14.6. 2017 Martin Machala Martin Machala

Dlouhodobý test: Nissan Qashqai dCi 130 Xtronic (3.díl) – Má to za sebou!

 

Japonskému crossoveru skončila jeho půlroční šichta v Auto.cz. S jakým výsledkem?

Na konci druhého dílu jsem vám slíbil, že se podrobněji podíváme na jediný výraznější problém dlouhodobě testovaného nissanu. A tím byly pazvuky ze zadní části karoserie, pravidelně se ozývající při přejezdu nerovností. Jak už jsem napsal, nejprve jsme měli podezření na uvolněnou povinnou výbavu, koneckonců, tímto směrem se ubírali i technici ve značkovém servisu. Přikurtování výbavy však nepomohlo, pídili jsme se dál.

Nakonec v servisu přišli na to, že lehce povolil jeden ze svárů na karoserii. Trochu netradiční závada, prý i v případě qashqaie. O rozšířený jev se údajně nejedná, u našeho kousku stačilo inkriminované místo znovu svařit. A qashqai vrzat přestal.

A to je prosím vše. Nic dalšího nepředvídaného nás během půlročního testu nepotkalo. Vlastně jsme jen doplňovali provozní kapaliny a přezouvali pneu.

Spotřeba klesá, variátor nezlobí!

Bílý Nissan Qashqai jsme přebírali s najetými 340 kilometry, za půl roku jsme pak s crossoverem najeli necelých patnáct tisíc. Za tu dobu se nám podařilo srazit spotřebu z původních 7,2 litru někam k šesti a půl. I to je ale od slibovaných 4,7 litru hodně daleko… S qashqaiem vybaveným stejným motorem a manuální převodovkou jsme přitom dokázali jezdit i za 5,3 litru.

Ze samotného variátoru ale obavy mít nemusíte. Obavy v tom smyslu, že by převodovka držela motor při akceleraci v otáčkách, což by u vznětové jednotky bylo o to „příjemnější“. Naštěstí nic podobného nehrozilo, variátor pracuje se sedmi předvolenými virtuálními stupni a hezky si odřazuje.

Přesto jsem s CVT úplně spokojený nebyl, dost komplikované byly totiž rozjezdy. Na pokyn plynu reagoval nissan s dost velkým zpožděním, aby potom vyrazil až příliš vehementně. Chtělo to hodně citlivou práci s pedálem, jinak se qashqai rozjížděl vyloženě trhavě. Svoje k tomu řekl i stop-start, který celou rozjížděcí proceduru ještě hezky zkomplikoval. Velmi rychle jsem se naučil nahmatat jeho vypínací tlačítko vlevo pod volantem. S tlačítkem jsem si ale musel být naprosto jistý, hned vedle se totiž nacházel další a zatraceně nebezpečný spínač se zeleným nápisem Eco. Znáte tyhle zelenáče, otupí reakce motoru, otáčky drží někde pod volnoběhem, křidýlka přistřihnou třeba i klimatizaci… A obyčejně přinesou z pohledu spotřeby paliva nulový efekt.

obrázek [600 x 404]  

Ne tak ovšem nissaňácký zelenáč! Ten průměry o pár deci snížit dokázal. Aby ne, když qashqai po aktivaci eco módu skoro nejel. Jestli byly rozjezdy před tím poněkud váhavější, v zeleném režimu se nissanu nechtělo vůbec. A na rozdíl od odstaveného stop-startu vydrželo eco aktivované i po vypnutí zapalování, takže když mi jeden zlomyslný kolega nechal zelený mód zapnutý, na první křižovatce jsem se docela vyděsil. Potřeboval jsem trochu ostřeji vyrazit, nissan ale na důraznější sešlápnutí plynu reagoval… No, reagoval je možná trochu silné slovo, spíš se tak nějak velmi pozvolna probouzel z kómatu a pomalu se rozhodoval, že by se mohl začít sunout vpřed. A auto zprava se mezitím stačilo nebezpečně přiblížit. Tedy – na tlačítko eco nikdy nesahat a stop-start před každou jízdy vypínat!

Nissan Qashqai - srovnání motoru dCi 130 s automatem a manuálem
MotordCi 130 XtronicdCi 130
Zdvihový objem [cm3]15981598
Válce/ventily4.44.4
PřevodovkaCVT6M
Největší výkon [kW/min-1]96/400096/4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1]320/1750320/1750
Max. rychlost [km/h]183190
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,19,9
Udávaná komb. spotřeba [l/100 km]4,74,4
Naměřerná kombinovaná spotřeba [l/100 km]6,5-7,25,3
Příplatek za převodovku Xtronic činí 50.000 Kč

Kde je nedotáčivost?

