Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra Phoenix: První kontakt s novinkou z Kopřivnice

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (60)
Tatra na svém polygonu představila v akci zcela novou modelovou řadu Phoenix. Byli jsme u toho.

Tatra odhalila podobu i specifikace zcela nové modelové řady Phoenix v první polovině letošního srpna. O měsíc později na svém polygonu v Kopřivnici uspořádala prezentaci pro tisk. Na ní se představily první předsériové vozy staticky i v akci.

Nová i tradiční technika

Tatru Phoenix lze označit za nejdůležitější novinku značky za posledních deset let. Podvozek byl navržen zcela nově, za jeho konstrukci je zodpovědný technický ředitel Radek Smolka. Samozřejmostí je konstrukce s páteřovou nosnou rourou a výkyvnými polonápravami.

Podvozek je navržen s ohledem na použití motorů PACCAR MX. Ty tvoří jeden konstrukční celek s převodovkami ZF, zatímco u vozidel vycházejících z modelové řady 815 jsou motor a převodovka zvlášť. Při vývoji podvozku byly nově navrženy i nápravy, řízení a odpružení.

Pohonnou jednotkou pro modelovou řadu Phoenix je kapalinou chlazený řadový šestiválec PACCAR MX se zdvihovým objemem 12,9 l, vrtáním 130 mm a zdvihem 162 mm. V nabídce budou výkonové verze od 265 kW do 375 kW, točivý moment pokrývá rozsah od 1775 Nm do 2500 Nm. Motory jsou připraveny pro plnění emisní normy Euro 5, v nabídce však budou i další varianty (Euro 3, Euro 4) pro méně náročné trhy.

Na výběr budou dvě převodovky. ZF Ecosplit je manuální, 16stupňová, s možností montáže integrovaného retardéru (intardéru). ZF AS-Tronic je automatizovaná (s elektronicky ovládanou spojkou), 16stupňová, také s možností montáže integrovaného retardéru (intardéru).

Nově navržená sestupná převodovka TATRA je integrována do podvozku a sešroubována s centrální nosnou rourou.

Tatra Phoenix zachovává tradici pohonu všech kol s možností připojení či odpojení pohonu přední nápravy kdykoliv během jízdy, bez nutnosti zastavení. Ve standardní konfiguraci budou k dispozici vozidla 4x4, 6x6, 8x8 a nově také 8x6.

Podobně jako motory a převodovky nepochází z kopřivnické líhně ani kabina. Tatra Phoenix využívá kabinu DAF CF 85. Ta je v základním provedení denní (krátká) a na přání spací s jedním nebo dvěma lůžky. Tatra v současnosti jedná i o vývoji čtyřdveřové varianty této kabiny.

První seznámení i jízda

Tatra svůj nejnovější produkt představila na domácí půdě. Testovací polygon nabídl možnost předvést schopnosti nové modelové řady ve skutečně náročném terénu. Pro jízdy bylo připraveno celkem šest vozů a k dispozici byla vozidla 4x4, 6x6, 8x8 i 8x6.

Plněpohonné terénní nákladní automobily rozhodně nevznikají proto aby oslňovaly svými liniemi a kabina DAF CF 85 ani není nejžhavější novinkou, i přesto nelze Tatře Phoenix upřít jistou dávku atraktivity.

Při prvním statickém setkání máme možnost usadit se v kabině. Ta již na první pohled díky modernější konstrukci nabízí výrazně lepší přístup a větší vnitřní komfort než kabiny modelové řady 815, které i přes důkladnou modernizaci provedenou v roce 2010 nezapřou, že jejich kořeny sahají do druhé poloviny sedmdesátých let.

Na řidiče čeká vzduchem odpružené sedadlo a volant stavitelný ve dvou osách. Palubní deska z tvrdých odolných plastů je orientována na řidiče a ten má všechny důležité ovládací prvky pohodlně na dosah. Standardní výbava zahrnuje mimo jiné elektricky ovládaná okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a střešní ventilaci.

Vedle modernější konstrukce kabiny, zvyšující pasivní bezpečnost řidiče a spolujezdce, patří k hlavním přednostem nové kabiny i výrazně větší nabídka vnitřního prostoru ve srovnání s řadou 815 a jejími deriváty.

Rozdíl mezi Tatrou Phoenix a dosavadními zástupci kopřivnické automobilky vynikne po nastartování motoru. Odhlučnění kabiny je na úrovni, která snese srovnání s běžnými osobními automobily nižší střední třídy. Řidič a spolujezdec na sebe nemusí zvyšovat hlas ani v nejtěžší verzi 8x8 při plném zatížení (32 tun) při zdolávání stoupání v náročném terénu.

