Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Švédská Rally 2011 – Letošní mistrovství světa WRC začíná, na startu s novou technikou

Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
52 Fotogalerie
Největší změnou proti loňsku prošly soutěžní vozy WRC. Všichni stojí v jedné lajně a bitva o titul může začít.

Je polovina listopadu a blátivá Wales Rally obstarává poslední soutěž mistrovství světa 2010 – vítězí Sebastien Loeb a se sedmým titulem světového šampióna opět přepisuje dějiny rallysportu. Přenesme se v čase do současnosti o téměř 3 měsíce a zjistíme, že již dnes večer startuje speciálkou v Karlstadu nový ročník World Rally Championship (WRC) 2011. O start se zaslouží zimní Švédská Rally, na které se poprvé představí v ostrém provozu nově vyvinuté soutěžní speciály WRC. Vítejte u mistrovského šampionátu WRC 2011!

Jezdecké obsazení

Tovární tým Citroën si samozřejmě ponechal svou loňskou jedničku Sebastiena Loeba (+ Daniel Elena) a jako týmového kolegu mu pro celý rok přihrál mladého Sebastiena Ogiera (+ Julien Ingrassia). Oba Sebové si budou na začátku roku naprosto rovni, Loeb není jednička a Ogier dvojka ani naopak. Juniorský tým letos nepojede, Citroën však poskytne soutěžní vůz DS3 WRC soukromníkům Petteru Solbergovi (+ Chris Pattersson), Kimimu Räikkonenovi (+ Kaj Lindström) a od Portugalska i Peteru van Merksteijnovi (+ Eddy Chevaillier).

Tovární tým Ford se proti loňsku nemění, Finové Mikko Hirvonen (+ Jarmo Lehtinen) a Jari-Matti Latvala (+ Miikka Anttila) zůstávají. Podobně jako u Citroënu ani u modrého oválu nebudou mít stanovenou jedničku či dvojku, Miko i Jari-Matti si budou zcela rovni.

Na rozdíl od Citroënu dá Ford k dispozici více Fiest WRC do rukou soukromníků. Těšit se tak můžeme na staronový Stobart, za který ve Švédsku pojede Henning Solberg (+ Ilka Minor) a norský mladík Mads Ostberg (+ Jonas Anderson). Třetím pilotem Stobartu, ale bez bodování do týmové klasifikace, bude Matthew Wilson (+ Scott Martin). Dalším, tentokráte zcela novým týmem je holandský Ferm Power Tools, jehož jedničkou bude Dennis Kuipers (+ Frederic Miclotte). Dalším jezdcem, který osedlá novou Fiestu, bude P-G Andersson (+ Emil Axelsson) jehož start ve Švédsku financují mimo jiné jeho fanoušci ze svých peněženek.

Věrný službám Fordu zůstává i nadále Argentinec Federico Villagra, letošní rok začne na Fiestě v Mexiku a pojede dalších osm soutěží. Stejně tak odstartuje za velkou louží i Rus Jevgenij Novikov, který pojede s Fiestou WRC 6 až 8 soutěží. Už ve Švédsku svou letošní pouť zahájí Ken Block (+ Alex Gelsomino), na Fordu odjede 9 soutěží v týmu Monster Wolrd Rally Team. Poslední Fiestu WRC osedlá ve Švédsku Khalid Al Qassimi (+ Michael Orr) za Team Abu Dhabi.

Třetím továrním týmem bude letos Mini se svým Counrymanem WRC, nezúčastní se však všech letošních soutěží, jeho jezdci nejspíše absolvují sedm podniků počínaje Itálií. Za volanty úplné novinky se představí Dani Sordo (+ nový spolujezdec Carlos del Barrio) a šampión IRC Kris Meeke, třetí vůz bude pilotovat Brazilec Daniel Oliviera.

Nová wé-er-céčka

Soutěžní speciály kategorie se na tratích MS objevily v roce 1997. Až do loňské sezóny tyto vozy disponovaly dvoulitrovým benzínovým čtyřválcem přeplňovaným turbodmychadlem, pohonem všech čtyř kol, třemi elektronicky řízenými diferenciály (přední, středový a zadní) a sekvenční převodovkou s elektrohydraulickým řazením.

Aktuální generace vozů WRC – DS3 WRC, Fiesta WRC a Countryman WRC – vychází z vozů kategorie Super2000. Je rozměrově úspornější a kompaktnější, což mu pomáhá v předmětu jízdní vlastnosti. Pod kapotou se o pohon stará benzínový čtyřválec s přímým vstřikem o objemu 1,6 litru přeplňovaný turbodmychadlem s restriktorem o průměru 33 mm, jenž u Fiesty dává výkon 221 kW (300 koní) při 6000 min-1 a točivý moment 450 Nm ve 4000 min-1. U DS3 WRC jsou hodnoty taktéž 300 koní při 6000 min-1 a 350 Nm při 3250 min-1.

Pohon všech kol zůstal, zmizel mezinápravový diferenciál a zbylé dva jsou mechanické. Sekvenční převodovka má nově mechanické řazení. Minimální hmotnost byla určena na 1200 kg. Nová technika údajně vyžaduje více jízdního umu a tak bude záležet na dovednostech toho kterého jezdce. Pokud by tomu tak bylo, byl by to rozhodně krok správným směrem.

Bodování + Power Stage

I letos se zůstává u loni zavedeného bodovacího systému, ve kterém boduje celá první desítka. První si připíše 25 bodů, druhý 18 bodů… a poslední desátý jeden bod. Novým letošním počinem bude rychlostní zkouška zvaná Power Stage, která se musí odjet vždy v závěrečné etapě. Kromě toho, že z ní bude Live přenos dostupný v TV, se za ni budou rozdělovat i body! Tři nejrychlejší si rozdají body v poměru 3-2-1. Názory jezdců na tuto novinku se různí, tak uvidíme co to přinese v reálu.

Tip: Prostudujte si časový harmonogram a startovní listunu Švédské Rally 2011.

Testování Citroënu:

Petter Solberg:

Ford:

Dani Sordo: