Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW X3 – Růst všemi směry

David Bureš
Diskuze (21)
Nová generace BMW X3 přichází na trh s dvojicí pohonných jednotek, se čtyřválcovým turbodieselem X3 xDrive20d o výkonu 135 kW a přeplňovaným zážehovým řadovým šestiválcem o výkonu 225 kW.

První generace BMW X3 byla na trhu od roku 2003, od té doby bylo vyrobeno 614.824 exemplářů. Vůz svou premiérou předběhl dobu, Audi v té době teprve připravovalo konkurenta pro větší X5, zatímco BMW vstoupilo do segmentu, ve kterém konkurence v podstatě neexistovala. Audi a Mercedes-Benz kontrovaly až v roce 2008, kdy představily model Q5, respektive GLK. V té době však už byla ve vývoji druhá generace mnichovského X3, která se v České republice začne prodávat 20. listopadu.

Design: evoluce známých tvarů

Exteriér nové generace BMW X3 nijak neexperimentuje a rozpracovává témata nastolená předchůdcem a ostatními modely řady X. Dlouhá příď a masivní záď, zdůrazněná stoupající spodní hranou bočního prosklení, vynikne především při pohledu z boku, tyto proporce mají zaručit sportovní výraz.

Na bocích přibyly nové prolisy, naopak boční nášlapy byly redukovány pouze na lesklé lišty ve spodní části dveří. Linie střechy postupným snižováním směrem dozadu dále zdůrazňuje mohutnost zadního převisu.

Záď samotná je velice podobná předchůdci, avšak prošla jistou evolucí. Převládají tu horizontální linie vrstvených ploch, které podtrhují robustní charakter vozu. Koncová dvoudílná světla ve tvaru písmene T jsou oproti předchozí generaci podstatně větší a jsou do nich zakomponovány trubicové diody, typické pro nové modely BMW.

suv bmw predstavujeme suv bmw predstavujeme  

Celková koncepce přední části byla zachována, ostré hrany však byly nahrazeny jemnějšími linkami, ubylo také plastů. Hlavní dominantou jsou nadále typické ledvinky chladiče a kulatá mlhová světla umístěná na kraji předního nárazníku, což je charakteristický prvek celé řady X.

Dva páry kulatých světel jsou schovány pod krycím sklem, pokud je vůz vybaven na přání dodávanými xenonovými světlomety, plní funkci denního svícení světelné kroužky podsvícené bílými světelnými diodami (LED).

Ani tvary interiéru se nijak zásadně neodlišují oproti předchůdci. Kabina je však luxusnější a více orientována na řidiče. To podtrhuje středový panel natočený k řidiči. Palubní deska je členěna horizontálně a má opticky zvětšovat prostor. Novinkou je zapuštěný displej systému iDrive (dodávaný na přání), který se inspiruje u vyšších řad BMW.

suv bmw predstavujeme suv bmw predstavujeme  

Duo motorů pro začátek: čtyřválcový turbodiesel a třílitrový šestiválec

Nové BMW X3 zpočátku nabídne dvě motorizace. Základní a beze sporu žádanější bude modernizovaný dvoulitrový turbodiesel xDrive20d. Hliníkový agregát se vstřikováním common rail dosahuje nejvyššího výkonu 135 kW při 4000 min-1 (+ 5 kW oproti předchůdci). Maximum točivého momentu 380 Nm (+ 30 Nm proti minulé X3) leží mezi 1750 a 2750 min-1.

Tyto parametry stačí na dosažení maximální rychlosti 210 km/h a akcelerace z 0 na 100 km/h za 8,5 sekundy. Kombinovaná spotřeba je 5,6 l/100 km. Rozdíl mezi manuální převodovkou a osmistupňovým manuálem je jen v emisích CO2, automat produkuje 147 g/km (proti 149 g/km).

