Suzuki Liana 1.6 GLX - prodlouženo, zvýšeno, zúženo (10/2002)

Suzuki Liana 1.6 GLX - prodlouženo, zvýšeno, zúženo (10/2002)

 
 

Japonský výrobce Suzuki je nejmenší z trojlístku výrobců, kteří vedle velkosériové produkce aut dokázali udržet při životě i zaznamenáníhodnou výrobu motorek a jako jediný z nich je proslulejší motocykly, než automobily.

Lianu sedan pak můžeme (vedle Balena) vnímat jako výlet do pomezí malých vozů nižší střední třídy. Kromě testovaného provedení 1.6 sedan lze ještě zvolit pětidveřový hatchback nebo motor 1.3.

Extrémně klínovitá šikmooká příď působí dynamicky, boky jsou přitom vyšší a robustní. Tato estetická netypičnost je ještě umocněna malými koly. Zajímavým prvkem, vypůjčeným od minivanů, jsou malá trojúhelníková okénka, ulehčující výhled šikmo vpřed. Je to součást koncepce cab forward, podle které je tento vůz načrtnut a vděčí jí díky sedačkám vpředu za až neuvěřitelnou podélnou prostornost. Také přední dveře mají neobvyklý tvar, ovšem nastupuje se jimi velmi pohodlně. Na pseudominivan tento vůz aspiruje i výškou.

Konec auta vypadá jak vykrojený a svojí dispozicí připomíná liftback, ačkoliv jde o klasický sedan. Při pohledu zezadu vynikne nadprůměrná výška vozu i zavazadlového prostoru, který je díky tomu takřka krychlový a velmi objemný.

Po nahlédnutí do interiéru nelze na první pohled najít přístrojovou desku. Teprve po rozkoukání ji lze objevit v malém otvoru za volantem. Je digitální, ale odpůrce hranatých číslic uklidňuji - zde neoslňují, neurážejí vkus a navíc jsou vkusně zaoblené. Dominantní rychloměr je doplněn ostatními přístroji. Vyvstává tak otázka, jak je možné na tak malou plochu umístit tak přehlednou a pohlednou přístrojovku. Celá palubní deska na pohled vypadá jako absolventská práce mladého průmyslového designéra, po prvním osahání ale zjistíte, že je nejen efektní, ale i ergonomická. Drží se politiky "all inclusive", takže provedení GLX, které jsme prověřovali, obsahuje prakticky kompletní výbavu a bohatě se tak revanšuje za vyšší základní cenu.

Sedačky jsou pohodlné, dostatečně rozměrné a všestranně seřiditelné. První dojem po uvelebení je pozitivní šok z nadbytku místa ve všech směrech s jediným omezením - se spolujezdcem byste si měli být blízcí, protože zde si budete tak jako tak. Totéž platí pro zadní sedačky, kromě příčného jsou díky takřka čtvercovému průřezu vozu všechny směry štědré na prostor a čtyři dospělé osoby mohou cestovat s maximálním komfortem. Ty vzadu si mohou ještě skoro natáhnout nohy pod přední vyvýšené sedačky. Pohodu dotváří standardně montovaná klimatizace, slušné ozvučení interiéru a dostatek odkládacích prostor.

Po nastartování se rozvrčí motor patřící do staré školy šestnáctiventilů. Potřebuje k životu otáčky a není nijak sametový ani zcela tichý, má vysoko položený kroutící moment. Naštěstí je podepřen optimálně zpřevodovanou a exaktně řadící převodovkou. Všechny ovládací síly jsou minimalizovány, většinu úkonů zvládne jeden prst či slabé ženské lýtko. Rozjezd je tak bezproblémový, jen je dobře kalkulovat s prudkým nárůstem síly motoru kolem 4.200 otáček. Při jízdě je motor silným spojencem - pokud jej nenecháte padnout do dolní poloviny pracovních otáček, sveze vás velice svižně, ovšem za cenu podstatně zvýšené spotřeby paliva. V nejvyšších otáčkách se sice nechává slyšet, má ovšem poměrně příjemný zvuk.

Jízda je vysloveně příjemná, zejména díky vyváženému podvozku, který takřka eliminuje vysoké těžiště a malou šířku vozu, a to pouze za cenu zvýšené citlivosti na příčné nerovnosti. I podélná stabilita je znamenitá, pouze zvýšená citlivost na boční vítr vyžaduje pozornost. V zatáčkách je také vše podle lehce nedotáčivých pravidel, volant má optimální průměr a málo otáček do maximálních rejdů. Náklon vozu v zatáčkách není nijak dramatický, podvozek drží stopu. Ovšem pozor, v rychlých vracečkách se vyhněte zbytečně prudkému trhání volantem, těžká vysoká záď s dlouhým převisem auto přímo tlačí z nedotáčivosti do prudkého přetáčivého smyku. Je také třeba přivyknout na zvláštní pocit, plynoucí z řidičovy pozice blíže a výše nad přední nápravou. Motor je sice při jízdě slyšet, ovšem pouze utlumeně. Brzdy jsou jedovaté, při opakovaném prudkém brždění trochu vadnou. Ovšem i panické brždění zvládá podvozek s bravurou. Zvláštní zmínku si zaslouží výhled, který je do tří směrů perfektní především díky velkorysému prosklení, vyššímu posezu, velkým zpětným zrcátkům a účinnému osvětlení. Pouze vzad hledíte přes malé okénko a velký kufr.

Bezpečnost hrála jednu z hlavních úloh při konstrukci. O robustní karoserii jsme už mluvili, přesto stojí za ještě jednu zmínku. Silné sloupky, celý interiér prostý ostrých a tvrdých výstupků, standardně montované 4 airbagy, ABS, předpínače bezp. pásů, ale i velkoplošné koncové svítilny, důsledné zaoblení, mohutné nárazníky, to vše evokuje oprávněný pocit bezpečí.

