Test Auto.cz

Fiat 500L Living 1.6 MultiJet – Batoh za dvacet

15.1. 2014
Verdikt
 

Fiat 500, který současně převeze až sedm osob? Ještě nedávno by to byla utopie, dnes už tvrdá realita.

Všechno začalo s příchodem Fiatu 500L. Nápad turínského výrobce poskytnout kultovní auru také početnějším rodinám se nám zalíbil, což jsme ostatně popsali v prvních jízdních dojmech. Přesně šest let po příchodu druhé generace pětistovky se však automobilka posunula ještě o kus dál. Kdo by čekal, že do původně malého Fiatu vměstná až sedm cestujících?

Vyjma designu podobnost s druhou generací Fiatu 500 nečekejte. Vůz vyjíždí na platformě většího Punta, oproti výchozí 500L do délky narostl o 205 milimetrů a je o 20.000 korun dražší. Rozvor obou modelů zůstává stejný (2612 mm), s výškou 1667 mm získává verze Living dva milimetry k dobru.

Design Fiatu 500L Living se až po sloupek C shoduje s výchozím modelem. Dlouhý zadní převis a tvarem střechy přiznaný „batoh“ dávají najevo, že můžeme očekávat velký zavazadelník. Ten má v základním uspořádání objem 560 litrů, díky posuvné a dělené zadní lavici se však dá jednoduše zvětšit na 638 litrů. Po jejím sklopení získáte až 1704 litrů, manipulace se sedadly je navíc usnadněna plynovými vzpěrami.

Interiér – Maximální prostor na malém půdorysu

Zdařile navržený interiér neskrývá hravost a klade obrovský důraz na prostornost. Posaz je celkově vyšší, díky čemuž vznikl dostatek prostoru i pro nohy cestujících vzadu. Tím to ale nekončí – Fiat 500L Living totiž může být za příplatek 20.000 korun vybaven dvojicí dalších sedadel. Převeze tak až sedm cestujících, což bylo dříve u pětistovky stejně bláhové, jako že dostane druhý pár dveří.

obrázek [600 x 402]  

Testovaná verze si však zachovala klasické pětimístné uspořádání, obrovský zavazadelník je tak dostupný za všech okolností. Za velké plus považujeme možnost sklopit opěradlo spolujezdcova sedadla a vytvořit tak praktický stolek. První výhoda řešení je zcela zjevná, navíc můžete převážet i dlouhé předměty bez nutnosti jízdy s otevřeným kufrem.

Oku lahodící přístrojová deska však neskryje značnou nesourodost materiálů. Zatímco kontrastní prvky tvoří zdařile a jemně aplikovaná koženka, okolní plasty jsou o několik úrovní níže. Za ideální se nedá považovat ani utopený středový tunel s podivně vyhlížející řadicí pákou, logika ovládání multimediálního systému také není ideální. Pod letmým nádechem luxusu se tak stále ukrývá levnější řešení automobilů pro masy.

Motor – Italský hrubián

Nová generace čtyřválcového turbodieselu MultiJet bude jasná volba těch, kteří požadují zvýšenou jízdní dynamiku a adekvátní spotřebu. Agregát s objemem 1,6 litru dosahuje v 3700 otáčkách maximálního výkonu 77 kW, mohutný točivý moment 320 N.m nastupuje již v 1750 min-1. Nejsilnější z nabídky však není - stejné stádo totiž nabídne i přeplňovaný zážehový dvouválec 0.9 TwinAir.

Ačkoliv vypadají technická data přesvědčivě, realita je trochu jiná. Čtyřválec hrubě běží prakticky v celém pásmu použitelných otáček, překvapilo ale jeho sladění s manuální šestistupňovou převodovkou. Při rychlosti 130 km/h točí 2500 min-1 a nárokuje si 6,3 l na 100 km, dálniční přesuny proto nepředstavují problém. Ovládání převodovky už ale taková sláva není - páka se pohybuje v dlouhých drahách, řazení zadrhává okolo neutrální polohy a celek působí poněkud gumovým dojmem.

