17.2. 2015 Ladislav Čermák

Technika: Mokrý rozvodový řemen

 

Pohon rozvodů u motorů OHC patří k největším rizikům pro spolehlivost, servisní náklady i efektivitu. Nejnovější zbraní je rozvodový řemen v olejové lázni s dlouhou životností.

Princip otevírání ventilů vačkovým hřídelem v hlavě se za více než 110 let nezměnil. Vyvíjí se však jeho pohon. Ten má za úkol jednak přenést točivý moment z klikového na vačkový hřídel v přesně stanoveném poměru otáček (2 : 1), jednak odolávat opotřebení a předcházet rozčasování rozvodů. Ke splnění druhého požadavku je třeba důkladná dimenzace, která si ale odporuje s dnešními požadavky na minimální výrobní náklady a vnitřní tření motoru.

Řešením budoucnosti je individuální ovládání ventilů. Jeho předzvěstí je systém Fiat MultiAir, aktivně otevírající sací ventily hydraulickými aktuátory a umožňující separátní časování a třeba i opakované otevření každého ventilu během jediného pracovního cyklu.

Zatím ale výrobci řeší, která technologie je pro standardní pohon rozvodů vlastně nejvhodnější. Zatímco prvotní pokusy s klikovým mechanismem (Leyland Eight) či suvnou tyčí (NSU Max) zavál čas, druhdy slibný královský hřídel se kromě několika zářivých automobilových okamžiků (Porsche 550) načas ujal spíše u motocyklů. Soustava ozubených kol pro svou těžkopádnost zůstává až na výjimky (VW R5/V10 TDI PD) hájemstvím nákladních aut a velkých průmyslových dieselů. Lehkým silničním vozidlům se osvědčil pohon řemenovým či řetězovým převodem.

Řetěz byl standardem od první dekády až do 70. let 20. století, kdy jej začal masově nahrazovat tišší a levnější ozubený řemen, který v roce 1962 do sériové výroby uvedl Glas 1004. Omezil hlučnost i tření, avšak zavedl nutnost pravidelné výměny a zároveň zvýšil riziko zničení motoru v případě prasknutí. Nedůvěra, zpočátku oprávněná, panovala také ohledně kvality použitých materiálů. Ty se ale rychle zlepšily a výrobci se postupně dopracovali k více než stotisícovým výměnným intervalům.

Jenže i to vadilo, a tak se řada automobilek vrátila ke kovu. A kvůli úsporám nahradila masivní dvouřadové řetězy subtilními jednořadými bez předepsané výměny. Počáteční nadšení ovšem brzy vystřídalo rozčarování z jejich předčasného opotřebení, přeskakování či rovnou praskání. Nejvíce se „proslavila“ minulá generace motorů VW TSI, své si ale užily i Opel a Mercedes-Benz.

Proto se řada automobilek, v první řadě právě Volkswagen, dále pak Ford s koncernem PSA, zaměřila na tzv. mokré rozvodové řemeny. Ty totiž zdá se kombinují výhody obou řešení. Ponechaly si ticho, nízkou hmotnost i výrobní náklady řemenů a zároveň vykazují díky olejové lázni minimální tření a následné mechanické opotřebení, ústící v životnost blížící se plánované výdrži auta. Proto jsou také řemeny zabudovány uvnitř motoru, s jejich častou, snadnou a levnou výměnou se nepočítá.

Speciálně navržené materiály odolávají jak vysokým teplotám, tak detergenčním látkám v oleji. Vedle předpokladu nulových servisních vícenákladů došlo i k materiálovým úsporám, mokrý řemen je totiž tenčí a stačí mu slabší napínací kladka. Druhý řemen, pohánějící olejové čerpadlo, se pak obejde zcela bez napínacího mechanismu a dalších komplikací.

