Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tesla bude jako mobilní telefon: Bez správného PIN se nehne!

Tomáš Dusil
Diskuze (4)
Americký výrobce elektromobilů nabízí u svých aut za příplatek nový zabezpečovací prvek. Abyste mohli s autem odjet, musíte zadat PIN.

Číslo PIN, neboli Personal Identification Number, je již léta spojené zejména s mobilními telefony či přesněji jejich kartami SIM. Pokud máte telefon chráněný číslem PIN, musíte jej při každém zapnutí telefonu zadat do přístroje, abyste mohli využívat jeho funkcí.

S auty to začíná být podobné. V případě Tesly zadává řidiči číslo PIN do infotainmentu (multimediálního rozhraní) na palubní desce. A sice v pod menu „Controls and Safety & Security”, kde si jej může uživatel vytvořit.

Ale pozor, PIN potřebný k tomu, abyste mohli odjet, nebude v budoucnu jen záležitostí Tesly. I skupina Volkswagen vyvíjí obdobný zabezpečovací systém. Dostupný má být ve vozech značek Porsche, Škoda, Seat a Volkswagen.

Zpět k Tesle. Nové dodatečné zabezpečení vozu doplňuje vylepšený systém bezklíčového ovládání u Modelu S, které využívá metodu kryptografie. Zjednodušeně řečeno umožňuje přečíst a tedy i dekódovat signál z vysílače pouze při použití speciálního zařízení. Zatímco v Modelu S jde o příplatkovou položku, v modernějším Modelu X je toto nabízeno standardně. Princip kryptografie vyžaduje použití modernější verze ovladače k vozidlu.

Nutno dodat, že ochrana vozidla s využitím číselného kódu není ničím novým. Už v 80. letech nabízelo BMW řady 7 E32 takto chráněné spouštění motoru. Čtyřmístný kód se zadával na klávesnici palubního počítače. V 90. letech nabízelo PSA systém No start. Opět čtyřmístné číslo, které se před spouštěním motoru zadalo do klávesnice na palubní desce. Používal to třeba Peugeot 306, 406 a dále Citroëny Xantia či XM. V obou případech se ale jednalo spíše o ranou verzi imobilizéru, která ještě nepracovala s transpondérem (přijímačem) v klíči. Ačkoliv je PIN u Tesly vlastně podobný, ve skutečnosti jde o mnohem sofistikovanější a propracovanější zabezpečení vozidla, odvislé od současného stavu techniky.

Tomáš Dusil
Diskuze (4)
23. 1. 2019 17:49
re
Hezký nápad, ale není lepší pořádné mechanické zabezpečko ?
31. 8. 2018 16:15
Re: Film
Tesly jsou vesmes online kdys je signal mobilnich operatoru, a pokud nekdo Teslu ukradne, sice s ni asi odjede , ale hned jak nahlasis kradez, tak Tesla proste zablokuje kody a auto se pri spojeni prez net proste dal nehne a jeste nahlasi kde zrovna je, stejne tak jsou kodovane hlavni dily pohonu, takze pokud nerozkodujes dany SW, jsou k nicemu i samotne dily pohonu, takova Tesla jiz ani nemuze pak nabijet na siti Supercharger

zablokovat auto muzes i ty coby majitel prez telefon se kterym mas Teslu sparovanou, respektive s uctem u Tesly, proto funguje i to ze Teslu muzes pujcit nekomu na druhe strane planety nez jsi sam, proste mu telefonem z te druhe strany planety auto odemknes a povolis treba 1 jizdu

docela se divim ze tyhle vesmes jednoduche veci nemaji dnes automobilky bezne alespon v drazsich modelech
31. 8. 2018 15:20
Re: Film
Ideální na zabezpečení je cokoliv co není standardní. Tj třeba tajný vypínač nejlépe magneticky spínaný.
31. 8. 2018 12:20
Film
To mi připomenulo film Kurýr :-)
Jinak docela mě zajímají detaily toho zabezpečení. Keyless je v dnešní době docela velký problém a proto taky opět roste počet ukradených aut. Tesla teda v tom novějším klíči už má nějakou lepší verzi, která se nedá tak snadno obejít zesilovačem signálu? Ten PIN kód samozřejmě může pomoci s ochrannou proti ukradení, ale asi bych raději zvolil VAM, než PIN