Tesla Model 3 oficiálně. Kolik ujede? A jak vypadá její interiér?
Americká automobilka Tesla předala prvním 30 zákazníkům první exempláře napjatě očekávaného Modelu 3, který je jejím nejmenším (nepočítejme sportovní Roadster) a nejlevnějším vozem. Spolu s tím konečně odhalila i technické údaje sériového auta, které debutuje rok a čtvrt po prototypu. Díky němu aktuální nabídka Tesly tvoří nápis S3X.
S prototypem má sériová varianta hodně společného, proti němu se vlastně liší jen detaily, jako je lehce upravená příď. Celková, vejcovitá silueta podobná většímu Modelu S zůstala zachována, stejně jako minimalistický interiér, který nabízí prostor pro pět dospělých. Jednoduché tvary palubní desky narušuje vlastně jen volant a obří dotyková obrazovka s úhlopříčkou 15“ nahrazující klasický středový panel. Na rozdíl od Modelu S však není orientována vertikálně, ale horizontálně.
Nejvíce však zákazníci čekali na technické parametry auta. K dispozici zpočátku budou dvě varianty, které se budou lišit svými bateriemi. Základní ujede na jedno nabití 354 kilometrů (stále ale jde jen o odhad normovaného údaje), zatímco ta s prodlouženým dojezdem 499 kilometrů. Při využití Superchargeru za půlhodiny dobíjení získáte dojezd na ujetí 209 kilometrů, respektive 274 kilometrů u lepší varianty.
Stejně jako větší vozy značky bude i Model 3 pěkně rychlý, byť ne až tolik jako ony. Základní varianta Modelu 3 z 0-96 km/h zrychlí za 5,6 sekundy, zatímco ta se silnějšími bateriemi tuto disciplínu zvládne za 5,1 sekundy. Standardní model pak dokáže jet až rychlostí 209 km/h, zatímco ten vylepšený dokonce 225 km/h. Co se týče hmotnosti, tak ta výchozí váží 1610 kg, zatímco ta s lepšími bateriemi 1.730 kg.
Konečně známe také rozměry, kterými se americká novinka řadí do střední třídy. Model 3 je dlouhý 4.694 mm, široký 1.949 mm a vysoký 1.443 mm. Rozvor náprav činí 2.875 mm, objem zavazadelníku má pak hodnotu 424 litrů. Karoserie kombinuje hliník s ocelí, přičemž součinitel aerodynamického odporu má hodnotu 0,23. Podvozek tvoří lichoběžníky vpředu a multi-link vzadu.
Tesla Model 3 v USA stojí 35.000 dolarů, což v přepočtu odpovídá 787.000 Kč. Základní výbava zahrnuje plně diodové světlomety, textilní čalounění, dvouzónovou automatickou klimatizaci, navigaci, WiFi a LTE připojení k internetu, bezklíčový vstup, hlasové ovládání nebo zadní parkovací kameru. Vedle lepších baterií za 9.000 dolarů (202.500 Kč) si pak lze připlatit za balíček jízdních asistentů (tzv. Pokročilý Autopilot s asistentem pro jízdu v pruzích, automatickou změnou jízdního pruhu nebo automatickým zaparkováním) nebo prémiovější interiér s dřevěným dekorem, lepším hudebním systémem nebo vyhřívanými sedadly. Do budoucna pak Tesla slibuje systém, který řízení zvládne zcela sám místo řidiče. To ale až poté, co bude skutečně hotov a zákony jej v jednotlivých zemích povolí. Později by měla být také nabídnuta verze s pohonem všech kol.
Prvních 30 zákazníků se auta dočkalo už tento týden na slavnostní akci v továrně značky v kalifornském Fremontu, postupně bude Model 3 mířit i k dalším klientům. Aktuálně je prý hotovo asi 50 vozů. Jako první jde do oběhu varianta s prodlouženým dojezdem, dodávky základního modelu započnou na podzim. Spolu s tím také bude postupně růst výroba, v prosinci chce Elon Musk vyrábět 20.000 exemplářů auta měsíčně. Jen to pokryje obří poptávku, protože Model 3 si předběžně zažádalo na 500.000 zákazníků. Většina z nich se však vozu dočká až v roce 2018.