Suzuki Liana 1.6 GLX - prodlouženo, zvýšeno, zúženo (10/2002)

Suzuki Liana 1.6 GLX - prodlouženo, zvýšeno, zúženo (10/2002)

 
 

Japonský výrobce Suzuki je nejmenší z trojlístku výrobců, kteří vedle velkosériové produkce aut dokázali udržet při životě i zaznamenáníhodnou výrobu motorek a jako jediný z nich je proslulejší motocykly, než automobily.

Lianu sedan pak můžeme (vedle Balena) vnímat jako výlet do pomezí malých vozů nižší střední třídy. Kromě testovaného provedení 1.6 sedan lze ještě zvolit pětidveřový hatchback nebo motor 1.3.

Extrémně klínovitá šikmooká příď působí dynamicky, boky jsou přitom vyšší a robustní. Tato estetická netypičnost je ještě umocněna malými koly. Zajímavým prvkem, vypůjčeným od minivanů, jsou malá trojúhelníková okénka, ulehčující výhled šikmo vpřed. Je to součást koncepce cab forward, podle které je tento vůz načrtnut a vděčí jí díky sedačkám vpředu za až neuvěřitelnou podélnou prostornost. Také přední dveře mají neobvyklý tvar, ovšem nastupuje se jimi velmi pohodlně. Na pseudominivan tento vůz aspiruje i výškou.

Konec auta vypadá jak vykrojený a svojí dispozicí připomíná liftback, ačkoliv jde o klasický sedan. Při pohledu zezadu vynikne nadprůměrná výška vozu i zavazadlového prostoru, který je díky tomu takřka krychlový a velmi objemný.

Po nahlédnutí do interiéru nelze na první pohled najít přístrojovou desku. Teprve po rozkoukání ji lze objevit v malém otvoru za volantem. Je digitální, ale odpůrce hranatých číslic uklidňuji - zde neoslňují, neurážejí vkus a navíc jsou vkusně zaoblené. Dominantní rychloměr je doplněn ostatními přístroji. Vyvstává tak otázka, jak je možné na tak malou plochu umístit tak přehlednou a pohlednou přístrojovku. Celá palubní deska na pohled vypadá jako absolventská práce mladého průmyslového designéra, po prvním osahání ale zjistíte, že je nejen efektní, ale i ergonomická. Drží se politiky "all inclusive", takže provedení GLX, které jsme prověřovali, obsahuje prakticky kompletní výbavu a bohatě se tak revanšuje za vyšší základní cenu.

Sedačky jsou pohodlné, dostatečně rozměrné a všestranně seřiditelné. První dojem po uvelebení je pozitivní šok z nadbytku místa ve všech směrech s jediným omezením - se spolujezdcem byste si měli být blízcí, protože zde si budete tak jako tak. Totéž platí pro zadní sedačky, kromě příčného jsou díky takřka čtvercovému průřezu vozu všechny směry štědré na prostor a čtyři dospělé osoby mohou cestovat s maximálním komfortem. Ty vzadu si mohou ještě skoro natáhnout nohy pod přední vyvýšené sedačky. Pohodu dotváří standardně montovaná klimatizace, slušné ozvučení interiéru a dostatek odkládacích prostor.

Po nastartování se rozvrčí motor patřící do staré školy šestnáctiventilů. Potřebuje k životu otáčky a není nijak sametový ani zcela tichý, má vysoko položený kroutící moment. Naštěstí je podepřen optimálně zpřevodovanou a exaktně řadící převodovkou. Všechny ovládací síly jsou minimalizovány, většinu úkonů zvládne jeden prst či slabé ženské lýtko. Rozjezd je tak bezproblémový, jen je dobře kalkulovat s prudkým nárůstem síly motoru kolem 4.200 otáček. Při jízdě je motor silným spojencem - pokud jej nenecháte padnout do dolní poloviny pracovních otáček, sveze vás velice svižně, ovšem za cenu podstatně zvýšené spotřeby paliva. V nejvyšších otáčkách se sice nechává slyšet, má ovšem poměrně příjemný zvuk.

Jízda je vysloveně příjemná, zejména díky vyváženému podvozku, který takřka eliminuje vysoké těžiště a malou šířku vozu, a to pouze za cenu zvýšené citlivosti na příčné nerovnosti. I podélná stabilita je znamenitá, pouze zvýšená citlivost na boční vítr vyžaduje pozornost. V zatáčkách je také vše podle lehce nedotáčivých pravidel, volant má optimální průměr a málo otáček do maximálních rejdů. Náklon vozu v zatáčkách není nijak dramatický, podvozek drží stopu. Ovšem pozor, v rychlých vracečkách se vyhněte zbytečně prudkému trhání volantem, těžká vysoká záď s dlouhým převisem auto přímo tlačí z nedotáčivosti do prudkého přetáčivého smyku. Je také třeba přivyknout na zvláštní pocit, plynoucí z řidičovy pozice blíže a výše nad přední nápravou. Motor je sice při jízdě slyšet, ovšem pouze utlumeně. Brzdy jsou jedovaté, při opakovaném prudkém brždění trochu vadnou. Ovšem i panické brždění zvládá podvozek s bravurou. Zvláštní zmínku si zaslouží výhled, který je do tří směrů perfektní především díky velkorysému prosklení, vyššímu posezu, velkým zpětným zrcátkům a účinnému osvětlení. Pouze vzad hledíte přes malé okénko a velký kufr.

