Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi RS 7 Sportback performance – Supersport s pěti dveřmi

David Bureš
Diskuze (36)
Pětidveřový liftback poháněný osmiválcem se dvěma turby o výkonu 445 kW je naprostá zběsilost. A přesto dává naprostý smysl.


Design, interiér


Svět bohatých má jistá pravidla. Musíte se odlišovat, být unikátní a nebýt zaměnitelný. Právě z toho důvodu automobilky nabízejí široké možnosti individualizace a speciální modely, které padnou do oka jen těm několika málo jedincům, kteří díky nim zdůrazní svoji individualitu. Jedním z takových aut je i Audi RS 7 Sportback s přídomkem performance.

Na první dobrou se to jeví jako naprosto zbytečné auto. K čemu někdo potřebuje pětidveřový liftback se čtyřlitrovým osmiválcem pod kapotou, který nedává „běžných“ 412 kW, ale dokonce 445 kW? Nebyl by v této výkonové kategorii lepší supersport? Ano, pro mnohé zákazníky byl, jenže jsme opět u té individuality. Některým klientům zkrátka méně nápadné a mnohem praktičtější RS 7 Sportback performance sedne více a právě pro ně je určen. Navíc když se s touhle střelou svezete, bude vám dávat naprostý smysl a už nic jiného nebudete chtít.

V beránčím rouše

Při prvním pohledu na RS 7 Sportback performance byste možná ani nehádali, že tenhle auťák zvládne vyprášit kožich mnoha supersportům. Co je na něm tak zvláštního, prostě přiostřená A7, zřejmě S line paket, můžou si říct mnozí. Jenže stačí se blíže podívat a zjistíte, že tenhle „paket“ je mnohem víc!

Příď zdobí přepracovaný nárazník s výraznými chladícími otvory, které vozu dávají lehce nazlobený výraz, zatímco na jinak decentní zádi se objevují obří oválné koncovky sportovního výfukového systému. Elektricky výsuvný spoiler vyjíždí ve vysokých rychlostech nebo na manuální pokyn řidiče, ve zpětném zrcátku ale ani tak není vidět, kvůli klesající linii zádi. Celek pak doplňují 21palcová kola, která jsou pro verzi performance standardem.

audi testy vyssistredni sportovni audi testy vyssistredni sportovni  

Výsledkem všech designových změn je sice výrazný, ale stále decentní vzhled. Výhradu mám jedinou, která ale souvisí už se samotnou A7. A to je klesající záď, která do celku neladí. Řešení menší A5 Sportback se zádí bližší sedanům mi přijde podstatně elegantnější. Navíc kvůli tlustým C sloupkům omezuje takto řešený zadek RS 7 výhled. Slyšel jsem ale i mnoho hlasů, že právě záď dělá A7 krásnou… Záleží holt na vkusu každého motoristy!

Ještě více nenápadná je RS 7 uvnitř. Kdybyste neznalého posadili dovnitř, bezpochyby by tipoval, že sedí v běžné audině. To, že opak je pravdou, napovídá vlastně jen volant s masivním, dole zploštělým věncem, nebo hlavice volicí páky, která kulatým tvarem evokuje spíše manuální převodovky než automaty, oboje samozřejmě doplněné logy RS. Co se nám pak hodně líbí, je karbonový dekor s modrým nádechem, který je standardně dodáván pro testovaný model performance. Na něm jsme mohli oči nechat.

Jinak je to vlastně obyčejná RS 7. Sedí se velice nízko, tělo objímají naprosto parádní skořepinové sedačky s nastavitelnou délkou sedáku a výrazným bočním vedením, které posádku podrží i v těch nejprudších obloucích. Nadchne výběr materiálů i zpracování jednotlivých ploch. To Audi už léta umí a v RS 7 se předvedlo v plné své síle. Snad jen ta parkovací kamera by mohla mít kvalitnější obraz, to je ale dáno starší konstrukcí, vždyť výchozí A7 je na trhu už od roku 2010. Se starší technikou souvisí i množství tlačítek na palubní desce a středovém tunelu. Má to i své výhody, protože řidič nemusí jednotlivé prvky hledat v různých zákoutích multimediálního systému.

