26.5. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Test: Fiat Doblo Maxi Natural Power - Po pěti tisících

 

Fiat Doblo s pohonem na zemní plyn ujel v naší redakci 5000 km. Kolik provoz stál? Jaké klady i zápory může uživatel objevit?

V AutoProfi 12/2013 jsme slíbili, že v dlouhodobém testu prověříme výrobcem proklamované provozní schopnosti Fiatu Doblo Maxi CNG. Vůz jsme přebírali s plnými pěti nádržemi na zemní plyn, proto jsme při počítání provozních nákladů při ujetí 5000 km chybějící palivo a náklady na něj od posledního tankování dopočítali.

Přesná čísla

Při dosažení stavu pěti tisíc kilometrů jsme si zaznamenali vzdálenost ujetou od posledního plnění zemním plynem. Během následném čerpání CNG doplna jsme odebrali 16,41 kg plynu, který posloužil k ujetí 349 km. Spočítali jsme tedy množství plynu na ujetí 264 km (přesně na celkových 5000 km), odpovídající 12,41 kg CNG. V tabulce naleznete jednotlivá plnění CNG, jichž během pěti tisíc kilometrů nastalo čtrnáct.

Průměrný nájezd na jedno čerpání zemního plynu činí 357 km, přičemž jsme se nijak zvlášť nesnažili dojíždět nádrže co nejblíže jejich vyprázdnění. Jejich objemu 130 litrů odpovídá přibližně 22,2 kg CNG, více než dvacet kilogramů jsme doplňovali pouze pětkrát. Jen dvakrát jsme zemní plyn těsně před plničkou vyjeli zcela. Průměrné množství čerpaného plynu činí 18,41 kg, což ve srovnání s maximálním plněním 23,42 kg je jen 79 procent. Z toho jasně plyne, že jsme se nezabývali včasným doplněním CNG a zároveň na každé zastavení u plnicí stanice ujeli průměrně 357 km.

Plnění bez hledání

Dojezd na celý objem nádrží jsme vyzkoušeli dvakrát: 465 a 442 km. Výrobce udává 450 km, tedy se nejedná o jakkoli nadhodnocenou vzdálenost splnitelnou v laboratorních podmínkách.

Ani nám nepřipadalo, že bychom museli příliš přemýšlet, kde včas CNG doplňovat. V současnosti je 52 veřejně dostupných plniček, ještě letos má podle Českého plynárenského svazu zahájit provoz nejméně dalších 45.

V lednu již byla nová plnička otevřena v Ostravě, další brzy nabídnou službu v Opavě a u Devíti křížů na dálnici D1. V západních Čechách se dočkají nového přísunu CNG v průmyslové oblasti u Nýřan, další bude otevřena na příjezdu do Prahy po dálnici D8. V současné době je v Česku tolik plnicích stanic CNG, že největší vzdálenost od nich je z jakéhokoliv místa tuzemska maximálně cca sedmdesát kilometrů. To je však případ od státních hranic k nejvzdálenější, běžná vzdálenost činí okolo 50 km. Největší hustota stanic se nachází v Praze, nejbližší dvě dělí pouze 4,2 km.

Malinko přes korunu

Dlouhodobý test Dobla CNG může ušetřit čas živnostníkům a dopravním společnostem ve zjišťování reálných nákladů na provoz. V rámci prvních pěti tisíců kilometrů jsme pečlivě zaznamenávali výdaje na palivo, které v průměru vyšly na 1,05 Kč bez DPH na kilometr. Převedeno na pět tisíc kilometrů to znamená jen 5244,8 Kč bez DPH. Tak extrémně nízké provozní náklady samozřejmě lákají velké společnosti, protože bylo během loňského roku v Česku zaregistrováno 430 vozidel kategorie N1 s pohonem na zemní plyn. To odpovídá tržnímu podílu 3,68 %, což ve srovnání se zážehovými vozy N1 (476 ks/4,07 %) není o moc méně.

V celém testu se nám nepodařilo dosáhnout výrobcem udávané průměrné spotřeby 4,9 kg/100 km. Průměrný nárok činil 5,16 kg CNG na stovku kilometrů. Pod hraniční hodnotu 5 kg CNG/100 km jsme se dostali čtyřikrát ze čtrnácti doplňování zemního plynu. V těchto případech jsme vůbec nevyjeli na dálnici. Naopak největší spotřebu plynu 5,62 kg/100 km vykázal úsek o délce 355 km, z něhož polovinu jsme strávili na dálnici a jeli na hranici dovoleného rychlostního limitu. Navzdory dálničnímu provozu stouply výdaje na jeden kilometr pouze na 1,14 Kč bez daně.

ČERPÁNÍ FIATU DOBLO CNG
Tankování č. CNG (kg) Ujeto (km) Kč bez DPH Prům. spotř. (kg/100 km) Kč bez DPH/km
1 13,33 242 270,2 5,51 1,12
2 18,76 352 380,2 5,33 1,08
3 12,09 242 258,7 4,99 1,07
4 20,40 366 413,2 5,57 1,13
5 14,58 288 295,2 5,06 1,02
6 23,42 435 474,1 5,38 1,09
7 18,55 364 375,6 5,10 1,03
8 20,04 409 405,8 4,90 0,99
9 21,37 424 432,6 5,04 1,02
10 19,94 355 403,8 5,62 1,14
11 17,71 352 358,5 5,03 1,02
12 22,35 465 452,6 4,81 0,97
13 22,85 442 462,7 5,17 1,05
14 12,41 264 261,6 4,70 0,99
CELKEM 245,39 5000 5244,8 5,16 1,05

Čerpání vždy jiné

Provádět přesné závěry na základě množství jednotlivých doplňování stlačeného plynu není možné. Plnicí stanice používají poněkud různý tlak. Hodně záleží na tom, zda v době čerpání do vozidla běží kompresor stanice, či vozidlo přijímá CNG na základě rozdílu tlaků, s jakým plnicí stanice pracuje podobně jako vodní čerpadlo s expanzní nádobou.