Bezpečnost hrála jednu z hlavních úloh při konstrukci. O robustní karoserii jsme už mluvili, přesto stojí za ještě jednu zmínku. Silné sloupky, celý interiér prostý ostrých a tvrdých výstupků, standardně montované 4 airbagy, ABS, předpínače bezp. pásů, ale i velkoplošné koncové svítilny, důsledné zaoblení, mohutné nárazníky, to vše evokuje oprávněný pocit bezpečí.

Prakticky jediné negativnější hodnocení si tak zaslouží spotřeba, která se pohybovala při testu v průměru kolem devíti litrů na sto km. Samozřejmě, svůj podíl na tom mají provedené dynamické testy, ale větší vinu jistě má již poněkud starší konstrukce motoru a vyšší pohotovostní hmotnost, jakož i velká čelní plocha vozu. Spolu s pořizovací cenou, která není zrovna nízká, tak spotřeba lehce snižuje atraktivitu tohoto jinak výborného vozu v očích spořivé české veřejnosti.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 489 900 Kč Cena v testované výbavě: 497 900 Kč

Základní výbava:dělená sklápěcí opěradla zadních sedadel, výškově nastavitelná sedačka řidiče, tónovaná skla, boční ochranné lišty, posilovač řízení, elektrické ovládání předních a zadních oken, centrální zamykání, elektricky nastavitelná zpětná zrcátka, imobilizér, klimatizace, anténa pro radiopřijímač, 4 x repro, ABS + EBD, dva velkoobjemové airbagy, boční airbagy, program. deformovatel. sloupek řízení, nastavitelné ukotvení bezpečnostních pásů vpředu, 2 boční airbagy, předepínače bezpečnostních pásů

Výbava testovaného vozu:základní + metalický lak (+8.000,-)

Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1586
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 76 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 144 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 9.1 / 5.8 / 7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 447 / -
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1135 / 505
Rozměr pneu:185/65 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4350
b) šířka (mm): 1690
c) výška (mm): 1545
d) rozvor (mm): 2480
e) rozchod vpředu (mm): 1450
f) rozchod vzadu (mm): 1445
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 6
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 0
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,75
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb

Vstup mezi střední SUV se značce Audi povedl. Q5 ocení…

Honda S-Dream umí 428 km/h. S tříválcem o objemu 0,7 l! Honda S-Dream umí 428 km/h. S tříválcem o objemu 0,7 l!

Nejrychlejší Honda na světě sice se Civicem vašeho…

 




Suzuki Liana stále žije. V Číně. Suzuki Liana stále žije. V Číně.

Suzuki Liana nezemřelo, jen se před šesti lety stáhlo z…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Recenze: Sova Samuela Bjrka budí strach. A čeho se bojí její autor?

Recenze: Sova Samuela Bjrka budí strach. A čeho se…

Když se loni na pultech knihkupectví objevil titul V lese visí anděl, jen se po něm zaprášilo. Samuel Bjrk nyní…

Hradecká debata Blesku: Zátah kvůli miliardovému tendru i strach z uprchlíků

Hradecká debata Blesku: Zátah kvůli miliardovému…

Jsou migranti krajské téma, nebo ne? V Královéhradeckém kraji se na tom strany neshodnou. Některé v programu…

 

iSport.cz

Asistenti, kteří zůstali po Ščasném: Prvotní úkol? Nastartovat Spartu

Asistenti, kteří zůstali po Ščasném: Prvotní úkol?…

Ještě včera velel Spartě Zdeněk Ščasný, dnes už se o jeho kompetentce dělí tři asistenti. Zdeněk Svoboda, David…

Ščasného éra ve Spartě: vrchol přišel na Laziu, ale titul unikal

Ščasného éra ve Spartě: vrchol přišel na Laziu, ale…

Do Sparty přišel jen jako záskok do konce sezony, nakonec trenér Zdeněk Ščasný vydržel ve funkci o mnoho déle.…

 

Reflex.cz

Dávali show slovu show-business: Nahlédněte do zákulisí práce exotických tanečnic

Dávali show slovu show-business: Nahlédněte do…

Dnes jsou z nich již dámy v letech, ale v roce 1958 patřily mezi nejobletovanější ženy New Yorku. Nádherné…

9 států, které na světových mapách nenajdete

9 států, které na světových mapách nenajdete

Nejste spokojení se svou republikou? Založte si vlastní. Taková je filozofie většiny tzv. mikronárodů. Tyto…