reklama


17.2. 2015 Ladislav Čermák

Technika: Mokrý rozvodový řemen

 

Pohon rozvodů u motorů OHC patří k největším rizikům pro spolehlivost, servisní náklady i efektivitu. Nejnovější zbraní je rozvodový řemen v olejové lázni s dlouhou životností.

Princip otevírání ventilů vačkovým hřídelem v hlavě se za více než 110 let nezměnil. Vyvíjí se však jeho pohon. Ten má za úkol jednak přenést točivý moment z klikového na vačkový hřídel v přesně stanoveném poměru otáček (2 : 1), jednak odolávat opotřebení a předcházet rozčasování rozvodů. Ke splnění druhého požadavku je třeba důkladná dimenzace, která si ale odporuje s dnešními požadavky na minimální výrobní náklady a vnitřní tření motoru.

Řešením budoucnosti je individuální ovládání ventilů. Jeho předzvěstí je systém Fiat MultiAir, aktivně otevírající sací ventily hydraulickými aktuátory a umožňující separátní časování a třeba i opakované otevření každého ventilu během jediného pracovního cyklu.

Zatím ale výrobci řeší, která technologie je pro standardní pohon rozvodů vlastně nejvhodnější. Zatímco prvotní pokusy s klikovým mechanismem (Leyland Eight) či suvnou tyčí (NSU Max) zavál čas, druhdy slibný královský hřídel se kromě několika zářivých automobilových okamžiků (Porsche 550) načas ujal spíše u motocyklů. Soustava ozubených kol pro svou těžkopádnost zůstává až na výjimky (VW R5/V10 TDI PD) hájemstvím nákladních aut a velkých průmyslových dieselů. Lehkým silničním vozidlům se osvědčil pohon řemenovým či řetězovým převodem.

Řetěz byl standardem od první dekády až do 70. let 20. století, kdy jej začal masově nahrazovat tišší a levnější ozubený řemen, který v roce 1962 do sériové výroby uvedl Glas 1004. Omezil hlučnost i tření, avšak zavedl nutnost pravidelné výměny a zároveň zvýšil riziko zničení motoru v případě prasknutí. Nedůvěra, zpočátku oprávněná, panovala také ohledně kvality použitých materiálů. Ty se ale rychle zlepšily a výrobci se postupně dopracovali k více než stotisícovým výměnným intervalům.

Jenže i to vadilo, a tak se řada automobilek vrátila ke kovu. A kvůli úsporám nahradila masivní dvouřadové řetězy subtilními jednořadými bez předepsané výměny. Počáteční nadšení ovšem brzy vystřídalo rozčarování z jejich předčasného opotřebení, přeskakování či rovnou praskání. Nejvíce se „proslavila“ minulá generace motorů VW TSI, své si ale užily i Opel a Mercedes-Benz.

Proto se řada automobilek, v první řadě právě Volkswagen, dále pak Ford s koncernem PSA, zaměřila na tzv. mokré rozvodové řemeny. Ty totiž zdá se kombinují výhody obou řešení. Ponechaly si ticho, nízkou hmotnost i výrobní náklady řemenů a zároveň vykazují díky olejové lázni minimální tření a následné mechanické opotřebení, ústící v životnost blížící se plánované výdrži auta. Proto jsou také řemeny zabudovány uvnitř motoru, s jejich častou, snadnou a levnou výměnou se nepočítá.

Speciálně navržené materiály odolávají jak vysokým teplotám, tak detergenčním látkám v oleji. Vedle předpokladu nulových servisních vícenákladů došlo i k materiálovým úsporám, mokrý řemen je totiž tenčí a stačí mu slabší napínací kladka. Druhý řemen, pohánějící olejové čerpadlo, se pak obejde zcela bez napínacího mechanismu a dalších komplikací.

Praktické provozní zkušenosti jsou zatím nedostatečné, proto lze těžko dělat závěry o přínosech této technologie. Každopádně Ford i Citroën s Peugeotem už se na mokré řemeny spolehly ve svých masových tříválcích 1.0 EcoBoost, resp. 1.0 VTi/1.2 PureTech. Volkswagen ji používá zatím „pouze“ pro pohon olejového čerpadla v dieselech.