Naopak head-up displej nebo Matrix LED světla není za co kritizovat. Průhledový displej promítá informace na čelní sklo, takže řidič skutečně nemusí přeostřovat zrak, přičemž disponuje naprosto jasným obrazem, zatímco diodová světla poskytují jasný paprsek, který dosáhne opravdu daleko. Jasné světlo je patrné i na směrovkách, mnohdy se divíte, co to kde oranžově bliká a on je to odraz vašich blinkrů.

Vzadu pak kvůli svažující se střeše možná není tolik místa jako v sedanu A6, i se svými 183 centimetry jsem si zde ale pohodlně pohověl. Před koleny jsem pak měl místa víc než dost. Díky otevíratelné zádi je skvěle přístupný zavazadelník, který je se svými 535 litry dostatečně velký. Navíc mu nechybí takové praktické prvky jako síťky na drobnosti, oka na upevnění nákladu nebo vak na lyže. Jestliže se nemůžete dočkat zimní sezony, tak tohle auto vás do Alp odveze nejrychleji, a to i s lyžařskou výbavou.

audi testy vyssistredni sportovni audi testy vyssistredni sportovni  

Motor, jízdní vlastnosti


Bacha na ten plyn!

Jestliže se mluví o tom, že srdcem každého automobilu je motor, pro RS 7 Sportback to platí dvojnásob. V jeho případě se všechno točí kolem techniky pod kapotou, která stojí za to. Považte sami: hliníkový blok, osm válců uložených do V, 32 ventilů, objem 3993 cm3 a dvě turbodmychadla. To všechno znamená, že motor dává 412 kW a 700 N.m. Jenže pozor, v našem případě testujeme RS 7 Sportback performance, která znamená novou řídicí jednotku a krátkodobé zvýšení plnicího tlaku turbodmychadel. Takové úpravy úctyhodné parametry dále zvyšují, výkon činí 445 kW a točivý moment díky overboostu 750 N.m! To zároveň znamená, že RS 7 zrychlí z 0-100 km/h za pouhé 3,7 sekundy. Stále přitom mluvíme o velkém pětidveřovém liftbacku, ne o supersportu, jak by se čistě podle čísel mohlo zdát.

Jenže RS 7 Sportback performance má mnohem blíže k supersportům než obyčejným liftbackům. Stačí s ním ujet pár metrů a zjistíte, že své vnímání musíte od základu překalibrovat. Tak je rychlé! Jestliže od superauta typu Audi R8 tak nějak očekáváte, že bude sakra rychlé, na brutální rychlost RS 7 vás nic dopředu nepřipraví. Ono se to v tak velkém autě vlastně ani nezdá, stojíte, převodovka chvilku pracuje, jak sepíná převod, a pak bum, jedete, jako by vás nabral rozzuřený nosorožec.

Nečekaná rychlost RS 7 mě vytrestala hned při převzetí auta. Znáte to, napojujete se z vedlejší ulice na hlavní, vidíte mezeru v koloně aut, a tak se rozhodnete na to trochu šlápnout, abyste se do ní vešli. Věřte, že se do ní s RS 7 vejdete, jenže musíte zase rychle brzdit, protože jinak narazíte do auta, které vás právě minulo, což se přesně mně málem stalo. A ukončit testování RS 7 zhruba po 20 metrech, o tom by se asi ještě dlouho mluvilo...

Výsledkem bylo, že jsem automobil pomocí tlačítka přepnul do komfortního režimu. Bez něj totiž budete jednou a tři čtvrtě nohou v kriminále, zatímco v komfortu to bude jen jednou... Jinak než v komfortu se ve městě jezdit zkrátka nedá, i tak auto čiperně reaguje na plyn. A líbí se mi, že RS 7 nenabízí eko režim.

