Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tesla a její záhadné obchodní výsledky: Jak udělat ze ztráty zisk

Tomáš Dusil
Diskuze (34)
Zdá se to být takřka neuvěřitelné. Přijdete o peníze, abyste vzápětí získali několikanásobně více. I to je možná, jak dokazuje americká automobilka Tesla. Jak k tomu ale došla?

Investování těžce vydělaných finančních prostředků do čehokoliv se může na první pohled zdát jako marnění těžce vydělanými penězi. Jenže, ne vždy tomu tak jak ostatně dokazují některé americké společnosti.

Asi nejlepším příkladem, kdy firma prodělá, aby vzápětí více vydělala je americká automobilka Tesla. Jak informoval specializovaný server economist, známý americký výrobce elektrických automobilů a autonomních vozidel v letošním roce výrazně upravil své plánování ohledně produkce automobilů. Toto na první pohled nepříliš dobré strategické rozhodnutí se projevilo okamžitou ztrátou na zisku ve výši 1,8 miliardy USD (amerických dolarů). Ekonomická katastrofa? Ne tak docela, minimálně pro Elona Muska, majitele Tesly.

Jak uvádí sever economist, chybějící peníze tesla chytře investovala do dalšího vývoje autonomních technologií svých vozidel a také do konceptu „kosmického cestování“ známého jako projekt SpaceX. O oba tyto obory je v současné době zájem, takže lze předpokládat, že firma, která je jako první zvládne tak aby to bylo široce použitelné v praxi, bude mít hodnotu zlata.

A příklad tesly to jasně potvrzuje. Jak jinak si vysvětlit, že cena jejích akcií vzrostla od ledna letošního roku do současnosti o výrazných 66 procent. Dokonce ani sám Elon Musk toto údajně nechápe…

Tesla je uvedenou obchodní bilancí jednou z pěti společností, které navenek výrazně prodělaly, aby ve skutečnosti generovaly několikanásobný zisk ve zvýšení cen svých akcií. Kromě Tesly jsou to ještě společnosti Uber, provozující poněkud odlišnou formu taxislužby, dále je to firma Netflix (zabývá se filmovým průmyslem) či NextEra Energy. Její oblastí působení jsou obnovitelné zdroje energie, zahrnující větrné elektrárny či solární panely. Poslední firmou z oné pětice je opět energetická společnost Chesapeake Energy, která dle serveru economist vykazovala navenek ztráty jednu miliardu USD za rok po dobu neuvěřitelných 14 let.

Dle economist ztratily všechny uvedené firmy na čistém zisku za deset let 100 miliard amerických dolarů, aby současně vykázaly souhrnný zisk v růstu cen akcií 300 miliard dolarů. Tedy třikrát tolik.

Dle zmíněného serveru je investování do budoucna navzdory ztrátě v zásadě jádrem kapitalismu. Příkladem může bát ještě jedna společnost a sice Amazon. I ta prodělala v letech 2012 až 2014 částku 4 miliardy USD. Ovšem za ně vybudoval v podstatě celosvětovou síť, mající pobočku i v České republice.

Když už nic, tak minimálně v případě tesly jde o velmi zajímavá data, která asi nejlépe ukazují, jaký potenciál dnes mají elektromobily a autonomní vozidla. A to vesmírné cestování? Nemyslíme si, že by se v případě SpaceX jednalo o nějak extrémně ziskový projekt. I nadále půjde o státní záležitosti za účelem zkoumání vesmíru. A tohle nikdy žádná firma sama nezaplatila. Naopak bez státních dotací zkrachovaly i mnohé nadějné projekty minulosti. Myslet si, že bude nějaká soukromá firma provozovat ISS (International Space Station) je nesmyl.

Tomáš Dusil
Diskuze (34)
Avatar - O5kar
26. 10. 2017 15:45
Re: (ne)skutečný blábol
To asi bude jednoduché. Tak, jako je tomu u nás. Seženeš hlupáky. Necháš si něco postavit. Napíšeš vhodně koncipovanou smlouvu, třeba s tím, že jim celou částku doplatíš až za rok užívání, kdy nebudou ze stavbou, nebo případnou investicí žádné potíže. Mafiáni, co mají trezory plné peněz to docela berou.
25. 10. 2017 23:03
Re: Autore
Wine, Musk vydelal na Pay-Palu.

A veskere tyto SVE penize investoval do SpaceX a Tesla!

Je to podle me odvazny a obdivuhodny pocin!

Musk jde za svym snem. A se SpaceX uz je za vodou.
S Teslou uz chybi podle meho nazoru posledni krok - rozjet masovou vyrobu.
Nevidim duvod, proc by se to nemelo podarit.

Myslim, ze clovek, ktery zvladne vesmirnou technologii, zvladne i seriovou vyrobu aut (bez ironie - netvrdim, ze to je jednoduche).

PS Nejsem Muskovo slepym obdivovatelem a plany na osidleni Marsu beru s rezervou. Ale prosazovat elektromobily a obnovitelne zdroje, mne prijde lepsi nez vymyslet, jak obchazet testy emisi ;-)
25. 10. 2017 22:45
Re: Akcie
Musis rozumet tomu, ze si tu lide pletou pojmy - realne ukazatele, s dojmy - vlastni neotresitelny nazor, ze dieselem se bude jezdit dalsich sto let.

Tito lide si zmenu, ke ktere zacina dochazet, uvedomi, az kdyz nastane.
A do te doby budou tvrdit, ze co nevrci, to ani neni auto :-)

Uplne nejvic me dostava, kdyz nekdo pise o naskoku tradicnich automobilek.
To plati mozna pro Nissan (s Renault a Mitsubishi) nebo GM. Hyundai/Kia, Toyota a Honda (a samozrejme Cina) jsou take pripraveny. Ale zbytek?
25. 10. 2017 22:21
Re: Akcie
Ahoj Wine.

Uz jsi se dlouho neozval. Ale opet to stoji za to :-)

Akcie generovat zisk muzou :-|
Rika se tomu dividenda ;-)

PS Myslis, ze 400.000 objednavek (t.j. 400 milionu $ jen za rezervaci) je take bublina? Elon Musk mluvi o vyrobnim pekle. Nicmene takoveto starosti jsou snem vetsiny firem.
25. 10. 2017 14:40
Re: Autore
tak to pises peknou hovadinu, vetsina automobilek ma 1-3 lete uvery a z techto uveru prave investuje ;-) prave ze temer zadna automobilka ani velka firma neinvestije primarne sve penize, ale penize z uveru ;-)