Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Svezli jsme se s novou Kiou Rio: Famózní interiér. A co dál?

David Bureš
Diskuze (115)
Čtvrtá generace Kie Rio chce stavět na charakteru svého předchůdce, který se chlubil atraktivním designem nebo velkou kabinou. Bude to v tuhé konkurenci stačit?

Rok 2017 se v automobilovém světě dá považovat za rok malých automobilů. Tento segment totiž na evropském trhu prochází velkou mezigenerační obměnou. Nedávno se začal prodávat nový Citroën C3, zanedlouho do prodeje zamíří nový Nissan Micra a tento týden byla představena pátá generace Seatu Ibiza. Mezi letošní novinky patří i čtvrtá generace Kie Rio, kterou jsme si po loňské statické premiéře ve Frankfurtu nad Mohanem poprvé vyzkoušeli přímo na silnici, a to v okolí portugalského Lisabonu, kde se v roce 2011 prezentovala i předchozí generace ria.

Rio je přitom pro jihokorejskou automobilku nadmíru důležitým autem. Z globálního hlediska je jejím druhým nejprodávanějším vozem, kterého se v roce 2015 prodalo bezmála 450.000 kusů (asi 15 % prodejů značky), v Evropě hraje roli trojky – po SUV Sportage a kompaktu Cee’d. Jakožto zástupce třídy malých aut si navíc musí na starém kontinentu poradit s tuhou konkurencí, především s Fordem Fiesta, VW Polo a Renaulem Clio (a v ČR hlavně se Škodou Fabia). Segment B v Evropě stále zůstává nejprodávanějším druhem aut (pokud budeme SUV dělit do kategorií podle velikosti), který navíc láká naprosto odlišné typy zákazníků – mladé i staré, muže i ženy. To všechno je důvodem, proč si Kia na nové generaci Ria nechala obzvlášť záležet.

Atraktivní vzhled a povedený interiér

Segment malých aut byl v minulosti plný roztomilosti, současným trendem je ale spíše agresivita a sportovnost. A právě na tento charakter sází také nová Kia Rio, která je ve srovnání s atraktivním předchůdcem ještě hezčím vozem. Přestože se vnější rozměry mezigeneračně tolik nezměnily (viz přiložená tabulka), novinka působí díky úzkým hlavním světlometům a úzkému „tygřímu nosu“ širším dojmem. O masce chladiče v tomto případě přitom moc mluvit nemůžeme, ta se nachází až v nárazníku, tygří nos je totiž u ria zaslepen.

Kia Rio – mezigenerační srovnání rozměrů
Model Kia Rio IV Kia Rio III
Délka [mm] 4065 4045
Šířka [mm] 1725 1720
Výška [mm] 1450 1455
Rozvor [mm] 2580 2570
Objem zavazadelníku [l] 325/980 288/923

Výsledek se opravdu povedl, jen si nemůžeme pomoci, že z některých úhlů je nové rio až příliš podobné svému koncernovému bratrovi, Hyundaii i20. Řešení přídě nebo boční silueta je u obou korejských sourozenců prakticky shodná.

Pochválit musíme také interiér. Palubní deska se stylistům vážně povedla, a to jak z designérského, tak uživatelského pohledu. Zkrátka vypadá svěže (jen ten displej klimatizace by místo retro červeného podsvícení mohl mít modernější bílé) a zároveň se s ní dobře žije. Jen to chce nějaký ten barevný dekor pro oživení, jednobarevné černé provedení působí až trochu smutně. Bohužel Kia nabízí jen červený nebo šedý dekor, na rozdíl od konkurence se trochu vzdává individualizace vzhledu. Také nabízených laků karoserie je „jen“ osm, navíc ve většině případů se jedná o vcelku nevýrazné barvy, což je u tohoto typu auta škoda.

