Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra Phoenix vítězem tendru v Surgutu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (17)
Nejnovější modelová řada kopřivnické automobilky dosáhla vynikajících výsledků v náročných testech a zvítězila v tendru na vozidla s konfigurací náprav 8x8.

Surgut je známý jako hlavní ruské město ropy, které navíc vyniká extrémními klimatickými a terénními podmínkami. Veškerá technika včetně nákladních vozidel je zde neustále podrobována náročným provozním testům a úspěšné výrobky si odtud odnášejí významné reference pro všechny ostatní těžební společnosti nejen na území západní Sibiře.

Obtížnými zkouškami prošel i Phoenix, jehož výsledky byly vstupenkou do tendru pro Surgutněftěgaz. Tatra díky nim zvítězila v soutěži na vozidla s konfigurací náprav 8x8. Další dodávka navíc zamíří do společnosti Tatněfť.

Od roku 1995 do současnosti dosáhly prodeje nákladních vozidel Tatra společnosti Surgutněftěgaz téměř 1400 vozidel. Nejúspěšnější byl rok 2001, kdy Tatra vyhrála tendr na 250 vozidel. Od roku 2006 ale začaly dodávky postupně klesat, v letech 2011 až 2013 došlo v dodávkách pro jednoho z největších ruských těžařů k nepříjemnému výpadku. Nyní se Tatra prostřednictvím modelové řady Phoenix na trhu Ruské federace znovu zabydluje.

Úpravy pro náročný provoz

V rámci přípravy vozidel pro specifické potřeby ruského trhu byla v Kopřivnici věnována maximální pozornost vývoji a nalezení prvků zaručujících provozuschopnost a startovatelnost kapalinou chlazených motorů PACCAR.

Byl navržen celý soubor opatření nazývaný „Arctic kit“, přičemž použití jednotlivých prvků lze nabízet a kombinovat dle požadovaných klimatických podmínek jednoduše řečeno podle toho, v jak velkých mrazech bude vozidlo provozováno.

„Arctic kit“ obsahuje položky jako vyhřívaný palivový filtr, přídavné čerpadlo paliva, nezávislé topení pro ohřev chladicí kapaliny a předehřev motoru, předehřev spodního víka převodovky, předehřev skříně baterií napojený na chladící okruh motoru (tím pádem jsou baterie vyhřívány i během jízdy), elektrickou nabíječku baterií s možností napojení na externí elektrickou síť, elektrický předehřev bloku motoru, vyhřívané hadice vedení kapaliny AdBlue, předehřev nádrže AdBlue a další.

V podstatě povinností je pro Rusko použití nezávislého vzduchového topení v kabině řidiče a v neposlední řadě je pak ve standardní nabídce i tzv. „dečka“ na přední kapotu a nárazník zaručující jednak dodatečnou izolaci přední části kabiny, jednak odstínění chladiče od přímého náporu mrazivého vzduchu.

Testy nejen v Rusku

Zkoušky všech prvků i vlastních prototypů proběhly ve dvou fázích. V té první, tuzemské, se ověřovala funkčnost všech prvků „Polární sady“, a to jak v mrazicím boxu automobilky, tak následně v mrazicích laboratořích na Slovensku, kde bylo zkoušeno celé vozidlo až do teplot minus 45°C.

Druhou fází zkoušek pak byly testy přímo v reálném provozu v Rusku, a to opět ve dvou postupných krocích. První vozidlo, které bylo do Ruska ke zkouškám posláno, nese označení 8P5R32 a zastupuje nejnižší hmotnostní kategorie sklápěčů 6x6 do celkové hmotnosti 30 tun (svou specifikací se jedná víceméně o náhradu populárních vozidel T 815 S01).

Toto vozidlo bylo osazeno motorem o výkonu 265 kW, manuální převodovkou ZF, jednostupňovou převodovkou Tatra a listovým pérováním na zadních nápravách. Samozřejmostí bylo osazení kompletním „Arctic kitem“ a výfukovými plyny vyhřívanou jednostranně sklopnou korbou.