Na procento naplnění nádrží má nečekaně velký význam okolní teplota. Rozdíl deseti stupňů Celsia způsobil půlkilogramový rozdíl u nádrží specifikovaných na 22,2 kg, což odpovídá cca 2,3 procenta. Tuto skutečnost známe již z čerpání do jiných vozidel CNG, která prošla redakčním testem v AutoProfi. Z této skutečnosti vychází jednoduchá rada – čerpat plyn při co nejnižší teplotě, tedy v zimě či létě nejlépe ráno.

Převody do pomala

Ačkoliv Doblo s pohonem na zemní plyn a přeplňovaným motorem 1.4 T-Jet/88 kW dostalo do vínku šestistupňovou převodovku, stálý převod je koncipovaný zejména do města a blízkého okolí. Zážehová čtrnáctistovka představuje v nabídce motorů pro Doblo variantu zejména do města, na delší trasy jsou určené turbodiesely 1.6 Multijet/75 kW a 2.0 Multijet/99 kW. Odtud tedy kratší stálý převod pro testované Doblo používající zážehovou čtrnáctistovku upravenou na spalování zemního plynu.

Proto navzdory šesti jemně od sebe odstupňovaným převodům motor při rychlosti 90 km/h točil 2400 ot./min, při 130 km/h dokonce 3450 otáček. Výkonná čtrnáctistovka T-Jet/88 kW s turbodmychadlem by zvládla plné dálniční tempo i při třech tisících otáček. Výrobce však převody moudře přizpůsobil zejména městskému provozu, jehož podíl na celkové ujeté vzdálenosti by měl činit přibližně sedmdesát až osmdesát procent. Občasné vyjetí na dálnici nemůže ohrozit velké úspory na palivu získané díky jemně odstupňované převodovce ve městě a využívání ekonomických otáček 1500-2000/min.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Automobilky ukázaly podobu svých speciálů pro rally, podívejte se Automobilky ukázaly podobu svých speciálů pro rally, podívejte se

Tovární týmy odtajnily design svých vozů na letošní rok.

Českého výrobce baterií Číňané nepoložili, expanduje do Spojených států Českého výrobce baterií Číňané nepoložili, expanduje do Spojených států

Společnost HE3DA zabývající se aplikovaným výzkumem a…

Komentář Heleny Horské: Rok 2018 - párty vrcholí, je čas myslet na zítřek Komentář Heleny Horské: Rok 2018 - párty vrcholí, je čas myslet na zítřek

Začátek roku je dobrou příležitostí podívat se do…

Americký Senát neodvrátil platební neschopnost. Vláda nemá na běžný provoz Americký Senát neodvrátil platební neschopnost. Vláda nemá na běžný provoz

Americký Senát se navzdory horečným vyjednáváním…

 

Štítky Fiat Profi CNG Dodávky

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety? Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety?

Automobilka Apollo své nejnovější superauto Intensa…

 



Euro NCAP 2017: Fiat Doblò – Tři hvězdy příliš nepotěší Euro NCAP 2017: Fiat Doblò – Tři hvězdy příliš nepotěší

FIAT Doblò se ve své druhé generaci představil sice…

Fiat Doblo Maxi Cargo 1.6 MJT SX: Čtrnáct tisíc Fiat Doblo Maxi Cargo 1.6 MJT SX: Čtrnáct tisíc

S Fiatem Doblo jsme se na počítadle ujeté vzdálenosti…

 



 
Jízdní dojmy s Renaultem Mégane R.S.: Tradice dodrženy?

Jízdní dojmy s Renaultem Mégane R.S.: Tradice dodrženy?

Dnes 15:55

Vypadá sice civilněji než dramatický předchůdce, ale pořád má nápravu s oddělenou těhlicí a výkon 205 kW. A taky manuální převodovku. Jak to ale jezdí?




Blesk.cz

Prodávají ateliér malíře Jana Zrzavého a dům režiséra Ivo Nováka: Bydlení ve stínu Hradu?...Za 51 milionů!

Prodávají ateliér malíře Jana Zrzavého a dům…

V prominentní lokalitě Nový Svět ve stínu Pražského hradu se neprodávajínemovitosti často. Teď jsou k dispozici…

Ornella přiznala: Peněz nemáme nazbyt! Další dítě s jiným tatínkem, radí jí Pepa

Ornella přiznala: Peněz nemáme nazbyt! Další dítě s…

V lednu to byly dva roky, co Ornella (24) řekla ANO Josefu Koktovi (60), s nímž má čtyřlletého syna Quentina. I…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Berdych v Melbourne smetl Del Potra. Plíšková jde po postupu na Strýcovou

Berdych v Melbourne smetl Del Potra. Plíšková jde po…

Tenistka Karolína Plíšková vyhrála český souboj v třetím kole Australian Open. Turnajová šestka neztratila v…

 

Reflex.cz

Fenomén Adam Ondra a další česká lezecká esa

Fenomén Adam Ondra a další česká lezecká esa

Sportovní lezení ve všech podobách spojuje výkonnostní sport, vysoké nároky na psychiku a kontakt s přírodou.…

Kus duše v trávícím ústrojí: Jak spolu souvisí mozek a střevo?

Kus duše v trávícím ústrojí: Jak spolu souvisí mozek…

Je neuvěřitelné, jak úzká souvislost existuje mezi složením střevní mikroflóry a naším zdravím. A to nejen…