Snad vydrží...

Experimentů s odlehčováním rozvodového mechanismu jsme ve jménu snižování flotilových servisních nákladů už zažili více než dost a zdaleka ne všechny dopadly dobře. A netýká se to jen notoricky známých poddimenzovaných řetězů, dobře si pamatujeme i přidřené vačkové hřídele, probroušená zdvihátka či naopak rozsáhlé mechanické kolapsy kvůli podceněnému mazání „vršku“ motoru nebo zakarbonování. Snad se tentokrát výrobci nespletli. Tak jako tak je to ale časovaná bomba pro motor. Řemeny totiž stárnou i věkem. Majitele letitých ojetin pak bude čekat finanční „bonus“, výměna takového řemene bude násobně dražší než klasického. Na druhou stranu, některé jiné věci nám na moderních motorech vadí mnohem více...

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Gauck: Německo potřebuje demokracii schopnou boje i obrany Gauck: Německo potřebuje demokracii schopnou boje i obrany

Demokracii schopnou obrany i boje požadoval v proslovu na…

Jedna z největších stavebních firem v Česku propouští. Zpackala zahraniční expanzi Jedna z největších stavebních firem v Česku propouští. Zpackala zahraniční expanzi

Brněnská stavební společnost OHL ŽS, který byla v roce…

Češi a Slováci urvali historický rekord, jsou největšími výrobci aut v přepočtu na obyvatele Češi a Slováci urvali historický rekord, jsou největšími výrobci aut v přepočtu na obyvatele

Historický rekord ve výrobě aut hlásí Česká republika i…

Internetová ekonomika za pět let posílila o 15 procent na 188 miliard Internetová ekonomika za pět let posílila o 15 procent na 188 miliard

Objem internetové ekonomiky se předloni proti roku 2011…

 
 

Přidat názorDiskuse: Technika: Mokrý rozvodový řemen



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 






 
Průlom i v Evropě? Soud nařídil VW odkoupit od zákazníka naftový vůz. Za plnou cenu!

Průlom i v Evropě? Soud nařídil VW odkoupit od zákazníka naftový vůz. Za plnou cenu!

Dnes 14:50

Soud v Hildesheimu nařídil Volkswagenu, aby od německého zákazníka odkoupil naftový vůz vybavený softwarem pro manipulaci s testy emisí.




Blesk.cz

Trafikantka Iveta (46) z Robinsonova ostrova: Náhle ovdověla a zhroutila se

Trafikantka Iveta (46) z Robinsonova ostrova: Náhle…

Trafikantka Iveta Stará (46) je nejstarší ženou v reality show Robinsonův ostrov. Osud se s ní nemazlil. Iveta…

Zloděj odešel naštvaný a s prázdnou: Jeho amatérské počínání natočila kamera

Zloděj odešel naštvaný a s prázdnou: Jeho amatérské…

Po nešikovném „zloději“ pátrá policie. Neznámý muž se vloupal do domu v Hevlínské ulici na Zličíně. Přitom…

 

iSport.cz

Sparta slyší chválu! Po postupu přišla gratulace z Letné i Berlína

Sparta slyší chválu! Po postupu přišla gratulace z…

Středeční postup Sparty do finále hokejové Ligy mistrů nezaujal pouze v Česku, ale také v zahraničí. Pražský…

Nový znak Juventusu? Nedvěd se zamiloval, fanoušci dávají ruce pryč

Nový znak Juventusu? Nedvěd se zamiloval, fanoušci…

Fotbalisté Juventusu Turín usilují v Serii A už o šestý titul v řadě. Mnohem větší poprask než na hřišti…

 

Reflex.cz

Opuštěné paláce Saddáma Husajna: Podívejte se, v jakém luxusu žil irácký diktátor

Opuštěné paláce Saddáma Husajna: Podívejte se, v…

U moci se držel takřka 24 let a za tu dobu stihl postavit odhadem až 100 opulentních rezidencí. V každém…

Britové učí Čechy chránit kulturní dědictví

Britové učí Čechy chránit kulturní dědictví

Britská premiérka Theresa Mayová nedávno ocenila celoživotní práci historičky architektury Barbary Peacockové,…

 
 
reklama