17.2. 2015 Ladislav Čermák

Technika: Mokrý rozvodový řemen

 

Pohon rozvodů u motorů OHC patří k největším rizikům pro spolehlivost, servisní náklady i efektivitu. Nejnovější zbraní je rozvodový řemen v olejové lázni s dlouhou životností.

Princip otevírání ventilů vačkovým hřídelem v hlavě se za více než 110 let nezměnil. Vyvíjí se však jeho pohon. Ten má za úkol jednak přenést točivý moment z klikového na vačkový hřídel v přesně stanoveném poměru otáček (2 : 1), jednak odolávat opotřebení a předcházet rozčasování rozvodů. Ke splnění druhého požadavku je třeba důkladná dimenzace, která si ale odporuje s dnešními požadavky na minimální výrobní náklady a vnitřní tření motoru.

Řešením budoucnosti je individuální ovládání ventilů. Jeho předzvěstí je systém Fiat MultiAir, aktivně otevírající sací ventily hydraulickými aktuátory a umožňující separátní časování a třeba i opakované otevření každého ventilu během jediného pracovního cyklu.

Zatím ale výrobci řeší, která technologie je pro standardní pohon rozvodů vlastně nejvhodnější. Zatímco prvotní pokusy s klikovým mechanismem (Leyland Eight) či suvnou tyčí (NSU Max) zavál čas, druhdy slibný královský hřídel se kromě několika zářivých automobilových okamžiků (Porsche 550) načas ujal spíše u motocyklů. Soustava ozubených kol pro svou těžkopádnost zůstává až na výjimky (VW R5/V10 TDI PD) hájemstvím nákladních aut a velkých průmyslových dieselů. Lehkým silničním vozidlům se osvědčil pohon řemenovým či řetězovým převodem.

Řetěz byl standardem od první dekády až do 70. let 20. století, kdy jej začal masově nahrazovat tišší a levnější ozubený řemen, který v roce 1962 do sériové výroby uvedl Glas 1004. Omezil hlučnost i tření, avšak zavedl nutnost pravidelné výměny a zároveň zvýšil riziko zničení motoru v případě prasknutí. Nedůvěra, zpočátku oprávněná, panovala také ohledně kvality použitých materiálů. Ty se ale rychle zlepšily a výrobci se postupně dopracovali k více než stotisícovým výměnným intervalům.

Jenže i to vadilo, a tak se řada automobilek vrátila ke kovu. A kvůli úsporám nahradila masivní dvouřadové řetězy subtilními jednořadými bez předepsané výměny. Počáteční nadšení ovšem brzy vystřídalo rozčarování z jejich předčasného opotřebení, přeskakování či rovnou praskání. Nejvíce se „proslavila“ minulá generace motorů VW TSI, své si ale užily i Opel a Mercedes-Benz.

Proto se řada automobilek, v první řadě právě Volkswagen, dále pak Ford s koncernem PSA, zaměřila na tzv. mokré rozvodové řemeny. Ty totiž zdá se kombinují výhody obou řešení. Ponechaly si ticho, nízkou hmotnost i výrobní náklady řemenů a zároveň vykazují díky olejové lázni minimální tření a následné mechanické opotřebení, ústící v životnost blížící se plánované výdrži auta. Proto jsou také řemeny zabudovány uvnitř motoru, s jejich častou, snadnou a levnou výměnou se nepočítá.

Speciálně navržené materiály odolávají jak vysokým teplotám, tak detergenčním látkám v oleji. Vedle předpokladu nulových servisních vícenákladů došlo i k materiálovým úsporám, mokrý řemen je totiž tenčí a stačí mu slabší napínací kladka. Druhý řemen, pohánějící olejové čerpadlo, se pak obejde zcela bez napínacího mechanismu a dalších komplikací.

