Suzuki Swift 4x4 - šum swiftu

Suzuki Swift 4x4 - šum swiftu

 
 

Pohon všech kol za méně než 400 tisíc dnes dostanete jen u několika málo značek. Swift 4x4 je tím nejvíce civilním a pro běžnou jízdu asi i nejpohodlnějším z nich.

Malé Suzuki, které se na trhu úspěšně prodává již téměř 3 roky, dostalo letos větší jednovaječné dvojče, které se však vylíhlo v naprosto cizím hnízdě. Ano, řeč je o Fabii. Ta je sice větší, ale celkovou stylistickou koncepcí a většinou detailů velmi nápadně připomíná japonský vzor. To, co nemá Fabia – pohon všech kol – jsme zkoušeli na počátku letošního jara ve Swiftu.

Nenápadný allroad

Swift zůstává i v aktuálním provedení malým městským autem a s délkou 3705 mm patří k nejmenším vozům v segmentu. Pro rodinné cestování tedy bude trpět jistým handicapem, ale jako druhé auto do rodiny nebo vůz pro mladý pár se bude hodit velmi dobře. Karoserie se ani dnes nemusí za své tvary stydět, po stárnutí není ani památky. Všechny vozy mají v souladu s trendem lakované nárazníky, designéři si vypůjčili několik stylistických řešení u Mini a přidali špetku asijského pohledu na věc.

obrázek [300 x 240] Verze s pohonem 4x4 se na první pohled vůbec neliší od běžného Swiftu. Automobil zachovává původní nastavení podvozku, je vybaven koly s pneumatikami 185/60 R15 a až na nenápadný nápis na zádi nic nenaznačuje, že by mělo jít o zvláštní verzi. Model určený především do alpských států, jako nejdostupnější alternativa větším osobním vozům s pohonem všech kol, je vybaven viskózní spojkou, která reaguje na prokluz kol přední nápravy postupným a plynulým zapojením pohonu kol zadní nápravy. Při běžné jízdě je Swift 4x4 typickým autem s koncepcí „vše vpředu“ a na zadní nápravu nesměřuje prakticky žádná část točivého momentu motoru.

obrázek [300 x 218] Z praktického hlediska je u této čtyřkolky nevýhodou umístění diferenciálu zadní nápravy, který podstatně snižuje minimální světlou výšku vozu (4x4 má 145 mm, 4x2 140 mm) a tím zhoršuje průchodnost. Do prostoru pro cestující a náklad zasahuje změna jen minimálně, výrobce udává zmenšení zavazadlového prostoru na 198 l. Zásadnější změnou je zmenšení palivové nádrže ze 45 na 40 l, což při očekávané vyšší spotřebě a předpokládaném využití v horském terénu nepříjemně snižuje reálný dojezd na jednu nádrž na pouhých několik stovek kilometrů. Nepraktický a jen obtížně využitelný údaj o okamžité spotřebě je jediným vodítkem k tomu, za kolik právě jedete. Průměrná spotřeba poněkud nepochopitelně na jednoduchém palubním počítači schází.

Z malého objemu velký výkon

…lze získat jen několika málo cestami. Víceventilový rozvod je u Suzuki standardem již léta, přeplňování by bylo příliš drahé a tak cestou, kterou bylo třeba jít, byly vyšší otáčky. Točivý moment motoru je naladěn tak, že vrcholí až ve 4200 ot./min a i nad touto metou se drží vysoko, aby motor podal nejvyšší výkon 68 kW při 5800 ot./min.

obrázek [300 x 247] Na první pohled jsou to velmi slušné údaje nad průměrem třídy. Realita je taková, že řidič zvyklý ze vznětových motorů na řazení ve 2500 ot./min bude zděšen pomalými reakcemi vozu na pohyby pedálu plynu. Přitom stačí nechat otáčkoměr vyběhnout za 4000 ot./min a motor je ochoten dostát papírovým závazkům. Dynamika jízdy je pak vzhledem ke zdvihovému objemu dobrá, ale od čtyřkolky se čeká mnohem více. Suzuki zvolilo pro verzi 4x4 menší ze dvou čtyřválců a tak se dynamika pohybu plynového pedálu přenáší – i díky 70kilogramovému handicapu - mnohem více do spotřeby paliva (počítejte raději s 8 l/100 km) a vyššího hluku, než do bezprostřední akcelerace. Objemnější agregát 1,5 VVT by byl podle nás lepší motorizací a na vrcholu seznamu snů „městského čtyřkolkáře“ by zřejmě stanula vznětová verze 1,3 DDIS. Nic takového v nabídce není. Ptáte se proč? Jedním z vysvětlení je skutečnost, že Swifty 4x4 k nám putují ne z Maďarska, ale přímo z Japonska a tam jak známo vznětové motory nemají na růžích ustláno.

