reklama


4.8. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Tajemství legendárního automobilového hřbitova. Víme, jak skutečně vznikl

 

Hřbitov aut v belgickém Châtillonu prý vznikl po odchodu amerických vojáků nasazených v druhé světové válce. Proč je ale mezi vraky i množství poválečných aut?

Přiložené fotografie tajemného, až pohádkového lesu plného vraků starých aut v různém stádiu rozpadu jste možná již viděli, protože v minulosti několikrát kolovaly po internetu. Často se hovořilo o tom, že tento automobilový hřbitov v belgickém Châtillonu vznikl krátce po druhé světové válce. Pravda to ale není...

Legenda doprovázející fotografie tvrdila, že vraky v lese zanechali američtí vojáci, kteří byli nasazeni v druhé světové válce. Při svém odchodu zpět za oceán však neměli prostředky na to, aby si je odvezli s sebou. Proto důstojníci měli rozhodnout o tom, svézt automobily na jedno místo a nechat je napospas osudu.

Ti všímavější po přečtení této legendy ihned zapochybovali. Ptali se, jak vojáci k autům přišli a proč pro ně bylo nevýhodné je odvézt zpět do Ameriky, když už je předtím přivezli do Evropy. A proč je vůbec do Belgie během válečné vřavy vozili?

Vybraní čtenáři pak poukazovali na to, že množství automobilů na fotografiích je až poválečného původu. Mezi údajně až 500 vozy totiž byly i takové kousky jako Ford Anglia, Citroën 2CV nebo Volkswagen Brouk, které se začaly vyrábět až v poválečné éře. Legenda tak dostávala další a další trhliny. Pojďme ji tedy uvést na pravou míru. Americký novinář Ronan Glon zajel přímo do městečka Châtillon, aby zjistil skutečný příběh dnes už legendárního automobilového hřbitovu.

Legenda má sice pravdu v tom, že „autory“ hřbitova byli zaoceánští vojáci, kteří v Belgii působili, ne však za války, ale až po ní. Historie hřbitovu se totiž začala psát až v poválečné éře.

Jeho počátky souvisí se založením Severoatlantické aliance (NATO), po jejímž vzniku začaly v Evropě vznikat nejen americké, ale také kanadské vojenské základny. Jedna taková vznikla i ve francouzském Marville, nedaleko hranic s Belgií. Jelikož Belgie některým vojákům více vyhovovala, usídlili se tam a do Francie za prací dojížděli.

Video

Mnozí vojáci s sebou do Evropy přivezli nejen své rodiny, ale také své automobily. Jeden z obyvatel Châtillonu tak využil příležitost a v tomto belgickém městečku blízkém Francii v padesátých letech začal prodávat a servisovat americké „bouráky.“

Po nástupu Charlese de Gaulla do funkce francouzského prezidenta však Francii začíná vadit silný vliv Spojených států na alianci, a proto se země následně rozhodla odstoupit z aliančních vojenských struktur. Spolu s tím Francie vykázala všechny cizí jednotky ze svého území, což znamená konec i pro kanadskou základnu v Marville. V dubnu 1967 se tak vojáci musí přestěhovat do Německa, na základnu Lahr.

Vojáci majitele servisu v Châtillonu údajně přemlouvali, aby se odstěhoval s nimi, aby jim mohl i nadále spravovat jejich vozy. Nakonec se ale rozhodl zůstat v Belgii a přeorientovat se na vozy evropské provenience. Majitel prodejny a servisu si navíc mnohé vozy ponechal, a tak kolem belgického městečka se v průběhu let nashromáždily stovky aut. Mnohé z nich už začaly zarůstat travou a z veteránů se stávaly vraky.

Po smrti majitele servisu jeho syn podnikání nepřevzal, a tak se stav jednotlivých automobilů nadále zhoršoval. „Hřbitov“ se stával stále větší a větší senzací, a tak do Châtillonu začalo kvůli němu jezdit stále více návštěvníků. Někteří z nich si vraky v atmosféře tajemného lesa jen fotili, jiní ale do městečka vyráželi, aby si s sebou odvezli potřebné komponenty. Stále slavnější sbírka tak byla postupně rozkrádána.