Vozidlo bylo ve spolupráci s ruským dealerem ATT Moskva předáno provozovateli Avto-Kvin v Nižněvartovsku a zkoušky byly zahájeny v lednu 2013. Termín zkoušek byl stanoven tak, aby pokryl jak nejsilnější zimu a mrazy, tak následně i jarní blátivé období a nakonec začátek léta, kdy je na komunikacích značná prašnost.

Po ukončení sledovaného provozu (během 6 měsíců zkoušek vozidlo najelo 43 000 km, z velké části s přívěsem) je vozidlo stále intenzivně využíváno a při poslední kontrolní návštěvě v lednu 2014 mělo najeto přes 90 000 km bez vážnějších poruch a závad. Avto-Kvin na základě úspěšných testů zakoupila další dva sklápěče Phoenix.

Na základě dohody mezi Tatrou, dealerem ATT Moskva a společností Surgutněftěgaz pak byl na konci října 2013 zahájen druhý test. Oproti první zkoušce bylo tentokrát připraveno vozidlo z opačného konce produktové řady Phoenixu, a to jednostranný sklápěč v provedení 8x8 (typ 8P5R46) s celkovou hmotností 50 tun (užitečná 32 tun), nápravami s redukcemi v kolech a s dohušťováním pneumatik, motorem o výkonu 340 kW, manuální převodovkou ZF, dvoustupňovým přídavným převodem Tatra, plným „Arctic kitem“ a vyhřívanou korbou.

Vozidlo je zařazeno do vachtového systému s řidiči, kteří se v pravidelných směnách střídají. Nasazení vozidel je prakticky nepřetržité, o čemž svědčí i proběh vozidla, které za tři měsíce provozu najelo již více než 60 000 km. Každých 30 000 km se provádí pravidelné inspekce technikem společnosti Tatra. Celý test je naplánován na dobu 6 měsíců, během kterých tatrovka absolvuje v těchto velmi náročných podmínkách kolem 120 000 km.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (17)
Avatar - Parda71 (BMWfans)
20. 3. 2014 14:24
Re: oki
Samozřejmě ;-)
Avatar - Rubb
20. 3. 2014 08:01
Re: oki
Tohle nezmění prezident, musí se tak chovat společnost. Jak píšeš: Mít partnera ve velké ekonomice a částečně si s ním hrát do not - podtrhl bych to částečně, protože je velmi důležité mít svůj vlastní názor...
Jinak v podstatě souhlas ;-)
Avatar - Parda71 (BMWfans)
19. 3. 2014 12:15
Re: oki
Taky nejsem fanda MC Miloshe s hitem buble gum, Ono mít pevný názor je hezká věc, což bylo za dob Klause časté a nebyly to zrovna v očích EU populární odkazy, nicméně neřekl bych, že tohle rozhoduje o suverenitě státu. Mít partnera ve velké ekonomice a částečně si s ním hrát do not, to není žádné vymlouvání a neschopnost narovnat se, z čehož jsi mě obvinil, ale chytrost té či oné politické reprezentace. Suverenita státu se hodnotí dle mého úplně jinak a to stabilitou politické situace, jednou zahraniční politikou a obecnou úrovní společenského žití v dané zemi, což se neslučuje s korupcí a obecným bordelem, který tady je.
Avatar - Rubb
19. 3. 2014 10:07
Re: oki
Za prvé, nemám rád ožralu Milouše ( ne že bych vychvaloval Klause, ale ten se aspoň nebál stát za svými názory i proti EU). Za druhé, pokud nebudeme mít nestranné, na pravdě se zakládající a pevné názory na věc, tak nás ostatní budou pořád brát jako zadek Evropy. Nemůžeme pořád někomu slepě přitakávat (momentálně spíš USA). ČR je "Kam vítr, tam plášť", takhle suverénní stát nevypadá...
Avatar - Rubb
19. 3. 2014 10:05
Re: oki
Za prvé, nemám rád ožralu Milouše ( ne že bych vychvaloval Klause, ale ten se aspoň nebál stát za svými názory i proti EU). Za druhé, pokud nebudeme mít nestranné, na pravdě se zakládající a pevné názory na věc, tak nás ostatní budou pořád brát jako zadek Evropy. Nemůžeme pořád někomu slepě přitakávat (momentálně spíš USA). ČR je "Kam vítr, tam plášť", takhle suverénní stát nevypadá... ;-\