Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fiat Freemont 2,0 MultiJet 4x4 – V sedmi až na Praděd

Diskuze (261)
Velké MPV, místo pro sedm lidí, úsporný turbodiesel a nejnověji i pohon všech kol. To je Fiat Freemont.

Život tohoto auta se dá rozdělit na období bez Fiatu a s Fiatem. První tři roky prožil americký crossover jako Dodge Journey, auto s nevzhledným a laciným interiérem, které mělo v Evropě minimum šancí na úspěch.

Pod křídly italské automobilky se z něj stal Fiat Freemont. Se změnou jména přišel od základu změněný interiér. Nabídka navíc stojí a padá na italském turbodieselu – čtyřválci 2,0 MultiJet o výkonu 103 nebo 125 kW.

Osud tomu chtěl, že Freemont se silnějším motorem a pohonem předních kol jsme testovali v zimě, zatímco provedení 4x4 přichází na řadu až nyní, protože je v prodeji od jara. Jiný ale není jen počet poháněných náprav, Freemont ke čtyřkolce standardně získává také šestistupňový automat.

suv fiat testy suv fiat testy  

Připomíná to japonskou modelovou politiku – zákazník může dostat pohon předních kol a manuál, nebo pravý opak. V praxi ale tato nabídka může fungovat, tím spíš, že se za stejné peníze jako vrcholný dieselový pohon nabízí i benzinový 3,6 V6 Pentastar (206 kW), taktéž jako 4x4 s automatem, takže je opravdu o čem přemýšlet.

Aby to celé bylo opravdu zajímavé, doplňme ještě, že souhrnný příplatek za 4x4 a automatickou převodovku je u vznětového motoru velmi příznivých 50 tisíc korun.

suv fiat testy suv fiat testy  

Motor, původem z Alfy Romeo 159, má parametry odpovídající nejsilnějším turbodieselům v kategorii velkých MPV. 125 kW a 350 Nm na dvoutunový rodinný vůz stačí, dynamika i spotřeba paliva se drží v rozumných mezích.

Konkrétně spotřeba dosahuje v průměru zhruba o litr vyšších hodnot než u Freemontu s předním pohonem. To je velmi dobrý výkon, stejně jako fakt, že na dálnici budete ve 130 km/h jezdit v průměru za 7,9 l/100 km.

Důvod je prostý: automat zásadně srazil otáčky motoru. V dálničním tempu to představuje skok z 2700 na 2250 min-1. Motor ale není takto radikálním prodloužením převodového rozsahu svázán, převodovka se totiž dokáže rychle zorientovat a najít převod s co nejnižšími provozuschopnými otáčkami.

suv fiat testy suv fiat testy  

I další jízdní aspekt Freemontu je nečekaně pozitivní. Balonové pneumatiky s rozměrem 225/65 R17 pomáhají velmi dobře tlumit nerovnosti. Vůz si posádku hýčká, velké nerovnosti do kabiny propouští jen v náznaku a s jízdou po dlažebních kostkách si dokáže poradit také nečekaně snadno.

Přitom se Freemont při běžné jízdě nenaklání a posádku netrápí zbytečným pohupováním, které se stalo u neněmecké konkurence takřka pravidlem. V zatáčkách tedy velký Fiat sedí dobře, i když se pohon všech kol příliš neprojevuje. Ten ale jistě přijde vhod na sněhu, kde elektronicky řízené připojení zadních kol pomůže pro lepší trakci.

suv fiat testy suv fiat testy  

V rodinném autě záleží i na interiéru a v něm Freemont vykládá na stůl poslední trumfy. O změně designu již byla řeč, ten nový vsadil na jednoduchý globální styl oživený několika nevšedními detaily. Orientace na palubní desce je snadná, jen je potřeba si zvyknout na sdružený panel rádia a klimatizace a atypické ovládání palubního počítače. Zodpovědný řidič u něj ale ocení digitální ukazatel teploty motorového oleje a náplně automatické převodovky.

Konvencím se vymyká také parkovací brzda, která není ruční, ale nožní, a sdružená páčka pro ovládání směrových světel a stěračů. Většina ostatních funkcí, včetně například vyhřívání sedadel, se ovládá přes praktické rozhraní s dotykovou obrazovkou.

