Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi A7 Sportback 3,0 TFSI quattro – A8 po dietě

Ondřej Láník
Diskuze (80)
Když se vám ani „nejsportovnější limuzína“ nezdá být dost dobrá, je podle Audi nejvyšší část přesedlat na nejdelší Sportback.

Mezeru mezi vyšší střední a luxusní třídou objevil jako první Mercedes-Benz. Audi má už od loňska stroj, kterým bude pozice řady CLS dobývat. Ano, řeč je o nové modelové řadě A7 s přívlastkem Sportback.

Osedlali jsme prozatím nejvýkonnější šestiválec a vydali se do zasněžených ulic hlavního města. Společnost nám dělal luxusní interiér a nejnovější pohon všech kol quattro.

Praktický styl

Do pěti metrů mu chybí jen tři centimetry, přesto byste mu příslušnost ke kategorii největších sedanů při prvním setkání nepřisoudili. Velký Sportback vypadá - navzdory očekáváním - ve skutečnosti subtilně, až lehko-atleticky. Silně skloněné A- a C-sloupky dávají jen 1,4 m vysoké a 1,9 m široké karoserii základní proporce, bezrámové dveře skelet dále odlehčují.

Na rozdíl od velké A8 je jeho příď nízká, jakoby předpisy na ochranu chodců najednou neexistovaly. Vizuálně působivé světlomety mají malé rozměry, ale respekt si zjednávají okamžitě po prvním očním kontaktu.

Stejný scénář se odehrává vzadu. Tady jsou naopak velká koncová světla, která si rozhodně s ostatními příbuznými sedany značky Audi nespletete.

audi testy vyssistredni audi testy vyssistredni

A pak je tu ona sportbackovská silueta. Téma, se kterým se designéři Porsche potýkali asi dost dlouho, než do světa poslali Panameru, zvládli u Audi už podruhé (po A5 Sportback) učebnicově na jedničku.

Za pozornost stojí střecha, která se začíná svažovat směrem vzad už nad B-sloupkem. Na její klesající část plynule navazuje zadní sklo a to celé, včetně samočinně výklopného spojleru na odtrhové hraně, měří přes 2 metry!

Kdo říkal, že čtyřdveřové kupé bude vždy nepraktické, ten neměl pravdu. Vždyť stačí, aby šlo o sportovně střiženou karoserii liftback! Takové pětimetrové luxusní GT pro čtyři převeze posádku, sportovní náčiní nebo výbavičku pro prostorově náročnější hobby.

Za tento Sportback dají majetnější Češi značce Audi palec nahoru a možná se vykašlou na celý zbrusu nový Mercedes-Benz CLS... Audi totiž teď už nemá jen okouzlující logo, ale i praktickou a přitom mimořádně luxusní karoserii.

Polokombi

Popis novátorského přístupu v oblasti koncepce karoserie máme za sebou a teď je tu tradičně silná disciplína všech Audi – interiér. Náš exemplář dostal do vínku dost příplatkových položek na to, aby jeho výchozí cena narostla o tučných 700 tisíc korun, a tak uvnitř panuje luxusní nálada ve dne i v noci.

audi testy vyssistredni audi testy vyssistredni

V tomto pětimetrovém Audi se sedí překvapivě nízko, přístrojová deska je proti té v A8 velmi štíhlá a nízká, takže nemáte pocit, že jste za hradbou z plastu, ale uvnitř lehkého sportovního auta. A to je asi největší lichotka, kterou pro tvůrce tohoto interiéru máme.

Ostatní rysy jsou už jen očekávaným vylepšením vysokého standardu, na který jsme u interiérů Audi zvyklí. Atmosféru ve dne vylepšují velkoplošné dekorační prvky ze dřeva, o jehož přírodním původu není pochyb, na rozdíl od mnoha jiných luxusních vozů. V noci nás překvapilo diodové ambientní osvětlení kopírující hranu tmavých a světlých částí dveřních výplní. Interiérové diody stojí 16,5 tisíce Kč, ale na náš vkus bylo jejich světlo příliš intenzivní.

audi testy vyssistredni audi testy vyssistredni Ovládání palubního informačního systému se děje i nadále přes konzolu s tlačítky a otočnými ovladači, dalšího rozšíření se dočkal touchpad, na němž lze prstem volit směry/předvolby nebo rovnou psát. Je to intuitivní a rychlé!