Řidiče rozhodně zaujme velice nízký posaz za volantem, který v segmentu malých aut není obvyklý, ba naopak, ve většině konkurentů se sedí spíše vysoko. Ideální pozici za volantem si navíc najde každý, a to díky široké možnosti nastavení volantu a sedadla. Sedačka rovněž potěší nabízeným komfortem. Sedmipalcová obrazovka navigace je pak hezky na očích, zadávané příkazy systémem od TomTomu nás ale při jízdě kolikrát zmátly.

U modelů Kia v poslední době obvykle chválíme výběr materiálů a kvalitu zpracování, což bez diskuze platí také pro nové rio. V tomto ohledu by se někteří soupeři rozhodně mohli od malého Korejce co učit. Rio rovněž nadchne nabízeným prostorem, také na zadních sedadlech je dostatek místa všemi směry (třeba na rozdíl od nedávno testovaného Nissanu Micra). Daní je v tomto pohledu pouze níže uložená zadní lavice. Naopak bonusem pro zadní cestující je USB konektor ústící mezi předními sedadly, což je v daném segmentu unikátem.

Prostorná kabina přitom není na úkor zavazadelníku, jehož objem činí 325 litrů, čímž patří mezi ty větší kufry v segmentu. Dvojitá podlaha navíc vyrovnává schod po sklopení zavazadel, kdy vznikne prostor velký 980 litrů. Ložná plocha je tak v tomto případě rovná.

Prima dvanáctistovka

Jakožto globální model je nové rio na starém kontinentu nabízeno celkem se šesti motory, které odpovídají požadavkům různých zákazníků. Na českém trhu však bude nabídka omezena, k dispozici nebude slabší verze tříválce 1.0 T-GDI (74 kW), ani turbodiesel 1.4 CRDi (jinde nabízený ve variantách s 57 kW a 66 kW), které by si v našem prostředí nenašly dostatek klientů. České portfolio tudíž bude zahrnovat výhradně benzinové agregáty, čtyřválce 1.25 MPI (62 kW) a 1.4 MPI (74 kW) doplňuje tříválec 1.0 T-GDI (88 kW). Zatímco první spolupracuje s pětistupňovým manuálem, zbylé dva sázejí na šestistupňový. Pro čtrnáctistovku je pak k dispozici i automat, avšak pouze čtyřstupňový, což je v dnešní době anachronismus.

Kia Rio – technická data verzí nabízených na českém trhu
Motor 1.25 MPI 1.4 MPI 1.4 MPI 1.0 T-GDI
Zdvihový objem [cm3] 1248 1368 1368 998
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 3/4
Největší výkon [kW/min] 62/6000 74/6000 74/6000 88/6000
Točivý moment [N.m/min] 122/4000 133/4000 133/4000 172/1500-4000
Převodovka 5M 6M 4A 6M
Max. rychlost [km/h] 170 176 166 190
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,9 12,2 13,9 10,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,8 5,0 6,1 4,7
Pohotovostní hm. [kg] 1110 1130 1158 1160

Na mezinárodní prezentaci jsme rio vyzkoušeli s třemi motory, přičemž jsme měli šanci usednout i za volant verzí, které na českém trhu dostupné nebudou. Nejvíce nás každopádně zaujala zážehová dvanáctistovka s 63 kW, která má být na českém trhu nejžádanější volbou. Atmosférický motor možná tolik síly nemá, jako pohodová jednotka pro popojíždění pro děti do školy nebo do města na nákup úplně stačí. A navíc když jí vytočíte, zjistíte, že nějaký elán přece jen má. Navíc nás z testovaného tria nejvíce zaujala i jeho převodovka. Dodávaný manuál má sice jen pět stupňů, ty jsou ale vcelku vhodně zpřevodovány, jen na dálnici se musíte smířit s vytočenými 3500 otáčkami. Tohle ale není dálniční auto, a tak to tolik nevadí. Navíc je řazení přesné a příjemně tuhé.

Špatný není ani naftový čtyřválec 1.4 CRDi s 66 kW, který na českém trhu nabízen nebude. Ten pod plynem sice dá svým jadrným zvukem jasně najevo svůj vznětový původ, jeho 240 N.m si ale s Riem hravě poradí. S autem si tak můžete užívat v nízkých otáčkách, když je však potřeba, čiperně vystřelí vpřed.

