Test Auto.cz

Fiat 500L Living 1.6 MultiJet – Batoh za dvacet

15.1. 2014
Verdikt
 

Fiat 500, který současně převeze až sedm osob? Ještě nedávno by to byla utopie, dnes už tvrdá realita.

Všechno začalo s příchodem Fiatu 500L. Nápad turínského výrobce poskytnout kultovní auru také početnějším rodinám se nám zalíbil, což jsme ostatně popsali v prvních jízdních dojmech. Přesně šest let po příchodu druhé generace pětistovky se však automobilka posunula ještě o kus dál. Kdo by čekal, že do původně malého Fiatu vměstná až sedm cestujících?

Vyjma designu podobnost s druhou generací Fiatu 500 nečekejte. Vůz vyjíždí na platformě většího Punta, oproti výchozí 500L do délky narostl o 205 milimetrů a je o 20.000 korun dražší. Rozvor obou modelů zůstává stejný (2612 mm), s výškou 1667 mm získává verze Living dva milimetry k dobru.

Design Fiatu 500L Living se až po sloupek C shoduje s výchozím modelem. Dlouhý zadní převis a tvarem střechy přiznaný „batoh“ dávají najevo, že můžeme očekávat velký zavazadelník. Ten má v základním uspořádání objem 560 litrů, díky posuvné a dělené zadní lavici se však dá jednoduše zvětšit na 638 litrů. Po jejím sklopení získáte až 1704 litrů, manipulace se sedadly je navíc usnadněna plynovými vzpěrami.

Interiér – Maximální prostor na malém půdorysu

Zdařile navržený interiér neskrývá hravost a klade obrovský důraz na prostornost. Posaz je celkově vyšší, díky čemuž vznikl dostatek prostoru i pro nohy cestujících vzadu. Tím to ale nekončí – Fiat 500L Living totiž může být za příplatek 20.000 korun vybaven dvojicí dalších sedadel. Převeze tak až sedm cestujících, což bylo dříve u pětistovky stejně bláhové, jako že dostane druhý pár dveří.

obrázek [600 x 402]  

Testovaná verze si však zachovala klasické pětimístné uspořádání, obrovský zavazadelník je tak dostupný za všech okolností. Za velké plus považujeme možnost sklopit opěradlo spolujezdcova sedadla a vytvořit tak praktický stolek. První výhoda řešení je zcela zjevná, navíc můžete převážet i dlouhé předměty bez nutnosti jízdy s otevřeným kufrem.

Oku lahodící přístrojová deska však neskryje značnou nesourodost materiálů. Zatímco kontrastní prvky tvoří zdařile a jemně aplikovaná koženka, okolní plasty jsou o několik úrovní níže. Za ideální se nedá považovat ani utopený středový tunel s podivně vyhlížející řadicí pákou, logika ovládání multimediálního systému také není ideální. Pod letmým nádechem luxusu se tak stále ukrývá levnější řešení automobilů pro masy.

Motor – Italský hrubián

Nová generace čtyřválcového turbodieselu MultiJet bude jasná volba těch, kteří požadují zvýšenou jízdní dynamiku a adekvátní spotřebu. Agregát s objemem 1,6 litru dosahuje v 3700 otáčkách maximálního výkonu 77 kW, mohutný točivý moment 320 N.m nastupuje již v 1750 min-1. Nejsilnější z nabídky však není - stejné stádo totiž nabídne i přeplňovaný zážehový dvouválec 0.9 TwinAir.

Ačkoliv vypadají technická data přesvědčivě, realita je trochu jiná. Čtyřválec hrubě běží prakticky v celém pásmu použitelných otáček, překvapilo ale jeho sladění s manuální šestistupňovou převodovkou. Při rychlosti 130 km/h točí 2500 min-1 a nárokuje si 6,3 l na 100 km, dálniční přesuny proto nepředstavují problém. Ovládání převodovky už ale taková sláva není - páka se pohybuje v dlouhých drahách, řazení zadrhává okolo neutrální polohy a celek působí poněkud gumovým dojmem.