Velkoplošný přístrojový štít je ozdobou přístrojové desky. Má výbornou čitelnost, integruje velké množství informací a selektivně je předává řidiči. Na displeji mezi kruhovými ukazateli je toho na řidiče zpočátku trochu moc, ale i na multifunkčnost tohoto rozhraní si rychle zvyknete.

Ožehavým tématem u takto střižených karoserií bývá vnitřní prostornost. S metrem v ruce zjistíte, že uvnitř A7 Sportback je méně místa, než v A8. To asi není velké překvapení. Milým zjištěním ale je, že místa je ve Sportbacku všemi směry jen o trochu méně než v největším Audi.

audi testy vyssistredni audi testy vyssistredni Dokonce ani prostor vzadu není v A7 kamenem úrazu. Usadí se tady dospělý s tělesnou výškou 180 cm, aniž by byl v permanentním kontaktu se stropem. Nad sedákem jsme naměřili 920 mm, zatímco A8 umí 940 mm.

Subjektivně je Sportback vzadu stísněnější, hlavně proto, že jeho sedák je jen 330 mm nad podlahou (v A8 je to 360 mm), vnitřní šířka ve výši loktů má 1520 mm (v A8 celých 1580 mm) a hlava cestujícího se nachází v jakémsi střešním výklenku, z něhož není moc dobrý výhled ven, zatímco v A8 máte k dispozici poctivou výšku bočních plnohodnotných oken.

Backdoor

To, co je za zadními sedadly v á-sedmičce, zaslouží samostatnou podkapitolu. Výklopné víko má obrovské rozměry, možná je dokonce největší mezi všemi liftbacky na trhu. Díky tomu je zavazadelník skvěle přístupný, ať už nakládáte cokoliv.

Práh, přes který musíte nakládat kufry, je zhruba ve stejné výšce jako v sedanu A8, tedy nějakých 69 cm nad zemí u nezatíženého vozidla. Nad ním je ale otevřený nakládací profil, který Sportbacku závidí záď A8, BMW řady 7 i třída S.

Samotný užitečný objem (535 l) je tvořen pravidelnými stěnami, jen shora je kvádr výrazně omezen odpředu dozadu se svažující plochou. Nejmenší šířka kufru je 980 mm, výška pod krytem kolísá od 470 mm k 270 mm u konce vozidla.

audi testy vyssistredni audi testy vyssistredni Řešení zakrytování dlouhé plochy zavazadlového prostoru nebylo jednoduché, takže část krytu je připevněna na výklopném víku a menší kus je instalován napevno za zadními sedadly. V něm můžete mít za 3671,- Kč větrnou clonu, izolující interiér od rychlého prochladnutí během otevření pátých dveří.

Variabilita zádě velkého Sportbacku je v luxusním segmentu výjimečná, vzdáleně jí může konkurovat jen Panamera.

Audi dokáže vytvořit sklopením zadních opěradel téměř rovnou plochu s délkou 1,8 m, ovšem už před sklápěním je k dispozici ložná délka 1130 mm. Dost na to, abyste se při natahování pro deštník ušpinili o zadní nárazník.

Sportování s pětimetrem

Aby v Ingolstadtu zachovali nezbytný odstup od menší a teď čerstvě nové A6 i větší A8, dostala sedmičková řada technologický mix komponent hnacího ústrojí a podvozku z obou modelových řad.

Momentálně vrcholná motorizace A7 Sportback - mechanicky přeplňovaný zážehový třílitr V6 kombinovaný s dvouspojkovou převodovkou s tronic – dobře podporuje marketingově vetknutý sportovní charakter této modelové řady. Vždyť stejný motor s mírně nižšími parametry výkonu a točivého momentu dostává i sedan A8, v něm je však spřažen s osmistupňovým automatem.

Přiměřenou dávku pohodlí i na 19palcových kolech obstarává vzduchové odpružení s adaptivními tlumiči. Ty reagují podobně jako posilovač, nebo řazení na aktuální nastavení systému Drive Select.