Jestli mě na aktuálním Nissanu Qashqai něco opravdu překvapilo, pak to byla jeho schopnost vzdorovat nedotáčivosti. Přilnavost přední nápravy byla až neskutečná, pokyny od volantu plnil qashqai i v rychlostech, kdy jsem očekával rázný zásah stabilizace. Ta si však ani neškrtla. Nissan pokaždé „jenom“ poslušně zatočil.

A navzdory devatenáctipalcovým kolům mu ani nerovnosti moc nevadily, taky díky dvoupístkovým tlumičům. A díky aktivnímu ovládání podvozku se pak pohupoval jen minimálně. Funguje to celé tak, že v místech, kde by na nějaké té vlně hrozilo zhoupnutí, qashqai přibrzděním určitého kola situaci zabrání. Nejspíš to opravdu pomáhá, protože, jak už jsem napsal, díry, výmoly apod. tlumí nissan velmi dobře a v zatáčkách se přitom skoro nenaklání. A o vynikajícím držení stopy jsem už mluvil. I tady si ostatně crossover pomáhá přibrzďováním, logicky vnitřního kola. Činnost systému je naštěstí nenápadná, ale podle všeho efektivní.

Dlouhodobý test: Nissan Qashqai dCi 130 Xtronic (1.díl)


Jenom pro jistotu připomenu, že víceprvkovou zadní nápravu mají aktuálně všechny verze Nissanu Qashqai, vyjma přeplňované zážehové dvanáctistovky DIG-T a nafty 1.5 dCi.

Je to vlastně praktické auto!

Stále větší rozšíření modelů SUV potvrzují i tři poslední dlouhodobáky v redakci Auto.cz – Honda CR-V, Nissan Qashqai a v současnosti Seat Ateca. A jakkoliv stále trvám na tom, že nejpraktičtější a nejrozumnější rodinné auto je kombík nižší střední třídy, zrovna tahle trojice image SUV docela zlepšuje. Tedy z pohledu prostornosti interiéru a velikosti kufru.

V qashqaii by si mohl stěžovat maximálně tak nadrozměrný Honza Mička, a to jen na zadních sedadlech. A z velké části kvůli prosklené střeše, která nad hlavou pár potřebných centimetrů ukradla. Základní objem kufru 401 litrů není ovšem zrovna nejsilnější stránkou nissanu. Zvlášť, když je do tohoto čísla započten i prostor pod podlážkou.

obrázek [600 x 330]  

Vzhledem k délce karoserie necelých 4,4 metru to možná není nic moc - zmíněná ateca je ještě o několik milimetrů kratší a v základu nabídne 485 litrů… I přesto si ale dovolím napsat, že qashqai je vlastně praktické a promyšlené auto. Přístrojová deska možná nevypadá dvakrát moderně, za to ale třikrát díky! Normální, klasická, úžasná tlačítka ovládají prakticky všechny funkce, plasty zejména v horní části přístrojovky působí skoro až luxusně. Jednoduchá, přehledná, se starými dobrými analogovými přístroji… Už jich takových moc není!

Má odslouženo!

Nissan Qashqai možná není auto, z něhož budete nadšení. Ačkoliv se jedná o crossover a měl by hodně hrát na emoce, ze všeho nejvíc mi připadá jako takový docela obyčejný hatchback. V nejlepším slova smyslu ovšem. V délkové kategorii se sice najdou ještě prostornější a praktičtější konkurenti, qashqai ale nezklame a klasicky vyřešenou přístrojovou deskou vyloženě potěší.

Příjemným šokem byl projev variátoru, který hlavně díky sedmi předvoleným virtuálním stupňům zdárně napodobuje automat s měničem. Jenom ty rozjezdy mu úplně nejdou, zdlouhavé a cukavé je to zvlášť v dvojkombinaci se stop-start systémem a aktivovaným režimem eco. Vypínejte obojí!

Vznětová šestnáctistovka s výkonem 96 kW zatahuje s variátorem pěkně plynule (s manuálem se jí to hlavně v počátcích kariéry zoufale nedařilo), je přiměřeně kultivovaná, průměrnou spotřebu jsme za těch patnáct tisíc kilometrů dokázali v pohodě stlačit pod sedm litrů.

Modernizovaný Nissan Qashqai umí jet po dálnici skoro sám

Podvozek neskutečně dlouho vzdoruje nedotáčivosti, slušně tlumí nerovnosti a díky aktivnímu ovládání se auto v zatáčkách skoro nenaklání. Jak už jsem napsal, funguje to tak, že si nissan přibrzďuje jednotlivá kola a tím na terénních zlomech zamezí rozhoupání karoserie.

