TEST Citroën C4 Aircross 1,6 HDi 4x4 – Japoncovo dvojče
Skupina PSA, která sdružuje značky Peugeot a Citroën, nemá vlastní pohon 4x4. Přitom si ale nemůže dovolit existovat bez nějakého toho SUV, a tak Francouzi zvolili nejjednodušší možnou cestu: spojit se s nějakou jinou automobilkou. Volba padla na japonské Mitsubishi a v první fázi na jeho model Outlander, ze kterého se stal C-Crosser. Dnešní trh ale žádá i menší SUV, a tak se model ASX přeměnil na Citroën C4 Aircross.
S hatchbackem C4 tento vůz samozřejmě nemá nic společného. Nicméně ASX je v jádru dobrým autem, a tak na tom jeho klon nemůže být o moc hůř. Naopak třeba šířce nabídky Francouzi pomohli, ke dvěma motorům (benzinový 1,6/86 kW a dieselový 1,8 HDi/110 kW) přidali vlastní turbodiesel 1,6 HDi o výkonu 84 kW. Právě ten jsme zvolili k testu.
Designově se Citroën rozhodně nedržel při zemi. Maska chladiče je podobná té na C-Crosseru, diody denního svícení v expresivně tvarovaném nárazníku se zase inspirují u stylového DS3. Zádi nechybí extravagance, například v podobě „plovoucího“ zadního sloupku nebo světel ve tvaru obráceného písmene L.
Jestli něco zasloužilo zlepšení, tak je to design interiéru. Na jeho přepracování ale nejspíš nezbyly prostředky, protože C4 Aircross přebírá kabinu Mitsubishi jen s výměnou loga na volantu. Zájemci o Citroën se proto musí spokojit se strohým designem, levnějšími materiály a celkově jednoduchým pojetím. Opravdových nedostatků je ale jenom pár: například klimatizace s nastavitelnou teplotou buď intenzivně chladí, nebo topí – vlažného vzduchu se nedočkáte.
Na druhou stranu příbuznost s podstatně větším modelem Mitsubishi Outlander má pozitivní vliv na architekturu interiéru. Kabina je širší, než bývá u podobně velkých SUV zvykem – šířka 147 cm se dokonce blíží klasickým zástupcům střední třídy. Kromě toho interiér působí vzdušně, takže jedinou nevýhodou se stává střídmější zavazadlový prostor s vysoko položenou podlahou.
Kromě designu se C4 Aircross od ASX odlišuje také jedním z nabízených motorů. Vedle povedeného 1,8 HDi (u Mitsubishi 1,8 DI-D) o výkonu 110 kW stojí osvědčený 1,6 HDi/84 kW známý z většiny modelů Citroënu. Pro jeho volbu najdeme hned několik důvodů: může, ale nemusí mít pohon všech kol, ve verzi 4x4 je o citelných 60 tisíc korun levnější, podle oficiálních údajů dosahuje o 12 % nižší spotřeby nafty a dokonce má stejně rychlou akceleraci z 0 na 100 km/h.
Ve skutečnosti ale šestnáctistovka neodsouvá vrcholný motor do role zbytečného luxusu. Jak ukázal nedávný test Škody Yeti GreenLine, turbodiesel takové kubatury je v karoserii SUV rozumným základem. Platí to i u kompaktního Citroënu, ve kterém motor 1,6 HDi pracuje suverénně, ovšem jen s uspokojivou dynamikou.
I v karoserii SUV dokáže francouzská šestnáctistovka prodat svoji hlavní přednost: relativně tichý a kultivovaný chod. Ještě pár set otáček nad volnoběhem sice motor příliš elánu nemá, kolem 1500 min-1 ale plynule ožívá. K běžné jízdě stačí pásmo okolo dvou tisíc otáček, současně ale 1,6 HDi nabízí dnes stále vzácnější gradaci výkonu, která pomůže například při předjíždění.
