14.6. 2017 Martin Machala Martin Machala

Dlouhodobý test: Nissan Qashqai dCi 130 Xtronic (3.díl) – Má to za sebou!

 

Japonskému crossoveru skončila jeho půlroční šichta v Auto.cz. S jakým výsledkem?

Na konci druhého dílu jsem vám slíbil, že se podrobněji podíváme na jediný výraznější problém dlouhodobě testovaného nissanu. A tím byly pazvuky ze zadní části karoserie, pravidelně se ozývající při přejezdu nerovností. Jak už jsem napsal, nejprve jsme měli podezření na uvolněnou povinnou výbavu, koneckonců, tímto směrem se ubírali i technici ve značkovém servisu. Přikurtování výbavy však nepomohlo, pídili jsme se dál.

Nakonec v servisu přišli na to, že lehce povolil jeden ze svárů na karoserii. Trochu netradiční závada, prý i v případě qashqaie. O rozšířený jev se údajně nejedná, u našeho kousku stačilo inkriminované místo znovu svařit. A qashqai vrzat přestal.

A to je prosím vše. Nic dalšího nepředvídaného nás během půlročního testu nepotkalo. Vlastně jsme jen doplňovali provozní kapaliny a přezouvali pneu.

Spotřeba klesá, variátor nezlobí!

Bílý Nissan Qashqai jsme přebírali s najetými 340 kilometry, za půl roku jsme pak s crossoverem najeli necelých patnáct tisíc. Za tu dobu se nám podařilo srazit spotřebu z původních 7,2 litru někam k šesti a půl. I to je ale od slibovaných 4,7 litru hodně daleko… S qashqaiem vybaveným stejným motorem a manuální převodovkou jsme přitom dokázali jezdit i za 5,3 litru.

Ze samotného variátoru ale obavy mít nemusíte. Obavy v tom smyslu, že by převodovka držela motor při akceleraci v otáčkách, což by u vznětové jednotky bylo o to „příjemnější“. Naštěstí nic podobného nehrozilo, variátor pracuje se sedmi předvolenými virtuálními stupni a hezky si odřazuje.

Přesto jsem s CVT úplně spokojený nebyl, dost komplikované byly totiž rozjezdy. Na pokyn plynu reagoval nissan s dost velkým zpožděním, aby potom vyrazil až příliš vehementně. Chtělo to hodně citlivou práci s pedálem, jinak se qashqai rozjížděl vyloženě trhavě. Svoje k tomu řekl i stop-start, který celou rozjížděcí proceduru ještě hezky zkomplikoval. Velmi rychle jsem se naučil nahmatat jeho vypínací tlačítko vlevo pod volantem. S tlačítkem jsem si ale musel být naprosto jistý, hned vedle se totiž nacházel další a zatraceně nebezpečný spínač se zeleným nápisem Eco. Znáte tyhle zelenáče, otupí reakce motoru, otáčky drží někde pod volnoběhem, křidýlka přistřihnou třeba i klimatizaci… A obyčejně přinesou z pohledu spotřeby paliva nulový efekt.

obrázek [600 x 404]  

Ne tak ovšem nissaňácký zelenáč! Ten průměry o pár deci snížit dokázal. Aby ne, když qashqai po aktivaci eco módu skoro nejel. Jestli byly rozjezdy před tím poněkud váhavější, v zeleném režimu se nissanu nechtělo vůbec. A na rozdíl od odstaveného stop-startu vydrželo eco aktivované i po vypnutí zapalování, takže když mi jeden zlomyslný kolega nechal zelený mód zapnutý, na první křižovatce jsem se docela vyděsil. Potřeboval jsem trochu ostřeji vyrazit, nissan ale na důraznější sešlápnutí plynu reagoval… No, reagoval je možná trochu silné slovo, spíš se tak nějak velmi pozvolna probouzel z kómatu a pomalu se rozhodoval, že by se mohl začít sunout vpřed. A auto zprava se mezitím stačilo nebezpečně přiblížit. Tedy – na tlačítko eco nikdy nesahat a stop-start před každou jízdy vypínat!

