Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Dlouhodobý test: Nissan Qashqai dCi 130 Xtronic (3.díl) – Má to za sebou!

Martin Machala
Diskuze (38)
Japonskému crossoveru skončila jeho půlroční šichta v Auto.cz. S jakým výsledkem?

Na konci druhého dílu jsem vám slíbil, že se podrobněji podíváme na jediný výraznější problém dlouhodobě testovaného nissanu. A tím byly pazvuky ze zadní části karoserie, pravidelně se ozývající při přejezdu nerovností. Jak už jsem napsal, nejprve jsme měli podezření na uvolněnou povinnou výbavu, koneckonců, tímto směrem se ubírali i technici ve značkovém servisu. Přikurtování výbavy však nepomohlo, pídili jsme se dál.

Nakonec v servisu přišli na to, že lehce povolil jeden ze svárů na karoserii. Trochu netradiční závada, prý i v případě qashqaie. O rozšířený jev se údajně nejedná, u našeho kousku stačilo inkriminované místo znovu svařit. A qashqai vrzat přestal.

A to je prosím vše. Nic dalšího nepředvídaného nás během půlročního testu nepotkalo. Vlastně jsme jen doplňovali provozní kapaliny a přezouvali pneu.

Spotřeba klesá, variátor nezlobí!

Bílý Nissan Qashqai jsme přebírali s najetými 340 kilometry, za půl roku jsme pak s crossoverem najeli necelých patnáct tisíc. Za tu dobu se nám podařilo srazit spotřebu z původních 7,2 litru někam k šesti a půl. I to je ale od slibovaných 4,7 litru hodně daleko… S qashqaiem vybaveným stejným motorem a manuální převodovkou jsme přitom dokázali jezdit i za 5,3 litru.

Ze samotného variátoru ale obavy mít nemusíte. Obavy v tom smyslu, že by převodovka držela motor při akceleraci v otáčkách, což by u vznětové jednotky bylo o to „příjemnější“. Naštěstí nic podobného nehrozilo, variátor pracuje se sedmi předvolenými virtuálními stupni a hezky si odřazuje.

Přesto jsem s CVT úplně spokojený nebyl, dost komplikované byly totiž rozjezdy. Na pokyn plynu reagoval nissan s dost velkým zpožděním, aby potom vyrazil až příliš vehementně. Chtělo to hodně citlivou práci s pedálem, jinak se qashqai rozjížděl vyloženě trhavě. Svoje k tomu řekl i stop-start, který celou rozjížděcí proceduru ještě hezky zkomplikoval. Velmi rychle jsem se naučil nahmatat jeho vypínací tlačítko vlevo pod volantem. S tlačítkem jsem si ale musel být naprosto jistý, hned vedle se totiž nacházel další a zatraceně nebezpečný spínač se zeleným nápisem Eco. Znáte tyhle zelenáče, otupí reakce motoru, otáčky drží někde pod volnoběhem, křidýlka přistřihnou třeba i klimatizaci… A obyčejně přinesou z pohledu spotřeby paliva nulový efekt.

nissan testy crossover nissan testy crossover  

Ne tak ovšem nissaňácký zelenáč! Ten průměry o pár deci snížit dokázal. Aby ne, když qashqai po aktivaci eco módu skoro nejel. Jestli byly rozjezdy před tím poněkud váhavější, v zeleném režimu se nissanu nechtělo vůbec. A na rozdíl od odstaveného stop-startu vydrželo eco aktivované i po vypnutí zapalování, takže když mi jeden zlomyslný kolega nechal zelený mód zapnutý, na první křižovatce jsem se docela vyděsil. Potřeboval jsem trochu ostřeji vyrazit, nissan ale na důraznější sešlápnutí plynu reagoval… No, reagoval je možná trochu silné slovo, spíš se tak nějak velmi pozvolna probouzel z kómatu a pomalu se rozhodoval, že by se mohl začít sunout vpřed. A auto zprava se mezitím stačilo nebezpečně přiblížit. Tedy – na tlačítko eco nikdy nesahat a stop-start před každou jízdy vypínat!

