Suzuki Jimny 1,3 VVT – Šplhavec Lehkokolý

Suzuki Jimny 1,3 VVT – Šplhavec Lehkokolý

 
 

No schválně, kam jinam sáhnout, když potřebujete nový pravý offroad a i Defender je moc velký?

To se to vládne segmentu téměř bez konkurence, řekne si skeptik. A skutečně, i když čtvrtohorní Lada Niva vládla ještě před dvanácti lety prodejům mezi všemi (!) čtyřkolkami na českém trhu, je její současnost jen stínem bývalé slávy. Daihatsu Terios se k nám stále nedováží a výběr nebohého hajného pod Králickým Sněžníkem se tak už nějaký ten rok upíná pouze k Jimnymu.

Krátká a úzká třídveřová karoserie je v podstatě dokonale obestavěným prostorem pro čtyři členy posádky a čtvery holinky v zavazadelníku. Zvláště v testovaném provedení s modrou metalízou ale Jimny i přes jednoduché tvary rozhodně neuráží ani estéty městského provozu – nadčasově designovaný offroad s žebry chladiče vzdáleně připomínajícími značku Jeep, rezervou zavěšenou na pátých dveřích a nijak přehnaně agresivním výrazem je prostě v dobrém slova smyslu nenápadný.

obrázek [555 x 305]
 

Po otevření tenkých bočních dveří se lze poměrně pohodlně dostat k předním i zadním sedadlům, přední ovšem postrádají polohovou paměť. Dvojice zadních sedadel disponuje postupně sklopnými opěradly a pokud neměří člen posádky více než 180 cm, lze mluvit i o relativním dostatku prostoru. Nízko umístěné rovné sedáky sice neposkytují dost opory pro stehna, na výšku i šířku je zde místa tak akorát. Přední sedadla na to nevypadají, ale vzhledem k charakteru vozu jsou velmi pohodlná a opěradla trochu i drží tělo v zatáčkách – uvítali bychom ale vyšší opěrky hlavy. I v zimním období jsme blahořečili příplatkové klimatizaci – malý prostor v kombinaci se třemi členy posádky způsoboval permanentní zamlžování oken, a ventilace bez zapnuté klimatizace situaci nezvládala.

Palubní deska se drží jednoduchosti, přístroje jsou přehledné a ovladače použitelné i v rukavicích. Volant nemá možnost úpravy polohy, chlubí se ale malým průměrem a skvěle se drží. Relativně nedávná modernizace ubrala vozu páku přiřazování pohonu přední nápravy a redukce a tytéž funkce se nyní ovládají tlačítky na středovém panelu. Snaha o úsporu místa je vidět i na uspořádání spouštěčů předních oken, kapsy ve dveřích jsou také spíše symbolické. Z vozu je všemi směry skvělý výhled, dokonce i rezerva zavěšená na dveřích zavazadlového prostoru neruší víc než v nezbytné míře. Naprosto skvělá jsou obrovská zrcátka, kterým nechybí elektrické nastavování.

Zavazadlový prostor je přístupný doprava otevíratelnými dveřmi a ve čtyřmístné konfiguraci pojme 170 litrů nákladu. Opěradla zadní řady sedadel lze sklápět i jednotlivě a i když po jejich úplném sklopení nevznikne zcela rovná podlaha, využitelnost zavazadelníku s objemem 885 litrů je díky snadné přístupnosti dobrá. Ostatně, dvě pětiny vozu Jimny je v ČR prodáno ve dvoumístné konfiguraci jako vůz kategorie N1.

Při jízdě po silnici se nejdříve projeví použití tuhých náprav, které v kombinaci s krátkým rozvorem dají pocítit posádce téměř každou nerovnost. V zatáčkách se sice Jimny naklání, stopu ale drží dlouho a limitující při rychlých nájezdech do zatáček jsou spíš vlastnosti použitých celoročních pneumatik. Stálý pohon zadní nápravy vytrestá neopatrné přidání plynu v zatáčce s horší adhezí přetáčivým smykem, i přes absenci ESP jej ale lze snadno vyrovnávat. Jimny je vůz s jednoznačně nejkontaktnějším řízením mezi offroady, špičkový je i velmi malý průměr otáčení.

