Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test: Fiat Doblo Maxi Natural Power - Po pěti tisících

Ladislav Černý
Diskuze (1)
Fiat Doblo s pohonem na zemní plyn ujel v naší redakci 5000 km. Kolik provoz stál? Jaké klady i zápory může uživatel objevit?

V AutoProfi 12/2013 jsme slíbili, že v dlouhodobém testu prověříme výrobcem proklamované provozní schopnosti Fiatu Doblo Maxi CNG. Vůz jsme přebírali s plnými pěti nádržemi na zemní plyn, proto jsme při počítání provozních nákladů při ujetí 5000 km chybějící palivo a náklady na něj od posledního tankování dopočítali.

Přesná čísla

Při dosažení stavu pěti tisíc kilometrů jsme si zaznamenali vzdálenost ujetou od posledního plnění zemním plynem. Během následném čerpání CNG doplna jsme odebrali 16,41 kg plynu, který posloužil k ujetí 349 km. Spočítali jsme tedy množství plynu na ujetí 264 km (přesně na celkových 5000 km), odpovídající 12,41 kg CNG. V tabulce naleznete jednotlivá plnění CNG, jichž během pěti tisíc kilometrů nastalo čtrnáct.

Průměrný nájezd na jedno čerpání zemního plynu činí 357 km, přičemž jsme se nijak zvlášť nesnažili dojíždět nádrže co nejblíže jejich vyprázdnění. Jejich objemu 130 litrů odpovídá přibližně 22,2 kg CNG, více než dvacet kilogramů jsme doplňovali pouze pětkrát. Jen dvakrát jsme zemní plyn těsně před plničkou vyjeli zcela. Průměrné množství čerpaného plynu činí 18,41 kg, což ve srovnání s maximálním plněním 23,42 kg je jen 79 procent. Z toho jasně plyne, že jsme se nezabývali včasným doplněním CNG a zároveň na každé zastavení u plnicí stanice ujeli průměrně 357 km.

Plnění bez hledání

Dojezd na celý objem nádrží jsme vyzkoušeli dvakrát: 465 a 442 km. Výrobce udává 450 km, tedy se nejedná o jakkoli nadhodnocenou vzdálenost splnitelnou v laboratorních podmínkách.

Ani nám nepřipadalo, že bychom museli příliš přemýšlet, kde včas CNG doplňovat. V současnosti je 52 veřejně dostupných plniček, ještě letos má podle Českého plynárenského svazu zahájit provoz nejméně dalších 45.

V lednu již byla nová plnička otevřena v Ostravě, další brzy nabídnou službu v Opavě a u Devíti křížů na dálnici D1. V západních Čechách se dočkají nového přísunu CNG v průmyslové oblasti u Nýřan, další bude otevřena na příjezdu do Prahy po dálnici D8. V současné době je v Česku tolik plnicích stanic CNG, že největší vzdálenost od nich je z jakéhokoliv místa tuzemska maximálně cca sedmdesát kilometrů. To je však případ od státních hranic k nejvzdálenější, běžná vzdálenost činí okolo 50 km. Největší hustota stanic se nachází v Praze, nejbližší dvě dělí pouze 4,2 km.

Malinko přes korunu

Dlouhodobý test Dobla CNG může ušetřit čas živnostníkům a dopravním společnostem ve zjišťování reálných nákladů na provoz. V rámci prvních pěti tisíců kilometrů jsme pečlivě zaznamenávali výdaje na palivo, které v průměru vyšly na 1,05 Kč bez DPH na kilometr. Převedeno na pět tisíc kilometrů to znamená jen 5244,8 Kč bez DPH. Tak extrémně nízké provozní náklady samozřejmě lákají velké společnosti, protože bylo během loňského roku v Česku zaregistrováno 430 vozidel kategorie N1 s pohonem na zemní plyn. To odpovídá tržnímu podílu 3,68 %, což ve srovnání se zážehovými vozy N1 (476 ks/4,07 %) není o moc méně.

