TEST Svezli jsme se s novou Kiou Rio: Famózní interiér. A co dál?
Rok 2017 se v automobilovém světě dá považovat za rok malých automobilů. Tento segment totiž na evropském trhu prochází velkou mezigenerační obměnou. Nedávno se začal prodávat nový Citroën C3, zanedlouho do prodeje zamíří nový Nissan Micra a tento týden byla představena pátá generace Seatu Ibiza. Mezi letošní novinky patří i čtvrtá generace Kie Rio, kterou jsme si po loňské statické premiéře ve Frankfurtu nad Mohanem poprvé vyzkoušeli přímo na silnici, a to v okolí portugalského Lisabonu, kde se v roce 2011 prezentovala i předchozí generace ria.
Rio je přitom pro jihokorejskou automobilku nadmíru důležitým autem. Z globálního hlediska je jejím druhým nejprodávanějším vozem, kterého se v roce 2015 prodalo bezmála 450.000 kusů (asi 15 % prodejů značky), v Evropě hraje roli trojky – po SUV Sportage a kompaktu Cee’d. Jakožto zástupce třídy malých aut si navíc musí na starém kontinentu poradit s tuhou konkurencí, především s Fordem Fiesta, VW Polo a Renaulem Clio (a v ČR hlavně se Škodou Fabia). Segment B v Evropě stále zůstává nejprodávanějším druhem aut (pokud budeme SUV dělit do kategorií podle velikosti), který navíc láká naprosto odlišné typy zákazníků – mladé i staré, muže i ženy. To všechno je důvodem, proč si Kia na nové generaci Ria nechala obzvlášť záležet.
Atraktivní vzhled a povedený interiér
Segment malých aut byl v minulosti plný roztomilosti, současným trendem je ale spíše agresivita a sportovnost. A právě na tento charakter sází také nová Kia Rio, která je ve srovnání s atraktivním předchůdcem ještě hezčím vozem. Přestože se vnější rozměry mezigeneračně tolik nezměnily (viz přiložená tabulka), novinka působí díky úzkým hlavním světlometům a úzkému „tygřímu nosu“ širším dojmem. O masce chladiče v tomto případě přitom moc mluvit nemůžeme, ta se nachází až v nárazníku, tygří nos je totiž u ria zaslepen.
Kia Rio – mezigenerační srovnání rozměrů | ||
Model | Kia Rio IV | Kia Rio III |
Délka [mm] | 4065 | 4045 |
Šířka [mm] | 1725 | 1720 |
Výška [mm] | 1450 | 1455 |
Rozvor [mm] | 2580 | 2570 |
Objem zavazadelníku [l] | 325/980 | 288/923 |
Výsledek se opravdu povedl, jen si nemůžeme pomoci, že z některých úhlů je nové rio až příliš podobné svému koncernovému bratrovi, Hyundaii i20. Řešení přídě nebo boční silueta je u obou korejských sourozenců prakticky shodná.
Pochválit musíme také interiér. Palubní deska se stylistům vážně povedla, a to jak z designérského, tak uživatelského pohledu. Zkrátka vypadá svěže (jen ten displej klimatizace by místo retro červeného podsvícení mohl mít modernější bílé) a zároveň se s ní dobře žije. Jen to chce nějaký ten barevný dekor pro oživení, jednobarevné černé provedení působí až trochu smutně. Bohužel Kia nabízí jen červený nebo šedý dekor, na rozdíl od konkurence se trochu vzdává individualizace vzhledu. Také nabízených laků karoserie je „jen“ osm, navíc ve většině případů se jedná o vcelku nevýrazné barvy, což je u tohoto typu auta škoda.
Řidiče rozhodně zaujme velice nízký posaz za volantem, který v segmentu malých aut není obvyklý, ba naopak, ve většině konkurentů se sedí spíše vysoko. Ideální pozici za volantem si navíc najde každý, a to díky široké možnosti nastavení volantu a sedadla. Sedačka rovněž potěší nabízeným komfortem. Sedmipalcová obrazovka navigace je pak hezky na očích, zadávané příkazy systémem od TomTomu nás ale při jízdě kolikrát zmátly.
