Suzuki Swift 4x4 - šum swiftu

Suzuki Swift 4x4 - šum swiftu

 
 

Pohon všech kol za méně než 400 tisíc dnes dostanete jen u několika málo značek. Swift 4x4 je tím nejvíce civilním a pro běžnou jízdu asi i nejpohodlnějším z nich.

Malé Suzuki, které se na trhu úspěšně prodává již téměř 3 roky, dostalo letos větší jednovaječné dvojče, které se však vylíhlo v naprosto cizím hnízdě. Ano, řeč je o Fabii. Ta je sice větší, ale celkovou stylistickou koncepcí a většinou detailů velmi nápadně připomíná japonský vzor. To, co nemá Fabia – pohon všech kol – jsme zkoušeli na počátku letošního jara ve Swiftu.

Nenápadný allroad

Swift zůstává i v aktuálním provedení malým městským autem a s délkou 3705 mm patří k nejmenším vozům v segmentu. Pro rodinné cestování tedy bude trpět jistým handicapem, ale jako druhé auto do rodiny nebo vůz pro mladý pár se bude hodit velmi dobře. Karoserie se ani dnes nemusí za své tvary stydět, po stárnutí není ani památky. Všechny vozy mají v souladu s trendem lakované nárazníky, designéři si vypůjčili několik stylistických řešení u Mini a přidali špetku asijského pohledu na věc.

obrázek [300 x 240] Verze s pohonem 4x4 se na první pohled vůbec neliší od běžného Swiftu. Automobil zachovává původní nastavení podvozku, je vybaven koly s pneumatikami 185/60 R15 a až na nenápadný nápis na zádi nic nenaznačuje, že by mělo jít o zvláštní verzi. Model určený především do alpských států, jako nejdostupnější alternativa větším osobním vozům s pohonem všech kol, je vybaven viskózní spojkou, která reaguje na prokluz kol přední nápravy postupným a plynulým zapojením pohonu kol zadní nápravy. Při běžné jízdě je Swift 4x4 typickým autem s koncepcí „vše vpředu“ a na zadní nápravu nesměřuje prakticky žádná část točivého momentu motoru.

obrázek [300 x 218] Z praktického hlediska je u této čtyřkolky nevýhodou umístění diferenciálu zadní nápravy, který podstatně snižuje minimální světlou výšku vozu (4x4 má 145 mm, 4x2 140 mm) a tím zhoršuje průchodnost. Do prostoru pro cestující a náklad zasahuje změna jen minimálně, výrobce udává zmenšení zavazadlového prostoru na 198 l. Zásadnější změnou je zmenšení palivové nádrže ze 45 na 40 l, což při očekávané vyšší spotřebě a předpokládaném využití v horském terénu nepříjemně snižuje reálný dojezd na jednu nádrž na pouhých několik stovek kilometrů. Nepraktický a jen obtížně využitelný údaj o okamžité spotřebě je jediným vodítkem k tomu, za kolik právě jedete. Průměrná spotřeba poněkud nepochopitelně na jednoduchém palubním počítači schází.

Z malého objemu velký výkon

…lze získat jen několika málo cestami. Víceventilový rozvod je u Suzuki standardem již léta, přeplňování by bylo příliš drahé a tak cestou, kterou bylo třeba jít, byly vyšší otáčky. Točivý moment motoru je naladěn tak, že vrcholí až ve 4200 ot./min a i nad touto metou se drží vysoko, aby motor podal nejvyšší výkon 68 kW při 5800 ot./min.