Nejlépe je vozu ovšem mimo zpevněné vozovky – na rychleji projížděných nerovných cestách je jen potřeba zvolit správnou rychlost a amplituda třasů téměř zmizí. Světlá výška 190 mm nevypadá sice kdovíjak, jde ale o hodnotu výšky pod diferenciály a v kombinaci s předním (42 stupňů), zadním (46 stupňů) a přechodovým (31 stupňů) úhlem už schopnosti vozu v terénu vypadají zajímavěji i na papíře. Ve skutečnosti je ochota vozu prodrat se jakoukoli necestou limitována opět pouze pneumatikami. Jimny s pohotovostní hmotností 1045 váží o 200 kg méně než Lada Niva a na schopnosti šplhat i bezpečně sjíždět svahy je to znát. I s pohonem pouze zadní nápravy lze v blátě i sněhu dojet hodně daleko, přední pohon, neřkuli redukce jsou už jen záchrannými možnostmi. Pohled na auto zespodu pak uklidňuje definitivně: ocelí se nešetří a masivnost rámu, náprav i jejich zavěšení dává naději na v podmínkách silničních SUV vůkol nadstandardní trvanlivost.

Zážehový, podélně (!) uložený čtyřválec 1.3 s maximálním výkonem 62 kW a točivým momentem 110 Nm sice podle hodnot nevypadá jako silový přeborník, s malou hmotností vozu si ale v terénu poradí bez problémů a na silnici nijak nevadí, že kvůli krátkému zpřevodování rozjede auto jen na 140 km/h. Vozu zvláště s plným zatížením pochopitelně chybí výkonová rezerva, ale při běžném silničním používání není problém dostat se se spotřebou pod osmilitrový průměr.

V rozměrech malého vozu je Jimny plnohodnotným offroadem, který je přitom bez problémů využitelný i v běžném provozu. Omezení komfortu daná konstrukcí jsou na hranici přijatelnosti, poměrně příznivá cena a ověřená trvanlivost ale hovoří jednoznačně pro. Vědom si omezené konkurence, hodlá Suzuki představit novou generaci Jimnyho až v roce 2011…

Plusy:

  • vzhledem ke hmotnosti výkonný motor
  • výbava/cena,
  • skvělé schopnosti v terénu
  • jednoduchá a trvanlivá konstrukce
  • úsporný provoz (spotřeba i sazba povinného ručení)

Minusy

  • malý zavazadlový prostor
  • horší komfort na silnici
  • nenastavitelný volant
  • nepřítomnost ESP a bočních airbagů
První cena vozu419.900,- (1.3 VVT 62 kW JLX)
První cena vozu s testovanou motorizací419.900,- (1.3 VVT 62 kW JLX)
Základní cena testovaného vozu449.900,- (1.3 VVT 62 kW JLX Comfort)
Cena testovaného vozu vč. příplatků459.900,- (1.3 VVT 62 kW JLX Comfort)
Spolupracujeme s TipCars.com

Suzuki Jimny

Cena v základní výbavě: 449 900 Kč Cena v testované výbavě: 459 900 Kč

Základní výbava:Dva přední velkoobjemové airbagy, ABS + EBD, boční výztuhy dveří, programově deformovatelný sloupek řízení, bezpečnostní pásy nastavitelné s předpínači, imobilizér, pětistupňová manuální převodovka, dvourychlostní stěrače s cyklovačem, zadní stěrač s ostřikovačem, tónovaná skla (zelená), elektricky nastavitelná zrcátka, vyhřívaná zpětná zrcátka, vyhřívané zadní okno, střešní ližiny, zpětná zrcátka v barvě vozu, nárazníky v barvě vozu, posilovač řízení hydraulický, klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, elektrické ovládání oken přední, anténa, rádio s CD přehrávačem, textilní čalounění sedadel (šedá/černá), sklopná a dělená opěradla zadních sedaček, schránky ve výplních dveří, schránka pod zavazadlovým prostorem, 3-polohové osvětlení interiéru, držáky nápojů 2 vpředu / 2 vzadu, otevírání palivové nádrže z místa řidiče, zrcátka ve slunečních clonách, otáčkoměr, digitální hodiny, akustické upozornění zapnutí světlometů, kontrolka nouzové zásoby paliva

Výbava testovaného vozu:metalický lak (10.000,-)

Facebook stále expanduje. Koupil aplikaci tbh Facebook stále expanduje. Koupil aplikaci tbh

