4.8. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Tajemství legendárního automobilového hřbitova. Víme, jak skutečně vznikl

 

Hřbitov aut v belgickém Châtillonu prý vznikl po odchodu amerických vojáků nasazených v druhé světové válce. Proč je ale mezi vraky i množství poválečných aut?

Přiložené fotografie tajemného, až pohádkového lesu plného vraků starých aut v různém stádiu rozpadu jste možná již viděli, protože v minulosti několikrát kolovaly po internetu. Často se hovořilo o tom, že tento automobilový hřbitov v belgickém Châtillonu vznikl krátce po druhé světové válce. Pravda to ale není...

Legenda doprovázející fotografie tvrdila, že vraky v lese zanechali američtí vojáci, kteří byli nasazeni v druhé světové válce. Při svém odchodu zpět za oceán však neměli prostředky na to, aby si je odvezli s sebou. Proto důstojníci měli rozhodnout o tom, svézt automobily na jedno místo a nechat je napospas osudu.

Ti všímavější po přečtení této legendy ihned zapochybovali. Ptali se, jak vojáci k autům přišli a proč pro ně bylo nevýhodné je odvézt zpět do Ameriky, když už je předtím přivezli do Evropy. A proč je vůbec do Belgie během válečné vřavy vozili?

Vybraní čtenáři pak poukazovali na to, že množství automobilů na fotografiích je až poválečného původu. Mezi údajně až 500 vozy totiž byly i takové kousky jako Ford Anglia, Citroën 2CV nebo Volkswagen Brouk, které se začaly vyrábět až v poválečné éře. Legenda tak dostávala další a další trhliny. Pojďme ji tedy uvést na pravou míru. Americký novinář Ronan Glon zajel přímo do městečka Châtillon, aby zjistil skutečný příběh dnes už legendárního automobilového hřbitovu.

Legenda má sice pravdu v tom, že „autory“ hřbitova byli zaoceánští vojáci, kteří v Belgii působili, ne však za války, ale až po ní. Historie hřbitovu se totiž začala psát až v poválečné éře.

Jeho počátky souvisí se založením Severoatlantické aliance (NATO), po jejímž vzniku začaly v Evropě vznikat nejen americké, ale také kanadské vojenské základny. Jedna taková vznikla i ve francouzském Marville, nedaleko hranic s Belgií. Jelikož Belgie některým vojákům více vyhovovala, usídlili se tam a do Francie za prací dojížděli.

Video

Mnozí vojáci s sebou do Evropy přivezli nejen své rodiny, ale také své automobily. Jeden z obyvatel Châtillonu tak využil příležitost a v tomto belgickém městečku blízkém Francii v padesátých letech začal prodávat a servisovat americké „bouráky.“

Po nástupu Charlese de Gaulla do funkce francouzského prezidenta však Francii začíná vadit silný vliv Spojených států na alianci, a proto se země následně rozhodla odstoupit z aliančních vojenských struktur. Spolu s tím Francie vykázala všechny cizí jednotky ze svého území, což znamená konec i pro kanadskou základnu v Marville. V dubnu 1967 se tak vojáci musí přestěhovat do Německa, na základnu Lahr.

Vojáci majitele servisu v Châtillonu údajně přemlouvali, aby se odstěhoval s nimi, aby jim mohl i nadále spravovat jejich vozy. Nakonec se ale rozhodl zůstat v Belgii a přeorientovat se na vozy evropské provenience. Majitel prodejny a servisu si navíc mnohé vozy ponechal, a tak kolem belgického městečka se v průběhu let nashromáždily stovky aut. Mnohé z nich už začaly zarůstat travou a z veteránů se stávaly vraky.

Po smrti majitele servisu jeho syn podnikání nepřevzal, a tak se stav jednotlivých automobilů nadále zhoršoval. „Hřbitov“ se stával stále větší a větší senzací, a tak do Châtillonu začalo kvůli němu jezdit stále více návštěvníků. Někteří z nich si vraky v atmosféře tajemného lesa jen fotili, jiní ale do městečka vyráželi, aby si s sebou odvezli potřebné komponenty. Stále slavnější sbírka tak byla postupně rozkrádána.

