Fiat 500L 1,6 MultiJet a 0,9 TwinAir: Jízdní dojmy

 

Fiat 500 se zaměřil na rodiny, dostal kufr a písmeno L do názvu. Ke dvěma slabším motorům teď přidal dvě pohonné jednotky o výkonu 77 kW.

Zima na Francouzské riviéře bývá milá a hezká. To samé se dá říct o autech od Fiatu, a tak turínská automobilka spojila toto prostředí s prezentací dvou nových motorů. Jsou novinkou jak pro model 500L, tak v celém portfoliu Fiatu. Jedná se totiž o vylepšené verze současných motorů.

Celkem se nabídka pohonných jednotek rozšířila na pět. A pětkami se Fiat rád u 500L ohání i v dalších ohledech – je první pětidveřovou a pětimístnou Pětistovkou, přišla pět let po mini 500 a právě uplynulo pět měsíců od uvedení do prodeje. A máme tu i pět klíčových hodnot: v prvé řadě je to styl (více v přiloženém videu) a pak na jedné straně vnější rozměry a cena na úrovni malých aut ve spojení s vnitřním prostorem a výkony vozů nižší střední třídy. A jak se to tedy má s těmi novými motory?

Video

0,9 TwinAir/77 kW

Městské bulváry mezi Cannes a Nice jsou ideálním prostředím pro vyzkoušení benzinové novinky: dvouválce 0,9 TwinAir o výkonu 77 kW. Motor, který má nejmenší objem i nejnižší počet válců v aktuální automobilové produkci, se v 500L příliš nenamáhá; na prosluněných promenádách se cítí jako doma.

0,9 TwinAir v novém provedení
Dvouválcový motor je odpovědí Fiatu na šílenství okolo CO2. Našinec může litovat absence silnějších atmosférických motorů, ale hlavní proud v Evropě jde jiným směrem. V modelu 500L se představuje provedení se 77 kW, které je výkonnější evolucí současného motoru naladěného na 63 kW. Ten jsme už testovali ve Fiatu 500 a Lancii Ypsilon, montuje se i do nové Pandy a Punta TwinAir.
Kompaktní hliníkový motor disponuje velmi pokrokovou technikou, má chlazené výfukové svody integrované do hlavy motoru a rozvod SOHC doplněný o MultiAir. Tento systém postrádá přímou mechanickou vazbu mezi vačkovým hřídelem a sacími ventily. Výsledkem je prakticky libovolné časování ventilů, včetně opakovaného otevření během jednoho cyklu a zejména funkcí vnitřního EGR a variabilního kompresního poměru.
Mimochodem, TwinAir postrádá přímé vstřikování, tak časté u moderních turbomotorů. Proč? „Motor 0,9 TwinAir má i s konvenčním vstřikováním dobré složení emisí a dostatečně nízkou spotřebu v normovaném cyklu. Výhody přímého vstřiku dokážeme vynahradit chlazením výfukových svodů. Současný stav ale není konečný, u přísnějších emisních norem bychom mohli takovou změnu provést,“ vysvětlil nám na přímý dotaz Aldo Marangoni, zodpovědný u Fiatu za vývoj motorů.

Atmosféru dokresluje specifický retrozvuk řadového dvouválce – v nízkých otáčkách je tichý, rád a rychle se ale vytočí do vysokých otáček, kde zajímavě zavrčí. Malé vnitřní tření a pokročilá technika (např. plně variabilní ventilový rozvod, vnitřní EGR a chlazené výfukové svody) jsou těmi důvody, proč motor táhne podstatně lépe než podobně výkonné atmosférické jednotky. Pak si ale pěkně zobne benzinu, klidně přes 10 litrů na 100 km. Jenže stačí stlačit otáčky ke dvěma tisícům a držet emoce na uzdě, pak TwinAir využije malý objem ke snížení spotřeby pod 7 litrů. Nejde to snadno, proto Fiat umístil k řadicí páce tlačítko Eco, které utlumí reakce na plynový pedál a sníží výkon motoru.

 [600×403]

1,6 MultiJet II/77 kW

Klikaté silničky přímořských Alp a Provensálská dálnice A8 se zase skvěle hodí k prověření dieselového motoru. Vedle menšího 1,3 MultiJet II o výkonu 62 kW se teď v 500L objevuje 1,6 MultiJet II se 77 kW. Fiat kromě 15 kilowatt přihodil 120 Newtonmetrů a převodovku doplnil o šestý rychlostní stupeň.