Jízdní projev

obrázek [300 x 252] …je velmi podobný obyčejným Swiftům. Konstrukčně standardní podvozek s obutím, které má ještě dostatečně vysoký profil na to aby mohlo pohlcovat alespoň část nerovností, dokazuje, že i malý automobil s krátkým rozvorem může být pohodlný. Swift přitom neztrácí příliš mnoho ze své vrozené dravé nátury. Pneumatiky sice nedovolují průjezdy zatáčkami nadprůměrně vysokými rychlostmi, ale krátká karoserie a přesné řízení umožňují korigovat nežádoucí změny směru podstatně jednodušeji než u čtyřmetrových souputníků. Na suchém asfaltu vás přiřazení pohonu zadní nápravy zřejmě nepotká, protože nízký točivý moment motoru na významný prokluz kol nestačí. Na kostkách nebo na mokru je rozjezd jistější a větší jistota přenosu hnacích sil je znát. Sníh nebo náledí nebylo v době testu k dispozici, takže tuto zkušenost vám předat nemůžeme. Chování Swiftu se pochopitelně se zařazeným pohonem zadní nápravy změní, ale vzhledem k dobré ovladatelnosti není změna mezi nedotáčivostí a přetáčivostí zásadním problémem. S trochou zkušeností za volantem si budete s prvním sněhem pohon všech kol – aspoň na parkovištích – užívat. Výhoda lepší trakce v přímém směru, kvůli které bylo hnací ústrojí přepracováno, je zřejmá.

Závěr

obrázek [300 x 273] Suzuki Swift 4x4 patří k nejsnáze dostupným čtyřkolkám na českém trhu. Jízdní vlastnosti jsou velmi podobné verzi s poháněnou přední nápravou, vzhled se takřka neliší. Za pohon zadní nápravy navíc zaplatíte 50.000,-Kč. Za ceníkovou cenu 389.000,-Kč dostanete malý stylový automobil s bohatou výbavou (včetně 6 airbagů, klimatizace, rádia s MP3 přehráváním, ABS+EBD). Tradičně konstantní stupně výbavy bez možnosti získání dalších technologických fines neobsahují ani v nejvyšším provedení stabilizační systém.

Komu jde především o pohon všech kol a průchodnost terénem může zvolit levnější a méně sofistikovaný Ignis 4x4 s chudší výbavou.

První cena vozu249.900,-Kč (Swift GA, 1,3 (68 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací249.900,-Kč (Swift GA, 1,3 (68 kW))
Základní cena testovaného vozu389.900,-Kč (Swift 4x4 GLX, 1,3 (68 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků399.900,-Kč (Swift 4x4 GLX, 1,3 (68 kW))

Související články:

Plusy

  • příznivý poměr cena/nabízená hodnota.
  • komfortní odpružení
  • bohatá bezpečnostní a komfortní výbava
  • jízdní vlastnosti běžného vozu, dobrá ovladatelnost
  • zdvihový objem motoru efektivně využívající interval pro nižší sazbu povinného ručení

Minusy

  • spojení pohonu všech kol se základním motorem nabídky
  • malý dojezd na plnou nádrž
  • palubní počítač bez zobrazování průměrné spotřeby paliva
  • omezení světlé výšky zadním diferenciálem
  • absence stabilizačního systému v nabídce
  • pouze výškově nastavitelný volant
Spolupracujeme s TipCars.com

Suzuki Swift 4x4

Cena v základní výbavě: 389 900 Kč Cena v testované výbavě: 399 900 Kč

Základní výbava:otáčkoměr, informační displej, upozornění na nevypnutí světlometů, kontrolka nedovřených dveří, kontrolka nouzové zásoby paliva, upozornění na zapnutí bezp. pásů řidiče, zrcátko ve sluneční cloně řidiče, zrcátko ve sluneční cloně spolujezdce, textilní čalounění sedadel, vyhřívání předních sedadel, nastavitelné opěrky hlavy - přední, nastavitelné opěrky hlavy - zadní, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelný volant, schránka ve středové konzoli, schránka pod sedačkou spolujezdce, sklápěcí opěradla zadních sedadel, dělená opěradla zadních sedadel, držák nápojů - 2 vpředu, držák nápojů - 1 vzadu, pylový filtr, osvětlení zavazadlového prostoru, přední mlhové světlomety, tónovaná skla, dvourychlostní stěrače s cyklovačem, zadní stěrač s ostřikovačem, zpětná zrcátka v barvě vozu, dveřní kliky v barvě vozu, disky kol z lehké slitiny, 6 x repro, radio s CD přehrávačem, startování motoru bez klíčku zapalování, elektrické ovládání oken přední, centrální zamykání, dálkové ovládání k centrálnímu zamykání, bezpečnostní zámky dveří, elektricky nastavitelná zpětná zrcátka, vyhřívaná zpětná zrcátka, imobilizér, posilovač řízení, klimatizace, bezpečnostní pedálová skupina, boční výztuhy dveří, programově deformovatelný sloupek řízení, ISOFIX, airbag řidiče, airbag spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, nastavitelné ukotvení bezpečnostních pásů vpředu, předepínače bezpečnostních pásů, ABS + EBD

