Tatra Phoenix vítězem tendru v Surgutu
Surgut je známý jako hlavní ruské město ropy, které navíc vyniká extrémními klimatickými a terénními podmínkami. Veškerá technika včetně nákladních vozidel je zde neustále podrobována náročným provozním testům a úspěšné výrobky si odtud odnášejí významné reference pro všechny ostatní těžební společnosti nejen na území západní Sibiře.
Obtížnými zkouškami prošel i Phoenix, jehož výsledky byly vstupenkou do tendru pro Surgutněftěgaz. Tatra díky nim zvítězila v soutěži na vozidla s konfigurací náprav 8x8. Další dodávka navíc zamíří do společnosti Tatněfť.
Od roku 1995 do současnosti dosáhly prodeje nákladních vozidel Tatra společnosti Surgutněftěgaz téměř 1400 vozidel. Nejúspěšnější byl rok 2001, kdy Tatra vyhrála tendr na 250 vozidel. Od roku 2006 ale začaly dodávky postupně klesat, v letech 2011 až 2013 došlo v dodávkách pro jednoho z největších ruských těžařů k nepříjemnému výpadku. Nyní se Tatra prostřednictvím modelové řady Phoenix na trhu Ruské federace znovu zabydluje.
Úpravy pro náročný provoz
V rámci přípravy vozidel pro specifické potřeby ruského trhu byla v Kopřivnici věnována maximální pozornost vývoji a nalezení prvků zaručujících provozuschopnost a startovatelnost kapalinou chlazených motorů PACCAR.
Byl navržen celý soubor opatření nazývaný „Arctic kit“, přičemž použití jednotlivých prvků lze nabízet a kombinovat dle požadovaných klimatických podmínek jednoduše řečeno podle toho, v jak velkých mrazech bude vozidlo provozováno.
„Arctic kit“ obsahuje položky jako vyhřívaný palivový filtr, přídavné čerpadlo paliva, nezávislé topení pro ohřev chladicí kapaliny a předehřev motoru, předehřev spodního víka převodovky, předehřev skříně baterií napojený na chladící okruh motoru (tím pádem jsou baterie vyhřívány i během jízdy), elektrickou nabíječku baterií s možností napojení na externí elektrickou síť, elektrický předehřev bloku motoru, vyhřívané hadice vedení kapaliny AdBlue, předehřev nádrže AdBlue a další.
V podstatě povinností je pro Rusko použití nezávislého vzduchového topení v kabině řidiče a v neposlední řadě je pak ve standardní nabídce i tzv. „dečka“ na přední kapotu a nárazník zaručující jednak dodatečnou izolaci přední části kabiny, jednak odstínění chladiče od přímého náporu mrazivého vzduchu.
Testy nejen v Rusku
Zkoušky všech prvků i vlastních prototypů proběhly ve dvou fázích. V té první, tuzemské, se ověřovala funkčnost všech prvků „Polární sady“, a to jak v mrazicím boxu automobilky, tak následně v mrazicích laboratořích na Slovensku, kde bylo zkoušeno celé vozidlo až do teplot minus 45°C.
Druhou fází zkoušek pak byly testy přímo v reálném provozu v Rusku, a to opět ve dvou postupných krocích. První vozidlo, které bylo do Ruska ke zkouškám posláno, nese označení 8P5R32 a zastupuje nejnižší hmotnostní kategorie sklápěčů 6x6 do celkové hmotnosti 30 tun (svou specifikací se jedná víceméně o náhradu populárních vozidel T 815 S01).
Toto vozidlo bylo osazeno motorem o výkonu 265 kW, manuální převodovkou ZF, jednostupňovou převodovkou Tatra a listovým pérováním na zadních nápravách. Samozřejmostí bylo osazení kompletním „Arctic kitem“ a výfukovými plyny vyhřívanou jednostranně sklopnou korbou.
Vozidlo bylo ve spolupráci s ruským dealerem ATT Moskva předáno provozovateli Avto-Kvin v Nižněvartovsku a zkoušky byly zahájeny v lednu 2013. Termín zkoušek byl stanoven tak, aby pokryl jak nejsilnější zimu a mrazy, tak následně i jarní blátivé období a nakonec začátek léta, kdy je na komunikacích značná prašnost.
Po ukončení sledovaného provozu (během 6 měsíců zkoušek vozidlo najelo 43 000 km, z velké části s přívěsem) je vozidlo stále intenzivně využíváno a při poslední kontrolní návštěvě v lednu 2014 mělo najeto přes 90 000 km bez vážnějších poruch a závad. Avto-Kvin na základě úspěšných testů zakoupila další dva sklápěče Phoenix.
Na základě dohody mezi Tatrou, dealerem ATT Moskva a společností Surgutněftěgaz pak byl na konci října 2013 zahájen druhý test. Oproti první zkoušce bylo tentokrát připraveno vozidlo z opačného konce produktové řady Phoenixu, a to jednostranný sklápěč v provedení 8x8 (typ 8P5R46) s celkovou hmotností 50 tun (užitečná 32 tun), nápravami s redukcemi v kolech a s dohušťováním pneumatik, motorem o výkonu 340 kW, manuální převodovkou ZF, dvoustupňovým přídavným převodem Tatra, plným „Arctic kitem“ a vyhřívanou korbou.
Vozidlo je zařazeno do vachtového systému s řidiči, kteří se v pravidelných směnách střídají. Nasazení vozidel je prakticky nepřetržité, o čemž svědčí i proběh vozidla, které za tři měsíce provozu najelo již více než 60 000 km. Každých 30 000 km se provádí pravidelné inspekce technikem společnosti Tatra. Celý test je naplánován na dobu 6 měsíců, během kterých tatrovka absolvuje v těchto velmi náročných podmínkách kolem 120 000 km.