17.2. 2015 Ladislav Čermák

Technika: Mokrý rozvodový řemen

 

Pohon rozvodů u motorů OHC patří k největším rizikům pro spolehlivost, servisní náklady i efektivitu. Nejnovější zbraní je rozvodový řemen v olejové lázni s dlouhou životností.

Princip otevírání ventilů vačkovým hřídelem v hlavě se za více než 110 let nezměnil. Vyvíjí se však jeho pohon. Ten má za úkol jednak přenést točivý moment z klikového na vačkový hřídel v přesně stanoveném poměru otáček (2 : 1), jednak odolávat opotřebení a předcházet rozčasování rozvodů. Ke splnění druhého požadavku je třeba důkladná dimenzace, která si ale odporuje s dnešními požadavky na minimální výrobní náklady a vnitřní tření motoru.

Řešením budoucnosti je individuální ovládání ventilů. Jeho předzvěstí je systém Fiat MultiAir, aktivně otevírající sací ventily hydraulickými aktuátory a umožňující separátní časování a třeba i opakované otevření každého ventilu během jediného pracovního cyklu.

Zatím ale výrobci řeší, která technologie je pro standardní pohon rozvodů vlastně nejvhodnější. Zatímco prvotní pokusy s klikovým mechanismem (Leyland Eight) či suvnou tyčí (NSU Max) zavál čas, druhdy slibný královský hřídel se kromě několika zářivých automobilových okamžiků (Porsche 550) načas ujal spíše u motocyklů. Soustava ozubených kol pro svou těžkopádnost zůstává až na výjimky (VW R5/V10 TDI PD) hájemstvím nákladních aut a velkých průmyslových dieselů. Lehkým silničním vozidlům se osvědčil pohon řemenovým či řetězovým převodem.

Řetěz byl standardem od první dekády až do 70. let 20. století, kdy jej začal masově nahrazovat tišší a levnější ozubený řemen, který v roce 1962 do sériové výroby uvedl Glas 1004. Omezil hlučnost i tření, avšak zavedl nutnost pravidelné výměny a zároveň zvýšil riziko zničení motoru v případě prasknutí. Nedůvěra, zpočátku oprávněná, panovala také ohledně kvality použitých materiálů. Ty se ale rychle zlepšily a výrobci se postupně dopracovali k více než stotisícovým výměnným intervalům.

Jenže i to vadilo, a tak se řada automobilek vrátila ke kovu. A kvůli úsporám nahradila masivní dvouřadové řetězy subtilními jednořadými bez předepsané výměny. Počáteční nadšení ovšem brzy vystřídalo rozčarování z jejich předčasného opotřebení, přeskakování či rovnou praskání. Nejvíce se „proslavila“ minulá generace motorů VW TSI, své si ale užily i Opel a Mercedes-Benz.

Proto se řada automobilek, v první řadě právě Volkswagen, dále pak Ford s koncernem PSA, zaměřila na tzv. mokré rozvodové řemeny. Ty totiž zdá se kombinují výhody obou řešení. Ponechaly si ticho, nízkou hmotnost i výrobní náklady řemenů a zároveň vykazují díky olejové lázni minimální tření a následné mechanické opotřebení, ústící v životnost blížící se plánované výdrži auta. Proto jsou také řemeny zabudovány uvnitř motoru, s jejich častou, snadnou a levnou výměnou se nepočítá.

Speciálně navržené materiály odolávají jak vysokým teplotám, tak detergenčním látkám v oleji. Vedle předpokladu nulových servisních vícenákladů došlo i k materiálovým úsporám, mokrý řemen je totiž tenčí a stačí mu slabší napínací kladka. Druhý řemen, pohánějící olejové čerpadlo, se pak obejde zcela bez napínacího mechanismu a dalších komplikací.

Praktické provozní zkušenosti jsou zatím nedostatečné, proto lze těžko dělat závěry o přínosech této technologie. Každopádně Ford i Citroën s Peugeotem už se na mokré řemeny spolehly ve svých masových tříválcích 1.0 EcoBoost, resp. 1.0 VTi/1.2 PureTech. Volkswagen ji používá zatím „pouze“ pro pohon olejového čerpadla v dieselech.

Snad vydrží...

Experimentů s odlehčováním rozvodového mechanismu jsme ve jménu snižování flotilových servisních nákladů už zažili více než dost a zdaleka ne všechny dopadly dobře. A netýká se to jen notoricky známých poddimenzovaných řetězů, dobře si pamatujeme i přidřené vačkové hřídele, probroušená zdvihátka či naopak rozsáhlé mechanické kolapsy kvůli podceněnému mazání „vršku“ motoru nebo zakarbonování. Snad se tentokrát výrobci nespletli. Tak jako tak je to ale časovaná bomba pro motor. Řemeny totiž stárnou i věkem. Majitele letitých ojetin pak bude čekat finanční „bonus“, výměna takového řemene bude násobně dražší než klasického. Na druhou stranu, některé jiné věci nám na moderních motorech vadí mnohem více...

Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Technika Auto Tip

 

Přidat názorDiskuse: Technika: Mokrý rozvodový řemen







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

 






 
Technika Škody Karoq v porovnání s předchůdcem: Bude opravdu lepší než yeti?

Technika Škody Karoq: Bude opravdu lepší než yeti?

Dnes 08:00

I když se škodováci snaží tvrdit, že karoq není přímým nástupcem yetiho, bude srovnáván právě s ním. Kam se vlastnosti SUV posunou?




Blesk.cz

Sraz hlasatelů po 12 letech: Jak dnes vypadají Marie Tomsová či Anna Wetlinská?

Sraz hlasatelů po 12 letech: Jak dnes vypadají Marie…

Před lety jsme jejich tváře vídali téměř denně. Svými příjemnými hlasy nám oznamovali, o čem bude následující…

Přes 100 mrtvých v turistickém ráji Čechů. Na Srí Lance zabíjejí živly

Přes 100 mrtvých v turistickém ráji Čechů. Na Srí…

Na Srí Lance řádí monzunové lijáky. Ty vyvolaly záplavy a sesuvy půdy, které si vyžádaly už 100 obětí, dalších…

 

iSport.cz

Talent Sparty u titulu Feyenoordu: Mají horší zázemí, ale větší chuť

Talent Sparty u titulu Feyenoordu: Mají horší…

Dorazil a hned slavil titul. Tedy byl součástí oslav, při kterých se v ulicích Rotterdamu sešlo na 200 tisíc…

Schick nás nejdřív neoslnil. Teď si dělá z obránců srandu, říká Krch

Schick nás nejdřív neoslnil. Teď si dělá z obránců…

S Patrikem Schickem si obránce Daniel Krch zahrál rok v Bohemians 1905. Právě tam se mladý útočník odrazil k…

 

Reflex.cz

A kde je ta bílkovina? Jídlo musí obsahovat živiny, jinak nemá smysl

A kde je ta bílkovina? Jídlo musí obsahovat živiny,…

Při pohledu do talíře obvykle zažívám slastné pocity, těším se na chutě, na konejšivý pocit zasycení, na to, jak…

Zemřel divadelní režisér Alexandr Burdonskij. Vnuk Josifa Stalina

Zemřel divadelní režisér Alexandr Burdonskij. Vnuk…

Světová i česká média informovala o smrti uznávaného sedmasedmdesátiletého ruského divadelního režiséra Alexandr…