TEST Dacia Logan Pick-up 1.5 dCi - Práce všeho druhu
První skromné oficiální informace o Dacii Logan Pick-up automobilka uvedla již na podzim roku 2007. Obsáhlejší technické specifikace tohoto modelu byly zveřejněny začátkem roku 2008 a prodej v Rumunsku se pak rozběhl na jaře. Čeští zájemci si museli počkat až do letošního března. Nyní si mohou vybírat ze dvou stupňů výbavy a trojice pohonných jednotek. K nám dorazil Logan Pick-up s výbavou Ambiance a motorem 1.5 dCi (50 kW), jehož základní cena je 209.900,-Kč bez DPH.
dacia testy pickup nizsistredni
Funkce vítězí nade vším
Dvoumístný pick-up s délkou 4,5 metru se určitě nestane vítězem žádné soutěže elegance, ale přesto i na jeho karoserii může oko pozorovatelovo spočinout se zalíbením. Designéři se při navrhování designu bezpochyby řídili heslem v jednoduchosti je síla a to se vyplatilo. Vzhled přídě vychází z předfaceliftového provedení Loganu. Přední část je až po B-sloupek s osobní verzí identická a vše nové tak začíná vlastně až v oblasti za sedadly. Mála boční okénka za B-sloupkem přispívají k zlepšení výhledu šikmo vzad i odlehčení vzhledu karoserie s vysokými bočnicemi korby.
Zadní světla na první pohled vypadají stejně jako u Loganu MCV, ale při pohledu zboku vyjde najevo, že jejich kryty mají jiný tvar. Maximální jednoduchost exteriéru v podobě nelakovaných nárazníků nebo boků bez zbytečných prolisů odpovídá určení a koneckonců jde i o praktické řešení minimalizující starost majitele o vzhled vozu při každodenním pracovním využití.
Prostorný prostor pro dva
Po otevření rozměrných dveří a pohledu do interiéru je zcela jasné, že jedinou odlišností vnitřního prostoru pick-upu od sedanu je absence zadní řady sedadel. I zde je na první pohled viditelná snaha o zjednodušení a zlevnění výroby. Palubní deska i výplně dveří jsou stejné jako u osobních verzí se všemi jejich přednostmi i neduhy.
Spartánsky zařízený interiér Dacie je tvořen šedými a černými plasty a šedými potahovými materiály sedadel. Tvarování dílů interiéru ani rozmístění ovládacích prvků sice neodpovídá ergonomickým možnostem současné doby, na druhou stranu je nutno uznat, že zde se rozhodně neztratíte v záplavě ovladačů. Největším neduhem vozu je umístění ovládání ventilace a klimatizace až do spodní části středové konzole. Pro řidiče sedícího za volantem nejsou tyto prvky příliš po ruce a pokud nejste chobotnice, pak se musíte natahovat pokaždé, když zatoužíte po změně teploty nebo rychlosti ventilátoru. Otázkou názoru je umístění ovladačů stahování oken na středovou konzolu.
dacia testy pickup nizsistredni Nalezení ideální polohy za volantem je buď dílem okamžiku, protože sloupek volantu je nepohyblivý a sedadlo je pouze posuvné s nastavitelným sklonem opěradla, nebo naprosto nemožné. Druhá možnost se ovšem bude týkat velmi malého procenta řidičů se skutečně extremními postavami. Sedadla samotná vynikají nad současnou produkci minimální snahou o boční vedení, ale nabízejí příjemný kompromis mezi tuhostí a měkkostí. Ani při delší jízdě si tak většina řidičů a spolujezdců nebude stěžovat na bolavá záda.
Příjemným prvkem pro každodenní život s Loganem Pick-up je odkládací prostor za sedadly, který má podle výrobce objem 300 litrů. Drobnosti se nemusejí kutálet po korbě a máte kam odložit týdenní nákup nebo brašnu s nářadím. Myšleno je i na svršky posádky a na zadní stěně interiéru jsou dva věšáky, na něž byste museli pověsit skutečně pořádné kožichy, aby to nějak zásadně ovlivnilo výhled ve vnitřním zpětném zrcátku.
Vzdušný zavazadelník
Dacia Logan Pick-up vychází z platformy Loganu MCV a to což znamená, že má shodný rozvor náprav o délce 2905 mm. To se pozitivně projevuje na délce ložné plochy. Je velkoryse dimenzována a její podlaha na délku nabízí 1800 mm, zatímco v úrovni horní hrany zadního víka je to 1735 mm. Důvodem je negativní sklon zadní stěny interiéru. V nejširším místě, v prostoru mezi stěnou prostoru pro posádku a podběhy kol, má korba na šířku 1400 mm a mezi podběhy je to 1025 mm. Údaj 1190 mm platí pro šířku vstupního otvoru, který vznikne po sklopení zadního víka, jež lze zatížit hmotností až 300 kg. Bočnice jsou po celé délce ložné plochy vysoké 550 mm. Výška od podlahy ke střeše kabiny je 980 mm.
dacia testy pickup nizsistredni
Při nakládání je nutno překonat výšku 610 mm a sklopné zadní čelo, které ční 460 mm za automobil. Užitečná hmotnost vozu je 800 kg. Příjemným prvkem byla gumová podlaha ložné plochy, která je dodávána za příplatek 3.000,-Kč. Prakticky působila dvojice otvorů v přední části podlahy pro odvod dešťové (nebo mycí) vody a naopak nepříjemný dojem udělala viditelně korodující oka pro přichycení nákladu.
