišel facelift a také změny v nabídce. Pro zájemce o vznětový agregát byl určen moderní turbodiesel common-rail 2,0 HDi o výkonu 80 kW. Z evropské nabídky zmizela verze s plátěnou střechou i šestiválec a naopak se objevila prodloužená verze XL-7 s motorem 2,7 V6 (127 kW). Už po dvou letech ale podstoupila XL-7 v roce 2003 facelift, který ji designově odlišil od standardního provedení. Motor 2,7 V6 byl posílen na 135 kW a také tato karosářská verze se začala nabízet s turbodieselem.

Grand Vitara (od 2005)

Na frankfurtském autosalonu se v roce 2005 představila aktuální – třetí generace, která přinesla zatím nejvíce změn. Pětidveřová verze se prodloužila o dalších téměř 20 cm na 4,47 m, třídveřová poprvé těsně přesáhla 4 metry. Benzinové motory jsou modernizované 1,6 VVT (78 kW) a 2,0i (103 kW). Tubodiesel HDi od Peugeotu nahradil motor 1,9 DDiS (95 kW), původem od Renaultu. Pro mimoevropské trhy byl určen také benzinový 2,7 V6.

Konstruktéři upustili od klasické koncepce s žebřinovým rámem, tuhou nápravou a manuálním přiřazením pohonu 4x4. Namísto toho má aktuální Grand Vitara rám integrovaný do karoserie, nezávislé zavěšení obou náprav a stálý pohon všech kol s uzávěrou mezinápravového diferenciálu a redukční převodovkou. Grand Vitara tak má i nadále předpoklady pro jízdu v terénu, i když se koncepcí výrazně přiblížila klasickým SUV určeným pro silniční provoz.

Změny se projevily v prodejních úspěších – za rok 2006 se celosvětově prodalo rekordních 175 tisíc Grand Vitar. V České republice bylo ve stejném roce registrováno 405 Grand Vitar, což tomuto modelu zajistilo první místo ve statistikách osobních vozů třídy SUV.

Ještě letos se do prodeje dostane faceliftovaný model. Vzhled byl vylepšen jen kosmeticky, ale zadní náprava dostala kotoučové brzdy a hlavně nabídku obohatily dva nové motory. Čtyřválcový 2,4 VVT má výkon 124 kW a bude se dodávat s pětistupňovou manuální nebo čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Jen pro pětidveřovou verzi je určen motor 3,2 V6 o výkonu 171 kW, standardně spojený s pětistupňovou automatickou převodovkou.

Suzuki Grand Vitara 2009 - přehled motorizací
Motor1,6 VVT
3dv.
1,9 DDiS
3dv.
1,9 DDiS
5dv.
2,0i
5dv.
2,4 VVT
5dv.
3,2 V6
5dv.
Zdvihový objem [cm3]158618701870199523933195
Válce/ventily4/44/24/24/44/46/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]78/590095/375095/3750103/6000124/6000171/6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]145/4100300/2000300/2000183/4000227/3800291/3200
Max. rychlost [km/h]160170170175185 (175)200
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,412,813,212,511,7 (12,0)9,3
Komb. spotřeba [l/100 km]8,27,07,09,19,0 (9,7)10,6
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
ČEZ sníží dividendu, investorům ale přinese nadprůměrný výnos ČEZ sníží dividendu, investorům ale přinese nadprůměrný výnos

Akcie společnosti ČEZ v posledním roce pozvolna rostou.…

Státní půjčovna vlaků na tripartitě padla, ministerstvo plány vzdává Státní půjčovna vlaků na tripartitě padla, ministerstvo plány vzdává

Ministerstvo dopravy po roce příprav vzdává snahu na…

Saúdská Arábie nalije do obnovitelných zdrojů až 50 miliard dolarů Saúdská Arábie nalije do obnovitelných zdrojů až 50 miliard dolarů

Saúdská Arábie spustí v příštích týdnech program podpory…

Na výzkum virtuální reality nebo kybernetiky dá stát 2,4 miliardy korun Na výzkum virtuální reality nebo kybernetiky dá stát 2,4 miliardy korun

Až tři miliardy korun v následujících šesti letech zamíří…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 




Suzuki Grand Vitara 2013: Kompletní české ceny Suzuki Grand Vitara 2013: Kompletní české ceny

Ceny modernizovaného SUV japonské značky na českém trhu…

Modernizované Suzuki Grand Vitara na našem trhu od 499.900 Kč Modernizované Suzuki Grand Vitara na našem trhu od 499.900 Kč

Modernizovaná Grand Vitara míří na český trh. Základ leží…

 



 
Černé ovce: Vysmívaná auta, která šla proti proudu. Proč se tyhle propadáky nechytly?

Černé ovce: Vysmívaná auta, která šla proti proudu. Proč se tyhle propadáky nechytly?

Dnes 18:50

Výrobci občas uvedou na trh modely, které boří zavedené konvence v jejich nabídce a klientela je ne úplně pochopí...




Blesk.cz

Gartner předvídá rok 2019: Apple překoná platformu Microsoftu

Gartner předvídá rok 2019: Apple překoná platformu…

Gartner se na začátku roku pochlubil se svou předpovědí vývoje trhu s počítači a mobilními telefony pro…

Osminásobná matka inkasuje statisíce na dávkách: Jsem moc krásná na práci, brání se

Osminásobná matka inkasuje statisíce na dávkách:…

Marie Buchan (33) je matkou na plný úvazek! Britka na svých osm dětí ve věku od tří do 15 let inkasuje skoro…

 

iSport.cz

Štěpánka dostala na grandslam i paráda: Byl to jeden ze životních úderů

Štěpánka dostala na grandslam i paráda: Byl to jeden…

Tohle asi neomrzí, nikdy, ani nemůže. Radek Štěpánek se na Australian Open v dnešním nočním zápase s Dmitrijem…

To je pomocník biatlonistů: vojenský stroj, který přežije ve vánici

To je pomocník biatlonistů: vojenský stroj, který…

PŘÍMO Z RUHPOLDINGU | Jsou s tím na střelnici určitou výjimkou. Na jednom místě před nimi stojí dalekohled, s…

 

Reflex.cz

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská modelka dokazuje, že věk je jenom číslo

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská…

V době, kdy má většina modelek už několik let po kariéře, se jedenašedesátiletá Yazemeenah Rossiová teprve…

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video odhaluje bizarní podobu ruských „Avengers“

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video…

Zrodila je studená válka. I když pocházejí z různých koutů Sovětského svazu, mají jedno společné – ovládají…

 
 
reklama