Na tomto místě bychom mohli příběh automobilového hřbitova ukončit a popřát šťastnou cestu těm zájemcům, kteří by se chtěli na prohlídku netradičního místa vydat. Jenže dnes už automobilový hřbitov v Châtillonu nenajdete. Vraky zaparkované v lese začaly místním postupně vadit, hlavně kvůli ekologickým dopadům, a tak vlastník sbírky, syn původního majitele, se v roce 2010 rozhodl je zničit. Použitelné díly prodal, zbytek pak sešrotoval. Dnes už tak někdejší automobilový hřbitov připomíná jen několik pohozených dílů, které v lese i po odklizení vraků zůstaly zapomenuty...

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
ČEZ sníží dividendu, investorům ale přinese nadprůměrný výnos ČEZ sníží dividendu, investorům ale přinese nadprůměrný výnos

Akcie společnosti ČEZ v posledním roce pozvolna rostou.…

Státní půjčovna vlaků na tripartitě padla, ministerstvo plány vzdává Státní půjčovna vlaků na tripartitě padla, ministerstvo plány vzdává

Ministerstvo dopravy po roce příprav vzdává snahu na…

Saúdská Arábie nalije do obnovitelných zdrojů až 50 miliard dolarů Saúdská Arábie nalije do obnovitelných zdrojů až 50 miliard dolarů

Saúdská Arábie spustí v příštích týdnech program podpory…

Na výzkum virtuální reality nebo kybernetiky dá stát 2,4 miliardy korun Na výzkum virtuální reality nebo kybernetiky dá stát 2,4 miliardy korun

Až tři miliardy korun v následujících šesti letech zamíří…

 
Zdroj: ExclusivePix
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 






 
Černé ovce: Vysmívaná auta, která šla proti proudu. Proč se tyhle propadáky nechytly?

Černé ovce: Vysmívaná auta, která šla proti proudu. Proč se tyhle propadáky nechytly?

Dnes 18:50

Výrobci občas uvedou na trh modely, které boří zavedené konvence v jejich nabídce a klientela je ne úplně pochopí...




Blesk.cz

Gartner předvídá rok 2019: Apple překoná platformu Microsoftu

Gartner předvídá rok 2019: Apple překoná platformu…

Gartner se na začátku roku pochlubil se svou předpovědí vývoje trhu s počítači a mobilními telefony pro…

Osminásobná matka inkasuje statisíce na dávkách: Jsem moc krásná na práci, brání se

Osminásobná matka inkasuje statisíce na dávkách:…

Marie Buchan (33) je matkou na plný úvazek! Britka na svých osm dětí ve věku od tří do 15 let inkasuje skoro…

 

iSport.cz

Štěpánka dostala na grandslam i paráda: Byl to jeden ze životních úderů

Štěpánka dostala na grandslam i paráda: Byl to jeden…

Tohle asi neomrzí, nikdy, ani nemůže. Radek Štěpánek se na Australian Open v dnešním nočním zápase s Dmitrijem…

To je pomocník biatlonistů: vojenský stroj, který přežije ve vánici

To je pomocník biatlonistů: vojenský stroj, který…

PŘÍMO Z RUHPOLDINGU | Jsou s tím na střelnici určitou výjimkou. Na jednom místě před nimi stojí dalekohled, s…

 

Reflex.cz

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská modelka dokazuje, že věk je jenom číslo

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská…

V době, kdy má většina modelek už několik let po kariéře, se jedenašedesátiletá Yazemeenah Rossiová teprve…

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video odhaluje bizarní podobu ruských „Avengers“

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video…

Zrodila je studená válka. I když pocházejí z různých koutů Sovětského svazu, mají jedno společné – ovládají…

 
 
reklama