reklama


Fiat 500L 1,6 MultiJet a 0,9 TwinAir: Jízdní dojmy

 

Fiat 500 se zaměřil na rodiny, dostal kufr a písmeno L do názvu. Ke dvěma slabším motorům teď přidal dvě pohonné jednotky o výkonu 77 kW.

Zima na Francouzské riviéře bývá milá a hezká. To samé se dá říct o autech od Fiatu, a tak turínská automobilka spojila toto prostředí s prezentací dvou nových motorů. Jsou novinkou jak pro model 500L, tak v celém portfoliu Fiatu. Jedná se totiž o vylepšené verze současných motorů.

Celkem se nabídka pohonných jednotek rozšířila na pět. A pětkami se Fiat rád u 500L ohání i v dalších ohledech – je první pětidveřovou a pětimístnou Pětistovkou, přišla pět let po mini 500 a právě uplynulo pět měsíců od uvedení do prodeje. A máme tu i pět klíčových hodnot: v prvé řadě je to styl (více v přiloženém videu) a pak na jedné straně vnější rozměry a cena na úrovni malých aut ve spojení s vnitřním prostorem a výkony vozů nižší střední třídy. A jak se to tedy má s těmi novými motory?

Video

0,9 TwinAir/77 kW

Městské bulváry mezi Cannes a Nice jsou ideálním prostředím pro vyzkoušení benzinové novinky: dvouválce 0,9 TwinAir o výkonu 77 kW. Motor, který má nejmenší objem i nejnižší počet válců v aktuální automobilové produkci, se v 500L příliš nenamáhá; na prosluněných promenádách se cítí jako doma.

0,9 TwinAir v novém provedení
Dvouválcový motor je odpovědí Fiatu na šílenství okolo CO2. Našinec může litovat absence silnějších atmosférických motorů, ale hlavní proud v Evropě jde jiným směrem. V modelu 500L se představuje provedení se 77 kW, které je výkonnější evolucí současného motoru naladěného na 63 kW. Ten jsme už testovali ve Fiatu 500 a Lancii Ypsilon, montuje se i do nové Pandy a Punta TwinAir.
Kompaktní hliníkový motor disponuje velmi pokrokovou technikou, má chlazené výfukové svody integrované do hlavy motoru a rozvod SOHC doplněný o MultiAir. Tento systém postrádá přímou mechanickou vazbu mezi vačkovým hřídelem a sacími ventily. Výsledkem je prakticky libovolné časování ventilů, včetně opakovaného otevření během jednoho cyklu a zejména funkcí vnitřního EGR a variabilního kompresního poměru.
Mimochodem, TwinAir postrádá přímé vstřikování, tak časté u moderních turbomotorů. Proč? „Motor 0,9 TwinAir má i s konvenčním vstřikováním dobré složení emisí a dostatečně nízkou spotřebu v normovaném cyklu. Výhody přímého vstřiku dokážeme vynahradit chlazením výfukových svodů. Současný stav ale není konečný, u přísnějších emisních norem bychom mohli takovou změnu provést,“ vysvětlil nám na přímý dotaz Aldo Marangoni, zodpovědný u Fiatu za vývoj motorů.

Atmosféru dokresluje specifický retrozvuk řadového dvouválce – v nízkých otáčkách je tichý, rád a rychle se ale vytočí do vysokých otáček, kde zajímavě zavrčí. Malé vnitřní tření a pokročilá technika (např. plně variabilní ventilový rozvod, vnitřní EGR a chlazené výfukové svody) jsou těmi důvody, proč motor táhne podstatně lépe než podobně výkonné atmosférické jednotky. Pak si ale pěkně zobne benzinu, klidně přes 10 litrů na 100 km. Jenže stačí stlačit otáčky ke dvěma tisícům a držet emoce na uzdě, pak TwinAir využije malý objem ke snížení spotřeby pod 7 litrů. Nejde to snadno, proto Fiat umístil k řadicí páce tlačítko Eco, které utlumí reakce na plynový pedál a sníží výkon motoru.

 [600×403]

1,6 MultiJet II/77 kW

Klikaté silničky přímořských Alp a Provensálská dálnice A8 se zase skvěle hodí k prověření dieselového motoru. Vedle menšího 1,3 MultiJet II o výkonu 62 kW se teď v 500L objevuje 1,6 MultiJet II se 77 kW. Fiat kromě 15 kilowatt přihodil 120 Newtonmetrů a převodovku doplnil o šestý rychlostní stupeň.

Dieselový motor je osazen novou generací vstřikování common-rail, která pracuje až s osmi vstřiky během jednoho pracovního cyklu. Tato změna se významně projevila na kultivovanosti v nízkých otáčkách i hladkém průběhu točivého momentu. Už dříve byly obě vlastnosti u tohoto motoru nadprůměrně dobré, ale MultiJet II přináší další posun vpřed. Co to znamená? Šestnáctistovka se dokáže klidně převalovat už na tisíci otáčkách – bez jakýchkoliv nelibých projevů a s možností plynulé akcelerace do vyšších otáček. Přitom je i úsporná, v kopcovitém terénu si při dynamičtějším jízdním stylu řekla v průměru o pěkných 6 litrů na 100 km.