Na tomto místě bychom mohli příběh automobilového hřbitova ukončit a popřát šťastnou cestu těm zájemcům, kteří by se chtěli na prohlídku netradičního místa vydat. Jenže dnes už automobilový hřbitov v Châtillonu nenajdete. Vraky zaparkované v lese začaly místním postupně vadit, hlavně kvůli ekologickým dopadům, a tak vlastník sbírky, syn původního majitele, se v roce 2010 rozhodl je zničit. Použitelné díly prodal, zbytek pak sešrotoval. Dnes už tak někdejší automobilový hřbitov připomíná jen několik pohozených dílů, které v lese i po odklizení vraků zůstaly zapomenuty...

Spolupracujeme s TipCars.com
Čerpání evropských dotací na úspory energie je pomalé, ukázalo šetření NKÚ Čerpání evropských dotací na úspory energie je pomalé, ukázalo šetření NKÚ

Čerpání evropských dotací na úspory energie je pomalé a…

Babiš se tento týden sejde britskou premiérkou Mayovou Babiš se tento týden sejde britskou premiérkou Mayovou

Britská premiérka Theresa Mayová se tento týden setká s…

ANO ideově vykrádá ostatní strany, říká šéf lidoveckých poslanců Bartošek ANO ideově vykrádá ostatní strany, říká šéf lidoveckých poslanců Bartošek

Navzdory tomu, že KDU-ČSL je malá opoziční strana, chce…

 
Zdroj: ExclusivePix

Štítky Video

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence

Zbrusu nový kupé-crossover Škody se ještě ani nezačal…

Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel

Auto se dá použít jako zbraň a to jak v negativní, tak i…

 





 
Opel odhaluje další detaily budoucnosti pod PSA. Kdy se zbaví techniky GM?

Opel odhaluje další detaily budoucnosti pod PSA. Kdy se zbaví techniky GM?

Dnes 11:53

Německá značka si pod novým vlastníkem věří. Hodlá expandovat a vstoupí na nové trhy, možná i na ten severoamerický.




Blesk.cz

Meghan chce po vzoru Diany nosit kalhoty: Harry zuří!

Meghan chce po vzoru Diany nosit kalhoty: Harry zuří!

Meghan už několik týdnů testuje, co všechno si jako novopečená příslušnice královské rodiny může dovolit.…

Adam má 90 % těla potetovaných: Nechal si odstranit genitálie, kazily umělecký dojem

Adam má 90 % těla potetovaných: Nechal si odstranit…

Adam není člověk, kterého chcete potkat po setmění v opuštěném parku. 90 % jeho těla totiž pokrývá tetování -…

 

iSport.cz

Danny se vrací do domů. Po konci ve Slavii bude hrát v Portugalsku

Danny se vrací do domů. Po konci ve Slavii bude hrát…

Záložník Danny bude po odchodu ze Slavie hrát doma v Portugalsku. Čtyřiatřicetiletý bývalý fotbalista Zenitu…

Hrál s Haškem, zastupuje hvězdy. Poner o českém hokeji i komunismu

Hrál s Haškem, zastupuje hvězdy. Poner o českém…

Hrál v jednom týmu s Dominikem Haškem i Vladimírem Růžičkou. Jako agent spolupracoval s kanadskou ikonou Bobbym…

 

Reflex.cz

Fake music z Norska: Kygův koncert bez hodnoty, zato s DPH

Fake music z Norska: Kygův koncert bez hodnoty, zato s DPH

Poslední koncert letošních Colours of Ostrava odehrál DJ Kygo. I když byla ve Vítkovicích velká spousta…

Gamál Abd an-Násir: Milovaný i zavrhovaný diktátor, který stál u pádu egyptské monarchie

Gamál Abd an-Násir: Milovaný i zavrhovaný diktátor,…

Získal československý Řád Bílého lva, podílel se na vzniku Hnutí nezúčastněných států, přeorientoval egyptskou…