TEST Dlouhodobý test Seat Ateca 2.0 TDI DSG – Roční fuška začíná!
Design, interiér
Bílou atecu s dvoulitrovým TDI a automatem z našich stránek už znáte, na začátku loňského léta však Honza Mička testoval vůbec jeden z prvních kousků, ještě na španělských značkách. I naše dlouhodobá ateca má za sebou testovací minulost. Než dorazila k nám do redakce, stihla ještě nějakých sedm tisíc novinářských kilometrů, což odpovídá tak trojnásobné porci běžného slušného řidiče. Bude tedy o to zajímavější sledovat, jak se tato úvodní zatěžkávací zkouška na španělském SUV projeví. Času máme dost, Seat Ateca u nás stráví celý rok!
Je to ateca? Není to ateca?
Od doby, co se po českých silnicích rozšiřuje Škoda Kodiaq, začínám mít problém s jednoznačnou identifikací atecy. Tedy při pohledu na zadní část obou SUV, tady je to jako vejce vejci. Opravdu spolehlivé vodítko poskytne až označení modelu, velice pozorný a vnímavý divák možná ještě zaregistruje o něco členitější tvarování zadních svítilen. Přední partie jsou o něco jednodušší než dvouúrovňové řešení u kodiaqu a přiznám se, že španělská kukadla jsou mi sympatičtější.
Interiér je naprosto typicky koncernový a osobně jsem strašně rád, že ateca vznikla ještě před zavedením nového dotykového skleněného displeje (třeba faceliftovaný golf nebo čtyřoká octavia). Ten sice vypadá v nezapatlaném stádiu skvěle, že ale tento efektní look dlouho nevydrží, to je nasnadě. Zmizelé tlačítko ovládání hlasitosti má být podle představ designérů plně nahrazeno kolegou na volantu, vlastně to i dává logiku, ruce přece musí být na volantu. Dobře, na to bych si ještě zvykl. Jinak ale dávám jednoznačně přednost klasice v podobě normálních tlačítek rozesetých v okolí displeje. Chcete do navigace? Zmáčknete tlačítko NAV. Do rádia? Jasně, RADIO… V novátorském dotyku musíte přes hlavní nabídku a pak si teprve vybrat. A že nesnáším upatlané displeje, je možná moje úchylka, ale o důvod víc, proč být šťastný v atece.
Jinak je interiér praktický, promyšlený, prostorný… Znovu taková klasika od koncernu VW. V atece vám zkrátka nevadí vůbec nic, rychle se zorientujete a pak už jenom řídíte a uvnitř si spokojeně žijete. Až na to povrzávání posuvné panoramatické střechy. Podobně jako nesnáším otisky prstů na displeji, vadí mi i pazvuky v autě. Ateca je v tomto směru vzorná, tedy s výjimkou zmíněné prosklené střechy. Šílený nesmysl, tahle móda. Zvyšuje hmotnost, těžiště, stojí hrozné peníze (v našem případě 22.900 Kč) a ještě vrže. Třeba si s tím poradí v servisu.
Motor, jízdní vlastnosti
Dva litry a sedm stupňů
Dotykový displej se naštěstí atecy ještě netýká, sedmistupňové DSG v kombinaci s dvoulitrem TDI o výkonu 140 kW však už ano. Se šestistupňovým DSG byla reálná dynamika čtyřválce dost nevýrazná, sedmistupňová skříň, která bez problémů zvládá i nejvyšší točivý moment 400 N.m, už žádné kompromisy nepřipouští. Dynamika je tak víc než dostatečná, i když v některých případech dost skoková. Místy cukavá jízda je pro převodovky DSG typická, hlavně rozjezdy bývají problém. U atecy jsem si nejvíc zvykal na zpětný chod, dozadu tohle SUV neskutečně spěchá, úplně pustit brzdu skoro nejde. Tohle je známá věc, s tím bych se smířil. Převodovka ale občas zazmatkuje, resp. zbytečně váhá i při jízdě. V normálním módu se chce nejdřív chovat vyloženě ekologicky a na důraznější přidání plynu dlouho nereaguje a nechává to na točivém momentu. Proč ne, vždyť je ho kopa. Pak si však najednou řekne, no jo, co když ten Machala chce zrychlit víc? Tak já pro jistotu podřadím… A plynulá akcelerace je ta tam. Docela dlouho jsem si tak zvykal na chod plynového pedálu a učil se vychytávat bod, od něhož se DSG odpíchne k podřazení. Jde to, když jsem se však do atecy po nějaké době vrátil z jiného testovacího auta, znovu jsem poskakoval.
