Takhle vypadá motor po 135.000 km na jeden olej
Byly doby, kdy auta musela na výměnu oleje každých deset tisíc kilometrů, v lepším případě po patnácti tisících. Doba ovšem pokročila, zkvalitnily se maziva a snížilo se tření v motoru. Navíc jsou motoristé stále pohodlnější a automobilky jim všemožně vychází vstříc a na dlouhých intervalech výměny oleje staví svůj marketing, takže se stává standardem výměna po dvaceti, ale třeba i po 30 tisících kilometrech, jakkoli je zřejmé, že to životnosti motoru úplně neprospěje.
Teď ovšem po internetu kolují fotografie motoru V6 3,2 l z Audi TT, jehož majitele ignoroval nutnost výměny oleje po více, než 135 tisíc kilometrů! V první řadě je třeba říci, že to pro motor neskončilo smrtí, před rozebráním údajně stále fungoval, byť to k dobré kondici a s ní souvisejícím výkonům muselo mít hodně daleko, nicméně snímky ukazují, jak se z řídkého oleje postupem času stala odporná vazelína, jejíž schopnost mazat namáhaný agregát byla spíše symbolická.
Není tedy divu, že si motor i přes svou "funkčnost" vyžádá generálku, pravděpodobněji však výměnu, což obojí přijde na desítky tisíc korun, což je dost velká daň za ignorování nutnosti dát v nejhorším případě jednou ročně pár tisícovek za filtr a výrobcem doporučené mazivo. A jak často dáváte do auta olej vy? Řada mých přátel se sportovními aut mění olej dokonce po 5-7 tisících, respektive po roce, pokud za tu dobu najedou méně, u mě se intervaly pohybují mezi 10-15 tisíci a osobně neznám nikoho, kdo by překonal dvacetitisícovou hranici.