Audi RS7 Sportback performance – srovnání s konkurencí
ModelAudi RS7 Sportback performanceBMW M6Mercedes-AMG CLS 63 4Matic S
Motor4.0 TFSI4.4 V8 twin-turbo5.5 V8 twin-turbo
Pohon4x44x24x4
Zdvihový objem [cm3]399343955461
Válce/ventily8/48/48/4
Největší výkon [kW/min]445/6100-6800412/6000-7000430/5500
Točivý moment [N.m/min]750/2500-5500680/1500-5750800/2000-4500
Převodovka8A7DS7A
Max. rychlost [km/h]250 (305*)250 (305*)250
Zrychlení 0-100 km/h [s]3,74,23,6
Komb. spotřeba [l/100 km]9,59,910,4
Pohotovostní h. [kg]200519501870
Základní cena [Kč]3.240.9003.611.4003.141.160
*Bez omezovače rychlost

Odveze děti a prožene supersporty

Když už se rychlosti RS 7 konečně přizpůsobíte, zjistíte, že je naprosto univerzální. Auto se totiž pohodlně cítí jak při obyčejné jízdě při běžném přesunu, tak při svižném svezení. Při něm se dokonce mnohdy zdá rychlejší než zmíněná R8, čísly to podložené nemáme, díky dvěma turbům ale osmiválec RS 7 ve středních otáčkách nepochybně poskytuje větší zátah než atmosférický desetiválec R8.

Zatímco v základu je auto vybaveno vzduchovým podvozkem, náš exemplář se spoléhal na příplatkový podvozek se systémem Dynamic Ride Control, který redukuje náklony karoserie. Neumím ho srovnat s výchozím podvozkem, pravdou ale je, že karoserie RS 7 se nenakloní ani o píď. Zároveň auto zůstává při běžné jízdě překvapivě pohodlné, opravdu si umím představit, že s ním každý den jezdím do práce. Velká 21palcová kola jsou sice znát na větších nerovnostech, stále bych se s tím ale dokázal smířit. Každopádně je potřeba počítat s tím, že práci takto velkých kol bude na rozbitých silnicích dobře slyšet.

Jakmile jsem si na rychlost RS 7 jednou konečně navyknul, opět jsem jej přepnul do sportovního (respektive dynamického) režimu, abych jeho schopnosti vyzkoušel do posledního detailu. A že bylo co zkoušet, protože náš kousek byl vybaven tzv. Dynamik paketem plus, který vedle již zmíněného sportovního podvozku doplňuje výbavu též o dynamické řízení, sportovní diferenciál na zadní nápravě, posunutý omezovač rychlosti na 305 km/h, keramické brzy a také třeba diodové Matrix světlomety. Balíček toho všeho přijde na 362.400 korun, jsou to ale jistě dobře investované peníze.

audi testy vyssistredni sportovni audi testy vyssistredni sportovni  

Posunutý omezovač se vyplatí hlavně pro hyperrychlé přesuny napříč Německem, protože i v rychlostech dvojnásobně převyšujících české dálniční limity RS 7 zrychluje jak nadšený bulteriér, který chce dokázat, že tu třístovku opravdu zvládne překonat. A on jí překoná a dokonce se chová, že se u toho ani moc nezadýchá, i v této doslova letecké rychlosti zrychluje s překvapivým elánem. Všechno přitom je doprovázeno naprosto lahodným koncertem linoucím se od výfuků. Brumlavé tóny stojí za to a budete na ně s úsměvem vzpomínat i dávno potom, co RS 7 zaparkujete v garáži a půjdete spát.

Keramické brzy se pak bezesporu také hodí. Přestože se RS 7 dá považovat za sportovní auto, stále nezapře, že váží dvě tuny (pohotovostní hmotností činí 2.005 kg). A ubrzdit tuto hmotu dá práci, s níž si však keramické brzdy dobře poradí. Líbí se nám jejich ideální dávkovatelnost, nejsou nijak kousavé, je však na nich patrné, že pro optimální účinnost se musejí dobře zahřát.

Hmotnost je spolu s rozměry přece jen něco, v čem jinak velice sportovní RS 7 na supersporty ztrácí. Přestože v zatáčkách díky pohonu všech kol dokáže sedět i v neskutečných rychlostech, hbitá zkrátka není. Utažené zatáčky jí moc nesedí, a to přestože dobře maskuje svoji nedotáčivost. Spíše než v horských serpentinách si tak užívá v táhlých zatáčkách, v nichž její váha tolik nevadí.

Jinak pohon všech kol pracuje naprosto skvěle. Při zrychlení dá dostatek gripu, v zatáčkách perfektně podrží, RS 7 je totiž až do poslední chvíle naprosto neutrální. Možná, že by se její záď nakonec utrhla, to už ale pojedete rychlostmi natolik převyšujícími rychlostními limity i vaše schopnosti nějakou krizovou situaci zvládnout (pokud nejste Tom Kristensen), že byste byli blázni, kdybyste je chtěli vyzkoušet.