Nissan Qashqai - srovnání motoru dCi 130 s automatem a manuálem
Motor dCi 130 Xtronic dCi 130
Zdvihový objem [cm3] 1598 1598
Válce/ventily 4.4 4.4
Převodovka CVT 6M
Největší výkon [kW/min-1] 96/4000 96/4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1] 320/1750 320/1750
Max. rychlost [km/h] 183 190
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,1 9,9
Udávaná komb. spotřeba [l/100 km] 4,7 4,4
Naměřerná kombinovaná spotřeba [l/100 km] 6,5-7,2 5,3
Příplatek za převodovku Xtronic činí 50.000 Kč

Kde je nedotáčivost?

Jestli mě na aktuálním Nissanu Qashqai něco opravdu překvapilo, pak to byla jeho schopnost vzdorovat nedotáčivosti. Přilnavost přední nápravy byla až neskutečná, pokyny od volantu plnil qashqai i v rychlostech, kdy jsem očekával rázný zásah stabilizace. Ta si však ani neškrtla. Nissan pokaždé „jenom“ poslušně zatočil.

A navzdory devatenáctipalcovým kolům mu ani nerovnosti moc nevadily, taky díky dvoupístkovým tlumičům. A díky aktivnímu ovládání podvozku se pak pohupoval jen minimálně. Funguje to celé tak, že v místech, kde by na nějaké té vlně hrozilo zhoupnutí, qashqai přibrzděním určitého kola situaci zabrání. Nejspíš to opravdu pomáhá, protože, jak už jsem napsal, díry, výmoly apod. tlumí nissan velmi dobře a v zatáčkách se přitom skoro nenaklání. A o vynikajícím držení stopy jsem už mluvil. I tady si ostatně crossover pomáhá přibrzďováním, logicky vnitřního kola. Činnost systému je naštěstí nenápadná, ale podle všeho efektivní.


Jenom pro jistotu připomenu, že víceprvkovou zadní nápravu mají aktuálně všechny verze Nissanu Qashqai, vyjma přeplňované zážehové dvanáctistovky DIG-T a nafty 1.5 dCi.

Je to vlastně praktické auto!

Stále větší rozšíření modelů SUV potvrzují i tři poslední dlouhodobáky v redakci Auto.cz – Honda CR-V, Nissan Qashqai a v současnosti Seat Ateca. A jakkoliv stále trvám na tom, že nejpraktičtější a nejrozumnější rodinné auto je kombík nižší střední třídy, zrovna tahle trojice image SUV docela zlepšuje. Tedy z pohledu prostornosti interiéru a velikosti kufru.

V qashqaii by si mohl stěžovat maximálně tak nadrozměrný Honza Mička, a to jen na zadních sedadlech. A z velké části kvůli prosklené střeše, která nad hlavou pár potřebných centimetrů ukradla. Základní objem kufru 401 litrů není ovšem zrovna nejsilnější stránkou nissanu. Zvlášť, když je do tohoto čísla započten i prostor pod podlážkou.

nissan testy crossover nissan testy crossover  

Vzhledem k délce karoserie necelých 4,4 metru to možná není nic moc - zmíněná ateca je ještě o několik milimetrů kratší a v základu nabídne 485 litrů… I přesto si ale dovolím napsat, že qashqai je vlastně praktické a promyšlené auto. Přístrojová deska možná nevypadá dvakrát moderně, za to ale třikrát díky! Normální, klasická, úžasná tlačítka ovládají prakticky všechny funkce, plasty zejména v horní části přístrojovky působí skoro až luxusně. Jednoduchá, přehledná, se starými dobrými analogovými přístroji… Už jich takových moc není!

Má odslouženo!

Nissan Qashqai možná není auto, z něhož budete nadšení. Ačkoliv se jedná o crossover a měl by hodně hrát na emoce, ze všeho nejvíc mi připadá jako takový docela obyčejný hatchback. V nejlepším slova smyslu ovšem. V délkové kategorii se sice najdou ještě prostornější a praktičtější konkurenti, qashqai ale nezklame a klasicky vyřešenou přístrojovou deskou vyloženě potěší.