Nedávno jsem se ptal jednoho manažera z centrály nissanu, co je podle něj hlavním důvodem prodejního úspěchu qashqaie. Odpověděl celkem rychle, že je to prý cena. Respektive, nízká startovací částka, tedy „cena od“. Něco na tom asi bude, u nás se Nissan Qashqai aktuálně prodává od 399.900 Kč. A argument, že za „čtyři sta“ dostanete něco jako SUV a ne jen obyč hatchback, se zákazníkům evidentně líbí. Přidejte ještě slušnou výbavu a pak se nemůžete divit, že je qashqai dlouhodobě evropskou crossoverovou jedničkou. A navíc, pod kapotou nejlevnější verze je sice jenom dvanáctistovka, ovšem přeplňovaná a hlavně čtyřválcová!


Naše variátorová šestnáctistovka je z přesně opačného konce nabídky, prodává se minimálně za 632.100 Kč a v top verzi Tekna je za 759.900 Kč vůbec nejdražším dostupným qashqaiem. Láce to tedy úplně není. A to byl náš konkrétní kousek ještě za větší peníz! Šlo totiž o edici nazvanou Black Edition, která na trh nastoupila se čtyřválcem 1.6 dCi 96 kW a variátorem za cenu od 780.650 Kč, aby po čase zlevnila na 768.200 Kč. V současnosti už ale k dispozici není.

Jeden zajímavý akční model by se však ještě našel – jmenuje se N-Vision a se vznětovou šestnáctistovkou a převodovkou CVT přijde na 702.100 Kč. Což je na korunu stejně jako v případě verze N-Connecta, navíc ale dostanete panoramatickou střechu (obešel bych se), střešní ližiny, vyhřívané přední sedačky a elektricky nastavitelnou sedačku řidiče.

obrázek [600 x 382]  

Úbytek akčních a speciálních verzí samozřejmě souvisí s tím, že na spadnutí je nástup faceliftované verze. Ta by se u nás měla objevit na přelomu července a srpna.

Největší smysl ale podle mě Nissan Qashqai dává právě v levnějších verzích. S rostoucí cenovkou se už qashqai nebezpečně blíží konkurentům, kteří za podobné peníze nabídnou vznětový dvoulitr a pohon všech kol (třeba dlouhodobý nástupce Nissanu Qashqai, kolegyně Seat Ateca…).

Nejdůležitější ale je, že celého půl roku sloužil bílý nissan spolehlivě. Tedy až na ten jeden svár… Jinak by to bylo bez ztráty kytičky!

JAKE.AUTO.CZ: Vše o Nissanu Qashqai na auto.cz na jednom místě

Nejlevnější verze modelu388.100 Kč (DIG-T 115 Visia/ 85 kW)
Základ s testovaným motorem508.100 Kč (dCi 130 Visia/ 96 kW)
Testovaný vůz bez příplatků768.200 Kč (dCi 130 Black Edition Xtronic/ 96 kW)
Testovaný vůz s výbavou786.200 Kč (dCi 130 Black Edition Xtronic/ 96 kW)

Plusy

  • Prostor zejména na předních sedadlech
  • Slušná izolace rázů i i na velkých kolech
  • Bohatá výbava
  • Atraktivní vzhled

Minusy

  • Reakce automatu při rozjezdech
  • Proti manuální verzi stále vyšší spotřeba

  • Foto: Jiří Káš
    Spolupracujeme s TipCars.com

    Nissan Qashqai dCi 130 Xtronic

    Cena v základní výbavě: 780 650 Kč Cena v testované výbavě: 798 650 Kč

    Základní výbava:Šest airbagů, litá 19“ kola, diodové přední světlomety, aktivní ovládání podvozku, Isofix na zadních sedadlech, rezervní kolo, Nissan Safety Pack – rozpoznávání dopravních značek, automatické nouzové brzdění, automatické přepínání dálkových světel, přední a zadní parkovací senzory a další, Nissan Safety Shiel - inteligentní parkovací asistent, sledování mrtvého úhlu, monitorování pohybujících se objektů za vozidlem, systém rozpoznání únavy řidiče, automatická dvouzónová klimatizace, tempomat s omezovačem rychlosti, inteligentní klíč a startování tlačítkem, elektrické stahování oken, elektronická parkovací brzda, navigace NissanConnect, panoramatický parkovací systém, rádio s šesti reproduktory a další. Prvky verze Black Edition: Prosklená střecha a střešní ližiny, Vyhřívané čelní sklo ThermaClear, černá 19" kola z lehkých slitin Ibiscus, ozdobné prvky předního a zadního nárazníku, prahové lišty s logem Black Edition.

