Fiat 500L 1,6 MultiJet a 0,9 TwinAir: Jízdní dojmy

 

Fiat 500 se zaměřil na rodiny, dostal kufr a písmeno L do názvu. Ke dvěma slabším motorům teď přidal dvě pohonné jednotky o výkonu 77 kW.

Zima na Francouzské riviéře bývá milá a hezká. To samé se dá říct o autech od Fiatu, a tak turínská automobilka spojila toto prostředí s prezentací dvou nových motorů. Jsou novinkou jak pro model 500L, tak v celém portfoliu Fiatu. Jedná se totiž o vylepšené verze současných motorů.

Celkem se nabídka pohonných jednotek rozšířila na pět. A pětkami se Fiat rád u 500L ohání i v dalších ohledech – je první pětidveřovou a pětimístnou Pětistovkou, přišla pět let po mini 500 a právě uplynulo pět měsíců od uvedení do prodeje. A máme tu i pět klíčových hodnot: v prvé řadě je to styl (více v přiloženém videu) a pak na jedné straně vnější rozměry a cena na úrovni malých aut ve spojení s vnitřním prostorem a výkony vozů nižší střední třídy. A jak se to tedy má s těmi novými motory?

Video

0,9 TwinAir/77 kW

Městské bulváry mezi Cannes a Nice jsou ideálním prostředím pro vyzkoušení benzinové novinky: dvouválce 0,9 TwinAir o výkonu 77 kW. Motor, který má nejmenší objem i nejnižší počet válců v aktuální automobilové produkci, se v 500L příliš nenamáhá; na prosluněných promenádách se cítí jako doma.

0,9 TwinAir v novém provedení
Dvouválcový motor je odpovědí Fiatu na šílenství okolo CO2. Našinec může litovat absence silnějších atmosférických motorů, ale hlavní proud v Evropě jde jiným směrem. V modelu 500L se představuje provedení se 77 kW, které je výkonnější evolucí současného motoru naladěného na 63 kW. Ten jsme už testovali ve Fiatu 500 a Lancii Ypsilon, montuje se i do nové Pandy a Punta TwinAir.
Kompaktní hliníkový motor disponuje velmi pokrokovou technikou, má chlazené výfukové svody integrované do hlavy motoru a rozvod SOHC doplněný o MultiAir. Tento systém postrádá přímou mechanickou vazbu mezi vačkovým hřídelem a sacími ventily. Výsledkem je prakticky libovolné časování ventilů, včetně opakovaného otevření během jednoho cyklu a zejména funkcí vnitřního EGR a variabilního kompresního poměru.
Mimochodem, TwinAir postrádá přímé vstřikování, tak časté u moderních turbomotorů. Proč? „Motor 0,9 TwinAir má i s konvenčním vstřikováním dobré složení emisí a dostatečně nízkou spotřebu v normovaném cyklu. Výhody přímého vstřiku dokážeme vynahradit chlazením výfukových svodů. Současný stav ale není konečný, u přísnějších emisních norem bychom mohli takovou změnu provést,“ vysvětlil nám na přímý dotaz Aldo Marangoni, zodpovědný u Fiatu za vývoj motorů.

Atmosféru dokresluje specifický retrozvuk řadového dvouválce – v nízkých otáčkách je tichý, rád a rychle se ale vytočí do vysokých otáček, kde zajímavě zavrčí. Malé vnitřní tření a pokročilá technika (např. plně variabilní ventilový rozvod, vnitřní EGR a chlazené výfukové svody) jsou těmi důvody, proč motor táhne podstatně lépe než podobně výkonné atmosférické jednotky. Pak si ale pěkně zobne benzinu, klidně přes 10 litrů na 100 km. Jenže stačí stlačit otáčky ke dvěma tisícům a držet emoce na uzdě, pak TwinAir využije malý objem ke snížení spotřeby pod 7 litrů. Nejde to snadno, proto Fiat umístil k řadicí páce tlačítko Eco, které utlumí reakce na plynový pedál a sníží výkon motoru.

 [600×403]

1,6 MultiJet II/77 kW

Klikaté silničky přímořských Alp a Provensálská dálnice A8 se zase skvěle hodí k prověření dieselového motoru. Vedle menšího 1,3 MultiJet II o výkonu 62 kW se teď v 500L objevuje 1,6 MultiJet II se 77 kW. Fiat kromě 15 kilowatt přihodil 120 Newtonmetrů a převodovku doplnil o šestý rychlostní stupeň.

Dieselový motor je osazen novou generací vstřikování common-rail, která pracuje až s osmi vstřiky během jednoho pracovního cyklu. Tato změna se významně projevila na kultivovanosti v nízkých otáčkách i hladkém průběhu točivého momentu. Už dříve byly obě vlastnosti u tohoto motoru nadprůměrně dobré, ale MultiJet II přináší další posun vpřed. Co to znamená? Šestnáctistovka se dokáže klidně převalovat už na tisíci otáčkách – bez jakýchkoliv nelibých projevů a s možností plynulé akcelerace do vyšších otáček. Přitom je i úsporná, v kopcovitém terénu si při dynamičtějším jízdním stylu řekla v průměru o pěkných 6 litrů na 100 km.