Nissan Qashqai - srovnání motoru dCi 130 s automatem a manuálem
MotordCi 130 XtronicdCi 130
Zdvihový objem [cm3]15981598
Válce/ventily4.44.4
PřevodovkaCVT6M
Největší výkon [kW/min-1]96/400096/4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1]320/1750320/1750
Max. rychlost [km/h]183190
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,19,9
Udávaná komb. spotřeba [l/100 km]4,74,4
Naměřerná kombinovaná spotřeba [l/100 km]6,5-7,25,3
Příplatek za převodovku Xtronic činí 50.000 Kč

Kde je nedotáčivost?

Jestli mě na aktuálním Nissanu Qashqai něco opravdu překvapilo, pak to byla jeho schopnost vzdorovat nedotáčivosti. Přilnavost přední nápravy byla až neskutečná, pokyny od volantu plnil qashqai i v rychlostech, kdy jsem očekával rázný zásah stabilizace. Ta si však ani neškrtla. Nissan pokaždé „jenom“ poslušně zatočil.

A navzdory devatenáctipalcovým kolům mu ani nerovnosti moc nevadily, taky díky dvoupístkovým tlumičům. A díky aktivnímu ovládání podvozku se pak pohupoval jen minimálně. Funguje to celé tak, že v místech, kde by na nějaké té vlně hrozilo zhoupnutí, qashqai přibrzděním určitého kola situaci zabrání. Nejspíš to opravdu pomáhá, protože, jak už jsem napsal, díry, výmoly apod. tlumí nissan velmi dobře a v zatáčkách se přitom skoro nenaklání. A o vynikajícím držení stopy jsem už mluvil. I tady si ostatně crossover pomáhá přibrzďováním, logicky vnitřního kola. Činnost systému je naštěstí nenápadná, ale podle všeho efektivní.

Dlouhodobý test: Nissan Qashqai dCi 130 Xtronic (1.díl)


Jenom pro jistotu připomenu, že víceprvkovou zadní nápravu mají aktuálně všechny verze Nissanu Qashqai, vyjma přeplňované zážehové dvanáctistovky DIG-T a nafty 1.5 dCi.

Je to vlastně praktické auto!

Stále větší rozšíření modelů SUV potvrzují i tři poslední dlouhodobáky v redakci Auto.cz – Honda CR-V, Nissan Qashqai a v současnosti Seat Ateca. A jakkoliv stále trvám na tom, že nejpraktičtější a nejrozumnější rodinné auto je kombík nižší střední třídy, zrovna tahle trojice image SUV docela zlepšuje. Tedy z pohledu prostornosti interiéru a velikosti kufru.

V qashqaii by si mohl stěžovat maximálně tak nadrozměrný Honza Mička, a to jen na zadních sedadlech. A z velké části kvůli prosklené střeše, která nad hlavou pár potřebných centimetrů ukradla. Základní objem kufru 401 litrů není ovšem zrovna nejsilnější stránkou nissanu. Zvlášť, když je do tohoto čísla započten i prostor pod podlážkou.

obrázek [600 x 330]  

Vzhledem k délce karoserie necelých 4,4 metru to možná není nic moc - zmíněná ateca je ještě o několik milimetrů kratší a v základu nabídne 485 litrů… I přesto si ale dovolím napsat, že qashqai je vlastně praktické a promyšlené auto. Přístrojová deska možná nevypadá dvakrát moderně, za to ale třikrát díky! Normální, klasická, úžasná tlačítka ovládají prakticky všechny funkce, plasty zejména v horní části přístrojovky působí skoro až luxusně. Jednoduchá, přehledná, se starými dobrými analogovými přístroji… Už jich takových moc není!

Má odslouženo!

