5.6. 2017 Martin Machala Martin Machala

Adria Sonic Axess 1600 SL – Život s obytňákem

 

Co všechno obnáší dovolená s obytňákem? A jak se vlastně takové auto řídí? Otestovali jsme integrovaný typ Adria Sonic Axess 1600 SL!

Cokoliv dobrodužnějšího, jako třeba dovolená pod stanem, kempování a nedejbože spaní pod širákem, jsem od mala z duše nesnášel, s rostoucím věkem je moje pohodlnost stále větší. Z obytňáku jsem tedy vyloženě nadšený nebyl, představa tohoto druhu dovolené mě nějak zvlášť nelákala.

Však to taky žádná dovolená neměla být, původně jsem si integrovaný sonic od společnosti Karavany Sedlčany půjčil na závodní víkend Octavia Cupu v Maďarsku. Ten nám však zrušili, karavan ovšem zůstal. A já si řekl, že otestuju míru své přizpůsobivosti a s obytňákem za nějakým tím dobrodružstvím vyrazím. A byl jsem hodně překvapený!

Nezapomeňte poznámkový bloček!

Auta na test už pár let přebírám, sem tam se najde i exotičtější kousek, u něhož je potřeba obšírnější výklad. Ale takovou nalívárnu, jakou jsem dostal v Sedlčanech, opravdu nepamatuju.

On je totiž obytný vůz opravdu obytný… Vím, teď to vypadá strašně divně, co jsem napsal, ale je to tak – zkrátka, na spoustu věcí, které řešíte doma, musíte myslet tentokrát i v autě. A pak je tu ještě spousta nových věcí, s nimiž byste dopředu určitě nepočítali.

Tak třeba plyn. Ten se stará o vytápění obytného prostoru a také o vaření. K dispozici jsou dvě jedenáctikilové bomby, jedna vydrží nejméně tři dny. Samozřejmě velmi záleží na počasí, my jsme kempovali v teplotách kolem nuly, takže topení jelo celou noc na plné pecky. V létě bude logicky spotřeba plynu menší. Dobrá rada – výměnu bomby si dobře nacvičte. Takhle ve tři ráno, když si na displeji přečtete, že plyn došel, není ani relativně rutinní úkon s totálně promrzlými prsty úplně jednoduchý. Nakonec jsem spal v bundě…

Na méně zručné cestovatele však slovinská Adria také myslí a do příplatkové výbavy zahrnula šikovné zařízení, díky němuž pak z bomby na bombu přepnete jednoduše tlačítkem na centrálním ovládacím panelu. Království za takovou vychytávku! A před každou jízdou se vyplatí plyn odpojit! Z bezpečnostních důvodů, samozřejmě.

Když už jsem to nakousnul, na centrálním displeji (nachází se u vchodu do obytného prostoru) se ovládá opravdu úplně všechno. Už zmíněný plyn, voda včetně čerpadla, vnitřní i vnější osvětlení, elektřina (sonic má samozřejmě svoji vlastní baterku, její kapacitu můžete na displeji také sledovat).

Obytná auta do divočiny aneb od pick-upů až po osmikolové náklaďáky

Záchod je pak chemický, kazeta pojme nějakých patnáct litrů. Jako nouzovka to určitě stačí, stejně tak i maličký sprchový kout. Každý zkušenější karavanista vám ale stejně řekne, že lepší je využívat sociálních zařízení v kempech, případně na cestě u benzínek.

Asistence nutná!

Ještě jeden příplatkový prvek bych si rozhodně pořídil – parkovací kameru. Nebo alespoň senzory. Testovaný kousek nebyl vybaven ani jedním pomocníkem a couvat se skoro sedmimetrovým obytňákem jenom na zrcátka prostě nešlo. Dozadu nevidíte vůbec nic, vzdálenost se kvůli dlouhatánskému převisu odhaduje velmi špatně. Bez asistence další osoby (dobrý, ještě můžeš!) je parkování hodně velké dobrodružství.

