Suzuki Jimny 1,3 VVT – Šplhavec Lehkokolý

Suzuki Jimny 1,3 VVT – Šplhavec Lehkokolý

 
 
10.12. 2007 Ondřej Šuch

No schválně, kam jinam sáhnout, když potřebujete nový pravý offroad a i Defender je moc velký?

To se to vládne segmentu téměř bez konkurence, řekne si skeptik. A skutečně, i když čtvrtohorní Lada Niva vládla ještě před dvanácti lety prodejům mezi všemi (!) čtyřkolkami na českém trhu, je její současnost jen stínem bývalé slávy. Daihatsu Terios se k nám stále nedováží a výběr nebohého hajného pod Králickým Sněžníkem se tak už nějaký ten rok upíná pouze k Jimnymu.

Krátká a úzká třídveřová karoserie je v podstatě dokonale obestavěným prostorem pro čtyři členy posádky a čtvery holinky v zavazadelníku. Zvláště v testovaném provedení s modrou metalízou ale Jimny i přes jednoduché tvary rozhodně neuráží ani estéty městského provozu – nadčasově designovaný offroad s žebry chladiče vzdáleně připomínajícími značku Jeep, rezervou zavěšenou na pátých dveřích a nijak přehnaně agresivním výrazem je prostě v dobrém slova smyslu nenápadný.

obrázek [555 x 305]
 

Po otevření tenkých bočních dveří se lze poměrně pohodlně dostat k předním i zadním sedadlům, přední ovšem postrádají polohovou paměť. Dvojice zadních sedadel disponuje postupně sklopnými opěradly a pokud neměří člen posádky více než 180 cm, lze mluvit i o relativním dostatku prostoru. Nízko umístěné rovné sedáky sice neposkytují dost opory pro stehna, na výšku i šířku je zde místa tak akorát. Přední sedadla na to nevypadají, ale vzhledem k charakteru vozu jsou velmi pohodlná a opěradla trochu i drží tělo v zatáčkách – uvítali bychom ale vyšší opěrky hlavy. I v zimním období jsme blahořečili příplatkové klimatizaci – malý prostor v kombinaci se třemi členy posádky způsoboval permanentní zamlžování oken, a ventilace bez zapnuté klimatizace situaci nezvládala.

Palubní deska se drží jednoduchosti, přístroje jsou přehledné a ovladače použitelné i v rukavicích. Volant nemá možnost úpravy polohy, chlubí se ale malým průměrem a skvěle se drží. Relativně nedávná modernizace ubrala vozu páku přiřazování pohonu přední nápravy a redukce a tytéž funkce se nyní ovládají tlačítky na středovém panelu. Snaha o úsporu místa je vidět i na uspořádání spouštěčů předních oken, kapsy ve dveřích jsou také spíše symbolické. Z vozu je všemi směry skvělý výhled, dokonce i rezerva zavěšená na dveřích zavazadlového prostoru neruší víc než v nezbytné míře. Naprosto skvělá jsou obrovská zrcátka, kterým nechybí elektrické nastavování.

Zavazadlový prostor je přístupný doprava otevíratelnými dveřmi a ve čtyřmístné konfiguraci pojme 170 litrů nákladu. Opěradla zadní řady sedadel lze sklápět i jednotlivě a i když po jejich úplném sklopení nevznikne zcela rovná podlaha, využitelnost zavazadelníku s objemem 885 litrů je díky snadné přístupnosti dobrá. Ostatně, dvě pětiny vozu Jimny je v ČR prodáno ve dvoumístné konfiguraci jako vůz kategorie N1.

Při jízdě po silnici se nejdříve projeví použití tuhých náprav, které v kombinaci s krátkým rozvorem dají pocítit posádce téměř každou nerovnost. V zatáčkách se sice Jimny naklání, stopu ale drží dlouho a limitující při rychlých nájezdech do zatáček jsou spíš vlastnosti použitých celoročních pneumatik. Stálý pohon zadní nápravy vytrestá neopatrné přidání plynu v zatáčce s horší adhezí přetáčivým smykem, i přes absenci ESP jej ale lze snadno vyrovnávat. Jimny je vůz s jednoznačně nejkontaktnějším řízením mezi offroady, špičkový je i velmi malý průměr otáčení.