Nissan Qashqai možná není auto, z něhož budete nadšení. Ačkoliv se jedná o crossover a měl by hodně hrát na emoce, ze všeho nejvíc mi připadá jako takový docela obyčejný hatchback. V nejlepším slova smyslu ovšem. V délkové kategorii se sice najdou ještě prostornější a praktičtější konkurenti, qashqai ale nezklame a klasicky vyřešenou přístrojovou deskou vyloženě potěší.

Příjemným šokem byl projev variátoru, který hlavně díky sedmi předvoleným virtuálním stupňům zdárně napodobuje automat s měničem. Jenom ty rozjezdy mu úplně nejdou, zdlouhavé a cukavé je to zvlášť v dvojkombinaci se stop-start systémem a aktivovaným režimem eco. Vypínejte obojí!

Vznětová šestnáctistovka s výkonem 96 kW zatahuje s variátorem pěkně plynule (s manuálem se jí to hlavně v počátcích kariéry zoufale nedařilo), je přiměřeně kultivovaná, průměrnou spotřebu jsme za těch patnáct tisíc kilometrů dokázali v pohodě stlačit pod sedm litrů.

Modernizovaný Nissan Qashqai umí jet po dálnici skoro sám

Podvozek neskutečně dlouho vzdoruje nedotáčivosti, slušně tlumí nerovnosti a díky aktivnímu ovládání se auto v zatáčkách skoro nenaklání. Jak už jsem napsal, funguje to tak, že si nissan přibrzďuje jednotlivá kola a tím na terénních zlomech zamezí rozhoupání karoserie.

Nedávno jsem se ptal jednoho manažera z centrály nissanu, co je podle něj hlavním důvodem prodejního úspěchu qashqaie. Odpověděl celkem rychle, že je to prý cena. Respektive, nízká startovací částka, tedy „cena od“. Něco na tom asi bude, u nás se Nissan Qashqai aktuálně prodává od 399.900 Kč. A argument, že za „čtyři sta“ dostanete něco jako SUV a ne jen obyč hatchback, se zákazníkům evidentně líbí. Přidejte ještě slušnou výbavu a pak se nemůžete divit, že je qashqai dlouhodobě evropskou crossoverovou jedničkou. A navíc, pod kapotou nejlevnější verze je sice jenom dvanáctistovka, ovšem přeplňovaná a hlavně čtyřválcová!


Naše variátorová šestnáctistovka je z přesně opačného konce nabídky, prodává se minimálně za 632.100 Kč a v top verzi Tekna je za 759.900 Kč vůbec nejdražším dostupným qashqaiem. Láce to tedy úplně není. A to byl náš konkrétní kousek ještě za větší peníz! Šlo totiž o edici nazvanou Black Edition, která na trh nastoupila se čtyřválcem 1.6 dCi 96 kW a variátorem za cenu od 780.650 Kč, aby po čase zlevnila na 768.200 Kč. V současnosti už ale k dispozici není.

Jeden zajímavý akční model by se však ještě našel – jmenuje se N-Vision a se vznětovou šestnáctistovkou a převodovkou CVT přijde na 702.100 Kč. Což je na korunu stejně jako v případě verze N-Connecta, navíc ale dostanete panoramatickou střechu (obešel bych se), střešní ližiny, vyhřívané přední sedačky a elektricky nastavitelnou sedačku řidiče.

obrázek [600 x 382]  

Úbytek akčních a speciálních verzí samozřejmě souvisí s tím, že na spadnutí je nástup faceliftované verze. Ta by se u nás měla objevit na přelomu července a srpna.

Největší smysl ale podle mě Nissan Qashqai dává právě v levnějších verzích. S rostoucí cenovkou se už qashqai nebezpečně blíží konkurentům, kteří za podobné peníze nabídnou vznětový dvoulitr a pohon všech kol (třeba dlouhodobý nástupce Nissanu Qashqai, kolegyně Seat Ateca…).