U modelů Kia v poslední době obvykle chválíme výběr materiálů a kvalitu zpracování, což bez diskuze platí také pro nové rio. V tomto ohledu by se někteří soupeři rozhodně mohli od malého Korejce co učit. Rio rovněž nadchne nabízeným prostorem, také na zadních sedadlech je dostatek místa všemi směry (třeba na rozdíl od nedávno testovaného Nissanu Micra). Daní je v tomto pohledu pouze níže uložená zadní lavice. Naopak bonusem pro zadní cestující je USB konektor ústící mezi předními sedadly, což je v daném segmentu unikátem.
Prostorná kabina přitom není na úkor zavazadelníku, jehož objem činí 325 litrů, čímž patří mezi ty větší kufry v segmentu. Dvojitá podlaha navíc vyrovnává schod po sklopení zavazadel, kdy vznikne prostor velký 980 litrů. Ložná plocha je tak v tomto případě rovná.
Prima dvanáctistovka
Jakožto globální model je nové rio na starém kontinentu nabízeno celkem se šesti motory, které odpovídají požadavkům různých zákazníků. Na českém trhu však bude nabídka omezena, k dispozici nebude slabší verze tříválce 1.0 T-GDI (74 kW), ani turbodiesel 1.4 CRDi (jinde nabízený ve variantách s 57 kW a 66 kW), které by si v našem prostředí nenašly dostatek klientů. České portfolio tudíž bude zahrnovat výhradně benzinové agregáty, čtyřválce 1.25 MPI (62 kW) a 1.4 MPI (74 kW) doplňuje tříválec 1.0 T-GDI (88 kW). Zatímco první spolupracuje s pětistupňovým manuálem, zbylé dva sázejí na šestistupňový. Pro čtrnáctistovku je pak k dispozici i automat, avšak pouze čtyřstupňový, což je v dnešní době anachronismus.
Kia Rio – technická data verzí nabízených na českém trhu | ||||
Motor | 1.25 MPI | 1.4 MPI | 1.4 MPI | 1.0 T-GDI |
Zdvihový objem [cm3] | 1248 | 1368 | 1368 | 998 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 3/4 |
Největší výkon [kW/min] | 62/6000 | 74/6000 | 74/6000 | 88/6000 |
Točivý moment [N.m/min] | 122/4000 | 133/4000 | 133/4000 | 172/1500-4000 |
Převodovka | 5M | 6M | 4A | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 170 | 176 | 166 | 190 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,9 | 12,2 | 13,9 | 10,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,8 | 5,0 | 6,1 | 4,7 |
Pohotovostní hm. [kg] | 1110 | 1130 | 1158 | 1160 |
Na mezinárodní prezentaci jsme rio vyzkoušeli s třemi motory, přičemž jsme měli šanci usednout i za volant verzí, které na českém trhu dostupné nebudou. Nejvíce nás každopádně zaujala zážehová dvanáctistovka s 63 kW, která má být na českém trhu nejžádanější volbou. Atmosférický motor možná tolik síly nemá, jako pohodová jednotka pro popojíždění pro děti do školy nebo do města na nákup úplně stačí. A navíc když jí vytočíte, zjistíte, že nějaký elán přece jen má. Navíc nás z testovaného tria nejvíce zaujala i jeho převodovka. Dodávaný manuál má sice jen pět stupňů, ty jsou ale vcelku vhodně zpřevodovány, jen na dálnici se musíte smířit s vytočenými 3500 otáčkami. Tohle ale není dálniční auto, a tak to tolik nevadí. Navíc je řazení přesné a příjemně tuhé.
Špatný není ani naftový čtyřválec 1.4 CRDi s 66 kW, který na českém trhu nabízen nebude. Ten pod plynem sice dá svým jadrným zvukem jasně najevo svůj vznětový původ, jeho 240 N.m si ale s Riem hravě poradí. S autem si tak můžete užívat v nízkých otáčkách, když je však potřeba, čiperně vystřelí vpřed.
V tomto případě je agregát v testovaném exempláři spárován se šestistupňovou manuální převodovkou, která opět nabízí slušné řazení. Dráhy jsou příjemně krátké, řazení příjemně tuhé, třetí převodový stupeň ale občas šel trochu ztuha. Navíc by chod páky v kulise mohl být tišší. A pak nechápeme, proč turbodiesel nepoužívá krásně kulaťoučkou hlavici řadicí páky jako dvanáctistovka. Kia to lakonicky vysvětluje použitím rozdílných převodovek v těchto verzích.