Jízda – Délka je znát

Fiat 500L Living je za normálních okolností příjemné auto. Nastavení podvozku mu dává houpavý charakter i na příplatkových 17“ kolech, výhled z kabiny a snadná dosažitelnost všech palubních přístrojů nepředstavují důvody k pohoršení. Problém ale nastává ve chvíli, kdy si chcete jízdu trochu užít. Agregát s výkonem 77 kW sice napovídá dostatečnou rezervu při předjíždění, ve skutečnosti mu ale poměrně brzy dojde dech.

obrázek [600 x 314]  

V krajních případech navíc stádo koní překonává schopnosti podvozku. To se v rychleji projetých zatáčkách odráží na výrazných náklonech karoserie, brzkém přechodu k nedotáčivosti, a dobrý pocit z řízení v tu chvíli kazí i sedadla s krátkými sedáky a nedostatečným bočním vedením. Prodloužená záď navíc s rostoucí rychlostí plave a komunikativnosti řízení se v přehnané míře rovněž nedočkáte.

Je ale třeba brát v potaz, kam Fiat 500L Living vlastně míří. Nejčastěji se s ním setkáte ve městech, kde poslušně doveze tlupu dětí do školy, přičemž přehledné členění karoserie, tlačítko City pro zvýšení účinku posilovače řízení a zadní kamera (za 7.100 Kč) změní parkování ve zcela banální úkon. V městských podmínkách navíc oceníte i standardně dodávaný systém Stop/Start, nebo spíše možnost jeho úplného vypnutí, které si vůz pamatuje i po opětovném nastartování klíčkem. Práce systému totiž není nejrychlejší, což na křižovatkách občas zdržuje.

Závěr – Naftový motor netřeba

Zatímco dříve bychom si neuměli Fiat 500 s takovými rozměry a nabídkou vnitřního prostoru představit, nyní jeho přítomnost na trhu vítáme. Vůz však má jasně stanovené mantinely, které vyplývají ze zvýšeného nároku na pohodlí a prostornost. Vzhledem k převážně městskému určení navíc nemůžeme doporučit jeho koupi s testovaným naftovým motorem. Sedmdesátitisícový příplatek oproti zážehovému dvouválci 0.9 TwinAir je totiž značný a jízdní náklady i dynamika jsou přitom prakticky srovnatelné.

obrázek [600 x 402]  

Nejlevnější verze modelu346.900 Kč (1.4 / 70 kW Plus)
Základ s testovaným motorem436.900 Kč (1.6 MultiJet II / 77 kW Plus)
Testovaný vůz s výbavou510.000 Kč (1.6 MultiJet / 77 kW Lounge)

Plusy

  • Velký vnitřní prostor, praktičnost
  • Jednoduchá manipulace s druhou řadou sedadel
  • Dvojitá podlaha v zavazadelníku
  • Příjemné filtrování nerovností
  • Dobře odstupňovaná manuální převodovka

Minusy

  • Kultivovanost běhu motoru
  • Nesourodost materiálů v interiéru
  • Méně přesné řazení
  • Krátké přední sedáky
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat 500L Living 1.6 MultiJet

Cena v základní výbavě: 436 900 Kč Cena v testované výbavě: 510 000 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, elektricky ovládaná boční okna, elektrický posilovač řízení Dualdrive, dálkové ovládání centrálního zamykání, tempomat, Stop&start, automatická klimatizace, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, sklopné stolky na zadní straně předních sedadel, úchyty dětských sedaček Isofix pro zadní sedadla, zadní parkovací čidla, autorádio s dotykovým 5” displejem, sada na opravu pneumatik a další.

Výbava testovaného vozu:Litá 17” kola (+ 8.100,-), metalická barva Bicolore + bílá střecha (+ 23.200,-), loketní opěrka řidiče (+ 1.800,-).

