Suzuki Jimny 1.3 vs. Lada Niva 1.7

Suzuki Jimny 1.3 vs. Lada Niva 1.7

 
 
29.4. 2003

Zatímco Lada Niva kralovala kategorii terénních vozů v počtu prodaných kusů v České republice až do nástupu Hondy CR-V, Suzuki Jimny je na tuzemském trhu stále ještě vnímán jako novinka. Oba vozy jsou určeny pro jízdu v středně těžkém terénu, oba patří ve svém segmentu do nejnižší možné cenové kategorie.

Zatímco Lada Niva kralovala kategorii terénních vozů v počtu prodaných kusů v České republice až do nástupu Hondy CR-V, Suzuki Jimny je na tuzemském trhu stále ještě vnímán jako novinka. Oba vozy jsou určeny pro jízdu v středně těžkém terénu, oba patří ve svém segmentu do nejnižší možné cenové kategorie.

Suzuki Jimny převzal některé prvky ze svého předchůdce Samurai. Jde o vyšší karosérii, strohý design bez ozdob a zbytečných prolisů a žebřinový rám s tuhými nápravami. Hladká přední maska s profilovanými světlomety a menší kola pak způsobují, že terénní vůz působí i velmi esteticky.

Lada Niva, jejíž tvar se prakticky nezměnil už dvacet let, naopak už vnějším vzhledem dává najevo, že prvotní je užitná hodnota vozu, tedy schopnost jezdit a překonávat překážky. Plastová rozšíření blatníků a vysoké prahy jsou jistě užitečné, ale už při bližším pohledu jdou vidět i velké mezery mezi díly karosérie nebo subtilní pojistka proti odklopení závěsu náhradního kola...

Interiér Jimnyho i Nivy je konstruován spíše pro dvě osoby, i když technické průkazy hovoří o čtyřech místech.

Řidič v japonském voze bude mít možná problémy se za volant vůbec vejít, ale tady problémy končí: plasty sice působí lacině, ale jsou dobře slícovány a nevržou. Řadicí páka má překvapivě lehký chod, přístroje jsou přehledné a výborná jsou velká zpětná zrcátka. Na zadní sedadla se vejdou spíše děti a ani ty nemohou být zvlášť vysoké. Zavazadlový prostor, přístupný do strany otevíranými dveřmi, je velmi skromný. Po sklopení zadních sedadel nabízí naštěstí vcelku slušné využití. Dosti nízko položená hrana usnadňuje nakládání, navíc zabalené náhradní kolo je pevně přichyceno ke dveřím - nehrozí tedy zašpinění.

Niva naopak řidiče nijak nehýčká. K otáčení volantem na místě je potřeba opravdu značné síly, navíc sloupek řízení působí "nastavitelně" - ovšem bez možnosti aretace... Ruční otevírání oken (jinak si vnější mikrozrcátko nenastavíte) jde také dosti ztuha. Dlouhá řadicí páka převzatá z vozů VAZ/Žiguli má řazení sice relativně přesné, ale s velmi dlouhým chodem. Odkládací prostory kromě schránky před spolujezdcem téměř neexistují. Plasty v interiéru mají mezi sebou i centimetrové mezery, při jízdě navíc povrzávají. Zadní sedadla jsou také spíše symbolická, navíc opěradlo i sedák se dají sklopit pouze vcelku - vznikne tak poměrně velký zavazadlový prostor, který je jinak v základním objemu opět velmi malý. Pro otevření třetích dveří je ale nutno napřed odjistit závlačkou jištěný těžký rám s náhradním kolem a odklopit jej vpravo - ve standardní výbavě se ale dá kolo ukrýt do motorového prostoru...

Motory obou vozů mají téměř shodný výkon 59 kW, tady ale podoba končí. Suzuki Jimny pohání od počátku tohoto roku vylepšená šestnáctiventilová třináctistovka, která poskytuje maximální točivý moment 110 Nm při 4500 otáčkách. Papírově obyčejný motor ale prohání lehkého Jimnyho velmi živě a s jeho silou lze počítat už od zhruba 1500 otáček za minutu. Při překonávání těžkých terénních nerovností se pak dá vzhledem k měrnému výkonu srovnávat téměř i s dvoulitry. Do rychlosti cca 90 km/h je i hluk v kabině na nízké úrovni. Krátké zpřevodování usnadňuje manévry v terénu, naopak při jízdě rychlostí 130km/h ukazuje otáčkoměr již 4500 ot/min a spotřeba přestává být snesitelná. Při jízdě běžnými rychlostmi po okresních cestách si ale motor řekne maximálně o 9-10 litrů na 100 km, podle poměru jízdy terénem.