Šestiválec dopovaný lysholmovým kompresorem má zpočátku nevýrazný a se zatížením jen decentně rostoucí kovový zvuk. Ve skutečnosti žene od volnoběhu ochotně všechna čtyři kola i celé auto, jakoby toto Audi nemělo bezmála 2 tuny, ale přinejmenším o 500 kg méně. Výkonová, ale zejména momentová rezerva odpovídá přesně kategorii, do které toto auto míří.

audi testy vyssistredni audi testy vyssistredni Řízení už není problém luxusních Audi a troufáme si tvrdit, že to platí i pro tento bezmála pětimetrový liftback. Malý volant (průměr 370 mm, silný věnec) umožňuje ovládat relativně těžké auto snadno a lehce, takže si zřejmě jeho skutečnou hmotnost ani neuvědomíte.

V zatáčkách hodně pomáhá preference zadní nápravy při rozdělování hnacího momentu a v lepším případě i zadní aktivní diferenciál. Pak už není velký problém dostat na sněhu záď do vlající polohy.

Jakmile přestanete v zatáčce škádlit plynový pedál, ozve se skutečné uspořádání pohonu a rozložení hmot. Velký sportback se v takových situacích dere ven za zatáčky a nechá vás pocítit naplno, jak je těžké ovládnout 2 tuny převážně vysokopevnostní oceli, hliníku, skla a plastů. Když chcete ulehčit stabilizačnímu systému, zapojte opět do hry pravou nohu a nechte pracovat čtyřkolku…

Extrémní zimní podmínky bohužel nedovolily prozkoumat všechny stránky jízdy s A7 Sportbackem. Mezi ty málo prozkoumané řadíme spotřebu, kterou se ani přes velkou snahu nepovedlo na sněhem pokrytých silnicích dostat pod 8 l/100 km (při průměru 100 km/h). Na dálnici jsme s tempomatem na 130 km/h (odpovídá 2200 min-1) odečetli odběr 10,5 l/100 km.

TEST Audi A8 4,2 TDI - Manažerské Haute Couture (6/2010)

Letošní zima ukázala, že problémem bezrámových oken není jen zvuková izolace (svist při rychlostech nad 120 km/h), ale i riziko přimrzání skel k pryžovým těsněním. S výhradou k izolaci oken považujeme odhlučnění interiéru za špičku ve třídě. Nízká hladina hluku spolu s širokým interiérem fungují jako relativizátor skutečné rychlosti jízdy. Tuto vlastnost zdědila sedmička po A8.

Praktičtější a lehkonohá A8

Do Ingolstadtu míří naše uznání. Ne za sportovnost Sportbacku, nýbrž za originální spojení praktičnosti, elegance, prostornosti a suverénního přenosu hnací síly na vozovku. S quattrem máte na sněhu jistotu trakce, ale když se to přežene, je potřeba přijmout vrozenou nedotáčivost.

Kdybychom nedostali informaci o skutečných rozměrech a hmotnosti tohoto auta, sázeli bychom na to, že jsme v liftbacku o jednu až dvě třídy menším. A7 Sportback se ovládá výrazně snáze než majestátní vlajková loď prestižního segmentu. Realita je taková, že ačkoliv velký Sportback nemá celohliníkovou konstrukci skeletu, je (jen) o 45 kg lehčí než srovnatelný (ale větší) model řady A8.

Zájem klientely o A7 zřejmě přitáhne nejen agresivní vnější vzhled Sportbacku, ale i pozemské rozměry, které si zachovává špičkově vyrobený a luxusně navržený interiér. Českého zákazníka osloví velký a skvěle přístupný zavazadelník a jeho neobvyklá variabilita.

JAKE.AUTO.CZ: Audi A7 Sportback (Přehled všech testů a dalších článků)

audi testy vyssistredni audi testy vyssistredni

Plusy

  • Variabilita uspořádání zavazadelníku
  • Snadné ovládání auta s bezmála pětimetrovou karoserií
  • Špičkový přenos hnací síly na kola
  • Navzdory působivému vnějšímu designu prostorný interiér
  • Vysoká kvalita zpracování