obrázek [300 x 247] Na první pohled jsou to velmi slušné údaje nad průměrem třídy. Realita je taková, že řidič zvyklý ze vznětových motorů na řazení ve 2500 ot./min bude zděšen pomalými reakcemi vozu na pohyby pedálu plynu. Přitom stačí nechat otáčkoměr vyběhnout za 4000 ot./min a motor je ochoten dostát papírovým závazkům. Dynamika jízdy je pak vzhledem ke zdvihovému objemu dobrá, ale od čtyřkolky se čeká mnohem více. Suzuki zvolilo pro verzi 4x4 menší ze dvou čtyřválců a tak se dynamika pohybu plynového pedálu přenáší – i díky 70kilogramovému handicapu - mnohem více do spotřeby paliva (počítejte raději s 8 l/100 km) a vyššího hluku, než do bezprostřední akcelerace. Objemnější agregát 1,5 VVT by byl podle nás lepší motorizací a na vrcholu seznamu snů „městského čtyřkolkáře“ by zřejmě stanula vznětová verze 1,3 DDIS. Nic takového v nabídce není. Ptáte se proč? Jedním z vysvětlení je skutečnost, že Swifty 4x4 k nám putují ne z Maďarska, ale přímo z Japonska a tam jak známo vznětové motory nemají na růžích ustláno.

Jízdní projev

obrázek [300 x 252] …je velmi podobný obyčejným Swiftům. Konstrukčně standardní podvozek s obutím, které má ještě dostatečně vysoký profil na to aby mohlo pohlcovat alespoň část nerovností, dokazuje, že i malý automobil s krátkým rozvorem může být pohodlný. Swift přitom neztrácí příliš mnoho ze své vrozené dravé nátury. Pneumatiky sice nedovolují průjezdy zatáčkami nadprůměrně vysokými rychlostmi, ale krátká karoserie a přesné řízení umožňují korigovat nežádoucí změny směru podstatně jednodušeji než u čtyřmetrových souputníků. Na suchém asfaltu vás přiřazení pohonu zadní nápravy zřejmě nepotká, protože nízký točivý moment motoru na významný prokluz kol nestačí. Na kostkách nebo na mokru je rozjezd jistější a větší jistota přenosu hnacích sil je znát. Sníh nebo náledí nebylo v době testu k dispozici, takže tuto zkušenost vám předat nemůžeme. Chování Swiftu se pochopitelně se zařazeným pohonem zadní nápravy změní, ale vzhledem k dobré ovladatelnosti není změna mezi nedotáčivostí a přetáčivostí zásadním problémem. S trochou zkušeností za volantem si budete s prvním sněhem pohon všech kol – aspoň na parkovištích – užívat. Výhoda lepší trakce v přímém směru, kvůli které bylo hnací ústrojí přepracováno, je zřejmá.

Závěr

obrázek [300 x 273] Suzuki Swift 4x4 patří k nejsnáze dostupným čtyřkolkám na českém trhu. Jízdní vlastnosti jsou velmi podobné verzi s poháněnou přední nápravou, vzhled se takřka neliší. Za pohon zadní nápravy navíc zaplatíte 50.000,-Kč. Za ceníkovou cenu 389.000,-Kč dostanete malý stylový automobil s bohatou výbavou (včetně 6 airbagů, klimatizace, rádia s MP3 přehráváním, ABS+EBD). Tradičně konstantní stupně výbavy bez možnosti získání dalších technologických fines neobsahují ani v nejvyšším provedení stabilizační systém.

Komu jde především o pohon všech kol a průchodnost terénem může zvolit levnější a méně sofistikovaný Ignis 4x4 s chudší výbavou.

První cena vozu249.900,-Kč (Swift GA, 1,3 (68 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací249.900,-Kč (Swift GA, 1,3 (68 kW))
Základní cena testovaného vozu389.900,-Kč (Swift 4x4 GLX, 1,3 (68 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků399.900,-Kč (Swift 4x4 GLX, 1,3 (68 kW))

Související články:

Plusy

  • příznivý poměr cena/nabízená hodnota.
  • komfortní odpružení
  • bohatá bezpečnostní a komfortní výbava
  • jízdní vlastnosti běžného vozu, dobrá ovladatelnost
  • zdvihový objem motoru efektivně využívající interval pro nižší sazbu povinného ručení