V tomto případě je agregát v testovaném exempláři spárován se šestistupňovou manuální převodovkou, která opět nabízí slušné řazení. Dráhy jsou příjemně krátké, řazení příjemně tuhé, třetí převodový stupeň ale občas šel trochu ztuha. Navíc by chod páky v kulise mohl být tišší. A pak nechápeme, proč turbodiesel nepoužívá krásně kulaťoučkou hlavici řadicí páky jako dvanáctistovka. Kia to lakonicky vysvětluje použitím rozdílných převodovek v těchto verzích.

U nás nebude nabídnut ani tříválec 1.0 T-GDI ve slabší verzi se 74 kW. Chybět nám ale nebude, protože jsme z něj byli poněkud zklamáni. Motor se dobře cítí jen ve středním pásmu otáček, v těch nízkých se těžce sbírá, do nějakých 1500 otáček je značně mrtvý, zatímco v těch vysokých už začíná ztrácet sílu.

Navíc je kombinován jen s pětistupňovou manuální převodovkou, která nám v jeho případě přišla nejméně přesná z testovaného tria. Vedle toho nám vadila i ostrá spojka. Manuál pak reakce agregátu notně tupí, protože jednotlivé převody jsou velice dlouhé, a tak je někdy při popojíždění po městě i třetí převodový stupeň moc. Kolem a kolem, silnější varianta s 88 kW dříve testovaná ve větším Cee’du se nám líbila mnohem více.

Ani spotřebou litr příliš nenadchnul, se všemi vozy jsme na podobných okresních silničkách nedaleko Lisabonu jezdili spíše rychlejším tempem. Zatímco dvanáctistovka po testování končila na průměru 8,1 litru na 100 kilometrů a turbodiesel na 7,3 l, tříválec přesáhl devět litrů.

Spíše agilita než komfort

A jak je na tom nové Rio podvozkově? I v tomto případě nám nejvíce sedl kousek poháněný atmosférickou dvanáctistovkou, jehož podvozek nám přišel nejvyváženější. Jednak zůstával dostatečně komfortní a také poskytoval dostatek jistoty v zatáčkách – to bylo ale i tím, že s tímto motorem zkrátka nikdy hyperrychle nepojedete. Celkově ale dokázal, že pro Rio jsou optimální volbou 16palcová kola. Výsledkem sedmnáctek vyzkoušených ve zbývajících dvou vozech byl hluk od velkých kol a přece jen tvrdší naladění.

Podvozek nového Ria je mimochodem tvořen vzpěrami McPherson vpředu a klikovou nápravou s torzní tyčí vzadu, která byla kvůli dosažení vyššího komfortu upravena – svisleji uložené tlumiče mají lépe pohlcovat nerovnosti. O zastavení se starají kotoučové brzdy vpředu a bubnové vzadu, které však mohou podobně jako u fabie nahradit kotouče. Řízení je hřebenové, přičemž řidiči poskytuje dostatek informací o dění pod koly. Výhodou je také o zhruba 17 kilogramů lehčí váha vozu. Navzdory větším rozměrům a více výbavy se konstruktérům povedlo snížit hmotnost auta, a to hlavně díky rozsáhlejšímu užití vysokopevnostní ocele. Jestliže u předchůdce tvořila 33 % jeho karoserie, u novinky je to už 51 %.

Celkově je nová Kia Rio naladěna více dotuha než minulý týden testovaný Nissan Micra. Navíc i její podvozek je hlučnější než ten od japonského soupeře, některé větší výtluky portugalských silnic byly notně slyšet. Naopak motor je odhlučněn obstojně. Nechme se však zatím překvapit, jak podvozek Ria prověří rozbité české silnice, které schopnosti aut přece jen ukážou nejlépe.