Spotřeba se zatím pohybuje lehce nad osmi litry, což je i s přihlédnutím ke vstřikování močoviny docela dost. Lze jezdit i pod osm, už to ale vyžaduje přece jenom trochu specifičtější podmínky. Tedy umírněnější jízdu za městem, mimo dálnice. Redakční mix právě s převahou města a dálnic zatím znamená průměr 8,2 litru. Uvidíme, jestli se spotřeba s přibývajícími kilometry sníží. Podmínky měla ateca přeci jen těžší – zimní provoz, sotva zajetá…
Raději menší…
Zlo v podobě dotykových displejů a prosklených střech už máme za sebou, teď ještě jeden můj „oblíbený“ nešvar moderních aut – nadměrně velká kola. Ano, na devatenáctipalcových kolech to atece nesporně velmi sluší, já bych však atraktivní vzezření vyměnil za víc pohodlí na nerovnostech. Ateca mi celkově přijde od podvozku spíš tvrdší, velká kola tuto charakteristiku samozřejmě jenom zdůrazňují. Vyloženě prkenná ateca sice není, ani na větších dírách nemáte pocit, že jste po téhle ráně museli hnout se zavěšením, víc komfortu a plavnosti by však seatu rozhodně prospělo. Určitě doporučím zůstat nejvýš u standardního osmnáctipalcového rozměru (pro testovanou specifikaci Xcellence). Necelých jednadvacet tisíc za devatenáctky opravdu neutrácejte. Místo toho si raději kupte třeba tažné zařízení, přijde na stejné peníze.
I díky tvrdšímu nastavení je však jízda s atecou vlastně nečekaně zábavná, na poměry SUV až trošku sportovní. V zatáčkách se naklání minimálně, zde si pomáhá i přibrzďováním vnitřního kola. Systém XDS je už naštěstí nastavený citlivě, pomáhá prakticky neznatelně.
Závěr
Kompletní výbava…
… a cenovka přes milion. Není se co divit, dlouhodobá bílá ateca má ve výbavě opravdu skoro všechno, moc příplatků v ceníku nezbylo. Užíváme si tak třeba zmíněných devatenáctipalcových litých kol, adaptivního tempomatu, elektrického ovládání pátých dveří, koženého čalounění nebo nezávislého topení. To je věc! Stojí sice 25.500 Kč, neznám ale lepší vynález! Jestli plánujete koupi nového auta a v ceníku tuto položku objevíte, rozhodně ji zaškrtněte! Zvlášť, pokud jste podobně zimomřiví jako já… Je to něco úžasného sednout v mrazech do vyhřátého auta, ani škrábat okna nemusíte!
Jak vidíte, příplatků je hodně, cena konkrétního kousku se tak vyšplhala až na 1.095.400 Kč. Ani základních 870.900 Kč za Atecu 2.0 TDI/140 kW DSG Xcellence není úplně málo, výbava je však velmi slušná i bez zmíněných příplatků a navíc aktuálně dostanete slevu jednadvacet tisíc. To máte třeba na to tažné zařízení…
Žádná láce, ale první dojem zanechala ateca víc než dobrý. Uvidíme, jestli jí vydrží po celý testovací rok!
Nejlevnější verze modelu | 468.900 Kč (1.0 TSI/85 kW Reference) |
Základ s testovaným motorem | 849.900 Kč (2.0 TDI/140 kW DSG 4WD Xcellence) |
Testovaný vůz bez příplatků | 849.900 Kč (2.0 TDI/140 kW DSG 4WD Xcellence) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.095.400 Kč (2.0 TDI/140 kW DSG 4WD Xcellence) |
Plusy
- Prostorný a praktický interiér
- Silný motor
- Agilní jízdní vlastnosti
- Bohatá výbava
Minusy
- Na devatenáctipalcových kolech tvrdší podvozek
- Občas škubající převodovka
Foto: David Rajdl