Relativně malý motor si ale v relativně velkém autě odpočne málokdy. Nasvědčuje tomu alespoň spotřeba při ustálených rychlostech: ve 100 km/h motor točí 2000 min-1 a spaluje 6,2 l/100 km, dálničních 130 km/h pak znamená 2600 min-1 a 7,7 l/100 km. To je v ostrém kontrastu s městským provozem, kde naopak Citroënu stačí kolem šesti litrů nafty na 100 km.
Prostřední z nabízených motorů se proto předvádí jako zajímavý kompromis: svým výkonem i spotřebou paliva v různých jízdních režimech nejvíc sedí do příměstského provozu, zároveň ale na rozdíl od benzinové šestnáctistovky umožňuje připlatit za pohon všech kol.
Citroën zasáhl i do naladění podvozku, který je oproti Mitsubishi měkčí. Ztratil sice něco z obratnosti, ale zároveň si snaží rozumět s 18palcovými koly. Vysloveně komfortní svezení to není, hlavně krátké příčné nerovnosti dávají podvozku zabrat, posádka je ovšem docela úspěšně ušetřena natřásání.
Co se týká ovladatelnosti, resp. celkového dojmu z jízdy, tam C4 Aircross boduje snad ze všech disciplín nejvíce. Dokáže naplno využít výhody vůči velikosti karoserie relativně velkého rozvoru i rozchodu kol, takže působí dospěleji než zbytek konkurence (Nissan Qashqai, Opel Mokka, Škoda Yeti).
Citroën C4 Aircross - srovnání s konkurencí | |||
Model | Citroën C4 Aircross | Nissan Qashqai | Škoda Yeti |
Motor | 1,6 HDi 4x4 | 1,6 dCi 4x4 | 2,0 TDI 4x4 |
Základní parametry | 84 kW | 96 kW | 81 kW |
Výbava | Exclusive | Tekna | Trumf Ambition |
Základní cena [Kč] | 589.900,- | 617.200,- | 534.900,- |
Bluetooth | S | S | 7.100,- |
El. sklopná zrcátka | S | S | 1.900,- |
El. stahování oken P+Z | S | S | 5.100,- |
Klimatizace automatická | S | S | S |
Litá kola | R18 | R18 | R17 |
Metalický lak | 14.600,- | 13.500,- | S |
Parkovací senzory | S | + 4 kamery | S |
Přední mlhovky | S | S | S |
Rádio CD/MP3/USB | S | S | 2.600,- |
Tempomat | S | S | S |
Vyhřívání P sedadel | 6.900,- | - | S |
Xenonové světlomety | S | S | 27.000,- |
Cena při shodné výbavě [Kč] | 611.400,- | 630.700,- | 578.600,- |
Ačkoliv Citroën C4 Aircross nepatří k nejlepším SUV na trhu, určitě zaujme designem exteriéru a cenou, která z něj činí jedno z nejdostupnějších SUV s pohonem všech kol. Velkým kladem je využití vnitřního prostoru a dojem jízdy v dospělém autě. Na druhé straně stojí provedení interiéru, na evropské poměry příliš jednoduché, a vyšší spotřeba základního dieselového motoru při zátěži. Kdo chce jezdit delší trasy, neměl by váhat nad volbou vrcholného agregátu 1,8 HDi.
První cena vozu | 439.900 Kč (1,6/86 kW Attraction) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 499.900 Kč (1,6 HDi/84 kW Tendance) |
Základní cena testovaného vozu | 589.900 Kč (1,6 HDi 4x4/84 kW Exclusive) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 611.400 Kč (1,6 HDi 4x4/84 kW Exclusive) |
Plusy
- Poměr cena/výbava
- Výrazný nezaměnitelný design karoserie
- Prostorný interiér
- Odhlučnění motoru
- Velký objem palivové nádrže
Minusy
- Spotřeba paliva při velké zátěži a vyšších rychlostech
- Strohý a levně působící interiér
- Nepřesné řazení, dlouhá řadicí páka
- Nevýrazné boční vedení sedadel