Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na návštěvě v Tatra museu v Kopřivnici: Severskou klenotnici může kdekdo závidět!

Lukáš Prejzek
Diskuze (26)
Přestože kopřivnické Tatře zůstala v produkčním programu už jen výroba nákladních aut, výstavní expozici osobáků jí může leckterá světová automobilka závidět.

Náš tradiční prázdninový seriál o automobilových muzeích v Česku vstupuje do čtvrtého ročníku. Tentokrát jej zahajujeme na severovýchodě země, ve slezské Kopřivnici, proslavené legendárním olympijským vítězem Emilem Zátopkem, ale především Tatrou. Ve zvláštně působící modrobílé budově v centru města se ukrývají velevzácné poklady tuzemské automobilové produkce. „Sídlíme zde rovných dvacet let, sbírka je však veřejnosti přístupná už od roku 1947,“ připomíná Radim Zátopek, kurátor expozice. Technické muzeum naší nejstarší automobilky Tatra zvenčí krášlí aerodynamický vlak Slovenská strela, jehož byly v roce 1936 vyrobeny pouhé dva kusy.

Interiér budovy působí vzdušně, volně stojící exponáty doprovázejí zarámované reprodukce dobových reklam nebo historická dioráma starých dílen či dopravních situací. Úhledně poskládaná expozice nabízí k vidění ucelený průřez produkcí osobních aut od prvního typu NW Präsident až po závěrečný model 700 z druhé poloviny 90. let. „Máme tu celkem šest desítek automobilů,“ upřesňuje kurátor. Vedle legendární „hadimršky“ Tatra 57 můžete obdivovat třeba předválečný typ 30, slavný tatraplan nebo nádherný Sodomkův kabriolet 600 S, vzniklý v jediném kuse. Expozice je protkána také jinde nevídanými prototypy. Ať už jde o opancéřovanou šestsettřináctku, limuzínu T 603 X, či nikdy nevyráběnou modernizaci T 613 zvanou Prezident.

Další atraktivní kapitoly představují hasičské, sportovní či závodní vozy. Kromě toho si můžete prohlédnout například prototyp unikátního tatrováckého nepřímovstřikového turbodmychadlem přeplňovaného osmiválce DOHC, který v roce 1976 dosahoval úctyhodného výkonu 200 kW. Jeho další zajímavostí je chlazení vzduchem. Jinou raritu spojenou s osmiválcem představuje dvousedadlový tříkolový motocykl Trike se sériovým automobilovým agregátem objemu 3,5 l. Vyrobila jej olomoucká firma Hill Cooper v roce 2003.

Obrovský záběr portfolia našeho největšího výrobce nákladních automobilů dokládá koutek s těžkými tatrovkami řady 111, 138, 815 či dalšími typy. V Kopřivnici navíc máte jedinečnou možnost spatřit zblízka vítězný dakarský speciál z ročníku 1988 nebo obytnou Tatru 815 GTC, která koncem 80. let objela svět. Přímo naproti ní stojí její dávný předchůdce 805 z druhé dálkové výpravy cestovatelů Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda.

Při návštěvě muzea budete žasnout, co všechno pamětníci mohou znát pod logem Tatry. Ať už jde o automobily osobní, nákladní, vojenské, kolejové drezíny, motorové saně, či závodní a soutěžní speciály. Návštěvu továrního muzea doporučujeme každému fandovi tuzemského motorismu. Proslýchá se sice o stěhování expozice do nových prostor, místní o tom ale nic bližšího nevědí. Plánovaný termín 2020 je podle nich nereálný.

Kdy, kde a za kolik

Tatra museum najdete v centru města Kopřivnice, na křižovatce ulic Záhumenní a Obránců míru. Výraznou modrobílou budovu u kruhového objezdu

nemůžete přehlédnout, parkovat lze v jejím okolí.

Otevírací doba: Denně kromě pondělí

Vstupné

  • Dospělá osoba: 120 Kč
  • Důchodce, student a dítě do 15 let: 80 Kč

Lukáš Prejzek
Diskuze (26)
10. 7. 2017 13:14
Re: Kopřivnice
Kdyby tak někdo chtěl aspoň stručně sepsat hromadu unikátních nadčasových řešení, která jsou v muzeu k vidění - koukal a poslouchal pěkné doprovodné stojany, které ho k nim navedou. Pak by zjistil, že se lze na slušné požádání podívat i na podrobnosti běžně skryté - třeba na uložení plochého motoru v zádi prototypu V570 - vzoru VW Brouk. Vše vzbudí smutek nad tím, proč to všechno vzalo ten osud. Držme palce novému českému vedení !!!

PS: Kdysi jednou někdo řekl, že Tatra a Citroen se vždycky vyznačovaly progresivními konstrukcemi.
Avatar - rokyta.p
10. 7. 2017 07:35
klenotnice
Pod pojmem severská klenotnice jsem si představil, že tam vznikl nový blok kde jsou verze s svojitými okny a korby vyhřívané výfuky a ono to autor myslel zcela jinak >:D No dobrá, musíme se spokojit s tím, že kluci vyjeli z Prahy takový kus >:D Hlavní je, že se Tatře začíná celkem dařit, kéž by to vydrželo ;-)
9. 7. 2017 15:21
Re: Severskou klenotnici?
Vůbec ne, jde jen o faktickou přesnost. Tohle je celkem paradoxní - obvykle se píše třeba o Karviné, Havířovu, Opavě (!) jako o severomoravských městech, když to je Slezsko jak poleno. Tady vidím poprvě, že by se psalo o moravském městě jako o slezském. >:D Navíc ta severskost je úplně mimo. Já vím, že v Čechách na tu geografii moc kluci nejste, ale my z východu to obvykle vnímáme jinak.
9. 7. 2017 13:57
Re: Nechci
Jde o to z které strany. ;-)
Avatar - CHerokee
9. 7. 2017 12:01
Re: Kopřivnice
Tak nějak no...co nezabila válka, dorazil bolševik, když jsme u těch nádherných aut a motocyklů, které jsme dokázali vyrábět.