Zapomenout pak samozřejmě nesmíme na bezpečnostní výbavu. K dispozici je vedle tempomatu také automatické brzdění s detekcí chodců či varování před opuštěním jízdního pruhu. Před koncem roku navíc nabídku rozšíří i hlídání mrtvého úhlu, automatické přepínání potkávacích a dálkových světel nebo rozpoznání únavy řidiče. To chování šoféra sleduje na základě toho, jak řídí, zrychluje nebo ovládá směrová světla.

A kdy přijde na trh?

První exempláře nového Ria se už v Česku nacházejí, do prodeje ale vůz oficiálně vstoupí až na začátku března. Krátce předtím budou zveřejněny i české ceny. Vůz se bude dovážet z Koreje, kde se vyrábí v tamější továrně značky Sohari.

České zákazníky má Kia Rio čtvrté generace rozhodně čím zaujmout. Potěší prostorným interiérem i povedeným vzhledem, a to jak zvenku, tak uvnitř. Vnitřek je navíc opravdu famózně zpracován, což v tomto segmentu stále není až tak úplně zvykem, byť se situace stále zlepšuje. Na rozbitých českých silnicích však může vadit agilněji nastavený podvozek, vybraná klientela pak bude zoufat i nad úzkou paletou individualizace. Nabídka různých barevných kombinací je u konkurence rozhodně širší.

David Bureš
Diskuze (115)
5. 8. 2017 01:08
Re: tak nam H/K volkswagenovati
Zcela souhlasím. Narozdíl od těch, co tu na Riem na obrázku slintají, ho řídím. Sice Rio II (model 2015), ale JE skoro stejný, jako RIO III (model 2017). V podstatě další facelift ála VW, jehož Golf má x generací, ale některé jsou prachsprostým faceliftem té předchozí. Rozdíly v jednotkách cm nepovažuji za "jiné", "nové", "lepší" auto. Tvar a technika jsou totožné.

Dovolím si trochu porovnávat RIO II 2015 vs. RIO III 2017.
RIO III jsem pouze osedlal na salonu, když jsem čekal, až se servisáci pohrabou v tom našem. Takže: základní tvar stejný, velké optické přiblížení Golfu (sakra, proč?), čelní sklo je tvarově stejné jako má Optima (2015)-tj. střed horní hrany skla snížený asi o 5 cm, zrcátka víceméně shodná s RIO II, jen přibyly blinkry. Jiné nárazníky. Nevim, proč tam ti magoři nedali konečně pořádný mlhovky. Tyhle šidítka, který má i RIO II jsou v mlze úplně na *. Ostatní řidiči vidí, že máte rozsvícené něco navíc, ale vám to užitek nepřinese. Poznáte, že se něco rozsvítilo, ale líp na silnici nevidíte ani omylem. Bodejť jo, když mlhovka má průměr asi 60 mm (!) a je umístěná přesně v místě, kam vám cáká bordel z aut, který jedou před vámi... :-) RIO III si je akorát posunulo o kousek vejš. Výsměch.
Zadní mlhovka - jestli má RIO III stejně jako RIO II jen jednu zadní mlhovku... Na "dvojce" naštěstí svítí velmi slušně.