Stejně jako quattro je perfektní i převodovka. RS 7 Sportback performance je výhradně dodávána s osmistupňovou automatickou převodovkou tiptronic a mě by ani nenapadlo chtít v tomto typu vozu něco jiného. Už jen proto, že při zrychlení je RS 7 tak rychlá, že i s automatem se při jedničce a dvojce klidně dostanete v manuálním režimu do omezovače, aniž byste stačili zareagovat. Automat je stejně univerzální jako samo auto, při klidné jízdě zvládá řadit naprosto hladce, aniž by o tom řidič věděl, zatímco při „závodnické“ jízdě okamžitě reaguje na manuální pokyn. Výhrady mám dvě – páčky pod volantem by mohly být přece jen větší a reakce při rozjezdu o něco svižnější. Zvlášť při ostrém rozjezdu si všimnete, že převodovce nějakou chvilku trvá, než zařadí a vystřelí kupředu.

A co spotřeba? Samozřejmě můžete snadno trhat rekordy v její výši a dělat všem ekologům v okolí hluboké vrásky na čele, za ryze sportovní jízdy jsou naprosto běžné hodnoty nad 20 litrů, když se ale trochu omezíte, zjistíte, že RS 7 umí být i relativně úsporné. Důvodem je systém vypínání poloviny válců, který u osmiválce už dává smysl. Najednou tak zjistíte, že se dá jezdit za 11 litrů a když se budete hodně snažit, dostanete se i pod deset. Kombinace běžných vyjížděk s rychlým svezením tak může znamenat slušný dlouhodobý průměr 15 litrů. Jen nezapomeňte na to, že si RS 7 dopřává vysokooktanový benzin, Natural 95 si dá jen v krajním případě.

Závěr


Závěr

Audi RS 7 Sportback je vlastně naprosto zbytečným autem. Jeho schopnosti na běžné silnici nikdy plně nevyužijete, zvlášť v testované verzi performance se zvýšeným výkonem na 445 kW, tedy pokud nechcete být postrachem pro okolní řidiče a naprostým pirátem silnic ve stylu Trpišovského a spol. Je také pekelně drahé, 3,24 milionu korun se dá jistě utratit rozumnějším způsobem. A přesto jsem se do RS 7 beznadějně zamiloval a toužím po ní den co den.

Za absolutní vrchol univerzálnosti jsem dosud považoval Volkswagen Golf R, jenže Audi RS 7 Sportback je ještě mnohem dál, zkrátka erkový golf pro bohaté. Jestliže s Golfem R si přes týden pohodlně jezdíte do práce, s RS 7 zvládnete v absolutním pohodlí vedle pracovních cest i transkontinentální přesuny a když na to přijde, klidně vytrestáte i nějaký supersport. Jasně, schopnosti auta nevyužijete, možná se jim přiblížíte někde na okruhu, stačí ale ten pocit, že pokud byste mohli, máte v rukávu 445 kW a 750 N.m. A tenhle pocit opravdu stojí za to.

A že něco slyším o univerzálnějším Audi RS 6 Avant? Máte pravdu, vězte ale, že bych klidně šel do RS 7 Sportback. Jemu to bude u golfového hřiště rozhodně slušet více než kombíku. Teď už jen zbývá najít ty zhruba čtyři miliony, abych si tenhle pětidveřový supersport mohl pořídit. Poté už budu řešit jedinou výraznější nevýhodou tohoto auta, a to, jak dlouho mi vydrží řidičský průkaz. S jeho schopnostmi a rychlostí totiž o řidičák můžete přijít dříve, než řeknete Audi RS 7 Sportback performance.

audi testy vyssistredni sportovni audi testy vyssistredni sportovni  

Nejlevnější verze modelu3.065.900 Kč (4.0 TFSI quattro/412 kW RS 7)
Základ s testovaným motorem3.240.900Kč (4.0 TFSI quattro/445 kW RS 7 performance)
Testovaný vůz bez příplatků3.240.900 Kč (4.0 TFSI quattro/445 kW RS 7 performance)
Testovaný vůz s výbavou3.973.300 Kč (4.0 TFSI quattro/445 kW RS 7 performance)