Minusy

  • Svist kolem bezrámových oken ve vyšších rychlostech
  • Nedotáčivá charakteristika
První cena vozu 1.363.000,- (2,8 FSI 150 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.549.800,- (3,0 TFSI 220 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.549.800,- (3,0 TFSI 220 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 2.230.442,- (3,0 TFSI 220 kW)
Ondřej Láník
Diskuze (80)
Audi A7 Sportback 3,0 TFSI quattro
Cena základní sestavy 1 549 800 Kč
Výbava základní sestavy ABS, ASR, EDS, ESP, adaptivní brzdová světla, airbag pro řidiče a spolujezdce včetně bočních a hlavových airbagů vpředu a vzadu, aktivní reproduktory Audi Sound System, Audi Drive Select, Audi parking system plus včetně indikace pozice vozu na displeji MMI, Audi Pre-sense basic, elektromechanická parkovací brzda, informační systém řidiče s barevným displejem, víko zavazadlového prostoru elektricky ovládané, komfortní automatická klimatizace 2zónová, MMI rádio plus, ovládací koncepce MMI včetně 6,5palcového displeje, paket leštěných prvků, rezervní kolo dojezdové nouzové, koberce vpředu a vzadu, rozhraní Bluetooth, Servotronic, startování motoru pomocí tlačítka na středové konzole, start-stop systém, střední loketní operka vpředu, světelný a dešťový senzor, systém rekuperace energie, tempomat, uchycení dětské sedačky systémem ISOFIX pro vnější zadní sedadla, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, zadní spoiler elektricky výsuvný, dekorace Micrometallic Platin, bezpečnostní šrouby kol, kola hliníková litá v 6ramenném designu, velikost 8Jx17, s pneumatikami 235/55 R17, kontrolní systém tlaku vzduchu v pneumatikách, potah sedadel v provedení z látky Horizont, přední sedadla vyhřívaná a manuálně výškově nastavitelná včetně elektricky nastavitelné bederní operky, zadní sedadla dělená a sklopná, multifunkční kožený volant ve 4ramenném designu, xenonové světlomety plus včetně zadních světel a světel pro denní svícení z LED. Kč
Cena testované sestavy 2 230 442 Kč
Výbava testované sestavy Adaptivní tempomat stop & go včetně Audi pre-sense front (+41.328,-Kč), asistent nočního vidění rozeznávání chodců pomocí infračervené kamery (+56.646,-Kč), zadní parkovací kamera (+12.766,-Kč), dekorace dřevo jasanové hnědé přírodní (+22.380,-Kč), komfortní automatická klimatizace 4zónová (+18.431,-Kč), hliníková litá kola v 5ramenném Y-designu, velikost 8,5Jx19 s pneumatikami 255/40 R19 (+53.813,-Kč), MMI navigační systém plus včetně MMI touch, navigační data na pevném disku, DVD mechanika a dva vstupy pro SD kartu, TMC, hlasové ovládání, zobrazení budov ve 3D (+79.584,-Kč), BOSE surround sound (+26.927,-Kč), Audi music interface k připojení iPodu od 4. generace, iPhonu nebo zařízení na přehrávání hudby pres USB, ovládání pres MMI a multifunkční volant, umístěný ve středové konzoli (+6.941,-Kč), adaptivní vzduchové pérování nastavení jednotlivých módu pres Audi Drive Select (+55.250,-Kč), kůže Valcona (+63.867,-Kč), kožený paket spodní část středové konzole, madla a operky rukou ve dveřích v kůži (+18.431,-Kč), komfortní sedadla vpředu s pamětí, přední sedadla s elektrickým nastavováním ve 20 směrech včetně, komfortních hlavových operek, pneumatická bederní operka, pneumatické nastavování bočnic opěradel a sedáku, elektrické podélné nastavování, včetně nastavení výšky, sklonu sedáku a opěradla včetně horní části, stehenní operky, manuální nastavení výšky bezpečnostních pásů a hlavových operek, paměť pro přední sedadla, volant a vnější zpětná zrcátka (+70.808,-Kč), odvětrávací funkce pro sedadla vpředu odvětrávání střední části sedadel včetně stehenní operky nastavitelné ve třech módech (+22.658,-Kč), sluneční clona v zavazadlovém prostoru (+3.671,-Kč), adaptivní světlo obsahuje asistent dálkových světel (+18.709,-Kč), ambientní osvětlení interiéru pomoci LED obsahuje stropní modul, diody v prostoru stropních madel, osvětlení odkládacích přihrádek ve dveřích, osvětlení prostoru pro nohy, osvětlení polstrování dveří, nepřímé osvětlení střední konzole, osvětlené nástupní lišty, osvětlení ovládacích kliček dveří, konfigurovatelné pres MMI (+16.157,-Kč), Paket odkládacích prostor - 2 držáky nápojů v zadní loketní operce, sít v zavazadlovém prostoru a dvě 12V zásuvky vzadu (+2.833,-Kč), zařízení pro přepravu dlouhých předmětů včetně vyjímatelného vaku na lyže (+5.666,-Kč), Advanced Key (+18.431,-Kč), autotelefon Bluetooth (+24.653,-Kč), multifunkční sportovní kožený volant v 3ramenném designu s pádly razení (+7.381,-Kč), vnější zpětná zrcátka s paměťovou funkcí, elektricky sklopná (+6.384,-Kč), metalický lak (+26.927,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 220 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 440 / 2900 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.8 / 6.6 / 8.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 535 / 1390
Objem nádrže (l): 90
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1785 / 535
Rozměr pneu: 255/40 R19
Audi A7 Sportback 3,0 TFSI quattro
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4969
b) šířka (mm): 1911
c) výška (mm): 1420
d) rozvor (mm): 2914
e) rozchod vpředu (mm): 1644
f) rozchod vzadu (mm): 1635
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1550
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 700
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
5. 4. 2011 14:29
Re: Pro ty, co jeste nevi co je Quattro
Tady je zásadní problém, čtyřkolky vedou řadu řidičů k riskantní jízdě. To jsou kolikrát ti, které pak taháš ze škarpy. A že někdo jede s SUV pomalu, to spíš kvituju. Pohon všech kol není samospásný. 2.5 tuny je 2.5 tuny.
5. 4. 2011 14:21
Re: Pro ty, co jeste nevi co je Quattro
Nejvtipnější na tom asi je, že A7 (o které je tento test) používá poslední generaci quattra (tedy korunový převod místo Torsenu), takže i tuhle blbou rampu vyjede.
5. 2. 2011 00:46
Re: Pro ty, co jeste nevi co je Quattro
Vsetci tu kecate o kravinach" a la realnych podmienkach". Viete co su realne podmienky?
Tuto zimu som siel s otcom v Chryslery Grand Voyager 4x4 s Prahy na vychodne slovensko (Michalovce) 26 Decembra, cestu sme spravili za 7 hodin a vytiahli sme medzitym 4 auta, jedna A4 Quattro, Santa Fe, Feldu a Octaviu 4x4 ktore skoncili napriek "inteligentnym 4x4 systemom" v priekope/pri priekope/v zaveji.. Mozte mat aj najlepsi system ale pokial je vodic proste 0 tak mu ani ten nepomoze, nas stary voayger prebiehal na zasnezenych cestach jedno SUV za druhym ci uz Touareg alebo Q7 alebo boh vie co ine.