Niva s převrtanou šestnáctistovkou se dvěma ventily na válec má naopak výhodu ve značné výdrži a robustnosti motoru. Při nastartování se auto charakteristicky otřese, a hluboce znějícímu motoru zjevně nevadilo, když se auto pokusil kolega nechtěně pokoušel rozjet na třetí rychlostní stupeň... Stokilometrové rychlosti dosáhne Niva za přibližně 20 vteřin, nicméně od tohoto typu vozu se sprinterské výkony očekávat nedají. Při jízdě je motor pružný, velmi výhodné je užívat i jeho brzdného účinku. Při jízdě v kombinaci město/terénní polygon jsme dosáhli slušné desetilitrové spotřeby, takže jedinou skutečnou výhradou k této pohonné jednotce je velká hlučnost ve všech režimech jízdy.

Jízda v běžném provozu je jasnou doméno Jimnyho. Malé vnější rozměry s velkým rejdem a posilovačem řízení usnadňují manévrování po městě, navíc má řidič díky velké zaklené ploše dobrý výhled. Při jízdě po silnicích se auto jen lehce naklání, a sklon k neotáčivosti je neznatelný.

Ve městě má velké problémy naopak Niva - malá okna a vysoká přední kapota znesnadňují výhled, o řízení bez posilovače a "elasticitě" sloupku řízení jsme se již zmiňovali. Na silnicích ale Niva sedí jako přibitá, zatáčky projíždí téměř bez náklonu a kupodivu se nijak neprojevuje ani stálý pohon všech kol.

Vše co bylo řečeno dosud je ale relativně málo důležité ve srovnání s průchodností terénem u obou vozů.

Nivě pomáhá stálý pohon všech kol, široký rozchod a malý rozvor, Jimnyho konkurenční výhoda je hlavně v lehkosti a schopnostech manévrovat. Oba vozy shodně pak mají nadprůměrné nájezdové a přechodové úhly, robustní tuhé nápravy s velkou možností zkřížení. U Nivy navíc udává výrobce brodivost do 80 cm, což odpovídá horním okrajům blatníků...

Přestože měly oba vozy letní silniční vzorek pneumatik, projely všechno, k čemu jsme je nutili. Třiceticentimetrové prahy, blátivé cesty, strmá stoupání tam všude byly Niva i Jimny jako doma. Subjektivně jistěji jsme se v mezních situacích cítili s Nivou, hlavně kvůli její podélné stabilitě. Oba vozy disponovaly uzávěrkou mezinápravového diferenciálu i redukční převodovkou, což usnadnilo vyprošťování z míst, kde pevný podklad měla například jen dvě protilehlá kola. V Jimnym jsme měli větší přehled a mohli vyžít lepších manévrovacích schopností, Niva to doháněla silou.

Niva i Jimny jsou srovnatelné hlavně ve schopnostech jízdy v obtížném terénu a jsou tak vhodné pro každodenní nasazení na práci mimo silnice. Vyšší cena Jimnyho je vyvážena slušným komfortem pro posádku, manévrovacími schopnostmi ve městě a v neposlední řadě i "civilnějším" vzhledem. Niva ovšem projde během několika týdnů úpravou motoru a v létě už se mají začít prodávat modernizované verze celého vozu - pak se možná ceny obou dnešních konkurentů přiblíží. Zatím ale chybí zkušenosti z delšího provozování Jimnyho v těžkých podmínkách - i proto dává například Policie ČR i energetici zatím přednost Nivám i za cenu nižšího komfortu.

Spolupracujeme s TipCars.com

Suzuki Jimny

Základní výbava:otáčkoměr, digitální hodiny, upozornění na vypnutí světlometů, zámek řízení, zrcátko ve cloně spolujezdce, nastavitelné opěrky hlavy, dělená sklápěcí opěradla zadních sedadel, dělená sklápěcí zadní sedadla, otevírání víka nádrže od řidiče, vyhřívání zadního okna, střešní nosič, nárazníky v barvě vozu, metalíza, posilovač řízení, elektrické ovládání předních oken, elektricky nastavitelná zpětná zrcátka, 2x airbag

Lada Niva

Základní výbava:zámek řízení, nastavitelné opěrky hlavy, vyhřívání zadního okna, střešní nosič

Samsung musí zaplatit více jak půl miliardy dolarů společnosti Apple, řekl soud Samsung musí zaplatit více jak půl miliardy dolarů společnosti Apple, řekl soud

Americký soud uložil firmě Samsung zaplatit konkurenční…

Komentář Bohumila Pečinky: Zeman je pachatelem nevládnutí Komentář Bohumila Pečinky: Zeman je pachatelem nevládnutí

Prezident Zeman prohlásil, že jmenuje premiérem opět…

Americké firmy jsou ziskovější než evropské Americké firmy jsou ziskovější než evropské