Interiér: RIO III je pořád papundeklová popelnice na kolech za čtvrt mega. Berte nebo ne, "dvojka" je plná tvrdýho černýho plastu úplně všude. Je to takový...lowcost za každou cenu a interiér vypadá moderně (nepopírám), ale útulně na mě nepůsobí ani trochu. Auto má mizernou tepelnou izolaci. V zimě v mínus pěti vypnete zapalování a do pěti minut je vám pocitově zima. Teď v létě vylezete z vyklimatizovanýho auta třeba vybrat škváru z bankomatu a při návratu na vás dýchne zapařenej skleník. O to se totiž stará naprosto nepochopitelně obrovitánská plocha palubní desky. Půl metru černýho plastu pod velmi skloněným čelním sklem. Co to asi na slunci udělá? A říkám vám, že tenhle rozžhavenej plast nejde jen tak vychladit klimatizací. I po hodině jízdy se zaplou klimou a větrákem na 3 jsou na palubce místa, kde se dá ohřát. Úmysl? Diletantství? Ignorace? Katování kostů (costs cutting)?
"Trojka" jen přidala na plasty nějakou texturu a ubrala na černé barvě. Auto, ve kterém jsem seděl už mělo plasty víc do šeda. Prostorové uspořádání pořád stejné. I ten výhled vlevo šikmo vpřed pořád na pytel. K čemu mi je, že auto získá x hvězdiček v NCAP, když se mi za sloupek "dvojky" schová chodec nebo dodávka, už se mi "podařilo" přehlédnout i autobus přijíždějící zleva! 8-s 8-s Aspoň už v "2017" není to dementní pidiokýnko mezi sloupkem a dveřma. V praxi je totiž na nic. Jen opticky odlehčuje ten tlustej sloupek. V okýnku poznáte akorát, jestli je venku světlo/tma.
Výplně dveří a ovládací prvky jsou prakticky shodné a pořád pro evropana ergonomicky mimo. Máme delší předloktí, čudlíky na okna se měly zdrcnout na menší plochu a posunout vpřed. Jsou v podélném směru daleko od sebe a na můj vkus moc vzadu. Naštěsí u "2017" ani "2017" to není jak v Optimě (2015), kde jsem při otvírání oken musel vrazit loket mezi sedačku a B-sloupek...
Ovládání ventilace a klimy - RIO 2015 to mělo hezčí. Klaviatura 4 čudlíků. RIO 2017 má v zádkladu čudlíky jen dva a ještě nějak divně posazený. Palubka tam totiž nepřechází ve středovej tunel stejně jako u "2015", ale je tam větší prohlubeň. A rantl tunelu pod palubkou mě stále tlačil do holeně. Do *, seděl některej z návrhářů v tom škopku vůbec?? Máte pocit, že je to fajn mít permanentně otisk tunelu na holeni? Nebo se k tomu tunelu teď v létě neustále lepit? No, Alfa 145/146 byla ještě horší -tam do holeně tlačila přímo ta hrana. Tady je to maličko lepší. Kecy typu "si sedni pořádně, blbečku" si nechte od cesty, nejsem britská aristokratická lady ani nějaká buzna. :-P
Pochválit můžu sedačky. Na to, kolik to auto stojí nové, se na nich dá i sedět. Jen by se v oblasti beder mělo nějak líp vyřešit opěradlo. Nevím jak vy, ale já se tam díky těm umělohmotným potahovým materiálům furt potím. "2015" má sedačky poměrně tuhý, až tvrdý, u "2017" mi přišly měkčí.
A přeci jen - neustále nadávám na opěrky hlavy. Jsou předkloněný dopředu - u obou. Asi to má mít na něco vliv při testu NCAP, v praxi mě to akorát sere. Nejsem šimpanz, moje páteř nemá tvar luku a v autě rozhodně nesedím v polopředklonu, jako to předvádí redaktor ve fotogalerii. Z tohoto posazu mě po deseti kilometrech bolí za krkem. A při cestě přes Maďarsko jsem si zablokoval svaly na levé straně krku až po trapézy (ty jejich okrsky, např. 74, jsou hrbatý jak velbloud). Takže si musím hodně položit opěradlo a pak se to dá.

Umístění prostředního zrcátka - vy na něj dosáhnete? Ve "2015" i Optimě jsem se musel předklonit, u trojky mě nenapadlo to zkusit. V italských autech pouze zvednu ruku...v Caddyně taky, tak kde je chyba?

