4.8. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Tajemství legendárního automobilového hřbitova. Víme, jak skutečně vznikl

 

Hřbitov aut v belgickém Châtillonu prý vznikl po odchodu amerických vojáků nasazených v druhé světové válce. Proč je ale mezi vraky i množství poválečných aut?

Přiložené fotografie tajemného, až pohádkového lesu plného vraků starých aut v různém stádiu rozpadu jste možná již viděli, protože v minulosti několikrát kolovaly po internetu. Často se hovořilo o tom, že tento automobilový hřbitov v belgickém Châtillonu vznikl krátce po druhé světové válce. Pravda to ale není...

Legenda doprovázející fotografie tvrdila, že vraky v lese zanechali američtí vojáci, kteří byli nasazeni v druhé světové válce. Při svém odchodu zpět za oceán však neměli prostředky na to, aby si je odvezli s sebou. Proto důstojníci měli rozhodnout o tom, svézt automobily na jedno místo a nechat je napospas osudu.

Ti všímavější po přečtení této legendy ihned zapochybovali. Ptali se, jak vojáci k autům přišli a proč pro ně bylo nevýhodné je odvézt zpět do Ameriky, když už je předtím přivezli do Evropy. A proč je vůbec do Belgie během válečné vřavy vozili?

Vybraní čtenáři pak poukazovali na to, že množství automobilů na fotografiích je až poválečného původu. Mezi údajně až 500 vozy totiž byly i takové kousky jako Ford Anglia, Citroën 2CV nebo Volkswagen Brouk, které se začaly vyrábět až v poválečné éře. Legenda tak dostávala další a další trhliny. Pojďme ji tedy uvést na pravou míru. Americký novinář Ronan Glon zajel přímo do městečka Châtillon, aby zjistil skutečný příběh dnes už legendárního automobilového hřbitovu.

Legenda má sice pravdu v tom, že „autory“ hřbitova byli zaoceánští vojáci, kteří v Belgii působili, ne však za války, ale až po ní. Historie hřbitovu se totiž začala psát až v poválečné éře.

Jeho počátky souvisí se založením Severoatlantické aliance (NATO), po jejímž vzniku začaly v Evropě vznikat nejen americké, ale také kanadské vojenské základny. Jedna taková vznikla i ve francouzském Marville, nedaleko hranic s Belgií. Jelikož Belgie některým vojákům více vyhovovala, usídlili se tam a do Francie za prací dojížděli.

Video

Mnozí vojáci s sebou do Evropy přivezli nejen své rodiny, ale také své automobily. Jeden z obyvatel Châtillonu tak využil příležitost a v tomto belgickém městečku blízkém Francii v padesátých letech začal prodávat a servisovat americké „bouráky.“

Po nástupu Charlese de Gaulla do funkce francouzského prezidenta však Francii začíná vadit silný vliv Spojených států na alianci, a proto se země následně rozhodla odstoupit z aliančních vojenských struktur. Spolu s tím Francie vykázala všechny cizí jednotky ze svého území, což znamená konec i pro kanadskou základnu v Marville. V dubnu 1967 se tak vojáci musí přestěhovat do Německa, na základnu Lahr.

Vojáci majitele servisu v Châtillonu údajně přemlouvali, aby se odstěhoval s nimi, aby jim mohl i nadále spravovat jejich vozy. Nakonec se ale rozhodl zůstat v Belgii a přeorientovat se na vozy evropské provenience. Majitel prodejny a servisu si navíc mnohé vozy ponechal, a tak kolem belgického městečka se v průběhu let nashromáždily stovky aut. Mnohé z nich už začaly zarůstat travou a z veteránů se stávaly vraky.

Po smrti majitele servisu jeho syn podnikání nepřevzal, a tak se stav jednotlivých automobilů nadále zhoršoval. „Hřbitov“ se stával stále větší a větší senzací, a tak do Châtillonu začalo kvůli němu jezdit stále více návštěvníků. Někteří z nich si vraky v atmosféře tajemného lesa jen fotili, jiní ale do městečka vyráželi, aby si s sebou odvezli potřebné komponenty. Stále slavnější sbírka tak byla postupně rozkrádána.

Na tomto místě bychom mohli příběh automobilového hřbitova ukončit a popřát šťastnou cestu těm zájemcům, kteří by se chtěli na prohlídku netradičního místa vydat. Jenže dnes už automobilový hřbitov v Châtillonu nenajdete. Vraky zaparkované v lese začaly místním postupně vadit, hlavně kvůli ekologickým dopadům, a tak vlastník sbírky, syn původního majitele, se v roce 2010 rozhodl je zničit. Použitelné díly prodal, zbytek pak sešrotoval. Dnes už tak někdejší automobilový hřbitov připomíná jen několik pohozených dílů, které v lese i po odklizení vraků zůstaly zapomenuty...

Spolupracujeme s TipCars.com
Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

Madrid správu nad Katalánskem nepřevezme, pokud v regionu proběhnou předčasné volby Madrid správu nad Katalánskem nepřevezme, pokud v regionu proběhnou předčasné volby

Místopředsedkyně španělské vlády Soraya Sáenzová ve…

Squatteři Kliniku opustit nechtějí. Kanceláře by prý porušovaly územní plán Squatteři Kliniku opustit nechtějí. Kanceláře by prý porušovaly územní plán

Aktivisté obývající autonomní centrum Klinika nehodlají…

 
Zdroj: ExclusivePix

Štítky Video

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 





 
Továrna Lamborghini už je připravena na výrobu SUV Urus. Podívejte se!

Továrna Lamborghini už je připravena na výrobu SUV Urus. Podívejte se!

Dnes 17:59

Italská automobilka nás nechává nahlédnout do zákulisí výroby jejich vozů. Ukazuje prostory, kde bude vznikat také nové SUV Urus.




Blesk.cz

Policie má dva měsíce na vystopování vraha: Lucii z Dubiny zabil skoro před 20 lety

Policie má dva měsíce na vystopování vraha: Lucii z…

Lucii Vinarskou (†20) našel mezi Krmelínem a Proskovicemi pejskař. Její tělo bylo pohozené v lese u silnice. Do…

Jiří (45) přečkává dlouhé zimy ve stanu. Teplé jídlo zdarma mu pomáhá začlenit se do společnosti

Jiří (45) přečkává dlouhé zimy ve stanu. Teplé jídlo…

„Jsem moc rád za teplé jídlo i tu společnost kolem,“ prozradil s pokorou pan Jiří (45), který přišel o domov…

 

iSport.cz

Extenistky Koukalová s Benešovou se pustily do Strýcové: Hraje divadlo!

Extenistky Koukalová s Benešovou se pustily do…

Každý by si měl zamést před vlastním prahem. To je vzkaz od bývalé tenistky Kláry Koukalové (35) pro Barboru…

LIGA NARUBY: Nefér klička od Koláře, Deli poslal dělo na tribunu

LIGA NARUBY: Nefér klička od Koláře, Deli poslal…

Deset kol letošní sezony, desáté pokračování Ligy naruby. Po zápase Sparty s Plzní trenér domácích Stramaccioni…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…