Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra letos zvýší mzdy o 2 %

redakce AUTO.CZ
Diskuze (7)
Průměrná dělnická mzda se pohybuje v Tatře kolem 20.000 Kč. Plat by se tak měl v průměru zvýšit o 400 korun.

Zaměstnancům automobilky Tatra se zvýší mzdy od poloviny roku o dvě procenta. Novou kolektivní smlouvu podepsali zástupci odborů s vedením firmy. Průměrná dělnická mzda se pohybuje v Tatře kolem 20.000 Kč. Plat by se tak měl v průměru zvýšit o 400 korun. Společnost zaměstnává zhruba 2300 lidí. ČTK to řekl předseda odborů Tatry Pavel Baroň.

Podle něho je dvouprocentní nárůst vzhledem k přetrvávající situaci v podniku a na trhu nákladních automobilů rozumný, protože automobilka není z důsledků hospodářské krize stále zotavena. "Chtěli jsme o něco větší nárůst než dvě procenta. Ale prozatím situace není úplně dobrá, čekají nás investice do vývoje nových výrobků. Nejsme ještě z nejhoršího venku, prodej není radikálně vyšší. Jestli chceme investovat do inovací výrobků, tak nemůžeme zvedat náklady," konstatoval Baroň.

Novou kolektivní smlouvu vyjednaly odbory s vedením firmy na dva roky, a to do konce roku 2012. Samotný nárůst mezd bude platit od 1. července do března příštího roku, kdy odbory budou o mzdách vyjednávat znovu. "O nárůstu platů jednáme každý rok," uvedl zástupce odborů. Těm se podařilo uhájit některé sociální výhody, například pět dnů rehabilitace pro zaměstnance rizikových provozů.

Na konci minulého roku v Tatře hrozilo, že bude muset odejít až 500 lidí. Černý scénář se však nenaplnil. "Získali jsme zakázky, nakonec se ukázalo, že není nutný tak radikální řez. Odešlo pouze 76 lidí, zbytek se podařilo uhájit," uvedl odborář. Žádné další propouštění se podle něho nechystá. Situace na trhu s nákladními automobily je však nadále složitá a zakázek zatím není dostatek. "Situace se u nás mění měsíc od měsíce, na získávání zakázek se stále pracuje," podotkl.

Generální ředitel Tatry Ronald Adams na začátku roku ČTK řekl, že se kopřivnická automobilka loni dostala z dřívějších mnohasetmilionových ztrát. Firma podle předběžných hospodářských výsledků očekává za rok 2010 pouze nízkou čistou ztrátu. EBITDA, tedy hrubý provozní zisk, by měl být podle Adamse kladný. Loni automobilka vyrobila o desetinu více vozů než v roce 2009, celkem 1082 oproti 995.

Tatra se musela loni v březnu zaručit za stamilionové úvěry bankám celým podnikem. Automobilka je podle Adamse díky snížení provozního kapitálu schopna splácet bankovní úvěry podle dohodnutých harmonogramů.

Vedení chce dostat věhlasnou automobilku zpátky na vrchol expanzí do Ruska a na další světové trhy. Kvůli tomu hledá obchodní partnery, se kterými by mohla spolupracovat. Jednou z možností je také spolupráce s nizozemským výrobcem nákladních aut DAF.

Kolektivní vyjednávání v dalších tuzemských automobilkách, Škodě Auto, TPCA a Hyundai pokračují. V žádné se zatím na nárůstu mezd odbory s vedením nedomluvily. Ve Škodě Auto zástupci odborů nevylučují stávku za vyšší mzdy. Vedení firmy sice navýšilo svou nabídku růstu tarifů o 0,5 procentního bodu na 3,5 procenta, což ale odboráři považují za nedostatečné.

V nošovickém Hyundai zkomplikoval vyjednávání vznik druhé odborové organizace, která požaduje navýšení mezd o 20 procent. Stávající odbory by přivítaly stejný růst jako loni, kdy byl sedmiprocentní. V TPCA vedení firmy připustilo, že se platy zaměstnanců zvýší. O kolik procent ale neuvedlo.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (7)
Avatar - ryman
30. 3. 2011 12:36
Re: co nás čeká?
tak s těmi motory to je hodně smutné.. ;-\
Avatar - T613
30. 3. 2011 07:01
Re: co nás čeká?
Ano, dle neoficiálních informací se výroba a vývoj motorů prodá firmě Talosa (bývalá dceřinná firma Tatry).
Vztahy mezi Dafem a Tatrou zatím neosvětlily ani neoficiální zdroje. Zatím to vypadá, že DAF bude pouze dodavatelem kabin a motorů.

(ale kdo ví jak to vše dopadne, třeba to bude úplně jinak)
Avatar - ryman
29. 3. 2011 23:33
Re: co nás čeká?
motorárna? to už tatra nebude dělat motory? :-O prosím upřesnit pro neznalého.. jinak si myslím, že jediné, co může tatru zachránit v delším časovém horizontu, je spolupráce nebo začlenění do velké a silné skupiny, jakou je např. právě paccar (samozřejmě s ohledy na tradice tatry). takže pokud tímto směrem, tak jedině :yes:
Avatar - euro89
29. 3. 2011 11:24
Hlavně, ať se daří!
Hlavně, ať se Tatře daří :yes: Tatra je moje jediná oblíbená česká automobilka (ono z toho, co tu dodnes zbylo, ani nejde vybrat něco jinýho) a přeju jí, aby i do budoucna přežila a našla pro svoje náklaďáky odbyt. Sám si sice Tatru už asi nikdy nekoupim, protože se nedá věřit tomu, že by byla někdy obnovena výroba osobních aut a na stavbě se pracovat nechystám, ale stejně mám Tatry rád :-)
Avatar - T613
29. 3. 2011 08:46
Re: co nás čeká?
zapomínám, že taky chodíš na TF ;-)
Ono by dle mého stačilo, kdyby vyměnili světla za bodovky.
Otázkou je jestli stejný facelift potká i T810. Jinak mám stejnou obavu jako ty. Obchod moc nezvládají.