Praktické provozní zkušenosti jsou zatím nedostatečné, proto lze těžko dělat závěry o přínosech této technologie. Každopádně Ford i Citroën s Peugeotem už se na mokré řemeny spolehly ve svých masových tříválcích 1.0 EcoBoost, resp. 1.0 VTi/1.2 PureTech. Volkswagen ji používá zatím „pouze“ pro pohon olejového čerpadla v dieselech.

Snad vydrží...

Experimentů s odlehčováním rozvodového mechanismu jsme ve jménu snižování flotilových servisních nákladů už zažili více než dost a zdaleka ne všechny dopadly dobře. A netýká se to jen notoricky známých poddimenzovaných řetězů, dobře si pamatujeme i přidřené vačkové hřídele, probroušená zdvihátka či naopak rozsáhlé mechanické kolapsy kvůli podceněnému mazání „vršku“ motoru nebo zakarbonování. Snad se tentokrát výrobci nespletli. Tak jako tak je to ale časovaná bomba pro motor. Řemeny totiž stárnou i věkem. Majitele letitých ojetin pak bude čekat finanční „bonus“, výměna takového řemene bude násobně dražší než klasického. Na druhou stranu, některé jiné věci nám na moderních motorech vadí mnohem více...

Spolupracujeme s TipCars.com
K bankmatu jen se smartphonem. Wells Fargo zavádí bezkontaktní bankomaty K bankmatu jen se smartphonem. Wells Fargo zavádí bezkontaktní bankomaty

Klienti americké banky Wells Fargo & Co mohou ve…

Glosa Igora Záruby: Hubatá trefa do černého Glosa Igora Záruby: Hubatá trefa do černého

Evropa má zase skandál, tentokrát slovní. Jeroen…

Stavba Pražského okruhu pokročila do další etapy Stavba Pražského okruhu pokročila do další etapy

Klíčová studie EIA bude připravena v polovině dubna, poté…

Ministři si přehazují pokutu za Faltýnka Ministři si přehazují pokutu za Faltýnka

Socialisté míní, že 22 milionů korun by měl zaplatit šéf…

 
 

Přidat názorDiskuse: Technika: Mokrý rozvodový řemen







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

Dnes 08:00

Původní Freelander byl produktem již zaniklé skupiny MG/Rover. Líbivý a obchodně velmi úspěšný vůz skvěle zachytil nastupující vlnu SUV. Z pohledu spolehlivosti však šlo doslova o průšvih. Zlepšila se druhá generace?




Blesk.cz

Miláček publika lachtan Meloun: Nejen s ním Zoo Praha nabízí setkání

Miláček publika lachtan Meloun: Nejen s ním Zoo…

Setkání s lachtaní rodinkou v zázemí a polibek od lachtana Melounka je jen jednou z novinek a překvapení, která…

Žantovský si veřejně spletl Klause s Havlem. Jak to exprezident ustál?

Žantovský si veřejně spletl Klause s Havlem. Jak to…

I zkušený diplomat se může někdy pořádně „seknout“. Své o tom ví i exvelvyslanec v USA, Velké Británii a Izraeli…

 

iSport.cz

Janktova PARÁDA! Nováček předvedl super sólo a gól: Věděl jsem, co udělám

Janktova PARÁDA! Nováček předvedl super sólo a gól:…

Tohle může být hráč české budoucnosti! Záložník Jakub Jankto svůj premiérový start za národní tým okořenil…

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala fanouškům své medaile

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala…

Biatlonistka Gabriela Koukalová předvedla fanouškům svoji bezprostřednost i skvělou formu. Na domácím exhibičním…

 

Reflex.cz

Terorista zabil v Londýně nedaleko parlamentu tři lidi, sám pak přišel o život

Terorista zabil v Londýně nedaleko parlamentu tři…

Muž ozbrojený nožem zranil blízko britského parlamentu v Londýně policistu. Bezprostředně po útoku jej policie…

Krutost první světové války. Podívejte se, jak zachytili fotografové události na bojištích

Krutost první světové války. Podívejte se, jak…

Před sto lety probíhala 1. světová válka. Velká část bitev se odehrávala v zákopech, od bojů minulých století se…