Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Takhle to dělá Musk: Ztrátové firmy, spojte se!

redakce AUTO.CZ
Diskuze (28)
Cílem Muskova plánu je nabídnout zákazníkům elektromobily a bateriové a solární systémy na jednom místě.

Americký podnikatel Elon Musk by se bez pořádné dávky drzosti nestal miliardářem a tento týden přišel se svým dosud nejnehoráznějším plánem: jeho vládou podporovaný výrobce elektrických automobilů Tesla Motors nabízí převzít jeho také notně dotovanou firmu pro solární panely SolarCity. Akcionáři Tesly a analytici z Wall Street sice skučí, od začátku ale museli vědět, že investují do podnikatelského modelu, který závisí na laskavosti politiků. Napsal to list The Wall Street Journal (WSJ).

Musk zdůvodňuje svůj plán tím, že sloučená společnost by mohla nabízet elektromobily a bateriové a solární systémy na jednom místě, aby kupující vozu Tesla nemuseli přecházet ulici. Musk podle listu se svou typickou skromností dodal, že spojení obou podniků povede ke zvýšení hodnoty Tesly na bilion dolarů, to znamená 34násobek dnešní úrovně.

Jenomže k tomu by asi potřeboval jednu ze svých raket SpaceX, podotýká WSJ. Akcie Tesly ve středu naopak spadly o deset procent, což je v penězích větší ztráta než částka 2,8 miliardy dolarů, kterou chce Musk dát za SolarCity. Investoři se ptají, proč by si jedna ztrátová firma měla polepšit koupí jiného ztrátového podniku.

SolarCity byla kdysi miláčkem stoupenců zelené energie, za poslední rok ale její akcie spadly o více než 50 procent, protože začala ztrácet politickou podporu. Programy, které podporují instalace solárních panelů a umožňují jejich provozovatelům prodávat elektřinu za vysoké ceny, byly odhaleny jako klientelistické schéma, které nutí běžné spotřebitele subvencovat své často bohatší sousedy se solárními panely. Některé americké státy proto začaly tyto programy omezovat a další se chystají přidat.

SolarCity tak ztrácí hotovost a investoři Muska podezírají, že chce zachránit firmu, v níž je předsedou správní rady a největším akcionářem. Problém však je, že Tesla musí investovat svou vlastní hotovost do vývoje nového vozu Model 3. Tesla je přitom nadprůměrně zadlužená a není jasné, jak jí pomůže připojení další firmy, která potřebuje peníze.

Není ani jasné, zda by Tesla přežila bez podpory daňových poplatníků. Firma si loni podle listu nahrabala 168 milionů USD díky státním programům rozdávaní obchodovatelných kreditů za auta s nulovými emisemi, které firma prodává automobilkám neplnícím vládní standardy palivové spotřeby. Továrna Tesly na baterie získala přes miliardu dolarů na daňových úlevách a slevách na elektřinu a vláda Baracka Obamy navíc dává každému kupci elektrického vozu příspěvek 7500 dolarů. Strýček Sam tak platí lidem, jako je Leonardo DiCaprio, aby se mohli na silnicích chvástat svou zelenou ctností, píše list.

Jestliže Musk se svými vozy a bateriemi uspěje na trhu, a prospěje tím spotřebitelům, pak si své miliardy zaslouží. Dosud ale Tesla vypadá spíše jako klasický případ obráceného přerozdělování, typického pro zelený klientelistický kapitalismus. Je to systém, v němž střední třídy ze svých daní subvencují miliardáře, kteří svými produkty uspokojují zelené libůstky horních vrstev. Muskova snaha subvencovat pomocí Tesly vlastní solární podnik naznačuje, že tento model podnikání není udržitelný, uzavírá WSJ.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (28)
28. 6. 2016 14:12
Re: Muskovo letadlo
Jenže on v raketovém byznysu podniká. A podniká i v "bankovnictví" (PayPal). A s Tesla Motors to souvisí až moc, protože tam vrazil peníze, které vydělal na PayPalu...
28. 6. 2016 12:19
Re: Muskovo letadlo
Tady ale není řeč o raketách, nýbrž o automobilce TESLA, to sis ještě nevšiml? >:D
28. 6. 2016 10:13
Re: Vládou
Tesla Motors ale není přímým příjemcem dotací, tím jsou koncoví zákazníci. Že dotace křiví trh, to je ale dobře známé. U elektromobilů to má ten efekt, že bez dotací nemají pro koncového zákazníka ekonomický smysl. Proto si je v ČR kupují jen nadšenci, kdežto v Norsku kde kdo.
27. 6. 2016 14:23
Re: Vládou
pujcka je jedna vec, nevratne dotace druha...
Avatar - Hammunasakra
27. 6. 2016 10:17
Re: Tesla..
:yes: :yes: :-)