Minusy

  • spojení pohonu všech kol se základním motorem nabídky
  • malý dojezd na plnou nádrž
  • palubní počítač bez zobrazování průměrné spotřeby paliva
  • omezení světlé výšky zadním diferenciálem
  • absence stabilizačního systému v nabídce
  • pouze výškově nastavitelný volant
Spolupracujeme s TipCars.com

Suzuki Swift 4x4

Cena v základní výbavě: 389 900 Kč Cena v testované výbavě: 399 900 Kč

Základní výbava:otáčkoměr, informační displej, upozornění na nevypnutí světlometů, kontrolka nedovřených dveří, kontrolka nouzové zásoby paliva, upozornění na zapnutí bezp. pásů řidiče, zrcátko ve sluneční cloně řidiče, zrcátko ve sluneční cloně spolujezdce, textilní čalounění sedadel, vyhřívání předních sedadel, nastavitelné opěrky hlavy - přední, nastavitelné opěrky hlavy - zadní, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelný volant, schránka ve středové konzoli, schránka pod sedačkou spolujezdce, sklápěcí opěradla zadních sedadel, dělená opěradla zadních sedadel, držák nápojů - 2 vpředu, držák nápojů - 1 vzadu, pylový filtr, osvětlení zavazadlového prostoru, přední mlhové světlomety, tónovaná skla, dvourychlostní stěrače s cyklovačem, zadní stěrač s ostřikovačem, zpětná zrcátka v barvě vozu, dveřní kliky v barvě vozu, disky kol z lehké slitiny, 6 x repro, radio s CD přehrávačem, startování motoru bez klíčku zapalování, elektrické ovládání oken přední, centrální zamykání, dálkové ovládání k centrálnímu zamykání, bezpečnostní zámky dveří, elektricky nastavitelná zpětná zrcátka, vyhřívaná zpětná zrcátka, imobilizér, posilovač řízení, klimatizace, bezpečnostní pedálová skupina, boční výztuhy dveří, programově deformovatelný sloupek řízení, ISOFIX, airbag řidiče, airbag spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, nastavitelné ukotvení bezpečnostních pásů vpředu, předepínače bezpečnostních pásů, ABS + EBD

Výbava testovaného vozu:Metalický lak

Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 
Technické údaje
Motor Suzuki Swift 4x4
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1328
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 68 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 116 / 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 168
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.1 / 5.3 / 6.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 198 / 547
Objem nádrže (l):40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1120 / 405
Rozměr pneu:185/60 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3705
b) šířka (mm): 1690
c) výška (mm): 1535
d) rozvor (mm): 2380
e) rozchod vpředu (mm): 1470
f) rozchod vzadu (mm): 1480
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):870
k) šířka vpředu (mm): 1330
l) šířka vzadu (mm): 1310
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Suzuki Swift 4x4
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,84
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Suzuki Swift: 2 miliony kusů za 6 let, hlavním trhem zůstává Indie Suzuki Swift: 2 miliony kusů za 6 let, hlavním trhem zůstává Indie

Od uvedení minulé generace v roce 2005 se celosvětově…

Euro NCAP 2010: Suzuki Swift – Malý, ale bezpečný s pěti hvězdami Euro NCAP 2010: Suzuki Swift – Malý, ale bezpečný s pěti hvězdami

Swift přichází již v šesté generaci. Z testů Euro NCAP…

 



 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Dnes 18:53

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako první český vicepremiér

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako…

Český vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) se začátkem června zúčastní sudetoněmeckého sjezdu v Augšpurku.…

 

iSport.cz

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do All Star týmu

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do…

Obránce Jakub Jeřábek z Podolsku a útočník Jan Kovář z Magnitogorsku byli zařazeni do All Star týmu uplynulé…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se představila v plnohodnotné ukázce

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se…

Nejdřív jsme koukali, jak se rozpouští led s datem vysílání 17. července 2017. Pak jsme sledovali, jak k trůnu…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…