V celém testu se nám nepodařilo dosáhnout výrobcem udávané průměrné spotřeby 4,9 kg/100 km. Průměrný nárok činil 5,16 kg CNG na stovku kilometrů. Pod hraniční hodnotu 5 kg CNG/100 km jsme se dostali čtyřikrát ze čtrnácti doplňování zemního plynu. V těchto případech jsme vůbec nevyjeli na dálnici. Naopak největší spotřebu plynu 5,62 kg/100 km vykázal úsek o délce 355 km, z něhož polovinu jsme strávili na dálnici a jeli na hranici dovoleného rychlostního limitu. Navzdory dálničnímu provozu stouply výdaje na jeden kilometr pouze na 1,14 Kč bez daně.

ČERPÁNÍ FIATU DOBLO CNG
Tankování č. CNG (kg) Ujeto (km) Kč bez DPH Prům. spotř. (kg/100 km) Kč bez DPH/km
1 13,33 242 270,2 5,51 1,12
2 18,76 352 380,2 5,33 1,08
3 12,09 242 258,7 4,99 1,07
4 20,40 366 413,2 5,57 1,13
5 14,58 288 295,2 5,06 1,02
6 23,42 435 474,1 5,38 1,09
7 18,55 364 375,6 5,10 1,03
8 20,04 409 405,8 4,90 0,99
9 21,37 424 432,6 5,04 1,02
10 19,94 355 403,8 5,62 1,14
11 17,71 352 358,5 5,03 1,02
12 22,35 465 452,6 4,81 0,97
13 22,85 442 462,7 5,17 1,05
14 12,41 264 261,6 4,70 0,99
CELKEM 245,39 5000 5244,8 5,16 1,05

Čerpání vždy jiné

Provádět přesné závěry na základě množství jednotlivých doplňování stlačeného plynu není možné. Plnicí stanice používají poněkud různý tlak. Hodně záleží na tom, zda v době čerpání do vozidla běží kompresor stanice, či vozidlo přijímá CNG na základě rozdílu tlaků, s jakým plnicí stanice pracuje podobně jako vodní čerpadlo s expanzní nádobou.

Na procento naplnění nádrží má nečekaně velký význam okolní teplota. Rozdíl deseti stupňů Celsia způsobil půlkilogramový rozdíl u nádrží specifikovaných na 22,2 kg, což odpovídá cca 2,3 procenta. Tuto skutečnost známe již z čerpání do jiných vozidel CNG, která prošla redakčním testem v AutoProfi. Z této skutečnosti vychází jednoduchá rada – čerpat plyn při co nejnižší teplotě, tedy v zimě či létě nejlépe ráno.

Převody do pomala

Ačkoliv Doblo s pohonem na zemní plyn a přeplňovaným motorem 1.4 T-Jet/88 kW dostalo do vínku šestistupňovou převodovku, stálý převod je koncipovaný zejména do města a blízkého okolí. Zážehová čtrnáctistovka představuje v nabídce motorů pro Doblo variantu zejména do města, na delší trasy jsou určené turbodiesely 1.6 Multijet/75 kW a 2.0 Multijet/99 kW. Odtud tedy kratší stálý převod pro testované Doblo používající zážehovou čtrnáctistovku upravenou na spalování zemního plynu.

Proto navzdory šesti jemně od sebe odstupňovaným převodům motor při rychlosti 90 km/h točil 2400 ot./min, při 130 km/h dokonce 3450 otáček. Výkonná čtrnáctistovka T-Jet/88 kW s turbodmychadlem by zvládla plné dálniční tempo i při třech tisících otáček. Výrobce však převody moudře přizpůsobil zejména městskému provozu, jehož podíl na celkové ujeté vzdálenosti by měl činit přibližně sedmdesát až osmdesát procent. Občasné vyjetí na dálnici nemůže ohrozit velké úspory na palivu získané díky jemně odstupňované převodovce ve městě a využívání ekonomických otáček 1500-2000/min.

Ladislav Černý
Diskuze (1)
Avatar - 1975ak
26. 5. 2014 21:54
CNG a diesel
ŠKoda že to FIATnezkouší u nafťáků i u menších motorů, protože Česká pošta jezdí Ducata s CNG