Úplná legrace to ale není ani při jízdě. Sedmimetrovou délku jsem už zmínil, větší problém je však se šířkou. Zatímco standardní dodávka Fiat Ducato (dárce techniky, u obytných vozů zdaleka nejvyužívanější základ) je široká něco málo přes dva metry, Adria Sonic Axess zabírá ještě dalších třicet čísel. Připočtěte ještě obří zrcátka, díky nimž sice dozadu skvěle vidíte, ale zase komplikují třeba manévrování mezi stojany na čerpací stanici. Na nezvyklou šířku je dobré pamatovat i na užší silnici – krajnice je při vyhýbání se protijedoucím vozidlům nebezpečně blízko. Kvůli integrované konstrukci (ještě známe obytňáky s tzv. alkovnou, tedy spací nástavbou nad standardní dodávkovou kabinou) je předek auta ještě nepřehlednější než u klasické dodávky. A hluboká přístrojovka k tomu… Senzory by se hodily i vepředu!

A možná i nějaký ten koník navíc. Čtyřválec MultiJet o objemu 2,3 litru poskytuje 96 kW a je to, řekněme, minimum. V Sedlčanech nabízejí i chiptuning a tady by se opravdu hodil. Nezanedbatelná čelní plocha, hmotnost atakující tři tuny, dovolenková výbava, čtyři dospěláci na palubě a čtyřválec má sakra co dělat. Už ve dvou a s prakticky nulovou zátěží jsem musel i v menších dálničních stoupáních podřazovat. Jasně, s obytňákem se musí jezdit hodně opatrně, se čtyřválcem 2.3 MultiJet se vám ale výkonové rezervy rozhodně nedostává. Spotřeba se v extrému (opravdu velmi lehká noha a příhodné mimodálniční podmínky) dá udržet krátkodobě pod deseti litry, častěji se však budete pohybovat nad dvanácti.

Jako když se stěhujete

Při cestování s obytňákem musíte myslet na víc specifických záležitostí než jen jeho vnější rozměry. Před jízdou vždy pečlivě zkontrolujte, jestli jsou všechna okýnka zavřená a zajištěná na pojistku. Velmi důležitá věc! Stačí i rychlost kolem 50 km/h a hrozí jejich vylomení. A pak samozřejmě zajistit všechny šuplíky, skříňky a volně ložené předměty. Nádobí pak zabalit alespoň do papírových ubrousků, lépe pak do utěrek. A příbory taky! Nikdy jsem sice neslyšel padat instalatéra ze schodů s koženou brašnou plnou nářadí přes rameno, ale takový podobný zvuk by to být asi mohl - jako když necháte příbory v obytném autě jenom tak povalovat v šuplíku. Pozor taky na věci v obrovském zavazadlovém prostoru. Jeho objem Adria neuvádí, je však gigantický. Vlastně je to taková garáž, do prostoru v zadní části auta (pod postelí) se vejde třeba i menší skútr, několik jízdních kol, zahradní nábytek… Čtyřčlennou rodinu jsem na dovolenou ještě nebalil, ale neumím si představit, že by zavazadlový prostor Sonicu Axess 1600 SL beze zbytku zaplnila. Zvlášť, když uvnitř je ještě spousta poliček a skříněk.

Happy Camper aneb starý karavan a více než 900 koní (+videa)

Pozor na kila!

Třítunová hmotnost je z pohledu legislativy v pohodě, limit na béčkové papíry leží ještě o půl tuny výš. A právě do 3,5 tuny se logicky snaží výrobci obytňáků při homologaci vejít. Často je však pak bita užitečná hmotnost, na kterou už toho zkrátka moc nezbývá. Tady opravdu velký pozor, obytňáky mívají často nečekaně nízké užitečné zatížení a se všemi dovolenkovými nezbytnostmi pak velmi snadno překročíte tu maximální povolenou. A když si vás pak vyčíhne policista s přenosnou váhou, můžete mít po finanční rezervě na dovolenkové aktivity.

A kde se vlastně můžete s obytňákem mimo klasické kempy zastavit? Zkusit to můžete i jen tak na divoko, mimo oficiálně vyznačená místa. Tahle forma „kempování“ vám projde třeba v severských státech, ve Francii nebo Španělsku. Narazit byste naopak mohli v Rakousku a Německu. Policie to většinou řeší bez pokuty, jen vás vyžene někam do kempu. Nebo na tzv. stellplatzy. Jedná se vlastně jen o parkoviště bez zázemí, nikoliv klasické kempy. V porovnání s nimi jsou však samozřejmě o hodně levnější. Kemp se vám pak může hodit třeba pro dobití akumulátorů nebo doplnění vody. A vyprázdnění chemického WC.

