Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra 148: Hvězda stavenišť i pískovišť ve velké galerii

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 9. 10. 2017
95
7
Zobrazit náhledy (95)
Tatra 148 (1969) Tatra 148 (1969) Tatra 148 (1969) Tatra 148 (1969) Tatra 148 (1969) Tatra 148 (1969) Tatra 148 (1969) Tatra 148 (1972) 01_1972_148_s120Tatra 148 (1972) Tatra 148 (1972) Tatra 148 (1972) Tatra 148 (1972) Tatra 148 (1972) Tatra 148 (1972) Tatra 148 (1972) Tatra 148 (1972) Tatra 148 (1972) Tatra 148 (1975) Tatra 148 (1976) Tatra 148 (1976) Tatra 148 (1976) Tatra 148 (1979) Tatra 148 (1979) Tatra 148 (1979) Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148 Tatra 148
Kopřivnická automobilka má ve své historii řadu výjimečných a populárních automobilů. Mezi ty nejdůležitější a zároveň nejoblíbenější rozhodně patří Tatra 148.

Tatra představuje jednu z nejslavnějších průmyslových značek v České republice. První automobil s tímto názvem, odvozeným od slovenských hor Vysokých Tater, vyjel z bran automobilky 29. března 1919.

Kořeny kopřivnické automobilky ale sahají až do roku 1850, kdy se Ignác Šustala za pomoci dvou tovaryšů pustil do výroby kočárů a díky kvalitním výrobkům i svým obchodnickým schopnostem dokázal z malé živnosti vybudovat jeden z významných evropských podniků, jehož tradici od roku 2013 udržuje společnost Tatra Trucks ve vlastnictví českých akcionářů.

První nákladní automobil byl v Kopřivnici postaven v roce 1898 a představoval zajímavou konstrukci, která vycházela ze zkušeností získaných při vývoji a stavbě kočárů i vozů tažených koňmi. Na tento nákladní vůz s dvojicí spřažených motorů značky Benz navázal v roce 1900 parním pohonem vybavený 12místný omnibus.

Další užitkový model byl vyroben teprve v roce 1907 a skutečná sériová produkce nákladních automobilů se rozběhla až v roce 1914 s modely TL 2 a TL 4. Právě na tato vozidla navázala prakticky nepřetržitá vývojová linie.

První velkou legendou mezi nákladními vozidly značky Tatra se stal model 111, jehož výroba se rozběhla v roce 1942 a byla ukončena v roce 1962. Nástupcem se stal neméně populární model 138, který byl představen v roce 1956. Evolucí Tatry 138 se stala modelová řada 148, jejíž prototyp měl premiéru na strojírenském veletrhu v Brně v září roku 1968. V následujícím roce vznikla ověřovací série a sériová produkce se nakonec rozběhla v roce 1972.

Tatra 148 nijak nezastírala příbuzenské vazby na svého předchůdce, od nějž se vizuálně odlišuje prakticky jen novou hranatější kapotou motoru.

Samotná kabina se prakticky nezměnila a přímo vycházela z posledních provedení modelu Tatra 138. Ten se přitom pyšnil kabinou i interiérem, na jejichž vývoji a návrhu se podílel jeden ze zakladatelů průmyslového designu v Československu profesor Zdeněk Kovář.

Cílem konstruktérů modelové řady Tatra 148 bylo především zvýšení jejích výkonů a spolehlivosti. Samozřejmostí byla konstrukce podvozku s centrální nosnou rouro a výkyvnými polonápravami, která spolu se světlou výškou 290 mm a pohonem všech kol stála za vynikajícími jízdními vlastnostmi v terénu.

Nad přední nápravou Tatry 148 byl uložen vzduchem chlazený vidlicový vznětový osmiválec T 2-928-1 o objemu 12.667 cm3 s výkonem 148,6 až 155,9 kW při 2000 min-1. Nejvyšší hodnoty točivého momentu se v závislosti na provedení pohybovaly v rozmezí 798 až 813 N.m při 1200 až 1400 min-1.

Prostřednictvím pětistupňové převodovky byla poháněna všechna kola. Vozidla modelové řady 148 byla vyráběna především s konfigurací 6x6, ale k dispozici byla i vozidla s podvozkem 4x4.

Tatra 148 byla podobně jako její předchůdce vybavována celou řadou nástaveb od valníků přes sklápěče, bagry, jeřáby a domíchávače až po speciální opravárenská vozidla, vrtné soupravy a hasičské speciály.

