Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Připomeňte si speciální Tatru 613 pro policii. Měla pancéřování, vyšší výkon i ochranný rám!

David Bureš
Diskuze (0)
Tatra 613 nevznikla jen ve formě sanitky nebo landauletu, ale také ve formě policejního speciálu. Připomeňme si ho.

Tatra 613 byla v dobách socialismu nechvalně proslavená jako papalášské vozidlo. Jeho výroba byla regulována, auto bylo určeno jen pro členy vlády nebo ředitele státních podniků. Po revoluci však taková tradiční klientela zmizela a Tatra musela hledat jiné možnosti prodeje. Mimo jiné to zkusila policejním speciálem.

Vznikl v roce 1992 a příborská Tatra ho postavila ve spolupráci s obchodní společností Sommer US Army Shop, která dodala patřičnou výbavu. Koncipován byl jako speciál pro operace zásahových a protidrogových skupin, přičemž konstruktéři při jeho návrhu vycházeli z poznatků získaných během skutečného výkonu policejní služby.

Z nich vyplynulo, že takový automobil při zásazích takových skupin potřebuje být odolný a mít perfektní jízdní vlastnosti. Z toho důvodu Tatra 613 Police Special dostala do vínku odolnou pancéřovanou karoserii a neprůstřelná skla.

Nechyběly ani odolné pneumatiky Michelin nebo přední ochranný rám, díky němuž si vozidlo zvládlo poradit i s menšími překážkami. Vnitřní ochranný rám měl zase ochránit posádku v případě dopravní nehody.

Jízdní vlastnosti pak zlepšoval snížený podvozek, speciálu nechyběly ani speciální tlumiče. Vyladěn byl také motor, vzduchem chlazený vidlicový osmiválec s rozvodem DOHC o objemu 3495 cm2 dosahoval výkonu 129 kW. Spárován byl se čtyřstupňovou manuální převodovkou, přičemž umožňoval autu zrychlit z 0-100 km/h za 12 sekund a jet nejvyšší rychlostí 195 km/h.

Tatra 613 Police Special byla samozřejmě vyvedena v tehdejší barevné kombinaci Policie České republiky, bílý celek tudíž zdobily vodorovné zelené pruhy na bocích s černým nápisem na bocích. Na střeše byly nezbytné majáky, zatímco uvnitř byste za zadními sedadly našli speciální schránku pro převoz zbraní, munice, trhavin nebo třeba cenných materiálů. Výbava byla na dobu začátku devadesátých let bohatá, zahrnovala klimatizaci, centrální zamykání nebo elektricky ovládaná okna.

Automobilka vůz plánovala nabídnout buď v krátké verzi (613-3) nebo prodlouženém provedení (613-4), které bylo prezentováno s cenovkou 594.000 Kčs. To nebyla špatná nabídka, když takový Renault Espace v roce 1991 stál 940.600 korun. Právě na atraktivní cenovku spolu s dostupným servisem a spolehlivostí chtěla Tatra lákat policejní sbory k tomuto speciálu, stejně jako na možnost personalizace výbavy.

Policie sice osmiválcový speciál vyzkoušela, jízdní vlastnosti hodnotila jako velmi dobré, vadila však nedostatečná antikorozní ochrana, která by mohla být problémem při využití za různých klimatických podmínek. K většímu rozšíření této speciální Tatry 613 napříč sbory však nikdy nedošlo, a to přestože výchozí 613 policie používala ještě za dob Veřejné bezpečnosti. V minulosti ho však využívala pražská pohotovostní motorizovaná jednotka.

David Bureš
Diskuze (0)