Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW X3 xDrive20d – 8 stupňů k nižší spotřebě

Ondřej Láník
Diskuze (17)
Než přijde na trh populární naftový šestiválec, usedli jsme za volant lidovějšího čtyřválcového 20d.

Nová X-trojka se na Auto.cz představila už celkem důkladně. Nejprve jsme druhou generaci podrobně popsali a pak už přišel na řadu test verze X3 xDrive35i.

Druhý test věnujeme zřejmě nejžádanější motorizaci - čtyřválcovému turbodieselu 2,0d. Jeho 135 kW při 4000 min-1 a 380 Nm v pásmu 1750 a 2750 min-1 patří ke špičce ve třídě. V kombinaci s moderním osmistupňovým automatem můžeme této variantě jen těžko něco vytýkat. Ve čtyřválcovém konkurenčním prostředí jde o optimální volbu z hlediska dynamiky, zvukového projevu i spotřeby.

suv bmw testy suv bmw testy  

Chod motoru je při jízdě kultivovaný, ale čtyřválec zvukem nezklame ani po studeném zimním startu. Vibrace přenášené do interiéru jsou na minimální hladině, nejvíce je chod motoru cítit jemným brněním podlahy. Nástup motoru je plynulý, k práci se hlásí kolem 1800 min-1 a nedělá mu problém vyšplhat se až ke 4800 min-1.

S osmistupňovým automatem se auto díky klasickému hydrodynamickému měniči ukázkově rozjíždí a v městských kolonách hladce pohybuje i v nízkých rychlostech. Krátká jednička ve spolupráci s měničem částečně řeší absenci redukce v terénu, i když to není – navzdory slušné světlosti 212 mm – domovina druhé X3. Převodovka příjemně vyhlazuje momentovou charakteristiku čtyřválce a řidič se díky tomu moc nemusí starat o setrvávání v optimálním otáčkovém pásmu – po většinu času se ručka otáčkoměru v automatickém režimu převaluje kolem 2000 min-1.

Když přesunete volič do manuální dráhy je vše opravdu jen a jen na vás. Dokud nepřeřadíte, zůstane za jízdy zařazena ta rychlost, kterou jste zadali – bez ohledu na aktuální otáčky a intenzitu/rychlost sešlápnutí pedálu plynu. To se může hodit při brzdění motorem i při zdolávání terénních překážek.

suv bmw testy suv bmw testy  

Stalo se dobrým standardem BMW, že pohybem voliče dozadu se řadí nahoru, vpředu zase podřazujete dolů. V tomto případě to není jinak.

V automatickém módu je reakce na kick-down okamžitá a teprve při ní - po vytočení motoru za 4000 min-1 - si díky hlubšímu zvuku a odváděnému výkonu uvědomíte skutečné možnosti a naftový původ jízdní dynamiky tohoto BMW.

Dlouhodobá kombinovaná spotřeba BMW X3 xDrive20d zřejmě nepřekročí 8 l/100 km i když budete jezdit svižně. Naše zkušenosti s relativně syrovým autem v zimním provozu ukázaly, že jezdit lze za mnohem méně. Reálná konstantní rychlost 130 km/h (tempomat na 138 km/h) odpovídá odběru 7 l/100 km a přibližně 2100 min-1. Zpomalení na reálných 100 km/h pak sníží odběr na 5,5 l/100 km. Na auto s velkou čelní plochou a pohotovostní hmotností atakující 1800 kg velmi slušné výsledky!

A propos hmotnost auta vs. možnosti motoru. Ano, šestiválec se 190 kW a 560 Nm (v případě turbodieselu) je podstatně dynamičtější variantou, ale ani základní čtyřválec vás neodkáže do role silničního statisty. Ostatně srovnání se čtyřválcovými verzemi Audi Q5 a Mercedesu GLK nedopadá pro BMW vůbec špatně.