Premiéři visegrádské čtyřky mají jasno: Chceme spořádaný brexit a přístup na britský trh Premiéři visegrádské čtyřky mají jasno: Chceme spořádaný brexit a přístup na britský trh

Budoucí právní postavení občanů Evropské unie v Británii…

Trump zrušil Obamův program na ochranu přírody, těžaři už slaví Trump zrušil Obamův program na ochranu přírody, těžaři už slaví

Americký prezident Donald Trump podepsal exekutivní…

VIDEO: Dopady Dieselgate - tisíce odstavených aut po celých Spojených státech VIDEO: Dopady Dieselgate - tisíce odstavených aut po celých Spojených státech

Vykoupené vozy z kauzy Dieselgate Volkswagen shromažďuje…

Česká exportní banka se vyhrabala ze ztráty, vykázala téměř půlmiliardový zisk Česká exportní banka se vyhrabala ze ztráty, vykázala téměř půlmiliardový zisk

Česká exportní banka (ČEB) loni poprvé za 12 let nežádala…

 
Technické údaje
Motor Fiat 500L Living 1.6 MultiJet
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 3700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 181
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 3.9 / 4.5
Emise CO2:117
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 560 / 1708
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1395 / -
Rozměr pneu:225/45 R 17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4352
b) šířka (mm): 1784
c) výška (mm): 1667
d) rozvor (mm): 2612
e) rozchod vpředu (mm): 1522
f) rozchod vzadu (mm): 1519
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 




Nejošklivější taxi? Fiat 500L Tiberio křížený s jachtou Nejošklivější taxi? Fiat 500L Tiberio křížený s jachtou

Karosárna Castagna Milano proměnila Fiat 500L ve stylové…

Papežův Fiat 500L se prodal za dva miliony korun, čtyřnásobek běžné ceny Papežův Fiat 500L se prodal za dva miliony korun, čtyřnásobek běžné ceny

Vozy slavných osobností obvykle mívají sběratelskou…

 



 
Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Dnes 19:52

Životopis kopřivnické Tatry je Čechům a Slovákům velmi dobře znám. V západní Evropě ale dlouho nebyla v obecném povědomí, šlo o libůstku pro znalce.




Blesk.cz

Umělec zvěčňuje nahé modelky na opuštěných místech: Najdete je všechny?

Umělec zvěčňuje nahé modelky na opuštěných místech:…

Americký fotograf Brian Cattelle procestoval každý stát USA, aby zvěčnil krásu tamních opuštěných míst. Fotí je…

Pomoc Čechů s uprchlíky: Chovanec dá 150 milionů, 40 na tábor v Jordánsku

Pomoc Čechů s uprchlíky: Chovanec dá 150 milionů, 40…

Na programu středečního jednání vlády je i bod týkající se koncepce ČR při pomoci s uprchlíky – a to především…

 

iSport.cz

Překvapení na úvod! Vary prohrály s Jihlavou 3:4, Motor dobyl Pardubice

Překvapení na úvod! Vary prohrály s Jihlavou 3:4,…

Velké překvapení nabídly úvodní zápasy baráže o Tipsport extraligu. Oba kluby, hájící příslušnost v elitní…

Šilhavý před derby: Trénovali jsme v osmi lidech, hovor s Radou vynechám

Šilhavý před derby: Trénovali jsme v osmi lidech,…

Po osmi letech jdou do derby zase z pozice favorita. Fotbalisté Slavie na jaře válí, svými výkony baví fanoušky…

 

Reflex.cz

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali obchody ve sklepě, teď jsou fenoménem

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali…

Po pádu komunismu chtělo mnoho Bulharů zahájit svoje vlastní podnikání. Zejména drobní obchodníci v Sofii ale v…

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu mají děti jen pro roztomilé fotky na Instagram

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu…

Alena Doláková mluví čtyřmi jazyky, vystudovala JAMU, hrála v Celetné i Svěrákových Třech bratrech, už rok žije…