Bezpochyby nejpopulárnějším zástupcem této modelové řady je i dne třínápravový jednostranný sklápěč S1, ideálně v oranžové barvě. Těžké nákladní vozidlo s celkovou délkou 7295 mm, šířkou 2500 mm a výškou 2610 mm mělo rozvor náprav 3690+1320 mm a při pohotovostní hmotnosti 10.800 kg užitečnou hmotnost až 15.660 kg.

Mezi nejrozšířenější verze pak patřil třístranný sklápěč S3 na třínápravovém podvozku. Toto provedení mělo rovněž rozvor náprav 3690+1320 mm a podobné vnější rozměry i hmotnost jako verze S1. Pro obě provedení i drtivou většinu ostatních verzí modelu Tatra 148 pak byla uváděna maximální rychlost 71 až 75 km/h.

Součástí široké palety provedení modelové řady 148 bylo i několik verzí sedlových tahačů.

Prvním z nich byla verze 148 NTt 6x6 s rozvorem náprav 3690+1320 mm, celkovou délkou 6835 mm a maximální rychlostí 71 km/h s maximálním zatížením na točnici 10.000 kg, zatímco u verze 148 NT 6x6 bylo maximální zatížení na točnici 12.300 kg.

Tatra 148 NTPt 6x6 disponovala vývodem pomocného pohonu z převodovky a provedení 148 NTPst 6x6 mělo hydraulické zařízení na sklápění návěsů do hmotnosti 28.600 kg.

Podobně jako u modelové řady 138 i u jejího nástupce byly tahače návěsů k dispozici i v dvounápravovém provedení a to jako 148 NTt 4x4 s maximálním zatížením na točnici 7800 kg nebo jako 148 NTtV 4x4 s vodotěsným elektrickým příslušenstvím motoru a stejným zatížením na točnici i shodným rozvorem náprav 3875 mm a maximální rychlostí 71 km/h.

Tatra 148 s hasičskou nástavbou CAS 32 z THZ Vysoké Mýto, montovanou i na předchozí modelovou řadu 138, se stala téměř všudypřítomnou hasičskou legendou. Cisternová automobilová stříkačka mohla k požáru zamířit s 6000 litry vody a 600 litry pěnidla. K legendám pak dnes již patří i Tatra 148 6x6 v kombinaci s jeřáby AD160 a AD20.

Produkce Tatry 148 byla ukončena v prosinci roku 1982 a tato modelová řada má na svém kontě 113.647 vyrobených exemplářů. Díky tomu je tento typ prvním v historii své značky, u nějž byla překročena hranice 100.000 vyrobených kusů. Přibližně 63.700 vozidel zamířilo do 43 zemí po celém světě a není velkým překvapením, že většina z tohoto počtu skončila v tehdejším Sovětském svazu.

Nejen pro dnešní generaci třicátníků a čtyřicátníků je pak Tatra 148 pravděpodobně tím nejoblíbenějším náklaďákem z Kopřivnice, na který mají díky plastové oranžové tatrovce z Chemoplastu Brno řadu více či méně šťastných vzpomínek.

Popularitu skutečného vozidla Tatra 148 i jím inspirované hračky z dob jeho produkce ostatně velmi dobře dokazuje česká společnost Dino, která od roku 2014 nabízí její moderní interpretaci, kterou uvedla nejprve ve velkém provedení s celkovou délkou 720 mm a nosností až 100 kg a následně doplnila menší verzí s délkou 300 mm, kterou vedle sklopky S1 nabízí i jako bagr, míchačku a valník.

Foto: Tatra Trucks a.s., Autowp.ru, Wheelsage.org, Svět motorů, Auto.cz

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Pochvala
Tymkoo
| 11. 10. 2017
Předpokládám, že za tu 706 rodiče dali alespoň jednu výplatu. To se dneska u hračky na pískoviště moc nevidí :-)
Avatar - Bubáq
Tahle Tatra
Bubáq
| 10. 10. 2017
Na přechodu pro chodce drtí Tatra důchod....
Tahle Tatra
Ada - stop rendlíkovskému odpadu
| 10. 10. 2017
nezná bratra. :-)
Srdová záležitost
starý_kluk
| 10. 10. 2017
To ano. I když původní 138 s kulatou kapotou prof. Kováře byla hezčí, že.

Přes genialitu tu je jedna drobnost. Tatra se snažila mít krátký V-osmiválec a tedy krátkou kapotu. Tím byly zmenšeny mezery mezi válci a poněkud utrpěla účinnost vzduchového chlazení.Ale je to opravdu drobnost.
Avatar - Hittman
Hned
Hittman
| 9. 10. 2017
bych se nechal povozit po polňačce... :-) :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku