26.5. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Test: Fiat Doblo Maxi Natural Power - Po pěti tisících

 

Fiat Doblo s pohonem na zemní plyn ujel v naší redakci 5000 km. Kolik provoz stál? Jaké klady i zápory může uživatel objevit?

V AutoProfi 12/2013 jsme slíbili, že v dlouhodobém testu prověříme výrobcem proklamované provozní schopnosti Fiatu Doblo Maxi CNG. Vůz jsme přebírali s plnými pěti nádržemi na zemní plyn, proto jsme při počítání provozních nákladů při ujetí 5000 km chybějící palivo a náklady na něj od posledního tankování dopočítali.

Přesná čísla

Při dosažení stavu pěti tisíc kilometrů jsme si zaznamenali vzdálenost ujetou od posledního plnění zemním plynem. Během následném čerpání CNG doplna jsme odebrali 16,41 kg plynu, který posloužil k ujetí 349 km. Spočítali jsme tedy množství plynu na ujetí 264 km (přesně na celkových 5000 km), odpovídající 12,41 kg CNG. V tabulce naleznete jednotlivá plnění CNG, jichž během pěti tisíc kilometrů nastalo čtrnáct.

Průměrný nájezd na jedno čerpání zemního plynu činí 357 km, přičemž jsme se nijak zvlášť nesnažili dojíždět nádrže co nejblíže jejich vyprázdnění. Jejich objemu 130 litrů odpovídá přibližně 22,2 kg CNG, více než dvacet kilogramů jsme doplňovali pouze pětkrát. Jen dvakrát jsme zemní plyn těsně před plničkou vyjeli zcela. Průměrné množství čerpaného plynu činí 18,41 kg, což ve srovnání s maximálním plněním 23,42 kg je jen 79 procent. Z toho jasně plyne, že jsme se nezabývali včasným doplněním CNG a zároveň na každé zastavení u plnicí stanice ujeli průměrně 357 km.

Plnění bez hledání

Dojezd na celý objem nádrží jsme vyzkoušeli dvakrát: 465 a 442 km. Výrobce udává 450 km, tedy se nejedná o jakkoli nadhodnocenou vzdálenost splnitelnou v laboratorních podmínkách.

Ani nám nepřipadalo, že bychom museli příliš přemýšlet, kde včas CNG doplňovat. V současnosti je 52 veřejně dostupných plniček, ještě letos má podle Českého plynárenského svazu zahájit provoz nejméně dalších 45.

V lednu již byla nová plnička otevřena v Ostravě, další brzy nabídnou službu v Opavě a u Devíti křížů na dálnici D1. V západních Čechách se dočkají nového přísunu CNG v průmyslové oblasti u Nýřan, další bude otevřena na příjezdu do Prahy po dálnici D8. V současné době je v Česku tolik plnicích stanic CNG, že největší vzdálenost od nich je z jakéhokoliv místa tuzemska maximálně cca sedmdesát kilometrů. To je však případ od státních hranic k nejvzdálenější, běžná vzdálenost činí okolo 50 km. Největší hustota stanic se nachází v Praze, nejbližší dvě dělí pouze 4,2 km.

Malinko přes korunu

Dlouhodobý test Dobla CNG může ušetřit čas živnostníkům a dopravním společnostem ve zjišťování reálných nákladů na provoz. V rámci prvních pěti tisíců kilometrů jsme pečlivě zaznamenávali výdaje na palivo, které v průměru vyšly na 1,05 Kč bez DPH na kilometr. Převedeno na pět tisíc kilometrů to znamená jen 5244,8 Kč bez DPH. Tak extrémně nízké provozní náklady samozřejmě lákají velké společnosti, protože bylo během loňského roku v Česku zaregistrováno 430 vozidel kategorie N1 s pohonem na zemní plyn. To odpovídá tržnímu podílu 3,68 %, což ve srovnání se zážehovými vozy N1 (476 ks/4,07 %) není o moc méně.

V celém testu se nám nepodařilo dosáhnout výrobcem udávané průměrné spotřeby 4,9 kg/100 km. Průměrný nárok činil 5,16 kg CNG na stovku kilometrů. Pod hraniční hodnotu 5 kg CNG/100 km jsme se dostali čtyřikrát ze čtrnácti doplňování zemního plynu. V těchto případech jsme vůbec nevyjeli na dálnici. Naopak největší spotřebu plynu 5,62 kg/100 km vykázal úsek o délce 355 km, z něhož polovinu jsme strávili na dálnici a jeli na hranici dovoleného rychlostního limitu. Navzdory dálničnímu provozu stouply výdaje na jeden kilometr pouze na 1,14 Kč bez daně.

ČERPÁNÍ FIATU DOBLO CNG
Tankování č. CNG (kg) Ujeto (km) Kč bez DPH Prům. spotř. (kg/100 km) Kč bez DPH/km
1 13,33 242 270,2 5,51 1,12
2 18,76 352 380,2 5,33 1,08
3 12,09 242 258,7 4,99 1,07
4 20,40 366 413,2 5,57 1,13
5 14,58 288 295,2 5,06 1,02
6 23,42 435 474,1 5,38 1,09
7 18,55 364 375,6 5,10 1,03
8 20,04 409 405,8 4,90 0,99
9 21,37 424 432,6 5,04 1,02
10 19,94 355 403,8 5,62 1,14
11 17,71 352 358,5 5,03 1,02
12 22,35 465 452,6 4,81 0,97
13 22,85 442 462,7 5,17 1,05
14 12,41 264 261,6 4,70 0,99
CELKEM 245,39 5000 5244,8 5,16 1,05

Čerpání vždy jiné

Provádět přesné závěry na základě množství jednotlivých doplňování stlačeného plynu není možné. Plnicí stanice používají poněkud různý tlak. Hodně záleží na tom, zda v době čerpání do vozidla běží kompresor stanice, či vozidlo přijímá CNG na základě rozdílu tlaků, s jakým plnicí stanice pracuje podobně jako vodní čerpadlo s expanzní nádobou.