Prostorové poměry jsou nadstandardně dobré. Design karoserie zdárně maskuje skutečnou velikost auta (délka téměř 4,9 metru) a navíc spíš než užitkovou krabici připomíná módní SUV. Tím spíš vynikne, kolik je místa v první i druhé řadě sedadel. V té třetí už to tak veselé není, větším problémem je ale poměrně složité nastupování než nějaký útisk nejzadnějších cestujících.

suv fiat testy suv fiat testy  

V sedmimístném obsazení je pak přirozeně problém s nedostatkem prostoru pro zavazadla. To je ale typický nedostatek MPV, v této oblasti ztrácí na osobní verze užitkových aut (a ty zase ztrácí ve všem ostatním). Nedostatek ale najdeme i v pětimístné konfiguraci – jestli na fotkách marně hledáte úchyty na roletu, pak jste na správné stopě. V sedmimístném Freemontu není. V Americe ani Itálii se zřejmě auta nevykrádají.

I tak ale zůstává množství chytrých detailů, které tento přehmat vyrovnávají. Velice šikovné jsou integrované dětské sedačky v druhé řadě sedadel. Před těmito sedáky pak najdeme přihrádky na drobnosti, ve všech dveřích zase držák na velkou láhev s pitím. Klimatizace má navíc vlastní ovládací panel pro zadní sedadla a čtveřici výdechů ve stropě.

suv fiat testy suv fiat testy  

Zasadit testovaný Freemont do kontextu je celkem obtížné, ale právě to může být jeho velkou výhodou. U modelu s pohonem předních kol je možné argumentovat například dvojicí velmi vyspělých MPV od Fordu. Ale nabídka 4x4? Zde je protivníkem jen duo Sharan/Alhambra na jedné straně a sedmimístná SUV na druhé straně.

Pokud vám základní parametry vozu vyhovují, neuděláte s Freemontem chybu. Sice nedostanete auto, které by v nějaké oblasti opravdu excelovalo, ale ve skutečnosti stačí, že Fiat všechno zvládá jen dobře. Navíc prostorná karoserie typu MPV schopná pojmout až sedm osob, úsporný diesel, 4x4 a automat – to se jednoduše hned tak nevidí.

suv fiat testy suv fiat testy  

První cena vozu569.900,- Kč (Freemont, 2,0 MJ/103 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací649.900,- Kč (Urban, 2,0 MJ/125 kW)
Základní cena testovaného vozu699.900,- Kč (Urban, 2,0 MJ/125 kW 4x4 AT)
Cena testovaného vozu vč. příplatků721.000,- Kč (Urban, 2,0 MJ/125 kW 4x4 AT)

Plusy

  • Na 17palcových kolech vynikající tlumení nerovností
  • Kultivovaná automatická převodovka
  • Prostorný interiér, komfortní sezení
  • 7 míst bez příplatku
  • Přístup na sedadla první a druhé řady
  • Bohatá výbava, příznivá cena

Minusy

  • Diesel 4x4 automat za cenu benzinového šestiválce 4x4 automat
  • Průměrná kvalita použitých materiálů
  • Vysoko umístěná nakládací hrana
  • Krátké zadní sedáky
  • Menší zavazadelník
  • V sedmimístné verzi se nedodává roleta zavazadlového prostoru