Překvapivě pohodová jízda
K rozpohybování testovaného pick-upu sloužil přeplňovaný vznětový čtyřválec 1.5 dCi s výkonem 50 kW (70 k), spolupracující s pětistupňovou manuální převodovkou. Dacia se s tímto motorem při nezatížené ložné ploše pohybuje překvapivě svižně. Vysoké užitečné zatížení ale změní dynamiku malého motoru k nepoznání.
Známý turbodiesel se vstřikováním common-rail pochází z produkce Renaultu, vyznačuje se klidným chodem i ochotou pracovat v celém spektru otáček od 1500 do 4000 min-1. V pick-upu tento motor na dálnici při rychlosti 100 točí již celkem vysokých 2400 min-1, což naznačuje možnosti našeho užitkového vozu.
Součástí výbavy bohužel není palubní počítač, ale podle pohybu digitálního ukazatele stavu paliva, který po 400 km ukazoval ještě dvě třetiny nafty v nádrži, můžeme věřit výrobci, který udává kombinovanou spotřebu 5,3 litru na 100 km. Pochvalu si zaslouží i převodovka, jejíž rychlosti jsou vhodně odstupňovány a kulisa dobře vymezena.
dacia testy pickup nizsistredni
Přestože jsme po celou dobu testu využívali Logan jako prostředek osobní dopravy a nijak jsme nezatěžovali jeho ložnou plochu, byla jízda s ním překvapivě pohodlná, samozřejmě s přihlédnutím k jeho určení a ceně. Dlouhý rozvor je do jisté míry zárukou nezáludného chování. Tužší odpružení přispívá k stabilitě při vyšších rychlostech. Příjemným zjištěním je, že zadní náprava nezatíženého pick-upu nemá snahu odskakovat na nerovnostech, jako u jiných podobně koncipovaných užitkových vozů.
Řízení není vzorem přímosti a snahy o rychlou jízdu v serpentinách nebo nečekaný vyhýbací manévr vyžadují soustředění a zručnost. Při náhlé změně směru – například během dálničního předjíždění - je také třeba počítat s délkou karoserie a rozvoru, které se projevují menší ochotou celého vozu k zatáčení. Průměr otáčení 11,25 m nepatří k nejmenším, ale v praxi bude při manévrování překážet snad jen v těch nejužších uličkách českých měst.
Brzdový systém kombinuje kotouče na přední nápravě s bubny na zadní nápravě, vyznačuje se pomalejším nástupem brzdné síly.
Chtělo by se říci, že kapitolu samu pro sebe představuje výhled z kabiny, protože díky jejímu bohatému prosklení vidíte skutečně do všech stran. Za zmínku stojí i couvání při parkování do řady aut. Dacia Logan Pick-up má totiž v nezatíženém stavu záď lehce vystrčenou směrem vzhůru, díky čemuž není vidět příď auta za vámi. Posádka musí také počítat s výraznou zvukovou kulisou, kvůli slabšímu odhlučnění zadních partií kabiny.
Závěr
Vzhledem k absenci prakticky jakékoliv konkurence v podobě lehkého a levného pick-upu je asi u většiny zájemců o automobil tohoto typu předem rozhodnuto. My můžeme jen dodat, že zákazník za své peníze dostane praktický užitkový automobil s prostorným interiérem, rozměrnou ložnou plochou, relativně kultivovaným motorem, nízkou spotřebou a poměrně komfortně nastaveným podvozkem. To všechno navíc dostane za velmi příjemnou cenu.
dacia testy pickup nizsistredni
První cena vozu | 159.900,- Kč (Logan Pick-up Access, 1.6, 64 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 209.900,- Kč (Logan Pick-up Ambiance, 1.5 dCi, 50 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 209.900,- Kč (Logan Pick-up Ambiance, 1.5 dCi, 50 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 231.900,- Kč (Logan Pick-up Ambiance, 1.5 dCi, 50 kW) |
Ceny bez DPH |
Plusy
- Kultivovaný a úsporný motor
- Prostorná kabina
- Dobrý výhled do všech stran
- Pohodlná sedadla
- Úložný prostor za sedadly
- Tuhá karoserie
- Poměr cena/užitná hodnota
Minusy
- Materiály použité v interiéru
- Ergonomie ovládacích prvků v interiéru
- Odhlučnění interiéru
- Bezpečnostní výbava
- Korodující úchytná oka v nákladovém prostoru