Kufr: "2017" má papírově větší kufr, ale ten rozdíl bych chtěl vidět. To nahonili leda tím vybráním za podběhama. RIO II to totiž nemá, jsou tam mělký kapsičky na drobnosti. "Trojka" má pevné dno kufru, nějaká čalouněná překližka v celé ploše podlahy. Za to jednoznačně plus. Pod tím deklem je ještě malý úložný prostor a až pod tím nějaká povinná výbava. Naše "dvojka" má jen koberec a pod ním rezervu. Jak ten koberec vypadá po dvou letech ani nechtějte vidět.
Pokud si to chcete pořídit jako auto pro rodinu, rovnou zapomeňte, že se vám tam vejde kočárek. NEVEJDE! Totéž Hyundai i20. Pochybuju, že se tam vejdou golfky, protože kufr je poměrně úzkej a hodně krátkej. Po složení sedaček se tam kočár asi vejde, ALE - kam dáte potom dětskou sedačku a ostatní bordel, kterej s miminem s sebou musíte tahat? Auto těchto půdorysných rozměrů, které pobere kočárek (trojkombinaci), je Fiat Brava. Padnul tam přesně a ani nebylo třeba sundavat kolečka, sklápět sedačky, vyndavat dekl kufru.... To jen tak, kdyby někdo chtěl poradit... ;-)

Motor: 1,25. Hm. A co jako? Vždyť skoro stejnej objem měla felda (1.246 ccm). Tohle (dvojka po faceliftu i trojka má stejný motory 1,2 a 1,4 EURO 6) má navíc víc ventilů (16), variátor (kterej ve 2.000-2.050 ot.min chrastí/klepe), pístní čep je mimo osu pístu (asi to zvyšuje krouťák, ostatně tohle není nic převratnýho, po válce to měly motory Tatra a PV3S, ale v letáku KIA to popisujou jak poslední výkřik techniky - leda leštěnej prd to je), zvuk motoru je ...takovej...rezonátorovej, není to pro petrolheady. Nuda prostě. Na volnoběh není skoro slyšet. Při prošlápnutí plynu (elektronický) se ozve nic, zasyčení, cosi jako rozdrážděnej vysavač, řev vysavače v agónii (berte s rezervou, se mi ten projev motoru prostě nelíbí, na funkci to nemá vliv). Motor má plastové/polymerové víko ventilů. Zajímavé. Ale funkční, potlačuje/nepřenáší to hluky od vačky a ventilů. Jezdí to na vodičku místo oleje (nějakej Shell 0W30, na Shell pumpě stojí litrovka devět stovek-dobrý, ne? :-D) a interval výměny je 15.000km. Já osobně bych to měnil po deseti. Pochopíte, až budete mít namotáno dvě stě tisíc. Do tý doby vám bude líto peněz za olej při častějších výměnách. Vzduchový filtr je taky legrační součástka. Plastový rámeček s nějakou netkanou skládanou textilií. Ok, budiž, má to vliv na hluk při sání. Ale jeho půdorysná plocha je cca 20x14 cm. A to možná přeháním. U trojky je téměř stejný. Až budete mít pocit, že to auto nějak přestalo táhnout a žere i děti podél silnice, vyndejte tento filtr (za levým světlem) a vyklepte/vyfoukejte z něj nasátý hmyz. Komáři, mouchy, ovádi, jedna vosa, ... Rozdíl je poznat (pokud jezdíte jen na nákup a na hřbitov, poznáte prd ;-) Nic proti, taky budu starej.) Nevím, jak často se má ten filtr měnit, v servisu moc sdílní nebyli, podle mě se ještě neměnil. Máme přes 60.000 a je poměrně černej.

Jak to "jede": má to dlouhý kvalty (RIO 2015, 2017 jsem neřídil, ale nevěřím v příližný rozdíl) a dlouhej zdvih pístu, takže heééééééén, heeeééééééééén, hhhhééééééééééén, ..... Do dvou tisíc se nic neděje. Dobrý tak na popojíždění v koloně. Nad 2.500 už lepší, okolo 3.300 motor ožije, aby v 5.000-5.200 zase umřel. No dobře, neumře. Zrychluje, řve jak raněný prase až do omezovače, ale už to není ono. Na závodění zapomeňte. Svižná jízda se dá bez potíží, ale musíte už umět auto ovládat. To jest včas řadit. NEPOSLOUCHAT to debilní napovídátko, co tam máte zařadit. Nebo vám přijde normální řadit v 60 do mírnýho kopce pětku? V 1.900 otáčkách? Pokud ano, dejte si facku, tohle neni komůrkovej diesel. Mám vypozorováno, že pokud chci jet svižně (svižně a s rozumnou spotřebou, ne jako dobytek), je dobré řadit vyšší tak ve 3.000 ot/min. Otáčky motoru mezitím spadnou někam mezi 2.000-2.500 a tah motoru je celkem plynulý. Dolů zas řadit dřív, než otáčky spadnou hodně pod 2.000/min. Pokud budete řadit podle "napovídátka", budete se ploužit, brzdit provoz a palubák vám ukáže spotřebu asi 5,5 litru. A ještě ke všemu lže (jako všechny palubáky), musítě přičíst asi 3/4 litru, pak máte reálný číslo.