Dražší dovolená?

Nejlevnější verze testovaného modelu Sonic Axess 1600 SL od slovinské Adrie přijde na necelé dva miliony. Je to dost, ale na druhou stranu jde o luxusnější integrovaný typ s opravdu plnohodnotným komfortem. Je to lacinější přirovnání, ale opravdu je to taková luxusní garsonka na kolech. Kuchyňka, koupelnička s toaletou, dvě pohodlné postele (každá pro dva dospělé), spousta praktických maličkostí… Jsem asi ten poslední, u koho bych čekal, že se do obytného auta nadchne, ale stalo se.

Inspirace na dovolenou. Nebo expedici? Obytňáky, jak je neznáte!

Dva miliony opravdu nejsou málo, zvlášť když uvážíte, že obytňák je vyloženě sezónní záležitost. A těch lákavých a často velmi praktických příplatků! Adrii Sonic Axess 1600 SL si však můžete i pronajmout, v Karavanech Sedlčany vás tento konkrétní kousek přijde na 4400 Kč za den. Mimo hlavní sezonu, tedy od poloviny září do června, ušetříte osm stovek.

Ani to není úplná láce, ale zkuste si spočítat, kolik zaplatí čtyřčlenná rodina za noc jenom v trochu lepším hotelu. Navíc, do obytňáku si můžete vzít svoje jídlo (lednička samozřejmě nechybí) a hlavně, máte prakticky absolutní volnost pohybu. Fakt to má svoje kouzlo!

Základ s testovaným motorem1.995.290 Kč (Adria Sonic Axess 1600 SL)
Testovaný vůz bez příplatků1.995.290 Kč (Adria Sonic Axess 1600 SL)
Testovaný vůz s výbavou2.341.096 Kč (Adria Sonic Axess 1600 SL)

Plusy

  • Luxusní výbava, plnohodnotné bydlení
  • Praktické detaily, obrovský zavazadlový prostor
  • Bohatá příplatková výbava

Minusy

  • Slabá dynamika
  • Vyšší cena
Spolupracujeme s TipCars.com

Adria Sonic Axess 1600 SL

Cena v základní výbavě: 1 995 290 Kč Cena v testované výbavě: 2 341 096 Kč

Základní výbava:Palivová nádrž 90l, el. ovládané okno řidiče, výškově nastavitelná sedadla v kabině, otočná, čalounění stejné jako v obytné části, LED denní svícení, airbag řidiče, tónovaná okna kabiny, elektricky ovládaná vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s integrovanou anténou, vstupní dveře do nástavby bez okna, šířka 600mm, zatemnění předního okna kabiny roletou, zatemnění bočních oken kabiny roletami, střešní okno 400x400mm ložnice, střešní okno 400x400mm, koupelna - střešní okno 700x500mm v obytné části, příprava pro 1 x 11kg plynovou lahev, nášlapný el. ovládaný schod, izolovaný a osvětlený, postel s laťovým roštem a matrací ze spec. Pěny, třetí lůžko vzadu, prodloužení stolu, vchodová klika s LED nasvícením, osvětlené okno v kuchyni, lednice 141 l, 3 plotýnkový plynový vařič se skleněným krytem, nerezový dřez, otočné, chemické WC s pasivní ventilací, oddělený sprchový kout s pevnými dveřmi, odpadní nádrž 85 l, nádrž na čistou vodu 20/140 l, vodní čerpadlo, LED stropní a bodová světla LED osvětlení markýzy, regulátor plynu Truma Mono Control CS 30 mbar, topení Truma Combi 4 s bojlerem, vyhřívaný zavazadlový prostor (garáž), TV skříňka, příprava pro rádio, příprava pro instalaci solárních panelů, příprava pro instalaci satelitu, příprava pro měnič napětí 12V/230V, příprava pro třetí nástavbovou baterii, příprava pro instalaci klimatizace, příprava pro instalaci TV, příprava pro zadní parkovací kameru.