Moj otec najazdi tak 100 000km rocne, kazdu zimu taha (kedze ma strasne socialne citenie) ludi zo zakopoch a kazdu zimu ukazuje panom i ich 4matic, quattro, x-drive ze tie systemi polozi v realnych podmienkach obycajny voyager 4x4 s fakt dobrym soferom.

und die Moral von der Geschicht: fahren kann man, oder nicht :-!
Avatar - white label
2. 2. 2011 19:09
Re: Pro ty, co jeste nevi co je Quattro
Viděl si přece v tom testu, že při rozjezdu na jednostranně zledovatělé vozovce nemělo quattro (proti ostatním systémům) žádný handicap, což přesně odporuje závěrům těch PR akcí. Kdo má větší teréní nároky, dává logicky přednost offroadům (a to nejen k vůli térenně schopnějšímu 4x4), nebo si vybírá, v tomto ohledu, ultimativnější verze SUV, jako je třeba Touareg II s 4XMotion, který má mezinápravový diferenciál s možností 100% uzávěry, uzávěru zadního diferenciálu a redukční převodovku. Stoupavost Touaregu 4XMotion je 45° (100 %).
Ale proč by něco podobného mělo mít běžné SUV, které se mimo zpevněnou cestu vůbec nepodívá...
Avatar - kolmar
30. 1. 2011 14:47
Re: Pro ty, co jeste nevi co je Quattro
Asi tak, no zase treba uznat, ze na tej PR akcii boli SUV a tie by mali zvladnut viac ako len jazdit po zasnezenej ceste, cize testy na protiprekls tu uz su na mieste. Uznavam, ze vela majitelov to nezaujima a nevyuziju to auto v terene, no ja som jeden z tych blaznov co ano :-)