Tatra 138: Podívejte se, co všechno zvládl legendární dříč i dobrodruh

 

Tatra 138 možná dnes není tak slavná jako modelová řada 148, který z ní byla přímo vyvinuta, ale v historii své značky má své nezastupitelné místo. Navíc patří mezi slavné cestovatele z Kopřivnice.

Kořeny kopřivnické automobilky Tatra sahají do poloviny devatenáctého století, kdy se Ignác Šustala za pomoci dvou tovaryšů pustil do výroby kočárů a díky kvalitním výrobkům i svým obchodnickým schopnostem dokázal z malé živnosti vybudovat jeden z významných evropských podniků, jehož tradici od roku 2013 udržuje společnost Tatra Trucks ve vlastnictví českých akcionářů.

První nákladní automobil byl v Kopřivnici postaven v roce 1898 a představoval zajímavou konstrukci, která vycházela ze zkušeností získaných při vývoji a stavbě kočárů i vozů tažených koňmi. Na tento nákladní vůz s dvojicí spřažených motorů značky Benz navázal v roce 1900 parním pohonem vybavený 12místný omnibus.

Další užitkový model byl vyroben teprve v roce 1907 a skutečná sériová produkce nákladních automobilů se rozběhla až v roce 1914 s modely TL 2 a TL 4. Právě na tato vozidla navázala prakticky nepřetržitá vývojová linie.

Na návštěvě v Tatra museu v Kopřivnici: Severskou klenotnici může kdekdo závidět!

Mezi nákladními vozidly značky Tatra patří dodnes k nejslavnějším model 111, jehož výroba se rozběhla v roce 1942 a byla ukončena v roce 1962. Nástupcem se pak stal pro mnohé příznivce vozidel z Kopřivnice ještě populárnější model 138, o jehož vývoji bylo rozhodnuto již v roce 1952 a první funkční prototypy byly testovány o dva roky později.

V září roku 1956 se na II. výstavě československého strojírenství v Brně představila dvojice nových modelů značky Tatra, pojmenovaných 137 a 138. První z nich měl konfiguraci podvozku 4x4 a nosnost do sedmi tun, zatímco druhý 6x6 a nosnost do dvanácti tun. Oba vozy pak sdílely 70 % procent dílů od motorů přes převodovku a částí podvozku až po kabinu.

Tatra 148: Hvězda stavenišť i pískovišť ve velké galerii

Nástupci legendárního modelu 111 se mohli pochlubit kabinou i interiérem, na jejichž vývoji a návrhu se podílel jeden ze zakladatelů průmyslového designu v Československu profesor Zdeněk Kovář.

Nové modely navíc přinesly řadu prvků zvyšujících komfort ovládání v podobě hydraulického posilovače řízení, vzduchového tlakového posilovače spojky a elektropneumatického řazení.

K pohonu modelů 137 a 138 sloužil vzduchem chlazený vidlicový vznětový osmiválec T 928 o objemu 11.762 cm3, výkonu 132,5 kW při 2000 min-1 a točivém momentu 720 N.m při 1200 min-1, který spolupracoval s pětistupňovou mechanicky ovládanou hlavní převodovkou a dvoustupňovou přídavnou převodovkou s elektropneumatickým řazením.

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Tatra 137 měla poměrně krátkou kariéru, protože v době centrálního plánování byla výroba nákladních vozidel s nosností sedmi tun přidělena Liazu a ten se proti kopřivnickému modelu výrazně ohradil.

Následně byl tento typ stažen z výroby, což se ukázalo jako chyba, protože Liazy konstruované primárně jako silniční vozy měly při použití v terénu potíže s životností prakticky všech svých mechanických skupin. Díky tomu se 137 po nějakém čase do výroby vrátil, ale již jako T 138 4x4.

Samotná Tatra 138 s konfigurací podvozku 6x6 se do sériové produkce dostala v roce 1959 a nesla širokou řadu nástaveb od valníků přes sklápěče, cisterny, jeřáby a bagry až po domíchávače betonu a nechyběla ani provedení jako sedlový tahač nebo podvozek pro pojízdný zemní vrták.

Tatra 815: Prohlédněte si terénní legendu ve všech verzích!

Z široké řady provedení patřily k nejrozšířenějším jednostranné a třístranné sklápěče. Tato vozidla s rozvorem náprav 3690+1320 mm měla nosnost 11.900 kg, resp. 10.000 kg, zatímco valník mohl mít na korbě až 12.000 kg. Pro všechna tato provedení je uváděna maximální rychlost 71 km/h.

V provedení s označením PP5 byla Tatra 138 se standardní konfigurací podvozku 6x6 vyráběna jako základ pro hasičské vozidlo, jehož nástavbu dodávala Karosa Vysoké Mýto. Tento třínápravový automobil měl nosnost 15.440 kg a i v jeho případě je uváděna maximální rychlost kolem 70 km/h.

Tatra měla v rámci modelové řady 137 připraven tahač návěsů s rozvorem náprav 3725 mm, který se později proměnil v sériový model 138 NTt 4x4 s rozvorem náprav 3875 a celkovou délkou 5605 mm. Vozidlo s maximálním zatížením na točnici 7500 kg dosahovalo maximální rychlosti 71 km/h.