Jízda – Délka je znát

Fiat 500L Living je za normálních okolností příjemné auto. Nastavení podvozku mu dává houpavý charakter i na příplatkových 17“ kolech, výhled z kabiny a snadná dosažitelnost všech palubních přístrojů nepředstavují důvody k pohoršení. Problém ale nastává ve chvíli, kdy si chcete jízdu trochu užít. Agregát s výkonem 77 kW sice napovídá dostatečnou rezervu při předjíždění, ve skutečnosti mu ale poměrně brzy dojde dech.

obrázek [600 x 314]  

V krajních případech navíc stádo koní překonává schopnosti podvozku. To se v rychleji projetých zatáčkách odráží na výrazných náklonech karoserie, brzkém přechodu k nedotáčivosti, a dobrý pocit z řízení v tu chvíli kazí i sedadla s krátkými sedáky a nedostatečným bočním vedením. Prodloužená záď navíc s rostoucí rychlostí plave a komunikativnosti řízení se v přehnané míře rovněž nedočkáte.

Je ale třeba brát v potaz, kam Fiat 500L Living vlastně míří. Nejčastěji se s ním setkáte ve městech, kde poslušně doveze tlupu dětí do školy, přičemž přehledné členění karoserie, tlačítko City pro zvýšení účinku posilovače řízení a zadní kamera (za 7.100 Kč) změní parkování ve zcela banální úkon. V městských podmínkách navíc oceníte i standardně dodávaný systém Stop/Start, nebo spíše možnost jeho úplného vypnutí, které si vůz pamatuje i po opětovném nastartování klíčkem. Práce systému totiž není nejrychlejší, což na křižovatkách občas zdržuje.

Závěr – Naftový motor netřeba

Zatímco dříve bychom si neuměli Fiat 500 s takovými rozměry a nabídkou vnitřního prostoru představit, nyní jeho přítomnost na trhu vítáme. Vůz však má jasně stanovené mantinely, které vyplývají ze zvýšeného nároku na pohodlí a prostornost. Vzhledem k převážně městskému určení navíc nemůžeme doporučit jeho koupi s testovaným naftovým motorem. Sedmdesátitisícový příplatek oproti zážehovému dvouválci 0.9 TwinAir je totiž značný a jízdní náklady i dynamika jsou přitom prakticky srovnatelné.

obrázek [600 x 402]  

Nejlevnější verze modelu346.900 Kč (1.4 / 70 kW Plus)
Základ s testovaným motorem436.900 Kč (1.6 MultiJet II / 77 kW Plus)
Testovaný vůz s výbavou510.000 Kč (1.6 MultiJet / 77 kW Lounge)

Plusy

  • Velký vnitřní prostor, praktičnost
  • Jednoduchá manipulace s druhou řadou sedadel
  • Dvojitá podlaha v zavazadelníku
  • Příjemné filtrování nerovností
  • Dobře odstupňovaná manuální převodovka

Minusy

  • Kultivovanost běhu motoru
  • Nesourodost materiálů v interiéru
  • Méně přesné řazení
  • Krátké přední sedáky
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat 500L Living 1.6 MultiJet

Cena v základní výbavě: 436 900 Kč Cena v testované výbavě: 510 000 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, elektricky ovládaná boční okna, elektrický posilovač řízení Dualdrive, dálkové ovládání centrálního zamykání, tempomat, Stop&start, automatická klimatizace, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, sklopné stolky na zadní straně předních sedadel, úchyty dětských sedaček Isofix pro zadní sedadla, zadní parkovací čidla, autorádio s dotykovým 5” displejem, sada na opravu pneumatik a další.

Výbava testovaného vozu:Litá 17” kola (+ 8.100,-), metalická barva Bicolore + bílá střecha (+ 23.200,-), loketní opěrka řidiče (+ 1.800,-).

Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 

Štítky Fiat Testy MPV

Technické údaje
Motor Fiat 500L Living 1.6 MultiJet
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 3700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 181
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 3.9 / 4.5
Emise CO2:117
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 560 / 1708
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1395 / -
Rozměr pneu:225/45 R 17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4352
b) šířka (mm): 1784
c) výška (mm): 1667
d) rozvor (mm): 2612
e) rozchod vpředu (mm): 1522
f) rozchod vzadu (mm): 1519
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Jízdní dojmy Fiat 500L: Pěkné, ale něco tomu chybí Jízdní dojmy Fiat 500L: Pěkné, ale něco tomu chybí

Chcete se lišit a zároveň nepřijít o praktičnost? Pak…

Fiat 500L má po faceliftu: Více stylu a konektivity pro retro MPV Fiat 500L má po faceliftu: Více stylu a konektivity pro retro MPV

Nejprostornější zástupce řady 500 se po pěti letech od…

 



 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…