 [600×403]

Dieselové 500L jsme samozřejmě potrápili i v zatáčkách. V této zkoušce vůz, prezentovaný jako „rodinná stylovka“, bez zaváhání obstál. Nevýhody v podobě jednoduché konstrukce podvozku a vyššího těžiště se podařilo eliminovat širokým rozchodem kol. Díky tomu má MPV v zatáčkách velmi dobrou mechanickou přilnavost a přiklání se jen k drobným ústupkům: měkčí uložení přední nápravy správně naznačuje, že 500L není stroj na řezání zatáček, řízení má vůli kolem středové polohy a vlečená náprava v zatáčkách na nerovnostech decentně odskočí. Z malých MPV výrazně lépe jezdí jen Ford B-Max, ten ale není tak komfortní (ani tak prostorný) jako Fiat.

Fiat 500L - technická data a ceny
Motor1,4 16v0,9 TwinAir1,3 MultiJet1,3 MultiJet MTA1,6 MultiJet
Převodovka6M6M5M5MA6M
Zdvihový objem [cm3]1368875124812481598
Válce/ventily4/42/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]70/600077/550062/350062/350077/3700
Největší toč. mom. [Nm/min-1]127/4500145/2000200/1500200/1500320/1750
Max. rychlost [km/h]170180165164181
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,812,314,915,111,3
Komb. spotřeba [l/100 km]6,24,84,24,04,5
Cena Pop [Kč]269.900,-----
Cena Plus [Kč]324.900,-344.900,-384.900,-409.900,-414.900,-
Cena Easy [Kč]324.900,----414.900,-
Cena Lounge [Kč]364.900,-384.900,-424.900,-449.900,-454.900,-


Fiat 500L jízdní dojmy
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Přistěhovalcům se Praha vyplatí, patří mezi města s nejnižšími životními náklady Přistěhovalcům se Praha vyplatí, patří mezi města s nejnižšími životními náklady

Česká metropole patří mezi dvacet měst, kde čekají…

Za práva žen a proti Trumpovi demonstrovalo ve Spojených státech přes milion lidí Za práva žen a proti Trumpovi demonstrovalo ve Spojených státech přes milion lidí

Více než milion lidí se sešel ve Washingtonu, Los Angeles…

Roboti člověku budou pomáhat i v sexu Roboti člověku budou pomáhat i v sexu

Sex manželských párů se brzy bude odehrávat jen při…

Michal Pavlata zemřel. Herec a dabér podlehl v 71 letech těžké nemoci Michal Pavlata zemřel. Herec a dabér podlehl v 71 letech těžké nemoci

Ve věku 71 let dnes zemřel po dlouhé těžké nemoci herec,…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel

Čtyřiadvacetiletý prodejce vozů Maserati ve Spojených…

Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

 




Nejošklivější taxi? Fiat 500L Tiberio křížený s jachtou Nejošklivější taxi? Fiat 500L Tiberio křížený s jachtou

Karosárna Castagna Milano proměnila Fiat 500L ve stylové…

Papežův Fiat 500L se prodal za dva miliony korun, čtyřnásobek běžné ceny Papežův Fiat 500L se prodal za dva miliony korun, čtyřnásobek běžné ceny

Vozy slavných osobností obvykle mívají sběratelskou…

 



 
VW Golf GTI, GTD a R: Známe české ceny bestií z Wolfsburgu!

VW Golf GTI, GTD a R: Známe české ceny bestií z Wolfsburgu!

Včera

Po včerejším zveřejnění cen modernizovaného Volkswagenu Golf se dnes podíváme na jeho deriváty. Na kolik vyjde ikonické GTI? A kolik stojí bestie R?




Blesk.cz

Jak vybrat lednici, abyste ušetřili a vešla se i do malé kuchyně

Jak vybrat lednici, abyste ušetřili a vešla se i do…

Na co novou ledničku, tahle ještě docela dobře chladí – to bývá nejčastější argument proti pořízení nového…

Prahajzl, tramsexuál či zbohnit se. Znáte pražský slang i nová slova?

Prahajzl, tramsexuál či zbohnit se. Znáte pražský…

„Na Jižní stojce byl zase karmagedon. Málem jsem se z toho zbohnil.“ V těchto dvou větách najdete hned tři…

 

iSport.cz

Žlutá karta, která nemá obdoby! Hráč PSG ji dostal za neobvyklou přihrávku

Žlutá karta, která nemá obdoby! Hráč PSG ji dostal…

Záložník Marco Verratti z Paris Saint-Germain dostal v utkání 21. kola francouzské ligy v Nantes neobvyklou…

Soupeřka zlobila Plíškovou. Šoupala nohama, pak Češku zaskočila v šatně

Soupeřka zlobila Plíškovou. Šoupala nohama, pak…

Byl to hodně těžký zápas. Mnohem těžší, než samotná Karolína Plíšková čekala. Ve třetím kole Australian Open…

 

Reflex.cz

České ženy se odvrací od antikoncepčních pilulek. Lékaři jsou znepokojení

České ženy se odvrací od antikoncepčních pilulek.…

Pilulky proti početí bere o stovky tisíc žen méně než před deseti lety. Prodeje klesly o stovky milionů korun ročně.

Růžový protest. Washington manifestuje za práva žen, počet účastníků se odhaduje na půl milionu

Růžový protest. Washington manifestuje za práva žen,…

Masovou účastí dnes v centru Washingtonu před budovou Kongresu USA začala manifestace za práva žen, jejíž…

 
 
reklama