Fiat Freemont 2,0 MultiJet 4x4 – V sedmi až na Praděd

Fiat Freemont 2,0 MultiJet 4x4 – V sedmi až na Praděd

 
 

Velké MPV, místo pro sedm lidí, úsporný turbodiesel a nejnověji i pohon všech kol. To je Fiat Freemont.

Život tohoto auta se dá rozdělit na období bez Fiatu a s Fiatem. První tři roky prožil americký crossover jako Dodge Journey, auto s nevzhledným a laciným interiérem, které mělo v Evropě minimum šancí na úspěch.

Pod křídly italské automobilky se z něj stal Fiat Freemont. Se změnou jména přišel od základu změněný interiér. Nabídka navíc stojí a padá na italském turbodieselu – čtyřválci 2,0 MultiJet o výkonu 103 nebo 125 kW.

Osud tomu chtěl, že Freemont se silnějším motorem a pohonem předních kol jsme testovali v zimě, zatímco provedení 4x4 přichází na řadu až nyní, protože je v prodeji od jara. Jiný ale není jen počet poháněných náprav, Freemont ke čtyřkolce standardně získává také šestistupňový automat.

obrázek [600 x 374]  

Připomíná to japonskou modelovou politiku – zákazník může dostat pohon předních kol a manuál, nebo pravý opak. V praxi ale tato nabídka může fungovat, tím spíš, že se za stejné peníze jako vrcholný dieselový pohon nabízí i benzinový 3,6 V6 Pentastar (206 kW), taktéž jako 4x4 s automatem, takže je opravdu o čem přemýšlet.

Aby to celé bylo opravdu zajímavé, doplňme ještě, že souhrnný příplatek za 4x4 a automatickou převodovku je u vznětového motoru velmi příznivých 50 tisíc korun.

obrázek [600 x 474]  

Motor, původem z Alfy Romeo 159, má parametry odpovídající nejsilnějším turbodieselům v kategorii velkých MPV. 125 kW a 350 Nm na dvoutunový rodinný vůz stačí, dynamika i spotřeba paliva se drží v rozumných mezích.

Konkrétně spotřeba dosahuje v průměru zhruba o litr vyšších hodnot než u Freemontu s předním pohonem. To je velmi dobrý výkon, stejně jako fakt, že na dálnici budete ve 130 km/h jezdit v průměru za 7,9 l/100 km.

TEST Dodge Journey 2,0 CRD (09/2008)

Důvod je prostý: automat zásadně srazil otáčky motoru. V dálničním tempu to představuje skok z 2700 na 2250 min-1. Motor ale není takto radikálním prodloužením převodového rozsahu svázán, převodovka se totiž dokáže rychle zorientovat a najít převod s co nejnižšími provozuschopnými otáčkami.

obrázek [600 x 391]  

I další jízdní aspekt Freemontu je nečekaně pozitivní. Balonové pneumatiky s rozměrem 225/65 R17 pomáhají velmi dobře tlumit nerovnosti. Vůz si posádku hýčká, velké nerovnosti do kabiny propouští jen v náznaku a s jízdou po dlažebních kostkách si dokáže poradit také nečekaně snadno.

Přitom se Freemont při běžné jízdě nenaklání a posádku netrápí zbytečným pohupováním, které se stalo u neněmecké konkurence takřka pravidlem. V zatáčkách tedy velký Fiat sedí dobře, i když se pohon všech kol příliš neprojevuje. Ten ale jistě přijde vhod na sněhu, kde elektronicky řízené připojení zadních kol pomůže pro lepší trakci.

obrázek [600 x 382]  

V rodinném autě záleží i na interiéru a v něm Freemont vykládá na stůl poslední trumfy. O změně designu již byla řeč, ten nový vsadil na jednoduchý globální styl oživený několika nevšedními detaily. Orientace na palubní desce je snadná, jen je potřeba si zvyknout na sdružený panel rádia a klimatizace a atypické ovládání palubního počítače. Zodpovědný řidič u něj ale ocení digitální ukazatel teploty motorového oleje a náplně automatické převodovky.

TEST Fiat Freemont 2,0 Multijet (01/2012)

Konvencím se vymyká také parkovací brzda, která není ruční, ale nožní, a sdružená páčka pro ovládání směrových světel a stěračů. Většina ostatních funkcí, včetně například vyhřívání sedadel, se ovládá přes praktické rozhraní s dotykovou obrazovkou.

Prostorové poměry jsou nadstandardně dobré. Design karoserie zdárně maskuje skutečnou velikost auta (délka téměř 4,9 metru) a navíc spíš než užitkovou krabici připomíná módní SUV. Tím spíš vynikne, kolik je místa v první i druhé řadě sedadel. V té třetí už to tak veselé není, větším problémem je ale poměrně složité nastupování než nějaký útisk nejzadnějších cestujících.

obrázek [600 x 395]  

V sedmimístném obsazení je pak přirozeně problém s nedostatkem prostoru pro zavazadla. To je ale typický nedostatek MPV, v této oblasti ztrácí na osobní verze užitkových aut (a ty zase ztrácí ve všem ostatním). Nedostatek ale najdeme i v pětimístné konfiguraci – jestli na fotkách marně hledáte úchyty na roletu, pak jste na správné stopě. V sedmimístném Freemontu není. V Americe ani Itálii se zřejmě auta nevykrádají.