    Výbava testovaného vozu:Bílý lak Pearl, sedadla částečně čalouněná kůží (+18.000 Kč).

    Výroba Tesly Model 3 vázne, nejhorší výrobní peklo však už pominulo Výroba Tesly Model 3 vázne, nejhorší výrobní peklo však už pominulo

    Tesla vkládala do Modelu 3 velké naděje, stejně tak…

    Řecko pokračuje v privatizaci, odkoupí většinu v plynárenské společnosti DESFA Řecko pokračuje v privatizaci, odkoupí většinu v plynárenské společnosti DESFA

    Řecko přijalo nabídku konsorcia vedeného italskou…

    Komentář Evžena Tošenovského: Odmítat diesely je nerozum Komentář Evžena Tošenovského: Odmítat diesely je nerozum

    Dva a půl roku po vypuknutí emisního skandálu, který se…

     
    Technické údaje
    Motor Nissan Qashqai dCi 130 Xtronic
    Typ motoru: přeplňovaný vznětový
    Válce / ventily: 4 / 4
    Zdvihový objem (ccm): 1596
    Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 4000
    Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750
    Provozní vlastnosti
    Maximální rychlost (km/h): 183
    Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.1
    Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 4.4 / 4.7
    Emise CO2:128
    Rozměry a hmotnosti
    Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 401 / -
    Objem nádrže (l):65
    Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1577 / 541
    Rozměr pneu:225/45 R19
    rozměry vozu
    Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
    a) délka (mm): 4380
    b) šířka (mm): 1806
    c) výška (mm): 1590
    d) rozvor (mm): 2646
    e) rozchod vpředu (mm): 1560
    f) rozchod vzadu (mm): 1560
    Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
    g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1090
    h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 860
    i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 995
    j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
    k) šířka vpředu (mm): 1470
    l) šířka vzadu (mm): 1470
    délka sedáku vpředu (mm): 520
    délka sedáku vzadu (mm): 450
    výška opěradla vpředu (mm): 630
    výška opěradla vzadu (mm): 650
    místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
     

    Přidat názorDiskuse: Dlouhodobý test: Nissan Qashqai dCi 130…







    Doporučujeme
    Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

    Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

    Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

    České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

     

    AutoRevue
    Levné SUV Škody poprvé bez maskování. Kamiq odhaluje také interiér Levné SUV Škody poprvé bez maskování. Kamiq odhaluje také interiér

    Jen pár dnů nás dělí od světové premiéry nového…

    Řidiči, pozor! Zítra se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami Řidiči, pozor! Zítra se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami

    Měření rychlosti bude probíhat v rámci celoevropské akce…

     



    Nissan Qashqai 1.2 DIG-T vs. Škoda Karoq 1.0 TSI – Agenti písmene Q Nissan Qashqai 1.2 DIG-T vs. Škoda Karoq 1.0 TSI – Agenti písmene Q

    Škodovka zamířila s karoqem do středu kompaktních SUV.…

    Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Kolik stojí? Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Kolik stojí?

    Za základní dvanáctistovku s výkonem 115 koní dáte po…

     



     
    Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

    Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

    Dnes 18:50

    Model 2101 byl v roce 1970 prvním sériovým autem nově založené automobilky v městě Toljatti. Vyráběl se až do roku 1988.




    Blesk.cz

    Stává se ze mě zombie, říká zprávařka Lašková! Má trable s ňadry

    Stává se ze mě zombie, říká zprávařka Lašková! Má…

    Moderátorka zpráv FTV Prima Gábina Kratochvílová Lašková (28) je už od Velikonoc maminkou chlapečka Benedikta.…

    Smůla Venduly Pizingerové: Ve chvilce přišla o auto i peníze!

    Smůla Venduly Pizingerové: Ve chvilce přišla o auto…

    Jako by nestačilo, že na své narozeniny musela Vendula Pizingerová (46) překonat sama sebe, a zpocená a neumytá…

     

    iSport.cz

    Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

    Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

    Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

    Čeští brankáři pro MS: Francouz je jistota, jaké šance mají ostatní?

    Čeští brankáři pro MS: Francouz je jistota, jaké…

    Trenéři české hokejové reprezentace mají v přípravě na MS v Dánsku starosti s marodkou v obraně, ale realizační…

     

    Reflex.cz

    Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

    Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

    Napadlo vás někdy, že i smlouva o vašich penězích může být „skrytě politicky korektní“? Ne? Tak já vám ukážu, že…

    Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době byl nepochybně označen za sexistický

    Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době…

    Računari znamená v bosenštině prostě „počítače“. Stejný název nesl i v bývalé Jugoslávii proslulý časopis, jenž…