9.11. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Je to spočítané: Tesla Model S vyprodukuje víc oxidu uhličitého než malá benzinová auta

Je to spočítané: Tesla Model S vyprodukuje víc oxidu uhličitého než malá benzinová auta

O elektromobilitě se mluví jako o dopravě budoucnosti. Ač se výrobci elektrických automobilů chvástají nulovými emisemi, ve skutečnosti je tomu trochu jinak.

Největším argumentem pro elektromobily je ohleduplnost vůči životnímu prostřední. Vždyť elektromotor na rozdíl od spalovacího motoru neprodukuje žádné emise. Ano, pokud hodláte k celé problematice přistupovat tak, že budete brát v potaz pouze vozidlo jako takové jedoucí po silnici, pak tomu skutečně tak je. Prostě žádné spalování, řádné emise!

Tak jednoduché to není

Problém je, že život každého automobilu se neskládá pouze z jeho užívání. Někdo jej musí vyrobit a následně po skončení jeho života ekologicky zlikvidovat. V případě výroby auta je navíc nutné z hlediska energetické náročnosti rozlišovat výrobu jednotlivých celků vozu. A samozřejmě také výrobu elektrické energie, která je v tomto ohledu klíčová.

Massachusettský technologický institut nedávno publikoval výsledky velmi zajímavé studie. V rámci ní porovnával emise oxidu uhličitého u tří velmi rozdílných vozidel. A sice Tesly Model S, BMW 750 xDrive a Mitsubishi Mirage se zážehovým motorem, což je u nás neprodávaný následovník coltu. Celou studii pojal jako produkci CO2 v průběhu životního cyklu uvedených automobilů, samozřejmě přepočítanou pro snazší názornost na jeden ujetý kilometr. Výsledky, k nimž vědci došli, jsou překvapivé. Dle očekávání produkuje nejvíce oxidu uhličitého na jeden ujetý kilometr BMW 750 xDrive, konkrétně 385 g/km. Jenže druhým nejhorším autem nebylo Mitsubishi Mirage s vykázanými 192 g CO2 na ujetý kilometr, ale překvapivě Tesla Model S. U ní zmíněný technologický institut konstatoval hodnotu 226 g/km. Jak je možné, že auto, které nemá spalovací motor, produkuje za celý životní cyklus více emisí CO2 než malé auto se zážehovým motorem?

Problémem jsou baterky

Hlavní příčinu, proč Tesla Model S vykázala ve svém životním cyklu tak vysoké emise CO2, spatřuje zmíněný technologický institut ve výrobě trakčního akumulátoru typu lithiu-ion. Není to tak dávno, co ředitel Tesly a inovátor Elon Musk tuto technologii oslavoval, coby zajištění budoucnosti elektromobilům. Fakt, že tesla dopadla tak jak dopadla, v zásadě nikterak nesnižuje ekologický přínos elektrických a hybridních vozidel. „Jak elektromobily tak také hybridy jsou v otázce produkce emisí lepší než vozidla poháněná spalovacími motory,“ říká zástupkyně zmíněného amerického technologického institutu Jessika Trancik.

Tesla Model S P85D – Tohle je budoucnost

Ke studii je potřeba dodat, že ohledně výroby elektrické energie vycházela ze situace na americkém středozápadě USA. Po havárii jaderné elektrárny Three Mile Island v roce 1979 došlo v Americe k omezování jaderných elektráren, které do té doby rostly s trochou nadsázky jak houby po dešti. Svým rozsahem se tato katastrofa řadí po boku ukrajinského Černobylu a japonské Fukušimy. V USA se tak k výrobě elektrické energie stále hojně využívají tepelné elektrárny spalující uhlí za účelem vzniku páry, roztáčející turbíny. Vždyť 98 procent produkce uhlí v USA jde na výrobu elektrické energie. A právě středozápad USA je v tomto ohledu značně produktivní.

Další problém v případě Tesly představují rozměry akumulátoru, která současně zvyšují hmotnost vozidla. Prostě aby byl zajištěn dostatečný akční rádius na jedno nabití, musejí být baterky relativně velké.

Kobalt nad zlato

Rozměrné lithium-iontové baterie potřebují na výrobu hodně specifických surovin. Těmi nejdůležitějšími jsou v jejich případě kromě lithia také kobalt. Obecně vzato výrobou práškového kobaltu, prováděného redukcí oxidu kobaltnato-kobaltitého oxidem uhelnatým (případně vodíkem), vzniká mimo jiné oxid uhličitý. A i to je samozřejmě zohledněno ve studii výše zmíněného technologické institutu.