I tak ale zůstává množství chytrých detailů, které tento přehmat vyrovnávají. Velice šikovné jsou integrované dětské sedačky v druhé řadě sedadel. Před těmito sedáky pak najdeme přihrádky na drobnosti, ve všech dveřích zase držák na velkou láhev s pitím. Klimatizace má navíc vlastní ovládací panel pro zadní sedadla a čtveřici výdechů ve stropě.

obrázek [600 x 445]  

Zasadit testovaný Freemont do kontextu je celkem obtížné, ale právě to může být jeho velkou výhodou. U modelu s pohonem předních kol je možné argumentovat například dvojicí velmi vyspělých MPV od Fordu. Ale nabídka 4x4? Zde je protivníkem jen duo Sharan/Alhambra na jedné straně a sedmimístná SUV na druhé straně.

Pokud vám základní parametry vozu vyhovují, neuděláte s Freemontem chybu. Sice nedostanete auto, které by v nějaké oblasti opravdu excelovalo, ale ve skutečnosti stačí, že Fiat všechno zvládá jen dobře. Navíc prostorná karoserie typu MPV schopná pojmout až sedm osob, úsporný diesel, 4x4 a automat – to se jednoduše hned tak nevidí.

obrázek [600 x 387]  

JAKE.AUTO.CZ Fiat Freemont – všechny testy a další články

První cena vozu569.900,- Kč (Freemont, 2,0 MJ/103 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací649.900,- Kč (Urban, 2,0 MJ/125 kW)
Základní cena testovaného vozu699.900,- Kč (Urban, 2,0 MJ/125 kW 4x4 AT)
Cena testovaného vozu vč. příplatků721.000,- Kč (Urban, 2,0 MJ/125 kW 4x4 AT)

Plusy

  • Na 17palcových kolech vynikající tlumení nerovností
  • Kultivovaná automatická převodovka
  • Prostorný interiér, komfortní sezení
  • 7 míst bez příplatku
  • Přístup na sedadla první a druhé řady
  • Bohatá výbava, příznivá cena

Minusy

  • Diesel 4x4 automat za cenu benzinového šestiválce 4x4 automat
  • Průměrná kvalita použitých materiálů
  • Vysoko umístěná nakládací hrana
  • Krátké zadní sedáky
  • Menší zavazadelník
  • V sedmimístné verzi se nedodává roleta zavazadlového prostoru
Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat Freemont 2,0 MultiJet 4x4

Cena v základní výbavě: 699 900 Kč Cena v testované výbavě: 721 000 Kč

Základní výbava:6 airbagů, 7 plnohodnotných sedadel, třízónová automatická klimatizace, autorádio CD/MP3 s dotykovým, 4,3“ displejem a ovládáním na volantu, tempomat, bezklíčové ovládání, 17“ lita kola, přední mlhovky, ESP, TPMS, Hill holder, ERM +, Bluetooth, automatické světlomety, zadní parkovací senzory, volant a řadicí paka v kůži, el. sklápěná vnější zpětná zrcátka, elektrické sedadlo řidiče nastavitelné v 6 směrech, tónovaná zadní skla, střešní nosič a další

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+15.500,- Kč), vyhřívaná přední sedadla (+5.600,- Kč).

Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou

Japonská telekomunikační firma NTT expanduje do…

Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let

Němečtí dodavatelé velkých průmyslových celků loni…

Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce? Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce?

Přesčasy, práce o víkendech a nízká mzda – tak vypadá…

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil zatím…

 
Technické údaje
Motor Fiat Freemont 2,0 MultiJet 4x4
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1956
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 184
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.6 / 6 / 7.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 540 / 1461
Objem nádrže (l):80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2004 / 600
Rozměr pneu:225/65 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4888
b) šířka (mm): 1878
c) výška (mm): 1691
d) rozvor (mm): 2890
e) rozchod vpředu (mm): 1571
f) rozchod vzadu (mm): 1582
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 770 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Fiat Freemont 2,0 MultiJet 4x4 –…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 




Fiat Freemont Cross: Americko-italský kříženec do lehkého terénu Fiat Freemont Cross: Americko-italský kříženec do lehkého terénu

Fiat Freemont je křížencem MPV a SUV. Terénnější ambice…

Fiat Freemont: Terénní vzhled pro americko-italský crossover Fiat Freemont: Terénní vzhled pro americko-italský crossover

Italský bratr Dodge Journey kombinuje prvky MPV a SUV.…

 



 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Dnes 08:00

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898 a stalo se zakladatelem dodnes trvající tradice.




Blesk.cz

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

Italská skupina UniCredit prodává svoji slovenskou a českou divizi. O segmenty má údajně zájem Moneta Money Bank…

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i policii. Prošetřuje ho

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i…

Zpráva o dětské pornografii na počítači prezidenta Miloše Zemana byla překvapivá i pro orgány činné v trestním…

 

iSport.cz

TOP 10 příběhů play off: Marná Sparta, Štichův blikanec i flastry

TOP 10 příběhů play off: Marná Sparta, Štichův…

Play off není jen o výsledcích a gólech. V téhle fázi jsou hlavním tahákem i silné příběhy, které se prolínají…

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli dvojí ceně vstupenek

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli…

V hokejové extralize zbývá v Generali play off už jen čtveřice nejlepších, semifinále začne ve středu 29. března…

 

Reflex.cz

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují jeho nejupřímnější tvář

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují…

Fotograf Alexander Petrosyan strávil několik let objevováním a dokumentováním nekonečných zákoutí Petrohradu.…

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů, společnost ji u nás nebude nadále vyrábět

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů,…

Nápoje Coca-Cola, Fanta, Sprite a Kinley tonic se v Česku už nebudou prodávat ve dvoulitrovém balení. Před…