Při běžných rychlostech je uvnitř BMW X3 příjemná akustická atmosféra, motor ani pneumatiky posádku neruší. Na dálnici se začne o slovo hlásit aerodynamický hluk. Ze všeho nejdříve se to týká svistu vnějších zpětných zrcátek (kolem 130 km/h) a relativně strmých A-sloupků.

suv bmw testy suv bmw testy  

Jízdní vlastnosti zůstávají velmi dobré, proti předchůdci se ale odpružení posunulo směrem k lepšímu jízdnímu komfortu a řízení ztratilo trochu z precizní zpětné vazby – to vše snad proto, že mladí a nevybouření řidiči mají zamířit k jen o málo menšímu BMW X1.

I na suché silnici si můžete s X3 dobře hrát pomocí plynu s pohonem všech kol, který citelně pomáhá v zatáčkách zachovávat neutrální projev ne zrovna lehkého auta. Naplno přerozdělování hnací síly mezi nápravami využijete na mokru nebo na sněhu. 1,675 m vysoká x-trojka s turbodieselem není prvoplánově auto pro radost, ale uznáváme, že navzdory kategorii, rozměrům a celkovému charakteru dokáže i základní turbodiesel jízdou pobavit a nakonec i dostát firemnímu sloganu.

Užitné možnosti interiéru směle konkurují delším a dražším pětkovým kombi a výrazně rozměrově překonávají dosluhující řadu 3. Uvnitř X3 se sedí úplně jinak – výše a vzpřímeněji.

Sportovní sedadla (+15.875,-Kč) mají perfektní tvarování, možnost prodloužení sedáků (až na 580 mm), seřízení bočnic na opěradlech a možnost naklápění celého sedadla kolem příčné osy. Na předních místech je prostor plně srovnatelný s pětkovou řadou, objektivně je ale kabina vyšší a tedy i pocitově vzdušnější. Poloha za volantem odpovídá vysokým standardům značky, setkali jsme se ale i s názorem, že široký středový tunel zasahující více do řidičovy poloviny auta může i v tomto modelu některým řidičům překážet.

Prostor vzadu je na první pohled velkorysý, což potvrzují i naše orientační měření, ale po usednutí na zadní lavici zjistíte, že je uložena velmi nízko (jen 330 mm) nad podlahou. Konkurence (Audi Q5, Mercedes-Benz GLK) má zadní sedáky uloženy výše a na delších cestách proto bude sezení pohodlnější.

suv bmw testy suv bmw testy  

Zavazadelník splňuje v základním uspořádání potřeby posádky beze zbytku. Je dost objemný, precizně čalouněný a snadno přístupný. Zadní opěradlo je rozdělené na 3 části, což je v praxi dobře použitelné řešení. Zklamáním však je nemožnost vytvoření roviny v rozšířené konfiguraci zavazadelníku. Prvních 950 mm ložné plochy je proto vodorovných, dalších 650 mm pak mírně nakloněných.

Ptáte se na další negativa? Pokud máte na podobné SUV dost peněz, pak v podstatě nic moc zásadního nevidíme. Pokud patříte do druhé poloviny potenciálních zájemců, připravte se na vysoké ceny prakticky všech příplatkových položek. Toto BMW za více než milion korun nemá v základní výbavě bi-xenonové světlomety (cca 26 tisíc Kč, vč. povinných ostřikovačů), parkovací asistent (11 až 20 tisíc Kč), rozhraní Bluetooth, ani navigaci (cca 60 tisíc Kč).

JAKE.AUTO.CZ BMW X3 (přehled testů a dalších článků)

suv bmw testy suv bmw testy  

První cena vozu 1.022.500,- (xDrive20d, 135 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.022.500,- (xDrive20d, 135 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.022.500,- (xDrive20d, 135 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.435.700,- (xDrive20d, 135 kW)

Plusy

  • Výkonný a kultivovaný motor s nízkou spotřebou
  • Chování xDrive na silnici
  • Velmi dobré odhlučnění
  • Rychlá a komfortní automatická převodovka
  • Rozměry interiéru, objemný zavazadelník
  • Přirozená poloha za volantem, výborná sportovní sedadla