Prakticky jediné negativnější hodnocení si tak zaslouží spotřeba, která se pohybovala při testu v průměru kolem devíti litrů na sto km. Samozřejmě, svůj podíl na tom mají provedené dynamické testy, ale větší vinu jistě má již poněkud starší konstrukce motoru a vyšší pohotovostní hmotnost, jakož i velká čelní plocha vozu. Spolu s pořizovací cenou, která není zrovna nízká, tak spotřeba lehce snižuje atraktivitu tohoto jinak výborného vozu v očích spořivé české veřejnosti.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 489 900 Kč Cena v testované výbavě: 497 900 Kč

Základní výbava:dělená sklápěcí opěradla zadních sedadel, výškově nastavitelná sedačka řidiče, tónovaná skla, boční ochranné lišty, posilovač řízení, elektrické ovládání předních a zadních oken, centrální zamykání, elektricky nastavitelná zpětná zrcátka, imobilizér, klimatizace, anténa pro radiopřijímač, 4 x repro, ABS + EBD, dva velkoobjemové airbagy, boční airbagy, program. deformovatel. sloupek řízení, nastavitelné ukotvení bezpečnostních pásů vpředu, 2 boční airbagy, předepínače bezpečnostních pásů

Výbava testovaného vozu:základní + metalický lak (+8.000,-)

Český Bike Fun dodává kola Škodě. Získal i zakázku Volkswagenu Český Bike Fun dodává kola Škodě. Získal i zakázku Volkswagenu

Kopřivnická firma vyrobila za uplynulý rok přes 160 tisíc…

Trump v OSN pohrozil KLDR zničením. Kritizoval i Írán Trump v OSN pohrozil KLDR zničením. Kritizoval i Írán

Americký prezident Donald Trump v projevu před Valným…

Taxikáři chtějí, aby Krnáčová zastavila Uber. Žádnou schůzku si ale nesjednali Taxikáři chtějí, aby Krnáčová zastavila Uber. Žádnou schůzku si ale nesjednali

Pražští taxikáři nekontaktovali magistrát s žádostí o…

Nejblíže k vítězství ve dvou tendrech na stavbu D11 jsou Eurovia a Porr Nejblíže k vítězství ve dvou tendrech na stavbu D11 jsou Eurovia a Porr

Ve druhém kole výběrového řízení na stavbu dvou úseků…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1586
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 76 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 144 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.1 / 5.8 / 7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 447 / -
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1135 / 505
Rozměr pneu:185/65 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4350
b) šířka (mm): 1690
c) výška (mm): 1545
d) rozvor (mm): 2480
e) rozchod vpředu (mm): 1450
f) rozchod vzadu (mm): 1445
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 6
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 0
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,75
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojeté Toyoty GT86: Zadokolka je úžasně ovladatelná. A spolehlivá Test ojeté Toyoty GT86: Zadokolka je úžasně ovladatelná. A spolehlivá

Ze spolupráce Toyoty a Subaru vzešlo jedno z…

Otevření tří nových úseků dálnic ŘSD Otevření tří nových úseků dálnic ŘSD "náhodou" stihne do voleb

20. - 21. října se konají parlamentní volby, a tak není…

 



Suzuki Liana stále žije. V Číně. Suzuki Liana stále žije. V Číně.

Suzuki Liana nezemřelo, jen se před šesti lety stáhlo z…

 



 
VW Tiguan Allspace odhalil první cenu. Na kolik přijde delší rozvor?

VW Tiguan Allspace odhalil první cenu. Na kolik přijde delší rozvor?

Dnes 16:56

Zveřejněný český konfigurátor Tiguanu Allspace zatím ukázal cenu jediného motoru, dvoulitrového turbodieselu se 110 kW, ve výbavovém stupni Highline.




Blesk.cz

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak, autodráha v obýváku a další ukázky ARCore

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak,…

Google před pár týdny představil svůj vlastní systém pro rozšířenou realitu ARCore, který by měl být dostupný…

Rostou! Takové »nadělení« si František přinesl z lesa, nemohl je ani pobrat a rozdal je sousedům

Rostou! Takové »nadělení« si František přinesl z…

V šoku zůstal František Doležal, když se v neděli dopoledne vydal na houby do nedalekého lesa. Našel tam sedm…

 

iSport.cz

Legenda slaví 95. narozeniny! Nejradši se směju, říká Zátopková

Legenda slaví 95. narozeniny! Nejradši se směju,…

Je to den radosti. První dámě českého sportu, olympijské šampionce v hodu oštěpem Daně Zátopkové, je právě dnes…

Jak se bude hrát Laver Cup? Výhry za jeden i tři body, vítěz nejdřív v neděli

Jak se bude hrát Laver Cup? Výhry za jeden i tři…

Start Laver Cupu se blíží kvapíkovým tempem. Tenisová akce pořádaná jako pocta australské legendě Rodu Laverovi…

 

Reflex.cz

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který zabránil jadernému konfliktu

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který…

Je zajímavé, že zatímco dodnes obdivujeme hrdiny druhé světové války, o protagonistech té studené, kteří – snad…

Irák vyhostí 509 zajatých cizinek, které byly ženami bojovníků Islámského státu. Hrozila jim poprava

Irák vyhostí 509 zajatých cizinek, které byly ženami…

Celkem 509 cizinek a jejich 813 dětí může v Iráku od neděle hovořit o skutečném z pekla štěstí. Vláda v Bagdádu…