Diskuze (261)
Fiat Freemont 2,0 MultiJet 4x4
Cena základní sestavy 699 900 Kč
Výbava základní sestavy 6 airbagů, 7 plnohodnotných sedadel, třízónová automatická klimatizace, autorádio CD/MP3 s dotykovým, 4,3“ displejem a ovládáním na volantu, tempomat, bezklíčové ovládání, 17“ lita kola, přední mlhovky, ESP, TPMS, Hill holder, ERM +, Bluetooth, automatické světlomety, zadní parkovací senzory, volant a řadicí paka v kůži, el. sklápěná vnější zpětná zrcátka, elektrické sedadlo řidiče nastavitelné v 6 směrech, tónovaná zadní skla, střešní nosič a další Kč
Cena testované sestavy 721 000 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+15.500,- Kč), vyhřívaná přední sedadla (+5.600,- Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1956
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 184
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.6 / 6 / 7.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 540 / 1461
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2004 / 600
Rozměr pneu: 225/65 R17
Fiat Freemont 2,0 MultiJet 4x4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4888
b) šířka (mm): 1878
c) výška (mm): 1691
d) rozvor (mm): 2890
e) rozchod vpředu (mm): 1571
f) rozchod vzadu (mm): 1582
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 770 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - blackfree
11. 2. 2014 14:56
Freemont
Zdravím pánové, zhruba před rokem jsem prvně zkoušel Freemonta a opravdu mně nadchl. Zhruba po dvaceti minutách kdy jsem na prodejně čekal na prodejce který obsluhoval jiné zákazníky, tak s jeho svolením jsem prolezl a vyzkoušel celý vůz a prolezl jsem úplně vše. sledoval kvalitu zpracování, použitý materiál atd atd. Za tu chvilku jsem se do něj můžu říci opravdu zamiloval a když mně pak prodejce řekl na můj dotaz na tažné zařízení, že nemá pro evropu zatím homologaci a nemůže tedy být namontováno tak zklamání nebralo konce. Takový kočár a nemůže táhnout ani vozík. Ted když ti již jde neváhám a jdu do něj, Passat combi 2006 již stojí více a více peněz a nízká dvoukolka na mé ježdění již není, jezdím hodně v kopcích i v zimně a dnešní provoz vyžaduje pro bezpečnost větší vůz a rozbité silnice něco jako SUV a široká kola. Skrze děti uvítám i zadní sedačky polohovatelné sedáky, není potřeba dětský podsedák a nepřekáží pak v autě, vozím dva. jen mně jde o motor a proto vám sem píši, sleduji tak čtrnáct dní komentáře na Freemont a osobně jdu do verze Black Code v červené perleti s doplnky jako spoiler patých dveří a rozšíření prahů vč. tažného. ale motor upřednostnuji 2,0 Multijet 170k 4x4, aut. co mně k tomu můžete napsat? benzin nechci a myslím že pro mé užívání jako normální ježdění sice tak cca 80tis. ročně ale normální jízdou, zatím po rozbité D1 a většinou né lepších okreskách myslím že mně to bude vyhovovat. Jen jsem četl že automat drží ten diesel trošku ve vyšších otáčkách? Co poradíte??? Rád bych reálné fakta děkuji
Avatar - ZiP2150
19. 6. 2012 12:55
Re: Mám dotaz
Doma mam 2x BMW. Jedno kupovane v BMW Banska Bystrica, druhe Presov. Jedno na objednavku, druhe skladovka. Do servisu som jazdil do BMW Trencin. Nikdy som s autorizovanym predajcom / servisom nenadobudol dobre vztahy... i ked snaha bola. Prosim, GTI, osviet ma, ak je na tom koncern VW lepsie :-) Uprimne, vsetky auta servisujem v meste Piestany i pocas zaruky vozidiel. Nie je nad dobre vztahy a kvalitnu pracu... ale tu som u autorizovaneho servisu nenasiel.. teda okrem kvality a premrstenej ceny.
18. 6. 2012 21:09
Re: DEFINITIVNÍ KOUPĚ
:-) :yes:
18. 6. 2012 20:40
Něco ale Volkswagenu nejde upřít ....
.... GTI se nechá parádně vytočit. Včera jsem si tady tu radost dopřál, proč ne, bylo hezky, ale pak křump - bác a stříkala z něj pára až do večera.

O to víc jsem si tu jízdu užil. Ještě přidám pro znalce něco oblíbeného "posměšného smíchu" :-) :-) :-)
18. 6. 2012 19:56
Re: DEFINITIVNÍ KOUPĚ
"..jsem se pokusil poměrně podrobně a rozsáhle popsat základní skupiny, do kterých můžememe při logické troše věcné a formální velkorysosti zařadit nás, kupce aut. Ve zkratce jsem to členění učinil... "

Ako mozes na zaklade svojich halucinacii skalopevne tvrdit, ze takto je to spravne a logicke a vsetci sa tym maju riadit a zaradit sa tam???

Si nemocny clovek, trpis [odkaz]
a [odkaz] a tu si tiez o sebe precitaj: [odkaz]%C5%BE#Sebekl… O.i. mas syndrom zakladatela spolocenstva a este by sa nasli aj dalsie.

Nemozes od nikoho ocakavat "Samozřejmě jsem čekal, že někdo posune dál to mé nastínění skupin, třeba tam, že se to v životě mnohdy i posouvá... " napredovanie temy, ktoru si si vyfabuloval vo svojej hlave a snazis sa vnutit ostatnym.
Len ty sam s tym zijes, takze v tomto diskurze si osamely.

Transylvan je obyvatel Transylvanie a nie: "Transylváni (slídiči) - život jim velí prošmejdit svět a hledat slevové akce..."
To pomenovanie subjektu nahodnym objektom bez vonkajsich a vnutornych spojitosti a to je vyplod nemocnej mysle.