26.5. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Test: Fiat Doblo Maxi Natural Power - Po pěti tisících

 

Fiat Doblo s pohonem na zemní plyn ujel v naší redakci 5000 km. Kolik provoz stál? Jaké klady i zápory může uživatel objevit?

V AutoProfi 12/2013 jsme slíbili, že v dlouhodobém testu prověříme výrobcem proklamované provozní schopnosti Fiatu Doblo Maxi CNG. Vůz jsme přebírali s plnými pěti nádržemi na zemní plyn, proto jsme při počítání provozních nákladů při ujetí 5000 km chybějící palivo a náklady na něj od posledního tankování dopočítali.

Přesná čísla

Při dosažení stavu pěti tisíc kilometrů jsme si zaznamenali vzdálenost ujetou od posledního plnění zemním plynem. Během následném čerpání CNG doplna jsme odebrali 16,41 kg plynu, který posloužil k ujetí 349 km. Spočítali jsme tedy množství plynu na ujetí 264 km (přesně na celkových 5000 km), odpovídající 12,41 kg CNG. V tabulce naleznete jednotlivá plnění CNG, jichž během pěti tisíc kilometrů nastalo čtrnáct.

Průměrný nájezd na jedno čerpání zemního plynu činí 357 km, přičemž jsme se nijak zvlášť nesnažili dojíždět nádrže co nejblíže jejich vyprázdnění. Jejich objemu 130 litrů odpovídá přibližně 22,2 kg CNG, více než dvacet kilogramů jsme doplňovali pouze pětkrát. Jen dvakrát jsme zemní plyn těsně před plničkou vyjeli zcela. Průměrné množství čerpaného plynu činí 18,41 kg, což ve srovnání s maximálním plněním 23,42 kg je jen 79 procent. Z toho jasně plyne, že jsme se nezabývali včasným doplněním CNG a zároveň na každé zastavení u plnicí stanice ujeli průměrně 357 km.

Plnění bez hledání

Dojezd na celý objem nádrží jsme vyzkoušeli dvakrát: 465 a 442 km. Výrobce udává 450 km, tedy se nejedná o jakkoli nadhodnocenou vzdálenost splnitelnou v laboratorních podmínkách.

Ani nám nepřipadalo, že bychom museli příliš přemýšlet, kde včas CNG doplňovat. V současnosti je 52 veřejně dostupných plniček, ještě letos má podle Českého plynárenského svazu zahájit provoz nejméně dalších 45.

V lednu již byla nová plnička otevřena v Ostravě, další brzy nabídnou službu v Opavě a u Devíti křížů na dálnici D1. V západních Čechách se dočkají nového přísunu CNG v průmyslové oblasti u Nýřan, další bude otevřena na příjezdu do Prahy po dálnici D8. V současné době je v Česku tolik plnicích stanic CNG, že největší vzdálenost od nich je z jakéhokoliv místa tuzemska maximálně cca sedmdesát kilometrů. To je však případ od státních hranic k nejvzdálenější, běžná vzdálenost činí okolo 50 km. Největší hustota stanic se nachází v Praze, nejbližší dvě dělí pouze 4,2 km.

Malinko přes korunu

Dlouhodobý test Dobla CNG může ušetřit čas živnostníkům a dopravním společnostem ve zjišťování reálných nákladů na provoz. V rámci prvních pěti tisíců kilometrů jsme pečlivě zaznamenávali výdaje na palivo, které v průměru vyšly na 1,05 Kč bez DPH na kilometr. Převedeno na pět tisíc kilometrů to znamená jen 5244,8 Kč bez DPH. Tak extrémně nízké provozní náklady samozřejmě lákají velké společnosti, protože bylo během loňského roku v Česku zaregistrováno 430 vozidel kategorie N1 s pohonem na zemní plyn. To odpovídá tržnímu podílu 3,68 %, což ve srovnání se zážehovými vozy N1 (476 ks/4,07 %) není o moc méně.