Mezi největší producenty lithia patří Bolívie, kobaltu Demokratická Republika Kongo. Studie uskutečněné v posledních letech tvrdí, že při předpokládaném rozmachu elektromobilů a hybridních vozidel v horizontu několika desítek let nebudou současné zásoby lithia a kobaltu stačit a dojdou dle některých údajů do konce 21. století. Navíc cena kobaltu z důvodu zvýšeného zájmu o něj strmě roste. Před přibližně rokem se za tunu kobaltu platilo přibližně 26.200 USD. Dnes je to však zhruba 56.500 USD.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo dopravy podalo rozklad kvůli mýtnému tendru Ministerstvo dopravy podalo rozklad kvůli mýtnému tendru

Ministerstvo dopravy podalo rozklad předsedovi Úřadu pro…

Skripalová poprvé promluvila do médií: Léčba byla bolestivá a deprimující Skripalová poprvé promluvila do médií: Léčba byla bolestivá a deprimující

Dcera otráveného ruského exagenta Sergeje Skripala poprvé…

Cyrrus pochybil a zaplatí milion, nařídila ČNB Cyrrus pochybil a zaplatí milion, nařídila ČNB

Centrální banka potrestala tuzemského brokera za to, že…

Novým italským premiérem se stal takřka neznámý právník Giuseppe Conte Novým italským premiérem se stal takřka neznámý právník Giuseppe Conte

Italský prezident Sergio Mattarella jmenoval novým…

 

Štítky Tesla Elektromobil

 

Přidat názorDiskuse: Je to spočítané: Tesla Model S vyprodukuje…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč

Ke zlevnění modernizované Škody Fabia došlo pouze v…

Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny

Příchod každého nového modelu si žádá prázdniny pro…

 



Další hořlavá nehoda Tesly. Prý jsou za tím opravdu baterky Další hořlavá nehoda Tesly. Prý jsou za tím opravdu baterky

Minulý týden zahynul při havárii vozu Tesla 48letý…

Tesla S 60 se řítila po britské dálnici „bez řidiče“: Co následovalo ? Tesla S 60 se řítila po britské dálnici „bez řidiče“: Co následovalo ?

Vozy Tesla byly jedny z prvních, které umožňovaly…

 



 
Jízdní dojmy: Ford Fiesta ST. Tříválec… Jako fakt?

Jízdní dojmy: Ford Fiesta ST. Tříválec… Jako fakt?

Včera

Nad novou tříválcovou Fiestou ST by se strašně snadno lámala hůl. Byla by to škoda.




Blesk.cz

Silné bouřky řádí na západě i jihu Čech. Další u Brna a Jihlavy. Sledujte radar

Silné bouřky řádí na západě i jihu Čech. Další u…

Řadu míst v Česku zasáhly silné bouřky, které doprovází silný vítr, lokální přívalové deště či dokonce…

Děsivý vzkaz dítěte z lesa: Život mám plný s*aček, ublížím si a to není vše

Děsivý vzkaz dítěte z lesa: Život mám plný s*aček,…

Při procházce našel Danny Harris (39) se svojí ženou Katie v lese v anglickém Kentu hodně znepokojivý vzkaz. „V…

 

iSport.cz

Parádní rozlučka. Francouz byl vyhlášen nejlepším gólmanem sezony v KHL

Parádní rozlučka. Francouz byl vyhlášen nejlepším…

Pavel Francouz odchází z Kontinentální hokejové ligy ověnčen oceněním pro nejlepšího brankáře sezony.…

VELKÁ MAPA: 31 hráčů na hostování. Víme, s kým Sparta (ne)počítá

VELKÁ MAPA: 31 hráčů na hostování. Víme, s kým…

To číslo bere dech. 56! Tolik hráčů v dospělé kategorii má aktuálně pod smlouvou fotbalová Sparta. Kdyby nyní…

 

Reflex.cz

Zeman je populista a nacionalista, vypukla vzpoura proti elitám, říká Trumpův exstratég Bannon

Zeman je populista a nacionalista, vypukla vzpoura…

Chcete získat moc? Využijte populismus a ekonomický nacionalismus. Stephen Bannon, tedy muž, který podle mnohých…

Stařec zabil opilého nájemníka. Soud ho osvobodil

Stařec zabil opilého nájemníka. Soud ho osvobodil

Následující příběh se odehrál v Plané u Milevska. Vše začalo, když sedmdesátiletý stařec Josef Kostka pronajal…