Minusy

  • Nízko položená sedadla vzadu, méně pohodlí na delších cestách
  • Po sklopení zadních opěradel nevzniká rovná plocha
  • Aerodynamický svist od vnějších zrcátek
  • Vysoké ceny za mnoho samozřejmých prvků výbavy
Ondřej Láník
Diskuze (17)
BMW X3 xDrive20d
Cena základní sestavy 1 022 500 Kč
Výbava základní sestavy BMW Service Inclusive – 5 let / 100.000 km, airbagy pro řidiče a spolujezdce, aktivní opěrky hlavy vpředu, ABS, nárazový senzor, dvoutónové akustické výstražné zařízení, dynamická kontrola stability (DSC), dynamická kontrola trakce (DTC), přední a zadní hlavové airbagy, indikátor poklesu tlaku v pneumatikách, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce integrované v sedadlech, varovný trojúhelník a lékárnička, nemetalický lak, matně černé B-sloupky, madla dveří v barvě vozu, černé vnější okenní lišty, zadní dveře s mechanickou dětskou pojistkou zámku, vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, základny v černé barvě, dojezdové pneumatiky "Runflat", 17" kola z lehké slitiny "V-spoke 304" 7,5 J x 17 / pneumatiky 225/60 R17, látka "Ribbon", prvky obložení interiéru v provedení "Satin Silver matt" (matná stříbrná), zadní brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním, přední odvětrávané brzdové kotouče, kontrola opotřebení brzdového obložení, přední náprava s dvojitými příčnými rameny, víceprvková zadní náprava, posilovač řízení Servotronic, šestistupňová manuální převodovka, ukazatel doporučeného rychlostního stupně (pro manuální převodovku), kruhová koncovka výfuku z nerezavějící oceli, umístěná vlevo, prevence proti natankování benzínu do vozu se vznětovým motorem, mlhová světla, uvítací osvětlení, funkce zpožděného zhasnutí světlometů "Follow-me-home", automatické nastavení sklonu světlometů, zadní mlhová světla integrovaná do hlavních světlometů, dynamická brzdová světla, halogenové světlomety, třetí brzdové světlo integrované do horní části pátých dveří, světlomety pro denní svícení, bílá krycí skla ukazatelů směru jízdy, loketní opěrka vpředu, loketní opěrka vzadu, upevnění pro 2 dětské sedačky ISOFIX na zadních sedadlech, sklopitelná zadní opěradla, dělená v poměru 60:40, včetně loketní opěrky, standardní sedadla řidiče a spolujezdce, manuální nastavení polohy sedáku, sklonu opěradla a výšky hlavové opěrky, kožený volant, podélně a výškově nastavitelný sloupek volantu, automatická klimatizace, loketní opěrky vpředu a vzadu integrované do dveří, tlačítko pro centrální zamykání vozu, odkládací prostory v zavazadlovém prostoru, vlevo, vpravo a pod podlážkou, plastová madla integrovaná ve stropě (4x), vzadu doplněná o háčky na oděvy, osvětlení interiéru, výbava bez kuřáckého paketu, Personal Profile – uložení specifických parametrů do paměti klíče, nouzové otevírání zavazadlového prostoru, elektricky ovládaná okna s pojistkou, osvětlení zavazadlového prostoru na obou stranách, 2 držáky nápojů ve středové konzole, tlačítko Start / Stop pro automatické startování a vypínání motoru, sluneční clony s kosmetickým zrcátkem a úchytkou na parkovací lístky pro řidiče a spolujezdce, upevňovací oka v zavazadlovém prostoru, 4 upevňovací elementy, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 2 ovladače s integrovaným klíčem, startování a vypínání motoru bez použití klíče, vyhřívané trysky ostřikovače, elektronický imobilizér, zásuvky (12 V) – vpředu ve středové konzoli a v zavazadlovém prostoru, sada nářadí, vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná a vyhřívaná, u řidiče asferické, připojení AUX-In, Rádio "BMW Business CD" s podporou MP3, dvouřádkový display, stereo systém (5 reproduktorů), palubní počítač, indikátor servisního intervalu. Kč