Výbava testovaného vozu:Metalický lak

Unipetrol zdvojnásobil zisk. Především díky pojistnému plnění z havárií Unipetrol zdvojnásobil zisk. Především díky pojistnému plnění z havárií

Petrochemický holding Unipetrol v pololetí zdvojnásobil…

Konec kožešinových farem. Senát schválil jejich zákaz od ledna 2019 Konec kožešinových farem. Senát schválil jejich zákaz od ledna 2019

Senát schválil zákaz kožešinových farem od konce ledna…

Zápisník Daniela Nováka: Sorry jako po slovensku Zápisník Daniela Nováka: Sorry jako po slovensku

Paměť stárne extrémně rychle. Ta mediální dvojnásob.…

Zákon o zpravodajských službách se vrací zpět do sněmovny Zákon o zpravodajských službách se vrací zpět do sněmovny

Horní komora parlamentu vrátila poslancům novelu zákona…

 
Technické údaje
Motor Suzuki Swift 4x4
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1328
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 68 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 116 / 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 168
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.1 / 5.3 / 6.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 198 / 547
Objem nádrže (l):40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1120 / 405
Rozměr pneu:185/60 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3705
b) šířka (mm): 1690
c) výška (mm): 1535
d) rozvor (mm): 2380
e) rozchod vpředu (mm): 1470
f) rozchod vzadu (mm): 1480
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):870
k) šířka vpředu (mm): 1330
l) šířka vzadu (mm): 1310
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Suzuki Swift 4x4
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,84
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112 Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112

Poslední várka vozidel z Kopřivnice bude armádě sloužit…

 



Suzuki Swift: 2 miliony kusů za 6 let, hlavním trhem zůstává Indie Suzuki Swift: 2 miliony kusů za 6 let, hlavním trhem zůstává Indie

Od uvedení minulé generace v roce 2005 se celosvětově…

Euro NCAP 2010: Suzuki Swift – Malý, ale bezpečný s pěti hvězdami Euro NCAP 2010: Suzuki Swift – Malý, ale bezpečný s pěti hvězdami

Swift přichází již v šesté generaci. Z testů Euro NCAP…

 



 
Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel Q4 vs. Mercedes-Benz GLC 250 d 4Matic – Nečekaná shoda

Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel Q4 vs. Mercedes-Benz GLC 250 d 4Matic – Nečekaná shoda

Dnes 08:00

Dvě SUV, jedno elegantnější než druhé. Obě sázejí na efekt a obě mají plnit roli sportovní alternativy v této dnes tolik oblíbené třídě. Co mají stejné a čím se naopak liší? A co se ukrývá pod číslem 2143?




Blesk.cz

Taštička z Měsíce se vydražila za miliony. Armstrong do ní sbíral vzorky

Taštička z Měsíce se vydražila za miliony. Armstrong…

Naoko nenápadná bílá taštička je ve skutečnosti jedinečným skvostem. Americký astronaut Neil Armstrong v ní…

Turisté „mizí“ v Brdech, zraněného cyklistu hledali hodiny. Chybí značení cest

Turisté „mizí“ v Brdech, zraněného cyklistu hledali…

Cyklista (65) utrpěl v úterý v brdských lesích vážná zranění. Jel po jedné z lesních cest, pravděpodobně přepadl…

 

iSport.cz

Poslední šance pro úniky. Tour před časovkou pokračuje rovinatější etapou

Poslední šance pro úniky. Tour před časovkou…

Tady se může pomalu rozhodovat o závěrečném žebříčku. Poslední závodní etapa letošního ročníku Tour de France…

VIDEO: Sparta - Arnhem 1:1. Domácí zabrali ve druhé půli, trefil se Šural

VIDEO: Sparta - Arnhem 1:1. Domácí zabrali ve druhé…

Fotbalisté Sparty remizovali v generálce na start nové sezony s Arnhemem 1:1. Pátý tým uplynulé sezony…

 

Reflex.cz

Zpěvák kapely Linkin Park spáchal sebevraždu

Zpěvák kapely Linkin Park spáchal sebevraždu

Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington zemřel v pouhých 41 letech. V den narozenin svého kamaráda z kapely…

Neopakovatelná atmosféra ostravského festivalu zachycená objektivem Martina Straky

Neopakovatelná atmosféra ostravského festivalu…

Druhý den festivalu Colours of Ostrava byl plný zvučných jmen a desetitisíce lidí se i ve čtvrtek vlnily…