U nás nebude nabídnut ani tříválec 1.0 T-GDI ve slabší verzi se 74 kW. Chybět nám ale nebude, protože jsme z něj byli poněkud zklamáni. Motor se dobře cítí jen ve středním pásmu otáček, v těch nízkých se těžce sbírá, do nějakých 1500 otáček je značně mrtvý, zatímco v těch vysokých už začíná ztrácet sílu.
Navíc je kombinován jen s pětistupňovou manuální převodovkou, která nám v jeho případě přišla nejméně přesná z testovaného tria. Vedle toho nám vadila i ostrá spojka. Manuál pak reakce agregátu notně tupí, protože jednotlivé převody jsou velice dlouhé, a tak je někdy při popojíždění po městě i třetí převodový stupeň moc. Kolem a kolem, silnější varianta s 88 kW dříve testovaná ve větším Cee’du se nám líbila mnohem více.
Ani spotřebou litr příliš nenadchnul, se všemi vozy jsme na podobných okresních silničkách nedaleko Lisabonu jezdili spíše rychlejším tempem. Zatímco dvanáctistovka po testování končila na průměru 8,1 litru na 100 kilometrů a turbodiesel na 7,3 l, tříválec přesáhl devět litrů.
Spíše agilita než komfort
A jak je na tom nové Rio podvozkově? I v tomto případě nám nejvíce sedl kousek poháněný atmosférickou dvanáctistovkou, jehož podvozek nám přišel nejvyváženější. Jednak zůstával dostatečně komfortní a také poskytoval dostatek jistoty v zatáčkách – to bylo ale i tím, že s tímto motorem zkrátka nikdy hyperrychle nepojedete. Celkově ale dokázal, že pro Rio jsou optimální volbou 16palcová kola. Výsledkem sedmnáctek vyzkoušených ve zbývajících dvou vozech byl hluk od velkých kol a přece jen tvrdší naladění.
Podvozek nového Ria je mimochodem tvořen vzpěrami McPherson vpředu a klikovou nápravou s torzní tyčí vzadu, která byla kvůli dosažení vyššího komfortu upravena – svisleji uložené tlumiče mají lépe pohlcovat nerovnosti. O zastavení se starají kotoučové brzdy vpředu a bubnové vzadu, které však mohou podobně jako u fabie nahradit kotouče. Řízení je hřebenové, přičemž řidiči poskytuje dostatek informací o dění pod koly. Výhodou je také o zhruba 17 kilogramů lehčí váha vozu. Navzdory větším rozměrům a více výbavy se konstruktérům povedlo snížit hmotnost auta, a to hlavně díky rozsáhlejšímu užití vysokopevnostní ocele. Jestliže u předchůdce tvořila 33 % jeho karoserie, u novinky je to už 51 %.
Celkově je nová Kia Rio naladěna více dotuha než minulý týden testovaný Nissan Micra. Navíc i její podvozek je hlučnější než ten od japonského soupeře, některé větší výtluky portugalských silnic byly notně slyšet. Naopak motor je odhlučněn obstojně. Nechme se však zatím překvapit, jak podvozek Ria prověří rozbité české silnice, které schopnosti aut přece jen ukážou nejlépe.
Zapomenout pak samozřejmě nesmíme na bezpečnostní výbavu. K dispozici je vedle tempomatu také automatické brzdění s detekcí chodců či varování před opuštěním jízdního pruhu. Před koncem roku navíc nabídku rozšíří i hlídání mrtvého úhlu, automatické přepínání potkávacích a dálkových světel nebo rozpoznání únavy řidiče. To chování šoféra sleduje na základě toho, jak řídí, zrychluje nebo ovládá směrová světla.
A kdy přijde na trh?
První exempláře nového Ria se už v Česku nacházejí, do prodeje ale vůz oficiálně vstoupí až na začátku března. Krátce předtím budou zveřejněny i české ceny. Vůz se bude dovážet z Koreje, kde se vyrábí v tamější továrně značky Sohari.
České zákazníky má Kia Rio čtvrté generace rozhodně čím zaujmout. Potěší prostorným interiérem i povedeným vzhledem, a to jak zvenku, tak uvnitř. Vnitřek je navíc opravdu famózně zpracován, což v tomto segmentu stále není až tak úplně zvykem, byť se situace stále zlepšuje. Na rozbitých českých silnicích však může vadit agilněji nastavený podvozek, vybraná klientela pak bude zoufat i nad úzkou paletou individualizace. Nabídka různých barevných kombinací je u konkurence rozhodně širší.