Test Auto.cz

Citroën C4 Aircross 1,6 HDi 4x4 – Japoncovo dvojče

7.1. 2013
Verdikt
 

Spolupráce PSA a Mitsubishi pokračuje dalším modelem. Po převlečeném Outlanderu přichází menší crossover ASX, který nasadil tvář Citroënu a přejmenoval se na C4 Aircross.

Skupina PSA, která sdružuje značky Peugeot a Citroën, nemá vlastní pohon 4x4. Přitom si ale nemůže dovolit existovat bez nějakého toho SUV, a tak Francouzi zvolili nejjednodušší možnou cestu: spojit se s nějakou jinou automobilkou. Volba padla na japonské Mitsubishi a v první fázi na jeho model Outlander, ze kterého se stal C-Crosser. Dnešní trh ale žádá i menší SUV, a tak se model ASX přeměnil na Citroën C4 Aircross.

S hatchbackem C4 tento vůz samozřejmě nemá nic společného. Nicméně ASX je v jádru dobrým autem, a tak na tom jeho klon nemůže být o moc hůř. Naopak třeba šířce nabídky Francouzi pomohli, ke dvěma motorům (benzinový 1,6/86 kW a dieselový 1,8 HDi/110 kW) přidali vlastní turbodiesel 1,6 HDi o výkonu 84 kW. Právě ten jsme zvolili k testu.

TEST Mitsubishi ASX 1,8 DI-D 4x4 – Nafta nebo saké?

Designově se Citroën rozhodně nedržel při zemi. Maska chladiče je podobná té na C-Crosseru, diody denního svícení v expresivně tvarovaném nárazníku se zase inspirují u stylového DS3. Zádi nechybí extravagance, například v podobě „plovoucího“ zadního sloupku nebo světel ve tvaru obráceného písmene L.

obrázek [600 x 362]  

Jestli něco zasloužilo zlepšení, tak je to design interiéru. Na jeho přepracování ale nejspíš nezbyly prostředky, protože C4 Aircross přebírá kabinu Mitsubishi jen s výměnou loga na volantu. Zájemci o Citroën se proto musí spokojit se strohým designem, levnějšími materiály a celkově jednoduchým pojetím. Opravdových nedostatků je ale jenom pár: například klimatizace s nastavitelnou teplotou buď intenzivně chladí, nebo topí – vlažného vzduchu se nedočkáte.

Na druhou stranu příbuznost s podstatně větším modelem Mitsubishi Outlander má pozitivní vliv na architekturu interiéru. Kabina je širší, než bývá u podobně velkých SUV zvykem – šířka 147 cm se dokonce blíží klasickým zástupcům střední třídy. Kromě toho interiér působí vzdušně, takže jedinou nevýhodou se stává střídmější zavazadlový prostor s vysoko položenou podlahou.

obrázek [600 x 373]  

Kromě designu se C4 Aircross od ASX odlišuje také jedním z nabízených motorů. Vedle povedeného 1,8 HDi (u Mitsubishi 1,8 DI-D) o výkonu 110 kW stojí osvědčený 1,6 HDi/84 kW známý z většiny modelů Citroënu. Pro jeho volbu najdeme hned několik důvodů: může, ale nemusí mít pohon všech kol, ve verzi 4x4 je o citelných 60 tisíc korun levnější, podle oficiálních údajů dosahuje o 12 % nižší spotřeby nafty a dokonce má stejně rychlou akceleraci z 0 na 100 km/h.

Ve skutečnosti ale šestnáctistovka neodsouvá vrcholný motor do role zbytečného luxusu. Jak ukázal nedávný test Škody Yeti GreenLine, turbodiesel takové kubatury je v karoserii SUV rozumným základem. Platí to i u kompaktního Citroënu, ve kterém motor 1,6 HDi pracuje suverénně, ovšem jen s uspokojivou dynamikou.

obrázek [600 x 389]  

I v karoserii SUV dokáže francouzská šestnáctistovka prodat svoji hlavní přednost: relativně tichý a kultivovaný chod. Ještě pár set otáček nad volnoběhem sice motor příliš elánu nemá, kolem 1500 min-1 ale plynule ožívá. K běžné jízdě stačí pásmo okolo dvou tisíc otáček, současně ale 1,6 HDi nabízí dnes stále vzácnější gradaci výkonu, která pomůže například při předjíždění.