Příjemným šokem byl projev variátoru, který hlavně díky sedmi předvoleným virtuálním stupňům zdárně napodobuje automat s měničem. Jenom ty rozjezdy mu úplně nejdou, zdlouhavé a cukavé je to zvlášť v dvojkombinaci se stop-start systémem a aktivovaným režimem eco. Vypínejte obojí!

Vznětová šestnáctistovka s výkonem 96 kW zatahuje s variátorem pěkně plynule (s manuálem se jí to hlavně v počátcích kariéry zoufale nedařilo), je přiměřeně kultivovaná, průměrnou spotřebu jsme za těch patnáct tisíc kilometrů dokázali v pohodě stlačit pod sedm litrů.

Podvozek neskutečně dlouho vzdoruje nedotáčivosti, slušně tlumí nerovnosti a díky aktivnímu ovládání se auto v zatáčkách skoro nenaklání. Jak už jsem napsal, funguje to tak, že si nissan přibrzďuje jednotlivá kola a tím na terénních zlomech zamezí rozhoupání karoserie.

Nedávno jsem se ptal jednoho manažera z centrály nissanu, co je podle něj hlavním důvodem prodejního úspěchu qashqaie. Odpověděl celkem rychle, že je to prý cena. Respektive, nízká startovací částka, tedy „cena od“. Něco na tom asi bude, u nás se Nissan Qashqai aktuálně prodává od 399.900 Kč. A argument, že za „čtyři sta“ dostanete něco jako SUV a ne jen obyč hatchback, se zákazníkům evidentně líbí. Přidejte ještě slušnou výbavu a pak se nemůžete divit, že je qashqai dlouhodobě evropskou crossoverovou jedničkou. A navíc, pod kapotou nejlevnější verze je sice jenom dvanáctistovka, ovšem přeplňovaná a hlavně čtyřválcová!


Naše variátorová šestnáctistovka je z přesně opačného konce nabídky, prodává se minimálně za 632.100 Kč a v top verzi Tekna je za 759.900 Kč vůbec nejdražším dostupným qashqaiem. Láce to tedy úplně není. A to byl náš konkrétní kousek ještě za větší peníz! Šlo totiž o edici nazvanou Black Edition, která na trh nastoupila se čtyřválcem 1.6 dCi 96 kW a variátorem za cenu od 780.650 Kč, aby po čase zlevnila na 768.200 Kč. V současnosti už ale k dispozici není.

Jeden zajímavý akční model by se však ještě našel – jmenuje se N-Vision a se vznětovou šestnáctistovkou a převodovkou CVT přijde na 702.100 Kč. Což je na korunu stejně jako v případě verze N-Connecta, navíc ale dostanete panoramatickou střechu (obešel bych se), střešní ližiny, vyhřívané přední sedačky a elektricky nastavitelnou sedačku řidiče.

nissan testy crossover nissan testy crossover  

Úbytek akčních a speciálních verzí samozřejmě souvisí s tím, že na spadnutí je nástup faceliftované verze. Ta by se u nás měla objevit na přelomu července a srpna.

Největší smysl ale podle mě Nissan Qashqai dává právě v levnějších verzích. S rostoucí cenovkou se už qashqai nebezpečně blíží konkurentům, kteří za podobné peníze nabídnou vznětový dvoulitr a pohon všech kol (třeba dlouhodobý nástupce Nissanu Qashqai, kolegyně Seat Ateca…).

Nejdůležitější ale je, že celého půl roku sloužil bílý nissan spolehlivě. Tedy až na ten jeden svár… Jinak by to bylo bez ztráty kytičky!