Nejdůležitější ale je, že celého půl roku sloužil bílý nissan spolehlivě. Tedy až na ten jeden svár… Jinak by to bylo bez ztráty kytičky!

JAKE.AUTO.CZ: Vše o Nissanu Qashqai na auto.cz na jednom místě

Nejlevnější verze modelu388.100 Kč (DIG-T 115 Visia/ 85 kW)
Základ s testovaným motorem508.100 Kč (dCi 130 Visia/ 96 kW)
Testovaný vůz bez příplatků768.200 Kč (dCi 130 Black Edition Xtronic/ 96 kW)
Testovaný vůz s výbavou786.200 Kč (dCi 130 Black Edition Xtronic/ 96 kW)

Plusy

  • Prostor zejména na předních sedadlech
  • Slušná izolace rázů i i na velkých kolech
  • Bohatá výbava
  • Atraktivní vzhled

Minusy

  • Reakce automatu při rozjezdech
  • Proti manuální verzi stále vyšší spotřeba

  • Foto: Jiří Káš
    Spolupracujeme s TipCars.com

    Nissan Qashqai dCi 130 Xtronic

    Cena v základní výbavě: 780 650 Kč Cena v testované výbavě: 798 650 Kč

    Základní výbava:Šest airbagů, litá 19“ kola, diodové přední světlomety, aktivní ovládání podvozku, Isofix na zadních sedadlech, rezervní kolo, Nissan Safety Pack – rozpoznávání dopravních značek, automatické nouzové brzdění, automatické přepínání dálkových světel, přední a zadní parkovací senzory a další, Nissan Safety Shiel - inteligentní parkovací asistent, sledování mrtvého úhlu, monitorování pohybujících se objektů za vozidlem, systém rozpoznání únavy řidiče, automatická dvouzónová klimatizace, tempomat s omezovačem rychlosti, inteligentní klíč a startování tlačítkem, elektrické stahování oken, elektronická parkovací brzda, navigace NissanConnect, panoramatický parkovací systém, rádio s šesti reproduktory a další. Prvky verze Black Edition: Prosklená střecha a střešní ližiny, Vyhřívané čelní sklo ThermaClear, černá 19" kola z lehkých slitin Ibiscus, ozdobné prvky předního a zadního nárazníku, prahové lišty s logem Black Edition.

    Výbava testovaného vozu:Bílý lak Pearl, sedadla částečně čalouněná kůží (+18.000 Kč).

    Počátky BMW i3 lze vysledovat do roku 1991. Koncept E1 měl dojezd 200 kilometrů Počátky BMW i3 lze vysledovat do roku 1991. Koncept E1 měl dojezd 200 kilometrů

    Počátky dnešního elektromobilu BMW i3 se datují už do…

    Demonstrace v Londýně. Desetitisíce lidí žádaly nové referendum o brexitu Demonstrace v Londýně. Desetitisíce lidí žádaly nové referendum o brexitu

    Desetitisíce odpůrců odchodu Británie z Evropské unie se…

    Zvýší-li Spojené státy cla na automobily, Evropská unie zareaguje, řekl eurokomisař Zvýší-li Spojené státy cla na automobily, Evropská unie zareaguje, řekl eurokomisař

    Evropská unie odpoví, pokud Spojené státy zvýší cla na…

     
    Technické údaje
    Motor Nissan Qashqai dCi 130 Xtronic
    Typ motoru: přeplňovaný vznětový
    Válce / ventily: 4 / 4
    Zdvihový objem (ccm): 1596
    Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 4000
    Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750
    Provozní vlastnosti
    Maximální rychlost (km/h): 183
    Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.1
    Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 4.4 / 4.7
    Emise CO2:128
    Rozměry a hmotnosti
    Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 401 / -
    Objem nádrže (l):65
    Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1577 / 541
    Rozměr pneu:225/45 R19
    rozměry vozu
    Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
    a) délka (mm): 4380
    b) šířka (mm): 1806
    c) výška (mm): 1590
    d) rozvor (mm): 2646
    e) rozchod vpředu (mm): 1560
    f) rozchod vzadu (mm): 1560
    Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
    g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1090
    h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 860
    i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 995
    j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
    k) šířka vpředu (mm): 1470
    l) šířka vzadu (mm): 1470
    délka sedáku vpředu (mm): 520
    délka sedáku vzadu (mm): 450
    výška opěradla vpředu (mm): 630
    výška opěradla vzadu (mm): 650
    místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
     

