9.11. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Je to spočítané: Tesla Model S vyprodukuje víc oxidu uhličitého než malá benzinová auta

Je to spočítané: Tesla Model S vyprodukuje víc oxidu uhličitého než malá benzinová auta

O elektromobilitě se mluví jako o dopravě budoucnosti. Ač se výrobci elektrických automobilů chvástají nulovými emisemi, ve skutečnosti je tomu trochu jinak.

Největším argumentem pro elektromobily je ohleduplnost vůči životnímu prostřední. Vždyť elektromotor na rozdíl od spalovacího motoru neprodukuje žádné emise. Ano, pokud hodláte k celé problematice přistupovat tak, že budete brát v potaz pouze vozidlo jako takové jedoucí po silnici, pak tomu skutečně tak je. Prostě žádné spalování, řádné emise!

Tak jednoduché to není

Problém je, že život každého automobilu se neskládá pouze z jeho užívání. Někdo jej musí vyrobit a následně po skončení jeho života ekologicky zlikvidovat. V případě výroby auta je navíc nutné z hlediska energetické náročnosti rozlišovat výrobu jednotlivých celků vozu. A samozřejmě také výrobu elektrické energie, která je v tomto ohledu klíčová.

Massachusettský technologický institut nedávno publikoval výsledky velmi zajímavé studie. V rámci ní porovnával emise oxidu uhličitého u tří velmi rozdílných vozidel. A sice Tesly Model S, BMW 750 xDrive a Mitsubishi Mirage se zážehovým motorem, což je u nás neprodávaný následovník coltu. Celou studii pojal jako produkci CO2 v průběhu životního cyklu uvedených automobilů, samozřejmě přepočítanou pro snazší názornost na jeden ujetý kilometr. Výsledky, k nimž vědci došli, jsou překvapivé. Dle očekávání produkuje nejvíce oxidu uhličitého na jeden ujetý kilometr BMW 750 xDrive, konkrétně 385 g/km. Jenže druhým nejhorším autem nebylo Mitsubishi Mirage s vykázanými 192 g CO2 na ujetý kilometr, ale překvapivě Tesla Model S. U ní zmíněný technologický institut konstatoval hodnotu 226 g/km. Jak je možné, že auto, které nemá spalovací motor, produkuje za celý životní cyklus více emisí CO2 než malé auto se zážehovým motorem?

Problémem jsou baterky

Hlavní příčinu, proč Tesla Model S vykázala ve svém životním cyklu tak vysoké emise CO2, spatřuje zmíněný technologický institut ve výrobě trakčního akumulátoru typu lithiu-ion. Není to tak dávno, co ředitel Tesly a inovátor Elon Musk tuto technologii oslavoval, coby zajištění budoucnosti elektromobilům. Fakt, že tesla dopadla tak jak dopadla, v zásadě nikterak nesnižuje ekologický přínos elektrických a hybridních vozidel. „Jak elektromobily tak také hybridy jsou v otázce produkce emisí lepší než vozidla poháněná spalovacími motory,“ říká zástupkyně zmíněného amerického technologického institutu Jessika Trancik.

Tesla Model S P85D – Tohle je budoucnost

Ke studii je potřeba dodat, že ohledně výroby elektrické energie vycházela ze situace na americkém středozápadě USA. Po havárii jaderné elektrárny Three Mile Island v roce 1979 došlo v Americe k omezování jaderných elektráren, které do té doby rostly s trochou nadsázky jak houby po dešti. Svým rozsahem se tato katastrofa řadí po boku ukrajinského Černobylu a japonské Fukušimy. V USA se tak k výrobě elektrické energie stále hojně využívají tepelné elektrárny spalující uhlí za účelem vzniku páry, roztáčející turbíny. Vždyť 98 procent produkce uhlí v USA jde na výrobu elektrické energie. A právě středozápad USA je v tomto ohledu značně produktivní.

Další problém v případě Tesly představují rozměry akumulátoru, která současně zvyšují hmotnost vozidla. Prostě aby byl zajištěn dostatečný akční rádius na jedno nabití, musejí být baterky relativně velké.

Kobalt nad zlato

Rozměrné lithium-iontové baterie potřebují na výrobu hodně specifických surovin. Těmi nejdůležitějšími jsou v jejich případě kromě lithia také kobalt. Obecně vzato výrobou práškového kobaltu, prováděného redukcí oxidu kobaltnato-kobaltitého oxidem uhelnatým (případně vodíkem), vzniká mimo jiné oxid uhličitý. A i to je samozřejmě zohledněno ve studii výše zmíněného technologické institutu.