Nejlevnější verze modelu 388.100 Kč (DIG-T 115 Visia/ 85 kW)
Základ s testovaným motorem 508.100 Kč (dCi 130 Visia/ 96 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 768.200 Kč (dCi 130 Black Edition Xtronic/ 96 kW)
Testovaný vůz s výbavou 786.200 Kč (dCi 130 Black Edition Xtronic/ 96 kW)

Plusy

  • Prostor zejména na předních sedadlech
  • Slušná izolace rázů i i na velkých kolech
  • Bohatá výbava
  • Atraktivní vzhled

Minusy

  • Reakce automatu při rozjezdech
  • Proti manuální verzi stále vyšší spotřeba


Foto: Jiří Káš

Martin Machala
Diskuze (38)
Nissan Qashqai dCi 130 Xtronic
Cena základní sestavy 780 650 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, litá 19“ kola, diodové přední světlomety, aktivní ovládání podvozku, Isofix na zadních sedadlech, rezervní kolo, Nissan Safety Pack – rozpoznávání dopravních značek, automatické nouzové brzdění, automatické přepínání dálkových světel, přední a zadní parkovací senzory a další, Nissan Safety Shiel - inteligentní parkovací asistent, sledování mrtvého úhlu, monitorování pohybujících se objektů za vozidlem, systém rozpoznání únavy řidiče, automatická dvouzónová klimatizace, tempomat s omezovačem rychlosti, inteligentní klíč a startování tlačítkem, elektrické stahování oken, elektronická parkovací brzda, navigace NissanConnect, panoramatický parkovací systém, rádio s šesti reproduktory a další. Prvky verze Black Edition: Prosklená střecha a střešní ližiny, Vyhřívané čelní sklo ThermaClear, černá 19" kola z lehkých slitin Ibiscus, ozdobné prvky předního a zadního nárazníku, prahové lišty s logem Black Edition. Kč
Cena testované sestavy 798 650 Kč
Výbava testované sestavy Bílý lak Pearl, sedadla částečně čalouněná kůží (+18.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1596
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 183
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 4.4 / 4.7
Emise CO2: 128
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 401 / 0
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1577 / 541
Rozměr pneu: 225/45 R19
Nissan Qashqai dCi 130 Xtronic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4380
b) šířka (mm): 1806
c) výška (mm): 1590
d) rozvor (mm): 2646
e) rozchod vpředu (mm): 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 995
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - praděda7
8. 7. 2017 10:14
Pazvuky
Nakonec v servisu přišli na to, že lehce povolil jeden ze svárů na karoserii. Trochu netradiční závada, prý i v případě qashqaie.

Tož bacha! I v dnešní době svářecích robotů docela běžná závada. Proč? Protože se šetří i na inspekci. Kdysi chodil kolem svářecí linky inspektor s majzlíkem a kladivem a namátkově kontroloval integritu svárů. Dnes už takový inspektor neexistuje a spoléhá se jen na neomylnost robotů. Chyba! I robot potřebuje lidský servis a když údržba svůj job odflákne, tak problém je na světě coby dup, inspekce žádná a problém objeví až nespokojený zákazník. Špatně! (Mám 25 let zkušenosti v oboru).
Avatar - Jaros71
18. 6. 2017 10:16
Re: QQ ano, benzín 1,6T
Pokud někdo chce auto do města , je to dobrá volba.
Při větším nájezdu dává smysl diesl.
QQ je uvnitř klasické auto , žádný stupidní digi štít atd..super.
A lidi to oslovuje..prodeje jsou jasné.
16. 6. 2017 20:48
Re: Podařené
Muze to byt i o vkusu, na mne QQ pusobil hodnotneji a prijemneji, ale respektuji tvuj nazor. V kontextu s cenou 500k za 1,5 dci az neskutecne prijemny interier. Za 750k uz samozrejme lze nalezt dospelejsi reseni.
Avatar - pelikoš
16. 6. 2017 11:02
Re: jo
jako myslíš třílitr, 4x4 a desetistupňový automat za 299.000 bez dph :-!
16. 6. 2017 04:48
Re: jo
Zasloužilo by si spíš větší možnosti kombinací převodovka/motor/pohon.