Při jízdách po polygonu Tatry Phoenix předvedly, že jejich řízení je především u verzí s automatizovanou převodovkou srovnatelné s ovládáním osobního automobilu. Hlavní rozdíl představují prakticky jen celkové rozměry vozu.

Podvozek s výkyvnými polonápravami a vzduchovými vaky v kombinaci s vinutými pružinami nebo listovými pery předvádí na řadě povrchů simulujících různé druhy vozovek, že nákladní automobil může své posádce nabídnout stejný komfort jako osobní vůz. Jízdu po rozbité panelové silnici lze i při rychlostech okolo 50 km/h označit za pohodlnou.

V terénní části polygonu, která po deštivé noci a několika průjezdech nabízí řadu kombinaci hlubokých výmolů plných vody a bláta, pak Tatry Phoenix předvádí, že projedou i taková místa, která byste raději neviděli. Obdivuhodné jsou pak výkony vozů s automatizovanými převodovkami. Při strmém sjezdu po rozblácené cestě prakticky stačí jen správně točit volantem, zatímco pedálů se nemusíte ani dotknout.

Blízká budoucnost

Tatra Phoenix má díky svým vlastnostem uspokojit požadavky kladené na terénní nákladní automobily ve stavebnictví, důlním průmyslu, lesnictví, při těžbě ropy a plynu i v jiných průmyslových odvětvích.

Nová modelová řada vozidel Tatra byla zkonstruována v Kopřivnici a zde také bude probíhat její výroba. Tatra předpokládá, že s tímto vozem vstoupí do nových teritorií a získá tisíce nových zákazníků. K tomu mají přispět i dealerské sítě společností DAF a TATRA a možnost využívat k financování produkty dostupné prostřednictvím společnosti PACCAR Financial Services.

Do konce letošního roku chce automobilka vyrobit okolo 200 vozů Tatra Phoenix. Pokud půjde vše podle plánu mělo by v roce 2012 opustit Kopřivnici okolo 1200 nákladních automobilů nové modelové řady. Zároveň se zvyšováním produkce hodlá automobilka přijmout okolo 400 nových zaměstnanců. V současnosti Tatra zaměstnává 1812 pracovníků.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (60)
Avatar - petr164
6. 10. 2011 21:39
Re: tatra
Umí, ale dráže.
20. 9. 2011 14:01
tatra
že by konečně managment, který nemyslí jen na vytunelování,toto trvalo,tatrovácký podvozek je super, ovšem panty na víku korby stály za prd s tím by se na západě těžko rovnali tak jako fachnani v českých dílnách, ovšem přeju jen úspěch a doufám, že je co nejdříve začnu potkávat na silnicích místo těch manů,ivet meďáků,vypadá to na dobrý směr ovšem nechápu proč neumí tatra vyrobit kabinu s řádným čalouněním a výbavou :-) :yes:
Avatar - Special-line
11. 9. 2011 19:05
Re: Phoenix comercial
Jo to jsou ty portálové nápravy u V3S a T810. Škoda že se nedělají i na Tatře, 805tka je měla tak to muselo fungovat. Jasně oproti normálním Tatrám přibývá redukce v kolech ale tu některé Tatry také mívají.
Avatar - WinDiesel
11. 9. 2011 16:19
Re: Nová Tatra Phoenix
To i může, nepopírám. Ovšem jsem si zcela jist, že motor PACCAR MX je minimálně o 1/3 levnější - A O TOM TO JE. A ta servisní základna - kolik je v ČR dealerů Tatra a kolik dealerů DAF? Počet prodejních a servisních míst dělá prodeje i u nákladních automobilů. Podívej se na prodejní/servisní místa Škodovky - je jich skoro 300 a také má zhruba 3x vyšší prodeje než Ford, který nedosahuje ani 100 prodejních/servisních míst.
Avatar - Stefič
11. 9. 2011 10:33
Re: Phoenix - to sedí
z hlubokého omylu vyvedu já vás. Kdyby v roce 1628 neprohráli čeští stavové bitvu na bílé hoře, nemusel ke korytu nastoupit němec, nebylo by CK Rakousko-Uhersko, nebyla by 1. světová válka, druhá, socialismus... blablabla.
A možná kdyby pračlověk nešel na sever, ale na západ, tak by......