Mezi největší producenty lithia patří Bolívie, kobaltu Demokratická Republika Kongo. Studie uskutečněné v posledních letech tvrdí, že při předpokládaném rozmachu elektromobilů a hybridních vozidel v horizontu několika desítek let nebudou současné zásoby lithia a kobaltu stačit a dojdou dle některých údajů do konce 21. století. Navíc cena kobaltu z důvodu zvýšeného zájmu o něj strmě roste. Před přibližně rokem se za tunu kobaltu platilo přibližně 26.200 USD. Dnes je to však zhruba 56.500 USD.

Spolupracujeme s TipCars.com
Future Port Prague i letos přivítá hvězdné řečníky a top inovace Future Port Prague i letos přivítá hvězdné řečníky a top inovace

Praha se v září znovu stane evropským epicentrem…

Zahraniční média si všímají Zemanova mlčení k 50. výročí začátku invaze Zahraniční média si všímají Zemanova mlčení k 50. výročí začátku invaze

Zahraniční média si dnes povšimla mlčení prezidenta…

 

Štítky Tesla Elektromobil

 

Přidat názorDiskuse: Je to spočítané: Tesla Model S vyprodukuje…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S

Francouzi nabízí v Paříži prohlídky města či „prostý“…

Srpen 1968: Tanky T-54/T-55 srazily ČSSR na kolena. Toto je jejich příběh Srpen 1968: Tanky T-54/T-55 srazily ČSSR na kolena. Toto je jejich příběh

Jde o nejdéle používaný tank na světě, pořád drží rekord…

 



Závodní Tesla Model S má problém, přehřívají se jí baterie Závodní Tesla Model S má problém, přehřívají se jí baterie

Letos konečně odstartuje závodní série se shodnými…

Soutěžní Tesla Model S oficiálně: Elektrický závoďák je na stovce za 2,1 sekundy Soutěžní Tesla Model S oficiálně: Elektrický závoďák je na stovce za 2,1 sekundy

V Barceloně se představila finální verze závodní Tesly,…

 



 
Škoda už vyrobila milion SUV. Který model vede v počtu kusů?

Škoda už vyrobila milion SUV. Který model vede v počtu kusů?

Včera

Mladoboleslavská automobilka dnes nabízí tři SUV, v Evropě známý Karoq a Kodiaq doplňuje v Číně Kamiq. A chystají se další takové vozy.




Blesk.cz

Tragédie v Turecku: Češi bourali cestou na výlet, otec (†41) zemřel

Tragédie v Turecku: Češi bourali cestou na výlet,…

Tragicky skončila pohádková dovolená v Turecku pro skupinu českých turistů. Ti havarovali cestou na výlet. Jeden…

Vondráčková o vztahu Plekance se Šafářovou: Byla jsem slepá!

Vondráčková o vztahu Plekance se Šafářovou: Byla jsem slepá!

Konec manželství Lucie Vondráčkové (38) a Tomáše Plekance (35) nabírá na obrátkách. Hokejista dnes přiznal, že…

 

iSport.cz

Peltovi zablokovali dvě nemovitosti. Vůbec o ničem nevím, tvrdí

Peltovi zablokovali dvě nemovitosti. Vůbec o ničem…

Jeho Jablonec o víkendu překvapivě sestřelil Slavii, na podzim si dokonce zahraje prestižní Evropskou ligu.…

Posila Sparty Mebrahtu: objevil ho Jarolím, Uhrin odmítá zvěsti o povaze

Posila Sparty Mebrahtu: objevil ho Jarolím, Uhrin…

Jeho přesun do Sparty všechny překvapil. Od druhého týmu FORTUNA:LIGY byl příchod Golgola Mebrahtua na Letnou…

 

Reflex.cz

Máte rádi fotbal a cestujete do Barcelony? Nenechte si ujít návštěvu muzea slavného klubu

Máte rádi fotbal a cestujete do Barcelony? Nenechte…

Rok 1899 je zapsán v historii Barcelony výrazným písmem. Tehdy vznikl slavný FC Barcelona, který je dodneška…

Je dobře, že Miloš Zeman mlčí. Jeho Babiš je výmluvný dostatečně

Je dobře, že Miloš Zeman mlčí. Jeho Babiš je…

V oknech visí červené trenky, mluvčí prezidenta Ovčáček je terčem všeobecného posměchu na sociálních sítích.…