Na procento naplnění nádrží má nečekaně velký význam okolní teplota. Rozdíl deseti stupňů Celsia způsobil půlkilogramový rozdíl u nádrží specifikovaných na 22,2 kg, což odpovídá cca 2,3 procenta. Tuto skutečnost známe již z čerpání do jiných vozidel CNG, která prošla redakčním testem v AutoProfi. Z této skutečnosti vychází jednoduchá rada – čerpat plyn při co nejnižší teplotě, tedy v zimě či létě nejlépe ráno.

Převody do pomala

Ačkoliv Doblo s pohonem na zemní plyn a přeplňovaným motorem 1.4 T-Jet/88 kW dostalo do vínku šestistupňovou převodovku, stálý převod je koncipovaný zejména do města a blízkého okolí. Zážehová čtrnáctistovka představuje v nabídce motorů pro Doblo variantu zejména do města, na delší trasy jsou určené turbodiesely 1.6 Multijet/75 kW a 2.0 Multijet/99 kW. Odtud tedy kratší stálý převod pro testované Doblo používající zážehovou čtrnáctistovku upravenou na spalování zemního plynu.

Proto navzdory šesti jemně od sebe odstupňovaným převodům motor při rychlosti 90 km/h točil 2400 ot./min, při 130 km/h dokonce 3450 otáček. Výkonná čtrnáctistovka T-Jet/88 kW s turbodmychadlem by zvládla plné dálniční tempo i při třech tisících otáček. Výrobce však převody moudře přizpůsobil zejména městskému provozu, jehož podíl na celkové ujeté vzdálenosti by měl činit přibližně sedmdesát až osmdesát procent. Občasné vyjetí na dálnici nemůže ohrozit velké úspory na palivu získané díky jemně odstupňované převodovce ve městě a využívání ekonomických otáček 1500-2000/min.

Spolupracujeme s TipCars.com
Okamurovci musí zmizet z vedení Sněmovny, tvrdí šéf pražské ČSSD Okamurovci musí zmizet z vedení Sněmovny, tvrdí šéf pražské ČSSD

Hlavní je odvolat poslance SPD Tomia Okamury z vedoucích…

Rezervační poplatek realitce: Kdy máte právo žádat jej zpět? Rezervační poplatek realitce: Kdy máte právo žádat jej zpět?

Není neobvyklé, že si realitní kancelář nechá rezervační…

Česko propadlo v hodnocení svobody tisku Česko propadlo v hodnocení svobody tisku

Míra svobody tisku se loni nejvíce snížila v Evropě.…

Finanční šéfové firem čekají růst české ekonomiky, ale i nákladů, ukázal průzkum Finanční šéfové firem čekají růst české ekonomiky, ale i nákladů, ukázal průzkum

Další růst české ekonomiky, ale i nákladů podniků…

 

Štítky Fiat Profi CNG Dodávky

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

 



Euro NCAP 2017: Fiat Doblò – Tři hvězdy příliš nepotěší Euro NCAP 2017: Fiat Doblò – Tři hvězdy příliš nepotěší

FIAT Doblò se ve své druhé generaci představil sice…

Fiat Doblo Maxi Cargo 1.6 MJT SX: Čtrnáct tisíc Fiat Doblo Maxi Cargo 1.6 MJT SX: Čtrnáct tisíc

S Fiatem Doblo jsme se na počítadle ujeté vzdálenosti…

 



 
GTI párty: Jak jsem na okruhu okusil ostré volkswageny, ale auto snů projel až na přilehlé okresce

GTI párty: Jak jsem na okruhu okusil ostré volkswageny, ale auto snů projel až na přilehlé okresce

Dnes 08:00

Jak to vypadá, když se na závodním okruhu sejdou všichni současní členové klanu GTI? Volkswagen nám dal odpověď na jihu Španělska.




Blesk.cz

Merkelová je zděšená z migrantů. Lynčují Němce i cizince s jarmulkou

Merkelová je zděšená z migrantů. Lynčují Němce i…

Německá kancléřka Angela Merkelová přiznala, že se v Německu vzedmula vlna antisemitisticky motivovaných…

Komerční bance „kleklo“ online bankovnictví, klienti zuřili. A to není vše

Komerční bance „kleklo“ online bankovnictví, klienti…

Nepříjemné ráno si v úterý ráno prožila řada klientů Komerční banky. Zhruba hodinu tomuto finančnímu ústavu…

 

iSport.cz

Liverpool - AS Řím 5:2. Úžasný Salah přiblížil domácím finále LM

Liverpool - AS Řím 5:2. Úžasný Salah přiblížil…

První semifinále Ligy mistrů mezi Liverpoolem a AS Řím se změnilo v exhibici domácí dvojice Mohamed Salah, který…

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

 

Reflex.cz

První “imperialistická” válka: Před 120 lety vyhlásily Spojené státy Španělsku válku, ta vedla k nezávislosti Kuby

První “imperialistická” válka: Před 120 lety…

Patnáctého února 1898 v havanském přístavu explodovala americká bitevní loď Maine a potopila se. Z 354členné…

Čertovy hlavy: Vyražte na trek na Kokořínsko a objevte „český Mount Rushmore“

Čertovy hlavy: Vyražte na trek na Kokořínsko a…

Dvě čertí hlavy nad nenápadnou obcí Želízy jsou tak ohromné, že byste něco podobného našli až v daleké Americe.…