Ford Fiesta RS WRC: Debut za týden ve Švédsku
Fiestu RS WRC bude pohánět přeplňovaný 1,6litrový motor EcoBoost s přímým vstřikováním, vyladěným na výkon 300 koní (221 kW) v 6000 min-1. Vrchol točivého momentu je 450 Nm v 4000 min-1. Vůz má tento týden získat závodní homologaci od mezinárodní automobilové federace FIA.
Pohonná jednotka používá turbodmychadlo Garrett, které je podle pravidel FIA doplněno 33mm restriktorem sání. S vyladěním čtyřválcového motoru pomáhala francouzská společnost Pipo Moteurs, řídící jednotku upravil Cosworth.
Sekvenční převodovka X-Trac je šestistupňová a má dvojitý disk spojky od společnosti AP Racing.
Permanentní pohon všech kol se skládá z mechanických diferenciálů vpředu i vzadu. Přední i zadní náprava používá vzpěry MacPherson s nastavitelnými tlumiči Reiger.
K brzdění Fiesty RS WRC poslouží ventilované ráfky Brembo. Při asfaltových rallye budou mít průměr 355 mm, na šotolinových budou o něco menší, s průměrem 300 mm. Podle druhu povrchu se budou lišit i hliníková kola s obutím Michelin, na šotolině a sněhu budou mít rozměry 7x15 palců, na asfaltu 8x18 palců. Pneumatiky budou mít průměr 650 mm.
Automobil oproti sériové Fiestě mírně narostl. Fiesta RS WRC je dlouhá 3.963 mm a široká 1.820 mm, rozvor činí 2.480 mm. Minimální váha auta je 1.200 kg.
Přestože byl vůz stavěn na základech Fiesty S2000, podle Christiana Loriauxe, technického šéfa Ford Abu Dhabi World Rally Team, se oba vozy v mnohém liší. Kromě šasi a ochranné klece je většina dílů lehčí, pevnější či jinak zlepšená.
Fiesta RS WRC najezdila při testech více 11.000 km, což odpovídá dvěma sezonám šampionátu WRC. Automobil se projel na asfaltu (ve Velké Británii, Francii a Španělsku), šotolině (ve Velké Británii, Portugalsku a Španělsku) a sněhu i ledu ve Švédsku. Samotný vývoj byl pod hlavičkou firmy M-Sport, která je dlouholetým partnerem automobilky Ford.
Ford Abu Dhabi World Rally Team minulý týden představil i válečné zbarvení Fiesty pro letošní sezonu. To kombinuje základní bílou barvu s modrou, zelenou a červenou. Hlavním sponzorem je Abu Dhabi, BP se přesunulo do role vedlejšího sponzora a bude propagovat řadu olejů Castrol Edge.
Ford Abu Dhabi World Rally Team zůstal u osvědčené dvojice posádek – týmovou jedničkou bude Mikko Hirvonen s navigátorem Jarmo Lehtinenem, které doplní Jari-Matti Latvala s navigátorem Miikkou Anttilou. Letošní sezona mistrovství světa v rallye bude čítat 13 závodů, ten první se bude konat ve Švédsku od 10. do 13. února.