Plusy

  • Naprosto univerzální schopnosti
  • Parádní jízdní vlastnosti
  • Rychlost srovnatelná se supersporty
  • Prvotřídní materiály

Minusy

  • Vysoká cena
  • Omezený výhled vzad
  • Ceny příplatkové výbavy

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (36)
Audi RS 7 Sportback performance
Cena základní sestavy 3 240 900 Kč
Výbava základní sestavy Alarm, asistent rozjezdu do kopce, parkovací asistent Audi Parking plus, preventivní ochrana cestujících Audi pre sense basic, tempomat, MMI navigace plus s osmipalcovým displejem, automatická čtyřzónová klimatizace, adaptivní podvozek, šest airbagů, RS sportovní sedadla čalouněná kůží s elektrickým ovládáním vpředu, elektricky ovládaná bederní opěrka sedadla řidiče, vyhřívání předních sedadel, ambientní osvětlení, diodová světla, elektricky ovládané víko zavazadelníku, dálkové ovládání centrálního zamykání, kožený multifunkční volant s elektrickým nastavením polohy, 21“ litá kola. Kč
Cena testované sestavy 3 973 300 Kč
Výbava testované sestavy Advanced key – bezklíčové startování, bezdotykové otevírání zavazadelníku (+23.000,-), Audi Connect + Audi Phone Box (+26.700,-), Dynamik paket plus – dynamické řízení, sportovní diferenciál, RS sportovní podvozek, bez omezovače rychlosti, Audi Matrix LED světla, keramické brzdy (+362.400,-), head-up displej (+40.100,-), komfort paket – vyhřívání sedadel vpředu i vzadu, automatické zatmavování zpětných zrcátek, Bose Surround Sound (+52.200,-), paket asistenčních systémů – adaptivní tempomat, aktivní asistent pro jízdu v pruzích, hlídání mrtvého úhlu (+72.500,-), přední a zadní parkovací kamera (+22.700,-), RS sportovní výfuky (+29.000,-), servomechanické dovírání dveří (+17.200,-), sluneční clona v zavazadelníku (+3.800,-), tónovaná skla vzadu (+13.100,-), vak pro přepravu dlouhých předmětů (+1.500,-), metalický lak Sepang (+34.100,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 445 / 6100
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 750 / 2500 - 5500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 305
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 3.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.3 / 7.3 / 9.5
Emise CO2: 221
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 535 / 1390
Objem nádrže (l): 75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2005 / 510
Rozměr pneu: 275/30 R21
Audi RS 7 Sportback performance
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5012
b) šířka (mm): 1911
c) výška (mm): 1419
d) rozvor (mm): 2915
e) rozchod vpředu (mm): 1634
f) rozchod vzadu (mm): 1625
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1550
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 700
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
16. 12. 2016 21:54
:-)
Se starší technikou souvisí i množství tlačítek na palubní desce a středovém tunelu. Má to i své výhody, protože řidič nemusí jednotlivé prvky hledat v různých zákoutích multimediálního systému. - tak po 10tich testoch aut Opel, kde to kritizovali pod ciernu zem to redaktori konecne pochopili. Gratulujem a verim, ze to nebolo sposobene znackou aut, ale chcelo to len cas pochopit ;-)
2. 12. 2016 14:51
Re: Parádní jízdní vlastnosti
Ano.
Ty velke hlinikove veci v popredi nejsou hlavy valcu veosmicky, ale intercoolery.
Avatar - _Karel_
29. 11. 2016 17:28
Re: Parádní jízdní vlastnosti
:yes:
29. 11. 2016 17:14
Re: Parádní jízdní vlastnosti
myslím, že z těhle fotek je vcelku patrné, že to nejpodstatnější z motoru - blok motoru >:D je za nápravou

[odkaz]

[odkaz]

co vy na to?

resp. audi, tady motor v šestce, což by mělo být stejné jako v sedmičce

[odkaz]
Avatar - _Karel_
29. 11. 2016 16:46
Re: Parádní jízdní vlastnosti
Hele, jsem lama, u té M6 je motor opravdu až pod černým plast. krytem a před ním jen komponenty?