Aplikaci nazvanou tbh (to be honest), která povzbuzuje…

V pražském metru už funguje wi-fi připojení, zatím ale jen v šesti stanicích V pražském metru už funguje wi-fi připojení, zatím ale jen v šesti stanicích

Pražský dopravní podnik (DPP) spustil v šesti stanicích…

Navalnyj má od Ruska dostat dva miliony za nespravedlivý proces, rozhodl Štrasburk Navalnyj má od Ruska dostat dva miliony za nespravedlivý proces, rozhodl Štrasburk

Evropský soud pro lidská práva dnes nařídil Rusku, aby…

Praha o polovinu sníží pokutu černým pasažérům, kteří si koupí roční kupon Praha o polovinu sníží pokutu černým pasažérům, kteří si koupí roční kupon

Černí pasažéři, kteří dostanou v pražské MHD pokutu,…

 

Štítky SUV Suzuki Testy

Technické údaje
Motor Suzuki Jimny
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1328
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 62 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 110 / 4100
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 140
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.3 / 6.2 / 7.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 170 / 8850
Objem nádrže (l):40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1045 / 375
Rozměr pneu:205/70 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3645
b) šířka (mm): 1600
c) výška (mm): 1705
d) rozvor (mm): 2250
e) rozchod vpředu (mm): 1355
f) rozchod vzadu (mm): 1365
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 760 / 1010
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 550
výška opěradla vzadu (mm): 540
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Suzuki Jimny
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 6
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 6
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,38
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Nové Suzuki Jimny zachyceno ze všech stran! Vypadá jako zmenšený Mercedes Nové Suzuki Jimny zachyceno ze všech stran! Vypadá jako zmenšený Mercedes

Po 20 letech se kariéra třetí generace Suzuki Jimny blíží…

Suzuki Jimny: Unikly fotky nástupce malého offroadu. Je retro, ale pouze zvenčí Suzuki Jimny: Unikly fotky nástupce malého offroadu. Je retro, ale pouze zvenčí

Jimny série JB je na trhu devatenáct let. Nastal čas na…

 



 
Vypadá jako Volvo, ale není to Volvo. Polestar odhaluje první vůz, je jím výkonné hybridní kupé

Vypadá jako Volvo, ale není to Volvo. Polestar odhaluje první vůz. Výkonné hybridní kupé!

Dnes 13:59

Dnes představuje nová samostatná značka svůj první model. Jmenuje se Polestar 1 a švédské kořeny nezapře.




Blesk.cz

Herecký debut Anety Langerové je propadák, 8 hlav šílenství vidělo jen 891 lidí

Herecký debut Anety Langerové je propadák, 8 hlav…

Film 8 hlav šílenství s Anetou Langerovou (30) v hlavní roli svérázné ruské básnířky Anny Barkovové, má první…

Na Bílé Hoře se do zahrady převrátil vůz popelářů. Hasiči zajišťují unikající naftu

Na Bílé Hoře se do zahrady převrátil vůz popelářů.…

Na Bílé Hoře v Praze 6 se převrátilo auto Pražských služeb do zahrady. Hasiči se v ulici Kralupská snaží…

 

iSport.cz

Tady je doma Guardiola! Podívejte se na jeho apartmán kousek od Mourinha

Tady je doma Guardiola! Podívejte se na jeho…

Má se jako v bavlnce. Trenér Manchestru City Pep Guardiola si ročně vydělá 15 milionů liber (43,5 mil. Kč) a na…

Unikátní VIDEO ze šlágru Sparta - Plzeň: jiné pohledy na (ne)uznané góly

Unikátní VIDEO ze šlágru Sparta - Plzeň: jiné…

Jeden z vrcholů fotbalového podzimu si vychutnejte ještě znovu. Jak vypadalo vítězství Plzně na Spartě 1:0 ve…

 

Reflex.cz

Mumie z Guanajuatu jsou jednou z nejděsivějších turistických atrakcí na světě

Mumie z Guanajuatu jsou jednou z nejděsivějších…

Epidemie cholery, které v 19. století zasáhly takřka celou planetu, se nevyhnuly ani Mexiku. Jen mezi lety…

Larry Flynt, oplzlý ďábel s andělskými křídly, hledá špínu na Trumpa. Nabídl 10 milionů dolarů

Larry Flynt, oplzlý ďábel s andělskými křídly, hledá…

„Larry Flynt je ďábel s andělskými křídly, lacině oplzlý, ale zároveň plný noblesnosti hodné obdivu,“ řekl…