 [600×403]

Dieselové 500L jsme samozřejmě potrápili i v zatáčkách. V této zkoušce vůz, prezentovaný jako „rodinná stylovka“, bez zaváhání obstál. Nevýhody v podobě jednoduché konstrukce podvozku a vyššího těžiště se podařilo eliminovat širokým rozchodem kol. Díky tomu má MPV v zatáčkách velmi dobrou mechanickou přilnavost a přiklání se jen k drobným ústupkům: měkčí uložení přední nápravy správně naznačuje, že 500L není stroj na řezání zatáček, řízení má vůli kolem středové polohy a vlečená náprava v zatáčkách na nerovnostech decentně odskočí. Z malých MPV výrazně lépe jezdí jen Ford B-Max, ten ale není tak komfortní (ani tak prostorný) jako Fiat.

Fiat 500L - technická data a ceny
Motor1,4 16v0,9 TwinAir1,3 MultiJet1,3 MultiJet MTA1,6 MultiJet
Převodovka6M6M5M5MA6M
Zdvihový objem [cm3]1368875124812481598
Válce/ventily4/42/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]70/600077/550062/350062/350077/3700
Největší toč. mom. [Nm/min-1]127/4500145/2000200/1500200/1500320/1750
Max. rychlost [km/h]170180165164181
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,812,314,915,111,3
Komb. spotřeba [l/100 km]6,24,84,24,04,5
Cena Pop [Kč]269.900,-----
Cena Plus [Kč]324.900,-344.900,-384.900,-409.900,-414.900,-
Cena Easy [Kč]324.900,----414.900,-
Cena Lounge [Kč]364.900,-384.900,-424.900,-449.900,-454.900,-


Fiat 500L jízdní dojmy
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Papež František přijal k audienci prezidenta USA Trumpa Papež František přijal k audienci prezidenta USA Trumpa

Papež František dnes ráno přijal ve vatikánském…

Změna v čele ministerstva financí nic nezmění, dál ho povede Babiš, tvrdí Kalousek Změna v čele ministerstva financí nic nezmění, dál ho povede Babiš, tvrdí Kalousek

Změna ministra financí nezajistí podle předsedy TOP 09…

Česká elektronika bude napájet evropskou vesmírnou sondu Česká elektronika bude napájet evropskou vesmírnou sondu

Astronomický ústav Akademie věd ČR ve spolupráci s…

Šlechtová nesouhlasí s Babišovým rozpočtem. Chce víc peněz na regiony Šlechtová nesouhlasí s Babišovým rozpočtem. Chce víc peněz na regiony

Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (za ANO)…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Fiat 500L má po faceliftu: Více stylu a konektivity pro retro MPV Fiat 500L má po faceliftu: Více stylu a konektivity pro retro MPV

Nejprostornější zástupce řady 500 se po pěti letech od…

Nejošklivější taxi? Fiat 500L Tiberio křížený s jachtou Nejošklivější taxi? Fiat 500L Tiberio křížený s jachtou

Karosárna Castagna Milano proměnila Fiat 500L ve stylové…

 



 
Subaru BRZ Sport 2017 – Definice sporťáku

TEST: Subaru BRZ Sport 2017 – Definice sporťáku

Dnes 12:51

Subaru BRZ prošlo v rámci modernizace desítkami dílčích změn. Všechny mají za následek, že je auto ještě lepší a hravější, než tomu bylo dosud. A to je co říct!




Blesk.cz

Snapchat a Instagram jsou pro mladé lidi nejhorší, tvrdí studie

Snapchat a Instagram jsou pro mladé lidi nejhorší,…

Nejnovější britská studie z rukou Royal Society for Public Health, která byla publikována včera, pojednává o…

Matěj Homola z Wohnoutů: Pro dceru do školy na skejtu, pak hraní na lavičce

Matěj Homola z Wohnoutů: Pro dceru do školy na…

Zpěvák skupiny Wohnout Matěj Homola (43) je moderní táta. Nejdřív na skateboardu vyzvedl svou dcerku ze školy a…

 

iSport.cz

Kysela: Italský kouč Sparty? Beton jsme nehráli. Připomíná mu Šilhavého

Kysela: Italský kouč Sparty? Beton jsme nehráli.…

Možná nikdo z Čechů nezná nového kouče Sparty Andreu Stramaccioniho lépe než Marek Kysela. Jednu sezonu ho zažil…

Tady půjde Slavii o titul: Dvojaké vzpomínky i nenaleštěná současnost

Tady půjde Slavii o titul: Dvojaké vzpomínky i…

Před lety tu slavně porazila AS Řím, později na stejném místě euforicky postupovala do Ligy mistrů přes Ajax…

 

Reflex.cz

Alena Doláková z Hollywoodu: Vyřízená česká holka v Los Angeles!

Alena Doláková z Hollywoodu: Vyřízená česká holka v…

Mladá česká herečka Alena Doláková stále žije a pracuje v Hollywoodu a stále o tom každé úterý píše na…

Proč jsou Litevci největšími pijáky v Evropě?

Proč jsou Litevci největšími pijáky v Evropě?

Světová zdravotnická organizace vydala před několika dny souhrnnou zprávu o množství alkoholu vypitého…