Výbava testovaného vozu:Plnohodnotné rezervní kolo FIAT s držákem, lakovaná vnější zpětná zrcátka, dveře do nástavby prosklené, s moskytiérou a centrálním zamykáním, šířka 600mm, příprava pro 2 x 11kg plynové lahve, zadní podpěrné nohy, topení Truma Combi 6, izolovaná a vyhřívaná odpadní nádrž,, panoramatické okno nad stahovací postelí, nepřímé LED osvětlení po obvodu obytné části, TV držák, uchycení dětské sedačky ISO-FIX.

Exředitel Pražské strojírny bral deset let plat na neplatnou smlouvu Exředitel Pražské strojírny bral deset let plat na neplatnou smlouvu

Bývalý ředitel městské firmy Pražská strojírna Vladimír…

Katalánci se šikují k dalším protestům za nezávislost. Tentokrát v Bruselu Katalánci se šikují k dalším protestům za nezávislost. Tentokrát v Bruselu

Dvě velké separatistické organizace z Katalánska svolaly…

Babiš, Okamura a komunisté ovládnou klíčové výbory Babiš, Okamura a komunisté ovládnou klíčové výbory

Parlamentní strany se dohodly na obsazení všech…

Lidé na Štědrý den v Penny Marketu nenakoupí. Jinde zatím ano Lidé na Štědrý den v Penny Marketu nenakoupí. Jinde zatím ano

Diskonty Penny Market budou mít letos na Štědrý den…

 

Štítky Testy

Technické údaje
Motor Adria Sonic Axess 1600 SL
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2287
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1800
Provozní vlastnosti
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l):90
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2959 / -
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 6980
b) šířka (mm): 2320
c) výška (mm): 2960
 

Přidat názorDiskuse: Adria Sonic Axess 1600 SL – Život s obytňákem







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil

Automobilky se snaží všemi možnými způsoby zabezpečit své…

Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad

Na základě výsledků aut prověřovaných v Německu na…

 





 
GMC Sierra 2500 HD All Mountain s pásy místo kol vyráží k zasněženým vrcholům hor

GMC Sierra 2500 HD All Mountain s pásy místo kol vyráží k zasněženým vrcholům hor

Včera

GMC si k propagaci svých velkých pick-upů připravilo sněžný koncept na základech modelu Sierra 2500 HD.




Blesk.cz

Trojnásobný otec Tomáš Klus: Kvůli domu snů splácí dluhy!

Trojnásobný otec Tomáš Klus: Kvůli domu snů splácí dluhy!

Tomáš Klus (31) má nyní starostí nad hlavu. Nejenže mají s manželkou Tamarou (29) na starosti hned tři malé…

Policie posílí od víkendu hlídky. Během Vánoc se zaměří na kapsáře i falešné sbírky

Policie posílí od víkendu hlídky. Během Vánoc se…

Policie v době adventu a vánočních svátků chystá intenzivní bezpečnostní opatření, která se zaměří na místa s…

 

iSport.cz

Maccabi - Slavia 0:2. Hušbauer pálil z dálky, k postupu stačí remíza

Maccabi - Slavia 0:2. Hušbauer pálil z dálky, k…

Fotbalisté Slavie vyhráli v 5. kole Evropské ligy na hřišti Maccabi Tel Aviv 2:0 a přiblížili se k postupu. O…

Hořava: Doma hrajeme dobře pořád. Rumuni si mysleli, že to půjde snadno

Hořava: Doma hrajeme dobře pořád. Rumuni si mysleli,…

Na začátku sezony musel tvrdě bojovat o to, aby Pavla Vrbu přesvědčil o svých kvalitách. Od konce září se ale…

 

Reflex.cz

Babiš byl Bureš a spolupracoval s StB vědomě, tvrdí slovenský badatel Sivoš

Babiš byl Bureš a spolupracoval s StB vědomě, tvrdí…

Vojak, Oko, Ekron nebo Mosten. To jsou názvy některých svazků a spisů československé StB, v nichž figuruje…

Zimbabwe: Mugabeho pád očima českého galeristy, který sledoval dění přímo na místě

Zimbabwe: Mugabeho pád očima českého galeristy,…

Jak viděl Ondřej Homolka převratné události, které vedly k rezignaci jednoho z nejdéle sloužících diktátorů,…