V celém testu se nám nepodařilo dosáhnout výrobcem udávané průměrné spotřeby 4,9 kg/100 km. Průměrný nárok činil 5,16 kg CNG na stovku kilometrů. Pod hraniční hodnotu 5 kg CNG/100 km jsme se dostali čtyřikrát ze čtrnácti doplňování zemního plynu. V těchto případech jsme vůbec nevyjeli na dálnici. Naopak největší spotřebu plynu 5,62 kg/100 km vykázal úsek o délce 355 km, z něhož polovinu jsme strávili na dálnici a jeli na hranici dovoleného rychlostního limitu. Navzdory dálničnímu provozu stouply výdaje na jeden kilometr pouze na 1,14 Kč bez daně.

ČERPÁNÍ FIATU DOBLO CNG
Tankování č. CNG (kg) Ujeto (km) Kč bez DPH Prům. spotř. (kg/100 km) Kč bez DPH/km
1 13,33 242 270,2 5,51 1,12
2 18,76 352 380,2 5,33 1,08
3 12,09 242 258,7 4,99 1,07
4 20,40 366 413,2 5,57 1,13
5 14,58 288 295,2 5,06 1,02
6 23,42 435 474,1 5,38 1,09
7 18,55 364 375,6 5,10 1,03
8 20,04 409 405,8 4,90 0,99
9 21,37 424 432,6 5,04 1,02
10 19,94 355 403,8 5,62 1,14
11 17,71 352 358,5 5,03 1,02
12 22,35 465 452,6 4,81 0,97
13 22,85 442 462,7 5,17 1,05
14 12,41 264 261,6 4,70 0,99
CELKEM 245,39 5000 5244,8 5,16 1,05

Čerpání vždy jiné

Provádět přesné závěry na základě množství jednotlivých doplňování stlačeného plynu není možné. Plnicí stanice používají poněkud různý tlak. Hodně záleží na tom, zda v době čerpání do vozidla běží kompresor stanice, či vozidlo přijímá CNG na základě rozdílu tlaků, s jakým plnicí stanice pracuje podobně jako vodní čerpadlo s expanzní nádobou.

Na procento naplnění nádrží má nečekaně velký význam okolní teplota. Rozdíl deseti stupňů Celsia způsobil půlkilogramový rozdíl u nádrží specifikovaných na 22,2 kg, což odpovídá cca 2,3 procenta. Tuto skutečnost známe již z čerpání do jiných vozidel CNG, která prošla redakčním testem v AutoProfi. Z této skutečnosti vychází jednoduchá rada – čerpat plyn při co nejnižší teplotě, tedy v zimě či létě nejlépe ráno.

Převody do pomala

Ačkoliv Doblo s pohonem na zemní plyn a přeplňovaným motorem 1.4 T-Jet/88 kW dostalo do vínku šestistupňovou převodovku, stálý převod je koncipovaný zejména do města a blízkého okolí. Zážehová čtrnáctistovka představuje v nabídce motorů pro Doblo variantu zejména do města, na delší trasy jsou určené turbodiesely 1.6 Multijet/75 kW a 2.0 Multijet/99 kW. Odtud tedy kratší stálý převod pro testované Doblo používající zážehovou čtrnáctistovku upravenou na spalování zemního plynu.

Proto navzdory šesti jemně od sebe odstupňovaným převodům motor při rychlosti 90 km/h točil 2400 ot./min, při 130 km/h dokonce 3450 otáček. Výkonná čtrnáctistovka T-Jet/88 kW s turbodmychadlem by zvládla plné dálniční tempo i při třech tisících otáček. Výrobce však převody moudře přizpůsobil zejména městskému provozu, jehož podíl na celkové ujeté vzdálenosti by měl činit přibližně sedmdesát až osmdesát procent. Občasné vyjetí na dálnici nemůže ohrozit velké úspory na palivu získané díky jemně odstupňované převodovce ve městě a využívání ekonomických otáček 1500-2000/min.

Spolupracujeme s TipCars.com
Z Ruska se prý stáhne téměř polovina amerických diplomatů Z Ruska se prý stáhne téměř polovina amerických diplomatů

Z Ruska by mělo odejít 200 až 300 příslušníků amerického…

Ropný koncern Exxon Mobil zdvojnásobil zisk, pomohla mu těžba zemního plynu Ropný koncern Exxon Mobil zdvojnásobil zisk, pomohla mu těžba zemního plynu

Americký ropný koncern Exxon Mobil ve druhém čtvrtletí…

Vlaky do Mnichova pojedou každé dvě hodiny, cestující svezou novější soupravy Vlaky do Mnichova pojedou každé dvě hodiny, cestující svezou novější soupravy

Cestující na železniční trati Praha–Mnichov se podle…

 

Štítky Fiat Profi CNG Dodávky

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony

Byli jsme u slavnostního otevření továrny Škody v…

Stojí zlomek toho, co nové. Vybrali jsme 8 ojetin, na kterých nemůžete prodělat Stojí zlomek toho, co nové. Vybrali jsme 8 ojetin, na kterých nemůžete prodělat

Nejpalčivější problém, který sužuje nové automobily, je…

 



Euro NCAP 2017: Fiat Doblò – Tři hvězdy příliš nepotěší Euro NCAP 2017: Fiat Doblò – Tři hvězdy příliš nepotěší

FIAT Doblò se ve své druhé generaci představil sice…

Fiat Doblo Maxi Cargo 1.6 MJT SX: Čtrnáct tisíc Fiat Doblo Maxi Cargo 1.6 MJT SX: Čtrnáct tisíc

S Fiatem Doblo jsme se na počítadle ujeté vzdálenosti…

 



 
Na světě je další elektromobil. Bollinger B1 je spartánská cihla do terénu

Na světě je další elektromobil. Bollinger B1 je spartánská cihla do terénu

Dnes 16:47

Elektrický teréňák je postaven na vlastní hliníkové platformě. O jeho pohon se starají dva elektromotory, každý u jedné nápravy.




Blesk.cz

Pitvu Lenky provedli Egypťané. Zaorálek: Dostaneme zprávu a rodina odškodné

Pitvu Lenky provedli Egypťané. Zaorálek: Dostaneme…

Účetní Lenka (†36) zemřela ve čtvrtek v káhirské nemocnici na následky poranění, jež utrpěla při napadení…

Přeučil prozradil pohlaví vnoučete: Exmanželka Hůlky a Vojtka porodí každým dnem!

Přeučil prozradil pohlaví vnoučete: Exmanželka Hůlky…

Manželé Jan Přeučil (80) a Eva Hrušková už několik vnoučat mají, ale už se nemohou dočkat přírůstku od syna…

 

iSport.cz

Přímé přenosy a sestřihy z HET ligy sledujte v HD pouze na webu iSport.cz

Přímé přenosy a sestřihy z HET ligy sledujte v HD…

EXKLUZIVNĚ | Nová sezona HET ligy je tady a s ní i přímé přenosy ze všech zápasů kola, které můžete sledovat v…

Brankáři v extralize: šest nových jedniček, ostrý řez ve Spartě

Brankáři v extralize: šest nových jedniček, ostrý…

Extraligovými brankovišti se prohnal průvan. Výměny, návraty, ve Spartě salto nebo ostrý řez. Šest celků vstoupí…

 

Reflex.cz

S brexitem skončí volný pohyb, oznámili Britové. Co všechno to znamená?

S brexitem skončí volný pohyb, oznámili Britové. Co…

Britský ministr pro imigraci Brandon Lewis dnes oznámil konec volného pohybu pracovníků po březnu 2019, kdy má…

Mogadišo: Hlavní město únosů, kde je smrt dostupnější než voda

Mogadišo: Hlavní město únosů, kde je smrt…

Z předního okénka mám stále tentýž výhled – na čtyři ozbrojence usazené na korbě auta jedoucího před námi.…