Fiat 500L 1,6 MultiJet a 0,9 TwinAir: Jízdní dojmy

 

Fiat 500 se zaměřil na rodiny, dostal kufr a písmeno L do názvu. Ke dvěma slabším motorům teď přidal dvě pohonné jednotky o výkonu 77 kW.

Zima na Francouzské riviéře bývá milá a hezká. To samé se dá říct o autech od Fiatu, a tak turínská automobilka spojila toto prostředí s prezentací dvou nových motorů. Jsou novinkou jak pro model 500L, tak v celém portfoliu Fiatu. Jedná se totiž o vylepšené verze současných motorů.

Celkem se nabídka pohonných jednotek rozšířila na pět. A pětkami se Fiat rád u 500L ohání i v dalších ohledech – je první pětidveřovou a pětimístnou Pětistovkou, přišla pět let po mini 500 a právě uplynulo pět měsíců od uvedení do prodeje. A máme tu i pět klíčových hodnot: v prvé řadě je to styl (více v přiloženém videu) a pak na jedné straně vnější rozměry a cena na úrovni malých aut ve spojení s vnitřním prostorem a výkony vozů nižší střední třídy. A jak se to tedy má s těmi novými motory?

Video

0,9 TwinAir/77 kW

Městské bulváry mezi Cannes a Nice jsou ideálním prostředím pro vyzkoušení benzinové novinky: dvouválce 0,9 TwinAir o výkonu 77 kW. Motor, který má nejmenší objem i nejnižší počet válců v aktuální automobilové produkci, se v 500L příliš nenamáhá; na prosluněných promenádách se cítí jako doma.

0,9 TwinAir v novém provedení
Dvouválcový motor je odpovědí Fiatu na šílenství okolo CO2. Našinec může litovat absence silnějších atmosférických motorů, ale hlavní proud v Evropě jde jiným směrem. V modelu 500L se představuje provedení se 77 kW, které je výkonnější evolucí současného motoru naladěného na 63 kW. Ten jsme už testovali ve Fiatu 500 a Lancii Ypsilon, montuje se i do nové Pandy a Punta TwinAir.
Kompaktní hliníkový motor disponuje velmi pokrokovou technikou, má chlazené výfukové svody integrované do hlavy motoru a rozvod SOHC doplněný o MultiAir. Tento systém postrádá přímou mechanickou vazbu mezi vačkovým hřídelem a sacími ventily. Výsledkem je prakticky libovolné časování ventilů, včetně opakovaného otevření během jednoho cyklu a zejména funkcí vnitřního EGR a variabilního kompresního poměru.
Mimochodem, TwinAir postrádá přímé vstřikování, tak časté u moderních turbomotorů. Proč? „Motor 0,9 TwinAir má i s konvenčním vstřikováním dobré složení emisí a dostatečně nízkou spotřebu v normovaném cyklu. Výhody přímého vstřiku dokážeme vynahradit chlazením výfukových svodů. Současný stav ale není konečný, u přísnějších emisních norem bychom mohli takovou změnu provést,“ vysvětlil nám na přímý dotaz Aldo Marangoni, zodpovědný u Fiatu za vývoj motorů.

Atmosféru dokresluje specifický retrozvuk řadového dvouválce – v nízkých otáčkách je tichý, rád a rychle se ale vytočí do vysokých otáček, kde zajímavě zavrčí. Malé vnitřní tření a pokročilá technika (např. plně variabilní ventilový rozvod, vnitřní EGR a chlazené výfukové svody) jsou těmi důvody, proč motor táhne podstatně lépe než podobně výkonné atmosférické jednotky. Pak si ale pěkně zobne benzinu, klidně přes 10 litrů na 100 km. Jenže stačí stlačit otáčky ke dvěma tisícům a držet emoce na uzdě, pak TwinAir využije malý objem ke snížení spotřeby pod 7 litrů. Nejde to snadno, proto Fiat umístil k řadicí páce tlačítko Eco, které utlumí reakce na plynový pedál a sníží výkon motoru.

 [600×403]

1,6 MultiJet II/77 kW

Klikaté silničky přímořských Alp a Provensálská dálnice A8 se zase skvěle hodí k prověření dieselového motoru. Vedle menšího 1,3 MultiJet II o výkonu 62 kW se teď v 500L objevuje 1,6 MultiJet II se 77 kW. Fiat kromě 15 kilowatt přihodil 120 Newtonmetrů a převodovku doplnil o šestý rychlostní stupeň.

Dieselový motor je osazen novou generací vstřikování common-rail, která pracuje až s osmi vstřiky během jednoho pracovního cyklu. Tato změna se významně projevila na kultivovanosti v nízkých otáčkách i hladkém průběhu točivého momentu. Už dříve byly obě vlastnosti u tohoto motoru nadprůměrně dobré, ale MultiJet II přináší další posun vpřed. Co to znamená? Šestnáctistovka se dokáže klidně převalovat už na tisíci otáčkách – bez jakýchkoliv nelibých projevů a s možností plynulé akcelerace do vyšších otáček. Přitom je i úsporná, v kopcovitém terénu si při dynamičtějším jízdním stylu řekla v průměru o pěkných 6 litrů na 100 km.

 [600×403]

Dieselové 500L jsme samozřejmě potrápili i v zatáčkách. V této zkoušce vůz, prezentovaný jako „rodinná stylovka“, bez zaváhání obstál. Nevýhody v podobě jednoduché konstrukce podvozku a vyššího těžiště se podařilo eliminovat širokým rozchodem kol. Díky tomu má MPV v zatáčkách velmi dobrou mechanickou přilnavost a přiklání se jen k drobným ústupkům: měkčí uložení přední nápravy správně naznačuje, že 500L není stroj na řezání zatáček, řízení má vůli kolem středové polohy a vlečená náprava v zatáčkách na nerovnostech decentně odskočí. Z malých MPV výrazně lépe jezdí jen Ford B-Max, ten ale není tak komfortní (ani tak prostorný) jako Fiat.

Fiat 500L - technická data a ceny
Motor1,4 16v0,9 TwinAir1,3 MultiJet1,3 MultiJet MTA1,6 MultiJet
Převodovka6M6M5M5MA6M
Zdvihový objem [cm3]1368875124812481598
Válce/ventily4/42/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]70/600077/550062/350062/350077/3700
Největší toč. mom. [Nm/min-1]127/4500145/2000200/1500200/1500320/1750
Max. rychlost [km/h]170180165164181
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,812,314,915,111,3
Komb. spotřeba [l/100 km]6,24,84,24,04,5
Cena Pop [Kč]269.900,-----
Cena Plus [Kč]324.900,-344.900,-384.900,-409.900,-414.900,-
Cena Easy [Kč]324.900,----414.900,-
Cena Lounge [Kč]364.900,-384.900,-424.900,-449.900,-454.900,-


Fiat 500L jízdní dojmy
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

 



Jízdní dojmy Fiat 500L: Pěkné, ale něco tomu chybí Jízdní dojmy Fiat 500L: Pěkné, ale něco tomu chybí

Chcete se lišit a zároveň nepřijít o praktičnost? Pak…

Fiat 500L má po faceliftu: Více stylu a konektivity pro retro MPV Fiat 500L má po faceliftu: Více stylu a konektivity pro retro MPV

Nejprostornější zástupce řady 500 se po pěti letech od…

 



 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…