    Přidat názorDiskuse: Dlouhodobý test: Nissan Qashqai dCi 130…







    Doporučujeme
    Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

    Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

    Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

    Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

     

    AutoRevue
    Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě! Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě!

    Zatímco na české ceny nové Kie Ceed si ještě musíme…

    Chorvatsko autem 2018: Užitečné rady, tipy, poplatky, krásné destinace Chorvatsko autem 2018: Užitečné rady, tipy, poplatky, krásné destinace

    V 70. letech vznikla v ČSSR studie tunelu z okolí Českých…

     



    Nissan Qashqai má v nové generaci dorazit i jako plug-in hybrid Nissan Qashqai má v nové generaci dorazit i jako plug-in hybrid

    Třetí generace úspěšného crossoveru značky Nissan se máme…

    Víte, co je rychlejší než Koenigsegg? Tenhle Nissan Qashqai! Víte, co je rychlejší než Koenigsegg? Tenhle Nissan Qashqai!

    Britský tuningový specialista na Nissanu GT-R se opět…

     



     
    Nissan March Super Turbo: Miniaturní hothatch s technikou, která předběhla dobu

    Nissan March Super Turbo: Miniauto s technikou, která předběhla dobu

    Včera

    Původní Nissan Micra, na některých trzích nazývaný March, byl typickým japonským malým autem 80. let. Paradoxně na jeho základě vznikla nezvykle technicky řešená sportovní verze.




    Blesk.cz

    Rusko utužuje blokaci internetu. Kdo zveřejní odkaz na zakázaný web, zaplatí tučnou pokutu

    Rusko utužuje blokaci internetu. Kdo zveřejní odkaz…

    Ruskou sněmovnou (Státní duma) prošel nový zákon (TASS v ruštině), který zkomplikuje život tamním vyhledávačům.…

    Na co drahé kufry? Muž v Praze přišel do vlaku s popelnicí!

    Na co drahé kufry? Muž v Praze přišel do vlaku s popelnicí!

    Nač kupovat na dovolenou drahé kufry! Pasažér vlaku z pražského hlavního nádraží si zavazadlo udělal z běžné…

     

    iSport.cz

    Hvězdného jména se nazalekli. Nejsme komparz, radují se čeští hrdinové

    Hvězdného jména se nazalekli. Nejsme komparz, radují…

    Že budou na Ostrava Beach Open bojovat o nejvyšší příčky české ženy, se počítalo. Senzačně se k nim přidali i…

    Jižní Korea - Mexiko 1:2. Chicharito 50. gólem přiblížil postup

    Jižní Korea - Mexiko 1:2. Chicharito 50. gólem…

    Fotbalisté Mexika ve druhém utkání na mistrovství světa porazili Jižní Koreu 2:1, ve skupině F navázali na…

     

    Reflex.cz

    Chystáte se na dovolenou do Švýcarska? Tady je 12 švýcarských unikátů a důvodů, proč je navštívit

    Chystáte se na dovolenou do Švýcarska? Tady je 12…

    Co se vám vybaví, když se řekne Švýcarsko? Matterhorn, čokoláda, hodinky, nebo snad sýry? Tahle malá, neutralitu…

    Unikátní fotogalerie: Kočky sjeté kočičím kokainem vykouzlí úsměv každému

    Unikátní fotogalerie: Kočky sjeté kočičím kokainem…

    Jestli jste milovníci domácích mazlíčků, svéhlavých a inteligentních koček, pak musíte znát tuto rostlinu: šantu…