TEST Mitsubishi ASX 1,6 vs. Nissan Qashqai 1,6 – Juniorské závody

Relativně malý motor si ale v relativně velkém autě odpočne málokdy. Nasvědčuje tomu alespoň spotřeba při ustálených rychlostech: ve 100 km/h motor točí 2000 min-1 a spaluje 6,2 l/100 km, dálničních 130 km/h pak znamená 2600 min-1 a 7,7 l/100 km. To je v ostrém kontrastu s městským provozem, kde naopak Citroënu stačí kolem šesti litrů nafty na 100 km.

Prostřední z nabízených motorů se proto předvádí jako zajímavý kompromis: svým výkonem i spotřebou paliva v různých jízdních režimech nejvíc sedí do příměstského provozu, zároveň ale na rozdíl od benzinové šestnáctistovky umožňuje připlatit za pohon všech kol.

obrázek [600 x 290]  

Citroën zasáhl i do naladění podvozku, který je oproti Mitsubishi měkčí. Ztratil sice něco z obratnosti, ale zároveň si snaží rozumět s 18palcovými koly. Vysloveně komfortní svezení to není, hlavně krátké příčné nerovnosti dávají podvozku zabrat, posádka je ovšem docela úspěšně ušetřena natřásání.

Co se týká ovladatelnosti, resp. celkového dojmu z jízdy, tam C4 Aircross boduje snad ze všech disciplín nejvíce. Dokáže naplno využít výhody vůči velikosti karoserie relativně velkého rozvoru i rozchodu kol, takže působí dospěleji než zbytek konkurence (Nissan Qashqai, Opel Mokka, Škoda Yeti).

Citroën C4 Aircross - srovnání s konkurencí
ModelCitroën C4 AircrossNissan QashqaiŠkoda Yeti
Motor1,6 HDi 4x41,6 dCi 4x42,0 TDI 4x4
Základní parametry84 kW96 kW81 kW
VýbavaExclusiveTeknaTrumf Ambition
Základní cena [Kč]589.900,-617.200,-534.900,-
BluetoothSS7.100,-
El. sklopná zrcátkaSS1.900,-
El. stahování oken P+ZSS5.100,-
Klimatizace automatickáSSS
Litá kolaR18R18R17
Metalický lak14.600,-13.500,-S
Parkovací senzoryS+ 4 kameryS
Přední mlhovkySSS
Rádio CD/MP3/USBSS2.600,-
TempomatSSS
Vyhřívání P sedadel6.900,--S
Xenonové světlometySS27.000,-
Cena při shodné výbavě [Kč]611.400,-630.700,-578.600,-

Ačkoliv Citroën C4 Aircross nepatří k nejlepším SUV na trhu, určitě zaujme designem exteriéru a cenou, která z něj činí jedno z nejdostupnějších SUV s pohonem všech kol. Velkým kladem je využití vnitřního prostoru a dojem jízdy v dospělém autě. Na druhé straně stojí provedení interiéru, na evropské poměry příliš jednoduché, a vyšší spotřeba základního dieselového motoru při zátěži. Kdo chce jezdit delší trasy, neměl by váhat nad volbou vrcholného agregátu 1,8 HDi.

obrázek [600 x 394]  


První cena vozu439.900 Kč (1,6/86 kW Attraction)
První cena vozu s testovanou motorizací499.900 Kč (1,6 HDi/84 kW Tendance)
Základní cena testovaného vozu589.900 Kč (1,6 HDi 4x4/84 kW Exclusive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků611.400 Kč (1,6 HDi 4x4/84 kW Exclusive)

Plusy

  • Poměr cena/výbava
  • Výrazný nezaměnitelný design karoserie
  • Prostorný interiér
  • Odhlučnění motoru
  • Velký objem palivové nádrže

Minusy

  • Spotřeba paliva při velké zátěži a vyšších rychlostech
  • Strohý a levně působící interiér
  • Nepřesné řazení, dlouhá řadicí páka
  • Nevýrazné boční vedení sedadel
Spolupracujeme s TipCars.com

Citroën C4 Aircross 1,6 HDi 4x4

Cena v základní výbavě: 589 900 Kč Cena v testované výbavě: 611 400 Kč

Základní výbava:Elektronický stabilizační systém ESP, palubní počítač, čelní airbagy pro řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče, denní LED svícení, tempomat, rádio s CD/MP3, USB, Bluetooth, ráfky z lehkých slitin 18“, volant potažený kůží s ovládáním rádia, elektricky ovládaná přední i zadní okna, přední mlhová světla, elektricky vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, automatická klimatizace, parkovací senzory vzadu, dešťový senzor, automatické přepínání světel, chromové lišty kolem oken, čalounění v kombinaci kůže/látka a další.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+14.600,-), vyhřívání předních sedadel (+6.900,-).

Komentář Heleny Horské: Strašák českého exportu – koruna, nebo nedostatek lidí? Komentář Heleny Horské: Strašák českého exportu – koruna, nebo nedostatek lidí?

Česká koruna posílila na úrovně, které jsme naposledy…

Ministerstvo odsouhlasilo obří železniční stavbu za miliardy Ministerstvo odsouhlasilo obří železniční stavbu za miliardy

Železniční trať v úseku Veselí nad Lužnicí – Doubí…

Českého výrobce světel Trevos chtěla zničit insolvenční mafie Českého výrobce světel Trevos chtěla zničit insolvenční mafie

U hlavního vchodu do závodu největšího tuzemského výrobce…

 

Štítky SUV Citroën Testy

Technické údaje
Motor Citroën C4 Aircross 1,6 HDi 4x4
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 84 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.6 / 4.5 / 4.9
Emise CO2:129
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 416 / 1193
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1425 / 635
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4341
b) šířka (mm): 1799
c) výška (mm): 1635
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Citroën C4 Aircross 1,6 HDi 4x4 – Japoncovo dvojče







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 



Citroën C4 2015: Na českém trhu od 349.900 korun Citroën C4 2015: Na českém trhu od 349.900 korun

Citroën uvádí na český trh faceliftovaný model C4…

Citroën C4: Nenápadný facelift vzhledu i techniky Citroën C4: Nenápadný facelift vzhledu i techniky

Francouzská automobilka jen velmi zlehka omladila…

 



 
Další škatulata ve vedení značek VW Group Je za tím vstup koncernu do F1?

Další škatulata ve vedení značek VW Group Je za tím vstup koncernu do F1?

Dnes 16:51

VW Group opět mění vedení svých značek. Nových šéfů se dočkají v Bugatti a Bentley, kterým dosud vládne Wolfgang Dürheimer.




Blesk.cz

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires' Conspiracy

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery…

Krev není voda. A geny nadějná detektivka Katrielle Layton rozhodně nezapře. Jejím otcem totiž není nikdo jiný…

Brutální vražda hvězdy Hlasu: Manžel zpěvačku zastřelil, pak zabil i sebe

Brutální vražda hvězdy Hlasu: Manžel zpěvačku…

Měla před sebou zářnou budoucnost, talentovanou zpěvačku San Sreylai (†23) ale připravil o život její žárlivý…

 

iSport.cz

Plíšková zná soupeřky. Na Turnaji mistryň se utká s Muguruzaovou i Venus

Plíšková zná soupeřky. Na Turnaji mistryň se utká s…

Tenistka Karolína Plíšková se na Turnaji mistryň utká v Bílé skupině stejně jako před rokem se Španělkou Garbiňe…

Trenér Říha: Jakmile v kolektivu vzniknou mezírky, je to jako rakovina

Trenér Říha: Jakmile v kolektivu vzniknou mezírky,…

Před dvěma týdny skončil Miloš Říha ve Slovanu. Důvody? Podle slovenských médií docela vážné. Zastaralé metody.…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Brdy loni definitivně opustili vojáci a tato středočeská oblast se po dlouhých 90 letech otevřela turistům.…