Praktické provozní zkušenosti jsou zatím nedostatečné, proto lze těžko dělat závěry o přínosech této technologie. Každopádně Ford i Citroën s Peugeotem už se na mokré řemeny spolehly ve svých masových tříválcích 1.0 EcoBoost, resp. 1.0 VTi/1.2 PureTech. Volkswagen ji používá zatím „pouze“ pro pohon olejového čerpadla v dieselech.

Snad vydrží...

Experimentů s odlehčováním rozvodového mechanismu jsme ve jménu snižování flotilových servisních nákladů už zažili více než dost a zdaleka ne všechny dopadly dobře. A netýká se to jen notoricky známých poddimenzovaných řetězů, dobře si pamatujeme i přidřené vačkové hřídele, probroušená zdvihátka či naopak rozsáhlé mechanické kolapsy kvůli podceněnému mazání „vršku“ motoru nebo zakarbonování. Snad se tentokrát výrobci nespletli. Tak jako tak je to ale časovaná bomba pro motor. Řemeny totiž stárnou i věkem. Majitele letitých ojetin pak bude čekat finanční „bonus“, výměna takového řemene bude násobně dražší než klasického. Na druhou stranu, některé jiné věci nám na moderních motorech vadí mnohem více...

Spolupracujeme s TipCars.com
Byznys těžby ropy z americké břidlice se dostal do zlomového bodu Byznys těžby ropy z americké břidlice se dostal do zlomového bodu

Revoluce v oblasti těžby ropy z břidlic v USA se dostala…

K prodeji ArcelorMittal Ostrava má dojít ještě letos, říkají odboráři K prodeji ArcelorMittal Ostrava má dojít ještě letos, říkají odboráři

Hutní podnik ArcelorMittal Ostrava (AMO), který chce…

Libeňský most se má zbourat, rozhodli pražští radní Libeňský most se má zbourat, rozhodli pražští radní

Pražští radní podpořili zbourání Libeňského mostu. Na…

 

Štítky Technika Auto Tip

 

Přidat názorDiskuse: Technika: Mokrý rozvodový řemen







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto! Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto!

Trocha fantazie a vzpomínky na letecký design Saabu jsou…

 





 
Mercedes-Maybach Ultimate Luxury oficiálně. Přivítejte opulentní SUV sedan

Mercedes-Maybach Ultimate Luxury oficiálně. Přivítejte opulentní SUV sedan

Dnes 10:48

Už před premiérou Mercedes tvrdil, že pro Peking chystaný koncept bude kombinovat prvky SUV a sedanů. Nyní už víme, co tím myslel!




Blesk.cz

Valentin trpí leukemií, na obličeji nosí roušku. Policie mu za to chtěla napařit pokutu

Valentin trpí leukemií, na obličeji nosí roušku.…

Rakouská policie chtěla uložit pokutu 80 eur (přes 2000 Kč) muži, který na ulici nosil lékaři předepsanou…

Jak to, že Kate 7 hodin po porodu vypadá odpočatě? Byl to hypnoporod

Jak to, že Kate 7 hodin po porodu vypadá odpočatě?…

Celý svět netrpělivě očekával narození třetího potomka vévodkyně Kate a prince Williama. Jen pár hodin po porodu…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Kincl přijal Vémolovu výzvu na souboj. Terminátor reagoval výsměšným videem

Kincl přijal Vémolovu výzvu na souboj. Terminátor…

Takhle živo na poli českého MMA už dlouho nebylo. Před několika dny vyzval Karlose Vémolu na souboj Viktor…

 

Reflex.cz

Bankovkovi. Jak pořad České televize manipuluje dětmi a potlačuje v nich svobodu

Bankovkovi. Jak pořad České televize manipuluje…

Svoboda, jak víme z historie, často umírá za bouřlivého potlesku davů. A v posledních letech to můžeme sledovat…

Retro dovolená: Kam jsme jezdili za totáče a co si tam lze užít dnes?

Retro dovolená: Kam jsme jezdili za totáče a co si…

Kam jsme mohli za totáče? Se zavařeným vepřovým do Jugošky, k Balatonu nebo Rumunska. Dříve pro nás tahle místa…