Nejlépe je vozu ovšem mimo zpevněné vozovky – na rychleji projížděných nerovných cestách je jen potřeba zvolit správnou rychlost a amplituda třasů téměř zmizí. Světlá výška 190 mm nevypadá sice kdovíjak, jde ale o hodnotu výšky pod diferenciály a v kombinaci s předním (42 stupňů), zadním (46 stupňů) a přechodovým (31 stupňů) úhlem už schopnosti vozu v terénu vypadají zajímavěji i na papíře. Ve skutečnosti je ochota vozu prodrat se jakoukoli necestou limitována opět pouze pneumatikami. Jimny s pohotovostní hmotností 1045 váží o 200 kg méně než Lada Niva a na schopnosti šplhat i bezpečně sjíždět svahy je to znát. I s pohonem pouze zadní nápravy lze v blátě i sněhu dojet hodně daleko, přední pohon, neřkuli redukce jsou už jen záchrannými možnostmi. Pohled na auto zespodu pak uklidňuje definitivně: ocelí se nešetří a masivnost rámu, náprav i jejich zavěšení dává naději na v podmínkách silničních SUV vůkol nadstandardní trvanlivost.

Zážehový, podélně (!) uložený čtyřválec 1.3 s maximálním výkonem 62 kW a točivým momentem 110 Nm sice podle hodnot nevypadá jako silový přeborník, s malou hmotností vozu si ale v terénu poradí bez problémů a na silnici nijak nevadí, že kvůli krátkému zpřevodování rozjede auto jen na 140 km/h. Vozu zvláště s plným zatížením pochopitelně chybí výkonová rezerva, ale při běžném silničním používání není problém dostat se se spotřebou pod osmilitrový průměr.

V rozměrech malého vozu je Jimny plnohodnotným offroadem, který je přitom bez problémů využitelný i v běžném provozu. Omezení komfortu daná konstrukcí jsou na hranici přijatelnosti, poměrně příznivá cena a ověřená trvanlivost ale hovoří jednoznačně pro. Vědom si omezené konkurence, hodlá Suzuki představit novou generaci Jimnyho až v roce 2011…

Plusy:

  • vzhledem ke hmotnosti výkonný motor
  • výbava/cena,
  • skvělé schopnosti v terénu
  • jednoduchá a trvanlivá konstrukce
  • úsporný provoz (spotřeba i sazba povinného ručení)

Minusy

  • malý zavazadlový prostor
  • horší komfort na silnici
  • nenastavitelný volant
  • nepřítomnost ESP a bočních airbagů
První cena vozu419.900,- (1.3 VVT 62 kW JLX)
První cena vozu s testovanou motorizací419.900,- (1.3 VVT 62 kW JLX)
Základní cena testovaného vozu449.900,- (1.3 VVT 62 kW JLX Comfort)
Cena testovaného vozu vč. příplatků459.900,- (1.3 VVT 62 kW JLX Comfort)
Spolupracujeme s TipCars.com

Suzuki Jimny

Cena v základní výbavě: 449 900 Kč Cena v testované výbavě: 459 900 Kč

Základní výbava:Dva přední velkoobjemové airbagy, ABS + EBD, boční výztuhy dveří, programově deformovatelný sloupek řízení, bezpečnostní pásy nastavitelné s předpínači, imobilizér, pětistupňová manuální převodovka, dvourychlostní stěrače s cyklovačem, zadní stěrač s ostřikovačem, tónovaná skla (zelená), elektricky nastavitelná zrcátka, vyhřívaná zpětná zrcátka, vyhřívané zadní okno, střešní ližiny, zpětná zrcátka v barvě vozu, nárazníky v barvě vozu, posilovač řízení hydraulický, klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, elektrické ovládání oken přední, anténa, rádio s CD přehrávačem, textilní čalounění sedadel (šedá/černá), sklopná a dělená opěradla zadních sedaček, schránky ve výplních dveří, schránka pod zavazadlovým prostorem, 3-polohové osvětlení interiéru, držáky nápojů 2 vpředu / 2 vzadu, otevírání palivové nádrže z místa řidiče, zrcátka ve slunečních clonách, otáčkoměr, digitální hodiny, akustické upozornění zapnutí světlometů, kontrolka nouzové zásoby paliva

Výbava testovaného vozu:metalický lak (10.000,-)

Vládní strana Jednotné Rusko prohrála další gubernátorské volby Vládní strana Jednotné Rusko prohrála další gubernátorské volby