V letošním roce mají největší zámořské podniky vydělat na…

J&T se dohodla s Číňany a vydělala J&T se dohodla s Číňany a vydělala

Společnost J&T Private Investments a finanční skupina…

 
Technické údaje
Motor Suzuki JimnyLada Niva
Typ motoru: zážehovýzážehový
Válce / ventily: 4 / 44 / 2
Zdvihový objem (ccm): 13281690
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 60 / 550059 / 5400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 110 / 4500133 / 3200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 140137
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 8.2- / - / 10.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 113 / -150 / -
Objem nádrže (l):4045
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1100 / 4201210 / 400
Rozměr pneu:205/70 R15215/75 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 36253740
b) šířka (mm): 16001680
c) výška (mm): 16701640
d) rozvor (mm): 22502200
e) rozchod vpředu (mm): 13551430
f) rozchod vzadu (mm): 13651400
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 760 / 1010730 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 870550 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910880
k) šířka vpředu (mm): 14001400
l) šířka vzadu (mm): 13801390
délka sedáku vpředu (mm): 520500
délka sedáku vzadu (mm): 480480
výška opěradla vpředu (mm): 550540
výška opěradla vzadu (mm): 540510
místo vzadu pod předním sedadlem: anoano
Hodnocení Suzuki Jimny Lada Niva
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8 4
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7 5
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7 6
Odkládací plochy: 6 6
Dojem z řízení: 7 6
Výhled vpřed: 7 7
Výhled vzad: 6 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7 6
Tah v nižších otáčkách: 6 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 7 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 6 6
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7 7
Spotřeba: 7 7
Odstupňování převodovky: 7 6
Snadnost řazení: 7 5
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8 9
Účinnost brzd: 7 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7 6
Variabilita zavazadlového prostoru: 8 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,00 6,70
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké

Za poslední dva měsíce vzrostla cena paliv zhruba o dvě…

Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny

Příchod každého nového modelu si žádá prázdniny pro…

 



Nové Suzuki Jimny zachyceno ze všech stran! Vypadá jako zmenšený Mercedes Nové Suzuki Jimny zachyceno ze všech stran! Vypadá jako zmenšený Mercedes

Po 20 letech se kariéra třetí generace Suzuki Jimny blíží…

Suzuki Jimny: Unikly fotky nástupce malého offroadu. Je retro, ale pouze zvenčí Suzuki Jimny: Unikly fotky nástupce malého offroadu. Je retro, ale pouze zvenčí

Jimny série JB je na trhu devatenáct let. Nastal čas na…

 



 
Ford Ranger 3.2 TDCi (147 kW) vs. VW Amarok 3.0 TDI V6 (150 kW) – Chlapáci sobě

TEST: Ford Ranger 3.2 TDCi (147 kW) vs. VW Amarok 3.0 TDI V6 (150 kW) – Chlapáci sobě

Dnes 08:00

Vyloženě drsných aut na trhu už tolik není, pick-upy ale mezi ně nepochybně stále patří. Jak si proti sobě stojí takové modely od úhlavních rivalů, Fordu a VW?




Blesk.cz

Zemřel jeden z nejoblíbenějších youtuberů! Byl proklatě mladý (†33)!

Zemřel jeden z nejoblíbenějších youtuberů! Byl…

Po sociálních sítích se šíří smutná zpráva. V pouhých 33 letech zemřel jeden z nejpopulárnějších youtuberů John…

Trápí vás alergie? 4 rady, jak jí nedat šanci a ulehčit si trápení

Trápí vás alergie? 4 rady, jak jí nedat šanci a…

Pylové sezoně není ani zdaleka konec. I když letos byl její nástup extrémní, čekají alergiky další měsíce…

 

iSport.cz

Husí kůže a zážitek na celý život! Bomba, užíval si opavskou atmosféru Bujnoch

Husí kůže a zážitek na celý život! Bomba, užíval si…

Tři tisícovky basketbalových fanoušků v Opavě se sice ve finále Kooperativa NBL senzace nedočkaly, našlapaný…

TOP 100 fotbalistů v lize: Absolutní vládce Krmenčík i poklad z Vysočiny

TOP 100 fotbalistů v lize: Absolutní vládce Krmenčík…

POŘADÍ NA 20. AŽ 1. MÍSTĚ | Ve fotbalové HET lize se za sezonu představí několik stovek hráčů. Odborná porota…

 

Reflex.cz

Solo: Star Wars Story je skvěle našlápnutá vesmírná opera ze staré školy kosmických dobrodružství

Solo: Star Wars Story je skvěle našlápnutá vesmírná…

Navzdory nejistým očekáváním je Solo: Star Wars Story rozkošná kosmická odschoolovka, která nadchne odpůrce…

Doprava v Evropě: Nejlépe jsou na to Kodaň, Amsterdam a Oslo, nejhůře Moskva a Řím

Doprava v Evropě: Nejlépe jsou na to Kodaň,…

Obyvatelé Paříže překvapivě často chodí pěšky, dánská Kodaň je ráj pro cyklisty, největší znečištění vzduchu a…