Vedle dvounápravového modelu byl v nabídce i třínápravový tahač návěsů 138 NTt 6x6 s rozvorem náprav 3690+1320 mm a celkovou délkou 6750 mm, u nějž bylo uváděno maximální zatížení na točnici 10.000 kg a maximální rychlost 71 km/h.

Tatra 163 Jamal: Expert na práci, Dakar i závody na okruzích

Nejslavnějším zástupcem modelové řady 138 je bezpochyby stříbrný exemplář, který v roce 1968 absolvoval expedici Lambaréne a je dnes vystaven v muzeu značky Tatra v Kopřivnici. Tatra 138 VN připravená pro expedici nesla upravenou nástavbu, která byla běžně k vidění jako pojízdná dílna na vozidlech Praga V3S a vezla do nemocnice Alberta Schweitzera v gabunském Lambaréné zásilku léků.

Výprava, kterou vedl lékař Petr Bartůněk a účastnili se jí Miloslav Topinka, Josef Vavroušek, Luboš Kropáček, Jiří Plaček, Klement Kunz, Jiří Stöhr a Petr Bárta, vyrazila na cestu z pražského Staroměstského náměstí 1. ledna roku 1968 a zpět se potom co projela 18 zemí a ujela téměř 36.000 km, vrátila v září stejného roku.

Produkce Tatry 138 byla ukončena v roce 1971, kdy měla tato modelová řada na svém kontě téměř 46.000 vyrobených exemplářů, z nichž celkem 2226 představují tahače návěsů.

Foto: Tatra Trucks a.s., ČKD Mobilní Jeřáby a.s., Autowp.ru, Wheelsage.org, Svět motorů, Auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Rozdělování peněz na péči vrcholí. Záchranky nepokryjí ani růst platů Rozdělování peněz na péči vrcholí. Záchranky nepokryjí ani růst platů

Většině zdravotnických zařízení porostou příští rok…

Analýza: Trh s bateriemi dál výrazně poroste, Češi se ale zatím mezi špičky oboru nezařadí Analýza: Trh s bateriemi dál výrazně poroste, Češi se ale zatím mezi špičky oboru nezařadí

Byznysu s bateriemi se daří, trh každoročně roste o více…

Těžil kryptoměny v poslaneckém bytě, nyní pirát Vymazal vrací náklady zpět Sněmovně Těžil kryptoměny v poslaneckém bytě, nyní pirát Vymazal vrací náklady zpět Sněmovně

Poslanec Pirátské strany Tomáš Vymazal, který loni těžil…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche? Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche?

Model i30 vychází v akční verzi Go Blanche na necelých…

 





 
Lotus 79 (1978-1979): Poslední černozlatý mistr mistr světa

Lotus 79 (1978-1979): Poslední černozlatý mistr mistr světa

Dnes 18:50

Lotus se stal ve formuli 1 průkopníkem monopostů s přísavným efektem. Typ 79 před čtyřiceti lety naprosto převálcoval veškerou konkurenci. Bohužel naposledy...




Blesk.cz

ŠOK! Pohřešovaný veterán z Afghánistánu byl nalezen mrtvý

ŠOK! Pohřešovaný veterán z Afghánistánu byl nalezen mrtvý

Daniel Johnston, voják a válečný veterán, který sloužil v Afghánistánu, Iráku a Bosně, byl nalezen mrtvý poté,…

Kohoutová už rozchod s manželem neřeší! Prsa už jí osahává jiný

Kohoutová už rozchod s manželem neřeší! Prsa už jí…

Ještě nedávno se herečka Berenika Kohoutová (27) vzpamatovávala z rozchodu s manželem Pavlem Čechákem (43). Teď…

 

iSport.cz

RENTGEN: Co musí Plzeň zlepšit před vstupem do Ligy mistrů?

RENTGEN: Co musí Plzeň zlepšit před vstupem do Ligy mistrů?

Viktoria Plzeň si vítězstvím v HET lize zajistila místenku do základní skupiny Ligy mistrů. Po snovém podzimu…

Talent Nečas o vzoru Krejčím, vykání v kabině i kontaktech s Carolinou

Talent Nečas o vzoru Krejčím, vykání v kabině i…

Napřed zazářil, pak zhasnul. Po zranění v úvodním duelu se Slovenskem si Martin Nečas myslel, že je konec. Jenže…

 

Reflex.cz

Tohle už dnes neuvidíte: Plakáty ze zlaté doby filmů pro dospělé. Podívejte se

Tohle už dnes neuvidíte: Plakáty ze zlaté doby filmů…

Zlatá éra pornofilmu, tak bývají nazývána 60. a 70. léta minulého století. Doba, kdy se filmy pro dospělé…

Sbírá jednu cenu za druhou, střílí lidi do hlavy a hraje v Hvězdných válkách. Kdo je Donald Glover?!

Sbírá jednu cenu za druhou, střílí lidi do hlavy a…

Na ČT dávají dvoudílný film, který přepisuje dějiny české televizní tvorby. Kdo je Donald Glover – jedna z hvězd…