BMW X3 2011 - Přehled naftových motorů a české ceny
Motor xDrive20d xDrive30d
Převodovka 6M (8A) 8A
Zdvihový objem [cm3] 1995 2993
Válce/ventily 4/4 6/4
Největší výkon [kW/min-1] 135/4000 190/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 380/1750-2750 560/2000
Max. rychlost [km/h] 210 (210) -
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,5 (8,5) 6,0
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,6 (5,6) -
Pohotovostní hmotnost 1725 (1790) 1875
Cena [Kč] 1.063.400,- -

Druhou variantou je zážehový řadový šestiválec xDrive35i o objemu 2979 ccm. Ten v sobě spojuje přeplňování TwinPower Turbo a přímé vstřikování HPI. Novinkou je variabilní časování a zdvih ventilu Valvetronic, který u přeplňovaných motorů BMW dosud nebyl zvykem.

Řadový šestiválec produkuje 225 kW při 5800 min-1 a 400 Nm již od 1300 min-1, nejvyšší rychlost činí 245 km/h. Zatímco turbodiesel překvapuje především spotřebou, přeplňovaný třílitr zrychlením z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy. Kombinovaná spotřeba přitom dosahuje stále umírněných 8,8 l/100 km.

Na konci letošního roku do nabídky přibude také nový řadový benzinový šestiválec xDrive28i, který je díky hořčíkové skříni a stěnám válců ze slitiny Alusil jeden z nejlehčích šestiválců ve třídě. Výkon motoru bude 190 kW při 6600 min-1, točivý moment se bude mezi 2600-3000 min-1 na hodnotě 310 Nm.

Od druhého čtvrtletí 2011 se v nabídce objeví i řadový naftový šestiválec xDrive30d. Oproti minulé X3 se starší verzí tohoto motoru je o 30 koní silnější, takže je jeho výkon 190 kW. Díky tomu vůz vybavený touto jednotkou zrychlí z nuly na sto za 6 vteřin, což je o 1,4 s rychlejší oproti předchůdci.

BMW X3 2011 - Přehled benzínových motorů a české ceny
Motor xDrive28i xDrive35i
Převodovka 8A 8A
Zdvihový objem [cm3] 2996 2979
Válce/ventily 6/4 6/4
Největší výkon [kW/min-1] 190/6600 225/5800
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 310/2750 400/1300
Max. rychlost [km/h] 210 245
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,9 5,7
Komb. spotřeba [l/100 km] 9,0 8,8
Pohotovostní hmotnost 1820 1880
Cena [Kč] - 1.350.700,-

Rozměry: výrazné zvětšení

Především díky existenci menší řady X1 byla nová X3 výrazně zvětšena. Délka 4648 mm je o 81 mm větší než u předchůdce. Rozvor náprav se ale prodloužil jen o 15 mm na 2810 mm. Růst šířky se podařilo udržet v rozumných mezích – 1881 mm je jen o 28 mm více než u předchůdce. Naopak celková výška se v zájmu vyvážených proporcí zmenšila o 13 mm na 1661 mm. Světlá výška vzrostla na 212 mm (+ 11 mm).

BMW X3 - srovnání generací
Model X3 (F25) X3 (E83) rozdíl
Délka [mm] 4648 4569 +79
Šířka [mm] 1881 1853 +28
Výška [mm] 1661 1674 -13
Rozvor [mm] 2810 2795 +15
Objem zav. prostoru [l] 550-1600 480-1560 +70/+40

Zavazadlový prostor narostl na 550 litrů (+ 70 l), sklopením sedadel dělených v poměru 40:20:40 lze zvětšit až na 1600 litrů (+ 40 l). V interiéru mezigeneračně přibylo odkládacích prostorů. Zvětšila se také vnitřní šířka a prostor pro nohy v zadní řadě.

BMW X3 - porovnání rozměrů s dalšími modely značky
Model X1 (E84) X3 (F25) X5 (E70) X6 (E71)
Délka [mm] 4454 4648 4857 4877
Šířka [mm] 1798 1881 1933 1983
Výška [mm] 1545 1661 1776 1690
Rozvor [mm] 2760 2810 2933 2933
Objem zav. prostoru [l] 420-1350 550-1600 620-1750 570-1450

„Iks trojka“ je teď největším modelem v daném segmentu, což může být jistě výhodou. Infiniti EX37 je nepatrně kratší o pouhé 3 mm, Audi Q5 zrácí 19 mm, Mercedes-Benz GLK ale celých 123 mm! Díky své délce má BMW s 550 l i největší objem zavazadlového prostoru, Audi má o 10 l menší, Mercedes o 100 l a lifestylové Infiniti o celých 210 l.

BMW X3 - porovnání rozměrů s konkurencí
Model BMW X3 (F25) Audi Q5 Mercedes-Benz GLK Infiniti EX37
Délka [mm] 4648 4629 4525 4645
Šířka [mm] 1881 1880 1840 1800
Výška [mm] 1661 1653 1689 1575
Rozvor [mm] 2810 2807 2755 2800
Objem zav. prostoru [l] 550-1600 540-1560 450-1550 340-1175

Technika: pro šestiválce standardem automat

BMW X3 s šestiválcovými motory je standardně vybaveno osmistupňovou samočinnou převodovkou, která se dodává na přání i pro provedení BMW X3 xDrive20d, kde nahrazuje šestistupňovou manuální převodovku. To je velký rozdíl proti předchůdci, kde byl šestistupňový automat standardem jen pro xDrive35d, jinak měly i třílitry ve výchozí specifikaci manuální převodovku. Automat má podle slov BMW především pomáhat spotřebě.

Novou součástí standardní výbavy je i funkce Auto Start Stop, jež vypíná a následně startuje motor při popojíždění v kolonách nebo při zastavení na semaforech. K automatickému startování dochází po puštění brzdového pedálu, pokud je aktivována funkce Auto Hold, dochází k nastartování po sešlápnutí plynového pedálu. V xDrive20d s manuální převodovkou je tato funkce doplněna ukazatelem optimálního rychlostního stupně a nápovědou řazení.

suv bmw predstavujeme suv bmw predstavujeme  

Stálý pohon všech kol BMW xDrive je tak jako u minulé generace standardní výbavou. Systém přesouvá točivý moment k zadní nápravě při nájezdu do zatáčky a k přední nápravě na výjezdu. Na přání dodávaný systém Performance Control (3.926 Kč) pak přibrzďuje vnitřní kolo při zatáčení a nahrazuje tak samosvorný diferenciál.

Zcela nový podvozek kombinuje oddělená spodní ramena a pružicí/tlumicí vzpěry vpředu s víceprvkovým zavěšením zadních kol. Příplatkové adaptivní tlumiče Dynamic Damper Control (28.834 Kč) s režimy Normal, Sport a Sport+ mění i nastavení posilovače řízení, reakce motoru a převodovky a také zásahy stabilizačního systému DSC. Elektrický posilovač s funkcí Servotronic, tedy s degresivním účinkem v závislosti na rychlosti jízdy, má napomoci lepší ovladatelnosti. Nově se na přání dodává také proměnné sportovní řízení, které omezuje potřebu otáčení volantem během zatáčení. Zajímavostí je, že nová X3 má vzadu větší kotouče než vpředu – průměr předních je 328 mm a zadních 330 mm.

Cena a výbava: od 1.063.400 Kč za dvoulitrový diesel

Cena nové X3 odstartuje na 1.063.400 Kč (886.167 Kč bez daně) za dieselovou verzi xDrive20d, šestiválcový třílitr xDrive35i začíná na 1.350.700 Kč (1.125.583 bez DPH). Oba modely mají ve výbavě společných šest airbagů, stabilizační systém DSC, látkové čalounění, obložení interiéru Satin Silver matt, elektromechanickou parkovací brzdu, asistent pro sjíždění kopců HDC, přední mlhovky, kožený volant nastavitelný ve dvou osách, automatickou klimatizaci, startování tlačítkem, rádio BMW Business a palubní počítač.

Dieselová X3 stojí na 17palcových kolech a má černou masku chladiče. Benzinový motor má naopak standardně 18palcová kola, masku chladiče v úpravě matný hliník, dále sportovní volant, asistent pro rozjezd do kopce, funkci vysoušení brzd a také osmistupňovou automatickou převodovku, která je pro turbodiesel za příplatek 60 tisíc korun.

X3 nabízí také několik technických vylepšení. Jedná buď o sportovní podvozek (+9 tisíc Kč) nebo podvozek s elektronicky regulovatelnou tuhostí tlumičů Dynamic Damping Control (+29 tisíc Kč), dále funkci Performance Control s variabilním rozdělením momentu mezi zadní kola (+4 tisíce Kč) a variabilní řízení (+5 tisíc Kč).

suv bmw predstavujeme suv bmw predstavujeme  

Dále lze výbavu rozšířit samozřejmě o řadu položek jako parkovací senzory (+20 tisíc Kč), tempomat (+12 tisíc Kč), bi-xenonové světlomety (+20 tisíc Kč), vyhřívání předních a zadní sedadel (každé za 10 tisíc Kč), navigaci Professional (+60 tisíc Kč) a mnoho dalších. Nová generace přebírá část prvků příplatkové výbavy ze staré X3. Mezi ně patří například panoramatická střecha (39.598 Kč),

Modernizovaný HiFi systém Professional s 16 reproduktory o výkonu 600 W (30.940 Kč) je dvojnásobně silný, předchozí X3 byla vybavena jen 10 reproduktory. Novinkou je Head-up displej (28.834 Kč) převzatý z modelů 5 a 7. Ten promítá informace o aktuální rychlosti nebo instrukce z navigace do zorného pole řidiče. Přiobjednat je možné i za přístup k internetu (2.626 Kč).

Výroba: přesun do USA

Zatímco první generace BMW X3 se vyráběla u našich jižních sousedů – v rakouském Grazu u firmy Magna Steyr – tu druhou vyrábí přímo BMW. Produkce se přesunula do rozšířené továrny Spartanburg v Jižní Karolíně v USA. Zde se X3 vyrábí po boku dalších SAV od BMW – modelů X5 a X6. Prodej odstartuje 20. listopadu.

David Bureš
Diskuze (21)
Avatar - Dinar
16. 11. 2010 08:21
Re: REX 3
Tvoje požadavky jsou těžce mimomísové, dost individuální, těžko se zlobit na výrobce. Rovná plocha může být fajn, jenže v reálu vždy znamená zbytečně vyvýšené dno kufru, což ubírá na jeho základním objemu, který využiváš běžně, tedy mnohem častěji a vícekrát než ložnou plochu se složenými sedačkami. Manuál do SUV? :-O Co s tím chceš dělat, jezdit okruhy? Není kategorie vhodnější pro automat než právě SUV. A nesednout si v XC70 je taky umění, kolik měříš, resp. jak tam sedíš? Není moc aut, ve kterých se dá volant tolik přitáhnout k tělu jako v S80/V70/XC70 navíc v kombinaci s nadstandardní šířkou interieru (i v rámci třídy) a úzkým středovým tunelem. Jinými slovy v tom autě si můžeš i při výšce nad 190cm sednout tak, že máš krásně natažené nohy a přitom zcela přirozeně pokrčené ruce, středového tunelu se ani dokýtat nemusíš. Pokud ovšem sedíš nalepený vpředu s volantem mezi rozcapenými koleny budeš mít problém všude.
14. 11. 2010 19:19
Re: REX 3
Ber Volvo a pak flexou a hoblíkem sraž tu ostrou hranu. Ideální auto nenajdeš nikdy.
Avatar - dicky
14. 11. 2010 17:42
Re: REX 3
kup si touarega na manual se vykasli
14. 11. 2010 17:01
Re: REX 3
Ado, ty snad děláš do trampolín >:D ;-) akcent na ty rovné kufry to už snad je i mírná úchylka... :-)

Tigi je malý záměrně.

U té XC70 - zkus si posunout volant trochu k sobě a odjet trochu se sedadlem, pak by se koleno mohlo dostat vlastně mimo dosah té hrany.
Avatar - Ada je zase tady
14. 11. 2010 10:07
Re: REX 3
Tiguan je maly, Touareg nema manual a po sklopeni sedadel take nevznikne rovna plocha. Byl jsem si s nim zajezdit, ale bohuzel. Jeste pockam na noveho Passata 4motion, zdali budou schopni ho zvednout (napriklad podlozkami pod pery) o nejake dalsi 2-3cm.
Druhym kandidatem na novy vuz je XC70, ale tam mi zase vadi ten nestastne umisteny stredni panel, ktery mne ostrou hranou tlaci do nohy tesne pod kolenem.
U Passata mi vadi, ze se hodne krade (a nesmyslne velky sibr), u Volva zbytecne vysoka cena. A u obou hloupa elektricka rucni brzda.