Kremelská strana Jednotné Rusko utrpěla další porážku v…

Loď Aquarius vzala na palubu další migranty, přístav stále hledá Loď Aquarius vzala na palubu další migranty, přístav stále hledá

Loď Aquarius, která ve Středozemním moři zachránila 11…

Hybridy ve městě fungují jako elektromobily, ukazuje studie Hybridy ve městě fungují jako elektromobily, ukazuje studie

Technologie hybridů, která kombinuje vlastnosti aut se…

 

Štítky SUV Suzuki Testy

Technické údaje
Motor Suzuki Jimny
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1328
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 62 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 110 / 4100
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 140
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.3 / 6.2 / 7.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 170 / 8850
Objem nádrže (l):40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1045 / 375
Rozměr pneu:205/70 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3645
b) šířka (mm): 1600
c) výška (mm): 1705
d) rozvor (mm): 2250
e) rozchod vpředu (mm): 1355
f) rozchod vzadu (mm): 1365
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 760 / 1010
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 550
výška opěradla vzadu (mm): 540
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Suzuki Jimny
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 6
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 6
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,38
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily

Oficiální premiéra nové Octavie proběhne až v příštím…

Jízdní dojmy z Česka: Peugeot 508 se základním motorem funguje skvěle Jízdní dojmy z Česka: Peugeot 508 se základním motorem funguje skvěle

Peugeot 508 druhé generace je bezesporu velmi zajímavým…

 



Euro NCAP 2018: Suzuki Jimny – Pouhé tři hvězdy pro novou generaci Euro NCAP 2018: Suzuki Jimny – Pouhé tři hvězdy pro novou generaci

Suzuki Jimny ve své nejnovější generaci v testech…

Suzuki Jimny dostane pro Evropu zážehovou patnáctistovku Suzuki Jimny dostane pro Evropu zážehovou patnáctistovku

Podobu Suzuki Jimny nové generace už známe. Zatím nám ale…

 



 
Víte, že Kia staví armádní vozidla? Model Light Tactical Vehicle (LTV) je takové korejské Humvee!

Víte, že Kia staví armádní vozidla? Model Light Tactical Vehicle (LTV) je takové korejské Humvee!

Dnes 18:50

Kia LTV vznikla na požadavek Ministerstva obrany Jižní Koreje. Na první pohled vypadá jako známý americký armádní vůz HMMWV.




Blesk.cz

Ministerstvo chce ušetřit 100 milionů ročně: Známka elektronicky, kontrola kamerami

Ministerstvo chce ušetřit 100 milionů ročně: Známka…

Zavedení elektronických dálničních známek státu ušetří přes 100 milionů korun ročně. ČTK to řekla mluvčí…

Česká spořitelna vrací do Google Play aplikaci pro NFC platby mobilem. Přejmenovala se na Poketku

Česká spořitelna vrací do Google Play aplikaci pro…

Česká spořitelna (ČS) oznamuje návrat aplikace pro bezkontaktní placení mobilem přes NFC do marketu Google Play.…

 

iSport.cz

Krejčí poprvé nastoupil a nachytal favorita, Schick jen sledoval trápení AS

Krejčí poprvé nastoupil a nachytal favorita, Schick…

Konečně na place! Ladislav Krejčí nastoupil v 5. kole italské ligy poprvé v sezoně za Boloňu a odehrál celý…

Joshuův vývoj, Rus padl jak raněné zvíře. Potvrdil nadvládu, tvrdí Kraj

Joshuův vývoj, Rus padl jak raněné zvíře. Potvrdil…

Olympijský vítěz, sběratel světových titulů, knokautér, obdivovaný sportovní hrdina, Anthony Joshua se právem…

 

Reflex.cz

Exceloval jako král Kazisvět, cirkusák Carlo Humberto nebo fanatický jezuita Koniáš. Před sto lety se narodil herec Martin Růžek

Exceloval jako král Kazisvět, cirkusák Carlo…

Kazisvět šestý, z Boží vůle král, mocný panovník a hlava pomazaná. Tak se tituloval herec Martin Růžek v jedné…

Padesát odstínů sirotků aneb morální kýč jedné české europoslankyně

Padesát odstínů sirotků aneb morální kýč jedné české…

Českým mediálním a politickým prostorem již několik dnů rezonuje jako jedno z hlavních témat (ne)přijetí…