A jsme u spotřeby. Výrobce tvrdí 4,9 litru/100 km v kombinovaném provozu (model 2015) a 4,8 píše tento článek u modelu 2017. Kecy a zlatý voči, pane vachmajstr. Anebo s kopce s větrem v zádech. Při provozu v "opičích horách" se budete motat 5,5-6,5 litru. V rovinatém terénu se dá při dodržovaání rychlostních limitů a předvídavé jízdě dosáhnout asi 5,2. Na český benzín. Při tankování v zahraničí (Rakousko, Maďarsko, Itálie, Chorvatsko) spotřeba klesne. Čím to? Nevím. Po Chorvatsku mi palubák ukázal průměr 4,8. Po CZ mám teď 5,9, můj protějšek 6,0-6,1...jezdí hodně po městě.

Kolik to jede? Dle GPS umí model 2015 177 km/h v německu někde za Mnichovem. Pak už to bylo mírně s kopce. Ale co s tím, ve šroubárně? V CZ si akorát vymlátíte plomby ze zubů =>
=>
podvozek je tvrdej jako prase. Údajně má RIO stejný podvozek jako Ceed/i30. Jenže ten je větší a těžší. Takže RIO je uskákaná koza. Jestli Fiati (např. Bravo/Brava/Marea) jsou tvrdý auta, tak RIO je proti nim žebřiňák. A to prosím jezdí na základních plechových 15" kolech. Zadní náprava se občas chová jako tuhá a v zatáčce na příčných nerovnostech uskakuje (nakupovač a dušičkář to nezažije, leda by se kochal a někde skočil přes přejezd). Možná proto nám při přebírání nového auta na salonu řekl, že stabilizaci nemáme vypínat...:-D). Když už zmiňuju ty žel. přejezdy - když ty hrbatější přejedu v cca 30-40 km/h, jsem naklepaný jak řízek a drkotají mi zuby. Když je vezmu 60-65 km/h, skoro je nepocítím. Asi tam někde leží amplituda rozkmitu pérování.
Vadí mi elektrickej posilovač. A to hodně. Necítím kola. Špatný. S volantem se "peru". Narozdíl od Fabie I, kde stačilo kousek pohnout volantem a auto uskočilo dva metry stranou. Takhle v textu to zní jako by to RIO posilovač nemělo nebo to byla nějaká hrůza. Pochopíte při jízdě. Posilovač totiž nejede trvale jako u hydrauliky, ale jen pokud zatáčíte. Aby posilovač poznal/pochopil, že zatáčíte, je tam cosi, co chviličku klade odpor a pak zabzučí posilovač a u stojícího auta klidně jedním prstem otočíte kolama z dorazu do dorazu. Kdo tohle dělá je prase a ničí si pneumatiky. Tohle je jen příklad a popis, jak to funguje.

Barvy: základ je bílá, bez příplaku. Od roku 2016 můžete mít bílou nebo žlutou. Jakákoliv jiná barva je +13.000 k základní ceně. WTF? Hnus.