Cena testované sestavy 1 435 700 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak "Deep Sea Blue" (+21.175,-Kč), čalounění kůží Nevada Beige (+45.375,-Kč), Automatická převodovka (+57.975,-Kč), 18palcová kola z lehké slitiny "V-spoke 307" (29.000,-Kč), alarm (+12.100,-Kč), zadní kamera (+10.600,-Kč), čelní sklo s šedým pruhem proti oslnění (+2.275,-Kč), Hliníkové střešní nosníky (+7.575,-Kč), exteriérový paket X-Line (+14.625,-Kč), Panoramatické střešní okno (+38.075,-Kč), Velurové koberečky (+2.525,-Kč), sportovní sedadla řidiče a spolujezdce (+15.875,-Kč), Odkládací paket vč. 12 V zásuvky (+9.075,-Kč), vyhřívání sedadel pro řidiče a spolujezdce (+9.325,-Kč), prvky obložení interiéru v provedení "Fineline Wave" (+11.600,-Kč), Vysokotlaké ostřikovače světlometů (+6.800,-Kč), kontrola parkovací vzdálenosti (PDC) vpředu i vzadu (+19.675,-Kč), bi-xenonové světlomety (+19.400,-Kč), tempomat s brzdnou funkcí (+12.100,-Kč), rádio BMW Professional (+16.125,-Kč), příprava pro mobilní telefon s rozhraním Bluetooth, USB rozhraní (+17.650,-Kč), aj. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 1750 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.1 / 5.3 / 5.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 1600
Objem nádrže (l): 67
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1725 / 575
Rozměr pneu: 245/50 R18
BMW X3 xDrive20d
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4648
b) šířka (mm): 1881
c) výška (mm): 1661
d) rozvor (mm): 2810
e) rozchod vpředu (mm): 1616
f) rozchod vzadu (mm): 1632
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 790 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 730 / 1000
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 580
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Ada je zase tady
23. 3. 2011 17:37
Lozna plocha
Neexistence rovne lozne plochy po slozeni zadnich sedadel je faul :no:
Avatar - gld
23. 3. 2011 13:46
Re: můj názor
Ani na fotkách to nie je práve krásavec. Ale ako píšu v teste- za tých xy rokov čo sa to bude predávať ( a zrejme v slušných počtoch ) si naň zvykneme
23. 3. 2011 11:54
Re: Radosť z...SUV
Ale jen ve zrychlení z nula na sto....maximálkou už ne. ..což je logické
23. 3. 2011 11:50
Re: Radosť z...SUV
Audi má u A4 celkem zásadní chybu, kdy do Q nemáš levnější naftu, přitom bratrské Q5 ano. Spíš mě jde o to, že motorovou dynamikou je spíš na úrovni osobních kombi než konkurenčních SUV, přesně tak, jak psal Iudex ;-)
23. 3. 2011 11:09
Re: Radosť z...SUV
Nu vida...A4 ma automat jen ke slabsimu dieslu :-) Nu tak aspoň jsem tě pobavil ne ;)
M-B biturbo...tak o tom jesli jedno nebo dve turba :-) spise je tam 2 deci navíc, ale vem si,že i Mondeo a Peguot 508 to daji za cca 8,0-8,6 a to jen s nahonem na predek a v automatu. A jsou to pomerne velka kombi. Byť zase motory 2,2

Hlavně to bylo myšleno tak, že údaj o zrychlení z nuly na sto není až tak stěžejní. Vem si třebas u 1,8Tsi u Pašika....ten udělá stovku za 8,6, ale to jen díky tomu , ze má delšé převody a stihne to na "dvojku" a naopak když se u něho měří pružné zrychlení..(např. 60-100).tak zaostává .

Nic víc nic míň :-) až mám z toho hlad