Dieselový motor je osazen novou generací vstřikování common-rail, která pracuje až s osmi vstřiky během jednoho pracovního cyklu. Tato změna se významně projevila na kultivovanosti v nízkých otáčkách i hladkém průběhu točivého momentu. Už dříve byly obě vlastnosti u tohoto motoru nadprůměrně dobré, ale MultiJet II přináší další posun vpřed. Co to znamená? Šestnáctistovka se dokáže klidně převalovat už na tisíci otáčkách – bez jakýchkoliv nelibých projevů a s možností plynulé akcelerace do vyšších otáček. Přitom je i úsporná, v kopcovitém terénu si při dynamičtějším jízdním stylu řekla v průměru o pěkných 6 litrů na 100 km.

 [600×403]

Dieselové 500L jsme samozřejmě potrápili i v zatáčkách. V této zkoušce vůz, prezentovaný jako „rodinná stylovka“, bez zaváhání obstál. Nevýhody v podobě jednoduché konstrukce podvozku a vyššího těžiště se podařilo eliminovat širokým rozchodem kol. Díky tomu má MPV v zatáčkách velmi dobrou mechanickou přilnavost a přiklání se jen k drobným ústupkům: měkčí uložení přední nápravy správně naznačuje, že 500L není stroj na řezání zatáček, řízení má vůli kolem středové polohy a vlečená náprava v zatáčkách na nerovnostech decentně odskočí. Z malých MPV výrazně lépe jezdí jen Ford B-Max, ten ale není tak komfortní (ani tak prostorný) jako Fiat.

Fiat 500L - technická data a ceny
Motor1,4 16v0,9 TwinAir1,3 MultiJet1,3 MultiJet MTA1,6 MultiJet
Převodovka6M6M5M5MA6M
Zdvihový objem [cm3]1368875124812481598
Válce/ventily4/42/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]70/600077/550062/350062/350077/3700
Největší toč. mom. [Nm/min-1]127/4500145/2000200/1500200/1500320/1750
Max. rychlost [km/h]170180165164181
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,812,314,915,111,3
Komb. spotřeba [l/100 km]6,24,84,24,04,5
Cena Pop [Kč]269.900,-----
Cena Plus [Kč]324.900,-344.900,-384.900,-409.900,-414.900,-
Cena Easy [Kč]324.900,----414.900,-
Cena Lounge [Kč]364.900,-384.900,-424.900,-449.900,-454.900,-


Fiat 500L jízdní dojmy
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh

Ukrajina nedokázala uspokojivě vysvětlit, proč nesplatila…

Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP

Největší řecké sázkové společnosti OPAP ve čtvrtém…

VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun

V sedmadvaceti letech zažila biatlonistka Gabriela…

Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha

Nervozita před ukončením intervencí přináší výkyvy na…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Nejošklivější taxi? Fiat 500L Tiberio křížený s jachtou Nejošklivější taxi? Fiat 500L Tiberio křížený s jachtou

Karosárna Castagna Milano proměnila Fiat 500L ve stylové…

Papežův Fiat 500L se prodal za dva miliony korun, čtyřnásobek běžné ceny Papežův Fiat 500L se prodal za dva miliony korun, čtyřnásobek běžné ceny

Vozy slavných osobností obvykle mívají sběratelskou…

 



 
Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Včera

U minulé generace picanta jsem měl pocit, že vlastně řídím malé auto. Že je minikia celkově velmi dospělá. Došel jsem ke stejnému závěru i v případě novinky?




Blesk.cz

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří nechtějí tunelovat

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří…

Prezident Miloš Zeman se setkal s chorvatskou prezidentkou Kolindou Grabar-Kitarović. Při rozhovorech se jednalo…

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí bakterie, která plení sady

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí…

Ústřední kontrolní a zkušební úřad zemědělský (ÚKZÚZ) se obává šíření bakterie Xylella fastidiosa, která napadá…

 

iSport.cz

Brněnský Škoda jde do Norska. „Už jsem s tím nepočítal,“ přiznal útočník

Brněnský Škoda jde do Norska. „Už jsem s tím…

Zbrojovka přichází o svého nejlepšího střelce. Útočníka Michala Škodu dnes čekají zdravotní testy v Norsku a…

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do prázdné pečetil Kvapil

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do…

Do semifinále Generali play off Tipsport extraligy vstoupili lépe hokejisté brněnské Komety, kteří v prvním…

 

Reflex.cz

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…