Výbavy: obě RIA (asi politika KIA), pokud chcete něco, co je nestandardní, na nové auto si pěkně počkáte. Klidně půl roku. My koupili "stock", co měli zrovna na krámě. A evidentně se RIO prodává jak housky, protože během našeho očumování se tam bylo na RIO ptát asi 5 lidí. Ukecat lepší cenu tedy fakt nehrozí. To vám radši dají "zdarma" gumový koberečky a rezervu - my je tam teda máme už v ceně auta :-)

Servis: Hm. No. Hm. Rozpaky. Zažil jsem profesionální (čti strojenou) vstřícnost. Zažil jsem arogantní a povýšené chytrolíny (salon KIA Horejsek Litoměřice-divim se, že ten tydýt ještě nedostal po hubě. Když ne od zákazníka, tak od kolegů.). Zažil jsem i téměř neskrývané pohrdání ve stylu "máš lacinou plečku, tak buď rád, že se ti na ní vůbec podíváme" (KIA Česká Lípa). A ve všech mezi řádky říkají, že neuznají záruku, pokud nebude auto jezdit do značkového. Dobrý, co? V době, kdy je uzákoněno, že si nesmějí tuto podmínku klást. Však oni neřeknou "nesmíš do jinýho servisu". Škoda mluvit.
Cena servisních prací je 350 / hod (asi bez daně). S Optimou to je 2,5x tolik. Daň za velký auto? Vždyť mechanik dělá pořád ty stejný úkony. Jen při obcházení auta ujde o metr na délku víc. Možná proto? ;-) (vim, nejsem dement, je to tak u všech značek. Ale mám blízko k technice a tohle mi prostě šiška nepobírá).

No a pokud by nastala volba koupit / nekoupit RIO 2017...nechal bych si 2015. Nemám rád Golfy a nelíbí se mi auta, která se jim snaží podobat. Golf (už) není auto. Je to chiméra, nad kterou (nejen) novináři (a nejen) světa motorů veřejně onanují a jejich řidiči svedou pouze jezdit rovně s plynem na podlaze. Udržet ten wergl ve svém pruhu je pro ně úkon zřejmě naprosto nemožný....atd, atd, atd...

Hlod, kterej mě rozsekal: "auto bez klimatizace se neprodá" - byla odpověď na mou otázku, proč vůbec nenabízeli tu úplně základní výbavu za 249.000, ale až tu prostřední s osmi (nebo deseti?) airbagama za 270.000. Cože?? >:D
Logika nakupujících aj marketingového oddělení KIA je poněkud podivná. Ale pořád lepší jak u škodovky (za cenu Ria "v plný polní" máte základní Fabii s kolama a za volant už si připlácíte), vidlí (totéž v bledě modrým) a z maďarska řízenýho fiatu, neb ceny nových aut jsou nesmyslně vysoký. Kandidát byl Grande Punto, stálo v podobný výbavě 440k (15 by slevili za auto vystavený na salonu) s motorem 1,4 16V...vzal bych ho radši, ale už nebyly fondy.

Kdo to dočetl až sem, tomu gratuluji. Kdo nesouhlasí, má na to právo, rád si přečtu jeho vlastní zkušenost s modelem/srovnání aktuální vs. starší RIO.
Avatar - MANDALORIAN 66
6. 2. 2017 19:20
kia rio
Very very good! :-)
Avatar - Ja Prvni 123
5. 2. 2017 17:50
Re: Jako auto vlastně dobrý...
Vadí... ale pořád míň, než že jiná vyrábí TCL...
a právě proto nechci, aby auta dopadla stejně.
Avatar - wikinko
5. 2. 2017 08:56
Re: je krasne
Topper ano suhlas, Sorento by ti asi nenalozilo, ale obchodak na 2litrovom tazkom superbe ta tam spravi ako nic aj ked je to tazke auto, vykon je vykon. Ja som tam na bmw vzdy jazdil total na hrane s piskajucimi pneu, teraz som vsak nafasoval haldexovu ochcavku 135kw, uvidim ked obujem letne ako sa to tam bude chovat. zatial sa mi jej jazdne vlastnosti zdaju ze to jazdi ako vlecka hnoja (pozor porovnavam po presadnuti z dokonalej 3ky).
A ano, chata je za mostom. Ale inak ta obchadzkova trasa okolo zlatnika je uplne v pohode.
5. 2. 2017 08:25
Hnus
>:D pěknéj hnus